eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.4هزار عکس
36هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
نوح (ع) متن حديث نوح عليه السلام ۱- الصدوق قال: حدّثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمدانى قال: حدّثنا علىّ بن إبراهيم بن هاشم عن أبيه عن عبدالسلام بن صالح الهروى عن الرضا عليه السلام، قال: قلت له: لأىّ علّة أغرق الله عزّوجلّ الدنيا كلّها فى زمن نوح عليه السلام و فيهم الأطفال و من لاذنب له؟ فقال: ما كان فيهم الأطفال لأنّ الله عزّوجلّ أعقم أصلاب قوم نوح و أرحام نسائهم أربعين عاماً، فانقطع نسلهم فغرقوا و لاطفل فيهم، و ما كان الله عزّوجلّ ليهلك بعذابه من لاذنب له، و أمّا الباقون من قوم نوح عليه السلام فأغرقوا لتكذيبهم لنبىّ الله نوح عليه السلام و سائرهم أغرقوا برضاهم بتكذيب المكذّبين و من غاب عن أمر فرضى به كان كمن شهده و أتاه. ۲- الصدوق قال: حدّثنا أبى رضى الله عنه قال: حدّثنا سعد بن عبدالله عن أحمد بن محمّد بن عيسي عن الحسن بن علىّ الوشّاء عن الرضا عليه السلام قال: سمعته يقول: قال أبي عليه السلام: قال أبوعبدالله عليه السلام: إنّ الله عزّوجلّ قال لنوح (إِنّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ) لأنّه كان مخالفاً له و جعل من اتّبعه من أهله، قال: و سئلنى كيف تقرؤن هذه الآية فى ابن نوح؟ فقلت: يقرؤها الناس علي وجهين (إِنّهُ عَمِلَ غَيرَ صالحٍ) و (إِنّهُ عَمَلٌ غيرُ صالح) فقال" كذبوا هو ابنه و لكنّ الله عزّوجلّ نفاه عنه حين خالفه فى دينه. ۳- الصدوق قال: حدّثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمدانى رضى الله عنه قال: حدّثنا علىّ بن إبراهيم بن هاشم عن أبيه عن عبدالسلام بن صالح الهروى قال: قال الرضا عليه السلام: لمّا هبط نوح عليه السلام إلي الأرض كان هو و ولده ومن تبعه ثمانين نفساً، فبنى حيث نزل قرية فسمّاها قرية الثمانين لأنّهم كانوا ثمانين. نوح (ع) ۱- صدوق از احمد بن زياد بن جعفر همداني (رض) از علي بن ابراهيم بن هاشم، از پدرش از عبدالسلام صالح هروي از امام رضا (ع) كه گفت: به آن حضرت عرض كردم: به چه علت خداوند عزّوجلّ همه دنيا را در روزگار نوح (ع) به زير آب برد، چه در ميان آنان كودكاني بودند كه گناهي نداشته اند؟ و حضرتش فرمود: كودكان در ميانشان نبودند زيرا خداوند عزّوجلّ چهل سال صلب مردان و رحم زنان قوم نوح را عقيم كرده بود، بنابر اين نسل آنان قطع شده و آنگاه غرق شدند در حالي كه كودكي در ميانشان نبوده است، و شايسته نيست خداوند عزّوجلّ با عذاب خود كسي را هلاك كند كه گناهي ندارد، اما ديگران از قوم نوح (ع) به دليل تكذيب پيامبر خدا، نوح، غرق شدند و جز اينان به خاطر سكوت و رضايت شان در برابر تكذيب تكذيب كنندگان، زيرا هر كه در صحنه انجام كاري نبوده ولي بدان راضي باشد چونان كسي است كه در آنجا حضور داشته و آن كار را انجام داده است۱. ۲- صدوق گويد: پدرم ما را حديث كرد كه سعد بن عبدالله به نقل از احمد بن محمد بن عيسي، از حسن بن علي وشّاء كه گفت: شنيدم آن حضرت مي‌فرمود: پدرم فرمود: امام صادق (ع) فرموده اند: خداوند عزّوجلّ به نوح فرمود (اي نوح، او از اهل تو نيست) زيرا مخالف وي بوده و خداوند كسي را كه از آن حضرت پيروي نموده، اهل او قرار داده بود. راوي گويد: حضرت از من پرسيد: [ مردم ] چگونه اين آيه را درباره پسر نوح مي‌خوانند؟ گفتم: مردم آن را به دو وجه مي‌خوانند (! [pagebreak] ( صفحه ۱۲۷۳) او كاري ناشايست انجام داد) و (او كاري ناشايست است) ۲ حضرت فرمود: دروغ مي‌گويند (و اشتباه مي‌كنند) او حقيقتا پسر نوح بود اما خداوند عزّوجلّ به دليل مخالفت وي با دين و آيين پدرش، انتساب او را به پدر نفي فرمود۳. ۳- صدوق گويد: احمد بن زياد بن جعفر همداني (رض) از علي بن ابراهيم بن هاشم، از پدرش، از عبدالسلام بن صالح هروي نقل كرده كه امام رضا (ع) فرمود: چون نوح (ع) به خشكي فرود آمد او، فرزندان و پيروانش هشتاد تن بودند، پس در همان جا كه فرود آمد روستايي بنا نهاد و آن را قريه الثمانين ناميد، زيرا هشتاد تن بودند۴. منبع حديث ۱- توحيد صدوق ۳۹۲. ۲- هود /۴۶. ۳- علل الشرائع ۱/ ۳۰. ۴- علل الشرائع ۱/ ۳۰. امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
طرح مطالعاتی شهید مطهری 43.mp3
5.66M
❇️ تدریس کتاب ❇️ ( جلسه 1 کتاب نظام حقوق زن در اسلام) 💠شبهات مربوط به خواستگاری و عقد موقت 🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ 👌 کتب شهید مطهری، راهی عالی برای قوی شدن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
قدرت و سلطنت مطلق خداوند لذا معصوم در فقره دعا می‌فرماید: « سُبْحَانَکَ لاَ یَنْقُصُ سُلْطَانَکَ مَنْ أَشْرَکَ بِکَ، وَ کَذَّبَ رُسُلَکَ» [۲] . یعنی: منزّه و مبرائی تو از شریک، زیرا که ناقص نمی نماید سلطنت و استیلای کلیه تو را کسی که شریک قرار داده برای تو، و آن که تکذیب نموده به انبیاء تو، همان مشرک در عین اشراکش مسخّر و منقاد در تحت اراده و مقهور در حیطه تصرّف و غلبه امر تو است ؛ چه از جمله اسماء حقّ تعالی « یا جبّار » است، و هو الذی یجبر الخلق و یقهرهم علی بعض الأمور التی لیس لهم فیها اختیار علی الردّ و التغییر [۳] . و الجبّار من أوزان المبالغة، أی عظیم الشأن فی ملکه و سلطانه، کما قال فی کلامه المجید: « وَ لاَ تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ کُلُّ شَیْ ءٍ هَالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ [۴] »، یعنی دعا و استغاثه و تذلّل ننمائید با تصدیق و عقیده به مطاع و مؤثّر حقیقی مؤثّر دیگری را از مخلوق او، زیرا که نیست مؤثّر و معبودی بالحقیقه در دار وجود الاّ هویت صرفه. و تمام اشیاء که در نظر وهم و لحاظ ظاهری ذی اثر و ذی حیات می‌نماید، در متن واقع هالکند، و ظاهر و هویدا نیست بالفعل الاّ ذات خدا و وجه او که وجود منبسط باشد بر هیاکل موجودات که مبدأ آثار است، و ابداً عدم بر او روا نیست ؛ چه کلّ ما ثبت وجوده، امتنع عدمه له. ---------- [۲]: ۱ - اصل: برسلک. [۳]: ۲ - اصل: التغیر. [۴]: ۳ - سوره مبارکه قصص، آیه ۸۸. الحکم یعنی: حکم و اثر أزلاً و ابداً از برای او است تعالی، و اشاره به آن - که همان کافر و جاحد و مشرک که به ظاهر بشریت و عوالم تکلیف منکر صانع و خارج از اوامر تشریعی حقّ است، به حسب باطن و تکوین تمام حرکات و سکنات و آثار او بر وفق اراده حق و مقهور و مغلوب در تحت اوامر قضا و قدر، و به مقتضای: « لا مؤثّر فی الوجود إلاّ اللّه »، به منزله آلات و ادوات ظهور آثار فاعلیه حقّ اند - این آیه کریمه است: « إِلاَّ أَسْمَآءً سَمَّیْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَ ءَابَآؤُکُمْ مَا أَ نْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُوآاْ إِلاَّ إِیَّاهُ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمْ وَلکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَیَعْلَمُونَ [۱] »، یعنی نیستند این ماهیات و اعیان موجودات مگر اسمائی بی مسمی، و صفاتی بی ذات نازل نشده [۲]، نکرده است خدا به آنها سلطنت، و حقیقت و اثری، و نیست حکم و اثر الاّ از برای خدا، که امر کرده است به حسب تکوین که عبادت و اطاعت و تذلّل ننمایند إلاّ او را، از باب آن که تضرّع و ابتهال به هر شی ء در حاق واقع ابتهال به حقّ تعالی است. این است آن دین قیّم ؛ یعنی آن طاعت قائم دائم که ابداً إباء و عصیان بر نمی دارد، به خلاف اوامر تکلیفی تشریعی که قابل اطاعت و اتیان و اباء و عصیان است. « وَلکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَیَعْلَمُونَ»، یعنی پی بردن به این مرتبه از توحید تکوینی که کلّ را مسخر و منقاد در تحت اوامر و نواهی خدا دانستن، علم او خاصّ به طبقه انبیاء و اولیاء و کمّلین از اتباع آنها است، و اکثر ناس از علم به او محرومند، لذا حق تعالی به واسطه تنبیه و ارشاد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم در اوّل امر به این مقام از توحید و مغلوبیت تمام در حیطه نفوذ امر غالب خود برای تسلیه او می‌فرماید: « وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَی الْهُدی فَلاَ تَکُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِینَ [۱] »، به آن که خود آنها را به اراده و استقلال خود قادر در عدم قبول ایمان دانی، چه: «فَإِنَّ اللّه َ یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ و یَهْدی مَنْ یَشاء [۲] ». این است که معصوم در فقره دعا عرض می‌نماید: ---------- [۱]: ۱ - سوره مبارکه یوسف، آیه ۴۰. [۲]: ۲ - هکذا در اصل. [۱]: ۳ - سوره مبارکه انعام، آیه ۳۵. [۲]: ۴ - سوره مبارکه فاطر، آیه ۸. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357