16.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دهه هشتادیها و حاج حسین یکتا
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
دنیا، سرای انتقال به آخرت برای مؤمن و کافر پس چون ثابت شد که جمیع موجودات طبیعة منبعثة الی نشأة أخر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلطنت الهی و قدرت و نفوذ اوامر او
قوله علیه السلام: سُبْحَانَکَ مَا أَعْظَمَ شَأْنَکَ، وَ أَقْهَرَ سُلْطَانَکَ، وَ أَشَدَّ قُوَّتَکَ، وَ أَنْفَذَ أَمْرَکَ.
الشأن: القدر و المنزلة و العظمة، کما قال تعالی: « وَ مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ
قَدْرِهِ [۱] »، أی ما عظّموه حقّ عظمته.
القهر: الغلبة، یقال: قهره یقهره، أی غلبه.
و فی الدعاء: « الحمداللّه الذی علا قهره » [۲] . أی قهر عباده بالغلبة و القدرة، فهم تحت قدرته.
السلطان و السلطنة: التحکم و التمکّن الشدید بالعلوّ و الارتفاع.
و شدّ اللّه ملکه: أی قواه.
----------
[۱]: ۱ - سوره مبارکه انعام، آیه ۹۱.
[۲]: ۲ - مصباح المتهجد، ص ۵۴۳، فی ترتیب نوافل شهر رمضان ؛ و در آن: «علا فقهر» آمده است.
النفوذ: الخروج و الإمضاء [۳]، یقال: نفذ فی الأمر و القول نفوذاً، إذا أمضی فیه. « و أنفذ أمرک » در کلام معصوم یقال: أمره نافذ، أی مطاع متّبع، و این امر چنان که مفصّلا ذکر میشود امر تکوین است که مطاع است، یعنی ابداً قابل تمرّد و عصیان نیست.
بالجمله، اعظم و اقهر و أشدّ و انفذ که در عنوان دعا است، تمام افعل التفضیل است که مشعر و حاکی بر مبالغه باشد.
یعنی: منزه و مبرّائی تو، که چقدر عظیم و بزرگ است شأن تو، و چقدر غالب و قاهر است سلطنت و حکومت تو، و چه اندازه شدید است قوّت تو و نافذ و
راسخ است امر تو.
----------
[۳]: ۳ - اصل: الامضی.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ارسطو صاحب ملل و نحل پس از آنکه، هفت حکیم که استوانههای حکمت هستند برمی شمارد و آخرین آنها را افلا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هرمس
هرمس حکیم، ایجاد کننده دانش هیئت و نجوم و قوانین محاسبات است. وی همان ادریس پیامبر علیه السلام است. شهرستانی در کتاب ملل و نحل وقتی از صائبه بحث میکند، به این مطلب اشاره کرده است. علامه نیز در شرح حکمة اشراق به آن تصریح کرده است.
سهروردی در حکمت اشراق میگوید: هرمس از اساتید ارسطو است و چون ادریس پیامبر نخستین کسی است که در هیئت و نجوم و محاسبات سخن گفته است، این میرساند که وی همان هرمس است.
اصلاح باطن
حارث همدانی از علی علیه السلام نقل میکند که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بنده ای نیست مگر اینکه باطنی و ظاهری دارد، هرکس باطن خود را اصلاح کند، خدا ظاهرش را اصلاح میکند، و هرکه باطن خود را ویران کند، خداوند ظاهرش را فاسد میگرداند.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نماز شب در میان نوافل، «نماز شب» جایگاه خاصّی دارد و تأکید فراوانی که در آیات قرآن و احادیث درباره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴۹- نماز جماعت و...
پرتوی از اسرار نماز » نماز جماعت و...
آئین اسلام، از بعد اجتماعی مهّمی برخوردار است و با عنایت به برکات آثار وحدت و تجمّع و یکپارچگی، در بسیاری از برنامه هایش بر این بعد، تکیه و تأکید کرده است.
برگزاری نمازهای روزانه واجب نیز به صورتِ جماعت و گروهی، یکی از این برنامه هاست. در اینجا به اهمیت «نماز جماعت» و آثار گوناگون آن اشاره میکنیم:
۵۰- اهمیّت نماز جماعت
پرتوی از اسرار نماز » اهمیّت نماز جماعت
غیر از آثار فردی و اجتماعی نماز جماعت (که به آنها اشاره خواهد شد) پاداشهای عظیمی برای آن بیان شده که در اینجا به بعضی از روایات، اشاره میشود.
از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل شده که: «منْ سَمِعَ النّداءَ فَلَمْ یُجِبْهُ مَنْ غیرِ عِلّةٍ فَلا صَلاةَ له» (۴۸۲)
نماز کسی که صدای اذان را بشنود و بی دلیل، در نماز جماعت مسلمانان شرکت نکند، ارزشی ندارد.
در حدیث، تحقیر نماز جماعت، به منزله تحقیر خداوند بشمار آمده است: «مَنْ حَقَّرَهُ فَاِنّما یُحَقّرُاللّه» (۴۸۳)
شرکت دائم در نماز جماعت، انسان را از منافق شدن بیمه میکند. (۴۸۴) و برای هر گامی که به سوی نماز جماعت و مسجد برداشته شود، ثواب و حسنه در نظر گرفته شده است. (۴۸۵)
همین که کسی برای شرکت در نماز جماعت از منزل خارج میشود، یا در مسجد، در انتظار نماز جماعت به سر میبرد پاداش کسی را دارد که در این مدّت، به نماز مشغول بوده است. (۴۸۶)
تعداد حاضران در نماز جماعت، هر چه بیشتر باشد، پاداش آن بیشتر است. این کلام رسول خداصلی الله علیه وآله است که فرمود: «ما کَثُرَ فَهُوَ اَحَبُّ الی اللّه» (۴۸۷)
حدیث جالبی در بیان فضلیت نماز جماعت است که قسمتی از آن در رسالههای عملیه هم ذکرشده که ترجمه تمام حدیث چنین است:
اگر اقتدا کننده ۱ نفر باشد، پاداش ۱۵۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۲ نفر باشد، پاداش ۶۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۳ نفر باشد، پاداش ۱۲۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۴ نفر باشد، پاداش ۲۴۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۵ نفر باشد، پاداش ۴۸۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۶ نفر باشد، پاداش ۹۶۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۷ نفر باشد، پاداش ۱۹۲۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۸ نفر باشد، پاداش ۳۶۴۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کنندگان و امام جماعت به ۱۰ نفر رسیدند، پاداش ۷۲۸۰۰ نماز را دارد. ولی، همین که عدد افراد از ده نفر گذشت، حساب آنرا جز خدا کسی نمی داند. (۴۸۸)
در حدیث دیگر است: هر که نماز جماعت را دوست بدارد، خدا و فرشتگان او را دوست میدارند. (۴۸۹)
در زمان پیامبر صلی الله علیه وآله هرگاه افراد نماز جماعت کم میشدند، آن حضرت به جستجو و تفقّد از افراد میپرداخت و میفرمود: شرکت در نماز صبح و عشاء بر منافقان از هر چیز سنگین تر است. [۱]
قرآن نیز، از اوصاف منافقان، بی حالی و کسالت هنگام نماز را بیان کرده است. [۲] زیرا سحرخیزی و حضور در جماعت مسلمین، آن هم از راههای دور و در گرما و سرما، نشانه صداقت در ایمان و عشقِ نمازگزار است.
حضور در نماز جماعت، خاصّ یک منطقه نیست. انسان در هر جا که باشد، خوب است به فکر نمازجماعت و حضور در آن و تشویق دیگران باشد. رسول خدا صلی الله علیه وآله درباره اهمیّت جماعت، فرمود:
«صلاةُ الرَّجُلِ فی جماعةٍ خیرٌ مِنْ صَلاتِهِ فی بَیْتِهِ اَرْبَعینَ سَنَةٍ. قیلَ: یا رَسُولَ اللّهِ! صَلاةُ یَوْمٍ؟ فقال صلی الله علیه وآله: صَلاةٌ واحدَةٌ» [۳]
یک نماز با جماعت، بهتر از چهل سال نماز فرادی در خانه است. پرسیدند: آیا یک روز نماز؟ فرمود: بلکه یک نماز.
----------
[۱]: ۴۹۰) کنزالعمال، ج ۸، ص ۲۵۶.
[۲]: ۴۹۱) و اذا اقاموا الی الصلوة قاموا کُسالی» نساء، آیه ۱۴۲.
[۳]: ۴۹۲) مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۴۸۸.
و میفرمودند: صفهای نماز جماعت، همانند صفهای فرشتگان در آسمان چهارم است. [۴]
اوّلین نماز جماعتی هم که بر پا شد، به امامت رسول خدا و شرکت حضرت علی علیه السلام و جعفر طیّار (برادر حضرت علی علیه السلام) بود. همین که ابوطالب، فرزندش علی علیه السلام را دید که به پیامبر اقتدا کرده، به فرزند دیگرش جعفر گفت: تو نیز به پیامبر اکرم اقتدا کن. و این جماعت دو سه نفری، پس از نزول آیه «فاصدَعْ بماتؤمَر» بود، که فرمان به علنی ساختن دعوت و تبلیغ میداد. [۵]
----------
[۴]: ۴۹۳) همان مدرک.
[۵]: ۴۹۴) همان مدرک، ص ۶۸۹، وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۷۳.
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357