مكان خدا در عرش
شخصي به نام ابوقره خدمت امام رضا عليه السّلام رسيد و مسائل مختلفي را مورد گفتگو قرار داد، تا اينكه بحث به توحيد منتهي شد و پرسيد:
خدا كجاست؟
امام: « كجا » مكان است، و اين نوع سؤال سؤال، حاضر از غائب است، « مانند اينكه وقتي وارد خانه دوست حوز ميشوي و او را در خانه نمي بيني، ميگوئي دوست من كجاست؟ ولي خداوند متعال غائب نيست، كسي بر او وارد نمي شود، در هر مكاني وجود دارد، مدبر جهان، وسازنده و نگهدارنده آسمانها و زمين است.
ابوقره: آيا او بالاي آسمان نيست؟
امام: او خدا است در آسمانها و در زمين، او كسي است كه در آسمان خدا است و در زمين خدا است، او كسي است كه شما را در رحم مادران، صورت بندي ميكند، او با شما است هر جا باشيد...
اگر خداوند همه جا هست پس چرا شما به
هنگام دعا دستها را به طرف آسمان بلند ميكنند؟
: امام خداوند بر اساس حكمت خويش عبادتهاي مختلفي از آفريدههاي خود خواسته است... بعضي از عبادات در رابطه با گفتار بعضي مربوط به كردار و بعضي از عبادات توجه نمودن به نقطه خاصي است مثلاً يكي از عبادات اين است » كه خداوند از مردم خواسته است هنگام نماز به طرف كعبه بايستند و همچنين حج و عمره را دستور داده به آن سو انجام دهند، يكي از انواع عبادات هم دعا است، خداوند از آفريد ههاي خود خواسته است كه به هنگام دعا، به عنوان فروتني و نشانه پرستش و اظهار كوچكي در برابر او، دستهاي خود را باز كنند و به سوي آسمان بالا ببرند.
ابوقره: آيا فرشتگان به خدا نزديكترند يا اهل زمين؟
امام: اگر مقصود تو از نزديكي، نزديك بودني است كه با وجب و ذرع سنجيده ميشود، اين نوع نزديكي نسبت به خداوند قابل تصور نيست و همه چيز بطور كلي فعل او هستند، و رسيدگي خداوند به تدبير بعضي از چيزها، او را از اداره كردن بعض ديگر مشغول نمي كند، خداوند در همان حالي كه بالاترين مخلوقات را اداره ميكند، در همان حال پائين ترين آنها را نيز اداره مينمايد، و در همان زماني كه به اولين آفريده رسيدگي مينمايد به آخرين آفريد هها نيز رسيدگي ميكند بدون اينكه در اداره كردن جهان هستي، با اين عظمت، دچار رنج و زحمت گردد، و يا اينكه نياز به خرج و مشورت
داشته باشد، و يا احساس خستگي كند. و اگر مقصودت از نزديكي به خدا « نزديكي و قرب معنوي است » هر كس چه انسان و چه فرشته، كه بيشتر قوانين خدا را بكار بندد مقرب تر و به خدا نزديكتر است...
ابوقره: اعتراف ميكني كه خدا بر چيزي حمل شده است؟
امام: نه چون هر چيزي كه قابل حمل باشد، نياز به حمل كننده دارد وامكان ندارد كه خداوند نيازمند باشد...
ابوقره: پس شما اين روايت را تكذيب ميكني كه ميگويد: نشانه خشم خدا اين است كه فرشتگاني كه عرش را حمل ميكنند، سنگيني او را بر دوش خود احساس ميكنند، و به سجده ميافتند، و پس از برطرف شدن خشم خدا، عرش سبك ميشود، و آنها به جايگاه خود باز ميگردند؟
امام: از وقتي كه خداوند شيطان را طرد كرده تا امروز و تا قيامت آيا نسبت به او و دوستانش خشمگين است، يا از آنها راضي است؟
ابوقره: خشمگين است.
امام: پس چه وقتي خشمگين نبوده، تا عرش سبك شود؟
سپس فرمود: واي بر تو، چگونه جرأت ميكني كه خداي خود را دگرگون شونده از حالي به حال ديگر توصيف كني، و خصوصياتي كه مربوط به آفريدهها است بر او منطبق نمائي؟ پاك و منزّه است او، با از بين روندگان از بين نمي رود، و با دگرگون شوندگان دگرگون نمي گردد.
ابوقره كه ديگر نمي توانست چيزي
بگويد، برخاست و رفت
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از جشن بزرگ محفلیها🎉
اجرای سرود «بابا رضا» توسط روح الله رحیمیان و همخوانی آن در ورزشگاه امام رضا علیهالسلام
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ تدریس کتاب #خدمات_متقابل_اسلام_و_ایران 10 ❇️ جلسه 10 ( جلسه 10 کتاب خدمات متقابل) 🎤 با توضیحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح مطالعاتی شهید مطهری 11.mp3
7.04M
❇️ تدریس کتاب #خدمات_متقابل_اسلام_و_ایران 11
❇️ جلسه 11 ( جلسه 11 کتاب خدمات متقابل)
🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
👌 کتب شهید مطهری، راهی عالی برای قوی شدن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️استاد ازغدی: اگر امروز بسیاری از مسئولین ما ترور شود، هم به نفع خودشان است، هم به نفع انقلاب.
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗کتاب صوتی #شاهرخ_حر_انقلاب قسمت 6⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاهرخ حر انقلاب 7.mp3
21.9M
📗کتاب صوتی
#شاهرخ_حر_انقلاب
قسمت 7⃣
26.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹
🌺🎬 #کلیپ انیمیشن خاکریز های نمکی
🎥خاطرت طنز دوران دفاع مقدس به صورت انیمیشن زیبا
#پنجشنبه
#مرد_میدان
#دفاع_مقدس
🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
عبادت خدا و دوری از همه چیز قوله علیه السلام: وَ أَنْ تُغْنِیَنِی عَنْ کُلِّ شَیْءٍ بِعِبَادَتِکَ،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عبادت و رسوم آن
العبادة: کمامرّ سابقاً هی غایة الخضوع و التذلّل، و هذا الحال لایلیق الی غیر اللّه، بل منحصرة فیه، کما استفاد من تقدیم ما هو حقّه التأخیر، أعنی ضمیر « إِیَّاکَ نَعْبُدُ [۱] » که مفعول، و حقّ او تأخیر از فعل است، و تقدیم او افاده حصر مینماید.
و رسوم العبادة من العبد للّه ثلاثة أنواع: الأول: [۲] ما یجب علی الأبدان، کالصلاة و الصیام والسعی فی المواقف الشریفة لمناجاته تعالی، کالمعابد والکعبة و المشاهد المتبرّکة. و عبادت واقعی که نتیجه عبادات صوری است آن ذکر قلبی او است، چه اگر صورت اعمال مفروضه و مناسک واجبه باشد بدون تذکّر قلب، شَبح بی روح و شجر لا ثمر است، کما قال تعالی: « أَقِمِ الصَّلاَةَ لِذِکْرِی [۳] »، یعنی: علت
غائی او ذکر است، لذا ورد « لا صلاة الاّ بالحضور » [۴]، أی حضور القلب که توجه و ذکر قلب است.
السلا: بمعنی الکشف و الإزالة، یقال: سلانی من همّی، أی کشفه عنّی. والسلوی: النعمة و الرفاهیة، یقال: هو فی سلوة من العیش، أی فی رفاهیة و نعمة. و أیضاً سلوت: بمعنی صبرت ؛ ولی در ما نحن فیه معنی اخیر مناسب است.
پس مفاد فقره دعا آن که: انصراف بده و کفایت و دفع نما مرا از توجّه به هر شی ء به اشتغال به عبادت خود از اهتمام به غیر، برای جلب نفع و دفع ضرر و
تسلیه ؛ و صبوری بده نفس مرا از دنیا و حبّ شهوات به سبب ایجاد خوف خود در قلب من، یعنی خوف خود را حاجز و مانع من قرار بده از توجهات در طلب تمتّعات دنیا که داثر و زائل است ؛ چه طالب مولی و مُعرض از ما سوی، دنیا من غیر رامٍ بدّ لازم و ظلّ لاینفکّ او است، کما فی الحدیث القدسی: « یا دنیا اخدمی [۱] من خدمنی و اتعبی [۲] من خدمک » [۳] . به خلاف طالب دنیا و معرض از مولی که خاسر از هر دو، و « له معیشة ضنکاً » [۴] است.
----------
[۱]: ۲ - سوره مبارکه فاتحه، آیه ۵.
[۲]: ۳ - کذا / در متن دو قسیم آن نیامده است.
[۳]: ۴ - سوره مبارکه طه، آیه ۱۴.
[۴]: ۱ - بسنجید: بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۲۴۳: « لا صلاة الا باسباغ الوضوء و احضار النیة... و إفراغ القلب و ترک الأشغال ».
[۱]: ۲ - اصل: اخدم.
[۲]: ۳ - اصل: اخذل.
[۳]: ۴ - بسنجید: عدّة الداعی، ص ۱۱۱: «هو تعالی یقول للدنیا: اخدمی... » ؛ و الفقیه، ج ۴، ص ۳۶۲: « یا علی أوحی اللّه تبارک و تعالی الی الدنیا اخدمی... ».
[۴]: ۵ - اقتباس از کریمه: طه، آیه ۱۲۴: «فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً».
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
مجلس انس نیز گفته است: مجلس انس خصوصی است نه عمومی. انصاف نیز گفته است: از انصاف بدور است که از د
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه وضو
در کشاف ذیل آیه وضو آمده است: اگر بگویی آنان که أَرْجُلَکُمْ را به جر قرائت کرده اند و در حکم مسح قرار داده اند، با مطالب قبلی سازگار نیست، میگویم: در بین اعضای سه گانه که شستن آن لازم است، اگر بر پا آب بریزند در مظنه اسراف مذموم است پس باید بر چهارمی که رؤسکم باشد عطف گردد، و میانه روی در مصرف آب هم رعایت شود. مؤلف کشف گوید:
اگر مراد خدا مسح پا بود، باید میگفت الی الکعاب، نه الی الکعبین یا میگفت الی الکعب، چون کعب مفصل قدم است و در هر پا بیش از یک کعب نیست. اگر مراد کل واحد بود، باید مفرد (کعب) میآمد و در غیر این صورت جمع (کعاب) میآمد.
اگر مراد خدا شستن بود، مراد از کعبین، ناشزان است. که در هر پا دو عدد است. و تثنیه به اعتبار، هر یکی از دو پا است. حال چون مقابله به اعتبار غایت و صاحب غایت است. اراده قول اول نشده است.
فخر رازی نیز میگوید: جمهور فقهاء معتقدند که کعبین عبارت است از دو استخوانی که دو طرف ساق پا است.
امامیه و هرکس مسح پا را واجب دانسته میگوید: کعب دایره مانندی است، مانند کعب گوسفند و گاو که در زیر استخوان ساق قرار گرفته است و مفصل ساق و قدم است. محمد بن حسن شیبانی و اصمعی این قول را پذیرفته اند.
ایشان میافزاید: دلیل امامیه این است که کعب همان استخوان مخصوصی است که در انسان و همه ی حیوانات وجود دارد، و مفصل همان کعب است و کعب نیزه نیز به خاطر مفصلهایش کعب گویند.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محفلیها پا به توپ شدند
🔺پنالتی زدن در ورزشگاه امام رضا علیهالسلام توسط محمد انصاری و عوامل برنامه محفل
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۷۶- چرا سوره سجده را سجده گويند؟ در آيه ۵۱ اين سوره به سجده اشاره شده و لذا اين سوره را سجده ناميده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۸۱- چرا سوره سباء را سباء گويند؟
سباء نام قومي است كه همزمان با سليمان زندگي ميكردندو حاكمشان يك زن به نام بلقيس است كه در اين سوره به آن اشاره شده است و لذا اين سوره را سباء ناميده اند.
۸۲- محتواي سوره سباء چيست؟
جريان حضرت سليمان و بلقيس، داستان حضرت داود ورسالت جهاني پيامبر اسلام از موضوعاتي است كه در سوره سباء به آن اشاره شده است.
۸۳- چرا سوره فاطر را فاطر گويند؟
فاطر به معناي شكافنده و پديدآورنده است و در اولين آيه اين سوره به آن اشاره شده است و لذا اين سوره را فاطر ناميده اند.
۸۴- نام ديگر سوره فاطر چيست؟
نام ديگر سوره فاطر، ملائکه است
۸۵- محتواي سوره فاطر چيست؟
ذكر موارد مربوط به فرشتگان، قدرت و نعمتهاي خداوند، خلقت انسان، شب و روز و ساير نعمتها از موضوعاتي است كه در سوره فاطر به آن اشاره شده است.
۸۶- چرا سوره يس را يس گويند؟
يس از حروف رمز قرآن و خطاب به پيامبر است و در آغاز اين سوره به آن اشاره شده است و لذا اين سوره را يس ناميده اند.
۸۷- نامهاي ديگر سوره يس چيست؟
اين سوره به قلب قرآن و ريحانه القرآن معروف است
صفحه
تدبر در قرآن
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از جشن بزرگ محفلیها🎉
🔺منافسه قرآنی حامد شاکرنژاد و حسنین الحلو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣📣📣
قرآن از نگاه یک پروفسور آتئیست که به دین اسلام مشرف شد!!
🎓پروفسور لانگ که از آئین آتئیسم خارج و به دین اسلام مشرف شده
@zandahlm1357