#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
مأمون و دانشمندان اسلامي : مأمون، متكلمان و دانشمندان اسلامي و ساير اديان را نزد امام رضا (ع) گرد ه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مأمون و محبوبيت امام
مأمون به ظاهر نسبت به امام عرض ارادت داشت و همه گاه محبت خود را به او اعلام ميكرد زماني كه امام از مرگ و وفات خود پيش از او سخن گفت او گريست ولي حق اين است كه با همة فضائل و كمالاتي كه در امام سراغ داشت: با همة آگاهي از عظمت و عصمت او ميخواست امام تحت الشعاع قدرت و موقعيت او باشد و بدين سان دوستداري مردم از امام چون خاري در چشم او بود و اگر ميتوانست خيلي زودتر براي شهادت امام و از بين بردن مردمي كه نام او را دوست داشتند قيام و اقدام ميكرد نميخواست كه اشتباه پدر دربارة امام موسي كاظم (ع) را
تكرار كند واگرچه بعداً آن را تكرار نمود.
مبارزه عليه رياكاران
درعصر امام رياكاراني در قالب دين و عقايددر جامعه حضور داشتند و حتي در مواردي عليه امام تبليغ ميكردند و زهد ريايي خود را به رخ ميكشيدند. دراين عرصه گروه صوفيه از اهل سنت در رأس بودند، تاحدي كه گاهي در خيابان، در محل عبور و مرور مردم، ودرميان جمع، سر راه بر او ميگرفتند و با ايراد و اعتراض نسبت به لباس و سر و وضع ظاهر امام بر او ايراد ميگرفتند. امام سعي داشت با ذكر آيات و بيان دلايل نشان دهد كه داشتن لباس خوب و يا غذاي خوب در دوران وفور و رفاه متوسط اكثريت جامعه چيز بدي نيست.
(كرامات رضويه ج ۱ ص ۱۸۶ – ۱۸۵).
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
مروری بر فرقهها و جریانهای مختلف شیعی اشاره از آغاز تشیع تا امامت امام رضا (علیه السلام) در ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- کیسانیه:
گفته شده مذهب شیعه در زمان سه امام اول شیعه، هیچ گونه انشعابی نیافت، ولی پس از ماجرای کربلا و شهادت امام حسین (علیه السلام) پیدایش فرقههای مختلف شیعی آغاز شد. [۲] و نخستین فرقه ای
که در شیعه پدید آمد، فرقة کیسانیه بود. [۱] در مورد نامیده شدن آنها به کیسانیه اقوال مختلفی وجود دارد [۲] که بنابر قرائن به نظر میرسد که قول صحیح آن است که کیسان، رئیس پلیس مختار بن ابی عبید ثقفی بوده که بعد از قتل مختار، طرفداران او را سامان داد. [۳]
کیسانیه قائل به امامت محمد بن حنفیه بودند. [۴] که گروهی از ایشان، محمد بن حنفیه را پس از امام حسین (علیه السلام)، امام میدانستند و گروهی دیگر از ایشان، محمد بن حنفیه را جانشین امام علی (علیه السلام)، و مهدی موعود میدانستند. [۵] چنان که ملاحظه میشود کیسانیه امامت را از فرزندان حضرت فاطمه (علیهاالسلام) به محمد حنفیه که فرزند
امام علی (علیه السلام) از غیر حضرت فاطمه (علیهاالسلام) بود، منتقل کردند. [۱]
پیدایش فرقة کیسانیه پیامد حرکت شیعی مختار بود. [۲] مختار مردم را به انتقام گیری خون امام حسین (علیه السلام) فرامی خواند و ادعا داشت که از سوی محمد بن حنفیه اعزام شده است تا وزیر امین او گردد. [۳] شاید مهم ترین مسأله ای که نویسندگان کتابهای ملل و نحل به کیسانیّه نسبت داده اند، عقیده به مهدویت محمّد بن حنفیه است و چنین گفته اند که مختار طرفداران خود را به مهدویت محمّد حنفیه دعوت میکرد. بنابر احادیثی که از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دربارة مهدی رسیده و در جامعه نشر یافته بود، وجه مشخّص و مهمّ عقیده به مهدویت، گرفتن انتقام از ستمکاران و ایجاد حکومت حق و عدالت بود و اوضاع اجتماعی حاکم بر جامعة اسلامی، زمینة رشد چنین تفکّری را تقویت، و پیوستن به مختار را توجیه کرد؛ زیرا مختار موفّق شده بود از کشندگان خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله و
----------
[۲]: سید محمدحسین طباطبایی، شیعه در اسلام، بی نا، بی جا، ۱۳۴۸ ش، صص ۳۲-۳۳؛ فضیلت الشامی، تاریخ زیدیه در قرن دوم و سوم هجری، ترجمة سید محمد ثقفی و علی اکبر مهدی پور، چاپ اول، انتشارات دانشگاه شیراز، ۱۳۶۷، ص ۲۴؛ محسن الویری، زندگی فرهنگی و اندیشه سیاسی شیعیان از سقوط بغداد تا ظهور صفویه، چاپ اول، دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، تهران، ۱۳۸۴، ص ۴؛ سید حسین محمد جعفری، تشیع در مسیر تاریخ، ترجمة سید محمدتقی آیت اللهی، چاپ دهم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، ۱۳۸۰، صص ۲۷۷-۲۷۸.
[۱]: علی ربانی گلپایگانی، فرق و مذاهب کلامی، چاپ چهارم، مرکز جهانی علوم اسلامی، قم، ۱۳۸۵، ص ۶۴؛ عبدالله فیاض، تاریخ الامامیه (پیدایش و گسترش تشیع)، ترجمة سید جواد خاتمی، چاپ اول، ابن یمین، سبزوار، ۱۳۸۲، ص ۷۵.
[۲]: برای آگاهی از اقوال مختلف ر. ک: ابومحمد حسن بن موسی نوبختی، فرق الشیعة، تصحیح و تعلیق سید محمدصادق آل بحرالعلوم، المکتبة المرتضویة، نجف، ۱۳۵۵، ص ۲۳؛ سعد بن عبدالله ابی خلف اشعری قمی، کتاب المقالات و الفرق، تصحیح و تعلیق محمدجواد مشکور، مرکز انتشارت علمی و فرهنگی، تهران، ۱۳۶۱، صص ۲۱ - ۲۲؛ ابومنصور عبدالقاهر بغدادی، ترجمة الفرق بین الفرق در تاریخ مذاهب اسلام، ترجمة محمدجواد مشکور، چاپ چهارم، کتابفروشی اشراقی، تهران، ۱۳۶۷، ص ۱۹؛ ابوالفتح محمد بن عبدالکریم شهرستانی، الملل و النحل، الطبعة الثالثة، منشورات الرضی، قم، ۱۳۶۷ش، ج ۱، ص ۱۳۱ و همچنین ر. ک: صفری فروشانی، غالیان، پیشین، صص ۸۳-۸۴.
[۳]: در مورد کیسان و نقش او در قیام مختار، ر. ک: وداد القاضی، الکیسانیة فی التاریخ و الأدب، دارالثقافة، بیروت، ۱۹۷۴، صص ۵۸-۷۰.
[۴]: نوبختی، پیشین؛ اشعری قمی، پیشین، ص ۲۱.
[۵]: نوبختی، پیشین، ص ۲۶.
[۱]: فیاض، پیشین، ص ۷۴.
[۲]: سمیرة مختار اللیثی، جهاد الشیعه فی العصر العباسی الاول، الطبعة الاولی، مؤسسة دارالکتاب الاسلامی، قم، ۱۴۲۸ه. ق، ص ۴۱.
[۳]: علی بن موسی ابن طاووس، اللهوف علی قتلی الطفوف، ترجمه و تحقیق عبدالرحیم عقیقی بخشایشی، چاپ هجدهم، دفتر نشر نوید اسلام، قم، ۱۳۸۷، ص ۲۶۱.
سلم) و طرفدارانشان انتقام بگیرد و حاکمان ستمگر اموی نیز پس از فاجعة کربلا، خشونت و ستم را به نهایت رسانده بودند. از طرف دیگر، حضور نداشتن محمّد بن حنفیه در کوفه و تبعید او از مکه به طائف و رفتن وی به کوه «رضوی» بعدها زمینة چنین تفکری را بیشتر تقویت میکرد. [۴]
گفته شده پس از رحلت محمد بن حنفیه، کیسانیه به دستههایی
تقسیم شده و انشعاباتی یافتند. [۱] بغدادی (م ۴۲۹ ه) معتقد است که کیسانیه، تیرههای زیادی بودند که همة آنها از دو دسته ایجاد شده بودند: دسته ای معتقد به زنده بودن محمد بن حنفیه بوده و او را مهدی موعود میدانستند و گروه دیگر به وفات او اقرار کرده ولی در جانشینی او اختلاف داشتند. [۲]
----------
[۴]: محمدکاظم خواجویان، تاریخ تشیع، چاپ چهارم، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ۱۳۷۹، ص ۶۰.
[۱]: ر. ک: نوبختی، پیشین، ص ۲۷. برای آگاهی تفصیلی از انشعابات کیسانیه پس از محمد بن حنفیه ر. ک: وداد القاضی، پیشین، صص ۱۶۸-۲۶۷.
[۲]: عبدالقاهر بغدادی، پیشین، ص ۱۲.
#فرقه های_درون_شیعی
✍نعمت الله صفری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📻 #رادیو_مهدویت| مجله رادیویی #چشم_به_راه 🎬 قسمت: اول 👇👇👇👇👇👇 قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220211-WA0003.mp3
11.6M
👇👇👇👇👇👇
قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
🔻 موضع صریح، شفاف و منطقی ما در مورد مسأله فلسطین...
⬅️ نشر حداکثری برای آگاهی همه مردم جهان❗️ خصوصا مدعیان دموکراسی و حقوق بشر...
استاد رحیمپور ازغدی
🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 پویانمایی زیبای شهر موشکی 📼 قسمت دوم : بازی خطرناک 🎞 🇮🇷 #کارتون #پویانمایی #انیمیشن #شهر_موشکی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجموعه کلیپ های روایتگری 👌
هر روز روایتی از شهدا بشنوید❤️
#روایتگری
شماره ۲
کاری از گروه راویان سردار شهید حاج عبد الحسین برونسی🌹
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
سدنه بهشت و « سدنه جنان » در کلام معصوم علیه السلام به معنای خدمه است. و این خدمه چنان که اقتباس از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ملک سلام رسان
قوله علیه السلام: اقتباساً من القرآن: والذین یقولون: « سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ ». [۵]
یعنی و از جمله املاک، ملائکه ای است که وارد میشوند بر مؤمنین بعد از قطع علایق دنیا و دخول جنة المأوی، و تسلیه و تهیئه و سلام رسانند از جانب خدا که صبر نمودید بر تعبات نفس در تحمل مشقّات اوامر و ترک نواهی الهی، « فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ »یعنی بهترین دار اقامتی است که « لایمسکم فیها نصب و لا لغوب » [۶] .
چنان که مفاد خبر نبوی است: «إذا أقام المؤمن فی الجنة جاءه ملک من عنداللّه،
----------
[۵]: ۵ - سوره مبارکه رعد، آیه ۲۴.
[۶]: ۶ - بسنجید کریمه فاطر، آیه ۳۵: « لاَ یَمَسُّنَا فِیهَا نَصَبٌ وَ لاَ یَمَسُّنَا فِیهَا لُغُوبٌ ».
فناوله کتاب، بعد ما أسلم علیه، و إذاً فی الکتاب من الحیّ القیوم الذی لا یموت الی الحیّ القیوم الذی لایموت ؛ أمّا بعد، فأنا أقول لشی ء: کن فیکون، و قد جعلتک الیوم أن تقول لشی ء: کن فیکون » [۱] .
----------
[۱]: ۱ - بسنجید الأسفار، ج ۸، ص ۱۴۰ به نقل از الفتوحات المکیة، ج ۳، ص ۲۹۵.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فقر، حال عبادت از اسراری که خدا به موسی علیه السلام داد، این بود: ای موسی، وقتی دیدی فقر میآید به
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لذت عقلی
لذت عقلی تمام تر و بسیار و بدون حصر و بزرگتر از لذت حسی است. تکامل به سوی خداوند سبحان با اعمال و اخلاق شایسته و لذت مناجات با او از برترین کمالات و بزرگترین لذتهاست.
اینک تعجب اینجاست که خداوند چگونه در برابر طاعات و عبادات ما، پاداش معین
می کند! چه اینکه هدایت کننده توفیق دهنده، یاری رساننده سزاوارتر به پاداش است ولی وسعت وجودی خدا و گستره رحمت او، موجب هر دو امر با هم است. خدا میفرماید: آیا جزای خوبی جز خوبی است هَلْ جَزٰاءُ الْإِحْسٰانِ إِلاَّ الْإِحْسٰانُ [۱]، بنگر چگونه خدا جزایی که اعطا میکند، احسان نامیده است، پس حق تعجب در این امور دقیق را ادا نما و از کسی که در این راه قدم گذاشته، تشکر کن.
----------
[۱]: ۱) - رحمن، ۶۰.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۶- بی تفاوتی نسبت به عبادت تفسیر نماز » بی تفاوتی نسبت به عبادت حضرت علی علیه السلام میفرماید: ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسیحی که به خانه بازگشت، دست از اسلام برداشت و دیگر پای به مسجد نگذاشت. [۱] آری اینگونه افراط و زیاده روی در عبادت، مردم را فراری میدهد.
استاد شهید مرتضی مطهری نقل میکند که عمروعاص دو پسر داشت؛ یکی طرفدار حضرت علی علیه السلام شد و دیگری طرفدار معاویه. روزی پیامبر به فرزند خوب عمروعاص (عبداللّه) فرمود: شنیدهام که تو شبها را به عبادت و روزها را به روزه میگذرانی، گفت بله یا رسول اللّه، پیامبر فرمود: من این راه را قبول ندارم. [۲]
در روایات میخوانیم: «اِنَّ لِلْقُلُوبِ اِقْبالاً وَاِدْباراً» [۳] روح انسان، گرایش و فرار دارد. هرگاه رو میکند و گرایش دارد بهره گیری کنید و هرگاه آمادگی ندارد به او فشار نیاورید که ناخودآگاه عکس العمل منفی نشان میدهد.
در سفارشات اسلامی آمده که اوقات خود را چهار قسمت کنید و سهمی را برای تفریح و لذّت بگذارید که اگر اینگونه عمل کردید برای کارهای دیگر نشاط خواهید داشت. [۴]
قرآن کریم به یهودیانی که در روز استراحت و تعطیل، به سراغ ماهیگیری و کار میرفتند عنوان متجاوز میدهد: «وَ لَقَد عَلِمْنَا الَّذینَ اعْتَدَوْا مِنْکُمْ فِی السَّبْتِ» [۱] ما از متجاوزین روز شنبه (که حریصانه به سراغ کار میرفتند) آگاهیم.
به هر حال حفظ نشاط و روحیه در عبادت، یک اصل است که با میانه روی حاصل میشود.
----------
[۱]: ۱۴) سیری در سیره نبوی، ص ۲۱۳.
[۲]: ۱۵) طهارت روح، ص ۱۲۲.
[۳]: ۱۶) بحار، ج ۷۸، ص ۳۵۷.
[۴]: ۱۷) بحار، ج ۱۴، ص ۴۱
[۱]: ۱۸) سوره بقره، آیه ۶۵.
تفسیر_نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
تا آسمان 182 ؛ تنبلی و سستی 5.mp3
2.09M
🌺🍃برنامه رادیویی تا آسمان
🔷 #علل_سستی_وترک_نماز
❌ تنبلی.قسمت ۵
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی 0⃣5⃣ چرا ما باید برای امام حسین علیهالسلام که 1400 سال پیش شهید شده عز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا