#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: اقسام نهر ثمّ اعلم، إنّ الأنهار قسمین: [۱]: قسماً فی الجبال و التلال، قربته بسطح الارض، جر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
چگونگی تولید شیر
قوله علیه السلام: وَ تُدِرُّ بِهِ الضَّرْعَ.
یعنی: پُر و کثیر نمائی به واسطه باران پستانهای حیوانات شیرده را از قبیل ثور و غنم و غیره، کما قال تعالی: « وَ إِنَّ لَکُمْ فِی الاْءَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُّسْقِیکُم مِمَّا فِی بُطُونِهِ مِن بَیْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَآئِغًا لِّلشَّارِبِینَ [۳] ».
به واسطه آن که چون حیوان انثوی تناول علف نماید اوّلاً در معده او هضمی پیدا شود که او را هضم معدی گویند، طبیعت حیوانی که فی الحقیقه ملائکه و جنود رحمان است او را تصفیه و تعدیل نماید، لطیف او را از کثیف او جدا نموده، سفل او را ردّ به امعاء نماید، و صافی او را جذب به کبد حیوانی نموده، و در آنجا مصوّره که مَلِک دیگر است او را به صورت اَخلاط اربعة نماید، یعنی دم و صفرا و سوداء و بلغم کرده، جزء مائی او را به مثانه، و جزء صفراوی او را به طحال، و سوداوی او را به ریه، و جزء دموی او را صعود به عروق و اورده داده. و از عروق و شرائین که متّصل به کبد است راهی است به ضرع و پستان حیوان که آن دم نزول
به آنجا نموده، و در آن محلّ به امر قادر علیم و صانع حکیم طبیعت صورت دمی
را از او خلع نموده، صورت شیر پوشاند، چنان که در آیه شریفه فرمود که: از بین « فرث » - که فضولات است - و «دم» که « نسقیکم لبناً خالصاً »، ای حالکونه لایشوب بأحدهما، کما قیل:
تا نزاید بخت تو فرزند نو خون نگردد شیرِ شیرین، خوش شنو [۱]
قوله علیه السلام: وَ تَزِیدُنَا بِهِ قُوَّةً إِلَی قُوَّتِنَا.
کما قال تعالی: « وَ یَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوآا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَآءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلَی قُوَّتِکُمْ [۲] ».
----------
[۳]: ۳ - همان، آیه ۶۶.
[۱]: ۱ - مثنوی معنوی، مولوی، ج ۲، ص ۲۷۰، « عشق محبت بی حساب است ».
[۲]: ۲ - سوره مبارکه هود، آیه ۵۲.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: مَثل تفتازانی میگوید: چون «مثل» غرابتی دارد آن را برای حال یا صفت یا حکایت عجیبی، استعاره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
شمشیر و زور بازو
صفدی آورده است: عمربن خطاب از عمروبن معدیکرب خواست شمشیرش که صمصامه نام داشت برای او بیاورند. شمشیر حاضر شد و عمر آن را از غلاف کشید و بر جایی فرود آورد ولی داخل نشد. عمر به عمرو گفت: این شمشیری نیست که لیاقت داشته باشد از غلاف خارج شود. عمرو گفت: تو شمشیر از من خواستی نه بازوی توانا، عمر تندی کرد و برخی گفته اند او را زد.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام
۱. من چسپ رو دستم بوده اصلا نفهمیدم الان متوجه شدم آیا وضو نماز من اشتباه است؟ مرجع تقلید آقای خامنه ای
۲. ببخشید یه نفر برامون یه دونه کبک اورده گفت شکارش کردم
سرشو نبریده بود
حلاله یا حروم شده
پاسخ👇
سلام علیکم
۱. اگر یقین است که برای قبل از وضو بوده، وضو باطل و نماز خوانده شده نیز باطل است.
۲. اگر از منطقه ممنوعه شکار شده یا دارای صاحب خاص است، حرام است.
#احکام
#احکام_وضو
#احکام_حیوانات
💠 غُسل اِرتماسی
غسل ارتماسی به یکی از روش های زیر صحیح است:
1. تمام بدن را یکباره در آب فرو ببرد؛ به طوری که آب به همه جا برسد.
2. به تدریج زیرآب برود که در نهایت تمام بدن در آب قرار گیرد .
🔹 نکته:
1. در غسل ارتماسی باید مقدار آب به اندازهای باشد که همه بدن را فراگیرد. ازاینرو زیر دوش حمام نمیتوان غسل ارتماسی انجام داد.
2. غسل ارتماسی در استخر شنا (درحالیکه شخص مایو به تن دارد) اگر مایو مانع رسیدن آب به بدن نباشد، صحیح است؛ اما اگر مانع باشد، باطل است.
#احکام
#احکام_غسل
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام علیکم
دوروزه دندونم را کشیدم هنوز ابخون داره با این شرایط میتونم روزه بگیرم یا خیر؟
پاسخ👇
سلام علیکم
برای روزه گرفتن مشکلی نیست.
اما اگر در آب دهان مستهلک می شود و از بین می رود، فرو بردن آن منعی ندارد اما اگر اینگونه نباشد باید بیرون ریخته شود چه روزه باشد چه نباشد.
#احکام
#احکام_نجاست
#احکام_روزه
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام
روزه قضاکه به ذهنم میادندارم.
اماشک دارم که بعضی روزه هام صحیح نباشه.
توماه رجب ان شاءالله میخوام روزه بگیرم، چه نیتی بکنم که شامل روزه مستحبی وروزه های شک کرده ام بشه.
ممنونم
رهبری
پاسخ👇
سلام علیکم
اگر درباره روزه قضا شک دارید چیزی به عهده شما نیست و می توانید نیت روزه مستحب داشته باشید.
#احکام
#احکام_روزه
#نیت_روزه
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام
خداقوت
من برادرزاده ای دارم که مقلد مقام معظم رهبری هستن
ایشون سال ۱۱ هنرستان هستن
از معلم روحانی که در مدرسه شون هستن برای تقلب رساندن پرسیدن، ایشون گفتن اشکالی ندارد، حتی خود معلمِ روحانی به بچه ها در سر امتحان به کمک افراد درس خوان به دیگران تقلب می رسانند!!
ممنون میشم مبحث تقلب در امتحانات
(چه تقلب کردن و چه تقلب رساندن) را توضیح بدین
پاسخ👇
سلام علیکم
تقلب کار نادرستی است و اگر حقی از کسی ضایع شود یا خلاف مقررات نظام کسی مرتکب شود، مستحق عذاب است. اگر مسئول یا معلم یا حتی شاگرد دیگر که از روی دستش مینویسد راضی باشد این تاثیری در مسئله ندارد. یعنی اگر کسی تقلب میکند، آن فردی که او را کمک میکند، معلم باشد یا از شاگردان باشد، راضی باشد یا نباشد، تاثیری در این مسئله ندارد.
#احکام
#احکام_دانشجویی
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه امر به معروف و نهی از منکر
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
⭕️ سخنان قابل توجه وشجاعانه نماینده غیور علیه خواص بی بصیرت 🔹 دقیقه ۴: اتفاقا همه انبیا و اولیاء ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
#استاد_علی_تقوی
❇️ امر به معروف، شأن رُبوبی دارد.
#نکته
#استاد_علی_تقوی
⚠️از #ضرب_المثل های ضد #امر_به_معروف؛
با یه گل بهار نمیشه!!
پاسخ به#شبهه 👇
❓کی گفته با یه گل بهار نمیشه؟!
✅ قرآن میفرماید أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَى
👤یه نفری! محکم باش، تو #اثرگذار باش
✋تو دین خدا رو #نصرت بکن، خدا نصرتت میکنه.
✅ با یه گل بهار میشه؛
🌹#شهید_نواب_صفوی یه گل بود
🌹حضرت آقای ما یه گل هستند
✴️ رهبر عزیز انقلاب ما میفرماید:
اولين جرقه های انگيزش انقلاب اسلامی،
به وسيله نواب در من به وجود آمد.
👈الان هر کار خیری تو جمهوری اسلامی انجام میشه، هر کار خیری آقا انجام میدن، ثوابش رو برای نواب صفوی رضوان الله علیه می نویسن.
🌹امام راحل یه گل بود!
🌹آیت الله نِمِر یه گل بود!
🌹رسول خدا در شبه جزیره یه گل بود!
❌ یعنی چی با یه گل بهار نمیشه؟!
✅ هر کی یه گل بکاره، بهار میشه.
✨✨✨✨✨✨
🌷گل صلوات هديه به روح شهید نواب صفوی🌷
🍀
🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگ_سازی
✅ ترويج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در رسانه ملی
#عکس_نوشته
🌷خداوند سبحان با #آمران_به_معروف مانند
عاملان به معروف رفتار می کند.
🍀
🌺🍀
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: فصل پنجم شرايط دعوي قتل ماده ۲۲۷ مدعي بايد حين اقامه دعوي عاقل و بالغ باشد و چنانچه دعوي م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
مبحث دوم شهادت
ماده ۲۳۷ الف قتل عمد با شهادت دو مرد عادل ثابت ميشود.
ب قتل شبه عمد يا خطا با شهادت دو مرد عادل يا يك مرد عادل و دو زن عادل يا يك مرد عادل و قسم مدعي
ثابت ميشود.
ماده ۲۳۸ هرگاه يكي از دو شاهد عادل گواهي دهد كه متهم اقرار به قتل عمدي نمود و ديگري گواهي دهد كه متهم اقرار به قتل كرد و به قيد عمد گواهي ندهد اصل قتل ثابت ميشود و متهم مكلف است نوع قتل را بيان كند. اگر اقرار به عمد نمود قصاص ميشود و چنانچه منكر قتل عمد باشد و قسم ياد كند قصاص از او ساقط است
.......:
#قوانین کیفری....
https://eitaa.com/zandahlm1357
@vekalats #آیا_میدانید
احضار تلفنی
◾بر اساس ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری
#احضار_تلفنی قانونی است
در این ماده قانونی گفته شده است #که
استفاده از سامانه های #سیستم های رایانه ای و مخابراتی از قبیل
پیامنگار #ایمیل، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و همچنین نیابت قضایی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است
@vekalats #اما
باید توجه شود که این ماده به قوه قضائیه اختیار احضار تلفنی را داده است #نه نهادهای دیگر
از طرف دیگر در متن این ماده قانونی از واژه #متهم استفاده شده است
@vekalats #بنابراین
اگر شخصی ابتدا متهم به جرمی شود
#امکان اینکه قوه قضائیه از طریق تلفن او را برای تحقیقات مقدماتی #یا دادرسی احضار کند #وجود_دارد
▫در اغلب موارد قوه قضائیه این کار را از طریق سامانه ثنا انجام میدهد
#مگر اینکه شخص در این سامانه حساب کاربری نداشته باشد
▫با تشکر: حسن زارع
https://eitaa.com/zandahlm1357
@vekalats #سوال
◾درخواست اجرت المثل
#بعد از مرگ همسر
▫در تعریف اجرت المثل باید گفت #که زن وظایف خاصی در زندگی زناشویی دارد كه توسط قانون و شرع برشمرده شده است
این وظایف شامل تمكین عام و تمكین خاص است
#تمكین_عام به معنای حضور زن در زندگی مشترک و عمل به وظایفی است #كه شرع و قانون تعیین كرده است
@vekalats #مثلا
زن شرعا نمیتواند
بدون اجازه همسرش از خانه خارج شود
ادامه تحصیل و كار كردن زن در خارج از منزل نیز #باید با اجازه شوهر باشد
#هر_چند در حال حاضر بسیاری از زنان این حقوق را در عقدنامه دریافت می كنند
#تمكین_خاص نیز به معنای عمل كردن زن به وظایف زناشویی است
#حال اگر زن در طول زندگی مشترک و در خانه همسر خود #كاری به جز این موارد را به دستور شوهر انجام دهد #مستحق_پاداشی است كه به آن اجرت المثل گفته میشود
✋قانون در صورت فوت شوهر
#تکلیف این پرداخت را نیز معلوم کرده است که برابر آن
#زوجه_میتو اند در صورت مطالبه اجرت المثل ایام زندگی مشترک خود را از ماترک زوج متوفی #با جلب نظر كارشناس مطالبه كند
▫با تشکر: حسن زارع
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: نقل آیه در طریقۀ خلافت خلفاء اربعه و جواب آن شیخ- در آیه ۲۹ سوره ۴۸ (فتح) صریحا میفرماید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
استدلال بآیه غار و جواب آن
اشاره
شیخ- عجب است که شما میفرمائید جدل نمی کنم و حال آنکه الحال در مجادله هستید مگر نه اینست که خداوند در آیه ۴۰ سوره ۹ (توبه) صریحا میفرماید فَقَدْ نَصَرَهُ اللّٰهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُوا ثٰانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمٰا فِی الْغٰارِ إِذْ یَقُولُ لِصٰاحِبِهِ لاٰ تَحْزَنْ إِنَّ اللّٰهَ مَعَنٰا فَأَنْزَلَ اللّٰهُ سَکِینَتَهُ عَلَیْهِ وَ أَیَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهٰا [۱] .
این آیه علاوه بر آنکه مؤید آیه قبل است و ثابت میکند معنای و الذین معه را که ابی بکر در غار لیلة الهجرة با رسول خدا بوده خود این مصاحبت و با پیغمبر بودن دلیل بزرگی است بر فضیلت و شرافت ابی بکر بر تمام امت برای آنکه پیغمبر
----------
[۱]: ۱) البته خداوند او را (که رسول اللّه باشد) یاری خواهد کرد چنانکه هنگامی که کفار آن حضرت را از مکه خارج کردند خدا یاریش کرد آنگاه یکی از آن دو تن که در غار بودند (یعنی رسول اللّه ص) برفیق و هم سفر خود (ابو بکر که پریشان و مضطرب بود) فرمود مترس که خدا با ما است- آن زمان خدا و قار و آرامش خاطر بر او (یعنی رسول اللّه ص) فرستاد و او را بسپاه و لشکرهای غیبی خود که شما آن را ندیده اید مدد فرمود-.
صلّی اللّه علیه و سلّم چون میدانست بعلم باطن که ابی بکر خلیفۀ او است و وجود خلیفه بعد از او لازم است باید او را هم مانند خود نگهداری بنماید لذا او را با خود برد تا بدست دشمن گرفتار
گرفتار نشود و این عمل را با احدی از مسلمین نکرد پس بهمین جهت حقّ تقدّم خلافت برای او ثابت است.
داعی- هرگاه آقایان ساعتی لباس تسنّن را از خود دور کنید و از تعصّب و عادت بیرون آئید و مانند یک فرد بیگانه و خالی از نظر تعصّب در اطراف این آیه شریفه بنگرید خواهید تصدیق نمود که آن نتیجه ای که مقصود شما است از این آیه بدست نمی آید.
شیخ- خوبست اگر دلائل منطقی بر خلاف مقصود هست بیان فرمائید.
داعی- تمنا میکنم از این مرحله صرف نظر نمائید زیرا کلام کلام میآورد آنگاه ممکن است بعضی از مردمان بی انصاف با نظر عناد بنگرند و تولید نقار شود و تصور رود که ما میخواهیم اهانت بمقام خلفاء نمائیم و حال آنکه مقام هر فردی محفوظ است احتیاج بتفسیر و تأویل بی جا ندارند.
شیخ- خواهش میکنم طفره نروید و مطمئن باشید دلائل منطقی تولید نقار نمی کند بلکه کشف حجب میشود.
داعی- چون نام طفره بردید ناچارم مختصری جواب عرض نمایم تا بدانید طفره ای در کار نبوده بلکه رعایت ادب در گفتار را نمودم امید است بمقالات داعی خورده نگیرید و با نظر انصاف بنگرید چه آنکه جواب از این گفتار را محققین علماء بطرق مختلفه داده اند اوّلا جمله ای فرمودید خیلی تعجب آور و بی فکر بود که چون رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم میدانست ابی بکر خلیفه بعد از او خواهد بود و حفظ وجود خلیفه بر آن حضرت لازم بود لذا او را با خود برد.
جواب این بیان شما بسیار ساده است چه آنکه اگر خلیفه پیغمبر منحصر بابی بکر بود ممکن بود چنین احتمالی داد ولی شما خود معتقدید بخلافت خلفاء راشدین و آنها چهار نفر بودند اگر این برهان شما صحیح و حفظ وجود خلیفه در مقابل خطرات لازم بود میبایستی پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم هر چهار خلیفه را که حاضر در مکّه بودند با خود ببرد نه آنکه یکی را ببرد سه نفر دیگر را بگذارد بلکه یکی از آنها را در معرض خطر شمشیرها قرار دهد و در بستر خود بخواباند که محققا آن شب بستر پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم مخطور بوده و در
معرض حملۀ دشمنان بود. ثانیا بنابر آنچه طبری در جزء سیم تاریخ خود نوشته أبو بکر از حرکت آن حضرت خبر نداشته بلکه وقتی نزد علی علیه السّلام رفت و از حال آن حضرت جویا شد علی علیه السّلام فرمود بغار رفتند اگر کاری داری نزد آن حضرت بشتاب. ابی بکر شتابان رفت در وسط راه بآن حضرت رسید و ناچار باتفاق آن حضرت رفتند. پس معلوم میشود که حضرت او را با خود نبرد بلکه او بی اجازه رفت و از وسط راه با آن حضرت رفت.
بلکه بنابر اخبار دیگر بردن ابی بکر تصادفی و از خوف فتنه و خبر دادن بدشمنان بوده چنانکه علماء منصف خودتان اقرار باین معنی دارند که از جمله شیخ ابو القاسم بن صباغ که از مشاهیر علمای خودتان است در کتاب النور و البرهان در حالات رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم از محمّد بن اسحاق از حسّان بن ثابت انصاری روایت نموده که قبل از هجرت آن حضرت جهت عمره بمکّه رفتم دیدم کفّار قریش سبّ و قذف مینمایند اصحاب آن حضرت را در همان اوان امر رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله علیّا فنام فی فراشه و خشی من ابن ابی قحافة ان یدلّهم علیه فاخذه معه و مضی الی الغار [۱] .
ثالثا خیلی بجا بود محلّ استشهاد و جهت فضیلت را در آیه بیان مینمودید که مسافرت و همراه بودن با رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم چه دلیلی بر اثبات خلافت دارد.
شیخ- محل استشهاد معلوم است اوّلا م
صاحبت با رسول اللّه و اینکه خداوند او را مصاحب رسول اللّه میخواند ثانیا آنکه از قول آن حضرت که خبر میدهد انّ اللّه معنا ثالثا نزول سکینه از جانب خدا در این آیه بر ابی بکر بزرگ تر دلیل شرافت است و مجموع این دلائل اثبات افضلیّت و حق تقدم خلافت را برای او مینمایند.
داعی- البته احدی انکار مراتب ابی بکر را نمی نماید که او پیرمرد مسلمان و از کبار اصحاب و پدر زن رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بوده ولی این دلائل شما برای اثبات فضیلت خاص و حق تقدم در خلافت مکفی نمی باشد.
اگر بخواهید در مقابل بیگانۀ بی غرضی با بیاناتی که در اطراف این آیه شریفه
نمودید اثبات فضیلتی خاص برای او بنمائید قطعا مورد اعتراض قرار خواهید گرفت.
زیرا در جواب شما خواهند گفت تنها مصاحبت با نیکان دلیل فضیلت و برتری نمی باشد چه بسا بدان که مصاحبت با نیکان و چه بسیار کفّار که مصاحب با مسلمین بوده و هستند چنانچه این معنی در مسافرتها کاملا و بیشتر مشهود است.
----------
[۱]: ۱) امر کرد رسول خدا علی علیه السّلام را که در فراش آن حضرت بخوابد و خوف داشت از اینکه ابی بکر کفار را دلالت و راهنمائی کند برسول خدا پس او را مصاحب خود قرار داده و بجانب غار روانه شدند.
.......:
:
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357