#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: حديث سلسلة الذهب متن حديث ۱- ابن المتوكّل عن علىّ عن أبيه عن يوسف بن عقيل عن إسحاق بن راه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
عقل
آنچه به خرد زيان رساند
متن حديث
ما يضرّ بالعقل ۱- قال عليه السلام:... الإكثار من أكل لحوم الوحش و البقر يورث تغيّر العقل، و تحيّر الفهم، و تبلّد الذهن، و كثرة النسيان
،.... ۲- الصدوق عن محمّد بن موسي بن المتوكّل قال: حدّثنا علىّ بن الحسين السعد آبادى، قال: حدّثنا أحمد بن خالد عن أبيه عن محمّد بن سنان قال: سمعت أباالحسن علىّ بن موسي الرضا عليه السلام يقول: حرّم الله الخمر لِما فيها من الفساد، و من تغييرها عقول شاربيها و حملها إيّاهم علي إنكار الله عزّوجلّ، و الفرية عليه و علي رسله و ساير ما يكون منهم من الفساد و القتل....
آنچه به خرد زيان رساند ۱- حضرت رضا (ع) فرمود:... زياده خواري گوشت وحش (شكار) و گاو، تغيير خرد، حيرت در درك، كند ذهني و فراموشي زياد را به ارث ميگذارد۱. ۲- صدوق از محمد بن موسي بن متوكل (رض) گويد: علي بن حسين سعد آبادي ما را حديث كرد كه احمد بن محمد بن خالد از پدرش، از محمد بن سنان نقل كند كه گفت: از ابوالحسن علي بن موسي الرضا (ع) شنيدم ميفرمود: خداوند شراب را حرام كرد چون در آن فساد و تغيير خرد نوشندگان آن است و عاقبت آنها را به انكار خداوند عزّوجلّ، افترا بر او و بر پيامبرانش و ديگر مفاسدي چون قتل ميكشاند... ۲.
منبع حديث
۱- بحار الأنوار ۶۲/ ۳۲۲. ۲- عيون اخبار الرضا ۲/ ۹۸- ۹۹.
.......:
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم | خدمت رسانی خـادمان امـام رئـوف به معتکفین حرم مطهر رضوی
https://eitaa.com/zandahlm1357
زلزله ترکیه و علائم ظهور.mp3
3.13M
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔰 سلسله جلسات #ادب_حضور 5 💠 رعایت بیشتر #ادب_ماه_رجب 5 ✅ تدریس کتاب ادب حضور 👈 مراقبه در این ماه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادب ماه رجب 6.mp3
4.95M
🔰 سلسله جلسات #ادب_حضور 6
💠 رعایت بیشتر #ادب_ماه_رجب 6
✅ تدریس کتاب ادب حضور
👈 برطرف کردن عیوب خود
👈 بیان بسیار مهم علامه بحرالعلوم در رساله سیر و سلوک خودشان درباره نحوه عملکرد شیطان در گول زدن افراد
👌 ایام مهم برای استغفار فرستادن ؟؟؟
🎤 استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت
👌ماه رجب امسال با ادب بیشتری در محضر خدا حضور پیدا کنیم.
🔰انقلابی باید قوی شود🔰
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#بچه_های_کارون قسمت پنجم کلاه آهنیاش را از سر برداشت و در حالی که با همان دست، پیشانیاش را با آ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#بچه_های_کارون
قسمت ششم
از کانال رفتیم بیرون و چند تا از خانهها🏠 را گشتیم. دیوارها و سقفها ریخته بود😟 و باید از این خانه آن خانه میرفتیم تا بتوانیم جای مناسبی پیدا کنیم😊
بالاخره آنچه را که میخواستیم، پیدا کردیم:
ـ این اتاق خوب است. شیشهی در و پنجره شکسته ولی خوبیاش این است که حفاظ آهنی دارد و دیوارهاش هم سالم است.😊
پرندهی زخمی 🐦را گذاشتیم توی اتاق و آمدیم بیرون. تا وقتی در را نبستیم، حیوانِ بیچاره خودش را توی سهکنجِ اتاق قایم کرد.🙂
راه افتادیم تو کانالِ خیس. باران 🌧خیالِ قطع شدن نداشت و هوا دم کرده بود. پرسیدم: «کجا میروی حالا⁉️
دست، جلو را نشان داد. برگشتم و سر تا ته کانال را نگاه کردم. از آمدنِ آذرخش ناامید شده بودم😩 دل به دریا زدم و گفتم: «با هم برویم.»
عبدل گفت: «چهقدر امروز همه جا ساکت است!»
گفتم:
ـ توی روزهای عادی باید باشی و ببینی که چه بریز و بپاشی دارند، اینقدر خمپاره میزنند😄
یک قدم جلوتر، ایستاد به تماشای خانهای🏠 که روی هم رمبیده بود و از میان تلِ آجر و سیمان و خاک، سرِ تیرآهنها زده بود بیرون. نفهمیدم چرا آنطور غمگینانه زل زده بود و ازش چشم برنمیداشت. 😔
گفتم: «موشک خورد. چند شب پیش زدند. صدای وحشتناکی داشت. صبح دیدیم چی شده😣
راه که افتادیم، گفتم: «نکند نگهبانِ سمت رودخانه هستی❓
سرش را تکان داد و آهسته گفت: «آره. میروم آنجا.»
تندی با خوشحالی😃 گفتم: «خب، زودتر میگفتی. برویم، خودم همه جا را بهات نشان میدهم و میبرمت تا سنگرِ نگهبانی☺️
من جلو جلو میرفتم و او از پشت سرم میآمد. آرام میرفتیم؛ مبادا لیز بخوریم و همهی تنمان
از گل شود. هر چند مرغِ ماهیخوارِ زخمی، تمام پیراهنم را گلمالی کرده بود.😉
پرسیدم: « عبدل، نگفتی اهلِ کجا هستی❓
آرام و زیرلبی ـ به طوری که به زور توانستم بفهمم چه میگوید ـ جواب داد: «خرمشهر!»
تند برگشتم، نگاهش کردم و گفتم: «راست راستی؟!»
سرش را به علامت تأیید تکان داد. گفتم: «از اولش حدس زدم که باید بچهی خرمشهر باشی. خرمشهریها توی این جبهه کم نیستند.🙂 از وقتی شهرشان اشغال شده، آمدهاند اینورِ کارون و اینجا سنگر گرفتهاند. حتماً میشناسیشان.😌
من یکبند و با هیجان حرف میزدم ولی او هیچ عکسالعملی نشان نمیداد. پرسیدم: «الان کجا زندگی میکنی؟ یعنی... یعنی خانوادهات کجا هستند⁉️
ایستاد، زل زد تو چشمهام ولی جوابم را نداد. یک لحظه احساس کردم که دو قطره اشک ـ مثل دو تا تیلهی کوچولوی شیشهای ـ گوشهی چشمهاش جمع شد.😢 وقتی باز هم من را منتظر دید، گفت: «خودم اینجا هستم و آنها...»
ادامه نداد. راستش من هم ترسیدم این جور سؤال و جواب کردن را ادامه بدهم. آن چشمهای خیس، احتمالاً خبرهای خوشی به آدم نمیدادند.😟
رسیدیم به انتهای کانال؛ لب کارون.
اینجا، کانال دو قسمت میشد. یک قسمت به چپ میرفت و یک قسمت به راست. دو طرف کانال، سنگرهای اجتماعی و مهمات و تدارکات ما بود و بالای سنگرهای نگهبانی و دیدبانی.👮♂
سنگرِ فرماندهی، سمت چپ بود. پل هم همان سمتی بود. پلِ بزرگ خرمشهر که روی کارون بود و قبل از جنگ، ماشینها و آدمها از روی آن به دو سمت کارون میرفتند. گفتم: «بیا برویم توی یکی از سنگرهای دیدبانی تا آن طرف کارون🌊 را بهات نشان دهم.»
#ادامه_دارد
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: تابش روز و منافع آن قوله علیه السلام: وَ مَتَّعْتَنَا بِهِ [مِنْ] ضَوْءِ النَّهَارِ. تمتع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
در چگونگی پیدایش فلزات
چه از اثره نور شمس است که موجب تولید و حصول فلزات معدنیه میشود چنان که از اثره تابش ضوءِ او أوّلاً در جوف ارض تولید أبخره و ادخنه شود، و از ترکیب این دو جزء که اصل الاصول اند حاصل شود زاج و زیبق و کبریت، و متکوّن شود اجسام سبعه متطرقه از فلزات بر این وجه، که:
در حین اختلاط ابخره و ادخنه اگر جزء بخار غلبه داشته بر جزء دخان تولید شود اجسام صافیه غیر متطّرقه، چون جواهرات شفافه از قبیل الماس و یاقوت و زمرد و بلور.
و اگر جزء دخان غلبه داشته أوّلاً زیبق و کبریت تولید شود.
و از اختلاط زیبق و کبریت باز اگر جز زیبقی غلبه بر جزء کبریتی داشت، حاصل میشود طلا.
و اگر غلبه زیبق کمتر از درجه طلائی بوده، تولید شود نقره.
و اگر کمتر از درجه نقره بود، پیدا شود مس.
و اگر جزء زیبق کمتر از درجه تکوّن مسی بود، تولید شود آهن.
به همین طریق تا تکوّن تمام اجسام سبعه متطرقه از اینجا است که در ذوب مس باید اوّلاً در گداز اجزاء کبریتی او را از او به آتش خارج نمایند.
باری، تمام این مذکورات به واسطه تابش آفتاب است که صانع حکیم برای
تمتعات و انتفاعات معاش دنیویه انسان تهیّه فرموده، این است که وقتی که ملّت مجوس برای دیدن این آثار عجیبه و غریبه از شمس او را ستایش نموده و مربّی خود دانسته، حقّ تعالی در کلام مجید خود برای تنبیه آنها میفرماید که: مغرور نباشند بر این که خود او را مستقلاًّ مؤثّر بدانند، بلکه او را چون آلتی فرض نموده و آثار را مستند به مبدأ اثر دهند، فرمود: « لاَ تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَ لاَ لِلْقَمَرِ وَ اسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَهُنَّ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ [۱] »، جلّ جلاله و عظم نواله و تمّ آثاره و آیاته.
----------
[۱]: ۱ - سوره مبارکه فصلت، آیه ۳۷.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: مثلهای عامیانه مارگیر از زهر مار نجات نمی یابد. گوسفند ذبح شده از کندن پوست ناراحت نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
اسم عرب
گفته شده عربی بر گروهی گذشت، به یکی از آنها گفت: اسم تو چیست؟ پاسخ داد منیع، از دیگری پرسید، گفت: وثیق، از سومی پرسید، گفت: شدید، از چهارمی پرسید، گفت:
ثابت، گفت: گمانم که افعال را از اسماء شما گرفته اند.
عمل حتی
در عبارت اکلت السمک حتی رأسها، س در رأسها را به رفع و نصب و جر میخوانی. رفع بنابر اینکه حتی برای ابتدا است و خبر آن محذوف است، نصب بنابر اینکه حتی عطف باشد، جر بنابر اینکه حتی از ادات جر باشد. فراء نیز میگوید میمیرم و از حتی ناراحتم چرا که حتی رفع و نصب و جر میدهد.
اسم ساعات
عرب دوازده ساعت روز را نامگذاری کرده است به دو صورت که عبارتند از:
۱- ذرور - بزوغ - ضحی - غزاله - هاجره - زوال - دلوک - عصر - اصیل - صبوب - حدور - غروب.
۲- بکور - شروق - اشراق - راد - ضحی - متوع - هاجره - اصیل - عصر - طفل - حدور - غروب.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: «اِهْدِنَا الصِّرَ طَ الْمُستَقِیمَ» اولین درخواست ما از خداوند، پس از حمد و ثنا و اظهار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۳۸- صراط مستقیم، در روایات
پرتوی از اسرار نماز » صراط مستقیم، در روایات
امام عسکری علیه السلام درباره این جمله نماز، میفرماید:
نمازگزار با این کلام، توفیق اطاعت و بندگی را در آینده هم همچون گذشته میطلبد و صراط مستقیم، راهی است که از کوتاه فکری بالاتر و از بلند پروازی و غلّو، پائین تر باشد. (۳۲۵)
امام صادق علیه السلام میفرماید: راه مستقیم آنست که انسان را به محبّت خدا و دین او سوق دهد و مانع هواپرستی شود و از پیروی سلیقهها و آراء شخصی در دین، جلوگیری کند. (۳۲۶)
در کتاب بحارالانوار، ۵۶ حدیث در این باره است که راه مستقیم، ائمّه اطهار و اولیاء معصوم خداوند و پیروان واقعی آن بزرگواران است. چرا که آنان، تجسّم راه حق اند و قهر و مهر و جنگ و صلح و عبادت و کار و فکر و عملشان، طبق فرمان خدا و در راه مستقیم است. و تبعیّت از آنان نیز در این دنیا، کاری دشوار و پر مسئولیت است، مثل آن صراط آخرت که بر روی جهنم است و از مو باریک تر و از شمشیر، تیزتر. (۳۲۷) صراط آخرت
نیز، تجسّمی از صراط دنیاست. کسی که در این دنیا، در صراط مستقیم حق بوده، عبورش از آن صراط هم، آسان و سریع خواهد بود. و افرادی که اهل افراط و تفریط باشند، آنجا هم کارشان مشکل میشود. دیگری حتّی به درخت و سیمان، ریسمان میبندد و حاجت میطلبد، یکی در دنیا غرق میشود، دیگری رهبانیّت برمی گزیند. یکی آنقدر خرج میکند که خود، به فقر گرفتار میشود، دیگری دچار بخل میگردد. یکی از فرط غیرت، حتّی نام همسرش را نمی برد، دیگری زنش را بی حجاب به خیابان میفرستد.
اسلام، مردم را به راه راست و صراط مستقیم دعوت میکند، که راهی میانه و طریق وسط و اعتدال در همه امور است، حتی در مورد عبادت هم، در احادیث، بابی تحت عنوان «الاقتصاد فی العباده» (میانه روی در عبادت) مطرح است.
علی علیه السلام، سیمای کسانی را که با انحراف از صراط مستقیم، به افراط و تفریط کشیده شده اند، چنین ترسیم میفرماید:
در آرزو، چنان تند میرود، که گویا طمع دارد.
و در طمع، چنان که گویا حریص است.
همین که مأیوس میشود، از تأسف میمیرد.
هنگام ناراحتی، خشمش طوفان میکند.
هنگام شادی، بد مستی میکند.
پولداری، یاغی اش میسازد.
ناگواری او را به جَزّع وامی دارد. هر کمبودی برایش زیانمند و هر زیاده روی، برای او تباهی ساز است. (۳۲۸)
و اینگونه افراط و تفریط، از جهل سرچشمه میگیرد که آن حضرت فرموده است: «لاتری الجاهل الاّ مُفرِطاً او مُفَرِّطا» (۳۲۹)
البتّه تشخیص افراط و تفریط، دشوار است و هر کس روش خود را عادلانه و عاقلانه میداند و دیگران را به تندروی یا کوتاهی متهم میکند و در همین نسبت دادن هم دچار افراط و تفریط میشوند. ولی اولیاء خدا و تربیت شدگان مکتب انبیاء حتی در قضاوت هایشان هم با معیار حق عمل میکنند.
نمونههایی از افراط و تفریط
در احادیث، موارد متعددّی از عدول از صراط مستقیم بیان شده، که در اینجا به چند نمونه از افراط و تفریط اشاره میکنیم:
۱- حضرت علی علیه السلام در باره ستایش دیگران میفرماید:
ستایش بیش از اندازه استحقاق، چاپلوسی و تملّق است، و کمتر از آن، حسادت! (۳۳۰)
۲- درباره زیاده روی در سرزنش، میفرماید:
زیاده روی و افراط در ملامت، آتش لجاجت را برمی افروزد. (۳۳۱)
۳- قرآن، درباره میزان انفاق، میفرماید:
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شکار لحظهها در مراسم جشن فرشتهها😂
+نمازت باطل شد چرا نمیری سجده؟
-نماز خودتم باطل شد! تو چرا نمیری سجده؟😐😂