eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.5هزار دنبال‌کننده
49.1هزار عکس
35.7هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
32.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ۴ توصیه مهم به نوجوانان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰 حاج حسین یکتا @zandahlm1357
تنها ملجأ انسانها قوله علیه السلام: وَ لاَ مُنْقِذَ لَهُ مِنْکَ، وَ لاَ مَلْجَأَ لَهُ مِنْکَ، إِلاَّ إِلَیْکَ. النقذ و التنقیذ: التخلیص، و منه حقّاً علی أن استنقذه من النار، و منه: « یا منقذ الغرقی [۵] » و أمثالها. و یقال: إلتجأ إلی اللّه، أی اعتصم به. و إلتجأت أمری الی اللّه، أی أسندته الیه، و فیه تنبیه علی أ نّه اضطرّ الیه. و فی الدعاء [۶]: « لا ملجأ و لا منجی منک إلاّ الیک » [۷] . ---------- [۵]: ۳ - التهذیب، ج ۳، ص ۹۷ ؛ مصباح الکفعمی، ص ۲۹۷ ؛ بحارالأنوار، ج ۹۲، ص ۱۵۵. [۶]: ۴ - هکذا در اصل، (استشهاد به عین متن دعاء شده است! ). [۷]: ۵ - الفقیه، ج ۱، ص ۴۶۹ ؛ مصباح المتهجد، ص ۳ - ۵ ؛ مفتاح الفلاح، ص ۲۷۴. حق خالق بر مخلوق و عکس آن قوله علیه السلام: إِلَهِی أَسْأَلُکَ بِحَقِّکَ الْوَاجِبِ عَلَی جَمِیعِ خَلْقِکَ. اوّلاً بدان که: یک حقّی است از خالق بر مخلوق، و یک حقّی است از مخلوق بر خالق. اما حقّ واجب خالق بر خلق آن که یعبدونه و یتذللون الیه فی الرخاء و الشدّة، و لایشرکون بعبادة ربّهم أحد، به این که تمام أمورات [۱] وارده را از موت و حیات، نعمت و نقمت، یُسر و عسرت، سقم و صحّت، بلا و ابتلای خود را از او دانسته و خواسته، کما قال الخلیل علیه السلام: « وَ إِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ * وَالَّذِی یُمِیتُنِی ثُمَّ یُحْیِینِ * وَ الّذی أطْمَعُ أَنْ یَغْفِرَ لِی خَطِیئَتِی یَوْمَ الدِّینِ [۲] » لذا ورد فی الدعاء: « یا من خلقنی فسوّانی [۳]، یا من رزقنی و ربّانی، یا من أطمعنی و سقانی، یا من قرّبنی و أدنانی، یا من عصمنی و کفانی، یا من حفظنی و کلانی، یا من أعزّنی و أغنانی، یا من وفقنی و هدانی، یا من آنسنی و آوانی، یا من اماتنی و أحیانی » [۴] . کما قال تعالی: « وَ مَا بِکُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّکُمُ الضُّرُّ فَإِلَیْهِ تَجْئَرُونَ * ثُمَّ إِذَا کَشَفَ الضُّرَّ عَنکُمْ إِذَا فَرِیقٌ مِّنکُم [۵] بِرَبِّهِمْ یُشْرِکُونَ [۶] »، لذا قال تعالی فی موضع آخر: « وَ إِذَا الاْءَرْضُ مُدَّتْ * وَ أَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَ حُقَّتْ [۷] »، یعنی: استماع و امتثال نمود ارض به حسب تکوین امر حقّ را در امتداد و انبساط و حق، یعنی واجب است از برای او که یسمع أمره، إذ هی مخلوقة للّه تعالی. و أمّا حق اللّه بمعنی: الواجب و اللازم. و أمّا حق العباد فهو بمعنی: الجدیر من حیث إنّ الاحسان الی من لم یتخذ ربّا سواه مطابق للحکمة ؛ قوله تعالی: « وَ کَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ [۱] »، أی ایجاباً حققّت علیه القضاء. و امّا حق المخلوق بر خالق خود این است که مادامی که آنها را به خلاف اراده و میل طبیعی آنها به حیات مستعار دنیویه محبوس نموده، بر او است که هر کس را به قدر لیاقت و استحقاق خود تمام مایحتاج که اسباب تعیّش او است کما هو حقّه برساند، تا انقضای اجل مسمّی، به مفاد: « وَ مَا مِن دَابَّةٍ فِی الاْءَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا [۲] »، چه خلق، عیال اللّه اند به مقتضای: « الخلق عیال اللّه، أحبهم الی اللّه أنفعهم لعیاله و أبغضهم الی اللّه أضرّهم لعیاله » [۳] . و بر معیل است عقلاً و عرفاً ایصال رزق و ما یحتاج عیال. ---------- [۱]: ۶ - کذا. [۲]: ۱ - سوره مبارکه شعراء، آیات ۸۰ - ۸۲. [۳]: ۲ - مصدر: و سوّانی. [۴]: ۳ - مصباح الکفعمی، ص ۲۵۴ ؛ البلدالأمین، ص ۴۰۸ ؛ بحارالأنوار، ج ۹۱، ص ۳۹۲. [۵]: ۴ - اصل: منهم. [۶]: ۵ - سوره مبارکه نحل، آیات ۵۲ و ۵۳. [۷]: ۶ - سوره مبارکه انشقاق، آیات ۳ و ۵. [۱]: ۷ - سوره مبارکه روم، آیه ۴۷. [۲]: ۸ - سوره مبارکه هود، آیه ۶. [۳]: ۹ - بسنجید: الکافی، ج ۲، ص ۱۶۴ ؛ النوادر، ص ۱۱ ؛ دعائم الإسلام، ج ۲، ص ۳۲۰: « الخلق عیال اللّه فأحب الخلق إلی اللّه من نفع عیال اللّه و أدخل علی أهل بیت سروراً ». .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
گوشه گیری غزالی وقتی غزالی گوشه گیری آغاز کرد، و از تدریس در نظامیه بغداد سر باز زد، نظام الملک بار دیگر تدریس را به او پیشنهاد کرد و وعده داد اگر تدریس را بپذیرد، مناصب عالیه به او بدهد. غزالی در پاسخ نظام الملک نوشت: به نام خدای بخشنده مهربان، وَ لِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهٰا فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرٰاتِ... [۱]، بدان که هرکس جهت ویژه ای دارد که باید بدان توجه کرد و در پی آن نیکی‌ها باشد. مردم در توجه کردن به آنچه به آنان روی می‌آورند سه دسته اند: دسته اول: عوام که توجهشان به دنیا است، پیامبر این عده را از این توجه منع کرده است و فرموده: هیچ دو گرگ گرسنه در گله ی گوسفند زیانشان بیش از علاقمندی به مال و اسراف در دین مسلمان نیست. دسته دوم: خواص که آخرت را بر دنیا ترجیح داده و کارشان نیک است و مطمئن به آخرت پایدارتری هستند. پیامبر خدا اینان را مقصر دانسته و می‌فرماید: دنیا بر اهل آخرت حرام است و آخرت بر اهل دنیا حرام است و دنیا و آخرت برای اهل خدای متعال حرام است. دسته سوم: اخص و آنها کسانی هستند که یقین دارند بالاتر از هر چیزی بالاتری است. اشیاء را آفل می‌دانند و علاقه ای به آن نشان نمی دهند. آنان می‌دانند دنیا و آخرت یکی از آفریده‌های خداست، و مهمترین امور دنیا و آخرت دو چیز میان تهی است و آن غذا و نکاح است. در برابر این دو، همه ی جنبندگان یکسان هستند. از این دو باید دوری گزید و حتی باید از دنیا و آخرت هم دوری گزید و به خالق آنها روی آورد، تا حقیقت خدا بهتر برای آنها آشکار شود، و حقیقت لا اله الا الله برای آنها کشف شود که هیچ اثر کننده ای در هستی غیر خدا نیست. و هرکه به غیر خدا توجه کند، از شرک خفی خارج نشده است. در این صورت همه ی موجودات نزد آنان دو قسم می‌شوند، اللّٰه، غیراللّٰه؛ این دو را دو کفه ترازو و دل خود را زبانه ترازو بداند، هر وقت دل آنها بر کفه شریفه شد، مطمئن به حسنات سنگین خود شوند و هر وقت دلشان متوجه کفه پست گردید، مطمئن به سنگینی کفه گناهان شوند. همان طور که طبقه اول نسبت به دوم عوام هستند، دوم نیز نسبت به سوم عوام هستند، در نتیجه این سه طبقه به دو طبقه عوام و خواص تقسیم می‌شوند. حال بگویم صدرالوزراء مرا از طبقه عالیه به سافله دعوت کرده است و من او را از مرتبه سافله به عالیه می‌خوانم که از هر مرتبه ای برتر است. راه به سوی خدا در بغداد و طوس و هر جای دیگر یکی است و هیچ کدام نزدیک تراز دیگری نیست. از خدا می‌خواهم اورا از خواب غفلت بیدار کند تا به فکر فردایش باشد پیش از آنکه امور از دستش خارج گردد. والسلام. ---------- [۱]: ۱) - بقره، ۱۴۸. .......: شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴 🌹 و قال عليه‌السلام مَرَارَةُ‌ الدُّنْيَا حَلاَوَةُ‌ الْآخِرَةِ‌، وَ حَلاَوَةُ‌ الدُّنْيَا مَرَارَةُ‌ الْآخِرَةِ‌. امام عليه السلام فرمود: تلخى دنيا شيرينى آخرت است و شيرينى دنيا تلخى آخرت.