#نهم_ربیع_الاول
#اعتقادات
#مرحوم_صدوق
#تبری
#چهار_بت
مرحوم صدوق در کتاب اعتقادات میفرماید ؛
وَ إعْتِقادُنا فی الْبَراءَة أنَّها واجِبَةٌ مِن الأوْثانِ الأرْبَعَةِ وَ الأُناثِ الأربَعِ وَ مِن جَمیعِ أَشْیاعِهِمْ وَ أَتْباعِهِمْ وَ أَنَّهُمْ شَرُّ خَلْقِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ. وَ لا یَتُمّ الإقرارُ بِاللهِ وَ بِرَسولِهِ وَ بالأَئمَةِ عَلَیْهِم السّلامُ إلّا بِالْبَراءَةِ مِنْ أَعْدائهِمْ.
إعتقاد ما در براءة آنست که ، واجب است براءة از آن چهار بُت ، و از آن چهار زن ، و از همه تابعین و پیروانِ آنها. و نیز إعتقاد ما بر آنست که آنان بدترین خلق خدایند.
و إقرار به خدا و رسول خدا و ائمة هدی علیهم صلوات الله تمام نمیشود مگر با بیزاری جستن از دشمنانشان.
بحارالأنوار ۲۷ / ۶۳ سطر ۲ ، از اعتقادات مرحوم صدوق.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_و_فرجنا_بفرجه
#نهم_ربیع_الاول
#برائت
#اکبر_کبائر
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السّلام قَالَ ؛
أَكْبَرُ الْكَبَائِرِ صَاحِبُ الْقَوْلِ الَّذِی يَقُولُ أَنَا أَبْرَأُ مِمَّنْ يَبْرَأُ مِنْ أَبِی بَكْرٍ وَ عُمَرَ.
إمام باقر سلام الله علیه فرمود ؛
بزرگترین گناه کبیره برای آن شخصی است که میگوید من تبرّی میجویم از کسی که از أبوبکر و عمر بیزاری میجوید.
مستدرك الوسائل ۱۱ / ۳۵۸ ، حدیث ۱۳۲۵۶.
#اللهم_العن_ابابکر_عمر_عثمان_عایشه
#برائت
#کافر
#کفر
#شک
عنْ أبی عبدالله الصَّادِقِ علیه السّلام قال ؛
مَنْ شَکَّ فِی کُفْرِ أَعْدَائِنَا وَ الظَّالِمِینَ لَنَا فَهُوَ کَافِرٌ.
إمام صادق علیه السّلام فرمود ؛
هر کس در کفر دشمنان ما أهل بیت و کسانی که به ما ظلم کرده اند شک کند او خود ، کافر است.
بحارالأنوار ۲۷ / ۶۲
#الحمدلله_که_مولایم_امیرالمومنین_است.
#نهم_ربیع_الاول
#عید_بقر
#روز_شادی
#روز_جشن
محدث قمی رحمه الله:
روز نهم ربيع الأول، روزى عظيم الشأن و روز سُرور شيعه و عيد بزرگ آنهاست. از كتاب (مسارالشيعه) نقل شده كه فرموده اين روز، عيد بزرگ و روز عيد (بقر) يعنى شكافتن است و از براى آن شرح بزرگى است كه در غير اين موضع ذكر شده و حضرت رسول - صلى الله عليه وآله - اين روز را عيد فرمود و امر كرده كه مردم نيز اين روز را عيد قرار دهند و تريد درست كنند.
شيخ كفعمی از صاحب كتاب "مسارالشيعه" روايت كرده كه هرکس در اين روز چيزى انفاق كند گناهايش آمرزيده شود، و گفته كه مستحب است در اين روز، اطعام برادران مؤمن و خوشنود گرداندن ايشان، و توسعه دادن در نفقه و پوشيدن جامههاى نو و شكر و عبادت حق تعالى كردن. و اين روز، روز بر طرف شدن غمها است و روزِ روزه داشتن نيست و بالجمله روز بسيار شريفى است و شرح آن مناسب نيست، هرکس طالب است، رجوع به "زادالمعاد" و غيره نمايد...
فیض الاعلام، نشر صبح پیروزی، ص ٢٣١
#حضرت_سکینه سلام الله علیها
#حجاب
#عفاف
#رمی_جمرات
#انگشتر
از سفيان نيز مروي است كه گفت: سكينه بنت الحسين عليها سلام را ديدم كه از مناسك حج به رمى جمره مشغول بود. همين كه جمره بيفكند هفتمين سنگ از دستش بر زمين افتاد و آن خاتون بزرگوار از برداشتن سنگ ديگر چون متضمن عار بود (باید در برابر نامحرمان خم می شد و از زمین سنگ بر می داشت) انگشتر خويش را به جاى جمره سابعه بيفكند.
وقايع الايام خيابانی صفحه 374
رياحين الشريعه : در ترجمه دانشمندان بانوان شيعه جلد 3 صفحه 259
#حجاب_نماد_غیرت
#الحمدلله_که_مولایم_امیرالمومنین_است.
هدایت شده از اعتقادات اهل سقیفه
#عمر_شناسی
#نماز_عمری
#نماز_شُتری
در کتب اهل سنّت نقل شده :شبی عمر نماز مغربش را بدون حمد و سوره خواند! پس از نماز مردم به او گفتند: قرائت نکردی!
گفت: رکوع و سجودم چه طور بود؟ خوب بود؟ گفتند: بله.
پاسخ داد: «پس اشکالی ندارد! [اینکه قرائت نخواندم برای این بود که] در فکر بار زدن شتر بودم و در نماز، جهاز و اسبابش را کامل مهیّا کردم!!»
حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ نُمَيْرٍ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ قَالَ:صَلَّى عُمَرُ الْمَغْرِبَ فَلَمْ يَقْرَأْ، فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ:إِنَّكَ لَمْ تَقْرَأْ؟ قَالَ:«فَكَيْفَ كَانَ الرُّكُوعُ وَالسُّجُودُ تَامٌّ هُوَ؟»قَالُوا: نَعَمْ، فَقَالَ:«لَا بَأْسَ، إِنِّي حَدَّثْتُ نَفْسِيَ بِعِيرٍ جَهَّزْتُهَا بِأَقْتَابِهَا وَحَقَائِبَهَا» (المصنف ابن ابی شیبة ۱/ ۳۴۸؛ كتاب مسائل الإمام أحمد رواية ابنه ۲/ ۲۰۰ و...)
#اللهم_العن_ابابکر_عمر_عثمان_عایشه_یزید
#جمع_دو_ نماز
#ازدیاد_روزی
#شُبه
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِين صلوات الله علیه: الْجَمْعُ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ يَزِيدُ فِي الرِّزْق
حضرت امیرالمومنین صلوات الله علیه:
میان دو نماز جمع کردن روزى را زیاد کند.
الخصال، ج2، ص: 505
روضة الواعظين(ط - القديمة)، ج2، ص: 455
جامع الأخبار(شعيري)، ص: 124
مشكاة الأنوار، النص، ص: 129
وسائل الشيعة، ج15، ص: 347
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج73، ص: 314
مستدرك الوسائل، ج3، ص: 142
سفينة البحار، ج5، ص: 149
جامع أحاديث الشيعة (بروجردي)، ج22، ص: 138
جمع بین نمازها یعنی ظهر و عصر را با هم خواندن و نماز مغرب و عشاء را نیز با هم خواندن؛ بدون فاصله زمانی زیاد.
عده ای میگویند : دلیل جمع خواندن نمازها چیست؟
در جواب حدیث فوق را تقدیمشان میکنیم.
و حسب حدیث که ان شاءالله بزودی تقدیم میگردد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در مدینه گاها بدون وجود خوف و ضرورت ، بین دو نماز را جمع مفرمودند.
#الحمدلله_که_مولایم_امیرالمومنین_است.