eitaa logo
زوار العباس علیه السلام
179 دنبال‌کننده
454 عکس
240 ویدیو
6 فایل
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا بفرجه
مشاهده در ایتا
دانلود
بزرگوارن امروز چهارشنبه آخر ماه و محاق و نحس مستمر است و برای دفع نحوست ، قرائت ایت الکرسی و صدقه فراموش نشود.
غالیان قالَ سیدنا الصَّادِقُ صلوات الله علیه:‏ يَا عَلْقَمَةُ مَا أَعْجَبَ أَقَاوِيلَ النَّاسِ فِي عَلِيٍّ (صلوات الله علیه) كَمْ بَيْنَ مَنْ يَقُولُ إِنَّهُ رَبٌّ مَعْبُودٌ وَ بَيْنَ مَنْ يَقُولُ إِنَّهُ عَبْدٌ عَاصٍ لِلْمَعْبُودِ وَ لَقَدْ كَانَ قَوْلُ مَنْ يَنْسُبُهُ إِلَى الْعِصْيَانِ أَهْوَنَ عَلَيْهِ مِنْ قَوْلِ مَنْ يَنْسُبُهُ إِلَى الرُّبُوبِيَّةِ. حضرت آقا امام صادق صلوات الله علیه: ای علقمه! چه شگفت انگیز است گفتارهای متناقض مردم درباره علی (صلوات الله علیه) چقدر فاصله است میان گفتار کسی که می‌گوید علی (صلوات الله علیه) خدا و معبود است و گفتار کسی که می‌گوید او بنده نافرمان است و دستور معبود را تمرد می‌کند؟ و از این دو رقم نسبت ناروا، گفتار کسی که او را نافرمان و متمرد می‌داند، در نظر علی (صلوات الله علیه) آسان تر است از نسبت خدایی دادن به او. الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 104 إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏5، ص: 381 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏67، ص: 4 مقصره به کسانی گفته می شود که در شان اهل بیت صلوات الله علیهم و مقامات ایشان تقصیر و کوتاهی می ورزند و غلات کسانی هستند که خدایی و آنچه مختص خداوند است را به اهل بیت صلوات الله علیهم نسبت می دهند. طبق این حدیث شریف ، گناه بی معرفتی ها نسبت به معصوم ، کوچکتر از غلو در حق ایشان است. والعاقل یکفیه الاشاره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عَنْ الامام أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ الصادق عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ يَخْشَعُ لَهُ كُلُّ شَيْءٍ. ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلامُ : " إِذَا كَانَ مُخْلِصاً قَلْبَهُ لِلَّهِ أَخَافَ اَللَّهُ مِنْهُ كُلَّ شَيْءٍ حَتَّى هَوَامَّ اَلْأَرْضِ وَسِبَاعَهَا وَطَيْرَ اَلسَّمَاءِ." صفوان جمّال گفت:از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه فرمود: هر چيزى مطيع و فرمانبردار مؤمن است. و در ادامه فرمود: وقتى مؤمن قلبش را براى خدا خالص كند،خداوند نيز هر چيزى،حتّى خزندگان گزندۀ زمين و درندگان و پرندگان آسمان را از او مى‌ترساند. صفات الشيعة ج١ ص ٣٦ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیهاالسلام مرحوم صدوق در زیارت نامه حضرت زهرا علیهاالسلام مینویسد: وَ مَنْ وَصَلَكِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللهِ ص وَمَنْ قَطَعَكِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللهِ ص لِأَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنْهُ وَرُوحُهُ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ كَمَا قَالَ عَلَيْهِ أَفْضَلُ سَلَامِ اللهِ وَصَلَوَاتِهِ أُشْهِدُ اللهَ وَرُسُلَهُ وَمَلَائِكَتَهُ أَنِّي رَاضٍ عَمَّنْ رَضِيتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَى مَنْ سَخِطْتِ عَلَيْهِ. هر که به شما پیوست به رسول‌خدا صلی‌الله‌ علیه‌ و آله پیوسته است و هر که از شما برید از رسول‌خدا صلی‌الله‌ علیه‌ و آله جدا شد، چرا که تو پارۀ وجود او و روح بین دو پهلوی او هستی، همان‌طور که رسول‌خدا درود خدا بر او و خاندانش باد فرمود: خدا و رسولان خدا و فرشتگانش را گواه می‌گیرم که من خشنودم از کسی که تو از او خشنودی و خشمگینم بر کسی که تو بر او خشمگینی. من لایحضره الفقيه، جلد ۲، صفحه ۵۷۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از حسن بن مسعود روایت است که گفت: بر امام هادی علیه السّلام وارد شدم در حالی که انگشتم زخم شده بود و سواری با من تصادف کرده و دوشم را کوفته بود ، برای ورود به محضر امام از میان جمعیّت عبور کردم و آن‌ها قسمتی از لباس مرا پاره کردند، سپس گفتم: "ای روز، خدا شرّت را از من کفایت کند که چه قدر شوم بودی!" امام علیه السّلام بمن فرمودند: "ای حسن، این سخن را در نزد ما می‌گوئی؟! گناه خود را بکسی که گناهی ندارد نسبت می‌دهی؟ " حسن گفت: سخن امام عقل مرا بمن بازگرداند و من بخود آمدم و به خطایم پی بردم و گفتم:" استغفرالله". امام فرمودند: "ای حسن، روزها چه گناهی دارند که شما هنگامی که سزای اعمال خود را در آن‌ها می‌ببینید، آن‌ها را شوم می‌شمارید؟" حسن گفت: ای فرزند رسول خدا، من همواره از خدا طلب آمرزش خواهم کرد و این توبه من است. حضرت فرمودند: "بخدا سوگند که [شوم دانستن] سودی بحال شما ندارد؛ بلکه خداوند شما را به سبب نکوهش کردن ایّام در حالی که نکوهشی بر آن‌ها وارد نیست کیفر می‌دهد. ای حسن، آیا نمی دانی که این خداست که پاداش اعمال را می‌دهد و اوست که بندگان را به سبب اعمال سوءشان عقوبت می‌کند؛ برخی را مهلت می‌دهد و برخی را سریع مجازات می‌کند؟" گفتم: چرا ای آقای من، فرمودند: دیگر چنین سخن مگو، و برای روزها در حکم خدا صفتی را قرار مده. بحارالانوار، ج ۵۶ ص ٢ .
از صلّی‌الله‌علیه‌وآله روایت شده است که به یکی از اصحاب فرمودند: «سعی کن همیشه طاهر و با وضو باشی تا خداوند بر طول عمرت بیافزايد؛ و اگر توانستی شب و روز با وضو باشی، اين کار را انجام بده، زيرا اگر با وضو بوده و از دنيا بروی، پاداش شهيد را خواهی داشت.» [١] همچنین روایت است که فرمودند: «همیشه با طهارت و وضو باش، تا رزق و روزیت دائمی و وسیع شود.» [۲] پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: «کسی که با وضو بخوابد، بستر او برايش همانند مسجد می‌شود و خوابش ثواب کسی را دارد که شب تا به صبح به نماز مشغول است؛ و اگر کسی بدون وضو بخوابد، بسترش برای او مانند قبر خواهد بود و مثل مرداری می‌ماند تا اینکه صبح شود.» [۳] همچنین از آن حضرت روایت شده که فرمودند: «در اولین تماس انسان با آبی که می‌خواهد با آن وضو بگیرد، شیطان از او دور می‌شود...» [۴] از حضرت علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: «اگر كسی بدون وضو دنبال كاری رفت و در آن كار موفق نشد و به مقصودش نرسید، باید فقط خودش را سرزنش نماید!» [۵] همچنین از آن حضرت روایت شده است که فرمودند: «وقتی زن در ایّام عادت ماهانه است، نباید نماز بخواند؛ ولی مستحب است که در وقت هر نماز، وضو بگیرد و در جایی پاکیزه رو به قبله بنشیند و به اندازه‌ای که برای نماز وقت می‌گذاشته، خدا را تکبیر و تسبیح و تهلیل و تحمید نماید (مانند گفتن ذکر: سُبحانَ اللهِ وَالحَمدُ للهِ وَلا اِله اِلّا اللهُ وَاللهُ اکبَر) و سپس به دنبال کارش برود.» [۶] منابع: [١] بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج٧٧، ص٣٠۵ [٢] عوالی اللئالی (ابن‌ابی‌جمهور)، ج۱، ص۲۶۸ [۳] مستدرک‌الوسائل(محدث‌نوری)،ج١،ص٢٩٧ [۴] اختصاص (شیخ‌مفید)، ص۳۶ [۵] تهذیب الاحکام (شیخ‌طوسی)، ج۱، ص۳۵۹ [۶] کافی (شیخ‌کلینی)، ج۳، ص۱۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از امام صادق علیه السلام روایتست که پس از تأکید بر لزوم مدارا و ملاحظه‌ی مؤمنین ضعیف در ایمان فرمود: «مگر نمی‌دانی که فرمانروایی بنی امیّه با شمشیر و زور و ظلم بود؛ ولی فرمانروایی ما (اهل بیت) با ملایمت، به دست آوردن دلها، وقار و متانت، تقیّه، خوش برخوردی، پارسایی و کوشش است! پس، مردم را (با این رفتار نیکو) مشتاق دین‌داری سازید». الصدوق، الخصال، ص354، ح35 أبی عن سعد بن عبد الله عن أحمد بن محمد بن عيسى عن الحسن بن محبوب عن عمار بن أبي الأحوص عن أبي عبد الله علیه السلام فی حدیث: «..لَكِنْ تَرَفَّقُوا بِهِمْ وَ سَهِّلُوا لَهُمُ الْمَدْخَل‏...فَلَا تَخْرَقُوا بِهِمْ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ إِمَارَةَ بَنِي أُمَيَّةَ كَانَتْ‏ بِالسَّيْفِ وَ الْعَسْفِ وَ الْجَوْرِ وَ أَنَّ إِمَارَتَنَا بِالرِّفْقِ وَ التَّأَلُّفِ وَ الْوَقَارِ وَ التَّقِيَّةِ وَ حُسْنِ الْخُلْطَةِ وَ الْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ فَرَغِّبُوا النَّاسَ فِي دِينِكُمْ وَ فِيمَا أَنْتُمْ فِيهِ». .