eitaa logo
زوار العباس علیه السلام
179 دنبال‌کننده
454 عکس
240 ویدیو
6 فایل
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا بفرجه
مشاهده در ایتا
دانلود
علیه السلام علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسد ؛ أبوطالب پدر أميرالمؤمنين علیه السّلام ، بعد از عبدالمطلب وصىّ بود و هرگز بت نپرستيده بود و كافر نبود و ليكن إيمان خود را براى مصلحت ، از قوم خود مخفى ميداشت كه رعايت حضرت رسول بهتر بتواند بكند و إعانت آن جناب بيشتر توانَد كرد و وصايا و ودايع و كتب إبراهيم و إسماعيل و ساير أنبياء و أوصياء نزد او بود و به حضرت رسول در وقت مُردن تسليم كرد و در آن وقت إظهار إسلام نمود ، لهذا در أحاديث وارد شده است كه مَثَل او ، مَثَل أصحاب كهف بود كه إيمان را پنهان داشتند و كفر را ظاهر كردند براى تقيّه ، پس حقّ تعالىٰ ثواب ايشان را مضاعف گردانيد. و بر اين مضامين ، أحاديث متواترة از أهل بيت وارد شده است. إسلام أبوطالب و آباء و أجداد پیامبر ، از ضروريات دين شيعه است و در أحاديث معتبرة وارد شده است كه شيعه ما نيست ، هر كس به إسلام ابوطالب قائل نباشد. حقّ الیقین / باب ۴ ، مقصد ۵
علیه السلام عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُباتَةَ قالَ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السّلام یَقُولُ ؛ وَ اللهِ ما عَبَدَ أَبِی وَ لا جَدِّی عَبْدُ الْمُطَّلِبِ وَ لَا هَاشِمٌ وَ لا عَبْدُ مَنافٍ صَنَماً قَطُّ. قِیلَ فَمَا کَانُوا یَعْبُدُونَ؟ قالَ کانُوا یُصَلُّونَ إِلی الْبَیْتِ عَلی دِینِ إِبْراهِیمَ علیه السّلام مُتَمَسِّکِینَ بِهِ. أصبغ بن نباته گويد از أميرالمؤمنين صلوات اللّٰه عليه شنيدم كه مى‌فرمود ؛ بخدا سوگند كه پدرم أبوطالب و جدّم عبدالمطّلب و هاشم و عبد مناف هيچگاه بتى را نپرستيدند. سؤال شد پس چه چیزی را ميپرستيدند؟ حضرت فرمود مطابقِ دين إبراهيم عليه السّلام به جانب خانۀ كعبه نماز ميخواندند و بِه آن متمسّک بودند. بحارالأنوار ۱۵ / ۱۴۴ ، حدیث ۷۶. بحارالأنوار ۳۵ / ۸۱ ، حدیث ۲۲ ، عَنْ كمال الدّين.
عَنِ الْکَاظِمِ علیه السلام قَالَ: مَنْ تَکَلَّفَ مَا لَیْسَ مِنْ عِلْمِهِ ضَیَّعَ عَمَلَهُ وَ خَابَ أَمَلُهُ. از امام کاظم علیه السّلام روایت است که فرمودند: کسی در چیزی که آگاهی ندارد کوشش کند، عملش ضایع گردد و به خواسته‌هایش نرسد.   بحارالانوار، ١/٢١٨
…عَنِ الْأَحْوَلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الرَّسُولِ وَ النَّبِيِّ وَ الْمُحَدَّثِ. قَالَ: «الرَّسُولُ الَّذِي يَأْتِيهِ جَبْرَئِيلُ قُبُلًا فَيَرَاهُ وَ يُكَلِّمُهُ فَهَذَا الرَّسُولُ وَ أَمَّا النَّبِيُّ فَهُوَ الَّذِي يَرَى فِي مَنَامِهِ نَحْوَ رُؤْيَا إِبْرَاهِيمَ وَ نَحْوَ مَا كَانَ رَأَى رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ أَسْبَابِ النُّبُوَّةِ قَبْلَ الْوَحْيِ حَتَّى أَتَاهُ جَبْرَئِيلُ ع مِنْ عِنْدِ اللَّهِ بِالرِّسَالَةِ وَ كَانَ مُحَمَّدٌ ص حِينَ جُمِعَ لَهُ النُّبُوَّةُ وَ جَاءَتْهُ الرِّسَالَةُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ يَجِيئُهُ بِهَا جَبْرَئِيلُ وَ يُكَلِّمُهُ بِهَا قُبُلًا وَ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ مَنْ جُمِعَ لَهُ النُّبُوَّةُ وَ يَرَى فِي مَنَامِهِ وَ يَأْتِيهِ الرُّوحُ وَ يُكَلِّمُهُ وَ يُحَدِّثُهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُونَ يَرَى فِي الْيَقَظَةِ وَ أَمَّا الْمُحَدَّثُ فَهُوَ الَّذِي يُحَدَّثُ فَيَسْمَعُ وَ لَا يُعَايِنُ وَ لَا يَرَى فِي مَنَامِهِ.» الكافي، ج۱، ص۱۷۶ از محمد بن علی بن نُعمان أحول نقل شده است: از امام باقر (علیه‌السلام) درباره (تفاوت میان) «رسول»، «نبی» و «محدِّث» سؤال کردم. حضرت فرمودند: ««رسول»؛ کسی است که جبرئیل از رو‌به‌رو نزد او می‌آید و با او سخن می‌گوید. این، «رسول» است. اما «نبی»؛ کسی است که در خواب می‌بیند؛ مانند رؤیای حضرت ابراهیم (علیه‌السلام)1️⃣ و نیز مانند خواب‌هایی که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، قبل از اینکه به ایشان وحی شود، از اسباب نبوتشان می‌دیدند، تا این‌که جبرئیل از جانب خداوند با (پیام) رسالت، نزد ایشان آمد. حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، هنگامی که نبوت داشتند و رسالت نیز از جانب خداوند بر ایشان وارد شد، جبرئیل نزدشان می‌آمد و از روبه‌رو با این سخن می‌گفت. از میان انبیاء، بعضی هستند که نبوت دارند و در خواب هم می‌بینند و «روح»2️⃣ نیز نزد آنان می‌آید و با آنان سخن می‌گوید، بی‌آن‌که (فرشته‌ای را) در بیداری ببینند. و اما «محدِّث»؛ کسی است که (در بیداری) با او سخن گفته می‌شود و او می‌شنود، اما (کسی را) نمی‌بیند. در خواب هم (چیزی) نمی‌بیند.» پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ 1️⃣اشاره‌ای است به رؤیای حضرت ابراهیم که در آن به ایشان وحی شد که فرزندشان اسماعیل (علیهماالسلام) را ذبح کند. همان‌طور که خداوند می‌فرماید: «…إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ…»[صافات:۱۰۲] «…[پسرم!] من در خواب می‌بینم که تو را ذبح می‌کنم…» 2️⃣«روح»؛ موجودی است غیر از فرشته و بزرگ‌تر از جبرئیل و میکائیل، که همراه رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بوده؛ به ایشان خبرهایی می‌داده و راهنمایی‌شان می‌کرده. روح، بعد از رحلت رسول خدا، ملازم ائمه اطهار (صلوات‌الله‌علیهم) است. خداوند در آیاتی از قرآن کریم، به این موجودِ ذی‌شرافت اشاره فرموده است؛ از جمله در سوره قدر، آن‌جا که اشاره می‌فرماید: روح به‌همراه فرشتگان در شب قدر نازل می‌شود. در مورد روح، سخن بسیار است که در مقال نمی‌گنجد. (در ابوابی از کتاب کافی، احادیثی در این رابطه ذکر شده است.) پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ همان‌طور که امام باقر فرمودند، رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) پیش از آن‌که در چهل‌سالگی به رسالت مبعوث شوند، به مقام نبوت رسیده بودند و در خواب به ایشان القائاتی می‌شد و خبرهایی داده می‌شد تا برای رسالت خود آماده شوند.
علیه السلام روي أن أمير المؤمنين (عليه السلام)قيل له: من كان آخر الأوصياء قبل النبي (صلى الله عليه وآله وسلم): فقال: أبي. روایت شده که به امیرالمومنین صلوات الله علیه گفته شد: آخرین وصی ها قبل از پیامبر (صلی الله علیه و آله) که بود؟ فرمود: پدرم. الغدير جلد 7 صفحه 389
مبعث اسعد الله ایامکم
شیخ عبدالله بن جعفر حمیری (رضوان الله علیه) عالم بزرگ شیعه روایت کرده است: ٣٠ ـ قال : وحدثني مسعدة بن صدقة قال : حدثني جعفر بن محمد ، عن أبيه : « إن إبليس عدو الله رنّ أربع رنات : يوم لُعن ، ويوم اُهبط إلى الارض ، ويوم بعث النبي صلى الله عليه وآله ، ويوم الغدير » . حضرت امام محمّد باقر سلام الله علیه فرمودند: دشمن خداوند شیطان، چهار مرتبه ناله‌ای با صدای بلند و محزون زد: روزی که لعن شد؛ روزی که به زمین آمد؛ روز بعثت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله؛ روز غدیر. قرب الاسناد، تالیف حمیری، صفحه ۹-۱۰، حدیث ۳۰، چاپ موسسه آل البیت
أَبِی ره قَالَ حَدَّثَنِی سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ یَزِیدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَالَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِائَةَ مَرَّةٍ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ دَفَعَ اللَّهُ بِهَا عَنْهُ سَبْعِینَ نَوْعاً مِنَ الْبَلَاءِ أَیْسَرُهَا الْهَمُّ. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه هر روز صد بار بگويد: "لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِالله" خداوند متعال هفتاد نوع بلا را از دور مى‌گرداند كه كمترين آنها غم و غصه است. ثواب الاعمال، صدوق رحمه الله، انتشارات شریف رضی، ص ١٩٠
این عید ، بر کام همه شهد و عسل باد
ضمن روایتی که محمد بن مسلم رحمه الله از امام صادق علیه السّلام نقل کرده است، حضرت اینگونه فرمودند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: من برای رحمتِ مخلوقین مبعوث شدم، و من نابود می‌کنم آلات موسیقی _ نِی _ دَف _ بت‌پرستی _ آداب جاهلیت _ قمار و بدعت‌ها را. أمالی، شیخ صدوق رحمه الله، نشر قم، ص ۵۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارتت قبول مومن ممنونتم