eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
155 ویدیو
78 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ درس گفتار کتاب نظریه ی اجتماعی کلاسیک 🔸سرفصل: نظریه اجتماعی کلاسیک 🔸با ارائه ی استاد سید هادی ساجدی 🔸جلسه سوم ▫️چهارشنبه/۱۰ بهمن/ساعت ۲۱ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=9385 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ تحول در مدیریت حوزه های علمیه؛ از ساختار منفعل به حکمرانی فعال علم ❖ سعید کریم‌ داداشی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❃ ساختار سنتی حوزه‌های علمیه که در مواجهه با نهادهای علمی جدید به جای بازخوانی و بازسازی هویت اصیل خود، به سمت تخریب و الگوبرداری ناقص حرکت کرده‌اند، با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است. این ساختار که بر پایه روش‌های آموزشی و مدیریتی با قدمتی چندصدساله استوار است، اگرچه در حفظ و انتقال میراث عقلی و دینی موفق عمل کرده، اما در برابر نهاد های تقلیدی علم نتوانسته به‌ درستی واکنش نشان دهد. ❃ حوزه‌های علمیه که عمدتاً بر حفظ و تکرار آموزه‌های گذشته متمرکز بوده‌اند و با وجود ظرفیت‌های فراوان، نتوانسته‌اند به تولید دانش جدید دست یابند. این ضعف باعث شده تا تعامل مؤثری با جامعه نداشته باشند و در مواجهه با مسائل جدید، به‌جای ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر هویت خود، به الگوبرداری منفعلانه از نهادهای علمی دیگر روی آورند. ❃ برای رفع این چالش‌ها، تحول به سمت حکمرانی فعال علم ضروری است. این تحول به معنای مدیریت پویا، مشارکتی و مبتنی بر دانش اسلامی است که حوزه‌های علمیه را قادر می‌سازد تا در عین حفظ هویت ایرانی اسلامی خود، به نیازهای جامعه پاسخ دهند و در تولید دانش دینی پیشرو باشند. این تغییر نیازمند توجه به چند رکن اساسی است: ۱. بررسی ظرفیت‌های علوم اسلامی برای تحول در علوم انسانی: این امر باید به‌طور رسمی در دستور کار حوزه‌های علمیه قرار گیرد. ۲. طراحی مدل‌ها و الگوهای مناسب برای تولید علم دینی: ارائه الگوهایی که هماهنگ با ارزش‌های اسلامی و نیازهای جامعه باشند. ۳. آموزش مبانی و اندیشه‌های نظام‌ساز فلسفه و علوم انسانی غربی: با مراجعه به منابع اصلی، حوزه‌ها می‌توانند نقد و تحلیل دقیق‌تری از این علوم ارائه دهند. ۴. بهره‌گیری از علوم انسانی اسلامی در حل مسائل اجتماعی: ایجاد بستری برای تعامل و گفت‌وگو با سایر حوزه‌های علمی و مشارکت در حل چالش‌های جامعه. ❃ در نهایت، تحول از ساختار منفعل به حکمرانی فعال علم نه تنها یک ضرورت، بلکه فرصتی است برای تقویت نقش حوزه‌های علمیه در جهان معاصر. این تحول مستلزم بازنگری در روش‌های آموزشی، تولید دانش دینی، حکمرانی مشارکتی و ارتباط فعال با جامعه است. با این تغییرات، حوزه‌های علمیه می‌توانند همچنان به عنوان نهادهای پیشرو در هدایت فکری و معنوی جامعه ایفای نقش کنند. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ آیت الله سید علی خامنه ای ❃ اینکه بنده درباره‌ی علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌ هائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانه‌اش علمای دین و علمای صاحب‌نظر و نظریات اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزه‌های علمیه است، چون تکیه‌گاه اوست. • ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ https://eitaa.com/AyeSchool
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️سنت علوم اجتماعی آنگلوساکسون ▫️با ارائه ی استاد دکتر حامد حاجی حیدری 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://B2n.ir/u17602 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ چرا مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] با وجود تأکید بر قید «اسلامی»، دوره‌هایی در زمینه و ارائه می‌دهد؟ ❃ در سنت آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه، دو رویکرد اصلی به نام‌های «علم الموازنه» و «علم الخلاف» همواره مورد توجه بوده‌اند. در این دوره‌ها، مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با بهره‌گیری از این سنت دیرینه و هوشمندانه، تلاش می‌کند تا با انجام مطالعات تطبیقی میان اشتراکات و اختلافات سنن، به هویت‌بخشی سنت علوم انسانی اسلامی بپردازد. هدف این است که ظرافت‌ها و برتری‌های سنت اسلامی در مقایسه با دیگر مکاتب فکری به‌وضوح نمایان شود. این فرآیند نه‌تنها در بعد تاریخی، بلکه در ساحت اجتماعی علم نیز نقش محوری ایفا می‌کند. https://eitaa.com/AyeSchool
❖ اسلام، اجتماع و تمدن ❃ به طور كلى دين نسبت به روش‌هاى اجتماعى ديگر، موقعيت ممتازى دارد و «اسلام» نيز در ميان ساير اديان، موقعيت ممتازى را دارا مى‌باشد. ازاين روى اسلام از هر روش ديگرى به حال جامعه بشرى سودمندتر است. اين حقيقت را با يک سنجش بين اسلام و ديگر اديان و نيز با روش‌هاى اجتماعى ديگر، به خوبى مى‌توان دريافت. ❃ در واقع «اسلام» در ميان همه اديان، تنها دينى است كه صددرصد «اجتماعى» است. تعلميات اسلام نه مانند كيش كنونى مسيحيان است كه تنها «سعادت اخروى» مردم را در نظر گرفته و درباره سعادت دنيوى آنان ساكت باشد، و نه مانند آيين فعلى يهود است كه تنها خوشبختى مادى «ملتى» را وجهه همت قرار دهد. تعليمات اسلام مانند دستورهاى بى دينان مجوس و بعضى مذاهب ديگر، به چند موضوع محدود از اخلاق و اعمال نپرداخته است. ❃ در اسلام تعليم و تربيت و سعادت دو جهانى همه مردم، آن هم براى هميشه و در هر زمان و مكان، در نظر گرفته شده است و بديهى است كه غير از اين، راهى براى اصلاح جامعه‌ها و سعادت دو جهانى مردم نيست؛ ❃ زيرا: اولًا: تنها اصلاح يک جامعه يا يک ملت در ميان همه جوامع بشرى با روابط جهانى كه روز به روز نزديک تر و محكم‌تر مى‌شود، كوششى است بيهوده و در حقيقت مانند تصفيه كردن يک قطره آب است در استخرى بزرگ يا نهرى آلوده! ثاثياً: تنها اصلاح يک جامعه با غفلت از جوامع ديگر، امرى خلاف حقيقت «اصلاح طلبى» مى‌باشد. در تعليمات اسلام تمام افكارى كه در آفرينش جهان و انسان ممكن است در مغز بشر جلوه كند، و همه اخلاقى كه مى‌تواند در نفوس مردم جايگزين شود، و هم‌چنين همه اعمال و فعاليت‌هايى كه مى‌شود از يک انسان در محيط زندگى بروز نمايد، بررسى شده است. ❃ اما راجع به افكار در اسلام آن قسم انديشه هايى كه جنبه واقع بينى دارد و در رأس آن‌ها «توحيد» خداى متعال جا دارد، انتخاب گرديده و اصل و ريشه قرار داده شده است. ❃ و در اخلاق اسلام، آنچه در واقع و نزد عقل سليم پسنديده است، انتخاب شده و بر پايه و بر اصل «توحيد» استوار گرديده است. سپس روى پايه و اصل اخلاق، يک سلسله «مقررات و قوانين عملى»- احكام- كه همه جزييات زندگى انسان را بررسى مى‌كند، تشريع شده و در نتيجه وظايف فردى و اجتماعى هر سياه و سفيد، شهرى و بيابانى، مرد و زن، كوچک و بزرگ خادم و مخدوم، حاكم و محكوم، توانگر و درويش، در حال عادى و استثنايى روشن گرديده است:{«كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ»}. ❃ هر كسى بر اصول معارف و تعليمات اخلاقى اسلام و فقه اسلام به ديده تحقيق بنگرد، درياى بيكرانى را مشاهده خواهد كرد كه عقل دورانديش از احاطه محيطش و فكر از رسيدن به قعرش ناتوان است با اين همه، هر جز آن با اجزاى ديگر پيوسته و مرتبط و متناسب و روى هم يك واحد متشكل «خداپرستى» و «انسان پرورى» است كه خداى يگانه آن را به پيامبر گرامى خود وحى فرموده است. ❃ علاوه بر تشريع قوانين كلى و مورد نياز جوامع بشرى، اسلام با باز گذاشتن «باب اجتهاد» راه را براى گشودن و حل مشكلات بشرى باز گذاشته است تا دانشمندان بتوانند با جهد و جهاد و اجتهاد، اسلام را براى هر عصرى سازگار ... و براى همه دوران‌ها ماندگار سازند. ❃ علامه طباطبایی/ تعاليم اسلام/ ص293 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ شورای تحول به حوزه علمیه نگاه تصنعی نداشته باشد! ❃ نگاه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی نباید به حوزه علمیه صرفا استفاده و بهره بردن باشد بلکه باید این گونه بنگرد که حوزه علمیه در علوم انسانی موضوعیت دارد و فرصت مستقل در نقش‌آفرینی در علوم انسانی داده شود. ❃ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا https://eitaa.com/AyeSchool