◽معجزه پروین: درامسازی برای گیشه
🎞️ #جشنواره_فیلم_فجر در چهل و دومین طلوع خود، از #معجزه_پروین رونمایی کرد. فیلمی سینمایی در ژانر بیوگرافی که به بخشی از زندگی شاعر زن بلندآوازهی ایران #پروین_اعتصامی میپردازد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی #محمدرضا_ورزی تولید سال ۱۴۰۲، بیست و یکمین اثر این کارگردان تاریخپژوه ایرانی است که بیشتر با تلهفیلمها و سریالهای تاریخیاش از قاب تلویزیون شناخته میشود.
🎭 مارال بنیآدم در نقش پروین، جایزهی بهترین بازیگر نقش اول زن و رامین ناصرنصیر در نقش ملکالشعرای بهار جایزهی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در این جشنواره به دست آوردند. طراحی صحنه و لباس و همچنین فضاسازی خوب دههی بیست از دیگر موفقیتهای این #فیلم سینمایی بود که نگاه مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد. اما آیا «معجزهی پروین» توانست ادای دین #سینما را به مفاخر ادبی ایران به نیکی به جا آورد؟
🔗 متن کامل ریویوی نقد و بررسی فیلم سینمایی پروین را در سایت مجله بخوانید.
#جشنواره_فجر
#مجله_میدان_آزادی
5⃣2⃣6⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و بررسی سریال «امیلی در پاریس» ساخته «دارن استار»
🔍 کلیشهی معروف سینمایی نجات جهان از شر موجودات بیگانه و سیل و صاعقه به دست کاراکتر آمریکایی، در این #سریال هم وجود دارد. امیلی در شرکت تبلیغاتی آمریکایی فعالیت میکند و با اینکه هیچ اطلاعاتی در زمینهی مد و فشن ندارد، به فرانسه منتقل میشود. جایی که باید شرکت فرانسوی را بدون هیچ گونه علم و تجربهی خاصی، نجات دهد. امیلی حتی یک کلمه فرانسوی بلد نیست. سریال تلاش کرده بهدلیل اینکه همکاران امیلی به زبان مادری خود صحبت میکنند و لزومی نمیبینند که بهخاطر یک همکار آمریکایی، به زبان دیگری صحبت کنند، حس بدی به مخاطب منتقل کند.
🇫🇷 راهحل این مشکل در نهایت فرانسوی یاد گرفتن امیلی نیست، چراکه فرانسوی زبان سختی نمایش داده میشود که ناجی قصهی ما از پس یادگیری آن برنمیآید. همهی فرانسه تحت استعمار زبان انگلیسی قرار میگیرند و با امیلی به انگلیسی صحبت میکنند که او در کشوری که وجودش هیچ آوردهای برای آن ندارد، غریب به نظر نرسد!
متن کامل ریویوی سریال امیلی در پاریس را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#امیلی_در_پاریس
#مجله_میدان_آزادی
#هزار_و_یک_سریال
5⃣2⃣7⃣
@azadisqart
◽تکنگاری: نگاهی به زندگی و آثار محمود فرشچیان
🖌️ معمولاً در #نقاشی سنتی یا همان #نگارگری ، دقت در طراحی آناتومیها در درجهی چندم اولویت طراحی قرار داشت، چراکه نقاش ایرانی هیچ گاه بهدنبال عرضهی واقعیت نبود و صرفاً دنیایی مثالی بدون عرضهی جزئیات شخصیتها را نمایش میداد و پرسوناژها در نقاشی، هرگز از مفهوم یک عنصر تجاوز نمیکردند و تلاش در بیان معنای کلی اثر در اولویت نقاش سنتی قرار میگرفت.
👤 اما فرشچیان بهدلیل تماس با هنر دنیای مدرن و اهمیت مفهوم شخصیتسازی و چهره در پرسوناژها، این موضوع را در سبک شخصی خود وارد کرد و در کارهای خود به بیان حالات چهره، آناتومی و طراحی دقیق آن پرداخت و این روش را در طراحی حیوانات هم به کار بست. اگرچه که تشعیر (فنی برای صفحهآرایی سنتی که در حاشیهنگارهها به کار میرفت) در نقاشی ایرانی جایگاهی تاریخی دارد اما آناتومی حیوانات همانند انسانها، دقیق و همراه با حجمسازی نبود، ولی فرشچیان حیوانات را با حالات بدنی صحیح وارد دنیای متن نقاشی کرد و از آنها بهعنوان جزئی از روایت تصویر بهره برد.
🔗 متن کامل تکنگاری محمود فرشچیان را در سالروز تولد این هنرمند بخوانید.
#محمود_فرشچیان
#مجله_میدان_آزادی
5⃣2⃣8⃣
@azadisqart
📸 گزارش تصویری: نمایشگاه «کلیدهایی که عمرشان از اسرائیل بیشتر است»
🖼️ نمایشگاه #عکس «کلیدهایی که عمرشان از اسرائیل بیشتر است» با عکسهای #وهب_رامزی که از دی ۱۴۰۳ افتتاح شده بود تا پایان بهمنماه تمدید شد.
🇵🇸 گفتنیست «کلیدهایی که عمرشان از اسرائیل بیشتر است» عکسهای وهب رامزی عکاس، گرافیست و مدیر هنری ایرانی از چهار اردوگاه آوارگان فلسطینی با نامهای «شتیلا»، «برج البراجنه»، «رشیدیه» و «برج شمالی» است. این نمایشگاه با مدیریت هنری وهب رامزی و نوشتههایی از ساجده ابراهیمی در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ۱۰ تا ۱۷ در موزه هنرهای معاصر فلسطین (به نشانیِ میدان فلسطین، خیابان طالقانی، خیابان برادران مظفر، نرسیده به بزرگمهر) در معرض تماشای دوستداران هنر و فرهنگ است.
🔗 در این گزارش تصویری روایت مجله میدان آزادی از این نمایشگاه را میبینید.
#مجله_میدان_آزادی
5⃣2⃣9⃣
@azadisqart
▫️ پیشنهاد مطالعه: فصل جدید پرونده «جایزهی سینمایی اسکار»؛ ویژه مرور تاریخچه این جایزه و نقد و بررسی مهمترین فیلمهای اسکار ۲۰۲۵
🔸 اسفند سال گذشته پرونده جایزه فیلم اسکار در مجله میدان آزادی گشوده شد و امسال نیز با اعلام اسامی نامزدهای جوایز سینمایی اسکار ۲۰۲۵ فصل جدید این پرونده را در میدان آزادی بازگشایی میکنیم.
📋 در این پرونده ضمن مرور تاریخچه و کارنامه جوایز سینمایی اسکار از ابتدای تاسیس این جایزه تاکنون، میتوانید مهمترین خبرها و حاشیههای اسکار ۲۰۲۵ و نیز نقد و بررسی بخشی از مهمترین فیلمهایی که در این رویداد سینمایی مشهور مطرح میشوند را بخوانید.
🏆 نود و هفتمین دوره جوایز اسکار میزبانی آکادمی علوم و هنرهای سینمای آمریکا از بهترین فیلمهای اکرانشده در سال ۲۰۲۴ تقدیر میکند.
خوشحال میشویم شما هم در بخش نظرهای همین مطلب پیشنهادهای خود را درمورد چگونگی این پرونده و فیلمهایی که فکر میکنید خوب است به آنها بپردازیم با ما در میان بگذارید.
#اسکار
#مجله_میدان_آزادی
5⃣3⃣0⃣
@azadisqart
▫️ ده شعر از بهترین شعرهای عاشقانهی عباس صفاری
«پشیمانم کن
از خواب و خیالاتی که دربست
در طواف تو نبودهاند
پشیمانم کن
از تمام عطرهایی
که بوی گریبان تو را نمیدادهاند
شبیه تو را
هیچ شهری و خیابانی
به خود ندیده است
بیا و پشیمانم کن
از تماشای چهرههایی
که در ازدحام خیابانها
اندکی شباهتی به تو داشتهاند»
👤 عباس صفاری، در شعرهایش قادر است یک صحنهی سادهی معمولی را درخشان کند و از دل آن حرفی به نفع زندگی بیرون بکشد، گاه شعر صفاری به لحظههای روزمره، روحی ماجراجویانه میدمد و مخاطب را از خیابانها و اتوبانها به سفری در اعماق گذشتههای دور میبرد، به کوچههای سمرقند و میخانههای نیشابور و نخلستانهای مهتابی بینالنهرین.
به بهانهی سالگرد درگذشت او، ده شعر عاشقانهاش را انتخاب کردهام که در ادامه میخوانیم. شما نیز اگر سطرهای عاشقانهای از او به یاد دارید لذت خواندنش را با ما تقسیم کنید.
🔗 متن کامل فهرست ده شعر از بهترین شعرهای عاشقانهی عباس صفاری را در سالروز درگذشت این شاعر ایرانی بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
5⃣3⃣1⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و بررسی فیلم «یک ناشناخته کامل» ساخته «جیمز منگولد»
🎬 «یک ناشناختهی کامل» (A Complete Unknown) فیلمی درام و موزیکال به کارگردانی #جیمز_منگولد و محصول سال ۲۰۲۴ است. داستان هنرمند بزرگی که در مرکز تحولات اجتماعی و فرهنگی قرار دارد اما همچنان تلاش میکند هویت واقعی خود را حفظ کند. جیمز منگولد از آن فیلمسازان کارکشتهای است که نامش همچنان برای طرفداران هالیوود کنجکاویبرانگیز است. فیلم تازهی او به زندگی باب دیلن، خواننده و آهنگساز مشهور آمریکایی میپردازد. در این فیلم تیموتی شالامی در نقش باب دیلن هنرنمایی میکند و بازی او بسیار تحسین شده است.
🎶 فیلم دربارهی یکی از چهرههای مهم موسیقی دوران ماست پس طبیعی است انتظار داشته باشیم موسیقی، یکی از نقاط قوت اصلی فیلم باشد. همینطور هم هست و بازسازی ترانههای دیلن بههمراه اجرای زندهی شالامی، روح فیلم را شکل میدهد و مخاطب را به دوران اوج موسیقی فولک در دههی شصت میلادی میبرد.
🏆 «یک ناشناختهی کامل» اثری است که نهتنها برای طرفداران #باب_دیلن، بلکه برای عاشقان سینمای بیوگرافی نیز جذاب خواهد بود. بازی خیرهکنندهی تیموتی شالامی و دیدگاه خاص جیمز منگولد در روایت این داستان، فیلم را به یکی از آثار برجستهی سال تبدیل کرده است.
🔗 متن کامل نقد و بررسی فیلم یک ناشناخته کامل را در پرونده جوایز سینمایی اسکار بخوانید.
#یک_ناشناخته_کامل
#مجله_میدان_آزادی
#جوایز_سینمایی_اسکار
5⃣3⃣2⃣
@azadisqart
▫️ ریویو: نقد و بررسی سریال «حشاشین» ساخته «پیتر میمی»
🎞 «حشاشین» سریالی بهظاهر تاریخی است که بیش از جنبهی تاریخی داشتن، درامی فانتزی محسوب میشود. این مجموعه در سال ۱۴۰۳ ساخته شد و بهسرعت با زیرنویس فارسی در اختیار ایرانیها و فارسیزبانان قرار گرفت.
📕 این سریال مصری به کارگردانی «پیتر میمی»، بر اساس داستان کتاب پرفروش «سه یار دبستانی» ساخته شده و با شاخ و برگهای فانتزی تزیین و به مخاطب ارائه شده است.
سریالی که در طول شش ماه و با بودجهای قریب به دوازده میلیون دلار ساخته شده، عملاً پروژهای بزرگ بوده است. این سریال ماه رمضانی که به ادعای سازندگان خود آمده بود رقیب سریال «تاج و تخت» شود، اگرچه نتوانست حتی به سریال رقیب نزدیک شود، اما تمام سعی خود را کرد که با استفاده از موسیقی و حتی تیتراژ مشابه، خود را به جایگاهی جهانی برساند.
▫️نکاتی مانند نمازخواندن شیعیان اسماعیلیون نزاری به روش اهل سنت، سند دانستن روایتهای مارکوپولو از الموت و طرفداران صباح (او ۱۴۰سال بعد از داستان الموت به خاورمیانه سفر کرده!)، قدرت جادویی داشتن حسن صباح و فروختن روحش به شیطان، استفاده از موسیقی علیرغم اینکه همه، حتی مخالفانش او را بسیار متشرع میدانند و بسیاری نکات دیگر، از مواردی هستند که این سریال را صرفاً در حد یک اثر سرگرمکننده و غیرتاریخی تنزل میدهند.
🔗 متن کامل نقد و بررسی سریال حشاشین را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#حشاشین
#مجله_میدان_آزادی
#هزار_و_یک_سریال
5⃣3⃣3⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و بررسی انیمیشن «جریان» ساخته «گینتز زیلبالودیس»
🍃 صامت بودن یا سکوت انیمیشن #جریان اگرچه فقدان هر نوع دیالوگی به نظر میرسد، اما زمینهساز شنیدن بیشتر صدای وحشی و بکر طبیعت است. کارگردان اینجا با سکوت، بهتر منظورش را بیان کرده است. در این #انیمیشن واقعاً انسان در جریان طبیعت وحشی شناور میشود، بهخصوص که کار با آهنگسازی مجذوبکنندهی خود کارگردان همراه شده است.
🎶 با این سکوت و صدای طبیعی و آهنگسازی مدل سابلیمینال، مخاطب بهراحتی میتواند تجربهای از مراقبه و سکوت ذهنی داشته باشد و افکارش همانطور که از نام فیلم پیداست فقط در سرش شناور و جاری باشند. نه اینکه سدی از فکر کردن بر ذهن زده شود و بیننده بر افکار خاصی تمرکز داشته باشد. این شناوری در جریان و مشاهدهگری صرف، کلیدی است به آموزههای سکوت ذهنی و اشراقات معنوی.
🔗 متن کامل ریویوی انیمیشن جریان را در پرونده جایزه اسکار بخوانید.
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣3⃣4⃣
@azadisqart
📆 ۱۰ بهمن
🎁 جشن سده:
گرامیداشت کشف آتش به دست هوشنگ شاه
📕 تاریخ بیهقی
#ادبیات
#نثر
#بیهقی
#مجله_میدان_آزادی
5⃣3⃣5⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و بررسی مینیسریال «اریک» ساخته «لوسی فوربس»
🎞️ داستان اریک تاکید شدیدی بر اهمیت خانواده دارد؛ اینکه خانوادهی بد چگونه میتواند یک هیولا بسازد و زنجیرهی هیولاسازی متوقف نمیشود. این موضوع در تقابل نیویورک کثیف گاتهامگونه که جرم و فساد سراسر آن را فراگرفته، قرار میگیرد. شهرداری نیویورک در تمام وظایفش مانده. بحران بیخانمانها، زبالههایی که هفتهای یکبار از سطح شهر جمع میشوند و بیزنس فروش کودکان. بهجز شو و نمایش و خیریههای الکی چیزی برای دفاع ندارد. سرمایهداران (نظیر پدر وینسنت) پولدارتر میشوند و خانوادههای ساکن محلات ضعیف محکوم به زندان، جرم و نابودیاند.
🎬 این موضوع دقیقا همینطور که نوشته شده، در سریال بیان میشود. گلدرشت و مستقیم. سریال سعی میکند در ۶ قسمت به بررسی تمام این مسائل به اضافه زندگی اقلیتهای پوستی و جنسی بپردازد و این وسط دو کودک نیز گمشدهاند و بخشی از داستان مربوط به پیدا کردن آنهاست. میتوانید تصور کنید که شاهد چه صحنههای شعاری و پیرنگهای نالازم فرعی هستیم که در نهایت هیچکدام کامل بررسی نمیشوند و بااینحال ما را تشنه نگه نمیدارد؛ انگار که زنگ ریاضی باشد و ما چشمبهراه آن یک ربع زنگ تفریحی که معمای پلیسی حل میکنیم.
🔗 متن کامل ریویوی مینیسریال اریک را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#اریک
#هزار_و_یک_سریال
#مجله_میدان_آزادی
5⃣3⃣6⃣
@azadisqart
◽مردی که به غولهای ادبیات امر و نهی میکرد
✍🏼 ویراستاری، فراتر از رفع غلطهای املایی و نشانهگذاری است. این فرآیند، یک متن یا داستان را در مراحل مختلف همراهی میکند و به آن کیفیتی میبخشد که در نهایت خواننده را مجذوب خود میسازد. در ویرایش زبانی، اشکالات دستوری و نگارشی متن اصلاح میشود، در حالی که ویرایش فنی به خوانایی و درستنویسی متن توجه دارد. ویرایش تخصصی نیز به متون علمی یا بخشهای علمی یک داستان اختصاص مییابد و اطمینان حاصل میکند که اطلاعات ارائهشده دقیق و معتبر هستند.
📚 این جنبههای #ویراستاری معمولاً شناختهشدهترند، اما سوی دیگری از ویراستاری وجود دارد که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد: ویرایش ادبی یا داستانی. در این نوع ویراستاری، #ویراستار نه تنها متن را اصلاح میکند، بلکه به عنوان همراهی خلاق در کنار نویسنده قرار میگیرد. ویراستار ادبی در تمام مراحل نوشتن، از شکلگیری ایده تا خلق شخصیتها و پیشبرد روایت، در کنار نویسنده میماند تا آنچه در ذهن نویسنده است، به بهترین شکل ممکن روی کاغذ جاری شود. حتی در لحظات ناامیدی یا خستگی نویسنده، ویراستار ادبی همچون مشاوری دلسوز حضور دارد تا او را یاری کند و راه را برای خلق اثری ماندگار هموار سازد. به همین خاطر است که «فیتزجرالد» مشهور به ویراستارش «مکسول پرکینز» میگوید: «با کمکی که به من کردی، میتوانم گتسبی را کامل کنم».
🔗 امروز یازدهم بهمن ماه و روز ویراستار است. به همین مناسبت، متن کامل یادداشت ماجرای ویراستار نابغهای که پشت رمانهای بزرگ آمریکایی بود را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
5⃣3⃣7⃣
@azadisqart