#مفاهیم_قرآن
2⃣1⃣1⃣ از دیگر ادعاهای #تجربه _انگاران وحی این است که #کلام_الهی همان الهام شاعرانه و #شعر است و تنها فرقش این است که انبیا ممکن است درجات بالاتری از این #الهام را تجربه کنند.
شاعری مانند #وحی یک #استعداد_غریزی است شاعر احساس می کند یک منبع خارجی به او الهام می کند و چیزی دریافت کرده است و می تواند افق های تازه ای را برای مردم بگشاید و جهان را از منظر دیگری به مردم نشان دهد.
پیامبر هم مانند یک شاعر احساس می کند که نیروی بیرونی او را در اختیار گرفته اما در واقع شخص پیامبر آفریننده و تولید کننده است یعنی درست است که احساس می کند یک منبع خارجی به او الهام می کند ولی در واقع این خودش است و در نهایت اینکه وحی مثل #احساس_شاعران یا #مواجید_عارفان است،
در حالیکه بین احساس و تخیلات شاعرانه با مواجید عارفانه تفاوت اساسی وجود دارد #شعر ناشی از #تخیلات و #یافته_های_نفسانی شاعر است درحالیکه #مواجید_عارفان از سنخ #کشف و #شهود است یعنی واقعی است.
و برای اینکه پاسخی داشته باشند در مقابل کسانی که با ذکر مثال اثبات می کنند که این ها دو چیز متفاوت هستند می گویند مواجید پیامبران در سطح بالاتری از تجربه شاعرانه است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/1/21
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#تجربه_دینی
#ادعای_دیگر_تجربه_انگاران_وحی_کلام_الهی_از_سنخ_شعر_است
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
3⃣1⃣1⃣ پیامبر اکرم(ص) هرگز در صحبت ها و سخنرانی هایش به هیچ شعری استناد نمی کرد و خودش نیز #شعر نمی گفت و این به این دلیل نبود که پیامبر اکرم نمیتوانست شعر بگوید زیرا در آن دوران کودکان هم شعر می گفتند و همه اذعان داشتند که پیامبر از فصیح ترین افراد است ولی عجیب بود که پیامبر اصلا از یک چیز بدیهی و ساده استفاده نمی کرد چه قبل از رسالت و چه بعد از رسالت.
و این بخاطر این بود که می دانست وقتی #وحی به او نازل می شود او را متهم به شاعری خواهند کرد ولی حال که پیامبر در طول چهل سال معروف شده بود که هرگز شعری نمی گوید آن وقت اتهام شعر و شاعری به او کاملا رد می شد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/1/21
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#تجربه_دینی
#ادعای_دیگر_تجربه_انگاران_وحی_کلام_الهی_از_سنخ_شعر_است.
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
4⃣1⃣1⃣ وقتی پیامبراکرم(ص) به #شعر و شاعری متهم می شد از دو جهت متهم می شد یکی اینکه قرآن شعر است و از طرف خدا نیست و دوم اینکه از سنخ شعر های جاهلی است و مبنای حکمت و معرفت آمیزی ندارد و تخیلی است.
لذا قرآن کریم شدیدا با این #اتهام مخالفت کرد .
✅وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ ۚ قَلِيلًا مَا تُؤْمِنُونَ
و آن نه سخن شاعری (و گفتار خیالی و موهومی) است (گر چه) اندکی از شما مردم به آن ایمان میآورید.
(آیه41 سوره مبارکه حاقه)
✅وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِي لَهُ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ
و [ما] به او شعر نياموختيم و در خور وى نيست، اين [سخن] جز اندرز و قرآنى روشن نيست.
(آیه 69 سوره مبارکه یس)
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/1/21
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#تجربه_دینی
#ادعای_دیگر_تجربه_انگاران_وحی_کلام_الهی_از_سنخ_شعر_است.
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
5⃣1⃣1⃣ پیامبر اکرم(ص) در حِجر اسماعیل مینشت و قرآن میخواند. روزی قریش از ولید بن مغیره خواستند نظرش را درباره آنچه پیامبر(ص) میخواند بگوید. ولید برای شنیدن قرآن به پیامبر(ص) نزدیک شد و به پیامبر گفت از سرودههایت برایم بخوان. پیامبر(ص) آن را کلام الهی بیان کرد و از سوره فصلت، آیاتی را برای او خواند. مو بر بدن ولید راست شد و بدون رفتن به سوی قریش، مستقیماً به خانه رفت. قریش گمان کردند او به محمد(ص) ایمان آورده پس به نزد ابوجهل رفتند و ماجرا را گفتند. ابوجهل درباره قرآن از ولید پرسید آیا کلام محمد(ص) شعر است یا خطابه که ولید هر دو را رد کرد و تا فردا مهلت خواست تا نظرش را بگوید. ولید بن مغیره نهایتاً پیامبر(ص) را ساحر خواند و گفت: بگویید کلام محمد سِحر است؛ برای اینکه دل انسان را مُسَخَّر میکند.
و به همین جهت آیاتی از سوره مبارکه مدثر نازل شد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/1/21
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#سحر
💯 @bayyenat313
#سوره_مبارکه_مدثر
💠به نام خداوند بخشنده مهربان💠
الا ای رسولی که خود را به لباس (حیرت و فکرت) در پیچیدهای. (۱)
برخیز و به اندرز و پند، خلق را خدا ترس گردان. (۲)
و خدایت را به بزرگی و کبریایی یاد کن. (۳)
و لباس (جان و تن) خود را از هر عیب و آلایش پاک و پاکیزه دار. (۴)
و از ناپاکی (بت و بتپرستان) به کلی دوری گزین. (۵)
و بر هر که احسان کنی ابدا منّت مگذار و عوض افزون مخواه. (۶)
و برای خدایت صبر و شکیبایی پیشگیر. (۷)
تا آنگاه که (هنگامه قیامت برپا شود و) در صور (اسرافیل) بدمند. (۸)
آن روز بسیار روز سختی است. (۹)
کافران را هیچ گونه در آن راحتی و آسایش نیست. (۱۰)
به من واگذار کار انتقام آن کس را که من او را تنها آفریدم. (۱۱)
و به او مال و ثروت فراوان بذل کردم. (۱۲)
و پسران بسیار حاضر به خدمت نصیب گردانیدم. (۱۳)
و اقتدار و مکنت و عزّت دادم. (۱۴)
و (با کفران این نعمتها) باز هم از من طمع افزونی آن دارد. (۱۵)
هرگز (بر نعمتش نیفزایم) که او با آیات ما دشمنی و عناد ورزید. (۱۶)
به زودی او را به سختی و دشواری (آتش دوزخ) درافکنم. (۱۷)
اوست که فکر و اندیشه بدی کرد (که رسول خدا را به سحر و ساحری نسبت داد). (۱۸)
و خدایش بکشد که چقدر اندیشه غلطی کرد. (۱۹)
باز هم خدایش بکشد که چه فکر خطایی نمود. (۲۰)
پس باز اندیشه کرد. (۲۱)
و (به اظهار تنفّر از اسلام) رو ترش کرد و چهره در هم کشید. (۲۲)
آنگاه روی گردانید و تکبر و نخوت آغاز کرد. (۲۳)
و گفت: این (قرآن) به جز سحر و بیان سحرانگیزی که (از ساحران گذشته) نقل میشود هیچ نیست. (۲۴)
این آیات گفتار بشری بیش نیست. (۲۵)
من این (منکر و مکذّب قرآن) را به آتش دوزخ درافکنم. (۲۶)
و تو چگونه توانی یافت که سختی عذاب دوزخ تا چه حد است؟ (۲۷)
شراره آن دوزخ از دوزخیان هیچ باقی نگذارد و همه را بسوزاند و محو گرداند. (۲۸)
آن آتش بر آدمیان رو نماید (و خرمن گنهکاران را به باد دهد). (۲۹)
بر آن آتش نوزده تن (فرشته عذاب) موکّلند. (۳۰)
و ما خازنان دوزخ را غیر فرشتگان (عذاب) قرار ندادیم و عدد آنها را جز برای فتنه و محنت کفّار (نوزده) نگردانیدیم تا آنکه اهل کتاب هم یقین کنند (که ذکر این عدد مطابق تورات و انجیل است با آنکه صاحب قرآن به کتب آسمانی عالم نبوده و البته کلامش به وحی خداست و ایمان آرند) و آن بر یقین مؤمنان هم بیفزاید و دیگر در دل اهل کتاب و مؤمنان به اسلام هیچ شک و ریبی نماند و تا آنان که در دلهاشان مرض (شک و جهالت) است و کافران نیز (به طعنه) گویند که خدا از این مثل (که عدد فرشتگان عذاب را نوزده شمرده است نه بیش و کم) چه منظور داشت؟ بلی این چنین (قرار داد تا) هر که را خواهد به ضلالت بگذارد و هر که را خواهد هدایت نماید و هیچ کس از (عده بیحد) لشکرهای پروردگارت غیر او آگاه نیست و این (آیات ذکر دوزخ) جز برای پند و موعظه بشر نخواهد بود. (۳۱)
چنین (که کافران گویند) نیست، قسم به ماه تابان. (۳۲)
و قسم به شب تار چون باز گردد. (۳۳)
و قسم به صبح چون جهان را روشن سازد. (۳۴)
که این (آیات قرآن) یکی از بزرگترین آیات خداست. (۳۵)
در آن پند و اندرز آدمیان است. (۳۶)
برای هر یک از شما آدمیان که بخواهد (در مقام ایمان و طاعت و سعادت) پیش افتد یا باز ماند. (۳۷)
هر نفسی در گرو عملی است که انجام داده است. (۳۸)
مگر اهل یمین. (۳۹)
آنان در باغهای بهشت (متنعّمند و) سؤال میکنند. (۴۰)
از احوال دوزخیان گنهکار. (۴۱)
که شما را چه عمل به عذاب دوزخ در افکند؟ (۴۲)
آنان جواب دهند که ما از نمازگزاران نبودیم. (۴۳)
و مسکینی را طعام نمیدادیم. (۴۴)
و ما با اهل باطل به بطالت میپرداختیم. (۴۵)
و ما روز جزا را تکذیب میکردیم. (۴۶)
تا آنکه یقین (که ساعت مرگ است) بر ما فرا رسید. (۴۷)
پس شفاعت شفیعان در حق آنان هیچ سودی نبخشد. (۴۸)
اینک چرا از یاد آن روز سخت خود (و از ذکر و اندرز قرآن) اعراض میکنند؟ (۴۹)
گویی گورخران گریزانی هستند. (۵۰)
که از شیر درنده میگریزند. (۵۱)
بلکه هر یک از آنها میخواهند که برایشان هم (مانند پیمبران) صحیفه وحی آسمانی باز آید (تا ایمان آرند). (۵۲)
هرگز (چنین نیست که پنداشتند) بلکه از (عذاب) آخرت نمیترسند. (۵۳)
چنین نیست (که آنها پنداشتند) قرآن محققا همه پند و یادآوری است. (۵۴)
تا هر که خواهد متذکر آن شود. (۵۵)
و نخواهند متذکر شوند جز آنکه خدا بخواهد (یعنی بدون مشیّت و لطف الهی کسی بهشتی و سعادتمند نخواهد شد. از او رواست تقوا و ترس و بیم و شوق و امیدواری که) او اهل تقوا و اهل آمرزش و مغفرت است. (۵۶)
#مفاهیم_قرآن
6⃣1⃣1⃣ مقایسه #وحی با #شهود_عرفانی نیز کاملا اشتباه است زیرا به اذعان عارفان نامی آنچه که وحی و #نبوت_تشریعی به آن تعلق دارد مقامی است که هیچ عارفی به آن نمی رسد یعنی وحی و نبوت تشریعی از سنخ عرفان و کشف و شهود عارفان نیست.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/1/21
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#تجربه_دینی
#عرفان
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
7⃣1⃣1⃣ از دیگر ادعاهای #تجربه_انگاران_وحی این است که وحی #تجربه_شخصی و درونی است و مصون از #خطا و #اشتباه نیست.
وحی در زمینه #صفات_خداوند #معاد و #قواعد_عبادت خطاناپذیر است ولی در مسائلی که مربوط به این جهان و جامعه انسانی است می تواند خطاپذیر باشد و اغلب استدلال می کنند که این نوع خطاها در واقع خدشه ای به نبوت پیامبراکرم وارد نمی کند.
هدف از این سخن این است که قرآن و کلام پیامبر اکرم مبنای سیاست گذاری در جامعه امروز نباشند و به همین دلیل می گویند دانش پیامبر در سطح دانش مردم زمان خودش بوده است و در مسائل امروز جامعه کاربردی ندارد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/1/21
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#تجربه_دینی
#ادعای_دیگر_تجربه_انگاران_وحی_مصون_از_خطا_نیست.
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
8⃣1⃣1⃣ #تجربه_انگاران_وحی در واقع برای جلوگیری از اعتراض های کسانی که می گویند قرآن مصون از #خطا و اشتباه است می گویند قسمتی از قرآن که مربوط به مسایل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نیست و در تصمیم گذاری های جامعه اثری ندارد مصون از خطا و اشتباه است ولی سایر بخش ها را مصون از خطا نمی دانند تا مبنای سیاست گذاری زندگی اجتماعی فرهنگی اقتصادی...قرار نگیرد.
ایراد اساسی این ادعا این است که بر چه اساسی وحی را دو بخش می کنند زیرا #ماهیت_وحی یک چیز است و در #محتوا متفاوت است و طبق گفته خودشان برگرفته از اندیشه خود پیامبر است پس نمی توان گفت بخشی از وحی مصون از خطا و اشتباه است و بخشی نیست زیرا چشمه ی سخن یکی است و اگر ایرادی داشته باشد باید به همه ی آن این ایراد وارد شود نه اینکه سلیقهای عمل شود و با قسمتی که مانع کار نیست یک طور برخورد شود و با سایر قسمت ها طور دیگر.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/1/21
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#تجربه_دینی
#ادعای_دیگر_تجربه_انگاران_وحی_مصون_از_خطا_نیست.
💯 @bayyenat313
💥زان یار دلنوازم شکریست با شکایت
💥گر نکته دان عشقی خوش بشنو این حکایت
💥بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم
💥یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت
💥رندان تشنه لب را آبی نمیدهد کس
💥گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت
💥در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا
💥سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت
💥چشمت به غمزه ما را خون خورد و میپسندی
💥جانا روا نباشد خونریز را حمایت
💥در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود
💥از گوشهای برون آی ای کوکب هدایت
💥از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود
💥زنهار از این بیابان وین راه بینهایت
💥ای آفتاب خوبان میجوشد اندرونم
💥یک ساعتم بگنجان در سایه عنایت
💥این راه را نهایت صورت کجا توان بست
💥کش صد هزار منزل بیش است در بدایت
💥هر چند بردی آبم روی از درت نتابم
💥جور از حبیب خوشتر کز مدعی رعایت
💥عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ
💥قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت
انا لله و انا الیه راجعون
رحلت استاد فرزانه علامه محمدرضا حکیمی را به همه پویندگان معارف اهلبیت علیهم السلام تسلیت میگویم.
#مفاهیم_قرآن
9⃣1⃣1⃣ کسانی که #وحی را #تجربه_دینی پیامبراکرم می دانند می گویند وحی به ناچار در چهارچوب های فکری و شرایط زندگی خود پیامبر شکل می گیرد و تفسیرش هم در آن چهار چوب است این یعنی اگر پیامبر چیزی را مشاهده کرده اند برداشتشان هم بر اساس باورهای خودشان بوده است.
می گویند کلام خدا، کلام خود پیامبر است و وحی هم تابع شخصیت و باورهای پیامبر است، و هر چه پیامبر بیشتر زندگی می کرد و با حوادث جامعه پیش می رفت تجربه های جدیدی برایش شکل می گرفت و این تجربه های جدید باز هم بر اساس باورهایش بود و در آن چهار چوب تفسیر می شد.
و همچنین اگر شرایط دیگری برای پیامبر پیش می آمد قرآن دیگری شکل می گرفت و نتیجه اینکه وحی پدیده ای است که با محیط منطبق می شود و کاملا رنگ محیط را به خود می گیرد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/2/18
#مفاهیم_قرآن
#وحی
#تجربه_دینی
#ادعای_دیگر_تجربه_انگاران_وحی_کلام_پیامبر_است
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
0⃣2⃣1⃣ سروش می گوید شخصیت پیامبراکرم محل و موجد و فاعل و قابل وحی است.
#محل_وحی است یعنی تجربه درون شخصیتش شکل می گیرد.
#موجد_وحی است یعنی شخصیت پیامبر این تجربه را ایجاد می کند.
و اینکه #فاعل و #قابل_وحی است یعنی وحی کننده و وحی گیرنده خودش است.
💠پدیده ای داریم به نام وحی طبق #تفسیر_سنتی، این وحی کلام خداست و تجربه انگاران و امثال سروش می خواهند به این نتیجه برسند که قرآن وحی نیست اما اگر از اول بگویند که وحی در کار نیست از جرگه دینداران و مسلمانان خارج می شوند و چون می دانند اگر از موضع یک بی دین صحبت کنند کسی به آنان توجهی نمی کند لذا از موضع دیندار حرف می زنند اما کاری می کنند که وحی انکار شود و ما با خیال راحت این را بپذیریم و وقتی این دیدگاه را بپذیریم بدون اینکه متوجه شویم و عذاب وجدان بگیریم وحی را منکر می شویم.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/2/18
#مفاهیم_قرآن
#انکار_وحی
💯 @bayyenat313