لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
.
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم برگزار می کند:
آیین بزرگداشت علامه سید محمدحسین طباطبایی رحمتالله علیه
📗همراه با رونمایی از کتاب دست نوشتهها (یادداشتهای جلسات خصوصی علامه طباطبایی(ره))
به قلم سیداحمد ذوالمجد طباطبایی
🔸سخنران آغازین:
حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی
(ریاست محترم دانشگاه قم)
سخنرانان دیگر:
🔻حجتالاسلام والمسلمین احسان کرمانشاهانی
گزارشی از روند تحقیق کتاب دستنوشتهها
🔻حجتالاسلام والمسلمین علی امینینژاد
روش تألیفی از منظر علامه طباطبایی
🔻حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید احمد غفاری
علامه طباطبایی و زیست انسان معاصر
🔻حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی عبداللهی
اخلاق توحیدی از منظر علامه طباطبایی
🔻دکتر سید علی سیدی فرد
علامه طباطبایی و علم اجتماعی
⏰ زمان: چهارشنبه ۲۳ آبان ماه، ساعت ۱۵ تا ۲۰
📍مکان: قم، زنبیل آباد، بلوار صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیه السلام خیابان دانش کوچه سوم پلاک ۷۱
لینک مجازی:
https://www.irip.ac.ir/u/15g
✅ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم
🆔@irip_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ کرسی علمی- ترویجی بررسی و تحلیل تکامل و پایداری دین در اندیشه رابین دانبار
🔰 دومین نشست از سلسله نشست های الحاد مدرن توسط قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری دانشگاه تهران برگزار میشود:
🎙 با حضور:
علی شهبازی
#حمیدرضا_شاکرین
#محمد_محمدرضایی
✍️ دبیرعلمی: #قاسم_بابایی
📅 چهارشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰
🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🏷 همراه با ارائه گواهی حضور در کرسی به شرکت کنندگان
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/elhad-2
#کرسی
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
هو الحکیم
دوازدهمین سخنرانی از سلسله سخنرانیهای ماهانه گروه مطالعات منطق خانه حکمت
⚡️ #دو_تعریف_قضیه_نزد #ابن_سینا
💫با سخنرانی جناب آقای دکتر #اسدالله_فلاحی
⬅️ مؤسسهٔ پژوهشی حمت و فلسفهٔ ایران
📆چهارشنبه مورخ ٣٠ آبان ۱۴۰۳
🕒ساعت ١۶
⬅️ #مجازی
جهت ثبت نام
@hamid_alaeinejad
مفاهیم فلسفی - شماره (۱۹)
📌 مثال نقض [Counterexample]
۱. نقض گزارههای کلی
مثال نقض به مورد یا نمونهای گفته میشود که شمولیت یک گزاره کلی را نقض میکند. یعنی، اگر بتوانیم یک مثال نقض برای گزاره کلی پیدا کنیم، آن گزاره دیگر صادق نیست. فرض کنید بگوییم: «همه پرندگان تخمگذارند.» این جمله یک گزاره کلی است و ادعا میکند که تخمگذاری ویژگی مشترک همه پرندگان است. حالا اگر پرندهای پیدا شود که تخم نگذارد (مانند خفاش)، این مورد به یک مثال نقض تبدیل میشود و نشان میدهد که ادعای فوق صادق نیست.
۲. نقض اعتبار استدلال قیاسی
مثال نقض برای بررسی اعتبار استدلالهای قیاسی نیز کاربرد دارد. استدلال قیاسی، استدلالی است که در آن نتیجه بهطور منطقی از مقدمات به دست میآید؛ یعنی اگر مقدمات صادق باشند، نتیجه هم ضرورتا صادق است. اگر در یک استدلال قیاسی بتوان موردی پیدا کرد که در آن همه مقدمات صادق ولی نتیجه کاذب باشد، این مورد به عنوان مثال نقض شناخته میشود و نشان میدهد که استدلال معتبر نیست.
به عنوان مثال:
- مقدمه ۱: اگر باران ببارد، زمین خیس میشود.
- مقدمه ۲: زمین خیس است.
- نتیجه: پس ضرورتاً باران باریده است.
در اینجا، اگر موردی پیدا کنیم که زمین خیس باشد، اما باران نباریده است، مثلاً کسی حیاط را شسته باشد، آنگاه مثال نقضی برای استدلال خواهد بود و نشان میدهد که استدلال فوق معتبر نیست.
مصطفی بسمل
📕 The Blackwell Dictionary of Western Philosophy [2004]
#اصطلاح #فلسفه
➖➖➖
🌐@EpistemeHub | کانال معرفتشناسی
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻ماهیت کامل در فلسفه هرمسی
فلسفه #هرمسی در قرن ششم هجری وارد فلسفه اشراقی #سهرودی شد. نفوذ مکتب هرمسی در اشراقیون بعدی و در میان دیگر هواداران این مکتب مثل قطب الدین شیرازی، جلال الدین دوانی و صدرالدین شیرازی آشکار است.
از جمله جنبههای مکتب هرمسی که در #فلسفه_اسلامی به ویژه در مکتب #اشراقی نفوذ کرده و در بسیاری از آثار اشراقی پس از قرن ششم هجری دیده می شود، اعتقاد به یک راهنمای آسمانی است که انسان را در جستجوی حقیقت یاری میکند. این پیشروی معنوی، درواقع مقصد سلوک عرفانی انسان است، که انسان در سیر و سلوک سرانجام با آن متصل و سپس متحد میشود.
نام این راهنمای آسمانی، که #ابن_سینا او را (حی بن یقظان) مینامید و برخی از متصوفه قرن هفتم هجری او را (شاهدآسمانی_شاهد فی سماء) میخواندند در مکتب هرمسی (ماهیت کامل) نامیده میشود. چنانکه سهروردی در مطارحات میگوید:
(هرمس گفت من موجودی روحانی یا آسمانی را ملاقات کردم که علوم اشیاء را به من منتقل کرد. من پرسیدم کیستی؟ او گفت: من ماهیت کامل هستم.)
مهمترین بحث مفصل راجع به ماهیت کامل در میان منابع اسلامی در کتاب غایت الحکیم است که یکی از معروفترین آثار علم کیمیا به زبان عربی است.
از بررسی این کتاب و بخشهایی از منابع دیگری که درباره این موضوع است، به نظر میرسد که «ماهیت کامل» هرمسی همان همزادِ روح انسان در آسمان میباشد. به عبارتی روح انسان دارای معادل و بخش دیگری است که از آن به همزاد یا منِ دیگر یاد میشود، براین اساس وقتی روح انسان در بدن هبوط کرده آن معادل و منِ دیگر در آسمان باقی میماند. به این دلیل روح همیشه در پی نیمه دوم خود برای کامل کردن وجود خویش است.
باور به وجود روح انسانی در دنیای روحانی و جدایی آن از نیمه آسمانی خود پس از ورود به این دنیا، در دین #زرتشتی کاملاً شناخته شده بود، به عقیده زرتشتیان نیمه آسمانی روح، همان فرشته نگهبان آن در روی زمین است. نیمه دیگر آسمانی روح انسانی (دآئِنا_Da ena) نامیده میشود که در مزدیسنا همچون دختری جوان و زیبا جلوهگر میشود.
شباهت بسیار زیاد بین شخص دائنا و ماهیت کامل هرمس نشانه دیگری از ارتباط بین مکتب هرمسی و حکمت ایران باستان است.
در غایت الحکیم، ماهیت کامل رازی پنهان در قلب #فلسفه لحاظ شده که فقط برای کسانی که به مقامات بالای #حکمت میرسند آشکار می شود. ماهیت کامل منبع قدرت است که انسان به وسیلۀ آن در کسب معرفت و علم و فلسفه تعالی می یابد.
در واقع این ماهیت کامل است که انسان را در زندگی راهنمایی و کمک مینماید تا بر مشکلات خود غلبه کند، به همان نحوی که #ارسطو پیروزی #اسکندر بر #ایران را به خاطر غلبه ماهیت کامل او پیشگویی کرد.
📖برگرفته از مقاله:
تأثیر علم و فلسفه هرمسی بر متفکرین مسلمان
👤دکتر سید حسین نصر
╰๛---๛---๛---------------
@falsafeh_nazari
🔸 نشست علمی خوب و پرمحتوا در مونیخ آلمان باز هم با محوریت #ابن_سینا و سنت #سینوی
📄 برنامه همایش و چکیده سخنرانی ها را ذیلا خواهید یافت:
پیوند حضور در همایش:
https://lmu-munich.zoom.us/j/61571432764?pwd=GzQsQIckquRQ7omrRXkbH7hCHC5yFC.1
#حکمت_سینوی
🌾 @naturalphilosophy
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
🔸 نشست علمی خوب و پرمحتوا در مونیخ آلمان باز هم با محوریت #ابن_سینا و سنت #سینوی 📄 برنامه همایش و چ
💠 کنفرانس سه روزه
🗓ابنسینا، ابنسیناگروی(ها) و سنتهای فلسفی متأخر
💳 ۲۹-۲۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵-۱۷ نوامبر ۲۰۲۴
📍 دانشگاه مونیخ، آلمان (با امکان مشارکت آنلاین)
🍔عناوین ارائهها و ارائهدهندگان:
🔺 پنل ۱: بازخوانی ابنسینا🔺
💬 امکان و قوهٔ وجود: پیرامون تمایز دو مفهوم مرتبط در متافیزیک شفا
👤 آنا-سوفی لانژ (دانشگاه سوربون)
💬عقل و علم: تقسیمات فلسفه در ابنسینا و ظهور یک نظریهٔ فرمان الهی سینوی-اشعری
👤حنیف امینبیدختی (دانشگاه رادبوند)
🔺 پنل ۲: تفاسیر جدید ابنسینا🔺
💬هنر خیالپردازی: تخییل در بوطیقای ابنسینا و عبدالقاهر جرجانی
فاطمه زرکت (دانشگاه پرینستون) و حسین ابراهیم (دانشگاه مونیخ)
💬رسالهٔ عشق ابنسینا و بنیادهای عرفان فلسفی
👤روزابل انصاری (دانشگاه استونی بروک)
🔺 پنل ۳: فلسفه و پزشکی🔺
💬ابنسینا خوانندهٔ رسالهٔ جالینوس درباب اسپرم: دینامیک انتخاب، تملک و رد
👤توماسو آلپینا (دانشگاه پاویا- دانشگاه آمریکایی بیروت)
💬درباب قواعد طبی در برخی شروحِ قانون ابنسینا
👤اما گناژه (دانشگاه آمریکایی بیروت)
🔺 پنل ۴: معرفتشناسی و ادراک🔺
💬فارغ از عقل فعال: ابوالبرکات بغدادی و فخرالدین رازی علیه ابنسینا
👤پیتر آدامسون (دانشگاه مونیخ)
💬دفاع نصیرالدین طوسی از نظریهٔ انطباع سینوی
👤ژنیو کای (دانشگاه پکن)
🔺 پنل ۵: کلام🔺
💬ابن سینا یا کلام؟
👤فدور بنویچ (دانشگاه ادینبرا)
💬مواجهات با برهان ابنسینا بر وجود خدا در کلام شیعی متأخر
👤ایلیاس حریفی (CNRS-SPHERE و دانشگاه پاریس سیته)
🔺 پنل ۶: فخرالدین رازی🔺
💬تحول فکری رازی: از مادهگرایی اشعری تا دوگانهگرایی سینوی
👤امل عوض (دانشگاه کمبریج)
💬القول الحق: فخرالدین رازی دربارهٔ ابنسینا، فلاسفه و «حقیقت» در الملخص
👤مایکل راپاپورت (دانشگاه فلوریدا آتلانتیک)
🔺 پنل ۷: نصیرالدین طوسی🔺
💬چه نوع ابتنای بر خارج؟ طوسی و اصل تبعیت علم از معلوم
👤آگنیشکا ارت (دانشگاه یواسکیلا)
💬کمال و تولّی: طوسی درباب کمال عملی
👤رضا حدیثی (دانشگاه تورنتو)
🔺 پنل ۸: تفسیر قرآن🔺
💬تفسیر بین تعدد وحی و فهم فلسفی
👤توماس ورتس (موسسه شرقشناسی بیروت)
🔺 پنل ۹: منطق🔺
💬منطق پس از ابنسینا: گرایش(های) منطقی دورهٔ متأخر
👤فاطمه کارااسماعیل (استانبول)
🔺 پنل ۱۰: هستیشناسی🔺
💬ظهور و افول اشتراک معنوی وجود در کلام (قرن ۱۱ تا ۱۴)
👤زاکاری کندی (دانشگاه مونیخ)
💬بازنگری در مسئله تحدید: پرداختن به بحثی سینوی از طریق دیدگاههای اسماعیل گلنبوی
👤محمد نجمالدین بسیکچی (دانشگاه کمبریج)
🔺 پنل ۱۱: مواجهات معاصر🔺
💬دربارهٔ تفاسیر مارکسیستی از ابنسینا در حوالی سال ۱۹۵۲
👤جنس هانسن (موسسه شرقشناسی بیروت و دانشگاه تورنتو)
💬فلسفهٔ سینوی در حوزههای علمیهٔ شیعی معاصر
👤حیدر حب الله (موسسه المهدی، برمینگهام)
💳برنامهٔ زمانی کنفرانس👇
💬چکیدهها و معرفی سخنرانان👇
#رویداد_علمی
@AlBasatin
LMU-OIB_Workshop_2024_-_Program_45___1_.pdf
1.74M
📄 برنامه همایش ابن سینا، سینوی گروی و سنت فلسفی متأخر
۱۵ تا ۱۷ نوامبر ۲۰۲۴
🌾 @naturalphilosophy
LMU-OIB_Workshop_2024_-_Abstracts_and_Biographies_58___1_.pdf
1.84M
🔖 چکیده سخنرانی ها و معرفی سخنرانان همایش ابن سینا، سینوی گروی و سنت فلسفی متأخر
🔹 مونیخ، نوامبر ۲۰۲۴
🌾 @naturalphilosophy
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
47.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢فلسفه چیست؟
🎙️تیم ویلیامسون
●ترجمه و زیرنویس:امیر حسین زاهدی
@book_phi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت سالروز رحلت علامه طباطبایی
هدایت شده از نوروساینس و فلسفه ذهن
🤖فلسفه رباتیک و اعتباریات:
💡دهمین ویژه برنامه های علامه طباطبائی (ره)
♻️کار گروه علوم شناختی و هوش مصنوعی مجمع عالی حکمت نشت علمی با موضوع"فلسفه رباتیک واعتباریات" برگزار می کند.
ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا
دبیر: حجت الاسلام دکتر حمید محسنی
🗓زمان: شنبه 26 آبان ساعت 10
مکان: مجمع عالی حکمت اسلامی
به صورت حضوری و مجازی:
https://b2n.ir/shenakhti
#فلسفه_رباتیک
#اعتباریات
#علامه_طباطبایی
🔆🔆🔆
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
🆔@Brain_Mind
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
❇️ برگزاری دومین پیشنشست همایش «رنه گنون و احیاء خمیرۀ ازلی» با عنوان «هنر و پیشۀ سنّتی»
در روز سهشنبه ۲۲ آبانماه ۱۴۰۳، دومین پیشنشست همایش «رنه گنون و احیاء خمیرۀ ازلی» با عنوان «هنر و پیشۀ سنّتی» برگزار شد.
در این نشست دکتر بابک عالیخانی، دکتر اسماعیل رادپور و دکتر پژمان رادمهر سخنرانیهایی ارائه کردند.
همچنین در کنار این محفل پرشور، نمایشگاهی از آثار هنر سنتی برپا بود که با استقبال بسیار شرکتکنندگان مواجه شد.
برای مشاهدهی متن کامل این خبر به لینک زیر مراجعه نمایید.
📎لینک خبر:
https://www.irip.ac.ir/u/15j
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe