eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
496 دنبال‌کننده
899 عکس
991 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم وإذ يرفع إبراهيم القواعد من البيت وإسماعيل ربّنا تقبّل منّا إنّك أنت السميع العليم(127) سابقه كعبه به دورانهاي پيش از نبوّت ابراهيم خليل(عليه‌السلام) بازمي‌گردد و بر همين اساس، آن حضرت نخستين بنيانگذار كعبه نيست، بلكه خداي سبحان مكان پيشين كعبه و نيز نقشه بازسازي آن را به او نماياند تا وي آن را مجدّداً بنا كند. بازسازي كعبه عبادتي بود كه به امر و هدايت خداي سبحان انجام مي‌گرفت. زمزمه و نيايش مستمر حضرت ابراهيم و دستيار وي حضرت اسماعيل(عليهما‌السلام) هنگام ساختن و بالا بردن پايه‌هاي كعبه جمله آهنگين (ربّنا تقبّل منّا) بود و همه اجزاي كعبه با اين ذكر بالا آمد كه نشان خلوص محض آن معمار و دستيار بود و آنان با تعبير (تقبّل)، نه قبول، عنايت ويژه الهي را طلب مي‌كردند و خداوند نيز به نشان پذيرش كامل اين عمل خالص، كعبه بازسازي شده را خانه خود اعلام فرمود، چنان كه قبل از آن هم به ‌«بيت خدا‌» معروف بود. تسنيم ج ۷ ص ۲۷ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم ربّنا واجعلنا مسلمين لك ومن ذرّيّتنا أُمّة مسلمة لك وأرنا مناسكنا وتب علينا إنّك أنت التوّاب الرحيم (128) حضرت ابراهيم و اسماعيل(عليهما‌السلام) براي نجات فرزندان خود از سرگذشت فرزند طالح حضرت نوح(عليه‌السلام) و بر اساس سنّتي شايسته كه در فرصتهاي مناسب ومواقع حساس به فرزندان و نوادگان دعا مي‌شود هنگام بازسازي و نوسازي كعبه و پس از آن، چند چيز را از خداي سبحان خواستار شدند: 1. مرحله كامل اسلام؛ يعني مقام تسليم و انقياد محض و تام براي خود، فرزند و نوادگان خويش. 2.كيفيّت بهره‌برداري عبادي از كعبه و حدود وابسته به آن، تا از چگونگي عبادت در آن آگاه گردند، از اين رو مناسك حجّ به آنان نشان داده شد. 3. رجوع لطف الهي و تداوم عنايت پروردگار بر آنان. تسنيم ج ۷ ص ۵۹ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
532.1K
سوره‌ی عصر خسر، تواصی به حق و اطلاعات بیشتر https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
753.3K
چرا به جای «پیامبر» می‌گم «پیامدار»؟ معنای پیامبر و پیام‌آور https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
سؤال سخت عربی چرا در آیه‌ی «و لم یَکُنْ له کفوا احد» کلمه‌ی یَکُنْ با حرف نون اومده اما در آیه‌ی 120 نحل: «و لم یک من المشرکین» کلمه‌ی «یَکُ» اومده (نون یَکُنْ حذف شده و یَکُ باقی مونده)؟ جواب مختصر و مستدلّ رو تا فردا ساعت 7 بفرستید. البته همان‌طور که مُوَضَّح خواهد شد یکن طبیعی است. اونی که غیر طبیعی است یَکُ است. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم ربّنا وابعث فيهم رسولاً منهم يتلوا عليهم اياتك ويعلّمهم الكتاب والحكمة ويزكّيهم إنّك أنت العزيز الحكيم(129) پيدايش امت اسلامي و تشكيل نظام اسلامي، نيازمند تأمين مركز عمومي ديني و عبادي از يك سو و بهره‌برداري صحيح از آن در پرتو هدايت رهبران آسماني از سوي ديگر است. تأسيس و تشكيل چنين پايگاه و بارگاه رفيع و منيعي، نيازمند وصف ممتاز عزّت نفوذناپذير و حكمت مصون از تعقيب است كه در پايان آيه به آن اشاره شده است. حضرت ابراهيم(عليه‌السلام) به عنوان مبدأ پيدايش امت اسلامي و پدر مسلمانان، بخش نخست كار را كه در توان وي و فرزندش اسماعيل(عليه‌السلام) بود با عنايت الهي انجام داد و تحققِ بخش دوم را با هماهنگي فرزندش از خداي سبحان درخواست كرد، به اين اميد كه ذرّيه او هم شايستگي پيدا كنند تا پيامبري در ميان آنان مبعوث شود و هم تعالي يابند كه خود شايستگي نيل به مقام رسالت را داشته باشند. خداي سبحان با استجابت اين دعا، به آل ابراهيم كتاب و حكمت داد و حضرت محمّد(صلّي الله عليه وآله وسلّم) را، كه از بهترين مصاديق نيايش آنان بوده است، به رسالت مبعوث كرد؛ اقدامهاي علمي رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) در بيان احكام و معارف، از مصاديق تعليم كتاب و حكمت و اقدامهاي عملي آن حضرت كه سبب تطهير جامعه اسلامي از آلودگيها و رذايل مي‌شود، از مصاديق تزكيه است. همان‌گونه كه حكمت الهي، يعني معارف عقلي، مسائل اخلاقي و احكام فقهي و حقوقي، صرفاً با درس و بحث قابل دستيابي نيست، بلكه اساس آن به افاضه خاص خدا وابسته است، تزكيه نفس، يعني رهيدن از رذايل و رسيدن به فضايل نيز از تدريس و تعليم صرف ساخته نيست، بلكه پايه آن به افازه مخصوص خدا مرتبط است. ذكر تلاوت، تعليم و تزكيه با فعل مضارع، افزون بر اينكه مقتضاي استمرار وحي و دوام آن تا قيامت است اشاره به اين است كه تلاوت براي منتهي شدن به تعليم، و تعليم براي ثمربخشي به تزكيه بايد مستمر باشد، چنان كه رهايي از وسوسه مستمر ابليس و رهزني مداوم نفس اماره، نيازمند دوام تزكيه است. اين سه، يعني تلاوت، تعليم و تزكيه را هم رهبر ديني بايد محور برنامه ارشادي خود قرار دهد و هم امت اسلامي بايد فراگيرد. تعليم، مقدمه تزكيه و از مبادي قابلي آن است و تقديم آن بر تزكيه نيز از باب تقدّم طبعي مقدّمه بر ذي‌المقدّمه است، چنان‌كه تزكيه به اين لحاظ كه هدف وعلّت غايي است بر تعليمْ مقدّم است. تسنيم ج ۷ صص ۸۰ و ۸۱ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
‌ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ‌ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ‌ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸🍃🌸 ‌ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸 سلام حاج آقا مسئلتون، مسحِ هم‌زمانِ هر دو پا حکمش چیه؟ 👳‍♂ سلام جانم، مسئلتون یا مسئلةٌ؟‌ حالا من حکمش رو بهت می‌گم ولی خدایی یعنی دو تا مسح کشیدن؛ خیلی وقت می‌گیره که دنبال خلاصه کردنشی؟😐 📚آیت‌الله خامنه‌ای: این‌کار اشکال نداره؛ ولی مستحبه که اول پای راست رو مسح بکشیم بعد پای چپ. 📚آیات عظام امام، نوری، سبحانی: این کار اشکال داره. 📚آیات عظام خویی، مکارم، زنجانی، وحید، تبریزی: این‌کار بنابر احتیاط واجب اشکال داره. 📚آیات عظام بهجت، سیستانی، مظاهری، فاضل و صافی: این‌کار اشکال نداره. 📣 نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 🔺امام، تحریر الوسیله، ج۱، ص۱۵۳، الرابع، العروة الوثقی مع التعلیقات، ج۱، فصل فی افعال الوضو ذیل مسأله ۲۴– صافی هدایه العباد ج۱. م ۱۲۹ و استفتاجامعه الزهرا- سیستانی رساله جامع م۲۷۳، منهاج الصالحین ذیل مسأله ۹۵ - مکارم:۳۰۷ و مکارم سایت، رهبری استفتا کتبی موجود درجامعه الزهرا، نوری منتخب المسایل ص۱۵ شرایط وضو، سبحانی استفتائات ج۱، سوال۱۳۱ ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده/عضو شوید ·—————··𑁍··—————· https://eitaa.com/joinchat/1924136962Cb1c8fdf901 ·—————··𑁍··—————· 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
بسم الله الرحمن الرحیم و من يرغب عن ملّةِ إبراهيم إلاّ من سفه نفسه ولقد اصطفيناه في الدنيا وإنّه في الآخرة لمن الصّالحين(130) سيره حضرت ابراهيم سيره رشد، و دين وي كه دين همه پيامبران(عليهم‌السلام) است معيار و ميزان عقل و رشد است، ازاين‌رو، رويگرداني از آن نشان سفاهت است و بر همين اساس، آن كس كه دين اسلام را نپذيرد خويشتن را سفيه كرده است؛ نه ديگري را. سرّ معيار رشد بودن سيره ابراهيم خليل(عليه‌السلام) صفوه و صالح بودن آن حضرت است و راز اصطفا و صلاح او پذيرش ديني است كه صفوه اديان و مصطفاي خداوند است. حضرت ابراهيم صفي(عليه‌السلام) سرانجام به صالحان محض و كاملان اهل صلاح كه گوهر ذاتشان صالح است و جز صلاح از ايشان ظاهر نمي‌شود، ملحق است. تسنيم ۱۱۲/۷ (جلد ۷ ص ۱۱۲) https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402