eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
496 دنبال‌کننده
899 عکس
991 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
532.1K
سوره‌ی عصر خسر، تواصی به حق و اطلاعات بیشتر https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
753.3K
چرا به جای «پیامبر» می‌گم «پیامدار»؟ معنای پیامبر و پیام‌آور https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
سؤال سخت عربی چرا در آیه‌ی «و لم یَکُنْ له کفوا احد» کلمه‌ی یَکُنْ با حرف نون اومده اما در آیه‌ی 120 نحل: «و لم یک من المشرکین» کلمه‌ی «یَکُ» اومده (نون یَکُنْ حذف شده و یَکُ باقی مونده)؟ جواب مختصر و مستدلّ رو تا فردا ساعت 7 بفرستید. البته همان‌طور که مُوَضَّح خواهد شد یکن طبیعی است. اونی که غیر طبیعی است یَکُ است. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم ربّنا وابعث فيهم رسولاً منهم يتلوا عليهم اياتك ويعلّمهم الكتاب والحكمة ويزكّيهم إنّك أنت العزيز الحكيم(129) پيدايش امت اسلامي و تشكيل نظام اسلامي، نيازمند تأمين مركز عمومي ديني و عبادي از يك سو و بهره‌برداري صحيح از آن در پرتو هدايت رهبران آسماني از سوي ديگر است. تأسيس و تشكيل چنين پايگاه و بارگاه رفيع و منيعي، نيازمند وصف ممتاز عزّت نفوذناپذير و حكمت مصون از تعقيب است كه در پايان آيه به آن اشاره شده است. حضرت ابراهيم(عليه‌السلام) به عنوان مبدأ پيدايش امت اسلامي و پدر مسلمانان، بخش نخست كار را كه در توان وي و فرزندش اسماعيل(عليه‌السلام) بود با عنايت الهي انجام داد و تحققِ بخش دوم را با هماهنگي فرزندش از خداي سبحان درخواست كرد، به اين اميد كه ذرّيه او هم شايستگي پيدا كنند تا پيامبري در ميان آنان مبعوث شود و هم تعالي يابند كه خود شايستگي نيل به مقام رسالت را داشته باشند. خداي سبحان با استجابت اين دعا، به آل ابراهيم كتاب و حكمت داد و حضرت محمّد(صلّي الله عليه وآله وسلّم) را، كه از بهترين مصاديق نيايش آنان بوده است، به رسالت مبعوث كرد؛ اقدامهاي علمي رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) در بيان احكام و معارف، از مصاديق تعليم كتاب و حكمت و اقدامهاي عملي آن حضرت كه سبب تطهير جامعه اسلامي از آلودگيها و رذايل مي‌شود، از مصاديق تزكيه است. همان‌گونه كه حكمت الهي، يعني معارف عقلي، مسائل اخلاقي و احكام فقهي و حقوقي، صرفاً با درس و بحث قابل دستيابي نيست، بلكه اساس آن به افاضه خاص خدا وابسته است، تزكيه نفس، يعني رهيدن از رذايل و رسيدن به فضايل نيز از تدريس و تعليم صرف ساخته نيست، بلكه پايه آن به افازه مخصوص خدا مرتبط است. ذكر تلاوت، تعليم و تزكيه با فعل مضارع، افزون بر اينكه مقتضاي استمرار وحي و دوام آن تا قيامت است اشاره به اين است كه تلاوت براي منتهي شدن به تعليم، و تعليم براي ثمربخشي به تزكيه بايد مستمر باشد، چنان كه رهايي از وسوسه مستمر ابليس و رهزني مداوم نفس اماره، نيازمند دوام تزكيه است. اين سه، يعني تلاوت، تعليم و تزكيه را هم رهبر ديني بايد محور برنامه ارشادي خود قرار دهد و هم امت اسلامي بايد فراگيرد. تعليم، مقدمه تزكيه و از مبادي قابلي آن است و تقديم آن بر تزكيه نيز از باب تقدّم طبعي مقدّمه بر ذي‌المقدّمه است، چنان‌كه تزكيه به اين لحاظ كه هدف وعلّت غايي است بر تعليمْ مقدّم است. تسنيم ج ۷ صص ۸۰ و ۸۱ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
‌ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ‌ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ‌ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸🍃🌸 ‌ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸 سلام حاج آقا مسئلتون، مسحِ هم‌زمانِ هر دو پا حکمش چیه؟ 👳‍♂ سلام جانم، مسئلتون یا مسئلةٌ؟‌ حالا من حکمش رو بهت می‌گم ولی خدایی یعنی دو تا مسح کشیدن؛ خیلی وقت می‌گیره که دنبال خلاصه کردنشی؟😐 📚آیت‌الله خامنه‌ای: این‌کار اشکال نداره؛ ولی مستحبه که اول پای راست رو مسح بکشیم بعد پای چپ. 📚آیات عظام امام، نوری، سبحانی: این کار اشکال داره. 📚آیات عظام خویی، مکارم، زنجانی، وحید، تبریزی: این‌کار بنابر احتیاط واجب اشکال داره. 📚آیات عظام بهجت، سیستانی، مظاهری، فاضل و صافی: این‌کار اشکال نداره. 📣 نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 🔺امام، تحریر الوسیله، ج۱، ص۱۵۳، الرابع، العروة الوثقی مع التعلیقات، ج۱، فصل فی افعال الوضو ذیل مسأله ۲۴– صافی هدایه العباد ج۱. م ۱۲۹ و استفتاجامعه الزهرا- سیستانی رساله جامع م۲۷۳، منهاج الصالحین ذیل مسأله ۹۵ - مکارم:۳۰۷ و مکارم سایت، رهبری استفتا کتبی موجود درجامعه الزهرا، نوری منتخب المسایل ص۱۵ شرایط وضو، سبحانی استفتائات ج۱، سوال۱۳۱ ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده/عضو شوید ·—————··𑁍··—————· https://eitaa.com/joinchat/1924136962Cb1c8fdf901 ·—————··𑁍··—————· 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
بسم الله الرحمن الرحیم و من يرغب عن ملّةِ إبراهيم إلاّ من سفه نفسه ولقد اصطفيناه في الدنيا وإنّه في الآخرة لمن الصّالحين(130) سيره حضرت ابراهيم سيره رشد، و دين وي كه دين همه پيامبران(عليهم‌السلام) است معيار و ميزان عقل و رشد است، ازاين‌رو، رويگرداني از آن نشان سفاهت است و بر همين اساس، آن كس كه دين اسلام را نپذيرد خويشتن را سفيه كرده است؛ نه ديگري را. سرّ معيار رشد بودن سيره ابراهيم خليل(عليه‌السلام) صفوه و صالح بودن آن حضرت است و راز اصطفا و صلاح او پذيرش ديني است كه صفوه اديان و مصطفاي خداوند است. حضرت ابراهيم صفي(عليه‌السلام) سرانجام به صالحان محض و كاملان اهل صلاح كه گوهر ذاتشان صالح است و جز صلاح از ايشان ظاهر نمي‌شود، ملحق است. تسنيم ۱۱۲/۷ (جلد ۷ ص ۱۱۲) https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اسلام دين با گذشت و آسان همچنين مي‏فرمود : « بعثت علي الشريعة السمحة السهلة » . خدا مرا مبعوث كرده است بر شريعت و ديني كه با سماحت ( با گذشت ) و آسان است . دين اسلام سماحت دارد . به يك انسان مي‏گويند " سماحة " يعني انسان‏ با گذشت ، ولي " دين با گذشت است " يعني چه ؟ مگر دين هم مي‏تواند با گذشت باشد ؟ دين هم با گذشت است ولي اصولي دارد . چطور ؟ ديني كه به‏ شما مي‏گويد وضو بگير ، همين دين به شما مي‏گويد اگر زخم يا بيماريي در بدن‏ تو هست و خوف ضرر داري ، بيم ضرر داري ( نمي‏گويد يقين داري به ضرر ) تيمم بكن ، وضو نگير . اين معني‏‌اش سماحت اين دين است ، يعني يك دين‏ يك دنده لجوج بي گذشت نيست ، در جايش گذشت دارد . يا مي‏گويد روزه‏ واجب است . واقعا اگر انسان بدون عذر روزه‏‌اي را بخورد گناه مرتكب شده‏ است . ولي همين دين مي‏بينيم در جاي خودش گذشت زيادي نشان مي‏دهد . « يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر ». در مورد . 1 سوره بقره آيه . 185 روزه است . مسافر هستي ، در مسافرت روزه گرفتن براي تو سخت است ، روزه نگير ، قضايش را بعد بگير ، « يريد الله بكم اليسر ». مريض هستي: « و من كان مريضا او علي سفر فعدة من ايام اخر يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر ». يعني ديني است با سماحت و با گذشت . حتي وقتي خوف‏ ضرر داري ، لازم نيست صد در صد يقين داشته باشي ، و ممكن است اين خوف‏ از گفته يك طبيب فاسق يا كافر در دل تو پيدا بشود ، ولي به هر حال اين‏ خوف و نگراني در قلب تو پيدا شده . و حديث داريم كه لازم نيست اين‏ خوف و نگراني براي ديگران پيدا بشود و ديگران خائف باشند . « ان الانسان‏ علي نفسه بصيرة »( 1 ) تو خودت اگر در قلب خودت احساس مي‏كني كه خوف‏ داري كه نكند اين روزه بيماري تو را تشديد بكند همين كافي است و لازم‏ نيست از كس ديگر بپرسي . حتي براي يك پيرمرد يا يك زن مقرب يعني زن‏ حامله‏‌اي كه نزديك وضع حمل اوست لزومي نيست كه خوف ضرر هم نداشته باشد . يك پيرمرد يا پيرزن ممكن است خوف‏ ضرر هم نداشته باشد ولي [ چون ] رسيده به حد پيري و فرتوتي [ روزه بر او واجب نيست ] . اين ، سماحت و گذشت است . مرحوم آيةالله حاج شيخ عبدالكريم حائري اعلي الله مقامه در آخر عمر كه‏ پيرمرد بود و روزه برايش سخت بود ، روزه مي‏گرفت . به ايشان گفته بودند : چرا شما روزه مي‏گيريد ؟ شما خودتان در رساله نوشته‏‌ايد و فتواي خودتان‏ است كه بر شيخ و شيخه روزه واجب نيست . آيا فتوايتان عوض شده يا هنوز خودتان را شيخ - يعني پير - . 1 [ انسان بر نفس خود آگاه است ] . حساب نمي‏كنيد ؟ گفت : نه ، فتوايم تغيير نكرده ، خودم هم مي‏دانم پيرم . پس چرا افطار نمي‏كنيد ؟ گفت : آن رگ عوامي ام نمي‏گذارد . پيغمبر فرمود « بعثت علي الشريعة السمحة السهلة » خدا مرا مبعوث كرده‏ است بر شريعت و ديني با گذشت ، و در موارد خودش سهل و آسان . ديني‏ است عملي . دين غير عملي نيست . اتفاقا از نظر آنهايي كه از بيرون‏ دارند نگاه مي‏كند ، يكي از چيزهايي كه به موجب آن اسلام همه را جذب‏ مي‏كند همين سهولت و سماحت اين دين است . پيغمبر فرمود يك نفر مبلغ‏ بايد مبلغ سماحت و سهولت اين دين باشد ، كاري بكند كه مردم به امر دين‏ تشويق و ترغيب بشوند . سیری در سیره نبوی صص 217 تا 219 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
2.04M
نزاع جنود رحمانی و شیطانی باطنی کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی صص 12 تا 14 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402