#آشنایی_با_اصطلاحات
منظور از جملهی «أمرِ عَقیبِ حَظر، دلالت بر إباحه میکند» چیست؟
يعنی اگر از کاری نهی شود و بعد از آن، دستور به همان کار صادر گردد، منظور از آن دستور، مباح بودن آن کار است (نه واجب بودنش).
مثلا به این متن که تفسیر آیهی دوم سوره مائده از «تفسیر ارزشمند تسنيم ج 21 ص 539» است، دقت کنیم:
جواز صيد پس از خروج از احرام
امرِ پس از نهي (امر عقيب حظر) در اين آيه، يعني جمله (وإذَا حَلَلتُم فَاصطادوا) كه پس از (غَيرَ مُحِلّي الصَّيدِ وأنتُم حُرُم) آمده است به معناي وجوب صيد، بعد از احرام نيست، بلكه مفيد اباحه است؛ يعني بر جواز صيد و مباح بودن آن دلالت مي كند.
محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_تفسیر_سوره_بقره_آیه 196
دو عمل عبادي حجّ و عمره را براي خداي سبحان بايد به جا آورد و پس از شروع به اتمام رساند و اگر محرم به سبب بيماري يا مانع شدن دشمن، از به پايان بردن آنها بازماند بايد آنچه ميسّر است براي خداي متعالي قرباني كند. البته پيش از ذبح قرباني در محل خودش (مكه، منا يا محل منعِ از ادامه اعمال)، نبايد سر خود را بتراشد و از احرام خارج شود، زيرا رعايت ترتيب در اعمال حجّ و عمره لازم است و هر كس بيمار بود يا در سر خود ناراحتي داشت كه ناچار بايد پيش از قرباني سر بتراشد، بايد با روزه يا صدقه يا قرباني كفاره آن را بدهد، چون حلق يا تقصير در عين اينكه پايان بخش مناسك حجّ و عمره است مقدم داشتن آن حرام است؛ مانند سلام كه پايان بخش نماز است و آوردن عمدي آن در اثناي نماز جايز نيست.
كسي كه از بيماري و تهديد دشمن در امان و از محدوده 96 كيلومتري مكه فراتر است بايد حجّ تمتع به جا آورد و قرباني كند و اگر قرباني نيافت يا پول خريد آن را نداشت به جاي آن ده روز روزه بگيرد؛ سه روز در سفر حجّ و هفت روز پس از بازگشت به وطن.
آدمي بايد تقواي الهي را رعايت كند و با پذيرش حجّ تمتع در كنار حج قِران و اِفراد از انكار و استنكار تشريع آن بپرهيزد و بداند كه خدا بسيار سخت كيفر است.
گويا سفارش به پروا از خدا و تهديد شديد اللحن و بيسابقه پايان آيه و نيز كاربرد مكرر اسم ظاهر «الله» به جاي ضمير، هشداري است به كساني كه تا آخر، «متعة الحج» را نپذيرفتند و پس از دستيابي به خلافت آن را تحريم كردند.
تسنيم ج 10 صص 23 و 24
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
حافظ يك مرد عالم است ، يعني اول يك عالم است ، دوم يك شاعر ، و از اين جهت با سعدي يا فردوسي فرق ميكند . اينها شاعر هستند و مثلا سي چهل هزار بيت شعر گفتهاند ، كارشان شاعري بوده . حافظ كارش شاعري نبوده ، يك مرد عالم و مدرس و محقق بوده است . بعد از مرگش ، رفيقش كه ديوانش را جمع كرده ، اهم آن كتابهايي را كه او تدريس ميكرده ذكر نموده است . مفسر و حافظ قرآن بوده ، تفسير قرآن ميگفته ، كارش اين بوده .
خودش هم در يك جا ميگويد :زحافظان جهان كس چوبنده جمع نكردلطائف حكمي با نكات قرآنيدر جاي ديگر ميگويد :نديدم خوشتر از شعر تو حافظبه قرآني كه اندر سينه داريو نيز در جاي ديگر ميگويد : عشقت رسد به فرياد گر خود به سان حافظ قرآن زبر بخواني با چارده روايت يعني نه فقط قرآن را بلد بوده و از حفظ بوده ، بلكه آن را با قرائتهاي هفتگانه ميخواند واز حفظ بوده است كه اين آيه را عاصم اينجور قرائت كرده ، كسائي اينطور قرائت كرده و . . .
" ملا صدراي شيرازي " كه امروز تازه بعد از حدود سيصد و پنجاه سال كه از مرگش ميگذرد ( مرگش در سال 1050 هجري قمري بوده و الان 1398 است ) دارد شناخته ميشود ، تا صد و پنجاه سال بعد از مرگش اصلا در حوزههاي علميه هم كتابهايش تدريس نميشود .
حماسه حسینی 2 صص 236 و 237
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
آیت الله جوادی آملی در پی عملیات غرورآفرین «وعده صادق» خطاب به نیروهای مسلح بیان کردند: 🔰بنازیم دس
هیچ بزرگواری مشخص نکرد که چه اشتباهی در نقل قول علامه جوادی آملی رخ داده.
اشتباه در کلمهی «معیّن» است که باید «مبین» نوشته میشد.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 وضعیت خیابانهای دبی بعد از سیل
@kayhan_online
دکتر محمدرضا کرامتی
📹 وضعیت خیابانهای دبی بعد از سیل @kayhan_online
خدایا خودت نگه دار از این بلایا. چه رنجآور است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥۲۹ فروردین ماه، مصادف با سالروز تولد حضرت آیت الله خامنهای، رهبر انقلاب است.
▪️البته تاریخ تولد رهبر انقلاب در شناسنامه روز ۲۴ تیر ثبت شده، اما ایشان در یکی از دیدارهایشان فرمودند که تاریخ تولد صحیحشان روز ۲۹ فروردین است.
🔴به کمپین فصل بیداری بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1635647570C3725f53a3d
اگر استكبار جهاني پيروز شود، اوّلين خطر اين است كه مشهد و قم چون بقيع خواهد شد؛ نه ولايت مي ماند، نه رسالت.
شمیم ولایت، علامه جوادی آملی، ص 157
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_تفسیر_سوره_بقره_آیه
الحَجُّ أَشهُرٌ مَعلوماتٌ فَمَن فَرَضَ فيهِنَّ الحَجَّ فَلا رَفَثَ ولافُسوقَ ولاجِدالَ فِي الحَجِّ وما تَفعَلوا مِن خَيرٍ يَعلَمهُ اللّهُ وتَزَوَّدوا فَاِنَّ خَيرَ الزّادِ التَّقوي واتَّقونِ يااولِي الاَلباب (197)
زمان مناسك حج، در ادا و قضا، تنها سه ماه شوال، ذيقعده و ذيحجّه است. شروع به احرام عمره تمتّع در آغاز شوال صحيح است؛ امّا موسم حجّ، مدتي كوتاه از اين سه ماه است؛ ولي طبق محاوره و ادبيات رايج عرف، مجموع آنْ زمانِ حجّ قلمداد شده است.
هر كس با مُحْرم شدن به حج در ماههاي ياد شده حجّ را بر خود واجب كرد بايد آن را تمام كند، هرچند اصل آن عمل واجب نباشد و بايد در حال احرام از زناشويي، اعم از حلال و حرام، و از فسق مطلقا و از سوگند به خدا و جدال مطلقا بپرهيزد.
افزون بر ترك محرمات احرام، هر كار نيكي را انسان انجام دهد خداي سبحان به آن آگاه است. بيان عالم بودن خداوند به عمل: (وما تَفعَلوا مِن
خَيرٍ يَعلَمهُ اللّه) تبشير يا انذار ضمني را به همراه دارد.
بايد توشه مادي و معنوي سفر حجّ و نيز زاد و توشه سفر آخرت را فراهم آورد و بهترين بلكه تنها زاد و توشه سودمند در سير انسان به سوي خدا در دنيا و آخرت تقواست و برترين مصداق تقوا، تقواي نيل به خداست.
هيچ تقوايي بدون لُبّ و عقل حاصل نميشود، چنان كه هر عقلي عامل تقواست و به همين سبب كه انسانهاي لبيب و درون پر و مصون از التقاط از تقوا بهرهمندند خداي سبحان آنان را به تمام مراتب تقوا مخصوصاً به والاترين مرتبه آن فراخوانده است، با اينكه همگان به تقوا مكلّفاند.
تسنيم ج 10 صص 87 و 88
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_تفسیر_سوره_بقره_آیه
لَيسَ عَلَيكُم جُناحٌ أَن تَبتَغوا فَضلاً مِن رَبِّكُم فَإِذا أَفَضتُم مِن عَرَفاتٍ فَاذكُروا اللّهَ عِندَ المَشعَرِ الحَرامِ واذكُروهُ كَما هَداكُم واِن كُنتُم مِن قَبلِهِ لَمِنَ الضّالّين(198)
گناهي بر شما نيست كه در سفر حجّ در پي فضل الهي باشيد. سرّ اطلاق فضل الهي بر بهرههاي مادي، افزون بر رفع توهم حرمت تجارت در ايام حج و نيز تشويق مؤمنان به فعاليتهاي تجاري، اين است كه بهرههاي حلال مادي كه صبغه تحصيل فضل الهي داشته باشد همانند بهرههاي معنوي از فضل پروردگار است.
حجگزاران پس از وقوف در سرزمين عرفات، كه پس از احرام نقطه آغاز مناسك است، بايد همگي، همگام و همزمان براي وقوف در مشعرحرام بدانسو كوچ كنند و در مشعر به ذكر خدا مشغول باشند، به ويژه خدا را به پاس نعمت هدايت وي و نظير و طبق هدايت و راهنمايي او بر اساس توحيد و نزاهت از شرك و با الفاظي كه در كتاب و سنّت به كار رفته ياد كنند، زيرا پيش از فيض هدايت خداوند، همه در ضلالت بودند، چنان كه همكنون نيز بسياري با وجود پيشرفتهاي شگرف صنعتي هنوز گرفتار ضلالت و كفر و الحادند.
ياد خدا متذكر را به مأدبه گسترده اسماي حسناي الهي فرا ميخواند تا از آن متنعّم شود و براي او ملكه گردد، از همين رو خداي سبحان در آيات حجّ، بارها حجگزاران را به ذكر فراخوانده است تا در لحظه لحظه سفر حج و جاي جاي سرزمين وحي به ياد او باشند و با تسبيح و تحميد و استغفار و دعا بيشتر به وي تقرب جويند.
تسنيم ج 10 صص 116 و 117
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
34.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۰ نکته مهم در رابطه با عملیات وعده صادق!
✅ هر آنچه که لازم است در رابطه با عملیات موشکی سپاه بدانید👆
🔴 دیدن این ۱۰ دقیقه دست شما را در #جهاد_تبیین پر و شما را مجهز به پاسخ تمام شبهات میکند
🔔 حتی اگر حوصله نگاه کردن تمام فیلم را ندارید، حداقل ۲دقیقه اول را -حتی با سرعت ۲x - نگاه کنید؛ مطمئن باشید #پشیمان_نخواهید_شد...
🔰 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی، در رابطه با حمله تنبیهی موشکی سپاه
🇮🇷تحلیل سیاسی و جنگ نرم
✍@tahlile_siasi
✍@tahlile_siasi
دکتر محمدرضا کرامتی
۱۰ نکته مهم در رابطه با عملیات وعده صادق! ✅ هر آنچه که لازم است در رابطه با عملیات موشکی سپاه بدانی
سخنان آقای راجی عزیز در موضوعات مختلف، خیلی خوب است. اما کاش مبلغان ایشان دقیقتر بودند. مثلا در ترغیب برای استماع صوت بالا، نمینوشتند: «... شما را مجهز به پاسخ تمام شُبُهات میکند».
در همین بیان، چه اشکال داشت که اصلا کلمهی «تمام» را نمینوشتند يا به جای آن مینوشتند: «خیلی از»؟
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402