فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعر خوانی آقای حسن بیاتانی در محضر امام خامنهای
تلفیق حوادث تلخ صدر اسلام با ایثارات رزمندگان دلاور دفاع مقدس.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دانستنی
از بند آخر ص 291 ج 30 تفسیر تسنیم معلوم میگردد که از نظر علامه جوادی طبری آملی، این بیت را باید چنین خواند:
شکرِ نعمت، نعمتت افزون کند
کفر، نعمت از کفت بیرون کند
(نه کفرِ نعمت...)
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
و لئن مُتّم أو قتلتم لإلي الله تحشرون (158)
همگان، به ويژه مدافعان و مجاهدان در راه خدا در صورت مرگ يا قتل، در هجرتي عظيم با همه حقيقت خود به سوي خداوند سبحان محشور مي شوند و محشر و محل تلاقي همه، اسم اعظم الهي است كه جامع همه اسماي حسناي اوست. حاشر مطلق و تنها حاشر، خداست كه معروف و معهود و قطعي است.
تسنيم ج 16 ص 130
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#خصال_نشانهی_کمال_مؤمن
35- طويل الصمت؛ سكوت طولاني دارد. سكوت، انسان را از گناهان بسياري باز مي دارد. از اين جهت در روايات به آن توصيه شده است. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) به ابوذر فرمود: كسي كه سكوت كند، نجات پيدا مي كند؛ «من صَمَت نجي»[3]
. هم چنين آن را نخستين مرحله و ريشهي عبادت معرفي كرد؛ «وهو أول العبادة»[4].
سخن گرچه هر لحظه دلكش تر است
چو بيني،خموشي از آن خوش تر است
دَرِ فتنه بستن، دهان بستن است
كه گيتي به نيك و بد آبستن است
پشيمان ز گفتار ديدم بسي
پشيمان نگشت از خموشي كسي[5]
صَمْت يكي از پنج وظيفه اي است كه سالكان آن را رعايت مي كنند:
صَمْت و جُوع و سَهَر و خلوت و ذكري به دوام
نا تمامان جهان را كند اين پنج، تمام
===========
[3]ـ بحار، ج74، ص88.
[4]ـ همان.
[5]ـ كشكول شيخ بهايي، ج1، ص69، به نقل از امير خسرو دهلوي.
ادب فنای مقربان ج 1 ص 283
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#مفردات_قرآن
سورهی ضحی
كلمه" ضحى" به معناى گسترده شدن نور خورشيد است. ولى بعدها آن زمانى را كه نور خورشيد گسترده مىشود نيز ضحى ناميدند.
مصدر" سجو" كه فعل سجى مشتق از آن است، وقتى در كلمه ليل استعمال مىشود، معناى سكونت و آرامش شب را مىدهد، پس" سجو الليل" آن هنگامى است كه ظلمت شب همه جا را فرا گيرد.
"توديع" كه مصدر فعل" ودع" است به معناى ترك است.
كلمه" قلى"- به كسره قاف- به معناى بغض و يا شدت بغض است.
بعضى گفتهاند: مراد از يتيم [در این سوره] پدر مرده نيست، بلكه منظور بى نظير بودن است هم چنان كه در [دُرّ] بى نظير را هم در [دُرّ] يتيم مىگويند، و معناى اين آيه اين است كه: مگر نبود كه خدا تو را فردى بى نظير از بين مردم دانست، و در نتيجه مردم را دور تو جمع كرد؟
مراد از" ضلال" ... مىخواهد بفرمايد اگر هدايت خدا نباشد تو و هيچ انسانى ديگر از پيش خود هدايت نداريد.
كلمه" عائل" به معناى تهى دستى است كه از مال دنيا چيزى ندارد، و رسول خدا (ص) همين طور بود، و خداى تعالى او را بعد از ازدواج با خديجه دختر خويلد (عليها السلام) بى نياز كرد، و خديجه تمامى اموالش را با همه كثرتى كه داشت به آن جناب بخشيد.
راغب مىگويد: كلمه" قهر" به معناى غلبه كردن بر كسى است، اما نه تنها غلبه كردن، بلكه غلبه توأم با خوار كردن او، و قهر به يك يك اين دو معنا هم گفته مىشود.
كلمه" نهر" كه مصدر فعل نهى" لا تنهر" است، به معناى زجر و رنجاندن با غلظت و خشونت است.
كلمه" تحديث" كه مصدر فعل امر" حدث" است، وقتى در نعمت بكار رود تحديث نعمت به معناى ذكر و ياد آورى و نشاندادن آن است، حال يا به زبان و يا به عمل، و اين عمل شكر نعمت است، و اوامر و نواهى اين چند آيه يعنى خوار نكردن يتيم، و نرنجاندن فقير، و نشاندادن نعمت، دستور به همه مردم است، هر چند كه خطاب متوجه به شخص رسول خدا (ص) شده.
ترجمه تفسیر المیزان ج 20 صص 522 تا 525 (با تلخیص)
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
6.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆دقت کردید دیگه جمعه ها و آخر هفته ها از این خبرا نیست...؟!! قدر ندانستیم؛
🎬 #بیداری_مدیا برای بیداری وجدانها
وقتی کفران نعمت کنیم ،شک نکنید ،خدا نعمتش را می گیرد
دلتنگ رئیسی شهید جمهور خادمالرّضا یم 😭😭😭
🔴درباره یک ملاقات پنهان در یک مکان مخفی!
👤 #حسین_شریعتمداری
🔸۱ـ دیروز، روزنامه آمریکایی «نیویورکتایمز» مدعی شد که «ایلان ماسک» میلیاردر معروف آمریکایی و از حامیان و مشاوران نزدیک ترامپ، مخفیانه با آقای امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ملاقات کرده است. نیویورکتایمز مینویسد این ملاقات که به طور پنهان و در یک مکان مخفی صورت پذیرفته است، بیش از یک ساعت به طول انجامیده و نماینده ترامپ با نماینده ایران در سازمان ملل درباره راههای کاهش تنش میان ایران و آمریکا گفتوگو کردهاند!
🔸۲ـ آقای ایروانی، در پاسخ به پرسش یکی از خبرگزاریها که از وی درباره این ملاقات سؤال کرده بود، بیآنکه انجام این ملاقات را تکذیب کند، گفته است: «در اینباره نظری نداریم»! ایلان ماسک، نماینده ترامپ هم درپاسخ به سؤال مشابه نیویورکتایمز گفته است: «ما در مورد گزارشهای جلسات خصوصی که برگزار شده یا نشدهاند، اظهارنظر نمیکنیم»!
گزارش اصلی (تیتر یک) کیهان امروز با عنوان «ملاقات پنهان با نماینده ترامپ، سادهلوحی یا خیانت»؟! به این موضوع اختصاص دارد ولی در وجیزه پیشروی، سخن درباره تناقض آشکاری است که میان این دیدار پنهان با اظهارات و نظرات بارها اعلامشده رئیسجمهور محترم وجود دارد. همینجا، اشاره به این واقعیت نیز ضروری است که امام راحلمان- رضواناللهتعالیعلیه- به حق و در بیانی حکیمانه، آمریکا را «شیطان بزرگ» مینامید و رهبر معظم انقلاب،
این نام را گویاترین واژه برای معرفی هویت آمریکا دانسته و میفرمودند، تفاوت دو حزب شناختهشده آمریکا در ماهیت ضداسلامی و ضدایرانی آنها نیست، تفاوت فقط آن است که یکی دستهای چدنی خود را با دستکش مخملین پوشانده است.
🔸۳ـ و اما، دونالد ترامپ نیز مانند جو بایدن و سایر رؤسایجمهور آمریکا- دموکراتها و جمهوریخواهها- دشمن سرسخت و کینهتوز جمهوری اسلامی ایران است و این دشمنی سرسخت را نهفقط پنهان نمیکند، بلکه از آن با عنوان یکی از راهبردهای اصلی دولت خود یاد میکند. اظهارات ترامپ را در تبلیغات انتخاباتی وی از نظر بگذرانید! و یا، چرا راه دور برویم؟ فقط نیمنگاهی به هویت و سوابق چند عضوی که تاکنون برای کابینه خود انتخاب و معرفی کرده است بیندازید! چه میبینید؟! در تمامی آنها دو ویژگی به وضوح دیده میشود، دشمنی سرسخت و بارها انجامگرفته و یا اعلامشده با جمهوری اسلامی ایران و حمایت همراه با وابستگی مطلق به رژیم صهیونیستی و دفاع از جنایات وحشیانه آن.
🔸۴ـ اکنون این پرسش از برادر عزیزمان جناب آقای پزشکیان، در میان است که آیا ملاقات نماینده ایران در سازمان ملل متحد با نماینده ترامپ، به صورت «پنهان»! و در یک مکان «مخفی»! و خودداری طرفین از اعلامنظر درباره انجام این ملاقات، با اطلاع رئیسجمهور محترم کشورمان صورت پذیرفته و یا بدون اطلاع ایشان بوده است؟! اگر با اطلاع ایشان بوده است، اولاً؛ تناقض میان این ملاقات ذلتبار و برخاسته از دیپلماسی التماسی با اظهارات و شعارهای جناب پزشکیان چگونه قابل تعریف است؟! و اگر ملاقات یادشده، بدون اطلاع رئیسجمهور محترم و در بیخبری جناب ایشان صورت پذیرفته، نماینده کشورمان در سازمان ملل با کدام مجوز قانونی دست به این اقدام زده و حیثیت ایران اسلامی و قدرتمند را نزد بیگانگان و اصلیترین دشمن ایران و ایرانیان مخدوش و لکهدار کرده است؟! اساساً چرا اصرار داشتهاند که این ملاقات پنهان و در مکانی مخفی انجام شود؟! و چرا هر دو سوی ماجرا از پاسخ درباره انجام یا عدم انجام آن طفره رفتهاند؟! این ملاقات با مواضع بارها اعلامشده آقای عراقچی، وزیر محترم امور خارجه کشورمان نیز در تناقض آشکار است.
🔸۵ـ از آنجا که این ملاقات با مواضع بارها اعلامشده رئیسجمهور همخوانی ندارد، بعید به نظر میرسد که با اطلاع ایشان صورت پذیرفته باشد. اگرچه در این میان، نمیتوان و نباید نقش برخی مشاوران بداندیش و کجاندیش به رئیسجمهور را نادیده گرفت! این نکته نیز گفتنی است که حتی اگر ملاقات نماینده ایران در سازمان ملل متحد با اجازه و اطلاع ریاست محترم جمهوری نیز صورت گرفته باشد، اقدامی غیرقانونی است، چرا که اقدامات و اموری از این دست در فهرست سیاستهای کلان نظام تعریف شدهاند و دولت نمیتواند به تنهائی درباره اقداماتی از این دست، تصمیم بگیرد.
🔸۶ـ و بالاخره، انتظار آن است که رئیسجمهور محترم با فراخوان نماینده ایران در سازمان ملل متحد، مخالفت شدید دولت جمهوری اسلامی ایران را با این ملاقات اعلام نموده و گفتوگوهای انجامگرفته و قول و قرارهای احتمالی(!) در این نشست «مخفیانه و پنهان»! را رسماً بیاعتبار و کانلمیکن اعلام کند.
#یادداشت_روز
🇮🇷کانالهای #نشریه_عبرتهای_عاشورا 🇵🇸
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 splus.ir/ebratha.org سروش
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
فبما رحمة من الله لنت لهم و لو كنت فظّاً غليظ القلب لانفضّوا من حولك فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم في الأمر فإذا عزمتَ فتوكّل علي الله إنّ الله يحبّ المتوكّلين (159)
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم آنچه را در جذب عمومي افراد سليم النفس سهمي تعيين كننده دارد واجد و از هرچه مايه تنفّر توده مردم و سبب انفضاض، اختلاف و پراكندگي آنان از حريم آن حضرت است منزّه است. تنها عامل و سبب اتصاف وي به اوصاف ثبوتي مانند لين نفس و نيز برائت و نزاهت او از امور سلبي، نظير فظّ نفسي و غلظت و قساوت قلبي و همچنين تنها وسيله اِعمال اين اوصاف در رفتار و گفتارش رحمت ويژه و فخيم الهي است[1]
كه مظاهري دارد؛ چون نرمي در رفتار و گفتار، ترك فظّ (سخت دلي، عدم رقّت و مهرباني) وغلظ قلب، عفو از حق خود، استغفار براي بخشودن حق خدا، مشورت با امت،
===========
[1]ـ يكي از آثار حرف «ما» در «فَبِما» نيز اهتمام به رحمت و تأكيد آن است.
عزم، اراده و تصميم گيري براي تمشيت امور آن ها، توكل و كسب محبوبيت خدا، زيرا متوكلان محبوب الهي اند.
غرض آنكه رحمت ويژه الهي در رفتار رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم تجلّي كرده است و آن حضرت مظهر رأفت و رحمت خداوند است و بدان سبب، نه جفاكار بود و نه سنگدل، بلكه به فضل الهي رفتاري سرشار از عطوفت داشت، از اين رو مردم به او دل بستند و وي را رها نكردند. اين نرمي و مدارا به معناي تساهل و تسامح نيست، بلكه با امر به معروف و نهي از منكر عادلانه و معتدلانه همراه بود.
به هر روي، رأفت رهبر در اصلاح جامعه سهم تعيين كننده دارد. خداوند سبحان نيز به پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم فرمان مي دهد كه با اغماض از حق خويش (حق النبي) لغزش مؤمنان را ترميم و با استغفار خود تمرّد آنان از فرمان الهي (حق الله) را جبران؛ آن گاه با آنان مشورت كند.
دستور استغفار، كاشف از حتمي بودن اجابت و مغفرت خداست، وگرنه به آن امر نمي فرمود.
مقصود نهايي از مشورت، كشف حق و صلاح و عزم بر اجراي آن است و جامعه نامصمّم و رهبر غير عازم، محكوم به هزيمت و عقب افتادگي اند. به يقين، مشورت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم براي بهره جستن از افكار آنان نبود، از همين رو خداوند حق تصميم گيري را تنها به آن حضرت واگذارد.
تأثير مشورت آن حضرت اموري بود؛ مانند احساس شخصيت آنان در اداره امور، تدبر و مآل انديشي آن ها براي اظهار نظر، تقويت رقابت آميخته با رفاقت در طرح آرا و جمع بندي شان، بلوغ اجتماعي سياسي پيدا كردن جامعه با حضور آن حضرت و اظهار رأي و تصميم گيري نهايي آن مقام منيع بعد از جرح و تعديل آراي متضارب و.... بي شك، اين مشورت تنها در «امر الناس» است نه امر الله؛ يعني در موضوعاتي است كه مردمي بودن آن ها روشن است؛ نه در احكام شرعي و موضوعات مستنبط شرعي، زيرا احكام شرعي فقط در حيطه اراده و تصميم الهي است و ديگران در آن هيچ سهمي ندارند.
خداوند سبحان حق تصميم گيري را به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم داد كه پس از مشورت، آن را با توكل به خدا اعمال كند تا ديگران خود را در تصميم گيري در عرض پيامبر نپندارند.
در تهيه و استخدام اسبابي همچون مشورت نيز بايد از توكل كه خود نيز از اسباب است بهره گرفت. توكل به خداوند و قدرت بي زوال الهي پشتوانه اي محكم براي ترميم كمبودها و جبران خلأ معنوي به هنگام استخدام اسباب است؛ در اين حال، متوكّل از عنايت خاص خداوند و توانمندي بيشتر برخوردار مي شود، زيرا او محبوب خداست و محبوب الهي از فيض ويژه وي بهره مي برد.
تسنيم ج 16 صص 133 تا 135
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#مهدویت
دشوارى ادراك امام عصر و راه تسهیل آن
ادراك بعضى احادیث و علوم خاندان وحی دشوار است؛ اما فهم مسئله حضرت مهدی موعود موجود و حضور مستمر وی در عین استتار و ظهور دائم او در متن اختفا از دشوارترین معارف است از این رو نیل به آن در گرو فحص بالغ همراه طهارت ضمیر است
هرگز نمیتوان بهانهٔ دشواری ادراک برخی از معارف دینی را بهای ترک آن قرار داد و مجوز اهمال آن دانست بلکه بهای هر کالای گرانی، اعتماد به امداد الهی است همان گونه که حضرت امام محمد تقى الله فرمود : الثقة بالله تعالى ثمن لكل غال و سلّم إلى كلّ عال ؛ وثوق و اعتماد به كمك خدای والا بهای هر متاع گران و نردبان هر مقام بلندی است؛ و مسلّم است که شرط لازم برای فوز به فیض الهی و نیل به همای سعادت که همانا طایر ملکوتی ،است در گرو رها شدن نفس از مکر دامگستری برای بندگان خدا و وصول به مقام آشنایی و آشیانه پردازی است.
جوادی آملی، امام مهدی (عج) موجود موعود ص 78
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#نهج_البلاغه
حکمت 33 - اعتدال در بخشش و حسابگرى
وَ قَالَ عليهالسلام كُنْ سَمْحاً وَ لاَ تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لاَ تَكُنْ مُقَتِّراً
و درود خدا بر او، فرمود: بخشنده باش امّا زياده روى نكن، در زندگى حسابگر باش امّا سخت گير مباش.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
10.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | بانوی مبارز و فعال
📝 رهبر انقلاب: مرحوم خانم مرضیهی دبّاغ، یکی از کسانی است که میتواند نمایشگرِ حقیقتِ گرایشِ زن در جامعهی اسلامی باشد، نه فقط در جمهوری اسلامی ما؛ در نگاه اسلام، در منطق اسلام، در فرهنگ اسلام.
🗓 سالروز درگذشت بانوی مبارز و انقلابیِ خستگیناپذیر خانم مرضیه حدیدچی دباغ
💻 @khamenei_reyhaneh