eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
493 دنبال‌کننده
891 عکس
972 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ربّنا واجعلنا مسلمين لك ومن ذرّيّتنا أُمّة مسلمة لك وأرنا مناسكنا وتب علينا إنّك أنت التوّاب الرحيم (128) حضرت ابراهيم و اسماعيل(عليهما‌السلام) براي نجات فرزندان خود از سرگذشت فرزند طالح حضرت نوح(عليه‌السلام) و بر اساس سنّتي شايسته كه در فرصتهاي مناسب ومواقع حساس به فرزندان و نوادگان دعا مي‌شود هنگام بازسازي و نوسازي كعبه و پس از آن، چند چيز را از خداي سبحان خواستار شدند: 1. مرحله كامل اسلام؛ يعني مقام تسليم و انقياد محض و تام براي خود، فرزند و نوادگان خويش. 2.كيفيّت بهره‌برداري عبادي از كعبه و حدود وابسته به آن، تا از چگونگي عبادت در آن آگاه گردند، از اين رو مناسك حجّ به آنان نشان داده شد. 3. رجوع لطف الهي و تداوم عنايت پروردگار بر آنان. تسنيم ج ۷ ص ۵۹ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
532.1K
سوره‌ی عصر خسر، تواصی به حق و اطلاعات بیشتر https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
753.3K
چرا به جای «پیامبر» می‌گم «پیامدار»؟ معنای پیامبر و پیام‌آور https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
سؤال سخت عربی چرا در آیه‌ی «و لم یَکُنْ له کفوا احد» کلمه‌ی یَکُنْ با حرف نون اومده اما در آیه‌ی 120 نحل: «و لم یک من المشرکین» کلمه‌ی «یَکُ» اومده (نون یَکُنْ حذف شده و یَکُ باقی مونده)؟ جواب مختصر و مستدلّ رو تا فردا ساعت 7 بفرستید. البته همان‌طور که مُوَضَّح خواهد شد یکن طبیعی است. اونی که غیر طبیعی است یَکُ است. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم ربّنا وابعث فيهم رسولاً منهم يتلوا عليهم اياتك ويعلّمهم الكتاب والحكمة ويزكّيهم إنّك أنت العزيز الحكيم(129) پيدايش امت اسلامي و تشكيل نظام اسلامي، نيازمند تأمين مركز عمومي ديني و عبادي از يك سو و بهره‌برداري صحيح از آن در پرتو هدايت رهبران آسماني از سوي ديگر است. تأسيس و تشكيل چنين پايگاه و بارگاه رفيع و منيعي، نيازمند وصف ممتاز عزّت نفوذناپذير و حكمت مصون از تعقيب است كه در پايان آيه به آن اشاره شده است. حضرت ابراهيم(عليه‌السلام) به عنوان مبدأ پيدايش امت اسلامي و پدر مسلمانان، بخش نخست كار را كه در توان وي و فرزندش اسماعيل(عليه‌السلام) بود با عنايت الهي انجام داد و تحققِ بخش دوم را با هماهنگي فرزندش از خداي سبحان درخواست كرد، به اين اميد كه ذرّيه او هم شايستگي پيدا كنند تا پيامبري در ميان آنان مبعوث شود و هم تعالي يابند كه خود شايستگي نيل به مقام رسالت را داشته باشند. خداي سبحان با استجابت اين دعا، به آل ابراهيم كتاب و حكمت داد و حضرت محمّد(صلّي الله عليه وآله وسلّم) را، كه از بهترين مصاديق نيايش آنان بوده است، به رسالت مبعوث كرد؛ اقدامهاي علمي رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) در بيان احكام و معارف، از مصاديق تعليم كتاب و حكمت و اقدامهاي عملي آن حضرت كه سبب تطهير جامعه اسلامي از آلودگيها و رذايل مي‌شود، از مصاديق تزكيه است. همان‌گونه كه حكمت الهي، يعني معارف عقلي، مسائل اخلاقي و احكام فقهي و حقوقي، صرفاً با درس و بحث قابل دستيابي نيست، بلكه اساس آن به افاضه خاص خدا وابسته است، تزكيه نفس، يعني رهيدن از رذايل و رسيدن به فضايل نيز از تدريس و تعليم صرف ساخته نيست، بلكه پايه آن به افازه مخصوص خدا مرتبط است. ذكر تلاوت، تعليم و تزكيه با فعل مضارع، افزون بر اينكه مقتضاي استمرار وحي و دوام آن تا قيامت است اشاره به اين است كه تلاوت براي منتهي شدن به تعليم، و تعليم براي ثمربخشي به تزكيه بايد مستمر باشد، چنان كه رهايي از وسوسه مستمر ابليس و رهزني مداوم نفس اماره، نيازمند دوام تزكيه است. اين سه، يعني تلاوت، تعليم و تزكيه را هم رهبر ديني بايد محور برنامه ارشادي خود قرار دهد و هم امت اسلامي بايد فراگيرد. تعليم، مقدمه تزكيه و از مبادي قابلي آن است و تقديم آن بر تزكيه نيز از باب تقدّم طبعي مقدّمه بر ذي‌المقدّمه است، چنان‌كه تزكيه به اين لحاظ كه هدف وعلّت غايي است بر تعليمْ مقدّم است. تسنيم ج ۷ صص ۸۰ و ۸۱ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
‌ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ‌ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ‌ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸🍃🌸 ‌ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸 سلام حاج آقا مسئلتون، مسحِ هم‌زمانِ هر دو پا حکمش چیه؟ 👳‍♂ سلام جانم، مسئلتون یا مسئلةٌ؟‌ حالا من حکمش رو بهت می‌گم ولی خدایی یعنی دو تا مسح کشیدن؛ خیلی وقت می‌گیره که دنبال خلاصه کردنشی؟😐 📚آیت‌الله خامنه‌ای: این‌کار اشکال نداره؛ ولی مستحبه که اول پای راست رو مسح بکشیم بعد پای چپ. 📚آیات عظام امام، نوری، سبحانی: این کار اشکال داره. 📚آیات عظام خویی، مکارم، زنجانی، وحید، تبریزی: این‌کار بنابر احتیاط واجب اشکال داره. 📚آیات عظام بهجت، سیستانی، مظاهری، فاضل و صافی: این‌کار اشکال نداره. 📣 نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 🔺امام، تحریر الوسیله، ج۱، ص۱۵۳، الرابع، العروة الوثقی مع التعلیقات، ج۱، فصل فی افعال الوضو ذیل مسأله ۲۴– صافی هدایه العباد ج۱. م ۱۲۹ و استفتاجامعه الزهرا- سیستانی رساله جامع م۲۷۳، منهاج الصالحین ذیل مسأله ۹۵ - مکارم:۳۰۷ و مکارم سایت، رهبری استفتا کتبی موجود درجامعه الزهرا، نوری منتخب المسایل ص۱۵ شرایط وضو، سبحانی استفتائات ج۱، سوال۱۳۱ ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده/عضو شوید ·—————··𑁍··—————· https://eitaa.com/joinchat/1924136962Cb1c8fdf901 ·—————··𑁍··—————· 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
بسم الله الرحمن الرحیم و من يرغب عن ملّةِ إبراهيم إلاّ من سفه نفسه ولقد اصطفيناه في الدنيا وإنّه في الآخرة لمن الصّالحين(130) سيره حضرت ابراهيم سيره رشد، و دين وي كه دين همه پيامبران(عليهم‌السلام) است معيار و ميزان عقل و رشد است، ازاين‌رو، رويگرداني از آن نشان سفاهت است و بر همين اساس، آن كس كه دين اسلام را نپذيرد خويشتن را سفيه كرده است؛ نه ديگري را. سرّ معيار رشد بودن سيره ابراهيم خليل(عليه‌السلام) صفوه و صالح بودن آن حضرت است و راز اصطفا و صلاح او پذيرش ديني است كه صفوه اديان و مصطفاي خداوند است. حضرت ابراهيم صفي(عليه‌السلام) سرانجام به صالحان محض و كاملان اهل صلاح كه گوهر ذاتشان صالح است و جز صلاح از ايشان ظاهر نمي‌شود، ملحق است. تسنيم ۱۱۲/۷ (جلد ۷ ص ۱۱۲) https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اسلام دين با گذشت و آسان همچنين مي‏فرمود : « بعثت علي الشريعة السمحة السهلة » . خدا مرا مبعوث كرده است بر شريعت و ديني كه با سماحت ( با گذشت ) و آسان است . دين اسلام سماحت دارد . به يك انسان مي‏گويند " سماحة " يعني انسان‏ با گذشت ، ولي " دين با گذشت است " يعني چه ؟ مگر دين هم مي‏تواند با گذشت باشد ؟ دين هم با گذشت است ولي اصولي دارد . چطور ؟ ديني كه به‏ شما مي‏گويد وضو بگير ، همين دين به شما مي‏گويد اگر زخم يا بيماريي در بدن‏ تو هست و خوف ضرر داري ، بيم ضرر داري ( نمي‏گويد يقين داري به ضرر ) تيمم بكن ، وضو نگير . اين معني‏‌اش سماحت اين دين است ، يعني يك دين‏ يك دنده لجوج بي گذشت نيست ، در جايش گذشت دارد . يا مي‏گويد روزه‏ واجب است . واقعا اگر انسان بدون عذر روزه‏‌اي را بخورد گناه مرتكب شده‏ است . ولي همين دين مي‏بينيم در جاي خودش گذشت زيادي نشان مي‏دهد . « يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر ». در مورد . 1 سوره بقره آيه . 185 روزه است . مسافر هستي ، در مسافرت روزه گرفتن براي تو سخت است ، روزه نگير ، قضايش را بعد بگير ، « يريد الله بكم اليسر ». مريض هستي: « و من كان مريضا او علي سفر فعدة من ايام اخر يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر ». يعني ديني است با سماحت و با گذشت . حتي وقتي خوف‏ ضرر داري ، لازم نيست صد در صد يقين داشته باشي ، و ممكن است اين خوف‏ از گفته يك طبيب فاسق يا كافر در دل تو پيدا بشود ، ولي به هر حال اين‏ خوف و نگراني در قلب تو پيدا شده . و حديث داريم كه لازم نيست اين‏ خوف و نگراني براي ديگران پيدا بشود و ديگران خائف باشند . « ان الانسان‏ علي نفسه بصيرة »( 1 ) تو خودت اگر در قلب خودت احساس مي‏كني كه خوف‏ داري كه نكند اين روزه بيماري تو را تشديد بكند همين كافي است و لازم‏ نيست از كس ديگر بپرسي . حتي براي يك پيرمرد يا يك زن مقرب يعني زن‏ حامله‏‌اي كه نزديك وضع حمل اوست لزومي نيست كه خوف ضرر هم نداشته باشد . يك پيرمرد يا پيرزن ممكن است خوف‏ ضرر هم نداشته باشد ولي [ چون ] رسيده به حد پيري و فرتوتي [ روزه بر او واجب نيست ] . اين ، سماحت و گذشت است . مرحوم آيةالله حاج شيخ عبدالكريم حائري اعلي الله مقامه در آخر عمر كه‏ پيرمرد بود و روزه برايش سخت بود ، روزه مي‏گرفت . به ايشان گفته بودند : چرا شما روزه مي‏گيريد ؟ شما خودتان در رساله نوشته‏‌ايد و فتواي خودتان‏ است كه بر شيخ و شيخه روزه واجب نيست . آيا فتوايتان عوض شده يا هنوز خودتان را شيخ - يعني پير - . 1 [ انسان بر نفس خود آگاه است ] . حساب نمي‏كنيد ؟ گفت : نه ، فتوايم تغيير نكرده ، خودم هم مي‏دانم پيرم . پس چرا افطار نمي‏كنيد ؟ گفت : آن رگ عوامي ام نمي‏گذارد . پيغمبر فرمود « بعثت علي الشريعة السمحة السهلة » خدا مرا مبعوث كرده‏ است بر شريعت و ديني با گذشت ، و در موارد خودش سهل و آسان . ديني‏ است عملي . دين غير عملي نيست . اتفاقا از نظر آنهايي كه از بيرون‏ دارند نگاه مي‏كند ، يكي از چيزهايي كه به موجب آن اسلام همه را جذب‏ مي‏كند همين سهولت و سماحت اين دين است . پيغمبر فرمود يك نفر مبلغ‏ بايد مبلغ سماحت و سهولت اين دين باشد ، كاري بكند كه مردم به امر دين‏ تشويق و ترغيب بشوند . سیری در سیره نبوی صص 217 تا 219 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402