eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
496 دنبال‌کننده
885 عکس
955 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
؟ ۵ بهاء الدين خرمشاهی: کافر و بی‌دین هم خودی است. روزنامه صبح امروز_ شهریور 78 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
شاه رفت مناسبتی از سال قمری بود. کلاس چهارم بودم با حدود نه سال و نیم سن. در مسجد تاتار بالا نشسته بودم. شاید اولین بار بود که در عمرم روزنامه می‌دیدیم و احتمالا نمی‌دانستم که به آن برگه‌های بزرگ روزنامه می‌گویند. مرد غریبه‌ای روزنامه به دست داشت و داشت صفحات وسط آن را می‌خواند اما صفحه اول روزنامه به طرف ما بود. دیدم با خط درشت نوشته است: «شاه رفت». فهمیدم که این جمله، بسیار مهم است و مراد از فعل «رفت» برایم روشن بود. برای اولین بار، عکس و نام امام خمینی را از یک حوزوی هم‌روستایی که عکس امام را به منزل ما آورده بود و به مرحوم پدرم داد (گمان می‌کنم دوره قرآن در منزل ما بود) دیدم و شنیدم. یادم نیست دیدن آن روزنامه زودتر بود یا دیدن عکس امام خمینی. محمدرضا کرامتی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دکتر محمدرضا کرامتی
یکی از برادران عزیزم بعد از خواندن خاطره‌ی حقیر، این صفحه‌ی اول روزنامه را برایم فرستاده‌اند. خدا خیرشان دهد که برای تبیین، خیلی جهاد دارند. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج يُريدُ اللهُ لِيُبَيِّنَ لَكُم ويَهدِيَكُم سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبلِكُم ويَتوبَ عَلَيكُم واللهُ عَليمٌ حَكيم (نساء، 26) واللهُ يُريدُ اَن يَتوبَ عَلَيكُم ويُريدُ الَّذينَ يَتَّبِعونَ الشَّهَواتِ اَن تَميلوا مَيلاً عَظيما(نساء، 27) يُريدُ اللهُ اَن... (28) اين آيات هدف از تشريع احكام ياد شده در آيات پيشين را بيان مي كند. البته مضمون اين آيات مي تواند راجع به همه احكام و حِكَم قرآن باشد؛ ليكن قدرمتيقّن از آن ها احكام نكاح دائم و منقطع و ازدواج با آزاد و كنيز از يك سو و بيان ضعف انسان در برابر غريزه جنسي از سوي ديگر است. جمله (يُريدُ اللهُ لِيُبَيِّنَ لَكُم) چنانچه در آن مفعول (يُريد) محذوف و تقدير آن «يريد الله تبصيركم ليبيّن لكم» باشد، بدين معناست كه خداوند اراده كرد به شما بصيرت عطا كند تا معارف را براي شما بيان كند، زيرا پيش از شرح صدر و شكوفايي استعداد و فراهم شدن زمينه ادراك معارف، تبيين آن ها سودمند نخواهد بود. اگر (سُنَن) هم مفعول (لِيُبَيِّن) و هم مفعول (يَهدِيَكُم) باشد، آيه شريفه بدين معناست كه خداوند مي خواهد با اين آيات، مؤمنان را با سنت هاي صالح پيشينيان آشنا و آنان را بدان راهنمايي كند؛ اما چنانچه (سُنَن) فقط مفعول (يَهدِيَكُم) باشد، بدين معناست كه بيان احكام گذشته براي دو هدف است: 1. بيان معارف و قوانين الهي براي مؤمنان؛ 2. هدايت مؤمنان به سنت هاي صالح گذشتگان و دور كردن آنان از روش هاي باطل. تبيين و هدايت و توبه: (لِيُبَيِّنَ لَكُم ويَهدِيَكُم سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبلِكُم ويَتوبَ عَلَيكُم) همان «تعليم كتاب و حكمت» و «تزكيه و تربيت» است كه دو هدف سامي فرستادن پيامبر و فروفرستادن وحي الهي اند. «تبيين» به بخش علمي و نظري رهاورد وحي اشاره دارد و «هدايت و توبه و عطف توجه پروردگار به گرايش فلاح و صلاح امت»، به بخش عملي آن. چون ذيل آيه نخست به همه مطالب مزبور بازمي گردد نه خصوص توبه، وصف (عَليمٌ حَكيم) آمده است نه «غفور رحيم». گفتني است كه ذكر اقسام نكاح در اين آيات و تعبير «هدايت سنت هاي سلف صالح» در اين باره، مستلزم تطابق كامل و يكي بودن احكام شرايع انبياي گذشته(عليهم‌السلام) درباره زن آزاد و كنيز با احكام مذكور در قرآن نيست. جمله (يَتوبَ عَلَيكُم) در پايان آيه نخست و نيز آغاز آيه دوم آمده است. چنانچه معناي توبه اول غير از مقصود از توبه دوم باشد، تكرار براي تأكيد نيست. تكرار توبه در جمله (واللهُ يُريدُ اَن يَتوبَ عَلَيكُم) مي فهماند كه جمله (ويُريدُ الَّذينَ يَتَّبِعونَ الشَّهَوات) تنها به فقره پاياني آيه قبلي تعلق دارد نه همه آيه. خداي سبحان راه هاي پاكي و حفظ عفت را بيان مي كند تا مسلمانان با عمل به پيام ها و رهنمودهاي آيات پيشين و رو آوردن به ازدواج دائم و موقت با زنان آزاد يا كنيز، پاكدامن باشند و هدايت يابند و خداوند با پذيرش توبه و بازگشت آنان، به آن ها رجوع و تعطف كند ـ و اين، توبه دوم الهي است ـ ولي خواسته اهل شهوت و دشمنان دين، ميل عظيم مسلمانان به شهوت هاست. آنان مي خواهند مسلمانان كاملاً از مسير دين جدا و منحرف شوند و به فساد بگروند، از اين رو مي كوشند مسلمانان را از راه هاي پاكي بازدارند. ذكر (يَتَّبِعونَ الشَّهَوات) قرينه اي بر اين خواست و كوشش آن هاست. خداوند متعالي با تشريع و نزول احكام ياد شده مي خواهد تخفيف دهد و بار انسان را سبك كند، زيرا انسان ضعيف آفريده شده و در بسياري از امور ناتوان است، از اين رو اگر ميل و خواهش نفساني عظيم باشد، هيچ چيز مانع آن نيست. تسنيم ج 18 صص 412 تا 414 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
و 49- لا يتتبّع العورة؛ زشتي هاي ديگران را پي گيري نمي كند، تا خدا پي گير زشتي هاي او نباشد؛ زيرا اگر خدا پي گير عيوب كسي باشد بالاخره او را رسوا خواهد كرد: «لا تتبّعوا عورات المؤمنين فإنّه من تتبّع عوْرات المؤمنين تتبّع الله عورته ومن تتبّع الله عورته فَضَحَه ولوْ فى جوْف بيته»[3]. 50- وقوراً؛ بسيار با وقار است. 51- صبوراً؛ بسيار صابر است. ادب فنای مقربان ج 1 ص 285 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
وظيفه عالمان در عصر امام زمان(عليه السلام) 1. پرهيزگارى و پيشوايى پرهيزگاران نمونه‌اى از ولايت اولياى خدا 2. جهاد همه جانبه فرهنگى 3. دستگيرى از نسل جوان 4. تجهيز به سلاح علم و حكمت مصباح یزدی، آفتاب ولايت https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
السلام علیکِ یا زینبُ یا بنتَ فاطمةَ علیهما السلام. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
. 🌐 شریعتمداری: آقای پزشکیان! شما صاحب ایران نیستید ♦️مدیرمسئول کیهان: رئیس‌جمهور در مصاحبه با شبکه NBC آمریکا گفته است «ایران اصولاً آماده گفت‌وگو با دولت دوم ترامپ است‌»! که با عرض پوزش باید گفت: جناب پزشکیان شما صاحب ایران نیستید! شما رئیس‌جمهور ایران هستید که مسئولیت قوه اجرایی کشور برای ۴ سال به عنوان «یک امانت‌» به شما سپرده شده است و ساز‌و‌کار به‌کار‌گیری این امانت و میزان اختیارات شما نیز به وضوح در قانون مشخص شده و جنابعالی ملزم به حرکت در چارچوب قوانین یادشده هستید. ♦️از این رو، اظهار‌نظر حضرتعالی در مصاحبه با شبکه NBC آمریکا، اولاً؛ بیرون از حوزه اختیارات شماست، ثانیاً؛ به دلایلی که اشاره می‌کنیم، در تضاد کامل با منافع ملی کشورمان است و ثالثاً؛ پیام ذلت به دشمن قسم‌خورده ایران اسلامی است. دشمنی که تاکنون از هیچ جنایتی علیه ایران و مردم این مرز و بوم دریغ نکرده است. 🔗متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید 🇮🇷@Mohammad_Khajavi313🇵🇸
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج يااَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا لاتَأكُلوا اَموالَكُم بَينَكُم بِالباطِلِ اِلاّاَن تَكونَ تِجارَةً عَن تَراضٍ مِنكُم ولاتَقتُلوا اَنفُسَكُم اِنَّ اللهَ كانَ بِكُم رَحيما (نساء، 29) پس از طرح برخي مسائل مالي، مانند مهريه زنان، آيات 29 و30 قانون كلي دادوستد و تصرفات مالي حلال و لزوم برخورداري آن ها از دو ركن رضايت و تجارت را بيان مي كنند. تصرف دوجانبه، يعني دادوستد و تبادل مال در ميان افراد، مشروط به دو قيد است: تجارت و رضايت، بنابراين تصرف ابتدايي (بدون تجارت و رضايت) ديگران در مال يكديگر صحيح نيست. تجارت رضايتمندانه، مبادله مال به مال با رضايت طرفين است. مبادله و تصرف بدون رضايت، باطل و غصب، و با رضايت ولي از غير راه تجارت، حرام، و صرف رضايت بدون تجارت مصحّح تصرف است نه سبب تبادل مال. همه مردم مشمول حكم اين آيات اند. اختصاص خطاب آن ها به اهل ايمان براي آن است كه تنها مؤمنان از اين خطاب بهره مي برند. «اكل» در(لاتَأكُلوا اَموالَكُم بَينَكُم بِالباطِل) عنوان مشير است براي مطلق تصرف. تعبير به «اكل» درباره مطلق تصرفات از هم گسلنده رابطه مالك با مال، از آن روست كه «خوردن»، بارزترين و مهم ترين تصرف و نيز مايه زوال مأكول و قطع رابطه مالك است. تعبير (اَموالَكُم) هم اموال خود شخص را شامل مي شود و هم اموال ديگران، بنابراين، اسراف و صرف به باطل و در حرام به كار گرفتن مال خود نيز ناروا و مشمول نهي آيه است. كلمه (بَينَكُم) ناظر به گردش سرمايه و تجارت و تصرف هاي متقابل است. گردشِ (بِالباطِل) و نادرست مالي، جامعه را به فساد و بطلان مبتلا مي كند. مفهوم باطلِ در برابر حق، روشن است و آن چيزي است كه هدف الهي و عقلي ندارد؛ ليكن همه مصاديق آن (باطل) براي عقلا روشن نيست؛ مثلاً قبح و بطلان ربا را عقل عادي نمي فهمد. ذكر قمار و مانند آن در روايات ذيل (بِالباطِل)، براي تمثيل است نه تعيين. باطل استثناپذير نيست، بدين سبب استثناي (اِلاّاَن تَكون... ) منقطع است؛ يعني تجارت با رضايت از مصاديق اكل مال به باطل نيست تا در مستثنا منه داخل باشد و با استثنا از آن خارج شود. (تِجارَة) عنوان مشير است براي همه مبادلات و معاملات مالي، خواه به صورت خريد و فروش باشد يا اجاره، مساقات و.... حرمت مال به اندازه اي است كه اسلام آن را كنار حرمت خون بيگناه آورده و يكجا هم از تصرف باطل مال نهي مي كند و هم از ريختن خون يكديگر به ناحق. جمله «ولاتَقتُلوا اَنفُسَكُم» هم قتل ظالمانه خود و هم قتل ستمگرانه ديگران را شامل مي شود؛ گرچه محتمل است تنها براي نهي از قتل ديگران باشد. سرّ تعبير از ديگران به «أنفس» آن است كه امت اسلامي بر اثر در هم تنيدگي ايماني كه با هم دارند در حكم يك نفس اند. بعد از تنبّه به وحدت امت اسلامي و اينكه جملگي به مثابه نفس واحدند، تكالب و تطاول در مال و جان يكديگر متوقع نيست. موارد استثناي قتل اندك است، از اين رو به صورت ضابطه اي كلي و بدون استثنا مي فرمايد: (ولاتَقتُلوا اَنفُسَكُم). «حرمت اكل مال به باطل»، «محوريت گردش مال بر اساس تجارت و رضايت» و «حرمت خودكشي و ديگركشي»، احكامي بر اساس رحمت الهي اند: (اِنَّ اللهَ كانَ بِكُم رَحيما). تسنيم ج 18 صص 423 تا 425 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَبْدِلْنِى مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ، وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْيِ الْمَوَدَّةَ، وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلاحِ الثِّقَةَ، وَ مِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَيْنَ الْوَلايَةَ، وَ مِنْ عُقُوقِ ذَوِى الْأَرْحَامِ الْمَبَرَّةَ، وَ مِنْ خِذْلانِ الْأَقْرَبِينَ النُّصْرَةَ، وَ مِنْ حُبِّ الْمُدَارِينَ تَصْحِيحَ الْمِقَةِ، وَ مِنْ رَدِّ الْمُلابِسِينَ كَرَمَ الْعِشْرَةِ، وَ مِنْ مَرَارَةِ خَوْفِ الظَّالِمِينَ حَلاوَةَ الْأَمَنَةِ. خداوندا، درود بر محمد و آل او فرست، و كين دشمنان مرا به مهر مبدل كن و حسد ستمكاران را به نيكخواهى، و بدگمانى بندگان شايسته ات را درباره من به وثوق و حسن ظن، و دشمنى نزديكان را به دوستى، و بدرفتارى خويشان را به خوش سلوكى، متاركه مرا به يارى و مددكارى، و چاپلوسى دوستان دروغين را به اخلاص، و قهر معاشران را به آميزشى خوش، و تلخى ترس را به شيرينى ايمنى. صحیفه‌ سجادیه https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
سوره‌ی فجر " فجر" به معناى صبح. " شفع" به معناى جفت. " يسر" مضارع از مصدر" سرى" است، كه به معناى رفتن شب، و پشت كردن آن است. " حجر" به معناى عقل است. " عماد" به معناى پايه‌اى است كه ساختمان بدان تكيه دارد. " ارم" نام شهرى براى قوم عاد بوده. " جوب" به معناى قطع كردن است، مى‌فرمايد مردم عاد صخره‌هاى عظيم دامنه‌ كوه‌ها را قطع كردند و به صورت خانه در آوردند. اگر او [فرعون] را" ذى الاوتاد" خوانده براى اين بوده كه- بنا بر آنچه در روايات آمده- هر گاه مى‌خواسته كسى را شكنجه كند، روى زمين مى‌خوابانده، و با چهار ميخ چهار دست و پايش را به زمين ميخكوب مى‌كرده، و چه بسا روى چوب مى‌خوابانده، و او را ميخكوب مى‌كرده. " صب" در مورد آب، به معناى ريختن آن است، و اما در مورد شلاق عذاب، كنايه است از عذاب پشت سرهم و شديد. " مرصاد" به معناى آن محلى است كه در آنجا به كمين بنشينند و منتظر رسيدن شكار و يا دشمن باشند. "ابْتَلاهُ" يعنى او را مورد امتحان قرار داد. اصل" تحاضون"" تتحاضون" است، كه به معناى تحريك و تشويق كردن يكديگر است. " لم" با تشديد ميم- به معناى اين است كه: انسان سهم خودش و ديگران را به خود اختصاص دهد. " جم" با تشديد جيم- به معناى بسيار و بزرگ از هر چيز است. " دك" با تشديد كاف به معناى دق و كوبيدن سخت است. ترجمه‌ تفسیر المیزان ج 20 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402