بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_نساء_آیه
فَكَيفَ اِذا جِئنا مِن كُلِّ اُمَّةٍ بِشَهيدٍ وجِئنا بِكَ عَلي هؤُلاءِ شَهيدا (نساء، 41)
ستم نشدن به هيچ كس و اعطاي اجر بيش از استحقاق به محسن در آخرت كه مفاد آيه قبل بود ـ به گواهي پيامبران(عليهمالسلام) صورت مي گيرد، در نتيجه عذاب و حسرت گناهكار سخت تر و شادماني فرمانبردار بزرگ تر است، بنابراين مضمون اين آيه وعيد براي كافرانِ مشمولِ (اِنَّ اللهَ لايَظلِمُ مِثقالَ ذَرَّة) و وعده براي اهل طاعتِ موردِ (واِن تَكُ حَسَنَةً يُضعِفها)[1]
است.
پيشواي معصوم هر زمان بر روابط فردي و اجتماعي امت خود ناظر و شاهد است و در محكمه روز قيامت درباره اعمال امت خود شهادت مي دهد، پس بايد همه اعمال، اعم از جوانحي و جوارحي را ديده و از نيات، عقايد، اخلاق و اعمال مردم باخبر باشد تا بتواند پس از تحمل شهادت، اداي شهادت كند. پيامبران و پيشوايان معصوم(عليهمالسلام) كه شاهداني از جان مردم و برخاسته از متن خود آنان اند[2]
، افزون بر عدالت، عصمت دارند و از هرگونه خطا و نسياني مصون اند و از جهت احاطه علمي هم بر اعمال ظاهري افراد
===========
[1]ـ سوره نساء، آيه 40.
[2]ـ سوره توبه، آيه 128؛ سوره نحل، آيه 89.
شاهدند و هم بر اعمال باطني يعني عقايد، اخلاق و نيت هاي آنان، از اين رو در روز قيامت كه روز احتجاج و ظرف ظهور حق مطلق است با شهادت آنان در كنار شاهدان متعدد و مختلف معاد، حجت بر مردم اتمام و راه هرگونه احتجاج، اعتراض و بهانه اي بر متهمان بسته مي شود.
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم بر همه پيامبران(عليهمالسلام) مهيمن است، زيرا كتاب او يعني قرآن كريم بر همه كتاب هاي آسماني هيمنه و تسلط دارد[1]
، بدين سبب آن حضرت نه تنها شاهد معاصران زمان خويش است، بلكه شاهد كل امت اسلام ـ به معناي جامع ـ يعني شاهد همه انبيا و امت هايشان است و در داوري بين انبيا و امت هايشان به سود انبيا(عليهمالسلام) گواهي داده و شهادت مي دهد كه حق با آنان بوده است، زيرا ـ افزون بر اينكه در آيه نامي از معاصران پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نيامده است تا مشار إليه (هؤُلاء) باشند ـ در قيامت پيامبران نيز مسئول اند[2]
، همان گونه كه از امت ها سؤال مي شود كه به انبيا(عليهمالسلام) چه پاسخي دادند[3]
، و اگر سؤالْ عمومي است و از همه انبيا و امت ها پرسش مي شود، شهادت هم بايد براي همه باشد.
گفتني است كه در اين آيه شهادت به معناي حقيقي خود است نه شهادت به معناي ميزان اعمال بودن؛ شهادت حقيقي آنجاست كه محكمه اي باشد و معصوم(عليهالسلام) واقعاً ضد شخص يا به نفع او شهادت بدهد كه آيا بر حق يا خطاكار بوده است؛ هرچند حق و باطل بودن اعمال اشخاص بعد از عرض برانبياست.
===========
[1]ـ سوره مائده، آيه 48.
[2]ـ سوره اعراف، آيه 6.
[3]ـ سوره مائده، آيه 109.
تسنيم ج 18 صص 693 و 694
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#خاطرات
دانشمند بد سليقه
سالهاى اوّل طلبگىام به خانۀ عالمى رفتم، پرسيد: چه مىخوانى؟ گفتم: ادبيات عرب. گفت:
بگو ببينم «اُشترتُنّ» چه صيغهاى است؟ يك كلمه قلمبه سلمبه از من پرسيد كه نفهميدم چيست، بعد پرسيد: اگر خواهرزن كسى پسر دائى خواهرش را شير بدهد آيا به او محرم مىشود يا نه؟!
پيش خود گفتم: آدم بايد فرهنگ داشته باشد. اين استاد علم دارد، امّا فرهنگ نه.
خاطرات حاج آقا قراءتی ج 1 ص 34
کرامتی: گمان میکنم يا من (کرامتی) چنین صیغهای را بلد نیستم یا تنظیم کنندگان کتاب صیغهی اُشترتُنّ را اشتباه ضبط کردهاند یا حافظهی حاج آقا قرائتی اشتباه میکند یا آن عالم، آن فعل را اشتباه گفته است. 😂
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
⭐ #خط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی. ۱۴۰۳/۱۱/۹
🔹️درباره ایجاد تحوّل فکری و ادراکی بعثت پیغمبر اکرم(ص) در بشریت
🌟بعثت یکی از مبارکترین و بزرگترین رخدادهای عالم وجود و تاریخ بشریت است
📌مهمترین کارکردهای رخدادهای بزرگ عبارت است از:
🔰ایجاد تحول فکری و ادراکی در مخاطب
♦️فکر که درست شد، عمل هم درست خواهد شد
🔹آن وقت نظامهای سیاسی، اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی بر اساس آن تشکیل خواهد شد
👌بعثت پیغمبر اکرم از این جهت برجسته است
🔖عامل این تحول چیست؟
◀️دو چیز است: «عقل» و «ایمان»
💡عقل یک قوه ویژهای است که خدای متعال در همه انسانها به ودیعت گذاشته
🧠که بعضی از انسانها آن را فعال میکنند، از آن استفاده میکنند،
⛔️بسیاری هم آن را فعال نمیکنند
👆ایمان هم مثل عقل است
✨در فطرت همه انسانها ایمان به حقیقت، ایمان به خدا وجود دارد،
⭕️اما انسانها فراموش میکنند
💎پیغمبران میآیند عقل را بیدار میکنند، تا انسان را به یاد ایمانش بیندازند
🔖ما باید چه کار کنیم؟
♻️جریان بعثت یک جریان مستمر و همیشگی است
❇️یعنی در همه دورهها میشود از برکات بعثت استفاده کرد
❓منتها شرطش چیست؟
✅آن دو عاملی را که آن بزرگوار در اختیار گرفت و به کار برد، به کار ببریم: یعنی عقل و ایمان.
⏪اگر عقل و ایمان را ما به کار بیندازیم،
🔸بعثت
🔸تحرک
🔸تحول در ذهن
🔸تحول در واقعیت زندگی را به وجود میآورد؛
🔺مشکلات برطرف میشود، اصلاح میشود.
🌐درسی که باید از بعثت بگیریم این است
👈امروز مخاطب این حرف، خود ما دولتهای مسلمان و ملتهای مسلمان هستیم
↔️بدانیم اگر در دنیا چیزی مطالبه میکنیم یا امید به لطف الهی در آخرت بستهایم،
📌باید به مفهوم بعثت و مقتضای بعثت و حرکت بعثت متشبث بشویم
👇عزت یعنی:
❇️کسی دارای حالتی باشد که هیچ عامل بیگانهای نتواند بر روی او اثر سوء بگذارد
📍نه دشمن، نه عوامل گوناگون فکری، روحی، خارجی، جسمانی، روحانی
◀️کارکرد عقل را امروز ما در دنیا مشاهده کنیم و عقل را به کار بیندازیم؛
🔍اگر عقل را به کار بیندازیم، میتوانیم خیلی از مفاهیم عالم را بفهمیم
⚠️استعمارِ قدرتهای ظالم، در مرحله اوّل، از غارت منابع شروع کرد
⚠️مرحله بعدی، تخریب فرهنگهای اصیل ملتها بود
⚠️در مرحله بعدی، چشم به هویت ملی و دینی ملتها دوختند تا آن را تحت تصرف بگیرند
🚨ما امروز دچار هر سه مرحلهی استعماریم
📍امروز آن توصیفی که ما برای استعمار و استکبار میکنیم،
👇مصداق اتمّش دولت آمریکا است که
💢زیر نفوذ قدرتمندان مالی دنیا است
📲اینکه میبینید هر روزی یک سوغات تازه عملی
❌در زمینههای بشری، جنسی، مالی، پیدرپی بُروز میکند، ناشی از این است
📌قرآن میفرماید: «وَدّوا مَا عَنِتُّم»؛
❗️هر چیزی که شما را دچار مشکل میکند،
⚔️دشمنان شما، کفّار، و کسانی که تابع شیطان هستند و شیطانی حرکت میکنند،
🎉آن را دوست میدارند
🤝پشت لبخندهای دیپلماسی، اینجور دشمنیها، اینجور کینهها، این باطن خبیث، پنهان است
⏪چشمانمان را باز کنیم
🔍انسان وقتی که طرف خودش را شناخت،
♦️ممکن است معامله هم بکند
👈امّا میفهمد که چه کار باید بکند. باید بشناسیم، بدانیم
🔹️درباره رشحات بعثت پیغمبر اکرم(ص) در دوران کنونی
🔰در دوره کنونی ما، این جریان مقاومت، یک رشحهای از همان بعثت است
🛡مقاومت که از ایران اسلامی آغاز شد،
📌بیدار کرد ملتهای مسلمان را؛ بعضی را به صحنه آورد
📌وجدانهای بسیاری از غیر مسلمانها را هم بیدار کرد.
♦️نظام سلطه شناسانده شد
↙️در مسلمانها:
📍غزه منطقه محدودِ کوچک
💢رژیم صهیونیستیِ تا دندان مسلح و دارای پشتیبانی کامل آمریکا را به زانو درآورد
🛡حزباللّهِ سرافراز خسارتی در حد فقدان شخصیتی مثل سیدحسن نصراللّه میبیند؛
👈دشمن و دوست خیال میکردند حزباللّه تمام شد
💪حزباللّه توانست در مقابل رژیم صهیونیستی بِایستد
↙️در غیرمسلمانها:
✊۳۰ هزار تظاهرات ضد صهیونیستی در ۶۱۹ شهر جهان در طول این مدّت به راه افتاد!
◀️در خود آمریکا عدهای جمع شدند گفتند: «مرگ بر آمریکا»
🔺این همان تحول ادراکی است؛
🔹همان چیزی است که انبیای عظام به آن همت گماشتند، و
🔸بزرگترین و مهمترین و شگفتانگیزترین نوع آن را
🔹رسول مکرم اسلام (ص) در زمان خود و تا آخر دنیا به وجود آورد،
♦️ امروز مقاومت هم دارد آن را نشان میدهد
🍀حواسمان به این حقایق باشد و این آیه قرآن را فراموش نکنیم که «وَ لا تَهِنوا وَ لا تَحزَنوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن كُنتُم مُؤمِنين».
💻 Farsi.Khamenei.ir
دکتر محمدرضا کرامتی
#دانستنی #مفید فُضُول و عَقُول يكي از موانع مهمّ تهذيب نفس و سير و سلوك الي الله آن است كه ما هموا
یکی از برادران عزیزم، بعد از خواندن این متن چنین مطلبی برایم فرستادهاند:
«سلام علیکم استاد بزرگوار
بر اساس فرمایش حضرت عالی چطور میشه انسان قلب عَقول داشته باشه و چه چیزهای باعث رشد و رسیدن به قلب عَقول میشه ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.»
من (کرامتی) هم به یاد حديث معصوم عليه السلام افتادم که استاد مطهری در آثارشان استفاده کردهاند لذا این فرمایش شهید مطهری را به عنوان بخشی از جواب سؤال ایشان ارائه میکنم:
« يا ايها الذين آمنوا ان تتقوا الله يجعل لكم فرقانا و يكفر عنكم سيئاتكم و يغفر لكم و الله ذو الفضل العظيم ». " تقوا " از ماده " وقي " به معني خود نگهداري است ، اين كه انسان در يك حالي باشد كه بتواند خود را نگهداري كند . تقواي الهي نگهداري خود است از آنچه بد است ، براي خدا .
قرآن ميگويد اگر متقي واقعي باشيد دو اثر دارد . يكي اينكه گشايش در كار به وجود ميآيد در اثر تاثير معنوي آن . واقعا اگر كسي پاك و باتقوا زندگي كند ، يك سلسله گرهها برايش پيش نميآيد ، و اگر پيش بيايد حل ميشود . خاصيت دوم تقوا اين است كه بر روشن بيني ميافزايد . ابتدا به نظر مشكل ميآيد . روشن بيني چه ارتباطي دارد به تقوا ؟ ! بستگي دارد به مغز و كار آن . تقوا چه تاثيري دارد در بينش ؟ ولي اين اشتباه است .
اگر انسان متقي باشد ، روشن بينتر است زيرا تقوا صفاي روح ميآورد ، تقوا آن تيرگيهايي را كه باعث ميشود انسان از روشنبينيهايي كه مخصوص خود اوست استفاده نكند از بين ميبرد .
چون غرض آمد هنر پوشيده شد
صد حجاب از دل به سوي ديده شد
شما اگر نسبت به موضوعي تعصب بورزيد نميتوانيد آن را آن طوري كه هست بگيريد . تقوا گرد و غبار تعصب را پاك ميكند، كينه توزي را فرو مينشاند ، در نتيجه عقل ، آزاد فكر ميكند . سعدي ميگويد :
حقيقت سرائي است آراسته
هوا و هوس گرد برخاسته
نبيني كه هر جا كه برخاست گرد نبيند نظر گر چه بينا است مرد
تو را تا دلت [یکی از اعضای محترم کانال، تذکر داد که «دهن» درست است نه «دلت». این تذکر درست است. خدا خیرشان دهد] باشد از حرص باز
نيايد به گوش دل از غيب راز
در اين زمينه دو جمله از حضرت امير (ع) است كه عالي است و مطلب را ميشكافد : 1 - « اكثر مصارع العقول تحت بروق المطامع » ( 1 ) . " مصرع " به معني خوابگاه و محلي است كه انسان به زمين ميخورد . ( مثلا محلي كه پشت پهلوان به خاك رسيده است " مصرع " است ) . بيشترين نقطههايي كه پهلوان عقل به زمين ميخورد آن جايي است كه برق طمع در دل پيدا ميشود .
مطهری، آشنایی با قرآن ج ۳ صص ۱۶ و ۱۷
کرامتی: جواب تتمیمی خواهد آمد 👇
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
یکی از برادران عزیزم، بعد از خواندن این متن چنین مطلبی برایم فرستادهاند: «سلام علیکم استاد بزرگوا
جواب تتمیمی
#مطهریشناسی
اگر به آنها گفته شود كه از آنچه خدا به وسيله وحي فرود آورده پيروي كنيد ، ميگويند : خير ، ما همان روشها و سنتها را پيروي ميكنيم كه پدران گذشته خود را بر آن يافتهايم آيا اگر پدرانشان هيچ چيزي را فهم نميكردهاند و راهي را نمييافتهاند باز هم از آنها پيروي ميكنند ؟ !
شخصيت گرائي
يكي ديگر از موجبات لغزش انديشه ، گرايش به شخصيتها است شخصيتهاي بزرگ تاريخي يا معاصر از نظر عظمتي كه در نفوس دارند بر
. 1 تفسير الميزان ، جلد ششم ( عربي ) ، ص 319 ذيل آيه 169 سوره اعراف
روي فكر و انديشه و تصميم و اراده ديگران اثر ميگذارند و در حقيقت هم فكر و هم اراده ديگران را تسخير ميكنند ، ديگران آنچنان ميانديشند كه آنها ميانديشند و آنچنان تصميم ميگيرند كه آنها ميگيرند ، ديگران در مقابل آنها استقلال فكر و اراده خود را از دست ميدهند .
قرآن كريم ما را دعوت به استقلال فكري ميكند و پيرويهاي كوركورانه از اكابر و شخصيتها را موجب شقاوت ابدي ميداند لهذا از زبان مردمي كه از اين راه گمراه ميشوند نقل ميكند كه در قيامت ميگويند : « ربنا انا اطعنا سادتنا و كبرائنا فاضلونا السبيلا »( 1 ) .
پروردگارا ما بزرگان و اكابر خويش را پيروي و اطاعت كرديم و در نتيجه ما را گمراه ساختند .
. 1 احزاب : . 67
مطهری، انسان و ایمان، صص 66 تا 71
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 پدر بزرگ و پدر و پسر
✨خیلی جالبه
👆تلاوتزیبا
🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️مهاجرانی سخنگوی دولت:
🔹 ظریف با حکم رئیسجمهور با عنوان معاون راهبردی ریاست جمهوری در جلسات کابینه شرکت میکند
همهی ما به داشتن دیپلماتی مثل دکتر ظریف افتخار میکنیم!!!
✍فقط یک بیخرد میتواند به دیپلماتی که برجام را با بند ۳۷ آن امضا و هزینه ای به اندازه اسنپ بک و بازگشت همه تحریمها، علیرغم انجام همه تعهدات را به ملتی تحمیل کرده است، افتخار کند!
برجام با دروغ و وعده رفع بالمرّه همه تحریمها امضا شد!
رفع شد؟؟
📌 #فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♻️ پاسخ به موضعگیری گستاخانه سخنگوی دولت: موضع ما همان موضع امام خمینی (ره) است. چرا آقای پزشکیان به بنیصدر شدن اصرار دارد؟
غلط می کنید قانون را قبول ندارید
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_نساء_آیه
يَومَئِذٍ يَوَدُّ الَّذينَ كَفَروا وعَصَوُا الرَّسول لَو تُسَوّي بِهِمُ الارضُ ولايَكتُمونَ اللهَ حَديثا (نساء، 42)
اين آيه مي تواند جواب (فَكَيف) در آيه پيشين يا بيان حال كافر هنگام گواهي شاهدان ضد وي باشد.
كساني كه در دنيا به خدا كفر ورزيده و با پيامبر مخالفت كرده اند، در قيامت آرزويي دارند كه هرگز برآورده نخواهد شد. معصيت آنان نسبت به پيامبر گاهي در مخالفت با احكامي است كه او از سوي خدا بيان مي كند كه در حقيقت به كفر عملي به خدا باز مي گردد، و زماني مخالفت با دستورهاي خود پيامبر است.
در قيامت كافران آرزوهاي متعددي دارند كه هيچ يك تحقق نمي يابد.[1]
وقتي همه خواسته هايشان ردّ و با ناكامي روبه رو شد و همه آرزوهايشان را بر باد رفته مي بينند آخرين آرزويشان اين است كه كاش با زمين يكسان مي شدند تا اين خواري و ذلّت و عذاب را تحمّل نمي كردند و مرادشان از اين سخن يا اين
===========
[1]ـ سوره آل عمران، آيه 91؛ سوره مائده، آيه 36؛ سوره اعراف، آيه 53؛ سوره مؤمنون، آيات 107 ـ 108؛ سوره شعراء، آيات 100 ـ 102؛ سوره غافر، آيه 49؛ سوره حديد، آيه 13.
است كه كاش خاك بودند[1]
و همسطح زمين مي شدند؛ يا كاش مرده بودند و سر از قبر بيرون نمي آوردند و با خاك يكسان بودند. به هر روي تقاضاي نيستي و مرگ مي كنند كه در آن عالم از آن خبري نيست.
درباره جمله (ولايَكتُمونَ اللهَ حَديثا) چند احتمال داده شده است[2]
كه دو احتمال از آن ها مهم است: 1. جمله مزبور، معطوف بر (يَوَدّ) و جمله اي مستقل يا مستأنف است؛ يعني در قيامت دو چيز مطرح است: أ. كافران آرزو مي كنند كه كاش با خاك يكسان بودند.
ب. هيچ چيز را كتمان نمي كنند و هرچه را هست آشكار مي كنند.
2. جمله ياد شده عطف بر (تُسَوّي) و جزو آرزوهاي كافران است. دراين صورت آنان دو آرزو دارند: أ. دوست دارند كه با زمين و خاك يكسان باشند.
ب. آرزو مي كنند كه اي كاش چيزي را در دنيا يا در اوايل امر در قيامت مخفي نمي كردند. آنان در دنيا به شكل هاي مختلفي حقايق را كتمان و پنهان مي كردند؛ مانند كتمان رسالت پيامبر، اخفاي آيات تورات و انجيل، كتمان حق و عدم شهادت به حق در محاكم و تحريف حقايق و باطل را حق جلوه دادن. در آخرت نيز در اوايل قيامت كتمان حقايق از سوي مجرمان محتمل است؛ اما پس از مشاهده متن عمل و شهادت شهود ضدّ آنان و از بين رفتن خصوصيات دنيوي و ملكات نفساني مانند دروغگويي، ديگر مجال هيچ گونه كذب و انكاري نيست و خودشان نيز اقرار كرده و هرچه را در نهان و نهادشان
===========
[1]ـ سوره نبأ، آيه 40.
[2]ـ برخي از مفسران، محتملات معناي اين آيه را هفت رقم دانسته اند (ر.ك: التبيان، ج3، ص203).
است اظهار كرده و هيچ چيزي را از خداي سبحان كتمان نمي كنند و مي گويند كاش از ابتدا حقايق را كتمان نكرده بوديم.
تسنيم ج 18 صص 710 تا 712
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#قواعد_نوشتن_همزه
ه _ همزه پس از مصوت کوتاه «اِ/e» روی دندانه نوشته میشود، مانند:
ائتلاف، مرجئه، رئالیست.
دکتر یاحقی و دکتر ناصح، راهنمای نگارش و ویرایش ص 13
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
✍مردم کوفه وقتی در برابر امامشان ایستادند که قبل از آن در برابر نائب امامشان، مسلم بن عقیل(ع) به مخالفت پرداختند!
حضرت مسلم آزمون ورودی مردم به حکومت معصوم بود!
ولایت فقیه هم آزمون ورودی به وقت ظهور امام معصوم است.
اطاعت محض از ولی فقیه تمرین فرمانبری محض از امام معصوم(ع) است.
مشق عشق است برای عشق بازی به وقت دیدار معشوق!
تشکیل نظامی اسلامی غیرمعصوم هم با همه کم و کسری هایش، مقدمه ظهور است برای تشکیل حکومت جهانی معصوم(ع)!
اینکه امام (ره) فرمود حفظ نظام اسلامی از حفظ جان امام زمان واجبتر است گرچه تمثیلیست برای اهمیت حفظ و دفاع از نظام اسلامی اما مگر نه اینکه نظام اسلامی هم برای برقراری اسلام است و هدف امام هم برقراری اسلام است، پس تعجب ندارد اگر امام زمان هم جانمبارکش را برای حکومت اسلامی بدهد همان کاری که جدّش حضرت حسین بن علی(ع) کرد
پسر فاطمه(س) جانش را داد تا اسلام برقرار بماند!
کلهم نور واحد
امام زمان هم به مانند جدش جان مبارکش را فدای اسلام خواهد کرد.
اما ما اجازه نخواهیم داد عاشورا تکرار شود اگر بصیر و فرمانبردار باشیم و تمرین ظهور کرده باشیم.
📌 #فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
#عجیب
[خیلی عجیب]
پیروزی نکته مثبتی دارد که شکست دادن ظاهری در برخی از موارد
دارای آن نیست؛
مثلاً در جنگ احد مسلمانان شکست خوردند و فراری شدند؛ لیکن نصری بهره مشرکان نشد، زیرا براساس توحید مستفاد از جملهی ﴿و مَا النَّصْرُ إِلّا مِن عِندِ الله» و عنایت به این مطلب که هرگز خــدا
مشرکان را برای پیروزی بر مسلمانان یاری نمیدهد، روشن می شود که
مشرکان منصور نبودند، هر چند مسلمانان را شکست دادند
تسنيم 159/32
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402