eitaa logo
مشفقون
3.7هزار دنبال‌کننده
603 عکس
546 ویدیو
12 فایل
"و هُم مِن السّاعةِ مُشفِقون" هدف عمل به وظیفه است... و یقین داریم آنچه میدانیم در مقابل آنچه نمیدانیم مثل قطره ای از اقیانوس است والله المستعان طلبه ای در قم محمد صالح مشفقی پور طالقانی👇 (https://eitaa.com/MoshfeghipourSaleh )
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا هر خبری را باور کنیم؟ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ. ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید. (1) اندیشه کنیم و عمل كنيم. یاعلی🌹 ________________ (1) سوره حجرات/ آیه 6/ ترجمه آیة الله مكارم. 💎 @Moshfeghoun 💐
https://t.me/irhesan/33 دو عروسک به نام زینب و محسن 🔸 زینب و محسن دو زائر اربعین هستند که چندسالی است زائرین کودک امام حسین(ع) را در پیاده روی همراهی می کنند. 🔸 هدف این طرح این است که برای زائرین کودک آقا نیز قدم هایی مناسب بردارد. قرار است تبدیل به دو شخصیت محبوب و دوست داشتنی برای کودکان شوند. دو شخصیتی که زائر اربعین امام حسین (ع) هستند. 🔸 عروسک های زینب و محسن اولین گام برای آشناییِ کودکان با این دو شخصیت بوده اند و از این پس با داستان، انیمیشن و انواعی از هدایا حضور خود را در ذهن و دل کودکان بیشتر خواهند کرد. تا هر کودکی با مراجعه به زینب و محسن به راحتی دلبسته پیاده روی اربعین شود و با فرهنگ این مراسم آشنا شود. ✅ توضیحاتی در خبرگزاری ایکنا: http://iqna.ir/fa/news/3646177/ ✅ جهت آشنایی بیشتر و از این طرح به این کانال مراجعه بفرمایید: ➡️ @irhesan ✅ یک نمونه عکس العمل زیبای زائر کوچکِ حضرت را بعد از دریافت عروسک، مشاهده بفرمایید: https://t.me/irhesan/28 پ.ن: بارها تأثیر گذاری اهدای این عروسک ها به کودکان را در مسیر پیاده روی، از نزدیک تجربه کرده ام. به این امید که اینگونه طرح ها حمایت بشوند. یاعلی 💎 @Moshfeghoun 💐
رابطه دین و اخلاق و چند نکته: 🔸 در زمینه رابطه اخلاق و دین، مباحث متعدد و تخصصیِ مفصلی مطرح است که قطعا با یک یا دو پست قابل ارائه نمی باشد. 🔸 علاقه مندان به این مباحث می توانند به کتاب " " آیة الله مراجعه و آن را مطالعه نمایند. این کتاب متن نسبتا روانی دارد. 🔸 پیشینه این بحث به قبل از اسلام (زمان ) باز می گردد و اتفاقا در مباحث علمای اسلام به صورت مستقل، در این باب و تحت این عنوان صحبتِ چندانی نشده است. (شاید احساس نیاز نبوده است) 🔸 نظریات و آراء متعددی در این زمینه وجود دارد، گرچه نظر اکثر متکلمان شیعی تقریبا مشخص است. 🔸 اگر این آراء و نظریه ها را در یک دامنه در نظر بگیریم، یک سر دامنه مبتلا به است که اخلاق و دین را کاملا و حتی گاهی متعارض! می دانند.(مانند برخی فلاسفه غربی) در سرِ دیگر دامنه شاهد هستیم که اساسا قائل به هیچ گزاره اخلاقی (و حسن و قبح افعال) مستقلا از دین و آنچه خدا بیان کند، نیستند!! یعنی می گویند: "هرچه که خداوند بگوید خوب است، پس خوب است و هرچه که بگوید بد است، پس بد است" و افعال به خودیِ خود متصف به خوبی یا بدی نمی شوند. (مانند اشاعره از متکلمین اهل سنت) 🔸 آنچه در ایران توسط برخی افراد مسمّی به مطرح می شود(چه بسا به خاطر تأثر از اندیشه های غربی و ترجمه کتب آنان) بیشتر مایل به جانب افراطیِ مسأله هست. (استقلال و اصالت اخلاق) 🔸 آنچه از آراء علمای به دست می آید(مخصوصا با توجه به بحث های عمیق آنان در باب عقلی) این است که آنان گرچه می پذیرند که افعال به خودیِ خود متصف به حسن و قبح می شوند(پذیرش حسن و قبح در ) اما برای فهم حسن و قبحِ بسیاری از همان افعال، عقل نیازمند وحی است و به تنهایی به شناخت نمی رسد.(عدم پذیرش حسن و قبحِ بسیاری از افعال در ) 🔸 طبیعتا در این موضوع، ما از اخلاق و دین بسیار مهم است. منظور ما از اخلاق، آنچه که فقط روابط انسانی و اجتماعی را بیان کند، نیست. و منظور ما از دین، آنچه که فقط روابط انسان و خداوند را بیان کند، نیست. همچنین این مسأله بدون در نظر گرفتن غایت و در این نوشته مد نظر نیست. 🔸 بنابراین اکثر قریب به اتفاق علمای شیعی، دین را مجموعه ای از ، اخلاق و احکام می دانند و قائل به بین اخلاق و دین هستند به این ترتیب که اخلاق جزئی از دین هست. 🔸 گاهی در برخی نوشته ها ادعا می شود که تقسیم دین به این سه بخش(عقاید و احکام و اخلاق) بی مبناست حال آن که این ادعا دقیق به نظر نمی رسد. علاقه مندان به عنوان نمونه مراجعه نمایند به شرح اصول کافی از صدر المتألهین/ ج2/ص37. 🔸 طبیعتا برخی از همان روشنفکرها که آراء نزدیک به افراط دارند و را کاملا(ثبوتا و اثباتا) مقدم بر می دانند در کلام خود استناداتی به برخی آیات قرآن و روایات هم دارند؛ اما به صورت کلی باید بیان کنم که اثبات چنین نظریه ی تقلیدی(دانسته یا ندانسته)، با و روایات اگر محال نباشد بسیار دشوار و تکلف آفرین است. 🔸 در این موضوعِ اخیر، کلامی از حضرت امیر(ع) در خطبه قاصعه از نهج البلاغه ذکر می کنم که البته روایاتی از سایر معصومین(ع) هم به چنین مضمونی وجود دارد که مؤید نظر اکثر علما است(یعنی عدم پذیرش حسن و قبح در مقام اثبات و عدم کفایت اخلاق بدون دین و استقلالِ تام آن از دین) که استناد به آن در مقالات و کتب مختلف، به چشم این حقیر نخورده است: "خداوند از همان لحظه که پیامبر(ص) را از شیر گرفتند(دوران کودکی)، بزرگترین فرشته خود را همراه او ساخت تا او را شبانه روز به سوی مکارم اخلاق و نیکی ها راهنمایی کند." ⬅️ پیامبر بزرگوار که اعقل عقلاء بودند، چه نیازی به این فرشته داشته اند؟ ⬅️ در مورد سایر مردم با درجه عقلی به مراتب پایین تر از حضرت رسول(ص) چگونه حکم می کنیم؟ 🔸 طبیعتا راه تحقیق و تأمل بیشتر در این مسأله باز است و بلکه این مسأله محتاج تحقیق و تأمل بیشتر هست. یاعلی🌹 💎 @Moshfeghoun 💐
🔸 در تحیر و تشتت و در جا زدنِ (1) همین بس که افرادش چشم به دهانِ کسانی بسته اند که هر از گاهی می بینیم همان کسان، در مبانی اولیه انقلاب دچار مشکل هستند و خودشان در حال آزمون و خطا هستند. 🔸 قرار بر ادامه ی همین روند باشد این انقلاب قدمی در جهت اهداف اسلامی اش حرکت نخواهد کرد... 🔸 کسانی عمامه به سر و بی عمامه که گرچه همه محترمند، اما همه یا با تریبون دار شده اند یا با و یا با اصل "خالف تُعرف" یعنی نقد کردن برخی از چیزها مثل و حوزه و ... . 🔸 منظور این نیست که آن کسان دلسوز و دغدغه مند نیستند... اما نباید فردی را در جایی که جایگاه حقیقی اش نیست بنشانیم... ❓بی تعارف یک سؤال: جوانان انقلابی که اندیشه های امثال و و و حاج آقا را روزانه در فضای مجازی و حقیقی به نقد و نظر و چالش می کشند، عاقبت خوش تری دارند یا جوانانی که به نقد و نظر بزرگوارانی چون حاج آقا و حاج آقا و آقای و آقای و فلان و بهمان رجل _ با عرض احترام خدمت ایشان و امثالشان_ (که خودشان هر از گاهی اندر خم یک کوچه اند) می پردازند...؟؟ کدام دسته شایسته تئوریسین بودن و اند؟؟ (2) ✅ این درد را کجا ببریم که در سطح جامعه، تریبون درستی نیست که اندیشه های دسته اول را بیان و تبیین کند؟ اما الی ما شاء الله تریبون های دیگر با اندیشه هایی بعضا ناتمام و روش هایی بعضا نادرست، مشغول به کارند... ✅ ای کاش به فکر ارتقای هرچه بیشتر سطح بحث ها و اندیشه هایمان باشیم... یاعلی🌹 ________________ (1) ابدا منظورِ این حقیر از جبهه انقلاب، حزب اصول گرایی نیست. (2) بحث در اینجاست که "ما" نباید امثال آن دسته دوم را به عنوان تئوری پرداز ببینیم والا فکر نمی کنم خود آن بزرگواران برای خودشان چنین جایگاهی قائل باشند یا به دنبالش باشند. 💎 @Moshfeghoun 💐
یعنی یک کشور درحالی که دشمنِ غدار و سابقه دارش، با همراهی چند کوتوله دیگر(سعود و صهیون) تمام قد، در مقابل هویت و تاریخ و ملیت و استقلالش ایستاده اند، منتها الیه افق فکری برخی مردمانش: روز تولد و رفع محدودیت از فلان عمامه به سری است که در مقابل بسیاری از عملکردهای گذشته اش باید یک لنگه پا بایستد؛ و یا اهمیت بخشیِ بیش از حد به موضوعِ فرعی فلان عضو زرتشتیِ به مشکل بر خورده در شورای اسلامی یزد است؛ جهان سوم همینجاست... چشم نچرخانید! 💎 @Moshfeghoun 💐
یاد باد آن روزگاران یاد باد! رئیس جمهور محترم : 1⃣ " با آمریکا امکان پذیر و شدنی است اما سخت است هرچند بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. از این رو دولت آینده باید بتواند رابطه ایران و آمریکا را از حالت به مرحله تنش که یک مرحله پایین تر است برساند." (۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ در جمع دانشجویان دانشگاه شریف) 2⃣ " من اگر اشتباه کردم، با صراحت در برابر ملت می‌کنم. همچنین من از ملت بزرگم درخواست کمک خواهم کرد. من با نام معصومین مدیریت ناتمام خود را توجیه نمی‌کنم."  (۱۸ خرداد ۹۲، در همایش «تدبیر و امید» در ورزشگاه شیرودی) ✅ نتیجه گیری با شما... 💎 @Moshfeghoun 💐
ترامپ یا آمریکا؟ آیا این که برخی فقط از حرف می زنند و طوری القا می کنند که حسابِ سایر دولت مردانِ از ترامپ جداست، عین بی انصافی و جهالت نیست؟ شاید هم قصدشان این است که این راهِ چندین بار تجربه شده ی ، مسدود نشود! عاقل باشیم! 💎 @Moshfeghoun 💐
ظاهرا نونِ بعضی ها تو است/ رسانه ها دقیقا کجایند/ نصیحت کننده ها کجایند/ امروز آیة الله آملى ، صحبت های دكتر در واکنش به اظهارات ترامپ را ، و دانستند. نمی دانم چرا اینگونه صحبت ها، آن طور که باید و در مقایسه با خبرهای تفرقه افکن، رسانه ای نمی شود. به عنوان یک معتقد به ، با شنیدن این جملات از ایشان خوشحال شدم و ای کاش هر چه زود تر شاهد برداشته شدن یک قدم هم توسط رئیس جمهور محترم باشیم. ✅ در اختلاف سلایق، دیدگاه ها و حتی مبانی و همچنین بیان اشکالات، به هیچ وجه نباید طوری عمل کنیم که شویم؛ یا دوستان را کنیم؛ البته اگر به این کشور و این انقلاب پایبندیم! 💎 @Moshfeghoun 💐
قرار نبود آقای قرائتی معصوم باشد/ ما هم قرار نبود بی انصاف باشیم. یک مدت ها قبل بنده به همراه جمعی سر سفره ناهار بودیم و اخبار سراسری شبکه یک را هم می دیدیم. یک دفعه در خلال یکی از خبر ها چهره هم به نمایش در آمد! هر کسی یک چیزی گفت: _ اِ آقای دوربینی...! _ آره بابا، این بنده خدا انگار کَم داره! عقده دیده شدن داره. _ بابا چند وقت پیش باهاش مصاحبه کردند و رسما نشونش دادن ولی این دست بردار نیست. _ این کار و زندگی نداره؟ _گفتم که بابا دیوونه است! _نه بابا! من یک بار تو نماز جمعه دیدمش، عادی به نظر می رسید. _ ولی به گمونم از یک کارگردان تو چینش دوربین ها وارد تره ...! و ... . (1) این جملات پراکنده تا هفت و هشت دقیقه ای ادامه داشت و این یعنی هفت هشت دقیقه از اخبار را گوش ندادیم! لذا اصل کار آقای قرائتی قابل توجیه هست؛ کدام معلمی است که هر از گاهی تَشَر نزند؟ آن هم معلمی که سن و سالی از او گذشته باشد؟ گرچه توقع انتخاب روش بهتری توسط ایشان بود. چراکه همانطور که خود ایشان بهتر از امثال من می دانند و متواضعانه و صادقانه عذرخواهی هم کردند، برای هر کسی زیباست و برای زیباتر! ولی ای کاش ما داشته باشیم! طرف با هزار تا فحش و توهین که کمترینش "تاریخ مصرف گذشته" هست، از رفتار غیر اخلاقی آقای می نالد! یکی نیست بگوید آخر مؤمن! اگر رفتار ایشان بی اخلاقی است، این جور حرف زدنِ شما اسمش چیست؟ بعضی ها منتظرند یک اتفاقی بیفتد و از آن برای هر چیزی استفاده کنند. یکی حکومت را می زند، یک قوه قضائیه را، یکی صدا و سیما را، یکی مدیران را، دیگری آخوند ها را و یکی پیشینه سیاسی ایشان را یاد آوری میکند!! مرز و موعظه با تعییر و را رعایت کنیم. ________________ (1) بنده شناختی از آقای دوربینی ندارم. بیان این خاطره صرفا به این جهت بود که واقعا در مواردی حضور ایشان موجب حواس پرتی گوینده، حضار و حتی بینندگان می شود. والا اگر قرار باشد آقا دوربینی ها را بگیرند، باید از مجلس شورای اسلامی شروع کنند!!! 💎 @Moshfeghoun 💐
چه کسی گفته است دو به علاوه دو می شود چهار!؟ با خواندن این مطلب خواهید فهمید که گاهی دو به علاوه دو نمی شود چهار!! یعنی گاهی و نتیجه ها، نادیده و انکار می شود. هر دو مطلبِ ذیل، برگرفته از منابع معتبر است، نتیجه ای را که می گیرید مقایسه کنید با آنچه که در عمل واقع شده است: 1⃣ حضرت رسول (ص) در روایتی ضمن تأکید بر حجت بودنِ خویش به اصحابش هشدار داد که بدانید به زودی مردی قدرت را به دست خواهد آورد و به شما خواهد گفت: شما را بس است و به سنت و احادیث نبوی نیازی ندارید!! اما بدانید هر آنچه حرام دانسته مثل آن است که خداوند حرام کرده باشد. (1) 2⃣ خلیفه اول بعد از اینکه حاکم شد به بهانه جلوگیری از اختلاف مردم، به آنان گفت: سخنی از رسول خدا نقل نکنید و حلال و حرام در قرآن، شما را بس است." (2) ✅ قضاوت و نتیجه گیری با شما... پ.ن: در منابع اهل سنت موارد زیادی دیده می شود که حقایقی بدیهی و واضح، نادیده گرفته می شود. یاعلی🌹 _____________ (1) سنن أبی داوود/ج2/ص392 (2) مسند احمد/ ج1/ 336 💎 @Moshfeghoun 💐
مجوزی به اسم آقازادگی!! با خبر شدم آن شخص هتاک و بی ادب که در ایام انتخاباتِ گذشته نسبت به (ع) کرده بود، به پنج سال حبس شده است. خیلی هم خوب👏 (1) اما ای کاش یک نفر راهنمایی می کرد که چگونه می توان یک ی ی را هم به خاطر جسارتی که به همان امام رضا (ع) کرد، محکوم کرد؟؟ 👈 امام رضا (ع) که همان امام رضا (ع) است... 👈 هر دو هم که جسارت کرده اند... 👈 اتفاقا جسارتِ این آقازاده به علت عالم زادگی و نماینده مجلس بودنش قبیح تر است. اما آن مجری که آقازاده نیست را پنج سال حبسش می بُرَند... در حالی که این یکی از آنجا که پشتش گرم است، راست راست می چرخد و هر از گاهی به افاضاتِ خودش ادامه می دهد. پ.ن: خدا رحمت کند را... __________________ (1) https://t.me/www_tabnak_ir/62427 💎 @Moshfeghoun 💐
خودکشی دو نوجوان و خفقان گرفتنِ نمایان! 🔸 دو دختر نوجوان به جهت آثار مخرب فضای مجازی و تاثر از یک بازیِ آنلاین، خودکشی کردند.😔 ⬅️ آیا دقت کرده اید از حلقومِ آن کسانی که از قضا در فضای مجازی و بعضا حقیقی تریبون دار حساب می شوند و به خاطر کوچک ترین چیزی آسمان و ریسمان می بافند، هیچ چیزی بیرون نمی آید؟ اما حق دارند...! چه کنند؟ چه بگویند؟ عُمری است با حرف ها و مطلق گویی هایی مثل ، ، فضای مجازی، باز کردن درها، تمام شدن عصر بگیر و ببند و ... توانسته اند شهرتی برای خود دست و پا کنند... 👈 آیا حاضرند بگویند نتیجه حرف هایشان علاوه بر کف و سوت برخی مردم، چنین چیزهایی هم هست؟؟ حاشا و کلا... ✅ متأسفم برای آن کسانی که از دست رفتن و صحیح و ارتباطات نامشروع در فضای مجازی(که گاهی به فضای حقیقی هم می کشد) را کمتر از می بینند... 💎 @Moshfeghoun 💐
دیگران گفتمانی نادرست ولی رایج... 🔸 یکی از شگرد های تبلیغی این است که یک مطلب _ ولو نادرست و ناقص_ به قدری از تریبون های مختلف به مردم القاء می شود که تبدیل به گفتمان رایج و جزء مسلمات قرار می گیرد. مقوله احترام به عقاید دیگران ( دیگران) هم به همین شکل است. 🔸 این مطلبِ ناتمام را، مطلق وار، به حدی به اذهان ما خوانده اند که اگر کسی با آن مخالفت کند، برچسب هایی می خورد که کمترینش و صاحب است! ✅ اما آیا واقعا هر عقیده ای محترم است؟ 🔸 هر منصفی، اگر مختصری در این موضوع بیندیشد بالوجدان خواهد فهمید که نمی توان هر عقیده ای را محترم دانست. به عنوان مثال دقایقی در برخی عقیده ها که از گوشه و کنار شنیده اید تأمل کنید، آیا حاضرید به همه آن ها احترام بگذارید؟ مثلا آیا زاویه دید ترامپ یا نتانیاهو نسبت به ایران را محترم می دانید؟ زاویه دید آن خانمی که خودش را همسر حضرت حجت(عج) می داند چه طور؟ یا آن فردی که خودش را خدا می داند؟ چند نمونه از (ع): 🔸 آیا بت شکنی (ع) که در قرآن ذکر شده است(1) دلیل روشنی برای خط بطلان کشیدن بر چنین تفکری نیست؟ چرا ایشان، عقاید بت پرستان را محترم ندانست و بت های آنان را خرد کرد!؟ 🔸آیا بت شکنی پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) را فراموش کرده ایم؟ مگر ایشان و حضرت امیرالمؤمنین (ع) بعد از فتح مکه بت های کعبه را نشکستند؟ 🔸 آیا حضرت امیر (ع) که به فرمان رسول خدا(ص) در سال نهم هجری، آن فرمان چهار ماده ای را در مراسم حج خواندند و به مشرکین فرصتی چهار ماهه دادند، احترام به عقاید مشرکان گذاشتند؟(2) و موارد بیشمار دیگری که می توان در این زمینه به آن ها استناد کرد. ⬅️ چند نکته: 1⃣ اینکه هر عقیده ای محترم نیست، ابدا به معنای به دیگران نیست. 2⃣ اینکه هر عقیده ای محترم نیست، به معنای ، تحقیر و فحاشی کردن نسبت به صاحبان آن عقاید نیست. 3⃣ اینکه هر عقیده ای محترم نیست، ابدا به معنای گفتگو های علمی نداشتن، سؤال نکردن و تفکر نکردن نیست. 4⃣ اینکه هر عقیده ای محترم نیست، به معنای محدود کردن افراد در تفکر و اندیشیدن نیست و پر واضح است که لزوما حاصل اندیشیدنِ افراد، عقاید صحیح و حق نیست. یاعلی _____________ (1) سوره انبیاء/ آیه 52 به بعد (2) مراجعه شود به کتب تفسیر ذیل آیات ابتدایی سوره توبه. 💎 @Moshfeghoun 💐
مشفقون
#احترام_به_عقاید دیگران گفتمانی نادرست ولی رایج... 🔸 یکی از شگرد های تبلیغی این است که یک مطلب _ و
دقت کنیم! یا احترام به صاحبان عقاید؟ 🔸 به نظر می رسد در برخی نوشتارها و گفتارها در موضوع احترام به عقاید دیگران ( )، یک خلطی بین احترام به عقیده و احترام به صاحب آن عقیده صورت گرفته است. 🔸 در حالی که با کمی تأمل و دقت، باید بین این دو تفکیک قائل شد و خواهیم فهمید که تلازمی بین این دو وجود ندارد. 🔸 به نظر می رسد مناسب است این دوستان، عنوان کلامشان را از "احترام به عقاید دیگران"، به "احترام به دیگران با عقایدِ مختلف" تغییر دهند. 🔸 عقیده محترم و غیر محترم: یک عقیده اگر باشد، ارزش دارد و در نتیجه محترم است. ولی اگر حق و صحیح نباشد، باطل است و هیچ ارزشی ندارد و در نتیجه محترم هم نمی باشد. اینجا اگر آن عقیده باطل را محترم بشماریم به تعبیر (ره) در واقع به حیثیت انسانی او بی احترامی کرده ایم.(1) و بنده اضافه می کنم حتی به حیثیت انسانی خود هم بی احترامی کرده ایم! (این که معیار شناخت حق و باطل چیست، خود مقوله ای جدا است و نیازمند نوشتاری دیگر) 🔸 صاحب عقیده محترم و غیر محترم: اما آیا صاحب یک عقیده ی باطل هم غیر محترم است؟ در اینجا با توجه به مواردی مثل اینکه آیا آن فرد لجوج است و یا با تفکر آزاد به این نتیجه رسیده؛ قاصر است یا مقصر؛ عملا با ما ستیز می کند یا خیر و ... می توان به پاسخ صحیح رسید. ✅ به این ترتیب کسی که تمام تلاش خود را برای یافتن حقیقت انجام داده است ولی با این حال به حقیقت نرسیده، گرچه خودش کاملا محترم است اما عقیده ی باطلش، ابدا محترم نیست و چه بسا در مواردی باید با آن اندیشه باطلش مقابله کرد. این کاری است که همه (ع) آن را انجام می داده اند و همانطور که در نوشتار قبل (2) اشاره شد، این مقوله به معنای تعطیل کردن و بستنِ باب نیست. 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 با احترام به حجج اسلام آقایان سید حمید و محمد رضا حفظهما الله. __________________ (1) پیرامون جمهوری اسلامی/ ص100 (2) https://t.me/Moshfeghoun/426 💎 @Moshfeghoun 💐
!!! هرگونه خواستید برداشت کنید و با ظن خود یار این متن شوید... (با اوضاع این روزها فقط یاد این👇 ماجرا افتادم؛ همین!) خلیفه دوم در زمان حکومتش، هایی را ایجاد کرد. یکی از آن ها نماز بود.(جماعت خواندن نماز های مستحبی!) وقتی (ع) به کوفه آمدند به (ع) فرمودند که به مردم بگوید دیگر نماز نافله را به جماعت نخوانند. مردم وقتی پیغام را شنیدند، داد و بیداد کردند که "واعمراه! سنت عمر از دست رفت!!" وقتی امام حسن(ع) بازگشت، امام علی(ع) پرسیدند این صداها چیست؟ پاسخ داده شد که مردم اعتراض دارند و واعمراه می گویند. حضرت امیر(ع) فرمودند بگو [هر گونه دلشان می خواهد] بخوانند😔 یکی از سندهای حضرت امیر(ع) همین بود و در این موردِ نماز، دهان های واعمرا گو را اینگونه بستند... حضرت در جایی دیگر از این اتفاق یاد می کنند و زبان به شکوه می گشایند: "مگر ندیدید که وقتی آنان را از نماز تراویح باز داشتم؛ از کسانی که در لشگرم، هم‌رزم من بودند؛ فریاد زدند: ای مسلمانان! سنت عمر از بین رفت! پس می‌رفت که لشگر از هم پاشیده شده و به امامت ائمه ضلالت و گمراهی درآید" (1) ✅ بلا تشبیه در همه اطراف این مشابهت😉 و امکان اشتباه در حکم و ....، اما آیا شما هم صداها را می شنوید؟ " واسپنتا! واسپنتا! " __________________ (1) کافی/ ج8/ ص58. 💎 @Moshfeghoun 💐
مشفقون
دقت کنیم! #احترام_به_عقاید یا احترام به صاحبان عقاید؟ 🔸 به نظر می رسد در برخی نوشتارها و گفتارها در
شهید مطهری(ره) و احترام به عقاید... 🔸 " مغالطه ای كه در دنيای امروز وجود دارد در همين جاست. از يک طرف می گويند فكر و عقل بشر بايد آزاد باشد، و از طرف ديگر می گويند عقيده هم بايد آزاد باشد، بت پرست هم بايد در عقيده خودش آزاد باشد، گاو پرست هم بايد در عقيده خودش آزاد باشد... هر كسی...هر چيزی را به عنوان عقيده برای خودش انتخاب كرده، بايد آزاد باشد و حال آن كه اين گونه عقائد، است، همين عقائد است كه دست و پای فكر را می بندد... 🔸 خود اعلاميه حقوق بشر، همين اشتباه را كرده است. اساس فكر را اين قرار داده است كه حيثيت انسانی محترم است، بشر از آن جهت كه بشر است محترم است (ما هم قبول داريم)... پس...هر عقيده ای كه خودش برای خودش انتخاب كرده، محترم است؛ عجبا!! [خوب]ممكن است بشر خودش برای خودش انتخاب كند و به دست و پای خودش ببندد، ما چون بشر را محترم می شماريم، [او را در اين كار آزاد بگذاريم!؟] 🔸 لازمه محترم شمردن بشر چيست؟ آيا اين است كه ما بشر را هدايت بكنيم در راه ترقی و تكامل يا اين است كه بگوئيم: آقا! چون تو بشر هستی، انسان هستی و هر انسانی احترام دارد، تو اختيار داری، هر چه را كه خودت برای خودت بپسندی من هم برای تو می پسندم و برايش احترام قائلم ولو آن را قبول ندارم و می دانم كه دروغ و خرافه است و هزار عوارض بد دارد، اما چون تو خودت برای خودت انتخاب كرده ای من آن را قبول دارم! آن چيزی كه خودش برای خود انتخاب كرده زنجير است! او برای دست و پای فكر خودش زنجير انتخاب كرده، تو چه طور اين زنجير را محترم ميشماری!؟ اين محترم شمردن تو اين زنجير را، بی احترامی به استعداد انسانی و حيثيت انسانی اوست كه فكر كردن باشد... 🔸 يک عده ای مي گويند ببينيد ما چه ملتی هستيم! ما در دو هزار و پانصد سال پيش اعلاميه حقوق بشر را امضا كرديم. كوروش وقتی كه وارد بابل شد با اينكه خودش بت پرست نبود و تابع مثلا دين زردشت بود، معذلك گفت تمام معابد بت پرستی ای كه در اينجا هست، محترم است پس ما ملتی هستيم طرفدار آزادی عقيده!!... از نظر انسانی اين كار صددرصد خلاف است. 🔸 كار صحيح كار (ع) است كه خودش تنها كسی است كه يك فكر آزاد دارد و تمام مردم را در زنجيرِ عقائد سخيف و تقليدی كه كوچكترين مايه ای از فكر ندارد، گرفتار می بيند. مردم به عنوان روز عيد از شهر خارج می شوند و او بيماری را بهانه می كند و خارج نمی شود بعد كه شهر خلوت می شود وارد بتخانه بزرگ می شود، يك تبر بر می دارد، تمام بتها را خرد می كند، بعد تبر را به گردن بت بزرگ می آويزد و می آيد بيرون. عمدا اين كار را كرد برای اينكه به نص قرآن كريم بتواند فكر مردم را آزاد بكند..." (1) 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺 پ.ن: بین عقیده و شخص معتقِد باید تفکیک قائل شد. ملاک محترم بودن یا نبودن یک عقیده، بودن یا بودن آن است. در حالی که ملاک محترم بودن یا نبودن یک شخص معتقِد، مواردی مثل ، ، تقصیر یا قصور و ... می باشد. _______________ (1) پیرامون جمهوری اسلامی/ ص98 تا 101. 💎 @Moshfeghoun 💐
چرا به دو قوه مهم کشور توهین می کنید!!؟/حرمت مسئولین عزیزِ ما مردم را نگاه دارید!! 🔸 :(7/ 8/ 96) « آمریکایی ها به یک کشور شرق آسیا می گویند بیا با ما کن، مگر دیوانه شده اند با شما مذاکره کنند؟!! شما مذاکره دیروز را که به تائید سازمان ملل رسیده را زیر پا می گذارید، با شما مذاکره کنند؟!!» ✅ آقای روحانی! لطفا در میان ملت در خانه همان ملت!!، به دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران نفرمایید!! مستحضر هستید که دولت ما مذاکره کرد و مجلس ما با سرعتی کم نظیر آن را تصویب و تأیید کرد!! بنابراین به نظر شما درست است که دولتِ ج.ا.ا را دیوانه و مجلس ج.ا.ا را دیوانه تر بدانیم؟ حاشا و کلا 💎 @Moshfeghoun 💐
❇️ سخنان درباره آثار باستانی استان فارس 🔰"من همین‌جا اشاره بکنم به این بناهای باستانىِ مربوط به قبل از اسلام؛ و بقیه‌ی چیزهائی که در این استان هست. انسان از دو نظر ممکن است به این مراکز باستانی نگاه کند؛ این ها را باید از هم تفکیک کرد. یک نگاه این است که این ها متعلق به جباران تاریخ بوده. هر کدامی که نگاه می کنیم، به یک نحوی به یکی از جباران تاریخ و طاغوت های بشری ارتباط پیدا می کند. بله، از این جهت به این ها هست. غالب متدینین و انسان هایی که نفرت طبیعی از استبداد و از جباریت دارند، با این دید وقتی به این بناهای باستانی نگاه می کنند، طبعاً برای آنها جاذبه‌ای ندارد. لیکن یک جنبه‌ی دیگر هم وجود دارد و آن این است که این بناها محصول سرپنجه‌ی است؛ محصول فکر راقی و روشن‌بین ایرانی است در سال ها و قرن ها پیش از این؛ این جنبه‌ی مثبت قضیه است. همه‌ی بناهائی که از لحاظ تاریخی - چه در اینجا، چه در اصفهان، چه در بقیه‌ی نقاط کشور - وجود دارد، از این قبیل است. درست است که جباران استفاده کردند، اما خالق و آفریننده‌ی این مجموعه‌ها کیست؟ ذهن ایرانی است، سرانگشت هنرمند ایرانی است، روحیه‌ی بلندنظر ایرانی است، ابتکار و ذوق ایرانی است؛ این برای یک ملت است. با این دید وقتی نگاه بکنیم، میبینیم اینها مثبت است؛ چه "تخت جمشید"، چه بقیه‌ی مناطق دیگر. این ها را نشان بدهید. 🔰در دنیا از چیزهائی که جنبه‌ی افتخارآمیز هم خیلی ندارد، گاهی اوقات به عنوان مفاخر تاریخی استفاده میکنند. آن کسانی که مفاخر تاریخی را ندارند، برای خودشان خلق میکنند! ما این همه مفاخر تاریخی داریم، این همه چیزهابی که مایه‌ی ملت ایران است، ملت ایران است؛ چرا اینها را نشان ندهیم؟ 🔰یک نفری برای من نقل می کرد، می گفت رفته بودیم یونان؛ ما را به مراکز گردشگری گوناگون می‌بردند و آنها را به ما نشان می دادند؛ از جمله به نقطه‌ای بردند، گفتند اینجا همان‌جایی است که سپاهیان ایرانی آمدند اینجا، از ما شکست خوردند. مردم را به یک بیابان خالی می برند و نشان می دهند که اینجا آنجایی است که ایرانی ها در آن دوره لشکرکشی کردند و در اینجا شکست خوردند. یک فضای خالی را نشان میدهند، یک مدّعای تاریخی را با یک فضای خالی اثبات می کنند. خب، اینجا نزدیکی کازرون -آن طوری که شنیدم- مجسمه‌ی والرین است، امپراتور روم، که زانو زده در مقابل پادشاه ایران. خیلی خب، اینجا را بروید نشان بدهید؛ این به آن در! این همه نقاط مثبتی که می تواند گذشته‌ی ما را نشان بدهد. 🔰من البته به شما عرض بکنم؛ اعتقاد راسخ و جازم و علمی دارم که آنچه ایرانی بعد از آمدن کرده، اصلاً قابل مقایسه نیست با آنچه در طول تاریخ گذشته‌ی خودش داشته. ایران در دوران اسلامی، در قرن سوم و چهارم و پنجم هجری، در قله‌ی دانش و تمدن و سیاست و اقتصاد جهانی قرار داشته. هیچ جای دنیا - از شرق و غرب، از آسیا و اروپا - در این حد نبودند؛ این به برکت اسلام بوده. ایران قبل از آن هرگز چنین اوجی را نداشته. در دوران سلسله‌های گوناگون ایرانی - از آل بویه بگیرید تا غزنویان و سلجوقیان و بقیه، تا دوره‌ی صفویه - این بخش از تاریخ ایران قابل مقایسه نیست؛ اما آن بخش دیگر تاریخ ایران هم، تاریخ ماست؛ آن هم ایران است؛ حالا یک حاکم طاغوتی در رأسش بوده، سنت های غلط و آئین های باطلی در آن ها وجود داشته؛ آن به جای خود، امر دیگری است؛ اما است. به هر حال روی مسئله‌ی حتماً بایستی کار شود؛ هم در زمینه‌ی مزارات اسلامی که بهترینش را شما در اینجا دارید، هم به وسیله‌ی مفاخر ادبی و هنری ما که شما عالیترینش - یعنی حافظ و سعدی - را اینجا دارید، هم در زمینه‌ی آنچه که در گذشته‌ی تاریخ وجود داشته است"(1) ____________________ (1) http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3436 [ متن از این کانال تلگرامی با اندکی تغییر گرفته شده است @enghelabema ] 💎 @Moshfeghoun 💐
🔸 یکی از مسائل مهم در احکام، شیوه بیان آن است. شیوه ای که معمولا در این زمینه به کار می رود شیوه "عمل به اجتهاد" است که در آن، احکام توسط مجتهدان و کارشناسان دینی از مدارک و منابع قطعی آن استنباط و استخراج شده و در اختیار افراد قرار می گیرد، لکن شیوه ای که در مجموعه "احکام آموزشی" به کار رفته، شیوه "عمل به احتیاط خاص" است، به این ترتیب که آراء و نظریات هشت نفر از مراجع عظام تقلید مورد بررسی قرار گرفته و رأیی که جامع همه آراء و قهرا موافق احتیاط است برگزیده و درج گردیده است. 🔸 احکام آموزشی در دو بخش عبادات و بانوان و در هر بخش با سه سطح (مجموعا شش مجلد) توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به چاپ رسیده است. 🔸 گرچه این مجموعه به عنوان یک متن آموزشی تنظیم شده ولی از آنجایی که نوع فقها، عمل به احتیاط را مجزی و مبرئ ذمه می دانند، مقلدان مراجع عظامی که نظریات آن ها در این کتاب مورد توجه قرار گرفته می توانند به این کتاب عمل نمایند. 🔸 فقیه فقید حضرت حجة الاسلام و المسلمین محمد رضا مشفقی پور عمر کوتاه ولی پر برکت خود را در راه تعلیم و تعلم علوم اسلامی و تهذیب نفس سپری کرد. 🔸 از جمله آثار دیگر ایشان می توان به کتابی تحت عنوان "روشی نوین در بیان احکام" در ۴ مجلد و براساس عمل به احتیاط مطلق اشاره کرد. 🔸 همچنین کتاب "رساله آموزشی" (جلد اول) که بر اساس فتاوای رهبر معظم انقلاب حضرت آیة الله خامنه اى نگارش یافته، حاصل تلاش، همت و کوشش ایشان می باشد. 🔸 دهم آبان، سالروز وفات این استاد برجسته می باشد که متأسفانه در سن 42 سالگی و در سانحه تصادف، دار فانی را وداع گفتند. رحمة الله و رضوانه عليه و علی جمیع المؤمنین. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسل سومی های انقلاب! هم نسلی ها! بفرماييد نان و پنیر... باید خواب چنین جلسات و دیدارها و رئیس جمهور هایی رو ببینیم! آیة الله #مرعشى_نجفى شهيد #رجايى #طلبه_ای_در_قم 💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به عمق دلمان رجوع کنیم... برای چه #زیارت_سیدالشهداء می رویم...؟؟ آية الله #مصباح یزدی @mesbahyazdi_ir 💎 @Moshfeghoun 💐
در خانه اگر کس است، یک حرف بس است/ خدا رحمت کند احمد آقا را... مرحوم احمد آقا فرزند (ره): "ما منسوبین امام(ره) باید توجه داشته باشیم که فقط به علت نزدیکی با ایشان است که با ما مصاحبه می شود و یا به ما احترام می شود... باید دقیقا توجه کنیم که اگر امام نبودند هرگز کسی ما را بدان صورت نمی شناخت تا با ما مصاحبه کند. پس من، من نکنیم که هیچیم... باید توجه کنیم که از انتساب سوء استفاده نکنیم که مبین است." (1) __________________ (1) بازگشت از نیمه راه/ ص70. 💎 @Moshfeghoun 💐
تازگی ها چه قدر مهم شده!! 🔸 سلام حاج آقا یک کلیپیه که یک گربه است از رو قران رد نمیشه. چنین چیزی درسته؟ ✅ سلام و الرحمه. رد بشود یا نشود، درست باشد یا نباشد... می خواهیم آن گربه را اثبات کنیم!؟ یا را!؟ این مُدل کلیپ ها به فرض صحیح بودن، هیچ ارزشی ندارد و باور بفرمایید اثبات حقانیت قرآن و دینِ ما، نیازی به چنین کارها و فیلم هایی ندارد. پخش کردن و دامن زدن به چنین فیلم هایی هم صحیح به نظر نمی رسد... چه زمانه ای شده؟ آن یکی حدیث عشق برای یک گربه می گوید و از دوری اش در عذاب است!!😔 این یکی با آن عظمت در معنا و لفظ را در حد رد شدن یا نشدن یک گربه پایین آورده است.😭 اندیشه کنیم موفق باشید🌷🙏 یاعلی 💎 @Moshfeghoun 💐
دع الناس یذهبون حیث شاؤوا/ ترجمه امروزیش میشه: مردم را بیخیال!! 🔸 فردی به (ع) عرض میکند: هرچه از اجر و ثواب زیارت (ع) برای قوم خودم می گویم، تکذیبم می کنند. حضرت فرمود: "مردم را رها کن هر جا می خواهند بروند،[مردم را بیخیال!] که خداوند به زائر امام حسین(ع) می کند..." (1) پ.ن: دو روز هست که به این جمله "دع الناس یذهبون حیث شاؤوا " فکر می کنم. اما نهایتا ترجیح دادم در مورد "الناس" چیزی ننویسم... فقط مدیونید اگر فکر کنید برخی از مسئولینِ این مملکت اسلامِ نابی😏، جزء این "الناس" هستند!! ____________________ (1) کامل الزیارات/ جعفر بن محمد بن قولویه(ره) / ص272 💎 @Moshfeghoun 💐