eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
218 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ نکته! هیچ انسان با وجدانی از حوادث طبیعی و غیر طبیعی و گرفتار شدن و مرگ مردم در کشورهای مثلا توسعه یافته خوشحال نمی شود ولی: از بودن سلبریتی‌های نادانی که فکر می‌کنند این حادثه‌ها اختصاص به ایران دارد و ما مرکز نحسی جهانیم، یا توهم می‌کنند این حوادث مربوط به کنش سیاسی- اجتماعی ماست، و یا اصلا فکر هم نمی‌کنند که تکرار بدبختی‌ها با واژه‌های مایوس کننده روح و روان ملت را می‌خورد، خیلی خیلی هم ناراحت می‌شود. ای کاش سلبریتی که نماد تخیل و توهم است در محدوده خود محدود بماند و مرجعیت فکری فرهنگی یک عده قرار نگیرد! @elmetawhid
◽️چگونه بحث سیاسی کنیم؟ (۷) اولی- ما یه فامیل داریم توی نظنز کار می کنه و از مهندس های رده بالا هم هست، میگه اصلا ما به فناوری هسته ای دست پیدا نکردم؛ میگه همه اش مال روسیه است!! دومی- اتفاقا ما یه فامیل داریم توی نطنز و فردو کار می کنه و میگه چیزی که ما بهش رسیدیم خیلی بالاتر از آن است که رسانه ای شده!! نظرتان درباره استدلال «یه فامیل داریم میگه...» چیست؟ خدا را شکر! همه توی همه قسمت‌های کلیدی نظام یک فامیل دارند که مطالب مورد نیاز آنها را هم می‌گوید! «فامیل»ها علاوه بر پست‌های کلیدی و غیر کلیدی در کشورهای خارجی هم حضور پررنگی دارند و هر کدام از محاسن و مناقب خارجه مطالبی دارند که نگو! البته بالعکس‌اش هم در موارد نادری صادق است. اما از نظر منطقی این استدلال چقدر ارزش دارد؟ فی الجمله می توانیم بگوییم «رجوع به متخصص» ارزش اثباتی دارد و بخش زیادی از گزاره‌های که پذیرفته‌ایم چه در زمینه موضوعات دینی و فقهی و چه در زمینه مسائل علمی و صنعتی از باب رجوع به متخصص است. حتی برخی از گزاره‌ها در اختیار عموم متخصصان هم نیست مثل آزمایش‌های گران‌قمیت یا دارای فناوری بالا که متخصصان معدودی در دنیا می‌توانند آن را بررسی تجربی کنند و سایرین به استناد ایشان مطلب را تأیید می کنند. 🔸لکن «رجوع به متخصص» چند ویژگی باید داشته باشد تا استدلال معتبری گردد: ۱. ارجاع به متخصص مجهول فاقد ارزش منطقی است، «فامیل ما می‌گوید» برای مخاطب همان قدر بی ارزش است که یک ادعا بدون دلیل ارائه گردد. البته در صورتی که شما نزد مخاطب مورد قبول باشید از باب اعتماد به شما و میزان اعتمادی که دارد منطقی است که سخن «فامیل» شما را بپذیرد. اما آیا اعتمادش به شما هم منطقی است؟ ۲. گاهی متخصص‌ها هر دو راست می گویند و متخصص هم هستند اما میزان دسترسی آنها به واقعیت یکسان نیست، مثل «فامیل»های دو نفر بالا که ممکن است به دلیل سطح دسترسی «محرمانه» و «سری» و «فوق سری» بعضی اسرار را بدانند و برخی را ندانند. ۳. یکی از ویژگی‌های مهم متخصص آن است که گرفتار پلیدی‌های اخلاقی مثل دروغ، منفعت طلبی شخصی و امثال آن نباشد. به تعبیر علمای اخلاق «عادل» باشد. البته لزومی ندارد عدالت فقهی داشته باشد، همین مقدار که انگیزه‌های منحرفی برای دگرگون کردن واقعیت نداشته باشد و کاشفیت از واقع داشته باشد کافی است. ۴. ویژگی دیگر «رجوع به متخصص» آن است که متخصصان دیگر او را تکذیب نکنند؛ منظور از تکذیب، کذب اخلاقی نیست بلکه کذب منطقی مقصود است. در تعارض متخصصان کار به اندازه‌ای پیچیده می‌شود که بر غیر متخصصان حیرت و سرگردانی می افزاید. در این صورت باید راه دیگری را برگزید. درباره قضیه انتقال آب از کارون به اصفهان و قم هر دو نوع متخصص وجود دارد، هم کسانی که می‌گویند دروغ است و هم کسانی که آن را مسلم و قطعی می دانند. 🔸خلاصه این که در فضای بحثهای سیاسی امروز آن قدر این مسأله تکرار شده که تقریبا حالت لوث مانندی پیدا کرده و اصلا نمی توان به سخن کسی اعتماد کرد. به نظرم بهترین راه بحث سیاسی روش تحلیلی است، راه رجوع به متخصص به دلیل استفاده بی معنا و بی حد تا اندازه زیادی مسدود شده است. @elmetawhid
◽️غدیر و نفی سکولاریسم! قبل از آن که بحث به دلایل لفظی بر ولایت برسد نکته اصلی در اثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام نفی سکولاریسم در اسلام است، اگر تفکر سکولار نفی شود دلالت واقعه غدیر و بلکه رفتارهای دیگر پیامبر بر ولایت روشن‌تر خواهد شد. منظورم از سکولاریسم، سکولاریسم حقوقی است و نه تبیینی و بنابراین: (۱) چون منشا حقانیت (و مشروعیت) مالکیت است، (۲) و مالکیت انحصار در خداوند تعالی دارد، (۳) و در نتیجه هیچ کس مالک هیچ چیز خود حتی سرنوشت خود هم نیست، (۴) و بالنتیجه حکم و حاکم هم که از مهم‌ترینِ شئون تصرف در سرنوشت است، منحصرا از جانب خداوند تعیین می‌شود. پس نمی‌توان هم زمان هم به توحید معتقد بود و هم مساله حاکمیت را با اهل حل و عقد و در سقیفه روشن کرد، و یا در مورد خلیفه دوم توسط خلیفه اول روشن گردد، و یا با شورای شش نفره مساله را به سرانجام رساند، و یا حتی با اجماع مسلمین حاکمیت و حکومت را تعیین کرد. تنها راه تعیین حاکم در اندیشه توحیدی نصب الهی است و لا غیر. لذا در خطبه غدیر نام هر ۱۲ امام را ذکر فرمودند. لذا معتقد به ولایت فقیه باید منصوب بودن فقیه را از جانب امام معصوم ثابت کند. @elmetawhid
◽️چند نکته درباره طرح صیانت: ۱. آبراهام مازلو نیازهای زیستی و معیشتی را پایه‌ای ترین نیازها دانسته و این یعنی تا زمانی که این نیازها برآورده نشود توجه به نیازهای دیگر مثل نیازهای اجتماعی و فرهنگی یا اصلا شکل نمی‌گیرد و یا به درستی رخ نمی‌دهد. این معنا تقریبا معادل این است که دینداری و فقر قابل جمع نیستند. بر این اساس حاکمیت یک نظام سیاسی وقتی نفوذ قدرت دارد که بتواند دست‌کم نیازهای معیشتی را به درستی مهیا کند. در زمانی که بر اثر یک دولت بی‌عرضه و تنبل وضع معیشت اقتصادی کشور حالتی شبیه بحران دارد سخن گفتن از یک طرح فرهنگی هر چند با انگیزه‌های صحیح و ضروری کاری بس نابخردانه است و امکان دفاع را می‌گیرد. منظور این است که حاکمیت وقتی توان اعمال قدرت ندارد چگونه قوانین جدید در موضوعی که با زندگی نزدیک به ۷۰ درصد مردم ارتباط دارد  وضع می‌کند؟ ۲. حتی اگر در زمان صحیح این اتفاق رخ می‌داد به دلیل اهمیت و حساسیت مساله و تجربه‌های ناموفق در این زمینه لازم می‌بود دوستان مجلسی با ارائه ده‌ها کنفرانس خبری و مناظره و برنامه تلویزیونی افکار عمومی را اقناع می‌کردند، تجربه کشورهای دیگر را نمایش می‌دادند و از طرح خود در یک بازه زمانی قابل توجه دفاع می‌کردند، اشکالات متخصصین را می‌شنیدند و از انتقادها استقبال می‌کردند تا طرح پخته و جامعی تدوین شود که طی گام‌های حساب شده و نه فانتزی به نتیجه می‌رسیدند. اما هیهات! گویا آنچه اهمیت ندارد ذهن مردم است. امتحان خوبی پس نداد این مجلس انقلابی! ۳. اما باید اشکالات و انتقادات را هم تحلیل کرد؛ به نظر می‌آید منشا برخی انتقادات تنبلی و روحیه تحول نخواهی و نیز بعضا ریشه در احساس حقارتی دارد که ایرانی "نمی‌تواند". لذا چند مطلب: اول) مسلما هر چیزی که تولید شود ابتدائا  نمی‌تواند به پای گوگل و واتساپ برسد، اما آیا انتظار را برآورده می‌کند یا ناکارآمد است؟ مطالبه باید به این سمت برود. دوم) کمال گرایی در برخی سبب شده است تصور کنند یا لازم است محصول تولیدی ۱۰۰ درصد خوب و مطلوب باشد یا اصلا نباید عرضه شود، این صفر و صدی غلط است. سوم) مهم‌تر از اینها تضمین اجرای اصل ۴۴ است، خصوصی سازی واقعی و صحیح رانت‌خواری را نابود می‌کند، مطالبه آگاهانه‌ای در این زمینه‌ها باید صورت پذیرد. @elmetawhid
سخنرانی - حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد موسوی فرد.MP3
41.37M
◽️ ضرورت کنش‌گری و درک سیاسی برای حفظ دین جلسه دوم هیات محبان فاطمه زهرا سلام الله علیها، اهواز ◾️ مهم‌ترین زمینه تربیت نفوس ◾️ قدرت، عامل حفظ و انتشار فرهنگ ◾️ روضه ورودیه @elmetawhid
سخنرانی - حجت الاسلام سید محمدجواد موسوی فرد.MP3
42.43M
◽️ضرورت درک و کنش‌گری سیاسی برای حفظ دین هیات محبان فاطمه زهرا سلام الله علیها، اهواز جلسه سوم ◾️تمایز جوامع به چیست؟ ◾️ فرهنگ و دین؛ روح جامعه انسانی ◾️ مردم ستون دین‌اند ◾️ روضه حضرت رقیه سلام الله علیها @elmetawhid
◽️نکته سیاسی فهمیدنش کار سختی نیست؛ اگر فایزر و مدرنا را هم می‌خواستیم وارد کنیم تازه میشد بازیچه‌ای جدید برای اذیت کردن ملت و التماس دولت انفعال و از آن طرف هم گذاشتن شرط و شروطی که تمامی ندارد برای دادن واکسن.. اگر احساس کنند به آنها احتیاج داری حتما آن را دستمایه سیاست کثیف‌شان می‌کنند. نهی رهبر انقلاب سبب شد تمرکز بر تولید داخلی افزایش پیدا کند و بنابراین بی جهت نیست اگر بگوییم علت نهی، همین بود که مردم را معطل شروطی که تمامی ندارد نکنند. اگر چنین باشد و نتوانند با واکسن بازیچه‌مان قرار دهند احتمالا ورود فایزر و مدرنا هم منعی نخواهد داشت. @elmetawhid
سخنرانی- حجت الاسلام و المسلمین سید محمدجواد موسوی فرد.MP3
46.89M
◽️ضرورت درک و کنش‌گری سیاسی برای حفظ دین هیات محبان فاطمه زهرا سلام الله علیها، اهواز جلسه چهارم ◾️تفاوت تفقه در دین و بصیرت در دینداری ◾️ دو مولفه مفهومی بصیرت ◾️ روضه حضرت حرّ @elmetawhid
◽️ ویروس و دینداری عامیانه! در زیارت اول امام حسین علیه السلام آمده است: "اراده تکوینی خداوند در اداره امور عالم ابتدا به خانه شما نازل می‌شود و سپس از آن به کل عالم می‌رسد". اراده و نگاه اهل بیت علیهم السلام زمین و زمان و فلک را نگاه داشته ولی نباید از این معارف برداشت‌های عوامانه شود. این که ویروس به مجلس سیدالشهداء راه ندارد از آن سخنان بی‌مبنا و بی معناست. ملاحظه نخست این است که آیا در کنار امر مقدس (مثل امام معصوم یا حرم مطهر یا مجالس حسینیه) خطر بلا اثر می‌شود؟ چه کسی و بر اساس چه سندی می‌تواند چنین ادعایی کند؟ اصلا مگر خود اهل بیت علیهم السلام بیمار نمی‌شدند؟ مگر خطرات و سموم بر بر بدن اهل بیت علیهم السلام اثر نمی‌کرده؟ کسی که چنین اعتقادهای سستی داشته باشد از معارف اهل بیت طرفی نبسته! ثانیا مجالس حسینی دارالشفایند و من هم کاملا معتقد به این مطلبم، اما معنای شفاء مگر این معنای سطحی است که ما تصور کردیم؟ مثلا استجابت دعا مگر معنایش این است که هر آنچه هر کس بخواهد عینا به او داده می‌شود؟ مسلما خیر! استجابت معنایی اعم از آنچه تصور کرده‌ایم دارد. شفا نیز چنین است؛ معنای شفا دادن اهل بیت لزوما خوب شدن از بیماری نیست و اساسا اهل بیت علیهم السلام به مصلحت خداوندی کار می‌کنند نه اراده من و تو! بنده تا کنون هیچ فقیهی -به حمل شایع- ندیدم که حکم به این سخنان عوامانه کرده باشد. مجلس عزای حسین علیه السلام هرگز نباید تعطیل شود ولی شکل مجلس لزوما آن چیزی نیست که تا کنون بوده است. @elmetawhid
سخنرانی - حجت الاسلام سیدمحمدجواد موسوی فرد.MP3
40.72M
◽️ضرورت درک و کنش‌گری سیاسی برای حفظ دین هیات محبان فاطمه زهرا سلام الله علیها، اهواز جلسه پنجم ◾️معنای عالم بودن به زمان ◾️ مصداق عالم بودن به زمان ◾️ مدرنیته؛ پدیده غالب عصر حاضر ◾️ روضه حضرت عبدالله بن الحسن سلام الله علیه @elmetawhid
36.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر تصور می‌کنید آمریکا منتظر بود فایزر را به ما بفروشد و ما واکسن را نگرفتیم این گزارش شبکه آمریکایی Vox را ببینید!
سخنرانی - حجت الاسلام سیدمحمد جواد موسوی فرد.MP3
45.33M
◽️ضرورت درک و کنش‌گری سیاسی برای حفظ دین هیات محبان فاطمه زهرا سلام الله علیها، اهواز جلسه ششم ◾️دو راه حمله و هجمه به دین توسط مدرنیته ◾️ اول- علم مدرن با روش تجربی با سکولاریزه کردن دانش ◾️ روایتی بسیار مهم در باب احتیاج و استغناء در باب علم ◾️ دوم- دولت‌های مدرن ◾️ روضه حضرت قاسم بن الحسن سلام الله علیه @elmetawhid