eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۲۷ الی ۳۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ و خداوند مرا
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۲۷ الی ۳۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ضمناً، نشان مى دهد: این نوزاد که طبق یک اعجاز، به سخن در آمد، از این واقعیت آگاه بود که: او یک فرزند نمونه در میان انسان ها است که تنها از مادر بدون دخالت پدر تولد یافته است. به هر حال، گرچه در جهان امروز، درباره مقام مادر سخن بسیار گفته مى شود و حتى روزى را به نام روز مادر اختصاص داده اند، اما متأسفانه وضع تمدن ماشینى چنان است که: رابطه پدران و مادران را از فرزندان خیلى زود قطع مى کند، آن چنان که کمتر روابط عاطفى بعد از بزرگ شدن در میان آنها دیده مى شود. در اسلام، روایات شگفت انگیزى در این زمینه داریم که: اهمیت فوق العاده مقام مادر را به مسلمانان توصیه مى کند، تا در عمل ـ نه تنها در سخن ـ در این باره بکوشند. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: مردى نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمده، عرض کرد: یا رَسُولَ اللّهِ مَنْ أَبَرُّ؟ قالَ أُمَّکَ، قالَ ثُمَّ مَنْ؟ قالَ أُمَّکَ، قالَ ثُمَّ مَنْ؟ قالَ أُمَّکَ! قالَ ثُمَّ مَنْ؟ قالَ أَباکَ!: اى پیامبر! به چه کسى نیکوئى کنم؟ فرمود: به مادرت، عرض کرد بعد از او به چه کسى؟ فرمود: به مادرت، بار سوم عرض کرد بعد از او به چه کسى؟ فرمود: به مادرت، در چهارمین بار که این سؤال را تکرار کرد، فرمود: به پدرت . در حدیث دیگرى مى خوانیم: جوانى نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى شرکت در جهاد (آنجا که جهاد واجب عینى نبود) آمد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: أَ لَکَ والِدَةٌ؟ قالَ: نَعَمْ قالَ: فَالْزَمْها فَإِنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ قَدَمِها: آیا مادرى دارى عرض کرد آرى، فرمود: در خدمت مادر باش که بهشت زیر پاى مادر است . بدون شک، اگر زحمات فراوانى را که مادر از هنگام حمل، تا وضع حمل، و دوران شیرخوارى و تا زمان بزرگ شدن او تحمل مى کند، رنج ها، تعب ها، بیدارى ها، بیمارى ها و پرستارى ها را که او با آغوش باز در راه فرزند خود پذیرا مى گردد، در نظر بگیریم، خواهیم دید: هر قدر انسان در این راه بکوشد، باز هم در برابر حقوق مادر بدهکار است. جالب این که: در حدیثى مى خوانیم: ام سلمه، خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) رسیده عرض کرد: همه افتخارات، نصیب مردان شده، زنان بیچاره چه سهمى از این افتخارات دارند: پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: بَلى إِذا حَمَلَتِ الْمَرْأَةُ کانَتْ بِمَنْزِلَةِ الصّائِمِ الْقائِمِ الْمُجاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ فِی سَبِیلِ اللّهِ، فَإِذا وَضَعَتْ کانَ لَها مِنَ الاْ َجْرِ ما لایَدْرِی أَحَدٌ ما هُوَ لِعِظَمِهِ، فَإِذا أَرْضَعَتْ کانَ لَها بِکُلِّ مَصَّة کَعِدْلِ عِتْقِ مُحَرَّر مِنْ وُلْدِ إِسْماعِیلَ، فَإِذا فَرَغَتْ مِنْ رَضاعِهِ ضَرَبَ مَلَکٌ کَرِیمٌ عَلى جَنْبِها وَ قالَ اسْتَأْنِفِی الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکِ!: آرى (زنان هم افتخارات فراوانى دارند) هنگامى که زن باردار مى شود، در تمام طول مدت حمل به منزله روزه دار، شب زنده دار و مجاهد در راه خدا با جان و مال است، هنگامى که وضع حمل مى کند آن قدر خدا به او پاداش مى دهد که: هیچ کس حد آن را از عظمت نمى داند، هنگامى که فرزندش را شیر مى دهد در برابر هر مکیدنى از سوى کودک، خداوند پاداش آزاد کردن برده اى از فرزندان اسماعیل را به او مى دهد، و هنگامى که دوران شیرخوارگى کودک تمام شد، یکى از فرشتگان بزرگوار خداوند بر پهلوى او مى زند، و مى گوید: برنامه اعمال خود را از نو آغاز کن; چرا که خداوند همه گناهان تو را بخشیده ! (گوئى نامه عملت از نو آغاز مى شود). در جلد دوازدهم تفسیر نمونه ذیل آیه ۲۳ سوره اسراء بحث هاى دیگرى در این زمینه داشتیم. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۶۷ 🔺 پرهیز از دنیا طلبی ↩️ اين بحث را با حديثى از امام صادق(عليه السلام) كه در
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۶۷ ❌ پرهیز از دنیا طلبی ↩️ "اميرمؤمنان(عليه السلام) در پايان مى فرمايد: «وضع دنيا به قدرى ناپايدار است كه هرگاه گفته شود فلان كس توانگر شد (ديرى نمى پايد كه) گفته مى شود بى خير و بى نوا گشت و هرگاه از فكر بقاى او (در اين جهان) شاد شوند (چيزى نمى گذرد كه) خبر مرگ او آن ها را محزون مى كند. اين حال دنياى آنهاست و هنوز روزى كه در آن غمگين و مأيوس شوند فرانرسيده است»; (إِنْ قِيلَ أَثْرَى قِيلَ أَكْدَى! وَ إِنْ فُرِحَ لَهُ بِالْبَقَاءِ حُزِنَ لَهُ بِالْفَنَاءِ! هذَا وَلَمْ يَأْتِهِمْ «يَوْمٌ فِيهِ يُبْلِسُونَ»). «اثرى» به معناى توانگر شد از ماده «ثروت» گرفته شده است. «اكدى» به معناى بخيل و فقير و بى نوا گرديد از ماده «كُدية» (بر وزن حُجره) در اصل به معناى سختى و صلابت زمين است سپس آن را به افراد بخيل و گاه فقير اطلاق كرده اند. «يبلسون» از ماده «ابلاس» در اصل به معناى اندوه است و به معناى يأس و نااميدى نيز به كار مى رود. امام(عليه السلام) در اين بخش از كلام خود بى اعتبارى و سرعت تغيير دنيا را بيان مى فرمايد و نشان مى دهد كه ميان توانگرى و فقر و همچنين زندگى و مرگ فاصله چندانى نيست; شب مى خوابد و توانگر است، صبح برمى خيزد و فقير، چراكه ثروت هاى او براثر حادثه اى بر باد رفته و ورشكست شده و به خاك سياه نشسته است. گاه در نهايت سلامت و شادابى زندگى مى كند اما حوادث پيش بينى نشده ناگهان خرمن زندگى او را درو مى كند و همه را متحير مى سازد. قرآن مجيد نيز ناپايدارى دنيا را بارها به گياهانى تشبيه مى كند كه در فصل بهار مى رويند و سرسبز و خرم و پرطراوت اند اما چيزى نمى گذرد كه خزان فرامى رسد و همگى خشكيده و زرد مى شوند و تندباد خزان، آن ها را جدا كرده و به هر سو پراكنده مى كند. تهامى، شاعر و اديب نكته دان شيعه و شهيد راه ولايت قصيده معروفى دارد كه به مناسبت از دست دادن فرزند دلبندش سروده و از بهترين اشعار عرب در اين زمينه است و با اين شعر آغاز مى شود: حُكْمُ المَنِيَّةِ فِي البَرِيَّةِ جاري * ما هذِهِ الدُّنيا بِدارِ قَرارِ حكم مرگ در تمام انسان ها جارى است و اين جهان جاى قرار و ثبات نيست. سپس مى افزايد: بَيْنا تَرى الإنسانَ فيها مُخْبِراً * حتّى يُرى خَبَراً مِن الأخبارِ در حالى كه انسان زنده است و از حوادث مختلف خبر مى دهد ناگهان طومار زندگانى اش پيچيده مى شود و خودش جزء اخبار مى گردد ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پیامبر خاتم(ص): هر که برادر خود را بخاطر گناهی که از آن توبه کرده سرزنش کند، نمیرد تا اینکه خود به آن گناه مرتکب شود.😵 📙تنبیه الخواطر؛۱:۱۱۳ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و شصت 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻛﻨﻴﻪ ﺷﺎﻋﺮ ﻭﻱ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻛﻨﻴﻪ‌
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و شصت و یک 🔷 ⬅️ ﺩﺭ ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺭﺍ ﺻﺤﺎﺑﻲ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺭﺋﻴﺲ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺧﺰﺭﺝ ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺻﻔﻴﻦ ﺩﺭﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 1- ﺷﻴﺦ ﻣﻔﻴﺪ ﺁﻣﻮﺯﮔﺎﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 413 ﺩﻳﺪﻩ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻥ ﻓﺮﻭ ﺑﺴﺘﻪ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﻔﺼﻮﻝ ﺍﻟﻤﺨﺘﺎﺭﻩ " ﺟﻠﺪ ﺩﻭﻡ ﺹ 87 ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻘﻞ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ: ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﻟﻴﻞ ﻭﺍﻋﺘﺮﺍﻓﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﻮﺍﺋﻲ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ (ﻉ)، ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺷﻴﻌﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﻣﻌﺘﺰﻟﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻋﻨﺎﺩ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ [ جلد۳ﺻﻔﺤﻪ ۲۲۴] ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺷﻴﻌﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻲ ﺩﻟﻴﻞ. ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺍﻱ ﻫﻢ ﻛﻪ ﺷﻴﺦ ﻣﻔﻴﺪ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﮔﻮﻳﺪ: ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻗﻴﺲ ﺑﻄﻮﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻴﺞ ﻛﺲ ﺍﺯﻣﻮﺭﺧﺎﻥ ﻭ ﺭﺍﻭﻳﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺷﻚ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪﻱ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻋﻠﻢ ﺁﻥ ﺭﺍﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﻳﺎﺭﻱ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﻭ ﺍﻣﻴﺮ ﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺻﻔﻴﻦ ﻭ ﺟﻤﻞ ﺣﺘﻤﻲ ﻭ ﻣﺴﻠﻢ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻫﻤﺎﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻭﻟﺶ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺖ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ: ﻗﻠﺖ ﻟﻤﺎ ﺑﻐﻲ ﺍﻟﻌﺪﻭ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺣﺴﺒﻨﺎ ﺭﺑﻨﺎ ﻭ ﻧﻌﻢ ﻟﻮﻛﻴﻞ ﻗﻴﺲ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﻋﻠﻨﻲ ﻭ ﻭﺍﺿﺢ ﺑﺮ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺑﺎﺳﺘﻨﺎﺩ ﺧﺒﺮ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ، ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﻣﺴﻠﻢ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺧﻄﺒﻪ ﺭﻳﺎﺳﺖ ﻫﻤﮕﺎﻧﻲ ﻭ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﻱ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻤﻮﻡ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻭﺍﺟﺐ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ. 2- ﺍﻳﻦ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺭﺍ ﺁﻗﺎ ﻭ ﺳﺮﻭﺭ ﻣﺎ ﺷﺮﻳﻒ ﺭﺿﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 4. 6 ﺩﺭ ﺧﺼﺎﻳﺺ ﺍﻟﺎﺋﻤﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﺭﺍﻭﻳﺎﻥ ﻭ ﻧﺎﻗﻠﻴﻦ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺑﺮ ﻧﻘﻞ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻗﻴﺲ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﻗﻴﺲ ﺍﻳﻦ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ (ﻉ) ﻣﻲ‌ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺑﺼﺮﻩ ﺑﺮﮔﺸﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺍﻭﻟﺶ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ: ﻗﻠﺖ ﻟﻤﺎ ﺑﻐﻲ ﺍﻟﻌﺪﻭ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺣﺴﺒﻨﺎ ﺭﺑﻨﺎ ﻭ ﻧﻌﻢ ﺍﻟﻮﻛﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺷﺎﻋﺮ (ﻗﻴﺲ ﻭ ﺣﺴﺎﻥ) ﻫﺮ ﺩﻭ ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺍﺻﻞ ﻗﻀﻴﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﺤﻞ ﻭﺭﻭﺩ ﻭ ﺧﺮﻭﺝ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
تحدیر(تندخوانی)جزء۱۳قرآن‌کریم - <unknown>.mp3
3.89M
💠 تلاوت تحدیر جزء ۱۳ قرآن کریم 🎙 استاد معتز آقایی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۲۷ الی ۳۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ضمناً، نشان
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۲۷ الی ۳۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۳ ـ بکر زائى از جمله سؤالاتى که آیات فوق برمى انگیزد این است: آیا از نظر علمى امکان تولد فرزند بدون پدر وجود دارد؟ آیا مساله تولد عیسى(علیه السلام) تنها از مادر، مخالف تحقیقات دانشمندان در این زمینه نیست؟ در پاسخ باید گفت: بدون شک، این مسأله از طریق اعجاز صورت گرفته، ولى علم امروز نیز امکان چنین امرى را نفى نکرده، بلکه تصریح به ممکن بودن آن نموده است. مخصوصاً موضوع بکر زائى در میان بسیارى از حیوانات دیده شده، و با توجه به این که: مسأله انعقاد نطفه اختصاصى به انسان ها ندارد، امکان این امر را به طور عموم اثبات مى کند. دکتر الکسیس کارل فیزیولوژیست و زیست شناس معروف فرانسوى در کتاب انسان موجود ناشناخته چنین مى نویسد: هنگامى که به میزان سهمى که هر یک از پدر و مادر در تولید مثل دارند فکر مى کنیم، باید آزمایش هاى لوب و باتایون را به خاطر بیاوریم که: از یک تخمک بارور نشده قورباغه، بدون دخالت اسپرماتوزوئید به وسیله تکنیک هاى خاصى قورباغه جدیدى مى توان به وجود آورد. به این ترتیب، که ممکن است یک عامل شیمیائى یا فیزیکى را جانشین سلول نر کرد، ولى در هر حال همیشه وجود یک عامل ماده ضرورى است . بنابراین آنچه از نظر علمى براى تولد فرزند قطعیت دارد وجود نطفه مادر (اوول) مى باشد و گرنه در مورد نطفه نر (اسپرماتوزوئید) عامل دیگرى مى تواند جانشین آن گردد. به همین دلیل، مسأله بکر زائى واقعیتى است که در جهان امروز، مورد قبول پزشکان قرار گرفته. هر چند بسیار نادر اتفاق مى افتد. از این گذشته، این مسأله در برابر قوانین آفرینش و قدرت خداوند آن گونه است که قرآن مى گوید: إِنَّ مَثَلَ عِیسى عِنْدَ اللّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُراب ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ: مثل عیسى در نزد خدا همچون آدم است که او را از خاک آفرید، سپس به او فرمان داد موجود شو! او هم موجود (کاملى) شد . یعنى این خارق عادت از آن خارق عادت مهم تر نیست. * * * ۴ ـ چگونه نوزاد سخن مى گوید؟ ناگفته پیدا است طبق روال عادى، هیچ نوزادى در ساعات، یا روزهاى نخستین تولد، سخن نمى گوید، سخن گفتن، نیاز به نمو کافى مغز و سپس ورزیدگى عضلات زبان و حنجره و هماهنگى دستگاه هاى مختلف بدن با یکدیگر دارد، و این امور، عادتاً باید ماه ها بگذرد تا تدریجاً در کودکان فراهم گردد. ولى هیچ دلیل علمى هم بر محال بودن این امر نداریم، تنها این یک خارق عادت است و همه معجزات چنین هستند، یعنى همه، خارق عادتند نه محال عقلى، شرح این موضوع را در بحث معجزات پیامبران آورده ایم. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۶۷ ❌ پرهیز از دنیا طلبی ↩️ "اميرمؤمنان(عليه السلام) در پايان مى فرمايد: «وضع د
📝 شرح حکمت ۳۶۸ ✍فلسفه ثواب و عقاب: امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى و فشرده و كوتاه به فلسفه ثواب و عقاب در برابر اطاعت و معصيت اشاره كرده، مى فرمايد: «خداوند سبحان ثواب را بر اطاعتش و كيفر را بر معصيتش مقرر داشته است تا بندگانش را از عذاب خود بازدارد و آن ها را به سوى بهشتش سوق دهد»; (إِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ وَضَعَ الثَّوَابَ عَلَى طَاعَتِهِ، وَ الْعِقَابَ عَلَى مَعْصِيَتِهِ، ذِيَادَةً لِعِبَادِهِ عَنْ نَقْمَتِهِ وَ حِيَاشَةً لَهُمْ إِلَى جَنَّتِهِ). «ذيادة» در اصل از ماده «ذود» (بر وزن ذوب) به معناى منع كردن و جلوگيرى نمودن است كه در قرآن مجيد در سوره قصص آيه 23 درمورد دختران شعيب به آن اشاره شده و مى فرمايد: «(وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمْ امْرَأتَيْنِ تَذُودَانِ); در كنار چاه آب مدين به جز چوپان ها دو زن را ديد كه از رفتن گوسفندان خود به سوى چاه آب جلوگيرى مى كردند». در كلام نورانى مورد بحث مفهومش اين است كه خداوند عقاب را بر گناه قرار داده تا بندگانش را از عذاب خود بازدارد. «حياشة» مصدر حاش يحوش ـ آن گونه كه ارباب لغت ازجمله ابن منظور در لسان العرب، گفته اند ـ به معناى سوق دادن صيد به سوى دام يا به سوى افرادى كه آماده صيد كردن هستند مى باشد سپس به معناى هرگونه سوق دادن، به كار رفته و در كلام نورانى بالا به همين معنا استفاده شده است زيرا امام(عليه السلام) مى فرمايد: خداوند ثواب و عقاب را بر طاعت و معصيت قرار داده تا بندگانش را به سوى بهشتش سوق دهد. (توجه داشته باشيد كه اين واژه اجوف واوى است و اجوف يايى آن به معناى ديگرى است.) تعبير به «وضع الثواب...» سبب شده است كه در ميان شارحان نهج البلاغه بحث هايى درباره هماهنگى اين كلام با مذهب اشاعره يا عدليه صورت گيرد. مى دانيم اشاعره منكر حسن و قبح عقلى هستند بنابراين اوامر و نواهى را تابع مصالح و مفاسد نمى دانند و همچنين ثواب و عقاب را امر عقلى نمى شمرند بلكه معتقدند همه اين ها قراردادى و طبق وضع شارع مقدس است در حالى كه پيروان مكتب عدل (شيعه و معتزله) معتقدند كه حسن و قبح، عقلى است; آنچه خداوند امر فرموده داراى مصلحتى بوده و آنچه نهى كرده داراى مفسده اى و اين مصالح و مفاسد سبب اوامر و نواهى پروردگار شده است. ثواب و عقاب نيز يك امر عقلى است چراكه مطيع و عاصى نمى توانند در ترازوى عقل يكسان باشند به همين دليل خداوند به مطيعان پاداش نيك و به عاصيان كيفر و مجازات مى دهد. ولى قابل توجه اين كه اگر خداوند هيچ ثواب و عقابى بر اطاعت و معصيت قرار ندهد بلكه همان مصالح و مفاسد را كه در طاعات و معاصى است سبب امر و نهى قرار دهد كارى برخلاف عدالت و حكمت و حكم عقل انجام نداده است. مثلاً اگر طبيب به بيمار دستور دهد فلان دارو را مصرف كن و اين امر طبيب داراى فوائدى براى اين بيمار باشد همين نكته براى صحت امر طبيب كافى است و نياز به پاداش و جزاى اضافه اى ندارد و همچنين اگر بيمار را از بعضى كارها بازدارد به دليل زيانى كه در آن كارهاست، نهى او حكيمانه است و نيازى به كيفر ندارد. اوامر و نواهى الهى نيز اگر تنها به دليل مصالح و مفاسد آن ها باشد كاملاً حكيمانه است و نيازى به پاداش و كيفر ندارد. ولى خداوند براى لطف و رحمت بيشتر و ايجاد انگيزه در طاعات و نفرت از معاصى، براى اطاعت ثوابى قرار داده و براى معصيت عقابى. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امام صادق علیه‌السلام: 🔸هر کس دعایی کند و از پیامبر یادی نکند، دعایش بالای سرش بال و پر می‌زند وقتی (با صلوات) از پیامبر یاد کند دعایش پر خواهد کشید. 🔹مَن دَعا و لَم يَذكُرِ النَّبِيَّ رَفرَفَ الدُّعاءُ عَلى رَأسِهِ، فَإِذا ذَكَرَ النَّبِيَّ رُفِعَ الدُّعاء 📚 الكافي، ج‏۲، ص۴۹۱. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و شصت و یک 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ⬅️ ﺩﺭ ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺍﻳﻦ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و شصت و دو 🔷 ↩️ 3- ﻭ ﺍﻳﻦ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺭﺍ ﺣﺠﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺷﻴﺦ ﻋﺒﻴﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺴﺪ ﺁﺑﺎﺩﻱ ﺩﺭ " ﺍﻟﻤﻨﻘﻊ " (ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﻣﺎ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﻧﺰﺩ ﻣﺎ ﻫﺴﺖ - ﻣﻮﻟﻒ) ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﺳﻨﺪﺵ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ [جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ 115] ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﮔﻮﻳﺪ: ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺩﻟﻴﻠﻬﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ (ﻉ) ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﭘﻴﺸﻮﺍﺋﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﺳﻤﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﮔﻔﺘﺎﺭﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻨﺼﻮﺹ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺷﺪﻩ (ﻭ ﺣﻘﺶ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ) ﻭ ﮔﻮﻳﺪ: ﻛﻪ ﻛﻤﻴﺖ ﺑﻦ ﺯﻳﺪ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﻭ ﺣﺴﺎﻥ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺭﺍ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 4- ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺭﺍ ﻋﻠﺎﻣﻪ ﻛﺮﺍﺟﻜﻲ ﻣﺘﻮﻓﻲ 449 ﺩﺭ ﻛﻨﺰ ﺍﻟﻔﻮﺍﺋﺪ ﺹ 234 ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻳﻦ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﭼﻴﺰﻫﺎﺋﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺎﺩﻩ ﺣﻔﻆ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺻﻔﻴﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﭘﺮﭼﻢ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺷﺖ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 5 - ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻤﻈﻔﺮ ﺳﺒﻂ ﺍﺑﻦ ﺟﻮﺯﻱ ﺣﻨﻔﻲ ﻣﺘﻮﻓﻲ 654 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﺘﺬﻛﺮﻩ " ﺹ 20 ﺍﻳﻦ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﺳﻨﺪﺵ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﮔﻮﻳﺪ: ﻗﻴﺲ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺻﻔﻴﻦ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 6- ﺁﻗﺎﻱ ﻣﺎ ﻫﺒﻪ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺭﺍﻭﻧﺪﻱ ﺩﺭ " ﺍﻟﻤﺠﻤﻮﻉ ﺍﻟﺮﺍﺋﻖ " (ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻣﺎ ﻫﺴﺖ - ﻣﻮﻟﻒ) ﺍﻳﻦ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺭﺍ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 7- ﻣﻔﺴﺮ ﻛﺒﻴﺮ ﺷﻴﺦ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻔﺘﻮﺡ ﺭﺍﺯﻱ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ ﺩﻭﻡ ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ ﺹ 193. 8- ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺍﺑﻦ ﺷﻬﺮ ﺁﺷﻮﺏ: ﺷﻴﺦ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻣﺎ ﺷﻬﻴﺪ ﻓﺘﺎﻝ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﻭﺿﻪ ﺍﻟﻮﺍﻋﻈﻴﻦ ﺹ 90. 9- ﺁﻗﺎﻱ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ، ﻗﺎﺿﻲ ﻧﻮﺭ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺮﻋﺸﻲ ﺷﻬﻴﺪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1019 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ " ﺹ 101. 10- ﻋﻠﺎﻣﻪ ﻣﺠﻠﺲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 1111 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﺒﺤﺎﺭ " ﺟﻠﺪ ﻧﻬﻢ ﺹ 245. 11- ﺳﻴﺪ ﻋﻠﻲ ﺧﺎﻥ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 1120 ﺩﺭ " ﺍﻟﺪﺭﺟﺎﺕ ﺍﻟﺮﻓﻴﻌﻪ " [جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ 116] (ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻣﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ - ﻣﻮﻟﻒ) ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺟﻨﮓ ﺻﻔﻴﻦ. 12- ﺷﻴﺦ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻣﺎ ﺻﺎﺣﺐ " ﺍﻟﺤﺪﺍﺋﻖ " ﺍﻟﺒﺤﺮﺍﻧﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 1186 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﻛﺸﻜﻮﻝ " ﺹ 18. ﻭ ﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﻣﺘﺎﺧﺮﻳﻦ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺷﻴﻌﻪ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﻣﺬﻛﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺎﺩﻩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان