eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مُوسَىٰ ۚ إِنَّهُ كَانَ مُخْلَصًا وَكَانَ رَسُولًا نَّبِيًّا و در این کتاب از موسى یادکن، که او خالص شده و رسول و پیامبر (والامقامى) بود. (مریم/۵۱) * وَنَادَيْنَاهُ مِن جَانِبِ الطُّورِ الْأَيْمَنِ وَقَرَّبْنَاهُ نَجِيًّا ما او را از جانب راست (کوه) طور فرا خواندیم. و (همچون) نجوا کننده او را (به خود) نزدیک ساختیم. (مریم/۵۲) * وَوَهَبْنَا لَهُ مِن رَّحْمَتِنَا أَخَاهُ هَارُونَ نَبِيًّا و ما از رحمت خود، برادرش هارون را ـ که پیامبر بود ـ به او بخشیدیم. (مریم/۵۳) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
ابراهیم(علیه السلام) به گفته خود وفا کرد و بر سر عقیده خویش با استقامت هر چه تمام تر باقى ماند، هموا
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۵۱ الی ۵۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✅موسى(علیه السلام) پیامبرى مخلص و برگزیده سه آیه فوق، اشاره کوتاهى به موسى(علیه السلام) دارد که فرزندى است از دودمان ابراهیم، و موهبتى است از مواهب آن بزرگمرد که خط او را تعقیب و تکمیل کرد نخست، روى سخن را به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) کرده مى گوید: از موسى در کتاب آسمانیت یاد کن (وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مُوسى). آنگاه پنج قسمت از مواهبى را که به این پیامبر بزرگ مرحمت فرمود بازگو مى کند: ۱ ـ او به خاطر اطاعت و بندگى خدا به جائى رسید که: پروردگار او را خالص و پاک ساخت (إِنَّهُ کانَ مُخْلَصاً). و مسلماً کسى که به چنین مقامى برسد، از خطر انحراف و آلودگى مصون خواهد بود; چرا که شیطان با تمام اصرارى که براى منحرف ساختن بندگان خدا دارد، خودش اعتراف مى کند که قدرت بر گمراه کردن مخلصین ندارد. قالَ فَبِعِزَّتِکَ لاَ ُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ * إِلاّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ: گفت سوگند به عزتت همه آنها را گمراه مى کنم * مگر بندگان مخلصت .(۱) ۲ ـ او پیامبر و رسول والامقامى بود (وَ کانَ رَسُولاً نَبِیّاً). حقیقت رسالت آن است که: مأموریتى بر عهده کسى بگذارند و او موظف به تبلیغ و اداى آن مأموریت شود، و این مقامى است که همه پیامبرانى که مأمور دعوت بودند داشتند. ذکر نَبِیّاً در اینجا اشاره به علو مقام و رفعت شأن این پیامبر بزرگ است; زیرا این واژه در اصل از نبوة (بر وزن نغمة) به معنى رفعت و بلندى مقام گرفته شده، البته ریشه دیگرى نیز دارد که از نبأ به معنى خبر است; زیرا پیامبر، خبر الهى را دریافت مى کند و به دیگران خبر مى دهد اما در اینجا مناسب تر همان معنى اول است. * * * ۳ ـ آیه بعد، اشاره به آغاز رسالت موسى کرده، مى گوید: ما او را از طرف راست کوه طور فرا خواندیم (وَ نادَیْناهُ مِنْ جانِبِ الطُّورِ الاْ َیْمَنِ). در آن شب تاریک و پر وحشتى که با همسرش از بیابان هاى مدین گذشته و به سوى مصر، در حرکت بود، به همسرش درد وضع حمل دست داد، و گرفتار سرماى شدیدى شد و به دنبال شعله آتشى در حرکت بود، ناگهان برقى از دور درخشید و ندائى برخاست و به موسى(علیه السلام) فرمان رسالت داده شد، و این بزرگترین افتخار و شیرین ترین لحظه عمر او بود. ۴ ـ علاوه بر این ما او را نزدیک ساختیم و با او سخن گفتیم (وَ قَرَّبْناهُ نَجِیّاً).(۲) نداى الهى موهبتى بود و تکلم با او موهبت دیگر. * * * ۵ ـ و سرانجام، از رحمت خود، برادرش هارون را که او نیز پیامبر بود به او بخشیدیم تا پشتیبان و یار و همکار او باشد (وَ وَهَبْنا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنا أَخاهُ هارُونَ نَبِیّاً). * * * نکته ها: ۱ ـ مخلَص چه کسى است؟ در آیات فوق، خواندیم: خداوند موسى(علیه السلام) را از بندگان مخلَص خود (به فتح لام) قرار داد، و این مقام همان گونه که اشاره کردیم، مقامى است بسیار با عظمت، مقامى است توأم با بیمه الهى از لغزش ها و انحراف ها، مقام نفوذناپذیرى در برابر شیطان که جز در سایه جهاد مداوم با نفس، و اطاعت مستمر و پى گیر از فرمان خدا به دست نمى آید. بزرگان علم اخلاق این مقام را، مقامى بسیار بلند و عالى مى دانند و از آیات قرآن استفاده مى شود که: مخلَصین ویژگى ها و افتخارات خاصى دارند که در ذیل آیات مناسب به خواست خدا خواهد آمد. ✍ پی نوشت: ۱ ـ ص، آیات ۸۲ و ۸۳. ۲ ـ نَجِى به معنى مناجى ، کسى است که: با دیگرى نجوا (سخن در گوشى) دارد، در اینجا خداوند نخست، موسى(علیه السلام) را از فاصله دورى صدا زد و بعد که نزدیک شد با او به نجوا پرداخت (ناگفته پیداست که خداوند نه زبانى دارد و نه مکانى، بلکه ایجاد امواج صوتى در فضا مى کند و با بنده اى همچون موسى سخن مى گوید). ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۱ بخش چهاردهم 🔺رزق و عمر وسیله آزمایش «سرانجام مرگ را با عوامل پايان عمر، پيون
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۱بخش چهاردهم ✅ رزق و عمر نشانه آزمایش "در روايت ديگرى مى خوانيم: «از جمله دعاهايى که مستجاب نمى شود، دعاى انسان سالمى است که در خانه نشسته و دست از تلاش و کوشش برداشته و عرضه مى دارد: خدايا به من روزى ده! (فرشتگان الهى) به او مى گويند: اين دعاى تو مستجاب نيست. برخيز و تلاش کن.» امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: «أَرْبَعٌ لاَيُسْتَجَابُ لَهُمْ دُعَاءٌ: الرَّجُل جَالِسٌ فِي بَيْتِهِ، يَقُولُ: يَا رَبِّ ارْزُقْنِي! فَيَقُولُ لَهُ: أَلَمْ آمُرْکَ بِالطَّلَبِ».(9) از سوى ديگر، تقديرات الهى در بسيارى از موارد هماهنگ با تدبيرات ما است; يعنى خداوند مقدّر کرده آنها که تلاش و کوشش مى کنند سهم بيشترى داشته باشند و آنها که سُست و تنبل اند سهم کمتر. اين هماهنگىِ تقدير و تدبير، پاسخ روشنى به کسانى مى دهد که به بهانه تقدير از تدبير سرباز مى زنند و تن به تنبلى مى دهند. از سوى سوم، بى شک استعداد جسمانى و فکرى همه انسان ها يکسان نيست و افراد بشر از نظر هوش و استعداد و مديريّت اقتصادى و توان جسمى براى کار کردن بسيار تفاوت دارند و همين، سرچشمه تفاوت بهره هاى آنها در اين قسمت مى شود; آن کس که اين تفاوت ها را مقدّر کرده، طبعاً تفاوت هاى روزى را نيز مقدّر فرموده است و انتظار يکسان بودن همه انسانها از نظر روح و جسم، انتظار بسيار بى جايى است; مانند انتظار مساوى بودن همه اعضاى بدن و تمام استخوان ها و عضلات; چرا که در مجموعه بدن، هر عضوى مأموريتى دارد و توان او به اندازه مأموريت اوست و مجموعه جهان انسانيّت نيز، همانند يک بدن است، با تفاوت ها در جهات مختلف و طبعاً با تفاوت در بهره هاى روزى. نتيجه اينکه: آنچه در خطبه بالا درباره تقدير ارزاق آمده، مى تواند اشاره اى به تمام آنچه در سه نکته بالا گفتيم بوده باشد و اين چيزى بر خلاف عدالت نيست; بلکه عين عدالت و حکمت است." ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امام حسن مجتبى عليه السلام: 💚اَ نَا الضّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فى قَلْبِهِ اِلاَّ الرِّضا اَنْ يَدْعُوَ اللّه َ فَيُسْتَجابَ لَهُ. 💚كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را مستجاب كند. 📚كافى، ج 2، ص 62، ح 11 🍃اللهم عجل لولیک الفرج🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم 14-1-403.mp3
27.23M
# موعظه 🎙حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم 📝 موضوع : فرصت های رسیدن به خدای متعال @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و هفتاد و یک 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺗﺴﻠﻂ ﺍﻭ ﺑﺮ ﻓﻨﻮﻥ ﻧ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و هفتاد و دو 🔷 ↩️ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻃﺒﺮﻱ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺑﻦ ﺍﺛﻴﺮ ﺟﻠﺪ ﺳﻮﻡ ﺹ 106 ﭼﻨﻴﻦ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺍﻭ ﭘﺮﭼﻤﺪﺍﺭ ﺍﻧﺼﺎﺭ ﺑﻮﺩ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﺯ ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﻫﻴﺒﺘﻲ ﺑﺲ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﺍﺷﺖ. ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﺳﺘﻴﻌﺎﺏ " ﭼﻨﻴﻦ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻓﺘﺢ ﻣﻜﻪ ﭘﺮﭼﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺳﻌﺪ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﺪﺳﺖ ﻗﻴﺲ ﺳﭙﺮﺩ، ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﭘﺮﭼﻢ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺳﻌﺪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺴﺮﺵ ﻗﻴﺲ ﺑﺪﻫﺪ، ﻋﻠﻲ ﻫﻢ ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺭﺍﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ. ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻭ ﭘﺎﻳﮕﺎﻩ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﻮﺩ: ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﻴﻜﺎﺭ ﺑﺎ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻭ ﻛﺸﺘﻦ ﻭﻱ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﻴﻦ ﺑﺮﻣﻲ ﺍﻧﮕﻴﺨﺖ ﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ: ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﺤﺒﻮﺑﺘﺮ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺯﻣﺎﻡ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺪﺳﺖ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻋﺪﻝ ﻭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﺟﺮﺍ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﺑﭙﺎ ﺧﻴﺰﺩ ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻮ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﻓﺮﻭﺯﺍﻥ ﻭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻱ ﺷﺐ ﺗﺎﺭ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻲ، ﺗﻮ ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻩ ﻣﺎﺋﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺨﺘﻴﻬﺎ ﺑﺘﻮ ﭘﻨﺎﻩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﻫﻴﻢ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻣﺎ ﺗﻴﺮﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﻟﻜﻦ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺍﮔﺮ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺭﺍ ﺑﺤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﮔﺬﺍﺭﻱ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺣﻴﻠﻪ ﻭ ﻣﻜﺮﻱ ﻛﻪ ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ، ﺁﻫﻨﮓ ﻣﺼﺮ [ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ 130] ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺴﻮﻱ ﺁﻧﺠﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﻓﺖ ﻭ ﻭﺿﻊ ﻳﻤﻦ ﺭﺍ ﺑﻬﻢ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﻳﺨﺖ ﻭ ﻃﻤﻊ ﺩﺭ ﻣﻠﻚ ﻋﺮﺍﻕ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﻤﻮﺩ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻭ ﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﻳﻤﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﺸﺘﻦ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻭ ﺭﻳﺨﺘﻦ ﺧﻮﻥ ﺍﻭ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﺟﻨﺎﻳﺖ ﻭ ﻳﻚ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ ﺩﺭ ﻋﺮﻭﻕ ﺁﻧﻬﺎ ﺟﺎﻱ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﻟﻬﺎﺷﺎﻥ ﻣﻤﻠﻮ ﺍﺯ ﻛﻴﻨﻪ ﺟﻮﺋﻲ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ ﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﻗﺎﺗﻠﻴﻦ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺠﺎﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻋﻠﻢ ﻭ ﻳﻘﻴﻦ ﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﺣﻘﺎﺋﻖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻱ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺑﻨﮕﺮﻧﺪ ﺑﻪ ﻇﻦ ﻭﮔﻤﺎﻥ ﺍﻛﺘﻔﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺠﺎﻱ ﻳﻘﻴﻦ ﺷﻚ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﺠﺎﻱ ﺧﻮﺑﻴﻬﺎ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻫﻮﺍﻱ ﻧﻔﺲ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﻣﺮﺩﻡ ﺣﺠﺎﺯ ﻋﺮﺍﻕ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺣﺮﻛﺖ ﺑﺪﻩ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻨﮕﻨﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﺟﻬﺖ ﻣﺤﺎﺻﺮﻩ ﺍﺵ ﻛﻦ ﻭ ﻛﺎﺭﻱ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﻭ ﺯﺑﻮﻧﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻣﺎﻳﻮﺱ ﺷﻮﺩ. ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﺨﺪﺍ ﺍﻱ ﻗﻴﺲ ﺳﺨﻨﻲ ﻧﻴﻜﻮ ﮔﻔﺘﻲ ﻭ ﻣﻄﻠﺒﻲ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﺑﻤﻮﻗﻊ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﺟﺎﺭﻱ ﺳﺎﺧﺘﻲ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2