eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🤲 دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان
Joze24.mp3
4.19M
🔊 جزءخوانی قرآن کریم به امام زمان عليه‌السّلام 📖 تلاوت جزء بیست و چهارم قرآن کریم 🎙استاد: معتز آقایی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۵۱ الی ۵۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✅موسى(علیه السل
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۵۱ الی ۵۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ۲ ـ فرق رسول و نبىّ رسول در اصل، به معنى کسى است که: مأموریت و رسالتى بر عهده او گذارده شده، تا آن را ابلاغ کند، و نبىّ بنا بر یک تفسیر، به معنى کسى است که از وحى الهى آگاه است و خبر مى دهد، و بنا بر تفسیر دیگر، به معنى شخص عالى مقام است (که ماده اشتقاق هر دو قبلاً بیان شد) این از نظر لغت. اما از نظر تعبیرات قرآنى، و لسان روایات، بعضى معتقدند: رسول کسى است که، صاحب آئین و مأمور ابلاغ باشد، یعنى وحى الهى را دریافت کند و به مردم ابلاغ نماید، اما نبىّ دریافت وحى مى کند ولى موظف به ابلاغ آن نیست، بلکه تنها براى انجام وظیفه خود او است، و یا اگر از او سؤال کنند پاسخ مى گوید. به تعبیر دیگر، نبىّ همانند طبیب آگاهى است که در محل خود آماده پذیرائى بیماران است، او به دنبال بیماران نمى رود، ولى اگر بیمارى به او مراجعه کند از درمانش فروگذار نمى کند. اما رسول همانند طبیبى است سیار، و به تعبیرى که على(علیه السلام) در نهج البلاغه درباره پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) فرموده: طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ .(۳) او به همه جا مى رود، به شهرها، روستاها، کوه و دشت و بیابان تا بیماران را پیدا کند و به مداواى آنها بپردازد، او چشمه اى است که به دنبال تشنگان مى دود، نه چشمه اى که تشنگان او را جستجو کنند. از روایاتى که در این زمینه به ما رسیده و مرحوم کلینى در کتاب اصول کافى در باب طبقات الانبیاء و الرّسل و باب الفرق بین النبىّ و الرّسل آورده چنین استفاده مى شود: نبى کسى است که تنها حقایق وحى را در حال خواب مى بیند (همانند رؤیاى ابراهیم(علیه السلام)) و یا علاوه بر خواب در بیدارى هم صداى فرشته وحى را مى شنود. اما رسول کسى است که علاوه بر دریافت وحى، در خواب و شنیدن صداى فرشته، خود او را هم مشاهده مى کند.(۴) البته، آنچه در این روایات وارد شده، با تفسیرى که گفتیم، منافات ندارد; چرا که ممکن است مأموریت هاى متفاوت پیامبر و رسول تأثیر در نحوه دریافت آنها از وحى داشته باشد، و به تعبیر دیگر، هر مرحله اى از مأموریت، همراه با مرحله ویژه اى از وحى است (دقت کنید). * * * ✍ پی نوشت ۳ ـ نهج البلاغه ، خطبه ۱٠۸. ۴ ـ اصول کافى ، جلد اول، صفحات ۱۳۳ و ۱۳۴ (چاپ دارالکتب الاسلامیه). ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امام رضا (علیه السلام) فرمودند : 🖌 چه بسا مردی که سال از عمرش بیش نمانده ، صله ی رحم به جا آورد و خدا به خاطر این کار ، عمرش را به سال افزایش دهد و خدا آنچه را می‌خواهد انجام می دهد . 📓 اصول کافی ، ج۲ ، ص۱۵۰ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و هفتاد و دو 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻃﺒﺮﻱ ﻭ ﺗ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و هفتاد و سه 🔷 ↩️ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﻗﻴﺲ ﺭﺍ ﺑﻬﻤﺮﺍﻩ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻙ ﻧﻬﺎﺩﺵ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺠﺘﺒﻲ ﻭ ﻋﻤﺎﺭ ﻳﺎﺳﺮ ﺑﻜﻮﻓﻪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎﺍﺑﺘﺪﺍ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻋﻤﺎﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻗﻴﺲ ﺍﺯ ﺟﺎﻱ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺛﻨﺎ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﻭ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺷﻮﺭﻱ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻠﺎﻙ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻭ ﻫﺠﺮﺕ ﺑﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ، ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﺼﺐ، ﻗﺘﻞ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﻣﻨﻜﺮ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺒﺎﺡ ﻭ ﺣﻠﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺣﻠﺎﻝ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻃﻠﺤﻪ ﻭ ﺯﺑﻴﺮ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯﺭﻭﻱ ﺣﺴﺪ ﺷﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﺯﻳﺮ ﺑﺎﺭ ﺑﻴﻌﺖ ﺧﺎﻟﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺧﻠﻊ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺍﺗﻤﺎﻡ ﺣﺠﺖ ﺷﺪﻩ ﻭﺩﻳﮕﺮ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﺎﻥ ﻭ ﺧﻄﺒﺎ ﻛﻮﻓﻲ ﺍﺯ ﺟﺎﻱ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﻋﺠﻠﻪ ﻭ ﺷﺘﺎﺑﻲ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺑﻪ ﻧﺪﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻧﺠﺎﺷﻲ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺖ: [ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ 131] ﺭﺿﻴﻨﺎ ﺑﻘﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺫﻛﺎﻥ ﻗﺴﻤﻨﺎ ﻋﻠﻴﺎ ﻭ ﺍﺑﻨﺎ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﻭ ﺭﺍﺿﻲ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺤﻤﺪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻛﺮﻡ ﺭﺍ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺎ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻗﻠﻨﺎ ﻟﻪ ﺍﻫﻠﺎ ﻭ ﺳﻬﻠﺎ ﻭ ﻣﺮﺣﺒﺎ ﻧﻘﻴﻞ ﻳﺪﻳﻪ ﻣﻦ ﻫﻮﻱ ﻭ ﺗﻮﺩﺩ ﻣﺎ ﻣﻘﺪﻡ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮔﺮﺍﻣﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺧﻴﺮ ﻣﻘﺪﻡ ﺑﺎﻭ ﮔﻔﺘﻴﻢ ﺩﺳﺘﻬﺎﻳﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻋﺸﻖ ﻭ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺑﻮﺳﻴﺪﻳﻢ ﻓﻤﺮﻧﺎ ﺑﻤﺎ ﺗﺮﺿﻲ ﻧﺠﺒﻚ ﺍﻟﻲ ﺍﻟﺮﺿﺎ ﺑﺼﻢ ﺍﻟﻌﻮﺍﻟﻲ ﻭ ﺍﻟﺼﻔﻴﺢ ﺍﻟﻤﻬﻨﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﺗﻮ ﻣﻲ‌ﭘﺴﻨﺪﻱ ﺑﻤﺎ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺑﺪﻩ ﻭ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺑﺘﻮ ﭘﺎﺳﺦ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺑﻜﺎﺭ ﺑﺮﺩﻥ ﺷﻤﺸﻴﺮﻫﺎﻱ ﺑﺮﻧﺪﻩ ﻭ ﻧﻴﺰﻩ‌ﻫﺎﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺷﻤﺸﻴﺮﻫﺎﻱ ﭘﻬﻦ ﻭ ﺗﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﻛﺮﺩ. ﻭ ﺗﺴﻮﻳﺪ ﻣﻦ ﺳﻮﺩﺕ ﻏﻴﺮ ﻣﺪﺍﻓﻊ ﻭ ﺍﻥ ﻛﺎﻥ ﻣﻦ ﺳﻮﺩﺕ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﻮﺩ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﻔﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﻭ ﺁﻗﺎﺋﻲ ﻣﺎ ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﻲ ﺑﺪﻭﻥ ﭼﻮﻥ ﻭ ﭼﺮﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻗﺎﺋﻲ ﻗﺒﻮﻝ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﻛﺮﺩ ﮔﺮ ﭼﻪ ﺁﻧﻜﺲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻗﺎﺋﻲ ﻣﺎ ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﻲ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻭ ﺁﻗﺎ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ﻓﺎﻥ ﻧﻠﺖ ﻣﺎ ﺗﻬﻮﻱ ﻓﺬﺍﻙ ﻧﺮﻳﺪﻩ ﻭ ﺍﻥ ﺗﺨﻂ ﻣﺎ ﺗﻬﻮﻱ ﻓﻐﻴﺮ ﺗﻌﻤﺪ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﺳﺘﻲ ﺭﺳﻴﺪﻱ، ﻣﺎ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺁﻧﻴﻢ ﻭﻟﻲ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﻟﺨﻮﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﻧﺮﺳﻴﺪﻱ ﺗﻌﻤﺪﻱ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃تلاوت سوره قیامت 🔸امام حسن علیه السلام فرمودند 🌸چنان برای دنیایت تلاش کن که گویا همیشه زنده‏ ای 🌸و چنان برای آخرتت تلاش کن که گوئی فردا مرگت فرا می‏ رسد @Nahjolbalaghe2
Joze25.mp3
4.26M
🔊 جزءخوانی قرآن کریم به امام زمان عليه‌السّلام 📖 تلاوت جزء بیست و پنجم قرآن کریم 🎙استاد: معتز آقایی @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَّبِيًّا و در این کتاب از اسماعیل (نیز) یاد کن، که او در وعده اش صادق، و رسول و پیامبرى (بزرگ) بود. (مریم/۵۴) *** وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا او همواره خانواده اش را به نماز و زکات فرمان مى داد. و پیوسته مورد رضایت پروردگارش بود. (مریم/۵۵) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۵۱ الی ۵۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ۲ ـ فرق رسول
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۵۴ و ۵۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✅ اسماعیل پیامبر صادق الوعد بعد از ابراهیم(علیه السلام) و فداکارى هاى او و همچنین اشاره کوتاهى که به فرازى از زندگى موسى(علیه السلام) شد، سخن از اسماعیل بزرگترین فرزند ابراهیم(علیه السلام)، به میان مى آورد، و یاد ابراهیم(علیه السلام) را با یاد فرزندش اسماعیل، و برنامه هایش را با برنامه هاى او تکمیل مى کند، و پنج صفت، از صفات برجسته او را که مى تواند براى همگان الگو باشد، بیان مى نماید. روى سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده مى گوید: در کتاب آسمانیت از اسماعیل یاد کن (وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِسْماعِیلَ). که او در وعده هایش صادق بود (إِنَّهُ کانَ صادِقَ الْوَعْدِ). و پیامبر عالى مقامى بود (وَ کانَ رَسُولاً نَبِیّاً). * * * او همواره خانواده خود را به نماز و زکات، امر مى کرد (وَ کانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ). و همواره مورد رضایت پروردگارش بود (وَ کانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِیّاً). در این دو آیه، صادق الوعد بودن، پیامبر عالى مقام بودن، امر به نماز و پیوند و رابطه با خالق داشتن، امر به زکات و رابطه با خلق خدا برقرار نمودن، و بالاخره کارهائى انجام دادن که جلب خشنودى خدا را کند، از صفات این پیامبر بزرگ الهى شمرده شده است. تکیه، روى وفاى به عهد، و توجه به تربیت خانواده، به اهمیت فوق العاده این دو وظیفه الهى اشاره مى کند که: یکى قبل از مقام نبوت او ذکر شده و دیگرى بلافاصله بعد از مقام نبوت. در حقیقت تا انسان صادق نباشد، محال است به مقام والاى رسالت برسد; چرا که اولین شرط این مقام آن است که وحى الهى را بى کم و کاست، به بندگانش برساند، و لذا، حتى افراد معدودى که مقام عصمت را در پاره اى از ابعادش در انبیاء انکار مى کنند، مسأله صدق پیامبران را به عنوان یک شرط اساسى پذیرفته اند، صدق و راستى در خبرها، در وعده ها و در همه چیز. در روایتى مى خوانیم: این که خداوند اسماعیل را، صادق الوعد شمرده به خاطر این است که: او به قدرى در وفاى به وعده اش اصرار داشت که با کسى در محلى وعده اى گذارده بود، او نیامد، اسماعیل همچنان تا یک سال در انتظار او بود ! هنگامى که بعد از این مدت آمد، اسماعیل گفت: من همواره در انتظار تو بودم!(۱) بدیهى است، هرگز منظور این نیست که: اسماعیل کار و زندگیش را تعطیل کرد، بلکه مفهومش این است که: در عین ادامه برنامه هایش مراقب آمدن شخص مزبور بود. در زمینه وفاى به عهد ذیل آیه اول سوره مائده مشروحاً بحث کرده ایم.(۲) و از سوى دیگر، نخستین مرحله براى تبلیغ رسالت، شروع از خانواده خویشتن است، که از همه به انسان نزدیکتر مى باشند، به همین دلیل پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نیز نخست دعوت خود را از خدیجه همسر گرامیش و على(علیه السلام)پسرعمویش شروع کرد، سپس طبق فرمان وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الاْ َقْرَبِینَ (۳) به بستگان نزدیکش پرداخت. در آیه ۱۳۲ سوره طه نیز مى خوانیم: وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها: خانواده خود را به نماز دعوت کن و بر انجام نماز شکیبا باش . نکته دیگر که در اینجا قابل ذکر است این که: با توصیف اسماعیل به مرضى بودن، در واقع اشاره به این حقیقت شده است که: او در کل برنامه هایش رضایت خدا را جلب کرده بود. اصولاً، نعمتى از این بالاتر نیست که: معبود، مولا و خالق انسان از او راضى و خشنود باشد، به همین دلیل، در آیه ۱۱۹ سوره مائده بعد از آن که نعمت بهشت جاویدان را براى بندگان خاص خدا بیان مى کند، در پایان مى گوید: رَضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ: خداوند از آنها خشنود و آنها نیز از او خشنود خواهند بود، و این فوز عظیم و رستگارى بزرگى است .(۴) * * * ✍پی نوشت: ۱ ـ اصول کافى ، جلد دوم، صفحه ۸۶. ۲ ـ جلد چهارم، صفحه ۲۴۲. ۳ ـ شعراء، آیه ۲۱۴. ۴ ـ در این زمینه در جلد پنجم تفسیر نمونه ، صفحه ۱۳۹ بحث مشروح ترى داشته ایم. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۱بخش چهاردهم ✅ رزق و عمر نشانه آزمایش "در روايت ديگرى مى خوانيم: «از جمله دعاه
 📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۱ بخش پانزدهم ✅ او از همه چيز آگاه است: با دقّت در بخش هاى مختلف اين خطبه عجيب، روشن مى شود که امام(عليه السلام) يک مسير بسيار حساب شده را در «معرفة الله» و سپس شناخت اين جهان و بعد از آن، معرفت انسان و تربيت او پيموده است; با بيانى که دقيقاً خواننده را در مراحل مختلف اين مسير طولانى رهبرى مى کند و به سر منزل مقصود، يعنى پرروش يک انسان کامل مى رساند. در فصل گذشته، بعد از بيان آفرينش زمين و منابع حياتى آن و سپس آفرينش آدم و سرگذشت عبرت انگيز او در بهشت و سپس انتقال به زمين، پيرامون تقسيم ارزاق و تعيين آجال و سرآمد عمرها سخنان دقيق و بيدادگرى فرمود. براى تکميل اين مباحث، در اين بخش از خطبه، سخن ازعلم خداوند درباره همه چيز و همه کس، در همه جا و در همه زمان و اسرار درون و برون مى گويد و با تعبيرات بسيار دقيق و ظريف و لطيف، انگشت روى جزئيّات آن مى گذارد; به گونه اى که انسان با تمام وجود خود احساس مى کند که همه عالم محضر خداست و تمام حرکات و سَکَناتش، در حضور او انجام مى شود; همان احساسى که مهمترين پايه تربيت و سوق به خوبى ها و جدايى از بدى هاست. مى فرمايد: «خداوند از اسراسر پنهانى رازداران، آگاه است و از نجواى آنان که آهسته سخن مى گويند باخبر است و به آنچه به اذهان به واسطه گمان خطور مى کند و از تصميماتى که به يقين مى پيوندد، آگاهى دارد». (عَالِمُ السِّرِّ مِنْ ضَمَائِرِ الْمُضْمِرِينَ، وَ نَجْوَى الْمُتَخَافِتِينَ، وَ خَواطِرِ رَجْمِ الظُّنُونِ، وَ عُقَدِ عَزِيمَاتِ الْيَقِينِ). در واقع، آنچه به ذهن مى آيد، گاهى واقعيّت هاست و گاه اوهام و پندارها; گاهى تصميم و اراده قطعى است و گاه شک و ترديد; گاه از درون وجود انسان مى جوشد و گاه از طريق سخنان محرمانه اين و آن به او منتقل شده; خدا از تمام اينها آگاه و باخبر است. سپس مى افزايد: «خداوند برق نگاه هاى خيانت آميز چشم ها را که از لابه لاى پلک ها خارج مى شود مى بيند و از آنچه در نهان گاه دلها قرار دارد و آنچه در پشت پرده هاى ظلمانى غيب پوشيده و پنهان است و از آنچه پرده گوش ها مخفيانه مى شنود، آگاه است». (وَ مَسَارِقِ(1) إِيمَاضِ(2) الْجُفُونِ،(3) وَ مَا ضَمِنَتْهُ أَکْنَانُ الْقُلُوبِ، وَغَيَابَاتُ الْغُيُوبِ، وَ مَا أَصْغَتْ لاِسْتِرَاقِهِ مَصَائِخُ(4) الأَسْمَاعِ). با توجه به اينکه مهمترين منابع علم انسان قلب (عقل) و چشم و گوش است; همانگونه که در قرآن مجيد آمده است: «وَاللهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لاَتَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الأَبْصَارَ وَ الاَْفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ; خداوند شما را از شکم مادران بيرون فرستاد در حالى که چيزى نمى دانستيد و براى شما گوش و چشم و دل قرار داد تا (آگاه شويد و) شکر نعمت هاى او را بجا آوريد»(5). و خداوند به تمام اين منابع احاطه دارد; بنابراين، از تمام اسرار درون انسان ها باخبر است. ✍ پی نوشت: . «مَسارق» جمع «مَسرق» از مادّه «سرقت» در اينجا به معناى نگاه هاى مخفيانه خيانت آميز است. 2. «ايماض» از مادّه «ومض» (بر وزن رمز) به معناى درخشش کوتاه و مخفيانه است. 3. «جُفون» جمع «جفن» (بر وزن جفت) به معناى پلک چشم است. 4. «مصائخ» جمع «مصيخه» از مادّه «صوخ» (بر وزن صوت) به معناى شکاف است و در اينجا منظور شکاف گوش ها است که انسان از طريق آن، صداها را مى شنود. 5. سوره نحل، آيه 78. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا