فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃تلاوت سوره قیامت
🔸امام حسن علیه السلام فرمودند
🌸چنان برای دنیایت تلاش کن که گویا همیشه زنده ای
🌸و چنان برای آخرتت تلاش کن که گوئی فردا مرگت فرا می رسد
@Nahjolbalaghe2
Joze25.mp3
4.26M
🔊 جزءخوانی قرآن کریم به #نیت_سلامتی_و_تعجیل_در_فرج امام زمان عليهالسّلام
📖 تلاوت جزء بیست و پنجم قرآن کریم
🎙استاد: معتز آقایی
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَّبِيًّا
و در این کتاب
از اسماعیل (نیز) یاد کن، که او در وعده اش صادق،
و رسول و پیامبرى (بزرگ) بود.
(مریم/۵۴)
***
وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا
او همواره خانواده اش را به نماز و زکات فرمان مى داد. و پیوسته مورد رضایت پروردگارش بود.
(مریم/۵۵)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۵۱ الی ۵۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ۲ ـ فرق رسول
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۵۴ و ۵۵
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
✅ اسماعیل پیامبر صادق الوعد
بعد از ابراهیم(علیه السلام) و فداکارى هاى او و همچنین اشاره کوتاهى که به فرازى از زندگى موسى(علیه السلام) شد، سخن از اسماعیل بزرگترین فرزند ابراهیم(علیه السلام)، به میان مى آورد، و یاد ابراهیم(علیه السلام) را با یاد فرزندش اسماعیل، و برنامه هایش را با برنامه هاى او تکمیل مى کند، و پنج صفت، از صفات برجسته او را که مى تواند براى همگان الگو باشد، بیان مى نماید.
روى سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده مى گوید: در کتاب آسمانیت از اسماعیل یاد کن (وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِسْماعِیلَ).
که او در وعده هایش صادق بود (إِنَّهُ کانَ صادِقَ الْوَعْدِ).
و پیامبر عالى مقامى بود (وَ کانَ رَسُولاً نَبِیّاً).
* * *
او همواره خانواده خود را به نماز و زکات، امر مى کرد (وَ کانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ).
و همواره مورد رضایت پروردگارش بود (وَ کانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِیّاً).
در این دو آیه، صادق الوعد بودن، پیامبر عالى مقام بودن، امر به نماز و پیوند و رابطه با خالق داشتن، امر به زکات و رابطه با خلق خدا برقرار نمودن، و بالاخره کارهائى انجام دادن که جلب خشنودى خدا را کند، از صفات این پیامبر بزرگ الهى شمرده شده است.
تکیه، روى وفاى به عهد، و توجه به تربیت خانواده، به اهمیت فوق العاده این دو وظیفه الهى اشاره مى کند که: یکى قبل از مقام نبوت او ذکر شده و دیگرى بلافاصله بعد از مقام نبوت.
در حقیقت تا انسان صادق نباشد، محال است به مقام والاى رسالت برسد; چرا که اولین شرط این مقام آن است که وحى الهى را بى کم و کاست، به بندگانش برساند، و لذا، حتى افراد معدودى که مقام عصمت را در پاره اى از ابعادش در انبیاء انکار مى کنند، مسأله صدق پیامبران را به عنوان یک شرط اساسى پذیرفته اند، صدق و راستى در خبرها، در وعده ها و در همه چیز.
در روایتى مى خوانیم: این که خداوند اسماعیل را، صادق الوعد شمرده به خاطر این است که: او به قدرى در وفاى به وعده اش اصرار داشت که با کسى در محلى وعده اى گذارده بود، او نیامد، اسماعیل همچنان تا یک سال در انتظار او بود ! هنگامى که بعد از این مدت آمد، اسماعیل گفت: من همواره در انتظار تو بودم!(۱)
بدیهى است، هرگز منظور این نیست که: اسماعیل کار و زندگیش را تعطیل کرد، بلکه مفهومش این است که: در عین ادامه برنامه هایش مراقب آمدن شخص مزبور بود.
در زمینه وفاى به عهد ذیل آیه اول سوره مائده مشروحاً بحث کرده ایم.(۲)
و از سوى دیگر، نخستین مرحله براى تبلیغ رسالت، شروع از خانواده خویشتن است، که از همه به انسان نزدیکتر مى باشند، به همین دلیل پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نیز نخست دعوت خود را از خدیجه همسر گرامیش و على(علیه السلام)پسرعمویش شروع کرد، سپس طبق فرمان وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الاْ َقْرَبِینَ (۳) به بستگان نزدیکش پرداخت.
در آیه ۱۳۲ سوره طه نیز مى خوانیم: وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها: خانواده خود را به نماز دعوت کن و بر انجام نماز شکیبا باش .
نکته دیگر که در اینجا قابل ذکر است این که: با توصیف اسماعیل به مرضى بودن، در واقع اشاره به این حقیقت شده است که: او در کل برنامه هایش رضایت خدا را جلب کرده بود.
اصولاً، نعمتى از این بالاتر نیست که: معبود، مولا و خالق انسان از او راضى و خشنود باشد، به همین دلیل، در آیه ۱۱۹ سوره مائده بعد از آن که نعمت بهشت جاویدان را براى بندگان خاص خدا بیان مى کند، در پایان مى گوید: رَضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ:
خداوند از آنها خشنود و آنها نیز از او خشنود خواهند بود، و این فوز عظیم و رستگارى بزرگى است .(۴)
* * *
✍پی نوشت:
۱ ـ اصول کافى ، جلد دوم، صفحه ۸۶.
۲ ـ جلد چهارم، صفحه ۲۴۲.
۳ ـ شعراء، آیه ۲۱۴.
۴ ـ در این زمینه در جلد پنجم تفسیر نمونه ، صفحه ۱۳۹ بحث مشروح ترى داشته ایم.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
🎙 تفسیر صوتی آیات ۵۱ تا ۵۵ سوره مبارکه مریم
مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۱بخش چهاردهم ✅ رزق و عمر نشانه آزمایش "در روايت ديگرى مى خوانيم: «از جمله دعاه
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۱ بخش پانزدهم
✅ او از همه چيز آگاه است:
با دقّت در بخش هاى مختلف اين خطبه عجيب، روشن مى شود که امام(عليه السلام) يک مسير بسيار حساب شده را در «معرفة الله» و سپس شناخت اين جهان و بعد از آن، معرفت انسان و تربيت او پيموده است; با بيانى که دقيقاً خواننده را در مراحل مختلف اين مسير طولانى رهبرى مى کند و به سر منزل مقصود، يعنى پرروش يک انسان کامل مى رساند.
در فصل گذشته، بعد از بيان آفرينش زمين و منابع حياتى آن و سپس آفرينش آدم و سرگذشت عبرت انگيز او در بهشت و سپس انتقال به زمين، پيرامون تقسيم ارزاق و تعيين آجال و سرآمد عمرها سخنان دقيق و بيدادگرى فرمود.
براى تکميل اين مباحث، در اين بخش از خطبه، سخن ازعلم خداوند درباره همه چيز و همه کس، در همه جا و در همه زمان و اسرار درون و برون مى گويد و با تعبيرات بسيار دقيق و ظريف و لطيف، انگشت روى جزئيّات آن مى گذارد; به گونه اى که انسان با تمام وجود خود احساس مى کند که همه عالم محضر خداست و تمام حرکات و سَکَناتش، در حضور او انجام مى شود; همان احساسى که مهمترين پايه تربيت و سوق به خوبى ها و جدايى از بدى هاست.
مى فرمايد: «خداوند از اسراسر پنهانى رازداران، آگاه است و از نجواى آنان که آهسته سخن مى گويند باخبر است و به آنچه به اذهان به واسطه گمان خطور مى کند و از تصميماتى که به يقين مى پيوندد، آگاهى دارد». (عَالِمُ السِّرِّ مِنْ ضَمَائِرِ الْمُضْمِرِينَ، وَ نَجْوَى الْمُتَخَافِتِينَ، وَ خَواطِرِ رَجْمِ الظُّنُونِ، وَ عُقَدِ عَزِيمَاتِ الْيَقِينِ).
در واقع، آنچه به ذهن مى آيد، گاهى واقعيّت هاست و گاه اوهام و پندارها; گاهى تصميم و اراده قطعى است و گاه شک و ترديد; گاه از درون وجود انسان مى جوشد و گاه از طريق سخنان محرمانه اين و آن به او منتقل شده; خدا از تمام اينها آگاه و باخبر است.
سپس مى افزايد: «خداوند برق نگاه هاى خيانت آميز چشم ها را که از لابه لاى پلک ها خارج مى شود مى بيند و از آنچه در نهان گاه دلها قرار دارد و آنچه در پشت پرده هاى ظلمانى غيب پوشيده و پنهان است و از آنچه پرده گوش ها مخفيانه مى شنود، آگاه است». (وَ مَسَارِقِ(1) إِيمَاضِ(2) الْجُفُونِ،(3) وَ مَا ضَمِنَتْهُ أَکْنَانُ الْقُلُوبِ، وَغَيَابَاتُ الْغُيُوبِ، وَ مَا أَصْغَتْ لاِسْتِرَاقِهِ مَصَائِخُ(4) الأَسْمَاعِ).
با توجه به اينکه مهمترين منابع علم انسان قلب (عقل) و چشم و گوش است; همانگونه که در قرآن مجيد آمده است: «وَاللهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لاَتَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الأَبْصَارَ وَ الاَْفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ; خداوند شما را از شکم مادران بيرون فرستاد در حالى که چيزى نمى دانستيد و براى شما گوش و چشم و دل قرار داد تا (آگاه شويد و) شکر نعمت هاى او را بجا آوريد»(5). و خداوند به تمام اين منابع احاطه دارد; بنابراين، از تمام اسرار درون انسان ها باخبر است.
✍ پی نوشت:
. «مَسارق» جمع «مَسرق» از مادّه «سرقت» در اينجا به معناى نگاه هاى مخفيانه خيانت آميز است.
2. «ايماض» از مادّه «ومض» (بر وزن رمز) به معناى درخشش کوتاه و مخفيانه است.
3. «جُفون» جمع «جفن» (بر وزن جفت) به معناى پلک چشم است.
4. «مصائخ» جمع «مصيخه» از مادّه «صوخ» (بر وزن صوت) به معناى شکاف است و در اينجا منظور شکاف گوش ها است که انسان از طريق آن، صداها را مى شنود.
5. سوره نحل، آيه 78.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
☀️ امام صادق علیه السلام از پیامبر نقل فرمود که آن حضرت فرمودند:
♦️ انّ اللّه عزّوجلّ وکّل ملائکته بالدعاء للصائمین و قال اخبرنی جبرئیل عن ربّه انه قال: ما امرت ملائکتی بالدعاء لاحد الّا استجیب لهم فیه.
♦️خدای متعال به فرشتگان وکالت داده تا برای روزه داران دعا کنند و فرمود: جبرئیل از سوی خدا به من خبر داد که خدا فرمود: فرشتگان را امر به دعا نکردم جز این که آن را اجابت خواهم کرد.
📚 اصول کافی، ج ۴، ص ۶۴
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
✅ دنبالهرو امیرالمومنین علیهالسلام
🎥 حجت الاسلام هاشمی نژاد
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و هفتاد و سه 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﻗﻴﺲ ﺭﺍ ﺑﻬ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: سیصد و هفتاد و چهار
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﻮﻓﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻲﺩﺍﺩﻧﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺖ: ﺟﺰﻱ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﻜﻮﻓﻪ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﻧﺼﺮﻩ ﺍﺟﺎﺑﻮﺍ ﻭ ﻟﻢ ﻳﺎﺑﻮﺍ ﺑﺨﺬﻟﺎﻥ ﻣﻦ ﺧﺬﻝ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﻮﻓﻪ ﺭﺍ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻜﻮ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻛﻨﺪ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻛﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ. ﻭ ﻗﺎﻟﻮﺍ: ﻋﻠﻲ ﺧﻴﺮ ﺣﺎﻑ ﻭ ﻧﺎﻋﻞ ﺭﺿﻴﻨﺎ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺎﻗﻀﻲ ﺍﻟﻌﻬﺪ ﻣﻦ ﺑﺪﻝ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻋﻠﻲ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺭﻭﻧﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﻛﻔﺶ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻛﻔﺶ ﻣﺎ ﺑﺠﺎﻱ ﺁﻥ
[ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ 132]
ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﻜﺴﺘﻨﺪ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﻫﺒﺮﻱ ﺧﻮﺩ
ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩﻳﻢ ﻫﻤﺎ ﺍﺑﺮﺯﺍ ﺯﻭﺝ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺗﻌﻤﺪﺍ ﻳﺴﻮﻕ ﺑﻬﺎ ﺍﻟﺤﺎﺩﻱ ﺍﻟﻤﻨﻴﺦ ﻋﻠﻲ ﺟﻤﻞ ﺁﻧﺪﻭ (ﻃﻠﺤﻪ ﻭ ﺯﺑﻴﺮ) ﻫﻤﺴﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻋﻤﺪ ﺑﺠﻨﮓ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺭﻭﻱ ﺷﺘﺮﻱ ﺳﻮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺷﺘﺮﺵ ﺭﺍ ﻣﻴﺮﺍﻧﻨﺪ. ﻓﻤﺎ ﻫﻜﺬﺍ ﻛﺎﻧﺖ ﻭﺻﺎﻩ ﻧﺒﻴﻜﻢ ﻭ ﻣﺎ ﻫﻜﺬﺍ ﺍﻟﺎﻧﺼﺎﻑ ﺍﻋﻈﻢ ﺑﺬﺍ ﺍﻟﻤﺜﻞ ﺳﻔﺎﺭﺷﺎﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺗﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺍﻧﺼﺎﻑ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﺑﻲ ﺍﻧﺼﺎﻓﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﻧﻴﺴﺖ ﻓﻬﻞ ﺑﻌﺪ ﻫﺬﺍ ﻣﻦ ﻣﻘﺎﻝ ﻟﻘﺎﺋﻞ؟ ﺍﻟﺎ ﻗﺒﺢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺎﻣﺎﻧﻲ ﻭ ﺍﻟﻌﻠﻞ ﺁﻳﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﻳﺪﺍﺩ ﻣﺎ، ﺟﺎﻱ ﺳﺨﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﮕﻮﻳﺪ؟ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺯﺷﺖ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎ ﻭ ﺗﺨﻠﻔﺎﺕ ﺧﺎﺋﻨﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺷﻴﺦ ﺍﻟﻄﺎﺋﻔﻪ ﺷﻴﺦ ﻃﻮﺳﻲ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻣﺎﻟﻲ " ﺹ 87 ﻭ 94 ﻭ ﺷﻴﺦ ﻣﻔﻴﺪ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﻨﺼﺮﻩ ﻟﺴﻴﺪ ﺍﻟﻌﺘﺮﻩ " ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﻭ ﺍﺷﻌﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺪﺍﻝ ﺧﺘﻢ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﺩﺍﻟﻴﻪ ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ ﺑﻪ ﻗﻴﺲ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﺎ ﻣﺨﺘﺼﺮ ﺗﻐﻴﻴﺮﻱ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭ ﺯﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﭼﻨﺪ ﺑﻴﺖ، ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻋﻤﺎﺭ ﻭ ﻗﻴﺲ ﺑﻪ ﻛﻮﻓﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﻮﻓﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻨﮓ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲﺳﺎﺧﺘﻨﺪ.... ﺳﭙﺲ ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻱ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺷﻮﺭﻱ ﺭﺍ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﻧﻤﺎﺋﻴﻢ ﻫﺮ ﺁﻳﻨﻪ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﻬﺖ ﻛﻪ ﻗﺮﺍﺑﺖ ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ ﺧﺎﺻﻲ ﺑﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺟﻨﮓ ﻭ ﭘﻴﻜﺎﺭ ﺑﺎ ﺁﻧﻜﺲ ﻛﻪ ﻣﻨﻜﺮ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺍﺳﺖ ﺣﻠﺎﻝ ﺍﺳﺖ، ﻃﻠﺤﻪ ﻭ ﺯﺑﻴﺮ ﭼﻪ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺭﻭﻱ ﺣﺴﺪ ﻭ ﺳﺘﻢ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺧﻠﻊ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﻭ ﺍﻧﺼﺎﺭ ﺩﺭ ﺭﻛﺎﺏ ﻋﻠﻲ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺍﺵ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
Joze26.mp3
4.24M
🔊 جزءخوانی قرآن کریم به #نیت_سلامتی_و_تعجیل_در_فرج امام زمان عليهالسّلام
📖 تلاوت جزء بیست و ششم قرآن کریم
🎙استاد: معتز آقایی
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا
و در این کتاب، از ادریس (نیز) یاد کن، اوبسیار راستگو و
پیامبر (بزرگى) بود.
(مریم/۵۶)
*
وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا
و ما او را به مقام والایى رساندیم.
(مریم/۵۷
*
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ مِن ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِن ذُرِّيَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْرَائِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَا ۚ إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَٰنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا ۩
آنها پیامبرانى بودند از فرزندان آدم، و از کسانى که با نوح (برکشتى) سوار کردیم، و از دودمان ابراهیم و یعقوب، و از کسانى که
هدایت کردیم و برگزیدیم، کسانى که خداوند مشمول نعمتشان قرار داده بود، هنگامى که آیات خداوند رحمان بر آنان خوانده مى شد به خاک مى افتادند، در حالى که سجده مى کردند و گریان
بودند.
(مریم/۵۸)
*
۞ فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا
امّا پس از آنان، فرزندان ناشایسته اى جاى آنها را گرفتند که نماز را تباه کرده، و از شهوات پیروى نمودند. و بزودى (مجازات) گمراهى (خود) را خواهند دید!
(مریم/۵۹)
*
إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ شَيْئًا
مگر آنان که توبه کنند،
و ایمان بیاورند،و کارى شایسته انجام دهند. چنین کسانى داخل بهشت مى شوند،
و کمترین ستمى به آنان نخواهد شد.
(مریم/۶۰)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۵۴ و ۵۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✅ اسماعیل پیامبر
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۵۶ و ۶۰
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
اینها پیامبران راستین بودند، اما...
در آخرین قسمت از یادآورى هاى این سوره، سخن از ادریس(علیه السلام) پیامبر، به میان آمده است.
نخست، مى گوید: در کتاب آسمانیت (قرآن) از ادریس یاد کن که او صدیق و پیامبر بود (وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِدْرِیسَ إِنَّهُ کانَ صِدِّیقاً نَبِیّاً).
صِدِّیق همان گونه که سابقاً هم گفته ایم: به معنى شخص بسیار راستگو، تصدیق کننده آیات خداوند و تسلیم در برابر حق و حقیقت است.
* * *
آنگاه به مقام بلند پایه او اشاره کرده مى گوید: ما او را به مقام بلندى رساندیم (وَ رَفَعْناهُ مَکاناً عَلِیّاً).
در این که منظور، عظمت مقام معنوى ادریس یا بلندى مکان حسى او است در میان مفسران گفتگو است.
بعضى همان گونه که ما انتخاب کردیم آن را اشاره به مقامات معنوى و درجات روحانى این پیامبر بزرگ مى دانند.
و بعضى معتقدند: خداوند ادریس را همچون مسیح(علیه السلام) به آسمان برد و تعبیر مَکاناً عَلِیّاً را در آیه فوق اشاره به همین مى دانند.
ولى اطلاق کلمه مکان ، به مقامات معنوى، امرى متداول و معمول است در سوره یوسف آیه ۷۷ مى خوانیم: یوسف به برادران خود که کار خلافى انجام داده بودند گفت: أَنْتُمْ شَرٌّ مَکاناً: شما از نظر مقام و منزلت بدترین مردمید .
به هر حال، ادریس یکى از پیامبران بلند مقام الهى است که در نکته ها مورد اشاره قرار خواهد گرفت.
* * *
پس از آن به صورت یک جمع بندى از تمام افتخاراتى که در آیات گذشته پیرامون انبیاء بزرگ و صفات و حالات آنها و مواهبى که خداوند به آنها داده بود، بیان گردید، چنین مى گوید: آنها پیامبرانى بودند که خداوند آنان را مشمول نعمت خود قرار داده بود (أُولئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ).
که بعضى، از فرزندان آدم بودند، و بعضى از فرزندان کسانى که با نوح در کشتى سوار کردیم و بعضى از دودمان ابراهیم و اسرائیل (مِنْ ذُرِّیَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوح وَ مِنْ ذُرِّیَّةِ إِبْراهِیمَ وَ إِسْرائِیلَ).
با این که همه این پیامبران از فرزندان آدم بودند، ولى با توجه به نزدیکى آنها به یکى از پیامبران بزرگ از آنان به عنوان ذریه ابراهیم و اسرائیل یاد شده، و به این ترتیب، منظور از ذریه آدم در این آیه، ادریس است که طبق مشهور، جد پدر نوح پیامبر بود.
و منظور از ذریه کسانى که با نوح بر کشتى سوار شدند ابراهیم(علیه السلام)است; زیرا ابراهیم(علیه السلام) از فرزندان سام (فرزند نوح) بوده.
و منظور از ذریه ابراهیم ، اسحاق، اسماعیل و یعقوب است، و منظور از ذریه اسرائیل ، موسى، هارون، زکریا، یحیى و عیسى مى باشد که در آیات گذشته به حالات آنها و بسیارى از صفات برجسته شان، اشاره شده.
سپس، این بحث را با یاد پیروان راستین این پیامبران بزرگ تکمیل کرده مى گوید: از کسانى که هدایت کردیم و برگزیدیم، افرادى مى باشند که وقتى آیات خداوند رحمان بر آنها خوانده شود، به خاک مى افتند در حالى که سجده مى کنند، و سیلاب اشکشان سرازیر مى شود (وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا إِذا تُتْلى عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیّاً).
بعضى از مفسران، جمله مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا... را بیان دیگرى براى همان انبیائى که در آغاز آیه، به آنها اشاره شده دانسته اند. ولى آنچه در بالا گفتیم نزدیک تر به نظر مى رسد.
شاهد این سخن حدیثى است که از امام زین العابدین على بن الحسین(علیهما السلام)نقل شده است که به هنگام تلاوت این آیه، فرمود: نَحْنَ عُنِیْنا بِها: ما مقصود از این آیه ایم .
بدیهى است هرگز، منظور از این جمله، انحصار نیست، بلکه، بیان مصداق روشن پیروان راستین انبیاء(علیهم السلام) است، و ما بارها در همین تفسیر، به نمونه هائى از این مطلب، برخورد کرده ایم.
اما عدم توجه به این حقیقت سبب شده است که: مفسرانى همچون آلوسى در روح المعانى به اشتباه بیفتند و بر این حدیث طعنه بزنند و آن را دلیل بر بى اعتبار بودن احادیث شیعه بدانند! و این است، نتیجه عدم آگاهى به مفهوم واقعى روایاتى که در تفسیر آیات وارد شده است.
قابل توجه این که: در آیات گذشته، سخن از مریم به میان آمد در حالى که او از انبیاء نبود، او از کسانى بود که: در جمله مِمَّنْ هَدَیْنا داخل است، از مصادیق آن محسوب مى شود و در هر زمان و مکانى، مصداق یا مصداق هائى داشته و دارد.
به همین جهت، در آیه ۶۹ سوره نساء نیز مشاهده مى کنیم که مشمولین نعمت هاى خدا را منحصر به پیامبران ندانسته، بلکه صدیقین و شهدا را نیز بر آن مى افزاید: (فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ).
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2