eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۱بخش چهاردهم ✅ رزق و عمر نشانه آزمایش "در روايت ديگرى مى خوانيم: «از جمله دعاه
 📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۱ بخش پانزدهم ✅ او از همه چيز آگاه است: با دقّت در بخش هاى مختلف اين خطبه عجيب، روشن مى شود که امام(عليه السلام) يک مسير بسيار حساب شده را در «معرفة الله» و سپس شناخت اين جهان و بعد از آن، معرفت انسان و تربيت او پيموده است; با بيانى که دقيقاً خواننده را در مراحل مختلف اين مسير طولانى رهبرى مى کند و به سر منزل مقصود، يعنى پرروش يک انسان کامل مى رساند. در فصل گذشته، بعد از بيان آفرينش زمين و منابع حياتى آن و سپس آفرينش آدم و سرگذشت عبرت انگيز او در بهشت و سپس انتقال به زمين، پيرامون تقسيم ارزاق و تعيين آجال و سرآمد عمرها سخنان دقيق و بيدادگرى فرمود. براى تکميل اين مباحث، در اين بخش از خطبه، سخن ازعلم خداوند درباره همه چيز و همه کس، در همه جا و در همه زمان و اسرار درون و برون مى گويد و با تعبيرات بسيار دقيق و ظريف و لطيف، انگشت روى جزئيّات آن مى گذارد; به گونه اى که انسان با تمام وجود خود احساس مى کند که همه عالم محضر خداست و تمام حرکات و سَکَناتش، در حضور او انجام مى شود; همان احساسى که مهمترين پايه تربيت و سوق به خوبى ها و جدايى از بدى هاست. مى فرمايد: «خداوند از اسراسر پنهانى رازداران، آگاه است و از نجواى آنان که آهسته سخن مى گويند باخبر است و به آنچه به اذهان به واسطه گمان خطور مى کند و از تصميماتى که به يقين مى پيوندد، آگاهى دارد». (عَالِمُ السِّرِّ مِنْ ضَمَائِرِ الْمُضْمِرِينَ، وَ نَجْوَى الْمُتَخَافِتِينَ، وَ خَواطِرِ رَجْمِ الظُّنُونِ، وَ عُقَدِ عَزِيمَاتِ الْيَقِينِ). در واقع، آنچه به ذهن مى آيد، گاهى واقعيّت هاست و گاه اوهام و پندارها; گاهى تصميم و اراده قطعى است و گاه شک و ترديد; گاه از درون وجود انسان مى جوشد و گاه از طريق سخنان محرمانه اين و آن به او منتقل شده; خدا از تمام اينها آگاه و باخبر است. سپس مى افزايد: «خداوند برق نگاه هاى خيانت آميز چشم ها را که از لابه لاى پلک ها خارج مى شود مى بيند و از آنچه در نهان گاه دلها قرار دارد و آنچه در پشت پرده هاى ظلمانى غيب پوشيده و پنهان است و از آنچه پرده گوش ها مخفيانه مى شنود، آگاه است». (وَ مَسَارِقِ(1) إِيمَاضِ(2) الْجُفُونِ،(3) وَ مَا ضَمِنَتْهُ أَکْنَانُ الْقُلُوبِ، وَغَيَابَاتُ الْغُيُوبِ، وَ مَا أَصْغَتْ لاِسْتِرَاقِهِ مَصَائِخُ(4) الأَسْمَاعِ). با توجه به اينکه مهمترين منابع علم انسان قلب (عقل) و چشم و گوش است; همانگونه که در قرآن مجيد آمده است: «وَاللهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لاَتَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الأَبْصَارَ وَ الاَْفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ; خداوند شما را از شکم مادران بيرون فرستاد در حالى که چيزى نمى دانستيد و براى شما گوش و چشم و دل قرار داد تا (آگاه شويد و) شکر نعمت هاى او را بجا آوريد»(5). و خداوند به تمام اين منابع احاطه دارد; بنابراين، از تمام اسرار درون انسان ها باخبر است. ✍ پی نوشت: . «مَسارق» جمع «مَسرق» از مادّه «سرقت» در اينجا به معناى نگاه هاى مخفيانه خيانت آميز است. 2. «ايماض» از مادّه «ومض» (بر وزن رمز) به معناى درخشش کوتاه و مخفيانه است. 3. «جُفون» جمع «جفن» (بر وزن جفت) به معناى پلک چشم است. 4. «مصائخ» جمع «مصيخه» از مادّه «صوخ» (بر وزن صوت) به معناى شکاف است و در اينجا منظور شکاف گوش ها است که انسان از طريق آن، صداها را مى شنود. 5. سوره نحل، آيه 78. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امام صادق علیه السلام از پیامبر نقل فرمود که آن حضرت فرمودند: ♦️ انّ اللّه عزّوجلّ وکّل ملائکته بالدعاء للصائمین و قال اخبرنی جبرئیل عن ربّه انه قال: ما امرت ملائکتی بالدعاء لاحد الّا استجیب لهم فیه. ♦️خدای متعال به فرشتگان وکالت داده تا برای روزه داران دعا کنند و فرمود: جبرئیل از سوی خدا به من خبر داد که خدا فرمود: فرشتگان را امر به دعا نکردم جز این که آن را اجابت خواهم کرد. 📚 اصول کافی، ج ۴، ص ۶۴ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دنباله‌رو امیرالمومنین علیه‌السلام 🎥 حجت الاسلام هاشمی نژاد @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و هفتاد و سه 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﻗﻴﺲ ﺭﺍ ﺑﻬ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و هفتاد و چهار 🔷 ↩️ ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﻮﻓﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻲ‌ﺩﺍﺩﻧﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺖ: ﺟﺰﻱ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﻜﻮﻓﻪ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﻧﺼﺮﻩ ﺍﺟﺎﺑﻮﺍ ﻭ ﻟﻢ ﻳﺎﺑﻮﺍ ﺑﺨﺬﻟﺎﻥ ﻣﻦ ﺧﺬﻝ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﻮﻓﻪ ﺭﺍ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻜﻮ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻛﻨﺪ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻛﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ. ﻭ ﻗﺎﻟﻮﺍ: ﻋﻠﻲ ﺧﻴﺮ ﺣﺎﻑ ﻭ ﻧﺎﻋﻞ ﺭﺿﻴﻨﺎ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺎﻗﻀﻲ ﺍﻟﻌﻬﺪ ﻣﻦ ﺑﺪﻝ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻋﻠﻲ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺭﻭﻧﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﻛﻔﺶ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻛﻔﺶ ﻣﺎ ﺑﺠﺎﻱ ﺁﻥ [ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ 132] ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﻜﺴﺘﻨﺪ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﻫﺒﺮﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩﻳﻢ ﻫﻤﺎ ﺍﺑﺮﺯﺍ ﺯﻭﺝ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺗﻌﻤﺪﺍ ﻳﺴﻮﻕ ﺑﻬﺎ ﺍﻟﺤﺎﺩﻱ ﺍﻟﻤﻨﻴﺦ ﻋﻠﻲ ﺟﻤﻞ ﺁﻧﺪﻭ (ﻃﻠﺤﻪ ﻭ ﺯﺑﻴﺮ) ﻫﻤﺴﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻋﻤﺪ ﺑﺠﻨﮓ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺭﻭﻱ ﺷﺘﺮﻱ ﺳﻮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺷﺘﺮﺵ ﺭﺍ ﻣﻴﺮﺍﻧﻨﺪ. ﻓﻤﺎ ﻫﻜﺬﺍ ﻛﺎﻧﺖ ﻭﺻﺎﻩ ﻧﺒﻴﻜﻢ ﻭ ﻣﺎ ﻫﻜﺬﺍ ﺍﻟﺎﻧﺼﺎﻑ ﺍﻋﻈﻢ ﺑﺬﺍ ﺍﻟﻤﺜﻞ ﺳﻔﺎﺭﺷﺎﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺗﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺍﻧﺼﺎﻑ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﺑﻲ ﺍﻧﺼﺎﻓﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﻧﻴﺴﺖ ﻓﻬﻞ ﺑﻌﺪ ﻫﺬﺍ ﻣﻦ ﻣﻘﺎﻝ ﻟﻘﺎﺋﻞ؟ ﺍﻟﺎ ﻗﺒﺢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺎﻣﺎﻧﻲ ﻭ ﺍﻟﻌﻠﻞ ﺁﻳﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﻳﺪﺍﺩ ﻣﺎ، ﺟﺎﻱ ﺳﺨﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﮕﻮﻳﺪ؟ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺯﺷﺖ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎ ﻭ ﺗﺨﻠﻔﺎﺕ ﺧﺎﺋﻨﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺷﻴﺦ ﺍﻟﻄﺎﺋﻔﻪ ﺷﻴﺦ ﻃﻮﺳﻲ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻣﺎﻟﻲ " ﺹ 87 ﻭ 94 ﻭ ﺷﻴﺦ ﻣﻔﻴﺪ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﻨﺼﺮﻩ ﻟﺴﻴﺪ ﺍﻟﻌﺘﺮﻩ " ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﻭ ﺍﺷﻌﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺪﺍﻝ ﺧﺘﻢ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﺩﺍﻟﻴﻪ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺑﻪ ﻗﻴﺲ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﺎ ﻣﺨﺘﺼﺮ ﺗﻐﻴﻴﺮﻱ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭ ﺯﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﭼﻨﺪ ﺑﻴﺖ، ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻋﻤﺎﺭ ﻭ ﻗﻴﺲ ﺑﻪ ﻛﻮﻓﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﻮﻓﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻨﮓ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲ‌ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ.... ﺳﭙﺲ ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻱ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺷﻮﺭﻱ ﺭﺍ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﻧﻤﺎﺋﻴﻢ ﻫﺮ ﺁﻳﻨﻪ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﻬﺖ ﻛﻪ ﻗﺮﺍﺑﺖ ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ ﺧﺎﺻﻲ ﺑﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺟﻨﮓ ﻭ ﭘﻴﻜﺎﺭ ﺑﺎ ﺁﻧﻜﺲ ﻛﻪ ﻣﻨﻜﺮ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺍﺳﺖ ﺣﻠﺎﻝ ﺍﺳﺖ، ﻃﻠﺤﻪ ﻭ ﺯﺑﻴﺮ ﭼﻪ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺭﻭﻱ ﺣﺴﺪ ﻭ ﺳﺘﻢ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺧﻠﻊ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﻭ ﺍﻧﺼﺎﺭ ﺩﺭ ﺭﻛﺎﺏ ﻋﻠﻲ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺍﺵ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
Joze26.mp3
4.24M
🔊 جزءخوانی قرآن کریم به امام زمان عليه‌السّلام 📖 تلاوت جزء بیست و ششم قرآن کریم 🎙استاد: معتز آقایی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا و در این کتاب، از ادریس (نیز) یاد کن، اوبسیار راستگو و پیامبر (بزرگى) بود. (مریم/۵۶) * وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا و ما او را به مقام والایى رساندیم. (مریم/۵۷ * أُولَٰئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ مِن ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِن ذُرِّيَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْرَائِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَا ۚ إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَٰنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا ۩ آنها پیامبرانى بودند از فرزندان آدم، و از کسانى که با نوح (برکشتى) سوار کردیم، و از دودمان ابراهیم و یعقوب، و از کسانى که هدایت کردیم و برگزیدیم، کسانى که خداوند مشمول نعمتشان قرار داده بود، هنگامى که آیات خداوند رحمان بر آنان خوانده مى شد به خاک مى افتادند، در حالى که سجده مى کردند و گریان بودند. (مریم/۵۸) * ۞ فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا امّا پس از آنان، فرزندان ناشایسته اى جاى آنها را گرفتند که نماز را تباه کرده، و از شهوات پیروى نمودند. و بزودى (مجازات) گمراهى (خود) را خواهند دید! (مریم/۵۹) * إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ شَيْئًا مگر آنان که توبه کنند، و ایمان بیاورند،و کارى شایسته انجام دهند. چنین کسانى داخل بهشت مى شوند، و کمترین ستمى به آنان نخواهد شد. (مریم/۶۰) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۵۴ و ۵۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✅ اسماعیل پیامبر
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۵۶ و ۶۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی اینها پیامبران راستین بودند، اما... در آخرین قسمت از یادآورى هاى این سوره، سخن از ادریس(علیه السلام) پیامبر، به میان آمده است. نخست، مى گوید: در کتاب آسمانیت (قرآن) از ادریس یاد کن که او صدیق و پیامبر بود (وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِدْرِیسَ إِنَّهُ کانَ صِدِّیقاً نَبِیّاً). صِدِّیق همان گونه که سابقاً هم گفته ایم: به معنى شخص بسیار راستگو، تصدیق کننده آیات خداوند و تسلیم در برابر حق و حقیقت است. * * * آنگاه به مقام بلند پایه او اشاره کرده مى گوید: ما او را به مقام بلندى رساندیم (وَ رَفَعْناهُ مَکاناً عَلِیّاً). در این که منظور، عظمت مقام معنوى ادریس یا بلندى مکان حسى او است در میان مفسران گفتگو است. بعضى همان گونه که ما انتخاب کردیم آن را اشاره به مقامات معنوى و درجات روحانى این پیامبر بزرگ مى دانند. و بعضى معتقدند: خداوند ادریس را همچون مسیح(علیه السلام) به آسمان برد و تعبیر مَکاناً عَلِیّاً را در آیه فوق اشاره به همین مى دانند. ولى اطلاق کلمه مکان ، به مقامات معنوى، امرى متداول و معمول است در سوره یوسف آیه ۷۷ مى خوانیم: یوسف به برادران خود که کار خلافى انجام داده بودند گفت: أَنْتُمْ شَرٌّ مَکاناً: شما از نظر مقام و منزلت بدترین مردمید . به هر حال، ادریس یکى از پیامبران بلند مقام الهى است که در نکته ها مورد اشاره قرار خواهد گرفت. * * * پس از آن به صورت یک جمع بندى از تمام افتخاراتى که در آیات گذشته پیرامون انبیاء بزرگ و صفات و حالات آنها و مواهبى که خداوند به آنها داده بود، بیان گردید، چنین مى گوید: آنها پیامبرانى بودند که خداوند آنان را مشمول نعمت خود قرار داده بود (أُولئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ). که بعضى، از فرزندان آدم بودند، و بعضى از فرزندان کسانى که با نوح در کشتى سوار کردیم و بعضى از دودمان ابراهیم و اسرائیل (مِنْ ذُرِّیَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوح وَ مِنْ ذُرِّیَّةِ إِبْراهِیمَ وَ إِسْرائِیلَ). با این که همه این پیامبران از فرزندان آدم بودند، ولى با توجه به نزدیکى آنها به یکى از پیامبران بزرگ از آنان به عنوان ذریه ابراهیم و اسرائیل یاد شده، و به این ترتیب، منظور از ذریه آدم در این آیه، ادریس است که طبق مشهور، جد پدر نوح پیامبر بود. و منظور از ذریه کسانى که با نوح بر کشتى سوار شدند ابراهیم(علیه السلام)است; زیرا ابراهیم(علیه السلام) از فرزندان سام (فرزند نوح) بوده. و منظور از ذریه ابراهیم ، اسحاق، اسماعیل و یعقوب است، و منظور از ذریه اسرائیل ، موسى، هارون، زکریا، یحیى و عیسى مى باشد که در آیات گذشته به حالات آنها و بسیارى از صفات برجسته شان، اشاره شده. سپس، این بحث را با یاد پیروان راستین این پیامبران بزرگ تکمیل کرده مى گوید: از کسانى که هدایت کردیم و برگزیدیم، افرادى مى باشند که وقتى آیات خداوند رحمان بر آنها خوانده شود، به خاک مى افتند در حالى که سجده مى کنند، و سیلاب اشکشان سرازیر مى شود (وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا إِذا تُتْلى عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیّاً). بعضى از مفسران، جمله مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا... را بیان دیگرى براى همان انبیائى که در آغاز آیه، به آنها اشاره شده دانسته اند. ولى آنچه در بالا گفتیم نزدیک تر به نظر مى رسد. شاهد این سخن حدیثى است که از امام زین العابدین على بن الحسین(علیهما السلام)نقل شده است که به هنگام تلاوت این آیه، فرمود: نَحْنَ عُنِیْنا بِها: ما مقصود از این آیه ایم . بدیهى است هرگز، منظور از این جمله، انحصار نیست، بلکه، بیان مصداق روشن پیروان راستین انبیاء(علیهم السلام) است، و ما بارها در همین تفسیر، به نمونه هائى از این مطلب، برخورد کرده ایم. اما عدم توجه به این حقیقت سبب شده است که: مفسرانى همچون آلوسى در روح المعانى به اشتباه بیفتند و بر این حدیث طعنه بزنند و آن را دلیل بر بى اعتبار بودن احادیث شیعه بدانند! و این است، نتیجه عدم آگاهى به مفهوم واقعى روایاتى که در تفسیر آیات وارد شده است. قابل توجه این که: در آیات گذشته، سخن از مریم به میان آمد در حالى که او از انبیاء نبود، او از کسانى بود که: در جمله مِمَّنْ هَدَیْنا داخل است، از مصادیق آن محسوب مى شود و در هر زمان و مکانى، مصداق یا مصداق هائى داشته و دارد. به همین جهت، در آیه ۶۹ سوره نساء نیز مشاهده مى کنیم که مشمولین نعمت هاى خدا را منحصر به پیامبران ندانسته، بلکه صدیقین و شهدا را نیز بر آن مى افزاید: (فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ). ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۷۰ ✅ خلقت هدفدار انسان و برتری آخرت ✉️ يك پيام مستمر: امام(عليه السلام) در اين
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۷۰ ✅ خلقت هدفدار انسان و برتری آخرت ↩️ آنگاه در دومين نكته اشاره به كسانى مى كند كه آخرت را به سبب بدنگرى، به دنيا فروخته اند، مى فرمايد: «(هرگز) دنياى دلپسند او جاى آخرتى را كه با بدنگرى، زشت در نظرش جلوه كرده است نخواهد گرفت»; (وَ مَا دُنْيَاهُ الَّتي تَحَسَّنَتْ لَهُ بِخَلَف مِنَ الاْخِرَةِ الَّتِي قَبَّحَهَا سُوءُ النَّظَرِ عِنْدَهُ). هواى نفس، بلاى بزرگى است، گاهى ديدگاه انسان را چنان دگرگون مى سازد كه زشت را زيبا و زيبا را زشت مى بيند همانگونه كه قرآن مجيد درباره گروهى از اقوام منحرف پيشين مى فرمايد: «(وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ); شيطان اعمال آن ها را در نظرشان زينت داده است».[1] و در جاى ديگر مى فرمايد: «(زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا); زندگى دنيا در نظر كافران زينت داده شده است».[2] طبيعى است، هنگامى كه زندگى دنيا در نظر انسان خوشايند و زيبا باشد، آخرت در نظرش زشت و ناپسند است، از آن مى گريزد و به سوى دنيا باشتاب مى رود و اين است سرنوشت تمام كسانى كه وسوسه هاى شيطان و هوى و هوس هاى نفس، ديد و فكر آن ها را دگرگون ساخته است. در سومين نكته اشاره به سرنوشت اين گونه فريب خوردگان كرده، مى فرمايد: «آن فريب خورده اى كه با برترين همت (و بالاترين كوشش) بر دنيا ظفر يافته همچون كسى نيست كه به كمترين سهم خود از آخرت دست يافته است»; (وَ مَا الْمَغْرُورُ الَّذِي ظَفِرَ مِنَ الدُّنْيَا بِأَعْلَى هِمَّتِهِ كَالآخَرِ الَّذِي ظَفِرَ مِنَ الآخِرَةِ بِأَدْنَى سُهْمَتِهِ). چه شوم است سرنوشت كسانى كه بالاترين همت و تلاش خود را براى دست يافتن به متاع ناپايدار و زودگذر دنيا به كار مى گيرند و چه زيباست سرنوشت كسانى كه با تلاش و كوشش و همت خود سهمى از سعادت اخروى پيدا كرده اند، هر چند اين سهم كوچك باشد. در حديثى كه مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار از امام صادق(عليه السلام) آورده است مى خوانيم كه ابوبصير خدمت حضرت رسيد، عرض كرد: فدايت شوم مرا تشويق (به بهشت) كن. امام(عليه السلام) فرمود: بوى بهشت از فاصله هزار سال به مشام مى رسد و كمترين منزلى كه بهشتيان دارند منزلى است كه اگر همه جن و انس را بخواهد به آن دعوت كند مى تواند از آن ها پذيرايى نمايد بى آن كه چيزى از نعمت هاى او كاسته شود و كمترين مقام اهل بهشت مقام كسى است كه داخل بهشت مى شود و سه باغ در برابر او نمايان مى گردد و هنگامى كه در پايين ترين آن ها وارد مى شود همسران و خادمان و نهرها و ميوه هاى فراوانى مى بيند و شكر و حمد خدا را به جا مى آورد. به او گفته مى شود: سر بلند كن و باغ دوم را ببين كه در آن نعمت هايى است كه در باغ اول نيست. عرضه مى دارد: خداوندا! اين باغ را نيز نصيب من كن. مى فرمايد: شايد اگر آن را به تو بدهم باز غير آن را بخواهى. عرضه مى دارد: همين را مى خواهم، همين را مى خواهم. (و به همين ترتيب باغ ديگرى را با نعمت هاى بسيار فراوان مشاهده مى كند و شكر و سپاس خدا را بسيار به جا مى آورد)[3]. [4] * پی نوشت: [1]. عنكبوت، آيه 38. [2]. بقره، آيه 212. [3]. بحارالانوار، ج 8، ص 120، ح 11. [4]. سند گفتار حكيمانه: مرحوم خطيب در مصادر مى گويد: بخش آغازين اين كلام نورانى در كتاب دُستور معالم الحكم (نوشته قاضى قضاعى متوفاى 454) با تغييراتى آمده كه به روشنى نشان مى دهد از منبع ديگرى اخذ كرده است. زمخشرى نيز در ربيع الابرار آن را آورده است. سپس تصريح مى كند كه اين كلام حكيمانه در نسخه ابن ابى الحديد آمده و در نسخ ديگر وجود ندارد. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 270.) در غررالحكم بخش آخرين اين كلام نورانى با تفاوت چشمگيرى ذكر شده كه نشانه تعدد منابع است. (غررالحكم، ح 2502)   ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امام حسن (علیه السلام) فرمودند : 🖋 نه پاکـدامنی، روزي را از انسـان دور می کنـد و نه حرص، روزي زیاد می آورد؛ چون روزي قسـمت شـده است و حرص زدن باعث مبتلا شدن به گناهان می شود. 📖  تحف العقول ، ص۲۳۴ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا