eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
💥 ✅ادامه شرح و تفسیر نامه ۹ 🔹جمله «وَالرَّمْيِ مِنْ وَرَاءِ حُرْمَتِهِ» کنايه از حفظ حريم اسلام و
⬇️⬆️ 📚پی نوشت: 1 . سند نامه: نويسنده کتاب مصادر نهج البلاغه پس از بيان چگونگى نوشتن اين نامه مى گويد: اين داستان مشهورى است که در کتاب صفين نصر بن مزاحم آمده است و آنچه مرحوم سيّد رضى در اينجا آورده تنها قسمت پايانى اين نامه است. سپس اضافه مى کند: اين نامه را افراد ديگرى نيز در کتاب هاى خود آورده اند از جمله: 1. ابن عبد ربه در عقد الفريد. 2. بلاذرى در کتاب انساب الاشراف. 3. شيخ مفيد در کتاب الفصول المختارة. آن مرحوم تنها قطعه اى از اين نامه را آورده است. 4. خطيب خوارزمى در کتاب المناقب (بايد توجّه داشت که سه نفر اوّل پيش از مرحوم سيّد رضى مى زيسته اند) (مصادر نهج البلاغه، ج 3، ص 217). 2 . «اجتياح» به معناى هلاک کردن، ريشه کن ساختن و ويران نمودن است و از ريشه «جوح» بر وزن «قوم» به همين معنا گرفته شده است. 3 . «هموم» جمع «همّ» به معناى اندوه ها، نگرانى ها، نقشه ها و تصميم هاست و در اينجا به معناى توطئه هايى است که قريش بر ضد پيغمبر کردند و مايه غم و اندوه فراوان شدند. اصل اين واژه به معناى قصد کردن است و از آنجا که قصد در بسيارى از موارد توأم با نگرانى ها و اندوه هاست، به معناى اندوه و نگرانى نيز به کار رفته است. 4 . «الافاعيل» جمع «افعال» و آن جمع «فعل» است و در اين گونه موارد به معناى کارهاى بزرگ و دسيسه ها و توطئه هاست. 5 . «العذب» به معناى شيرين و گواراست که گاه جنبه ظاهرى دارد و گاه جنبه باطنى و معنوى. 6 . «احلسونا» از ريشه «حلس» بر وزن «حرص» گرفته شده که به معناى پارچه نازکى است که زير جهاز شتر مى گذارند و در واقع به بدن شتر چسبيده است. سپس به هر چيزى که ملازم با ديگرى باشد اطلاق شده است; مثلا مى گويند: فلان کس حلس البيت است; يعنى ا ز خانه بيرون نمى آيد و جمله بالا «أحْلَسُونَا الْخَوْفَ» به اين معناست که دشمنان ترس و وحشت را دائما بر ما مستولى مى ساختند. 7 . «وعر» به معناى زمين سنگلاخ و صعب العبور است. 8 . «اوقدوا» از ريشه «ايقاد» به معناى برافروختن آتش و از ريشه «وقود» به معناى شعلهور شدن گرفته شده است. 9 . بر خلاف آنچه بعضى گمان مى کنند، شعب ابى طالب، همان مکان قبرستان ابوطالب که الآن نزديک پل حجون قرار دارد، نيست; زيرا آنجا فاصله قابل توجهى تا خانه کعبه و مسجدالحرام دارد. شعب ابى طالب درّه اى بود در کنار کوه ابوقبيس در نزديکى خانه کعبه و مسجد الحرام و لذا در تواريخ آمده که صداى گريه کودکان مسلمان از شدت گرسنگى و ناراحتى شبها از داخل شعب به کنار خانه کعبه مى رسيد. 10 . «ذب» به معناى دفع کردن و دور ساختن و دفاع نمودن است. 11 . منهاج البراعة فى شرح نهج البلاغه، ج 17، ص 365. 12 . «خلو» به معناى خالى بودن و عارى بودن است.   ز خانه بيرون نمى آيد و جمله بالا «أحْلَسُونَا الْخَوْفَ» به اين معناست که دشمنان ترس و وحشت را دائما بر ما مستولى مى ساختند. 7 . «وعر» به معناى زمين سنگلاخ و صعب العبور است. 8 . «اوقدوا» از ريشه «ايقاد» به معناى برافروختن آتش و از ريشه «وقود» به معناى شعلهور شدن گرفته شده است. 9 . بر خلاف آنچه بعضى گمان مى کنند، شعب ابى طالب، همان مکان قبرستان ابوطالب که الآن نزديک پل حجون قرار دارد، نيست; زيرا آنجا فاصله قابل توجهى تا خانه کعبه و مسجدالحرام دارد. شعب ابى طالب درّه اى بود در کنار کوه ابوقبيس در نزديکى خانه کعبه و مسجد الحرام و لذا در تواريخ آمده که صداى گريه کودکان مسلمان از شدت گرسنگى و ناراحتى شبها از داخل شعب به کنار خانه کعبه مى رسيد. 10 . «ذب» به معناى دفع کردن و دور ساختن و دفاع نمودن است. 11 . منهاج البراعة فى شرح نهج البلاغه، ج 17، ص 365. 12 . «خلو» به معناى خالى بودن و عارى بودن است.   @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح_صوتی_نامه_۱۰.mp3
7.27M
✅شرح نامه ۱۰ /بنیاد‌مجازی کانال نهج‌البلاغه 🌺✨ ⚘ @Nahjolbalaghe2 #شرح‌و‌تفسیر‌نامه‌های‌نهج‌البلاغه
💥 ✨امام محمد باقر علیه السلام : ‌ 🔹وقتی مهدی(عج) وارد کوفه می‌شود، بر فراز منبر قرار می‌‌گیرد، سخن آغاز می‌کند، در حالی که مردم از شدت شوقِ دیدارش آنچنان می‌گِریَند که از شدت گریه نمی‌فهمند امام(ع) چه می‌فرماید! ‌ 📚اعلام الوری، ص ۲۷۱🍃 سالروز آغاز امامت حضرت بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی و فرجه) مبارک باد ✨🌹🍃 ‌ 🔹تعجیل در ظهور امام زمان(عج) صلوات #اللهم‌صلی‌علی‌محمد‌و‌آل‌محمد‌و‌عجل‌فرجهم 🍃🌺 ‌ 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 قسمت (۱٢) 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 ✍ برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام ✅ "ابن اَبی الحَدید" گوید: 🌺از امام صادق (علیه السلام) روایت است که فرمود: ✨ علی (علیه السلام) پیش از رسالتِ رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم)، با آن حضرت نور (وحی) را می دید با آن حضرت نور (وحی) را می دید و صدا را می شنید✨ پیامبر به او فرمود: ✨«یاعلی اگر من خاتمِ پیامبران نبودم تو شریکِ در نبوت من بودی، حال که پیامبر نیستی وصیّ پیامبر و وارثِ اویی. بلکه تو سرورِ اوصیا و پیشوای پرهیزگارانی.»✨ ------------------------ 📚 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید،  ج۱۳ ص۲۱۰ 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘ eitaa.com/joinchat/3325624337C718d94f441
✨ ✨ ✨ ✨وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمْ اللَّهُ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ يَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ (47) /یس 🍃و هرگاه به آنان گفته شود: از آن چه خداوند روزى شما كرده بخشش كنيد، كسانى كه كفر ورزيدند به كسانى كه ايمان آورده اند مى گويند: آيا به كسانى غذا دهيم كه اگر خداوند مى خواست خودش به آنها غذا مى داد؟ شما در گمراهى آشكارى هستيد. 🔵افرادى كه بينش صحيح ندارند يا مى خواهند از زير بار مسئوليّت شانه خالى كنند، تمام انحرافات و عملكرد زشت خود را به گردن ديگران مى اندازند: 🔷1. گاهى مى گويند: مقصّر خداست، اگر او نمى خواست ما مشرك نبوديم: «لو شاء اللّه ما اشركنا»(608)، «لو شاء الرّحمن ما عبدناهم»(609) 🔷2. گاهى مى گويند: مقصّر جامعه است، اگر اين بزرگان نبودند، ما مؤمن بوديم. «لولا انتم لكنّا مؤمنين»(610) 🔷3. گاهى مى گويند: مقصّر نياكان ما هستند. «انّا وجدنا آبائنا»(611) 🔸در اين آيه نيز مى گويند: اگر لازم بود خدا خودش به فقرا روزى مى داد. غافل از آن كه خداوند مسئوليّت سير كردن فقرا را به دوش اغنيا گذاشته است. ❓سؤال: چرا خداوند خود فقرا را رزق نمى دهد و به مردم دستور انفاق مى دهد؟! ✅ پاسخ: رشد انسان، در سايه ى گذشت و ايثار و سخاوت و نوع دوستى و دلسوزى و صرفه جويى و الفت و تعاون و محبّت و تفقّد است. اگر همه ى مردم از امكانات يكسان برخوردار باشند، نه زمينه اى براى بروز اين كمالات باقى مى ماند و نه بسترى براى صبر و زهد و قناعت محرومان. 608) انعام، 148. 609) زخرف، 20. 610) سبأ، 31. 611) زخرف، 22. 🔹- توجّه به اين كه «آن چه داريم رزق الهى است نه ملك ما» بخشش را آسان مى كند. «انفقوا ممّا رزقكم اللّه» 🔹- كفر، سبب خود دارى از انفاق است. «قال الّذين كفروا... انطعم» 🔹- كافر، رازق بودن خدا را مسخره مى كند. «لو يشاء اللّه اطعمه» 🔹- انفاق، نشانه ايمان است. (زيرا ترك انفاق از ويژگى هاى كفّار شمرده شده است). «قال الّذين كفروا... انطعم...» 🔹- كار انسان به جائى مى رسد كه كفر و بخل را راه درست و ايمان و انفاق را انحراف مى شمرد. «اِن انتم الا فى ضلال مبين» ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5884340387929129276.mp3
1.57M
دعای روز جمعه 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
4_581112682921328658.mp3
944.3K
زیارت روزجمعه 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
🌺🌿 ✅ ✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ قَبْلَ الْإِنْشَاءِ وَ الْإِحْيَاءِ، وَ الْآخِرِ بَعْدَ فَنَاءِ الْأَشْيَاءِ، الْعَلِيمِ الَّذِي لا يَنْسَىٰ مَنْ ذَكَرَهُ، وَ لا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ، وَ لا يَخِيبُ مَنْ دَعَاهُ، وَ لا يَقْطَعُ رَجَاءَ مَنْ رَجَاهُ، اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ وَ كَفَىٰ بِكَ شَهِيداً، وَ أُشْهِدُ جَمِيعَ مَلائِكَتِكَ وَ سُكَّانَ سَمَاوَاتِكَ وَ حَمَلَةَ عَرْشِكَ، وَ مَنْ بَعَثْتَ مِنْ أَنْبِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ، وَ أَنْشَأْتَ مِنْ أَصْنَافِ خَلْقِكَ، أَنِّي أَشْهَدُ أَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ وَحْدَكَ لا شَرِيكَ لَكَ وَ لا عَدِيلَ، وَ لا خُلْفَ لِقَوْلِكَ وَ لا تَبْدِيلَ، وَ أَنَّ مُحَمَّدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ، أَدَّىٰ مَا حَمَّلْتَهُ إِلَى الْعِبَادِ وَ جَاهَدَ فِي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقَّ الْجِهَادِ، وَ أَنَّهُ بَشَّرَ بِمَا هُوَ حَقٌّ مِنَ الثَّوَابِ، وَ أَنْذَرَ بِمَا هُوَ صِدْقٌ مِنَ الْعِقَابِ، اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَىٰ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَتْبَاعِهِ وَ شِيعَتِهِ، وَ احْشُرْنِي فِي زُمْرَتِهِ، وَ وَفِّقْنِي لِأَدَاءِ فَرْضِ الْجُمُعَاتِ، وَ مَا أَوْجَبْتَ عَلَيَّ فِيهَا مِنَ الطَّاعَاتِ، وَ قَسَمْتَ لِأَهْلِهَا مِنَ الْعَطَاءِ فِي يَوْمِ الْجَزَاءِ، إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ. 🌺🌿 _____________________ ✅ جمعه روز حضرت صاحب الزّمان (عج) و بنام آن حضرت است و همان روزى است كه ايشان در آن روز ظهور خواهد فرمود... بگو: السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِيُّ النَّاصِحُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجَاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ، وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظهور الحق علی یدیک وَ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ يَجْعَلَنِي مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ لَكَ وَ التَّابِعِينَ وَ النَّاصِرِينَ لَكَ عَلَى أَعْدَائِكَ، وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فِي جُمْلَةِ أَوْلِيَائِكَ، يَا مَوْلايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ، صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ، هَذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ، وَ الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَى يَدَيْكَ، وَ قَتْلُ الْكَافِرِينَ بِسَيْفِكَ، وَ أَنَا يَا مَوْلايَ فِيهِ ضَيْفُكَ وَ جَارُكَ، وَ أَنْتَ يَا مَوْلايَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ، فَأَضِفْنِي وَ أَجِرْنِي صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ. سيّد بن طاووس فرموده: من پس از اين زيارت به اين شعر تمثل می جويم و به آن حضرت اشاره نموده، می گويم: نَزِيلُكَ حَيْثُ مَا اتَّجَهَتْ رِكَابِي وَ ضَيْفُكَ حَيْثُ كُنْتُ مِنَ الْبِلادِ در هر كجا و بر سر هر خوان، من ميهمان توام اى صاحب الزّمان 🌺🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : 🌷شنبه‌‌‌‌ها‌و سه‌شنبه‌ها شرح 🦋خطبه ها 🌹یکشنبه‌ها و چهار‌شنبه‌هاشرح 🌴حکمتها 🌷دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها شرح 🕊نامه ها ✅مطالب به صورت متن و صوت از اساتید بزرگوار گذاشته میشود 🔹وهمچنین فضائل مولا و مواردی در رابطه با موضوع کانال 🌸جمعه ها مطالب در زمینه 💚مهدویت eitaa.com/joinchat/3325624337C718d94f441
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌🍃 ✨ پنجره هایِ انتظار؛ ✨یک آسمانِ آبی ✨پراز ابرهای بهاری میخواهند ✨و نسیمی که ✨عطرِپیراهنِ نرگس را بیاورد #السلام‌علیک‌یا‌ابا‌صالح‌المهدی‌عج💚✨ 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ حکایتی زیبا 🔴لحظه به لحظه در انتظار فرج مرحوم آقا ابوالفضل قهوه چی پیرمرد متقی و با صفا و اهل توسل بود و از جمله کسانی به شمار می رفت که علاقه و ارادت شدیدی به آقای مجتهدی داشت و آقا هم به خاطر پاکدلی و سادگیش شدیداً به اومحبت داشتند. آقا ابوالفضل تعریف می کرد در ایام ماه مبارک رمضان که آقای مجتهدی در کوه خضر بیتوته کرده بودند شبی بعد از افطار به خاطر دیدنشان راهی کوه شدم. هنگامی که به ایشان رسیدم دیدم بیرون از محوطه ی اتاقی که در کوه خضر است نشسته اند و مشغول نغمه سرایی و سیر و صفا، و توسل به حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند، من نیز که عاشق و شیفته ی حضرت بودم با دیدن آن حال عجیب و غریب و توسل ایشان به حضرت، منقلب شدم و بسیار گریستم در حالی که پیوسته حضرت مهدی( عجل الله تعالی فرجه الشّریف) را صدا می کردم. در همین حال یک مرتبه آقای مجتهدی خطاب به من فرمودند: آقا ابوالفضل بس است دیگر! آیا چشم حضرت بین داری؟! و اشاره ای به سوی ماه کرده و فرمودند: اگر چشمش را داری ببین!! آن شب قرص ماه کامل بود هنگامی که به آن نظر کردم؛ جمال دلربای حضرت مهدی( روحی فداه) را با یک حالت نیم خیز مثل کسی که می خواهد بر خیزد زیارت کردم، در حالی که با یک دست ذوالفقار! و با دست دیگر غلاف آن را گرفته و کمی آن را از غلاف بیرون کشیده بودند. سپس آقای مجتهدی فرمودند: ببین آقا ابوالفضل، خود حضرت هم لحظه به لحظه در انتظار ظهورند و تا امر فرج اصلاح نگردد ایشان هم لحظه ای آرامش ندارند. به محض اینکه آن صحنه را مشاهده کردم طاقت نیاوردم و بیهوش روی زمین افتادم. ۳۶۱ ✅ جهت سلامتی، تعجیل و تسهیل در ظهور مظلوم‌ترین امام، مهدی (عج): صلوات با ذکر فرج ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 🔷چهار نكته درباره (عج) در بيانات 🔹این بزرگوار داعی‌الله است 🔹نام این بزرگوار و یاد این بزرگوار، دائماً به ما یادآوری میکند که طلوع خورشیدِ حق و عدل در پایان این شب ظلمانی، قطعی است 🔹ما مأمور به انتظاریم؛ انتظار یعنی چه؟ انتظار به معنای مترصّد ‌بودن است 🔹این انتظار، مستلزم صلاح و عمل است 🌹🍃 ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
سوال7⃣5⃣ : منظور از《نُوّاب اربعه》چیست؟👇 ⚘ @Nahjolbalaghe2
پاسخ : نُوّاب اَربَعه، به چهار نماینده یا نایب خاص امام مهدی(ع) در دوران غیبت صغری گفته می‌شود که رابط میان شیعیان و امام بودند. که نام های آنان به ترتیب : 《عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری》می باشد. نواب اربعه از اصحاب باسابقه و مورد اعتماد امامان بودند که یکی پس از دیگری از طرف امام زمان(عج) و با معرفی نایب پیش از خود معرفی می‌شدند. این چهار نفر به مدت هفتاد سال، نیابت امام را عهده‌دار بودند و با داشتن وکلایی در دورترین شهرهای اسلامی، پیام‌ها و خواسته‌های شیعیان را به امام(ع) و پاسخ‌های امام(ع) را به آنان می‌رساندند. از دیگر وظایف نایبان خاص این بود که تردیدها را درباره حضرت مهدی(عج) از بین ببرند و محل زندگی امام و مشخصات او را پنهان دارند. فعالیت نایبان خاص امام زمان از سال ۲۶۰ تا ۳۲۹ق (تقریباً ۷۰ سال) یعنی در دوران غیبت صغری بود. در این سال‌ها، چهار نفر از شیعیان که بعضی از آنان، از اصحاب امام دهم و امام یازدهم و از چهره‌های  شناخته‌شده بودند، وظیفه نیابت و نمایندگی امام زمان(ع) را بر عهده داشتند و رابط امام(ع) و شیعیان بودند. در این سال‌ها وکلای دیگری هم در شهرها و سرزمین‌های اسلامی حضور داشتند که نماینده این چهار نفر بودند. 1⃣عثمان بن سعید اولین نایب خاص امام زمان است. در روایات آمده است امام عسکری فرزندش امام مهدی(ع) را به  چهل نفر از اصحاب خود نشان داد و به آنان گفت در طول غیبت امام دوازدهم، از عثمان بن سعید اطاعت کنند. همچنین امام زمان(عج) در دیدار با اهلقم، به نیابت عثمان بن سعید اشاره کرد و آنان را به او ارجاع داد. عثمان بن سعید تا پایان عمر (در حدود ۶۶ سال) نیابت امام زمان را بر عهده داشت. 2⃣محمد بن عثمان بن سعید عَمری (درگذشت ۳۰۵قمری)، پسر نایب اول، دومین نایب خاص امام زمان(عج) است. وقتی نایب اول وفات کرد، امام زمان(ع) نامه‌ای به پسر او محمد بن عثمان نوشت و ضمن تسلیت به او، وی را جانشین پدر کرد. پیش از آن نیز، امام حسن عسکری(ع) محمد بن عثمان را وکیل امام زمان(ع) معرفی کرده بود. محمد بن عثمان عمری در حدود چهل سال نیابت امام(عج) را بر عهده داشت. 3⃣حسین بن روح نوبختی (متوفای ۳۲۶قمری) سومین نایب امام مهدی(عج)، از معتمدان محمد بن عثمان و نزدیکان وی در بغداد بوده است. محمد بن  عثمان در واپسین روزهای حیات، او را به دستور امام زمان، جانشین خود معرفی کرد. وی ابتدا در حکومت عباسی دارای موقعیت و احترام ویژه بود؛ اما بعدها دچار مشکل شد تا جایی که مدتی زندگی مخفیانه داشت و سپس به مدت پنج سال در زندان، حبس شد. او تا حدود سال ۲۱۱ سال نائب امام زمان(عج) بود. 4⃣علی بن محمد سَمُری (متوفای ۳۲۹ق) چهارمین نائب امام زمان(ع) که به مدت سه سال عهده‌دار مقام نیابت‌ بود. دوران نیابت سمری با سخت‌گیری حکومت و شدت خفقان همراه بود و همین او را از فعالیت‌های گسترده در سازمان وکالت باز می‌داشت. توقیع امام زمان(ع) به علی بن محمد سمری درباره خبر وفات او و پایان‌ یافتن دوره نیابت خاصه و آغاز غیبت کبری از مهم‌ترین اتفاقات حیات آخرین نائب است. 📜همه اقدامات نائبان خاص، بنابر دستور امام زمان(ع) انجام می‌گرفت. این فعالیت‌ها را در چند دسته می‌توان جای داد : ۱)مخفی نگه‌داشتن فعالیت‌ها ۲)ارتباط با دستگاه خلافت ۳)مبارزه با غالیان ۴)از بین‌بردن تردیدها درباره حضرت مهدی(عج) ۵)سازماندهی وکلا ۶)مخفی نگاه‌داشتن امام مهدی ۷)پاسخگویی به پرسش‌های فقهی و اعتقادی 📚منابع : ۱)الغیبه شیخ طوسی، ص۲۳۲- ۲۳۱ ۲)کمال الدین شیخ صدوق، ج۲، صص۴۳۵-۴۷۶ ۳)تاریخ الغیبة صدر، ج۱، ص۴۰۴ ۴)حیات فکری و سیاسی ائمه(ع) جعفریان، ص۵۸۳ ⚘ @Nahjolbalaghe2
‌ ☀️ وظایف منتظران ✅ برخی از تکالیف منتظران در زمان غیبت امام زمان عج 1⃣ اطاعت از دستورهای دینی و پرهیز از گناهان و تقوا را سرلوحه زندگی قرار دادن و عملی را بر خلاف رضای امام زمان(ع) انجام ندادن. 2⃣ انتظار فرج؛ پیامبر اكرم(ص) فرمودند: "با فضیلت ترین اعمال امتم انتظار فرج است". 3⃣ دعا برای سلامتی و فرج حضرت مانند خواندن دعای فرج ، دعای عهد و ندبه. 4⃣ صدقه برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت 5⃣ غمگین شدن به خاطر غیبت آن حضرت 6⃣ ایجاد آمادگی کامل در خود و دیگران برای پذیرش از روی شوق آن حضرت و تسلیم بودن و مطیع بودن کامل در برابر دستورات آن حضرت پروردگارا همه ما را از یاران حضرت مهدی(ع) قرار ده و با ظهور حضرتش چشم مستضعفان جهان را روشن گردان و ما را مطیع امر او قرار ده. الهی آمین 📚منابع: ⇦بحارالانوار، ج۵۳ص۱۷۶ ⇦ لطف الله صافی، منتخب الأثر، ص۶۲۹ ⇦شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، ص۴۸۳ ⇦ابراهیم امینی، دادگستر جهان، ص۲۶۴ ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا