eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 📌 قسمت (۱۴) 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 ✍ برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام 🌺«ابوالطفیل» می گوید: ✅علی(علیه السلام) در دوران حکومت خویش، افراد مُستمند و بینوا را مورد عنایت قرار می داد. روزی او را مشاهده کردم که بچه های یتیم و بی سرپرست را به دور خود فراخوانده، ناگاه تمامِ یتیمان را جمع کرد، و سفرۂ مناسبی باز کرد، و عسل و سایر نیازمندی ها را دورِ هم چید، و لقمه های لذیذ و عسلی بر دهان آنان گذاشت... این منظره آنچنان مؤثر و جالب بود که بعضی اصحابش گفتند: ✨ لَوددتُ انّی کُنتُ یتیماً ✨ «ای کاش من هم یتیم بوده، و این چنین مورد الطافِ علی قرار می گرفتم.» --------------------------------------- 📚 بحارالانوار،  ج۴۱ص٢٩ 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ ✨ ✨ ✨فَالْيَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (54) /یس 🍃پس در چنين روزى بر هيچ كس ستمى نمى شود، و جز آن چه عمل كرديد جزايى داده نمى شويد. 🔴اين آيه بيانگر تجسّم عمل در قيامت است، زيرا مى فرمايد: جزاى شما چيزى نيست جز عمل خود شما. «ما كنتم تعملون» امّا اگر مى فرمود: «بما كنتم تعملون» بدين معنا بود كه به خاطر اعمالى كه انجام داده ايد، كيفر يا پاداش داده مى شويد. 🔷- خداوند عادل است و قيامت روز ظهور و جلوه ى عدل الهى است. «فاليوم لا تظلم نفسٌ» (سخت ترين عذاب ها نيز عادلانه است). «لا تظلم نفس» 🔷- كيفر و پاداش در قيامت، بر اساس عملكرد ما در دنياست. «ما كنتم تعملون» @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘ 📚نهج البلاغه/نامه۱۰/به معاويه 🍂افشاي چهره معاويه ۰ چه خواهي كرد، آنگاه كه جامه هاي رنگين تو كنا
🔸 ✅شرح و تفسیر نامه ۱۰ از نامه های امام علیه السلام است که آن را به معاویه نوشته است.(1) 📜نامه در یک نگاه: 🔵این نامه در حقیقت از چهار بخش تشکیل یافته است: 🔹 در بخش اوّل امام(علیه السلام)معاویه را نصیحت مى کند و نسبت به سرنوشتش در قیامت و عواقب کارهایش هشدار مى دهد، هر چند او را اسیر شیطان مى داند و امید چندانى به هدایت او ندارد. 🔹در بخش دوم این نکته را به معاویه گوشزد مى کند که چگونه مى خواهد زمامدارى امّت اسلامى را بر عهده بگیرد درحالى که نه سابقه درخشانى در اسلام دارد و نه از خانواده شریف و با تقوایى است. 🔹در بخش سوم این نکته را گوشزد مى فرماید که چرا دعوت به جنگ کرده اى مردم را رها کن و تنها به میدان بیا و با من نبرد تن به تن کن تا تکلیف مسلمانان روشن گردد و گذشته تاریخ اسلام را که طعم شمشیر را بر جد و برادر و دایى ات نشاندم به یاد تو آورد. 🔹بالاخره در بخش چهارم بهانه خونخواهى عثمان را مطرح مى فرماید و مى گوید: تو به خوبى مى دانى چه کسى قاتل عثمان بوده است چرا به سراغ او نمى روى؟ در پایان مى فرماید: مى بینم که در میدان جنگ، ضجه و ناله لشکرت بلند مى شود و شکست بعد از شکست دامنت را مى گیرد و سرانجام به کتاب خدا پناه مى برى در حالى که به آن ایمان ندارى. 🔶نگاهى به آينده تاريک: اين نامه آغازى دارد که مرحوم سيّد رضى آن را در نهج البلاغه نياورده است. امام(عليه السلام) در آغاز اين نامه بعد از حمد و ثناى الهى و اشاره به زودگذر بودن دنيا و زندگى آن، خطاب به معاويه مى فرمايد: اى معاويه تو ادعاى چيزى مى کنى که اهلش نيستى; نه در گذشته و نه در حال. نه دليل بر مدعاى خود (لياقت حکومت بر مسلمانان) دارى و نه شاهدى از قرآن مجيد و نه سخنى از پيغمبر اسلام (صلى الله عليه وآله). آن گاه دست او را گرفته و به عواقب زندگى دنيا برده و وقوف او را در قيامت در پيشگاه خدا در نظرش مجسم مى کند شايد از خطاهاى خود باز گردد و در صراط مستقيم گام نهد; مى فرمايد: 🍃«چه خواهى کرد آن گاه که لباسهاى (پر زرق و برق) اين دنيا را که در آن فرو رفته اى از تنت برگيرند، دنيايى که با زينت هايش خود را جلوه داده و با لذت هايش (تو را) فريب داده است»; ✨(وَکَيْفَ أَنْتَ صَانِعٌ إِذَا تَکَشَّفَتْ عَنْکَ جَلاَبِيبُ(2) مَا أَنْتَ فِيهِ مِنْ دُنْيَا قَدْ تَبَهَّجَتْ(3) بِزِينَتِهَا وَ خَدَعَتْ بِلَذَّتِهَا). سپس مى افزايد: «اين دنيا تو را فرا خواند و اجابتش نمودى و زمامت را به دست گرفت و به دنبالش رفتى، فرمانت داد اطاعتش کردى»; ✨ (دَعَتْکَ فَأَجَبْتَهَا، قَادَتْکَ فَاتَّبَعْتَهَا، وَأَمَرَتْکَ فَأَطَعْتَهَا). 🍃امام(عليه السلام) در اين عبارات تشبيهات جالبى براى دنيا فرموده، زرق و برق دنيا را به لباسهاى رنگارنگى تشبيه کرده که در تن مى پوشند و يا چادرى که به سر مى کشند. زينت هاى دنيا را فريبنده و لذت هايش را مايه جلب و جذب به سوى آن شمرده. هوس بازان و کسانى که از ماهيّت دنيا بى خبرند به زودى به سوى آن جلب مى شوند و براى اينکه بتوانند به اين زينت ها و لذات ادامه دهند سر بر فرمان دنيا مى نهند و اوامرش را اطاعت مى کنند. 🌿آن گاه امام(عليه السلام) به عاقبت اين ماجرا اشاره کرده مى فرمايد: «بدان اين دنياى فريبنده به زودى تو را وارد ميدان نبردى مى کند که هيچ سپرى در آنجا تو را نجات نخواهد داد حال که چنين است از اين امر (حکومت) کناره گير و آماده حساب الهى شو و دامن را در برابر حوادثى که بر تو نازل ميشود در هم پيچ و به حاشيه نشينان فرومايه گوش فرا نده»; ✨(وَإِنَّهُ يُوشِکُ(4) أَنْ يَقِفَکَ وَاقِفٌ عَلَى مَا لاَ يُنْجِيکَ مِنْهُ مِجَنٌّ(5)، فَاقْعَسْ(6) عَنْ هَذَا الاَْمْرِ، وَ خُذْ أُهْبَةَ(7) الْحِسَابِ، وَ شَمِّرْ(8) لِمَا قَدْ نَزَلَ بِکَ، وَلاَ تُمَکِّنِ الْغُوَاةَ(9) مِنْ سَمْعِکَ). امام(عليه السلام) در اين عبارات، هم ريشه انحرافات را براى معاويه بازگو مى کند و هم راه درمان اين درد را نشان مى دهد; مى فرمايد: بهترين راه اين است که از حکومت شام کنار بروى و آماده حساب الهى شوى. جمله «شَمِّرْ لِمَا قَدْ نَزَلَ بِکَ» يا اشاره به حوادث دردناکى است که در همين دنيا دامان معاويه و طرفدارانش را مى گرفت و يا اشاره به حوادث روز قيامت است (احتمال دوم مناسب تر به نظر مى رسد) و در هر حال چون اين حوادث قطعى الوقوع بوده به صورت فعل ماضى بيان شده است. آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن معاويه را به يک سلسله امور معنوى تهديد مى کند و مى فرمايد: «و اگر به اين دستور و رهنمود عمل نکنى به تو اعلام مى کنم که خود را در غفلت فرو برده اى، زيرا فزونى نعمت تو را به طغيان وا داشته (به همين دليل) شيطان بر تو مسلط شده و به آرزوى خود درباره تو رسيده است و همچون روح و خون در سراسر وجودت جريان يافته» 🌱ادامه دارد ... ⚘ @Nahjolbalaghe2
شرح_صوتی_نامه_۱۱.mp3
6.98M
✅شرح نامه ۱۱ /بنیاد‌مجازی کانال نهج‌البلاغه 🌺✨ ⚘ @Nahjolbalaghe2 #شرح‌و‌تفسیر‌نامه‌های‌نهج‌البلاغه
💠 🔔سودمندترين دارايى ✨لا مالَ أعوَد من العقل. 🔷هيچ دارايى سودمندتر از خرد نيست. 📚 ۱۱۳ @Rahpooyan_basirat
هدایت شده از در محضر نهج البلاغه
5.mp3
1.42M
چه کنیم تا حقایق را انطور که هست ببینیم ؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نشانه های خروج دجال از زبان مولا علی علیه السلام 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
🍂🍃 🔴چه کنیم تا غیبت نکنیم؟ ✅ 1⃣ پیش از گفتن هر سخنى، به «مشروع یا نامشروع بودن»، و «سود و زیانهاى دنیایى و آخرتى» آن توجه کنید. اندیشه در سخن، پیش از بیان آن، مانع بسیارى از گناهان زبان مىشود. 2⃣ انسان در معاشرت با دوستان یا شرکت در محافل، احتیاط بیشترى به خرج دهد؛ یعنى دوستانى را برگزیند که اهل غیبت نباشند، و در مجالسى شرکت کند که درباره دیگران سخن چینى نمىشود. 3⃣ کمک خواستن از خداوند که این خود دو گونه است: نخست این که انسان به صورت کلى و در همه اوقات از خدا درخواست کمک و یارى کند تا به رذایل اخلاقى چون غیبت دچار نشود؛ همان گونه که در دعاها هم آمده است که «خدایا مرا از غیبت پناه ده). (1) دوم در جایى که زمینه غیبت فراهم و آبروى فرد در خطر است و شرایط اقتضا مىکند که شخص براى حفظ آبروى خود، از دیگران غیبت کرده، عیوب ایشان را آشکار سازد، در واپسین مرحله، با خدا باشد و از او بخواهد که آبرویش را حفظ کند و بگوید: «خدایا! با تو معامله مىکنم و براى تو از آبرویم مىگذرم و آن را به تو مىسپارم. تو خود آبروى مرا حفظ فرما»؛ چرا که خداوند بهتر از هر انسانى در حفظ و نگهدارى حیثیت انسانها، توانا است. امیرمؤمنان على(علیه السلام) مىفرماید: الغیبه جهد العاجز. (2) غیبت تلاش انسان ناتوان است. کسانى که قدرت و تکیه گاهى داشته باشند (به ویژه از لحاظ معنوى) هرگز زبان به غیبت نمىآلایند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 1. وَ اعذنى فیه مِنَ الغیبه ... (علامه مجلسى: بحارالانوار، ج 94، ص 343، ح 2). 2 . صبحى صالح: نهجالبلاغه، ص 556، ح 461. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘ 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
✨ ✨ ✨ ✨إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فَاكِهُونَ (55) ✨هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِي ظِلَالٍ عَلَي الْأَرَائِكِ مُتَّكِؤُونَ (56) ✨لَهُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ وَلَهُم مَّا يَدَّعُونَ (57)  ✨سَلَامٌ قَوْلاً مِن رَّبٍّ رَّحِيمٍ (58) /یس 🍃بى شك اهل بهشت در آن روز به خوشى مشغولند. 🍃آنان و همسرانشان در زير سايه ها بر تخت هاى زينتى تكيه مى زنند. 🍃در آن جا (هر گونه) ميوه براى آنان مهيّا است و هر آن چه بخواهند برايشان موجود است. 🍃سلام، سخن پروردگار مهربان به آنان است. 🔵«شُغُل» به معناى امرى است كه انسان را به خود مشغول كند. «فاكهون» از «فكاهة» به معناى سخن مسرّت آميز است. «ارائك» جمع «اريكة» به معناى تخت مزيّن در حجله عروس است. در بهشت از هر سو سلام است؛ خداوند به آنان سلام مى كند: «سلام قولا من ربّ رحيم» فرشتگان سلام مى كنند: «والملائكة يدخلون عليهم من كلّ باب سلام عليكم»(613) اهل بهشت نيز به يكديگر سلام مى كنند. «تحيّتهم فيها سلام»(614) ----- 613) رعد، 24. 614) يونس، 10. 🔷- در بهشت، بيكار نيست. «فى شغل» («شُغُلٍ» كه با تنوين و به اصطلاح نكره آمده به معناى مشغله اى است كه كنه و عمق آن ناشناخته و وصف ناپذير است.) 🔷- در بهشت، غم و اندوه نيست. «فاكهون» 🔷- در بهشت، زندگى بدون مرگ، سلامتى بى مرض، جوانى بى پيرى، عزّت بى ذلّت، نعمت بى محنت، بقا بى فنا، خشنودى بى خشم و اُنس بى وحشت است. «فى شغل فاكهون» 🔷- در بهشت، تنهايى نيست. «هم و ازواجهم» 🔷- مسكن بهشتى آرامش بخش است. «فى ظلال على الارائك» 🔷- نشستن بر تخت و صندلى، به نشستن روى زمين برترى دارد. «على الارائك متّكئون» 🔷- در بهشت بهترين تغذيه است. «لهم فيها فاكهة» (فاكهة به صورت نكره آمده تا علامت آن باشد كه با ميوه هاى آن چنانى پذيرايى مى شوند). 🔷- در بهشت محدوديّت نيست. «و لهم ما يدّعون» («يدعون» به معناى آن است كه هر چه مى خواهى بخواه و تمنّا كن.) 🔷- معاد جسمانى است. (كلمات ميوه و همسر و تخت نشانه ى آن است كه در قيامت با همين جسم زندگى خواهيم كرد). 🔷- در بهشت رضا و سلامى با عظمت از خدا دريافت مى شود. «سلامٌ قولاً...» - دريافت سلام الهى، آرزو و خواسته بهشتيان است. «و لهم ما يدعون سلامٌ...» ⚘ 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🌺🍃 با سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه شما اعضای کانال و پیروان و محبین مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام و خیر مقدم به عزیزانی که به تازگی به جمع ما پیوستند
✨🌺 دوستان و عزیزان همراه بر آن شدیم به این کانال برنامه قرآنی هم بیفزائیم البته ما این کارو از خیلی وقت قبل شروع کردیم با ارسال روزانه مطلبی از تفسیر قرآن ولی الان این کارو اگر خدا توفیق بدهد قصد داریم به صورت گسترده تر انجام بدیم و این کارو با آموزش تجوید شروع میکنیم شما این کانال رو از این به بعد با عنوان قرآن و نهج البلاغه در پروفایل و نام کانال مشاهده خواهید فرمود لطفا با تغییر در پروفایل و اسم کانال اینجا رو ترک نفرمائید و همراه ما باشید محتوای کانال تغییر نمیکند و با امید و توکل به خداوند بزرگ، بهتر میشود با تشکر کانال ✨قرآن و نهج‌البلاغه✨ ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
1_59320416.mp3
112.8K
*------**---**------* 👌 قرائت بسیار زیبا ♦️نهج البلاغه ،حکمت 343♦️ 👈... مردم به جهت تمایلات طبیعیشان در کاهش و اختلال عقلی گرفتارن مگر...👆👆 ❇️پیشنهاد دانلود😊 🌴 ✅✅✅ 🌴 ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
جلسه 00058.amr
4.57M
خرافات زدائی پیرامون قرآن و اهل بیت عصمت عترت و طهارت صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
*------**---**------* 👌 قرائت بسیار زیبا ♦️نهج البلاغه ،حکمت 343♦️ 👈... مردم به جهت تمایلات طبی
⚘ 📚نهج البلاغه/حکمت ۳۴۳ 💥شناخت مردم و ضد ارزشها(سیاسی ،علمی) ✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ وَ السَّرَائِرُ مَبْلُوَّةٌ وَ كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ وَ النَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ إِلَّا مَنْ عَصَمَ اللَّهُ سَائِلُهُمْ مُتَعَنِّتٌ وَ مُجِيبُهُمْ مُتَكَلِّفٌ يَكَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْياً يَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْيِهِ الرِّضَي وَ السُّخْطُ وَ يَكَادُ أَصْلَبُهُمْ عُوداً تَنْكَؤُهُ اللَّحْظَةُ وَ تَسْتَحِيلُهُ الْكَلِمَةُ الْوَاحِدَةُ ✅و درود خدا بر او فرمود: گفتارها نگهداري مي شود، و نهانها آشكار، و هر كسي در گرو اعمال خويش است، و مردم گرفتار كمبودها و آفت هايند جز آن را كه خدا نگهدارد، درخواست كنندگانشان مردم آزار، و پاسخگويان به زحمت و رنج دچارند، و آن كس كه در انديشه از همه برتر است با اندك خشنودي يا خشمي از راي خود باز گردد. و آنكس كه از همه استوارتر است از نيم نگاهي ناراحت شود يا كلمه اي او را دگرگون سازد. ⚘ @Nahjolbalaghe2