eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘ 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
✨ ✨ ✨ ✨إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فَاكِهُونَ (55) ✨هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِي ظِلَالٍ عَلَي الْأَرَائِكِ مُتَّكِؤُونَ (56) ✨لَهُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ وَلَهُم مَّا يَدَّعُونَ (57)  ✨سَلَامٌ قَوْلاً مِن رَّبٍّ رَّحِيمٍ (58) /یس 🍃بى شك اهل بهشت در آن روز به خوشى مشغولند. 🍃آنان و همسرانشان در زير سايه ها بر تخت هاى زينتى تكيه مى زنند. 🍃در آن جا (هر گونه) ميوه براى آنان مهيّا است و هر آن چه بخواهند برايشان موجود است. 🍃سلام، سخن پروردگار مهربان به آنان است. 🔵«شُغُل» به معناى امرى است كه انسان را به خود مشغول كند. «فاكهون» از «فكاهة» به معناى سخن مسرّت آميز است. «ارائك» جمع «اريكة» به معناى تخت مزيّن در حجله عروس است. در بهشت از هر سو سلام است؛ خداوند به آنان سلام مى كند: «سلام قولا من ربّ رحيم» فرشتگان سلام مى كنند: «والملائكة يدخلون عليهم من كلّ باب سلام عليكم»(613) اهل بهشت نيز به يكديگر سلام مى كنند. «تحيّتهم فيها سلام»(614) ----- 613) رعد، 24. 614) يونس، 10. 🔷- در بهشت، بيكار نيست. «فى شغل» («شُغُلٍ» كه با تنوين و به اصطلاح نكره آمده به معناى مشغله اى است كه كنه و عمق آن ناشناخته و وصف ناپذير است.) 🔷- در بهشت، غم و اندوه نيست. «فاكهون» 🔷- در بهشت، زندگى بدون مرگ، سلامتى بى مرض، جوانى بى پيرى، عزّت بى ذلّت، نعمت بى محنت، بقا بى فنا، خشنودى بى خشم و اُنس بى وحشت است. «فى شغل فاكهون» 🔷- در بهشت، تنهايى نيست. «هم و ازواجهم» 🔷- مسكن بهشتى آرامش بخش است. «فى ظلال على الارائك» 🔷- نشستن بر تخت و صندلى، به نشستن روى زمين برترى دارد. «على الارائك متّكئون» 🔷- در بهشت بهترين تغذيه است. «لهم فيها فاكهة» (فاكهة به صورت نكره آمده تا علامت آن باشد كه با ميوه هاى آن چنانى پذيرايى مى شوند). 🔷- در بهشت محدوديّت نيست. «و لهم ما يدّعون» («يدعون» به معناى آن است كه هر چه مى خواهى بخواه و تمنّا كن.) 🔷- معاد جسمانى است. (كلمات ميوه و همسر و تخت نشانه ى آن است كه در قيامت با همين جسم زندگى خواهيم كرد). 🔷- در بهشت رضا و سلامى با عظمت از خدا دريافت مى شود. «سلامٌ قولاً...» - دريافت سلام الهى، آرزو و خواسته بهشتيان است. «و لهم ما يدعون سلامٌ...» ⚘ 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🌺🍃 با سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه شما اعضای کانال و پیروان و محبین مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام و خیر مقدم به عزیزانی که به تازگی به جمع ما پیوستند
✨🌺 دوستان و عزیزان همراه بر آن شدیم به این کانال برنامه قرآنی هم بیفزائیم البته ما این کارو از خیلی وقت قبل شروع کردیم با ارسال روزانه مطلبی از تفسیر قرآن ولی الان این کارو اگر خدا توفیق بدهد قصد داریم به صورت گسترده تر انجام بدیم و این کارو با آموزش تجوید شروع میکنیم شما این کانال رو از این به بعد با عنوان قرآن و نهج البلاغه در پروفایل و نام کانال مشاهده خواهید فرمود لطفا با تغییر در پروفایل و اسم کانال اینجا رو ترک نفرمائید و همراه ما باشید محتوای کانال تغییر نمیکند و با امید و توکل به خداوند بزرگ، بهتر میشود با تشکر کانال ✨قرآن و نهج‌البلاغه✨ ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
1_59320416.mp3
112.8K
*------**---**------* 👌 قرائت بسیار زیبا ♦️نهج البلاغه ،حکمت 343♦️ 👈... مردم به جهت تمایلات طبیعیشان در کاهش و اختلال عقلی گرفتارن مگر...👆👆 ❇️پیشنهاد دانلود😊 🌴 ✅✅✅ 🌴 ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
جلسه 00058.amr
4.57M
خرافات زدائی پیرامون قرآن و اهل بیت عصمت عترت و طهارت صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
*------**---**------* 👌 قرائت بسیار زیبا ♦️نهج البلاغه ،حکمت 343♦️ 👈... مردم به جهت تمایلات طبی
⚘ 📚نهج البلاغه/حکمت ۳۴۳ 💥شناخت مردم و ضد ارزشها(سیاسی ،علمی) ✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ وَ السَّرَائِرُ مَبْلُوَّةٌ وَ كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ وَ النَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ إِلَّا مَنْ عَصَمَ اللَّهُ سَائِلُهُمْ مُتَعَنِّتٌ وَ مُجِيبُهُمْ مُتَكَلِّفٌ يَكَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْياً يَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْيِهِ الرِّضَي وَ السُّخْطُ وَ يَكَادُ أَصْلَبُهُمْ عُوداً تَنْكَؤُهُ اللَّحْظَةُ وَ تَسْتَحِيلُهُ الْكَلِمَةُ الْوَاحِدَةُ ✅و درود خدا بر او فرمود: گفتارها نگهداري مي شود، و نهانها آشكار، و هر كسي در گرو اعمال خويش است، و مردم گرفتار كمبودها و آفت هايند جز آن را كه خدا نگهدارد، درخواست كنندگانشان مردم آزار، و پاسخگويان به زحمت و رنج دچارند، و آن كس كه در انديشه از همه برتر است با اندك خشنودي يا خشمي از راي خود باز گردد. و آنكس كه از همه استوارتر است از نيم نگاهي ناراحت شود يا كلمه اي او را دگرگون سازد. ⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹 ✅ادامه شرح و تفسیر خطبه ۱ بخش ۸ 🔸سپس به نکته اصلى اشتباه آدم اشاره مى فرمايد و مى گويد: «آدم يق
💥 ✅ادامه شرح خطبه ۱ بخش۸ 🍃افزون بر اين، در روايات متعدّدى که از امامان اهل بيت(عليهم السلام) رسيده است، تصريح شده که بهشت آدم، باغى از باغهاى سرسبز دنيا بود; از جمله حسين بن بشّار مى گويد: از امام صادق(عليه السلام) درباره بهشت آدم سؤال کردم، فرمود: ✨ «جَنَّة مِنْ جِنانِ الدُّنْيا يطْلَعُ عَلَيهَا الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَلَوْ کانَتْ مِنْ جِنانِ الْخُلْدِ ما خَرَجَ مِنْها اَبَداً; باغى از باغهاى (خرّم) دنيا بود که خورشيد و ماه بر آن مى تابيد و اگر بهشت جاودان بود، هرگز آدم از آن بيرون نمى آمد».(9) 🍃مرحوم کلينى در کتاب کافى حديث ديگرى شبيه آن، از حسين بن ميسّر از امام صادق(عليه السلام) نقل کرده است.(10) تنها ايرادى که در اين جا ممکن است بر اين سخن گرفته شود، همان تعبيرى است که در عبارت بالا از نهج البلاغه آمده بود که مى فرمايد: (نَفاسَةً عَلَيهِ بِدارِ الْمُقامِ) شيطان، آدم را به خاطر اين که بر او حسادت مى ورزيد از اين که او در سراى پايدار است، وسوسه کرد و فريب داد. ولى ممکن است اين تعبير، اشاره به اين باشد که اگر اين خلاف را مرتکب نمى شد، مدّت هاى طولانى در بهشت مى ماند، سپس گام به اين زمين مى گذاشت، ولى اين ترک اولى او را به زودى از بهشت خارج کرد و به زمين فرستاد، يا اين که گفته شود او مى خواست آدم را از جنّة الخلد و بهشت قيامت محروم سازد چرا که اگر آدم از هر نظر مطيع فرمان خدا مى بود به جنّة الخلد راه مى يافت. 🔷2ـ آيا آدم مرتکب گناهى شد؟! آنها که ارتکاب گناه را براى انبيا ـ مخصوصاً در اين گونه امور ـ جايز مى شمرند، ابا ندارند که بگويند آدم مرتکب گناه شد، امّا پيروان مکتب اهل بيت که معتقدند انبيا از هر گناه و خطايى مصون و محفوظ هستند ـ چه آنچه مربوط به باب اعتقادات و تبليغ احکام دين است و چه آنچه مربوط به اعمال و کارهاى روزمرّه، چه قبل از نبوّت و چه بعد از نبوّت ـ(11) معتقدند که آدم هرگز مرتکب گناهى نشد و نهى خداوند از آن درخت ممنوع، نهى تحريمى نبود، بلکه تنها کار مکروهى براى آدم بود، ولى از آن جا که مقام انبيا مخصوصاً آدم که مسجود همه فرشتگان واقع گشت آن قدر والا و عالى است که حتّى انتظار مکروهى از آنان نمى رود، هنگامى که مرتکب چنين کارى شوند از سوى خداوند شديداً مؤاخذه خواهند شد که گفته اند: ✨ «حَسَناتُ الاَبْرارِ سَيئاتُ الْمُقَرَّبينَ; کارهاى خوب نيکان به منزله گناه مقرّبان است»! 🍂به تعبير ديگر، گناه بر دو قسم است: 🔸 گناه مطلق و 🔸گناه نسبى گناه مطلق، چيزى است که براى همه گناه است مانند دروغ و دزدى و شرب خمر، ولى گناه نسبى، آن است که نسبت به عموم مردم گناه نيست، بلکه شايد براى بعضى، عمل مستحبى محسوب شود امّا همين عمل مباح يا مستحب، اگر از مقرّبان درگاه الهى صادر شود دور از انتظار است و واژه عصيان بر آن اطلاق مى شود امّا نه به معناى گناه مطلق، بلکه گناه نسبى و منظور از ترک اولى هم، همين است. ⚡️بعضى نيز گفته اند که نهى آدم از درخت ممنوع، نهى الهى (مولوى) نبود، بلکه نهى ارشادى بود؛ همانند دستور طبيب که مى گويد: فلان غذا را نخور که بيمارى تو طولانى مى شود. بديهى است مخالفت طبيب، نه توهينى به طبيب است و نه گناه و عصيانى نسبت به فرمان او، بلکه نتيجه آن درد و رنجى است که عايد مخالفت کننده مى شود. 🍃در بعضى از آيات مربوط به جريان آدم، اشاره اى به اين معنا ديده مى شود: ✨ «فَقُلْنا يا آدَمُ اِنَّ هذا عَدوّ لَکَ وَ لِزَوْجِکَ فَلا يخْرِجَنَّکُما مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقى; به آدم گفتيم اين (ابليس) دشمن تو و همسر توست، مبادا شما را از بهشت بيرون کند که به درد و زحمت خواهيد افتاد».(12) 🍃در بعضى از روايات نيز آمده که آدم هرگز از آن درخت ممنوع نخورد، بلکه از درختهاى مشابه آن خورد و لذا شيطان به هنگام وسوسه به آنها گفت: خداوند شما را از اين درخت نهى نکرده (يعنى از ديگرى نهى کرده): ✨«وَ قالَ ما نَهيکُما رَبُّکُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ».(13) 🔻توجّه به اين نکته نيز لازم است که قرآن مى گويد: ابليس براى آدم سوگند ياد کرد که من خيرخواه شما هستم که مى گويم از اين درخت بخوريد: ✨«وَ قاسَمَهُما اِنّى لَکُما لَمِنَ النّاصِحينَ»(14) و تا آن روز، نه آدم و نه حوّا، سوگند دروغى را نشنيده بودند و به همين جهت تحت تأثير وسوسه شيطان واقع شدند. البتّه اگر آنها دقّت مى کردند پى به دروغ ابليس مى بردند; زيرا قبل از اين سخن، از خداوند شنيده بودند که شيطان دشمن آنهاست و به يقين نبايد به قسمهاى دشمن اعتماد کرد و او را خير خواه دانست. 3ـ درخت ممنوع چه بود؟ 🌱ادامه دارد... ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
✖️توضیحات دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی نظر ایشان پیرامون مسئله‌‌ی چندهمسری ‌‌🍃رهپویان‌‌بصیرت‌‌ 🇮🇷 @Rahpooyan_basirat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘ 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
✨ ✨ ✨ ✨وَامْتَازُوا الْيَوْمَ أَيُّهَا الْمُجْرِمُونَ (59) ✨ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ (60) ✨وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ (61) ✨وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنكُمْ جِبِلّاً كَثِيراً أَفَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ (62) /یس 🍃و (گفته مى شود) اى گناهكاران و مجرمين! امروز (از نيكوكاران) جدا شويد. 🍃اى فرزندان آدم! مگر با شما پيمان نبستم كه شيطان را اطاعت نكنيد كه همانا او براى شما دشمنى آشكار است. 🍃و تنها مرا بپرستيد، كه راه مستقيم همين است. 🍃امّا شيطان گروه زيادى از شما را گمراه كرد، پس چرا تعقّل نمى كرديد؟ 🔵جدايى گناهكاران از نيكوكاران طبق قانون عدل الهى است، كه فرمود: مؤمن و كافر يكسان نيستند: «أفمن كان مؤمنا كمن كان فاسقاً لا يستوون»(615) شايد هم مراد از جدا شدن، جدايى مجرمين از يكديگر و تنها شدن و به درد فراق گرفتار شدن باشد، همچون زندان انفرادى در دنيا كه مجرمان را از يكديگر جدا مى كند. «جِبّلاً كثيراً» به جمعيّت زيادى گفته مى شود كه همچون كوه عظمت داشته باشد.(616) مراد از عبادت شيطان، اطاعت شيطان است، چنانكه در حديث مى خوانيم: «مَن اطاع رجلاً فى معصية فقد عَبَده»(617) هر كس در گناه از كسى اطاعت كند، بندگى او را كرده است. ----- 615) سجده، 18. 616) مفردات راغب. 617) وسائل، ج 18، ص 79. 🔷- قيامت روز فيصله و جدايى است. «وامتازوا اليوم» 🔷- خداوند (از طريق انبيا، عقل و فطرت) از انسان پيمان گرفته است. «ألم اعهد اليكم» 🔷- شيطان پدر شما را فريب داد و شما فرزندان كسى هستيد كه اطاعت شيطان كرد. «يا بنى آدم... لا تعبدوا الشيطان» 🔷- انسان، از دو حال خارج نيست، يا بنده خداست يا بنده شيطان. «لا تعبدوا الشيطان... اعبدونى» 🔷- دشمن بودن شيطان آشكار است. (فكرى كه سنگ و چوب را به جاى خدا براى انسان جلوه مى دهد در انحراف آن هيچ گونه ابهامى نيست.) «عدوّ مبين» 🔷- راه مستقيم كه هر شبانه روز در نماز از خدا مى خواهيم، همان اطاعت از او و عبادت اوست. «اُعبدونى هذا صراط مستقيم» 🔷- از سرنوشت فريب خوردگان عبرت بگيريد. «اضلّ... جِبّلاً كثيراً انّكم تكونوا تعقلون» 🔷- انديشه در سرنوشت تلخ قربانيان فريب شيطان، راه نجات از وسوسه ها و دامهاى اوست. «أفلا تكونوا تعقلون» ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 ✅ ✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ 🌷 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ لِبَاساً، وَ النَّوْمَ سُبَاتاً، وَ جَعَلَ النَّهَارَ نُشُوراً، لَكَ الْحَمْدُ أَنْ بَعَثْتَنِي مِنْ مَرْقَدِي وَ لَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَداً، حَمْداً دَائِماً لا يَنْقَطِعُ أَبَداً، وَ لا يُحْصِي لَهُ الْخَلائِقُ عَدَداً، اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّيْتَ، وَ قَدَّرْتَ وَ قَضَيْتَ، وَ أَمَتَّ وَ أَحْيَيْتَ، وَ أَمْرَضْتَ وَ شَفَيْتَ، وَ عَافَيْتَ وَ أَبْلَيْتَ، وَ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَيْتَ وَ عَلَى الْمُلْكِ احْتَوَيْتَ، أَدْعُوكَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِيلَتُهُ، وَ انْقَطَعَتْ حِيلَتُهُ، وَ اقْتَرَبَ أَجَلهُ ُ ،وَ تَدَانَى فِي الدُّنْيَا أَمَلُهُ، وَ اشْتَدَّتْ إِلَى رَحْمَتِكَ فَاقَتُهُ، وَ عَظُمَتْ لِتَفْرِيطِهِ حَسْرَتُهُ، وَ كَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَ عَثْرَتُهُ، وَ خَلُصَتْ لِوَجْهِكَ تَوْبَتُهُ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَ ارْزُقْنِي شَفَاعَةَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ لا تَحْرِمْنِي صُحْبَتَهُ إِنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ، اللَّهُمَّ اقْضِ لِي فِي الْأَرْبَعَاءِ أَرْبَعاً: اِجْعَلْ قُوَّتِي فِي طَاعَتِكَ، وَ نَشَاطِي فِي عِبَادَتِكَ، وَ رَغْبَتِي فِي ثَوَابِكَ، وَ زُهْدِي فِيمَا يُوجِبُ لِي أَلِيمَ عِقَابِكَ، إِنَّكَ لَطِيفٌ لِمَا تَشَاءُ. 🌹 _________________________ ✅ 🌺روز چهارشنبه به اسم حضرت موسى بن جعفر و امام رضا و امام محمد تقي و امام علي النقي عليهم السلام است بگو در زيارت ايشان: 🌷السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلِيَاءَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكُمْ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللَّهَ مُخْلِصِينَ وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاكُمُ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ أَعْدَاءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَجْمَعِينَ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا إِبْرَاهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَنَا مَوْلًى لَكُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ جَهْرِكُمْ مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِي يَوْمِكُمْ هَذَا وَ هُوَ يَوْمُ الْأَرْبِعَاءِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَ أَجِيرُونِي بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. 🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : 🌷شنبه‌‌‌‌ها‌و سه‌شنبه‌ها شرح 🦋خطبه ها 🌹یکشنبه‌ها و چهار‌شنبه‌هاشرح 🌴حکمتها + آموزش تجوید 🌷دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها شرح 🕊نامه ها 🌸جمعه ها مطالب در زمینه 💚مهدویت 🍃✨✨✨✨ ✅مطالب به صورت متن و صوت از اساتید بزرگوار گذاشته میشود 🔹وهمچنین فضائل مولا و مواردی در رابطه با موضوع کانال 🌹 eitaa.com/joinchat/3325624337C718d94f441
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تجوید ⬇️⬇️
✨﴾﷽﴿✨ 💫علم تجويد چيست؟ و چه كسي آن‌را تدوين كرده است؟ 🍃اوّلين علم از علوم اسلامي، علم قرائت قرآن كريم بود. آشنايي با علم قرائت اين امكان را به انسان مي‌دهد تا قرآن را هر چه زيباتر، فصيح‌تر و روح‌بخش‌تر تلاوت نمايد تا تأثير آيات قرآن کريم بر قلب و جان خود انسان و نيز شنوندگان، دو چندان شود و در ابتدا به حسن صورت آن جذب شده و سپس شيفته سيرت دل‌انگيز و زيباي آن گردند و در ادامه خود جزء پويندگان طريقة عمل به آن قرار گيرند. 🔷علم قرائت، داراي چهار ركن اساسي است: 🔹1. تجويد 🔹  2. وقف و ابتداء  🔹3. صوت 🔹  4. لحن. 🌺در بين اين چهار اصل، تجويد مهم‌ترين و اساسي‌ترين ركن قرائت قرآن کريم مي‌باشد.«تجويد» از نظر لغوي مصدر باب«تفعيل»، مترادف كلمه ي «تحسين» و به معناي نيكو گردانيدن است. 🍃و در اصطلاح علم قرائت عبارت است از: «مجموعه قواعدي كه رعايت آن ها موجب اداي حروف به طرز صحيح مي‌شود.» 🌹 علم تجويد به‌طور كلي به سه بخش اصلي با عناوين «مخارج حروف» ،«صفات حروف» و «احكام حروف» تقسيم مي گردد. eitaa.com/Nahjolbalaghe2
🔹 🍃هر حرفى داراى شكل ، اسم و تلفّظى خاص مى باشد. در جدول زیر شكلها و اسمهاى حروف را مشاهده می‌فرمائید به يارى خداوند رحـمـان ، بـا نـحـوه تـلفـّظ حـروف عـربـى آشـنـا خـواهـيـد شـد. قبل از توضيح آنها به بررسى چند مطلب كه بى ارتباط با شكلها و اسمهاى حروف نيست مى پردازيم : 🌸الف در زبان عرب بر دو قسم است : 1 ـ الف حركت ناپذير 2 ـ الف حركت پذير 1 ـ الف حركت ناپذير: بعد از حرف مفتوح قرار مى گيرد و باعث مى شود كه مدّ و كشش صداى فتحه آن حرف ، دو برابر شود از اين رو، به آن (الف مدّى ) مى گويند، مانند: كَانَ ـ دَعَا ـ عَلاَ مَاتٍ 🌺2 ـ الف حـركـت پـذيـر: هـمـان هـمـزه (ء) اسـت برخى تعداد الفباى عربى را 28 حرف و بعضى ديگر 29 حرف مى دانند. اخـتـلاف بـر سـر (الف مـدّى ) اسـت . عـدّه اى آن را يـك حـرف مستقل مى دانند و بعضى ديگر بر اين عقيده اند كه (الف مدّى ) تنها يك صداى كشيده مانند (واو و ياء مدّى ) مى باشد و حرف مستقلى به حساب نمى آيد. ادامه دارد... ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2