eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۶۸ ✅فلسفه پاداش و کیفر خداند ↩️ اين در واقع شبيه همان قاعده لطف است كه ارباب ع
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۶۹ 🔴 زمانى طوفانى در پيش است : امام(عليه السلام) در اين گفتار پرمعناى خويش از زمانى خبر مى دهد كه اسلام و قرآن به فراموشى سپرده مى شود و اهل آن زمان غرق گناه مى گردند، و نُه ويژگى از مفاسد براى آن زمان ذكر مى كند و مى فرمايد: «روزگارى بر مردم خواهد آمد كه در ميان آن ها از قرآن چيزى جز خطوطش و از اسلام جز نامش باقى نمى ماند»; (يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لاَيَبْقَى فِيهِمْ مِنَ الْقُرْآنِ إِلاَّ رَسْمُهُ، وَ مِنَ الاِْسْلاَمِ إِلاَّ اسْمُهُ). رسم در اين جا به معنى خطوط است، هرچند بعضى آن را به معنى قرائت، تفسير كرده اند كه بعيد به نظر مى رسد. با اين كه اين دو ويژگى براى معرفى اهل آن زمان كه از اسلام، تنها به ظواهرى قناعت كرده اند و از حقيقت اسلام چيزى در ميان آن ها باقى نمانده كفايت مى كند با اين حال چند جمله ديگر در معرفى آن ها بيان كرده و مى فرمايد: «مساجد آن ها در آن زمان از جهت بنا آباد و محكم ولى از جهت هدايت خراب و ويران است»; (وَمَسَاجِدُهُمْ يوْمَئِذ عَامِرَةٌ مِنَ الْبِنَاءِ، خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى). اشاره به اين كه آن ها تنها به ظواهر اسلام و مساجد قناعت مى كنند و به مسائل مربوط به فرهنگ اسلامى كه بايد در آن جا پياده شود و مسجد كانون آن باشد توجهى ندارند. سپس در وصف ديگرى مى فرمايد: «ساكنان آن مساجد و آبادكنندگان آن بدترين مردم روى زمين اند فتنه و فساد از آن ها برمى خيزد و خطاها و گناهان به سوى آن ها بازمى گردد»; (سُكَّانُهَا وَعُمَّارُهَا شَرُّ أَهْلِ الاَْرْضِ، مِنْهُمْ تَخْرُجُ الْفِتْنَةُ، وَإِلَيهِمْ تَأْوِى الْخَطِيئَةُ). اشاره به اين كه ميان ظاهر و باطن آن ها فرق بسيار است، ظاهر آن ها اين است كه اهل مسجد و عمران و آبادى آن هستند در حالى كه جز فتنه گرى و گناه، چيزى از آن ها برنمى خيزد، حتى از همان مساجد آباد براى فتنه گرى و توطئه بر ضدّ مؤمنان راستين، و انحرافات خود بهره مى جويند. سپس در آخرين بيان صفات آن ها مى فرمايد: «(آن ها به گمراهى خود قانع نيستند بلكه اصرار به گمراه ساختن ديگران نيز دارند) هرگاه كسى از فتنه آنان كناره گيرى كند او را به آن بازمى گردانند و هركس كه از آن جا وامانده به سوى آن سوقش مى دهند»; (يَرُدُّونَ مَنْ شَذَّ عَنْهَا فِيهَا، وَيَسُوقُونَ مَنْ تَأَخَّرَ عَنْهَا إِلَيْهَا). آرى آن ها اصرار دارند كه هيچ مانعى بر سر راه اعمال زشت و كارهاى خلافشان نباشد و اگر كسانى از آن ها كناره گيرى كنند به اجبار آن ها را به جمع خود بازمى گردانند. امام(عليه السلام) در پايان به عذاب دردناك آن ها اشاره كرده، مى فرمايد: «خداوند سبحان مى فرمايد: به ذاتم سوگند مى خورم فتنه اى بر آنان بر مى انگيزم كه عاقل بردبار در آن حيران بماند»; (يَقُولُ اللّهُ سُبْحَانَهُ: فَبِي حَلَفْتُ لاََبْعَثَنَّ عَلَى أُولئِكَ فِتْنَةً تَتْرُكُ الْحَلِيمَ فِيهَا حَيْرَانَ). اين فتنه ممكن است يك بلاى آسمانى يا زلزله هاى ويرانگر زمينى يا بيمارى هاى فراگير و يا شمشيرهاى دشمنان سلطه گر باشد كه همگى در برابر آن حيران بمانند و حتى عاقلان بردبار راه برون رفتى از آن نيابند. و در آخرين جمله مى فرمايد: «هم اكنون اين كار انجام شده و ما از خداوند مى خواهيم كه از لغزش ها و غفلت ها درگذرد»; (وَقَدْ فَعَلَ، وَنَحْنُ نَسْتَقِيلُ اللّهَ عَثْرَةَ الْغَفْلَةِ). امام(عليه السلام) در اين گفتار پرمعناى خود زمانى را ترسيم مى كند كه نور هدايت الهى به خاموشى مى گرايد، آفتاب عالم تاب اسلام رو به افول مى نهد و مسلمانان راستين كم مى شوند و آن ها كه هستند براثر فشارها خانه نشين مى گردند، صحنه اجتماع به دست رياكارانى مى افتد كه قرآن را با صداى خوب مى خوانند و آن را با بهترين خط و زيباترين طبع آراسته مى كنند، نمونه ديگر رياكارى آن ها مساجد آباد و پرشكوه است، اين ها همه در حالى است كه در باطن، نه خبرى از تعليمات اسلام است و نه از اخلاق اسلام. بازيگران رياكار اين ميدان كه بدترين مردم روى زمين اند كارى جز فتنه گرى و خطاكارى ندارند و عجب اين كه اصرار دارند ديگران را هم به رنگ خود درآورند چراكه اگر آن ها مسلمان راستين باشند مانع كار آنان مى شوند پس بايد آن ها را نيز از اسلام بيرون بُرد تا راه براى پيشرفت اين گروه فتنه گر صاف و هموار شود. البته خداوند تنها به مجازات آنان در عرصه قيامت اكتفا نمى كند بلكه در همين دنيا نيز آن ها را گرفتار انواع مصائب مى كند، اين مجازات ها ممكن است در اشكال مختلف جلوه گر شود، بلاهاى آسمانى، فتنه هاى زمينى، بيمارى هاى فراگير، قحط سالى و از همه بدتر سلطه گروهى بى رحم بر آن ها و كشت و كشتار آنان به دست اين گروه، فتنه هايى كه به قدرى پيچيده و متراكم است كه آگاه ترين مردم از حلّ آن عاجز مى شوند و ناچار حيران و سرگردان تماشاگر اين صحنه ها خواهند بود. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پيامبر خدا صلی‌الله علیه وآله: الصَّومُ جُنَّةٌ ما لم يَخرِقْها روزه، سپر است، به شرط اين كه [شخص به واسطه عدم رعایت آداب و شرایط روزه] آن را از هم ندَرَد. 📚بحارالأنوار ج۹۳، ص ۲۹۶ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و شصت و هفت 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻛﺎﺭﺩﺍﻧﻲ ﻭ ﺣﺬﺍﻗﺖ ﻭ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و شصت و هشت 🔷 ↩️ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﻭﻡ ﺳﺒﻂ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﺑﻪ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﻟﺸﻜﺮ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﻫﺰﺍﺭ ﺗﻦ ﺍﺯ ﺳﻮﺍﺭﺍﻥ ﻧﺎﻣﻲ ﻋﺮﺏ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻣﺼﺮ ﻭ ﻗﺎﺭﻳﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺳﻤﺖ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺩﺍﺷﺖ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻣﻴﻔﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻊ ﻣﻬﻢ ﺑﻪ ﻗﻴﺲ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ ﻭ ﺳﭙﺎﻫﻴﺎﻥ ﺭﺍﻱ ﻭ ﻧﻈﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻜﺎﺭ ﺑﻨﺪﺩ. ﺑﻄﻮﺭﻳﻜﻪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ. ﻭﺟﻮﺩ ﻗﻴﺲ ﺩﺭ ﻃﺮﻑ ﻋﻠﻲ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺠﺘﺒﻲ ﺑﺎﺭ ﺳﻨﮕﻴﻨﻲ ﺑﻮﺩ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻧﺶ. ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﺼﺮ ﺑﻤﺪﻳﻨﻪ ﺑﺮﮔﺸﺖ، ﻣﺮﻭﺍﻥ ﻭ ﺍﺳﻮﺩ ﺑﻦ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﺒﺨﺘﺮﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻛﺮﺩﻩ ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻗﻴﺲ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﭘﻴﻮﺳﺖ. ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﺧﺸﻢ ﺁﮔﻴﻦ ﺑﻪ ﺍﺳﻮﺩ ﻭ ﻣﺮﻭﺍﻥ ﻧﻮﺷﺖ ﻭ ﺗﺬﻛﺮ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺑﻮﺍﺳﻄﻪ ﻗﻴﺲ ﻭ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻋﺎﻟﻴﻪ ﺍﺵ ﻛﻤﻚ ﻧﻤﻮﺩﻳﺪ ﻭ ﻛﺎﺭﻱ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﻗﻴﺲ ﺑﻄﺮﻑ ﻋﻠﻲ ﺭﻭﺩ، ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺻﺪ ﻫﺰﺍﺭ ﺟﻨﮕﺠﻮ ﺑﻜﻤﻚ ﻋﻠﻲ ﻣﻴﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻳﺪ ﻧﺰﺩ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﺗﺮ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻗﻴﺲ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﻧﺰﺩ ﻋﻠﻲ ﺭﻭﺩ ﻭ ﻛﻤﻚ ﻛﺎﺭ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ. [ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ ۱۲۴] ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺩﻝ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻗﻴﺲ ﺑﺎ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﺴﻮﻱ ﺍﻭ ﻧﻮﺷﺖ ﻭ ﺟﻮﺍﺑﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺍﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﮕﻲ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﺎﻡ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺳﺎﺧﺖ ﺗﻔﺼﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ. ﻗﻴﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻳﺮﻛﻲ ﻭ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻭ ﻣﻘﺪﻡ ﺑﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﺎﻡ ﺁﻭﺭﺍﻥ ﻣﻴﺪﺍﻧﺴﺖ ﻭ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﺍﮔﺮ ﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻴﺪﻡ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻜﺮ ﻭ ﻓﺮﻳﺐ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺍﺳﺖ ﻫﺮ ﺁﻳﻨﻪ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻣﻜﺎﺭﺗﺮﻳﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺖ ﺑﻮﺩﻡ ﻭ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﺍﮔﺮ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻣﻦ ﻧﺒﻮﺩ ﺣﻴﻠﻪ ﺍﻱ ﻣﻲ‌ﻧﻤﻮﺩﻡ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻋﺮﺑﻲ ﺗﺎﺏ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺁﻥ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮﺕ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻗﻴﺲ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﺍﻧﺪﻳﺸﻲ ﻭ ﻛﺎﺭﺩﺍﻧﻲ ﺑﺎ ﻭﺻﻒ ﭘﺎﻱ ﺑﻨﺪﻱ ﺍﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﻭ ﺩﻓﺎﻋﺶ ﺍﺯ ﺣﺮﻳﻢ ﻣﻘﺪﺱ ﺷﺮﻳﻌﺖ ﻭ ﺍﻟﺘﺰﺍﻡ ﻛﺎﻣﻞ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺗﻄﺒﻴﻖ ﺍﻳﺪﻩ‌ﻫﺎ ﻭ ﻧﻈﺮﻳﺎﺗﺶ ﺑﺎ ﻣﺘﻮﻥ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻭ ﻫﻢ ﺁﻫﻨﮕﻲ ﺍﻓﻜﺎﺭﺵ ﺑﺎ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ‌ﻫﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻭ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺟﻬﺖ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺁﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﻇﻬﻮﺭ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺳﻴﺎﺳﺘﻤﺪﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﻣﺘﻔﻜﺮﻳﻦ ﻭ ﺯﻳﺮﻛﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻭ ﺟﺰ ﻋﺒﺪﺍﻟﻬﻞ ﺑﻦ ﺑﺪﻳﻞ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﺩﺍﻧﺎﻥ ﻭ ﺳﻴﺎﺳﺘﻤﺪﺍﺭﺍﻥ ﭘﻨﺞ ﮔﺎﻧﻪ ﻋﺮﺏ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﺑﺮﻱ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻛﺮﺩ، ﻋﻠﺖ ﺍﺷﺘﺮﺍﻙ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺑﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﺑﻦ ﺑﺪﻳﻞ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﺪﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﺪﻩ ﻭ ﺍﻓﻜﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺷﺮﻳﻚ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﺳﻴﺮﺍﺏ ﻣﻲ‌ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻟﺘﺰﺍﻡ ﺑﻪ ﺁﺋﻴﻦ ﭘﺎﻙ ﺣﻨﻴﻒ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻭ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻫﻮﺍﻫﺎﻱ ﻧﻔﺴﺎﻧﻲ ﻭ ﻭﻗﻮﻑ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻓﺘﻨﻪ‌ﻫﺎﻱ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﻤﺼﺪﺍ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ↩️ ادامه دارد.. @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
Joze20.mp3
4.2M
🔊 جزءخوانی قرآن کریم به امام زمان عليه‌السّلام 📖 تلاوت جزء بیستم قرآن کریم 🎙استاد: معتز آقایی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۴۱ الی ۴۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی منطق گیرا و کوب
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۴۱ الی ۴۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ از پیامبر(صلى الله علیه وآله) چنین نقل شده: مَنْ أَصْغى إِلى ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ کانَ النّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ إِبْلِیْسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِیْسَ!: کسى که به سخن سخنگوئى گوش فرا دهد (گوش دادن از روى تسلیم و رضا) او را پرستش کرده، اگر این سخنگو از سوى خدا سخن مى گوید خدا را پرستیده است، و اگر از سوى ابلیس سخن مى گوید، ابلیس را عبادت کرده . به هر حال، ابراهیم(علیه السلام) مى خواهد این واقعیت را به پدرش تعلیم کند که: انسان در زندگى، بدون خط نمى تواند باشد، یا خط اللّه و صراط مستقیم است و یا خط شیطان عصیانگر و گمراه، او باید در این میان درست بیندیشد و براى خویش تصمیم گیرى کند، و خیر و صلاح خود را دور از تعصب ها و تقلیدهاى کورکورانه در نظر بگیرد. * * * بار دیگر ،او را متوجه عواقب شوم شرک و بت پرستى کرده، مى گوید: اى پدر! من از این مى ترسم: با این شرک و بت پرستى که دارى عذابى از ناحیه خداوند رحمان به تو برسد، و تو از اولیاى شیطان باشى (یا أَبَتِ إِنِّی أَخافُ أَنْ یَمَسَّکَ عَذابٌ مِنَ الرَّحْمنِ فَتَکُونَ لِلشَّیْطانِ وَلِیّاً). تعبیر ابراهیم(علیه السلام) در برابر عمویش آزر در اینجا بسیار جالب است از یکسو، مرتباً او را با خطاب یا ابت! (پدرم) که نشانه ادب و احترام است، مخاطب مى سازد و از سوى دیگر، جمله أَنْ یَمَسَّکَ نشان مى دهد که ابراهیم(علیه السلام) از رسیدن کوچکترین ناراحتى به آزر ناراحت و نگران است و از سوى سوم، تعبیر به عَذابٌ مِنَ الرَّحْمنِ اشاره به این نکته مى کند که کار تو به واسطه این شرک و بت پرستى به جائى رسیده که خداوندى که رحمت عام او همگان را در برگرفته به تو خشم مى گیرد و مجازاتت مى کند، ببین چه کار وحشتناکى انجام مى دهى! و از سوى چهارم، این کار تو کارى است که سرانجامش، قرار گرفتن زیر چتر ولایت شیطان است. * * * نکته ها: ۱ ـ راه نفوذ در دیگران کیفیت گفتگوى ابراهیم(علیه السلام) با آزر که طبق روایات، مردى بت پرست، بت تراش و بت فروش بوده و یک عامل بزرگ فساد در محیط محسوب مى شده، به ما نشان مى دهد: براى نفوذ در افراد منحرف، قبل از توسل به خشونت، باید از طریق منطق، منطقى آمیخته با احترام، محبت، دلسوزى و در عین حال، توأم با قاطعیت استفاده کرد; چرا که گروه زیادى از این طریق، تسلیم حق خواهند شد، هر چند عده اى در برابر این روش باز هم مقاومت نشان مى دهند که البته حساب آنها جدا است و باید برخورد دیگرى با آنها داشت. * * * ۲ ـ دلیل پیروى از عالم در آیات فوق خواندیم ابراهیم(علیه السلام)، آزر را به پیروى از خود دعوت مى کند با این که قاعدتاً عمویش از نظر سن از او بسیار بزرگتر بوده و در آن جامعه سرشناس تر، و دلیل آن را این ذکر مى کند: من علومى دارم که نزد تو نیست (قَدْ جاءَنِی مِنَ الْعِلْمِ ما لَمْ یَأْتِکَ). این یک قانون کلّى است درباره همه، که در آنچه آگاه نیستند از آنها که آگاهند پیروى کنند، و این در واقع برنامه رجوع به متخصصان هر فن و از جمله مسأله تقلید از مجتهد را در فروع احکام اسلامى مشخص مى سازد. البته بحث ابراهیم(علیه السلام) در مسائل مربوط به فروع دین نبود، بلکه از اساسى ترین مسأله اصول دین سخن مى گفت، ولى حتى در این گونه مسائل نیز باید از راهنمائى هاى دانشمند استفاده کرد، تا هدایت به صراط سوىّ که همان صراط مستقیم است حاصل گردد. * * * ۳ ـ سوره رحمت و یادآورى در این سوره، پنج بار هنگام شروع در داستان پیامبران بزرگ و مریم، جمله أُذْکُرْ (یادآورى کن) آمده است و به خاطر آن مى توان این سوره را سوره یادآورى ها نامید، یادآورى از پیامبران، مردان و زنان بزرگ و حرکت توحیدى آنها و تلاششان در راه مبارزه با شرک، بت پرستى و ظلم و بیدادگرى. و از آنجا که معمولاً ذکر به معنى یادآورى بعد از نسیان است ممکن است اشاره به این واقعیت نیز باشد که: ریشه توحید و عشق به مردان حق و ایمان به مبارزات حق طلبانه آنها، در اعماق جان هر انسانى ریشه دوانیده و سخن از آنها در واقع یک نوع ذکر و یادآورى و بازگوئى است. توصیف خداوند به عنوان رحمان شانزده بار در این سوره آمده است چرا که سوره، از آغازش با رحمت شروع مى شود، رحمت خدا به زکریا، رحمت خدا به مریم و مسیح و پایان آن نیز با همین رحمت است که در اواخر آن مى گوید: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً: کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند خداوند رحمان محبت آنها را در دل بندگانش قرار مى دهد . ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۶۹ 🔴 زمانى طوفانى در پيش است : امام(عليه السلام) در اين گفتار پرمعناى خويش از
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۶۹ 🔴 مهجوریت اسلام و قرآن ↩️ آيا آنچه امام(عليه السلام) از اين اوصاف براى مردم آن زمان بيان كرده اشاره به زمان خود اوست كه براثر حكومت هاى خودكامه و سلطه بنى اميه و نفوذ بازماندگان عصر جاهليت در مراكز قدرت اسلامى، مردم گرفتار چنين شرايطى شدند و يا اشاره به زمان هاى آينده مثلا زمانى مثل زمان ماست. جمله «يأتى» كه به صورت فعل مضارع است و همچنين «لا يبقى» و افعال مضارع ديگرى كه در كلام امام(عليه السلام) پى درپى به كار رفته است نشان مى دهد كه امام(عليه السلام) از حادثه اى در آينده خبر مى دهد ولى جمله «وقد فعل» (خداوند اين كار را كرده است) نشان مى دهد كه چنين گروهى در عصر و زمان امام(عليه السلام) بودند و خداوند نيز مجازاتش را بر آن ها وارد ساخت. ولى بعضى از شارحان نهج البلاغه گفته اند كه ممكن است جمله «وقد فعل» اشاره به اين باشد كه خداوند شبيه اين عذاب را بر اقوام پيشين كه از راه حق منحرف مى شدند و گرفتار همين مفاسد اجتماعى و اخلاقى بودند، نازل كرده يعنى اين موضوع در تاريخ بشر سابقه دارد و بارها تكرار شده است. بعضى احتمال ضعيف سومى داده اند و آن اين كه جمله «قد فعل» تأكيد بر اين باشد كه خداوند چنين سوگندى را ياد كرده است. احتمال چهارمى نيز در اين جا وجود دارد كه فعل ماضى اشاره به مضارع متحقق الوقوع باشد; يعنى چيزى كه در آينده قطعاً واقع مى شود گاه به صورت فعل مضارع بيان مى گردد كه در قرآن مجيد نظاير متعددى دارد. البته فعل مضارع براى زمان حال و استقبال، هر دو مى آيد ولى استعمال آن منحصراً در زمان حال، قطعاً خلاف ظاهر است و احتياج به قرائن روشن دارد. (توضيح بيشترى در اين زمينه در قسمت نكته خواهد آمد). امام(عليه السلام) در پايان اين سخن راه توبه را به مردم نشان مى دهد و مى فرمايد: «ما از خداوند خواستاريم كه از لغزش ها و غفلت هاى ما درگذرد»; (وَنَحْنُ نَسْتَقِيلُ اللّهَ عَثْرَةَ الْغَفْلَةِ). اشاره به اين كه اگر مردم بيدار شوند و به درگاه الهى روى آورند و از غفلت ها و لغزش هايى كه داشته اند از پيشگاه خدا آمرزش بطلبند اميد است كه آن بلاها و فتنه ها برطرف گردد. * نكته: آيا زمان ما مصداق كلام بالاست؟ تعبيراتى كه امام(عليه السلام) در اين جمله هاى پرمعنا به كار برده و تمام آن به صورت فعل مضارع يا شبيه مضارع است خبر مى دهد كه اين شرايط نابسامان و اوضاع دردناك در آينده براى مسلمانان براثر غفلت ها و بيگانگى از تعليمات اسلام روى مى دهد اما جمله آخر آن كه مى فرمايد: «وَ قَدْ فَعَلَ، وَنَحْنُ نَسْتَقِيلُ اللَّهَ عَثْرَةَ الْغَفْلَةِ; خداوند چنين فتنه اى را به دليل آن كارهاى ناشايست بر آن ها مسلط ساخته و ما از خدا مى خواهيم كه از لغزش ها و غفلت هاى ما بگذرد» نشان مى دهد كه در عصر امام(عليه السلام) چنين حادثه دردناكى روى داده است. از زمان خليفه سوم جامعه اسلامى به تدريج از اسلام فاصله گرفت و مال و ثروت هنگفت حاصل از غنائم آن ها را به خود مشغول ساخت و آلوده گناهان زيادى شدند و به دنبال آن، فتنه بنى اميه به وجود آمد و مردم را در حيرت شديدى فرو برد. ولى اين احتمال وجود دارد كه گفتار امام(عليه السلام) داراى چند مرحله است، يك مرحله آن در آن عصر اتفاق افتاد و مرحله شديدترش در اعصار بعد. آن گونه كه نمونه آن را با چشم خود در بسيارى از كشورهاى اسلامى مى بينيم كه قرآن، زياد مى خوانند ولى از عمل به قرآن خبرى نيست، داد اسلام زياد مى زنند ولى از تعليمات اسلام بى گانه اند، مساجد فراوانى دارند، بسيار آباد و پرشكوه ولى نور هدايت در آن ها نيست، فتنه ها از آن ها مى جوشد و همه جا را فرامى گيرد به خصوص اين گفتار درباره سلفى هاى تكفيرى و متعصب، كاملاً صادق است و فتنه اى كه بر آن ها مسلط شده فتنه يهود و بعضى از كشورهاى بزرگ است كه قبله اول مسلمين را گرفته اند و همواره كشورهاى اسلامى را تهديد كرده مسلمين را حيران و سرگردان مى كنند. البته اين احتمال را نيز كه فعل ماضى «قد فعل» اشاره به مضارع متحقق الوقوع و مسلم باشد نبايد ازنظر دور داشت. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ رسول خدا صلی‌الله علیه‌و‌آله: إنّما سُمّیَ الرَّمَضانُ لأنّهُ یَرمَضُ الذُّنوبَ 💎رمضان، بدین سبب رمضان نامیده شده است که گناهان را می‌سوزاند. 📚منتخب میزان الحکمة، ص ۲۴۲ 💌ماه رمضان به تمام معنایش برای از بین رفتن گناهان، تطهیر انسان و رسیدن به مقام تقوا وضع شده است و نورانی‌ترین نفحه عالم است که برای رشد معنوی نواخته شده است. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
D1738493T16336118(Web)-mc.mp3
20.08M
🔹 امام علی علیه السلام و عدالت 🎙 علامه جعفری 🏴 سالروز شهادت اول مظلوم عالم، قرآن ناطق آقا امیر المومنین علی علیه السلام بر شیعیان و آزادگان جهان تسلیت باد @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و شصت و هشت 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﻭﻡ ﺳﺒﻂ ﭘﻴﺎﻣﺒ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و شصت و نه 🔷 ↩️ ﺳﺨﻦ ﺍﻭ ﺑﻤﺎﻟﻚ ﺍﺷﺘﺮ (ﻣﺎﻟﻚ ﭼﻪ ﻣﺎﻟﻜﻲ ﻭ ﺗﻮ ﻧﺪﺍﻧﻲ ﻣﺎﻟﻚ ﻛﻴﺴﺖ؟ ) ﻧﻤﻮﺩﺍﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻋﻘﻞ ﺳﺮﺷﺎﺭ ﻭ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻧﻴﻜﻮ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻣﺤﻜﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﺍﻭ، ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻧﻮﺭﺍﻧﻲ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ‌ﻫﺎﻱ ﺗﺎﺑﻨﺪﻩ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ، ﺷﻴﺦ ﺍﻟﻄﺎﻳﻔﻪ ﺷﻴﺦ ﻃﻮﺳﻲ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺹ 86 " ﺍﻣﺎﻟﻲ " ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺎﻟﻚ ﺍﺷﺘﺮ [ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ ۱۲۵] ﺑﺎﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: ﺍﻱ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﺪﻩ ﺗﺎ ﺣﻤﻠﻪ ﺍﻱ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺘﺨﻠﻒ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺗﻨﻬﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺖ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺑﻨﻤﺎﻳﻢ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻳﻮﺭﺷﻲ ﺁﻭﺭﻡ. ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﺎﻟﻚ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﺮﺩﺍﺭ. ﻣﺎﻟﻚ ﺍﺷﺘﺮ ﻏﻀﺒﻨﺎﻙ ﻭ ﺧﺸﻢ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺑﺮﮔﺸﺖ، ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺭﺍﻩ ﺑﻪ ﻗﻴﺲ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻛﺮﺩ. ﻗﻴﺲ ﺭﻭ ﺑﻤﺎﻟﻚ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺍﻱ ﻣﺎﻟﻚ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺳﻴﻨﻪ ﺍﺕ ﺍﺯ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﻧﺎﻣﻠﺎﻳﻤﺎﺕ ﺗﻨﮓ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻝ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻲ‌ﺍﻧﺪﺍﺯﻱ ﻭ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﻛﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺩﻭﺭ ﻣﻲ‌ﭘﻨﺪﺍﺭﻱ ﺑﺴﻮﻱ ﺁﻥ ﺷﺘﺎﺑﺎﻥ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻲ، ﺍﻱ ﻣﺎﻟﻚ ﺑﺪﺍﻥ ﻛﻪ ﺁﺋﻴﻦ ﺷﻜﻴﺒﺎﺋﻲ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺭﺳﻢ ﺷﺘﺎﺏ ﻭ ﻋﺠﻠﻪ ﻣﺪﺍﺭﺍ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﺳﺖ، ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺳﺨﻨﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺯﺷﺘﻲ ﻭ ﻋﻴﺐ ﻧﻤﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ‌ﻫﺎ ﺁﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻬﻤﺖ ﻭ ﺑﺪﮔﻤﺎﻧﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺩﭼﺎﺭ ﭼﻴﺰﻱ ﺷﺪﻱ ﺑﭙﺮﺱ ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﻣﺎﻣﻮﺭﻳﺘﻲ ﻳﺎﻓﺘﻲ ﻓﺮﻣﺎﻧﺒﺮﺩﺍﺭ ﺑﺎﺵ، ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻟﺐ ﺑﻪ ﺳﻮﺍﻝ ﻣﮕﺸﺎﻱ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺳﺘﻮﺭﻱ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻜﻠﻒ ﻣﺴﺎﺯ ﻭ ﺑﺰﺣﻤﺖ ﻣﻴﺎﻧﺪﺍﺯ، ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻮ ﻣﻲ‌ﮔﺬﺭﺩ ﻭ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺩﺍﺭﻱ ﻣﺎ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺩﺍﺭﻳﻢ، ﺑﺮ ﺻﺎﺣﺐ ﻭ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺳﺨﺖ ﻣﮕﻴﺮ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای روز بیستم و یکم ماه مبارک رمضان
Joze21.mp3
4.29M
💚 هدیه به مولای متقیان امیر بیان آقا امیر المومنین علیه السلام 📖 تلاوت جزء بیست و یکم قرآن کریم 🎙استاد: معتز آقایی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 تقویم شیعه/ ۲۱ رمضان/ شهادت حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام 🔲◾️▪️ امام المتقين اميرالمؤمنين عليه السلام در شب بيست و يكم ماه رمضان مقارن طلوع فجر به شهادت رسيد، در حالى كه از سن مبارك حضرتش 63 سال گذشته بود. 📚 كافى: ج ٢، ص ٤٦٥ 🔲◾️▪️ در بيستم ماه رمضان اثرات سم در پاهاى مبارك اميرالمؤمنين عليه السلام ظاهر شد و پاهاى مبارك ورم كرد. 📚 الوقايع و الحوادث: ج ١، ص ٢٦٥، ٢٧١، ٢٩٤ 🔲◾️▪️ در شب بيست و يكم اثر زهر بر بدن مبارك اميرالمؤمنين عليه السلام بسيار شد. حضرت فرزندان و اهل بيت خود را جمع كرد و با آنها وداع نمود و وصيت هاى خود را فرمود. 🔲◾️▪️ در آن شب هر چه خوردنى و آشاميدنى آوردند تناول نفرمود، و لب هاى مباركش به ذكر خدا حركت مى كرد، و مانند مرواريد عرق از پيشانى نازنينش مى ريخت و با دست مبارك خود آن را بر طرف مى كرد. 🔲◾️▪️ به امام مجتبى عليه السلام فرمود: تو را به برادرت حسين عليه السلام وصيت مى كنم. به فرزندان ديگر كه از فاطمه زهرا عليها السلام نبودند، فرمود: شما را وصيت مى كنم به اطاعت از حسن و حسين. 🔲◾️▪️ سپس فرمودند: خداوند شما را صبر نيكو كرامت فرمايد. امشب از ميان شما مى روم و به حبيب خود محمد مصطفى صلى الله عليه و آله ملحق مى شوم چنانچه مرا وعده داده است.صداى گريه از اهل بيت بلند شد. 🔲◾️▪️ آنگاه دستوراتى در مورد غسل، كفن، نماز و محل دفن به امام مجتبى عليه السلام فرمودند و با امام حسين عليه السلام و حضرت زينب عليها السلام كلماتى از كربلاء فرمودند. 🔲◾️▪️ بعد از وداع با همگان دست و پاى مبارك را به طرف قبله كشيدند و فرمودند: اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله، و چشمان مبارك را بستند و بهشت را به قدوم خويش مبارك فرمودند. 🔲◾️▪️ صداى شيون و گريه از خانه آن حضرت بلند شد. اهل كوفه كه با خبر شدند، صداى شيون و ناله از تمامى شهر برخواست، مانند روزى كه پيامبر صلى الله عليه و آله از دنيا رفتند. در آن شب آفاق آسمان متغير گشت و زمين لرزيد و صداى تسبيح و تقديس فرشتگان از هوا شنيده شد. 🔲◾️▪️ سپس مشغول غسل آن حضرت شدند. بعد از غسل و كفن، امام حسن و امام حسين عليه السلام پشت سر تابوت را همانطور كه حضرت فرموده بودند برداشته، جلو تابوت خودش حركت مى كرد، تا در مكانى فرود آمد. 🔲◾️▪️ بعد از نماز بر آن حضرت توسط امام مجتبى عليه السلام، مقدارى از زير تابوت را كندند و قبرى آماده يافتند كه داخل آن لوحى مسى يا سفالى بود و بر آن نوشته شده بود: "بسم الله الرحمن الرحيم، اين قبرى است كه نوح پيامبر براى بنده صالح خدا على بن ابى طالب حفر نمود است." 🔲◾️▪️بدن مطهر آن حضرت را دفن نمودند و حسب وصيت آن حضرت، قبر مطهرش را مخفى نمودند تا در زمان هارون بر همگان معلوم شد. 🔲◾️▪️ فرزندان آن حضرت از همسران مختلف 28 دختر و پسرند. 📚 ارشاد مفيد: ج ١، ص ٣٥٤، ٣٥٥ ♦️در شب 21 ماه رمضان حضرت عيسى بن مريم عليه السلام به آسمان برده شد؛ 📚 بحار الانوار: ج ١٣، ص ٣٧٦ ♦️و در همين شب است که حضرت موسى بن عمران و يوشع بن نون عليهم السلام رحلت نمودند. 📚 بحار الانوار: ج ١٣، ص ٣٧٦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قَالَ أَرَاغِبٌ أَنتَ عَنْ آلِهَتِي يَا إِبْرَاهِيمُ ۖ لَئِن لَّمْ تَنتَهِ لَأَرْجُمَنَّكَ ۖ وَاهْجُرْنِي مَلِيًّا گفت: «اى ابراهیم! آیا تو از معبودهاى من روى گردانى؟! اگر (از این کار) دست برندارى، تو را سنگسار مى کنم. و براى مدتى طولانى از من دور شو!» (مریم/۴۶) * قَالَ سَلَامٌ عَلَيْكَ ۖ سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ رَبِّي ۖ إِنَّهُ كَانَ بِي حَفِيًّا (ابراهیم) گفت: «سلام بر تو! من بزودى از پروردگارم براى تو آمرزش مى طلبم. چرا که او همواره نسبت به من مهربان بوده است. (مریم/۴۷) * وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَأَدْعُو رَبِّي عَسَىٰ أَلَّا أَكُونَ بِدُعَاءِ رَبِّي شَقِيًّا و از شما، و آنچه غیر خدا مى خوانید، کناره گیرى مى کنم. و پروردگارم را مى خوانم. و امیدوارم در خواندن پروردگارم محروم و بى پاسخ نمانم!» (مریم/۴۸) * فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ ۖ وَكُلًّا جَعَلْنَا نَبِيًّا هنگامى که از آنان و آنچه غیر خدا مى پرستیدند کناره گیرى کرد، ما اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم. و هر یک را پیامبرى (بزرگ) قرار دادیم. (مریم/۴۹) * وَوَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيًّا و از رحمت خود به آنان عطا کردیم. و براى آنها نام نیک و مقام برجسته اى (در میان همه امّتها) قرار دادیم. (مریم/۵۰) @Nahjolbalaghe2