eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱ الی ۱۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی بعد از ذکر این صفا
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱ الی ۱۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۲ ـ همسر دائم و موقت از آیات فوق، استفاده مى شود: تنها دو گروه از زنان بر مردان حلال هستند: نخست همسران، و دیگر کنیزان (با شرائط مخصوص) و به همین جهت، این آیه در کتب فقهیه در بحث هاى نکاح در موارد بسیارى مورد استناد قرار گرفته است. جمعى از مفسران و فقهاى اهل سنت، خواسته اند از این آیه شاهدى براى نفى ازدواج موقت بیاورند، و بگویند: آن هم در حکم زنا است!. اما با توجه به این حقیقت که: ازدواج موقت (متعه) به طور مسلّم در زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) حلال بوده است، و احدى از مسلمانان آن را انکار نمى کنند، منتها و بعضى مى گویند: در آغاز اسلام بوده و بسیارى از صحابه نیز به آن عمل کرده اند سپس نسخ شده. بعضى مى گویند: عمر بن خطاب از آن جلوگیرى به عمل آورد. با توجه به این واقعیت ها، مفهوم سخن این دسته از دانشمندان اهل تسنن این خواهد بود که: پیامبر(صلى الله علیه وآله) العیاذ باللّه زنا را ـ حداقل براى مدتى ـ مجاز شمرده است، و این غیر ممکن است. از این گذشته، (دقت کنید) متعه بر خلاف پندار این گروه، یک نوع ازدواج است ازدواجى است موقت و داراى اکثر شرائط ازدواج دائم، بنابراین، قطعاً در جمله اِلاّ عَلى أَزْواجِهِم داخل است، و به همین دلیل، به هنگام خواندن صیغه ازدواج موقت از همان صیغه هاى ازدواج دائم (أَنْکَحْتُ وَ زَوَّجْتُ) با قید مدت استفاده مى شود، و این بهترین دلیل بر ازدواج بودن آن است. درباره ازدواج موقت و دلائل مشروعیت آن در اسلام، و عدم نسخ این حکم و همچنین فلسفه اجتماعى آن، و پاسخ به ایرادات مختلف مشروحاً بحث کرده ایم.(۱۲) * * * ۳ ـ خشوع، روح نماز است اگر رکوع، سجود، قرائت و تسبیح را جسم نماز بدانیم، حضور قلب و توجه درونى به حقیقت نماز، و کسى که با او راز و نیاز مى کنیم، روح نماز است. خشوع نیز در واقع چیزى جز حضور قلب توأم با تواضع، ادب و احترام نیست و به این ترتیب، روشن مى شود: مؤمنان تنها به نماز به عنوان یک کالبد بى روح نمى نگرند، بلکه تمامى توجه آنها به باطن و حقیقت نماز است. بسیارند کسانى که اشتیاق فراوان به حضور قلب، خشوع و خضوع در نمازها دارند اما هر چه مى کوشند توفیق آن را نمى یابند. براى تحصیل خشوع و حضور قلب در نماز و سایر عبادات، امور ذیل را دقیقاً توصیه مى کنیم: ۱ ـ به دست آوردن آنچنان معرفتى که دنیا را در نظر انسان کوچک، و خدا را بزرگ کند، تا هیچ کار دنیوى نتواند به هنگام راز و نیاز با معبود نظر او را به خود جلب و از خدا منصرف سازد. ۲ ـ توجه به کارهاى پراکنده و مختلف، معمولاً مانع تمرکز حواس است و هر قدر انسان، توفیق پیدا کند که مشغله هاى مشوش و پراکنده را کم کند، به حضور قلب در عبادات خود کمک کرده است. ۳ ـ انتخاب محل و مکان نماز و سایر عبادات نیز، در این امر، اثر دارد، به همین دلیل، نماز خواندن در برابر اشیاء و چیزهائى که ذهن انسان را به خود مشغول مى دارد، مکروه است. و همچنین، در برابر درهاى باز و محل عبور و مرور مردم، در مقابل آئینه و عکس و مانند اینها. به همین دلیل، معابد مسلمین هر قدر ساده تر، خالى از زرق و برق و تشریفات باشد، بهتر است; چرا که به حضور قلب کمک مى کند. ۴ ـ پرهیز از گناه نیز عامل مؤثرى است; زیرا گناه قلب را از خدا دور مى سازد، و از حضور قلب مى کاهد. ۵ ـ آشنائى به معنى نماز و فلسفه افعال و اذکار آن، عامل مؤثر دیگرى است. ۶ ـ انجام مستحبات نماز و آداب مخصوص آن چه در مقدمات و چه در اصل نماز نیز کمک مؤثرى به این امر مى کند. ۷ ـ از همه اینها گذشته، این کار، مانند هر کار دیگر نیاز به مراقبت، تمرین، استمرار و پى گیرى دارد، بسیار مى شود که در آغاز انسان در تمام نماز یک لحظه کوتاه قدرت تمرکز فکر پیدا مى کند، اما با ادامه این کار، و پى گیرى و تداوم، آنچنان قدرت نفس پیدا مى کند که مى تواند به هنگام نماز دریچه هاى فکر خود را بر غیر معبود مطلقاً ببندد! (دقت کنید). ✍ پی نوشت: ۱۲ ـ در جلد سوم، صفحه ۳۳۵ به بعد، ذیل آیه ۲۴ سوره نساء . ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۵ بخش سوم 🌾 اندرزهای اخلاقی ↩️ "«آرى او بار هلاکت و فساد را بر دوش مى کشد و
📝ترجمه و شرح خطبه ۱۰۵بخش چهارم 🔹 وظايف امام و مردم: در اين بخش از خطبه، امام(عليه السلام) به وظايف پنچ گانه پيشواى مسلمين و وظايف مسلمانان در ميان خود پرداخته و نکات مهمّى را در اين زمينه ياد آور مى شود; گويى بحث هاى پيشين امام(عليه السلام) که در بخش قبل آمده، اين سؤال و ايراد را در اذهان بعضى برانگيخته که اگر ما در وادى جهالت افتاديم و يا شکايت مشکلات خويش به نااهل برده ايم، به خاطر آن است که امام دست ما را نگرفته و پا به پا نبرده و شيوه راه رفتن را به ما نياموخته است. در پاسخ اين سؤال مقدّر، امام(عليه السلام) مى فرمايد: من تمام وظايف خويش را که در پنج امر خلاصه مى شود، در برابر شما انجام داده ام. اين شما هستيد که در انجام وظيفه کوتاهى کرده ايد. مى فرمايد: «امام و پيشوا غير از آنچه به فرمان خدا بر عهده او نهاده شده است وظيفه اى ندارد». (إنَّهُ لَيْسَ عَلَى الاِْمَامِ إِلاّ مَا حُمِّلَ مِنْ أَمْرِ رَبِّهِ). وظايف او از اين قرار است: 1- مواعظ الهى را به همه ابلاغ کند (و آموزش هاى لازم را در تمام زمينه ها به مردم بدهد)». (الإِبْلاَغُ فِي الْمَوْعِظَةِ). 2- «تلاش و کوشش در خيرخواهى (در تمام زمينه ها)». (وَ الاِجْتِهَادُ فِي النَّصِيحَةِ). 3- «احياى سنّت پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) (و اجراى تمام قوانين الهى)». (وَ الإِحْيَاءُ لِلسُّنَّةِ). 4- «اجراى حدود الهى نسبت به تمام مستحقّين (بدون تبعيض و بى کم و کاست)». (وَ إِقَامَةُ الْحُدُودِ عَلَى مُسْتَحِقِّيهَا). 5- «پرداختن حقوق و سهم همگان (از بيت المال)» (وَ إِصْدَارُ السُّهْمَانِ(1) عَلَى أَهْلِهَا). و به اين ترتيب، وظايف اصلى پيشواى مسلمين مشخّص شده است. از يکسو: بايد نسبت به احکام اسلام اطّلاع رسانى کامل کند، به گونه اى که طالبان حق، از جهل و نادانى بدرآيند و بى اطّلاعى از احکام بدون دليل، عذر شناخته نشود. از سوى ديگر: در خيرخواهى مسلمين و اصلاح وضع دينى و دنيوى، اجتماعى، اقتصادى و سياسى مردم نهايت تلاش و کوشش را به کار بندد. و از سوى سوم: براى احياى احکام الهى و سنّت پيغمبر(صلى الله عليه وآله) از طريق امر به معروف و نهى از منکر، يا هر وسيله ديگرى کوشش کند. و از سوى چهارم: براى پيش گيرى از جرايم، حدود الهى را در مورد مستحقّين، بدون هيچ گونه تبعيض و تسامح اجرا کند. و از سوى پنجم: حقوق مستحقّين و نيازمندان را از بيت المال، بى کم و کاست بپردازد. هنگامى که پيشواى مسلمين اين امور را انجام دهد، دَيْن خود را به بندگان خدا ادا کرده است و اگر نابسامانى پيش آيد، در اثر کوتاهى مردم است. ✍ پی نوشت: پی نوشت: 1. «سُهمان» (بر وزن لقمان) جمع «سهم» به معناى بهره و نصيب است. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ منت خدا بر ولایت! ☀️ پیامبر اکرم (ﷺ): «هر كه خداوند با شناخت اهل بيت من و ولايت ايشان، بر او منّت نهاده باشد، خداوند، همه خير را براى او گرد آورده است». 🔹«مَن مَنَّ اللّهُ عَلَيهِ بِمَعرِفَةِ أهلِ بَيتي و وَلايَتِهِم، فَقَد جَمَعَ اللّهُ لَهُ الخَيرَ كُلَّهُ» 📚 امالي صدوق: ص٥٦١ ح٧٥١ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
#موعظه 💥 به وقت شام 🔴 تحولات آخر الزمان حول محور فلسطین و اتفاقات منطقه ✅ محوریت و پیروزیهای ای
4_5789815965994720240.mp3
29.11M
💥 به وقت شام 🔴 تحولات آخر الزمان حول محور فلسطین و اتفاقات منطقه ✅ محوریت و پیروزیهای ایران در جنگ های آخر الزمان 2⃣ فصل دوم 🗝 🎙استاد امینی خواه @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نود 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ " ﺍﺑﻦ ﻣﻌﺘﺰ " ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 8
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نود و یک 🔷 ↩️ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺮﺧﻴﺰﻳﺪ ﻭ ﺟﻮﻳﺎﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻢ ﺷﻮﻳﺪ. ﻫﺮ ﻛﺴﻲ ﺭﺍﻫﻲ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﮔﺮﻓﺖ. ﻣﻦ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺳﻮﺋﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻣﻲ‌ﺭﻓﺖ، ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺭﻓﺘﻴﻢ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻛﻮﻩ ﭘﺎﻳﻪ ﺍﻱ ﺭﺳﻴﺪﻡ ﻭ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ ﺭﺍ ﺩﻳﺪﻡ ﻛﻪ ﺩﺳﺖ ﺩﺭ ﺁﻏﻮﺵ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ [ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 126] ﻣﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺷﻌﻠﻪ ﺍﻱ ﺷﺒﻴﻪ ﺁﺗﺶ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻧﺶ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻲ‌ﺁﻣﺪ، ﺑﺮﮔﺮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺣﻠﻘﻪ ﺯﺩﻩ ﺑﻮﺩ. ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺷﺘﺎﺏ ﺯﺩﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﺎﺭ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﺭﻭﻱ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺁﻭﺭﺩ ﺳﭙﺲ ﺧﺰﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﺭﺍﺧﻲ ﺭﻓﺖ. ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﺸﺎﻥ ﻛﺸﻴﺪ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﻡ ﻓﺪﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﺎﺩ. ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭼﻘﺪﺭ ﻋﺰﻳﺰﻳﺪ ﺳﭙﺲ ﻳﻜﻲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﺎﻧﻪ ﭼﭗ ﻧﺸﺎﻧﺪ. ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻢ ﺧﻮﺷﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﻜﻮ ﻣﺮﻛﺒﻲ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﻛﺐ ﺷﻤﺎ. ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﺧﻮﺏ ﺳﻮﺍﺭﺍﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﭘﺪﺭﺷﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺟﺎﻣﻊ ﻛﺒﻴﺮ ﺳﻴﻮﻃﻲ، ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 7 ﺻﻔﺤﻪ 106 ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ " ﺍﺑﻦ ﻋﺴﺎﻛﺮ " ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 317 ﺟﻠﺪ 4 ﺗﺎﺭﻳﺨﺶ، ﺍﺯ ﻋﻤﺮ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺩﻳﺪﻡ، ﮔﻔﺘﻢ: ﺧﻮﺏ ﻣﺮﻛﺒﻲ ﺍﺳﺖ ﺷﻤﺎ. ﻭ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺭﺕ " ﺍﺑﻦ ﺷﺎﻫﻴﻦ " ﺩﺭ " ﺍﻟﺴﻨﻪ "، ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﺧﻮﺏ ﻣﺮﻛﺒﻲ ﺯﻳﺮﺭﺍﻥ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ (ﺹ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺏ ﺳﻮﺍﺭﺍﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. 7- ﺍﺯ " ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺑﻦ ﺍﺭﻗﻢ " ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺑﺎ ﺳﻴﺪ ﺍﺯ ﻛﻨﺎﺭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﺴﺮﺍﺋﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ " ﺍﺑﻲ ﺳﻔﻴﺎﻥ ﺑﻦ ﻋﻠﺎﺀ " ﻗﺼﻪ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ، ﮔﺬﺷﺘﻴﻢ ﺍﻭ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ، ﺍﻋﻤﺎﻝ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻛﻔﻪ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻔﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﺮﺍﺯﻭﻱ ﻋﺪﻝ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ‌ﻧﻬﻨﺪ ﻭ ﻣﻲ‌ﺳﻨﺠﻴﺪ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ، ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺗﺮ ﻣﻲ‌ﺁﻳﺪ. ﺳﭙﺲ ﻓﻠﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻟﺶ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺳﻨﺠﻴﺪ ﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺗﺮ ﻣﻲ‌ﺁﻳﺪ. ﺳﭙﺲ ﻓﻠﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻟﺶ ﺭﺍ ﻭﺯﻥ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﮔﺮﺍﻥ ﺗﺮ ﻣﻲ‌ﺁﻳﺪ، ﺳﻴﺪ ﺭﻭﻱ ﺑﻪ ﺍﺑﻲ ﺳﻔﻴﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﮔﻐﺖ: ﺑﻪ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩﻡ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﺖ ﺩﺭ ﻓﻀﻞ ﻓﺰﻭﻧﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺩﻳﮕﺮ، ﺩﺭ ﺑﺪﻳﻬﺎ ﺑﺮ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﻓﺰﻭﻧﻨﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺳﻨﺖ ﺯﺷﺘﻲ ﺑﺠﺎ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﻜﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﮔﻨﺎﻩ ﺁﻥ ﺳﻨﺖ ﻭ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ [ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 127] ﺑﻪ ﺁﻥ، ﺩﺭ ﮔﺮﺩﻥ ﺍﻭﺳﺖ. ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﮔﻔﺖ: ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﻮﺍﺏ ﺑﻪ ﺳﻴﺪ ﻧﺪﺍﺩ ﻭ ﺳﻴﺪ ﺭﻓﺖ ﻭ ﻛﺴﻲ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺩﺷﻨﺎﻡ ﺩﺍﺩ. (ﺍﻏﺎﻧﻲ ﺟﻠﺪ 7 ﺻﻔﺤﻪ 261) ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ و ما انسان را از عصاره اى از گِل آفریدیم. (مؤمنون/12) * ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ سپس او را نطفه اى در قرارگاهِ مطمئن (رَحِم) قرار دادیم. (مؤمنون/13) * ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ سپس نطفه را بصورت علقه [= خون بسته]، و علقه را بصورت مضغه [= چیزى شبیه گوشت جویده شده]، و مضغه را بصورت استخوانهایى درآوردیم. و بر استخوانها گوشت پوشاندیم. سپس آن را آفرینش تازه اى بخشیدیم. پس بزرگ و پر برکت است خدایى که بهترین آفرینندگان است! (مؤمنون/14) * ثُمَّ إِنَّكُم بَعْدَ ذَٰلِكَ لَمَيِّتُونَ آنگاه شما بعد از آن مى میرید. (مؤمنون/15) * ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ سپس در روز قیامت برانگیخته مى شوید. (مؤمنون/16) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱ الی ۱۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۲ ـ همسر دائم
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۲ الی ۱۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی مراحل تکامل جنین در رحم مادر ذکر اوصاف مؤمنان راستین، و همچنین پاداش بى نظیرى که خداوند به آنها مى دهد در آیات گذشته، این شوق را در دل ها زنده مى کند که باید به صفوف آنها پیوست، اما از چه راهى؟ و از کدام طریق؟ آیات مورد بحث، و قسمتى از آیات آینده، طرق اساسى تحصیل ایمان و معرفت را نشان مى دهد. ابتدا دست انسان را گرفته و به کاوش در اسرار درون و سیر در عالم انفس وا مى دارد. آن گاه، در آیاتى که بعد از آن خواهد آمد، او را به جهان برون و موجودات شگرف عالم هستى، توجه مى دهد و به سیر آفاقى مى پردازد. نخست، مى گوید: ما انسان را از چکیده و خلاصه اى از گل آفریدیم (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسانَ مِنْ سُلالَة مِنْ طِین).(۱) آرى، این گام نخست است که انسان با آن عظمت، با آن همه استعداد و شایستگى ها، این افضل مخلوقات، و برترین موجودات جهان شناخته شود که، از خاکى بى ارزش است، خاکى، که در کم ارزش بودن، ضرب المثل است، و این نهایت قدرت نمائى او است که از چنین مواد ساده اى، چنان موجود بدیعى آفرید. * * * در آیه بعد، اضافه مى کند: سپس او را نطفه اى قرار دادیم در قرارگاهى امن و امان (ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِی قَرار مَکِین). در حقیقت نخستین آیه، به آغاز وجود همه انسان ها اعم از آدم و فرزندان او اشاره مى کند، که همه به خاک باز مى گردند و از گل برخاسته اند. اما در دومین آیه، به تداوم نسل آدم از طریق ترکیب نطفه نر و ماده و قرار گرفتن در قرارگاه رحم، توجه مى دهد. در حقیقت این بحث، شبیه تعبیرى است که در آیات ۷ و ۸ سوره سجده آمده است: وَ بَدَأَ خَلْقَ الإِنْسانِ مِنْ طِین * ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَة مِنْ ماء مَهِین: آغاز آفرینش انسان را از گل قرار داد * و نسل او را از چکیده اى از آب بى ارزش . تعبیر از رحم، به قرار مکین (قرارگاه امن و امان) اشاره به موقعیت خاص رحم در بدن انسان است، در واقع در محفوظ ترین نقطه بدن که از هر طرف کاملاً تحت حفاظت است قرار گرفته. ستون فقرات و دنده ها از یک سو. استخوان نیرومند لگن خاصره از سوى دیگر. پوشش هاى متعدد شکم، از سوى سوم. حفاظتى که از ناحیه دست ها به عمل مى آید از سوى چهارم، همگى شواهد این قرارگاه امن و امان است. * * * پس از آن، به مراحل شگفت آور و بهت آور سیر نطفه در رحم مادر، و چهره هاى گوناگون خلقت، که یکى بعد از دیگرى در آن قرارگاه امن، و دور از دست بشر ظاهر مى شود، اشاره کرده مى فرماید: سپس، ما نطفه را به صورت خون بسته اى درآوردیم و بعد این خون بسته را به مضغه که شبیه گوشت جویده است تبدیل کردیم و بعداً آن را به صورت استخوان در آوردیم، و از آن پس بر استخوان ها گوشت پوشاندیم (ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً). این چهار مرحله متفاوت که به اضافه مرحله نطفه بودن، مراحل پنجگانه اى را تشکیل مى دهد، هر کدام براى خود عالم عجیبى دارد، مملوّ از شگفتى ها که در علم جنین شناسى امروز، دقیقاً مورد بررسى قرار گرفته و پیرامون آن کتاب ها نوشته اند، ولى، روزى که قرآن از این مراحل مختلف خلقت جنینى انسان و شگفتى هاى آن سخن مى گفت، اثرى از این علم و دانش نبود. و در پایان آیه، به آخرین مرحله که در واقع مهمترین مرحله آفرینش بشر است، با یک تعبیر سر بسته و پر معنى اشاره کرده، مى فرماید: سپس ما او را آفرینش تازه اى بخشیدیم (ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ). بزرگ و پر برکت است خدائى که بهترین خلق کنندگان است (فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ). آفرین بر این قدرت نمائى بى نظیر، که در ظلمتکده رحم این چنین تصویر بدیعى با این همه عجائب و شگفتى ها بر قطره آبى نقش مى زند. آفرین بر آن علم و حکمتى که این همه استعداد، لیاقت و شایستگى را در چنین موجود ناچیزى ایجاد مى کند، آفرین بر او و بر خلقت بى نظیرش. ضمناً، باید توجه داشت: خالق از ماده خلق ، و خلق در اصل به معنى اندازه گیرى است، هنگامى که یک قطعه چرم را براى بریدن، اندازه گیرى مى کنند، عرب واژه خلق درباره آن به کار مى برد، و از آنجا که در آفرینش مسأله اندازه گیرى بیش از همه چیز اهمیت دارد، این کلمه (خلق) درباره آن به کار رفته است. تعبیر به احسن الخالقین: بهترین آفرینندگان این سؤال را به وجود مى آورد که: مگر غیر از خدا آفریدگار دیگرى وجود دارد؟! ✍ پی نوشت: ۱ ـ سُلالَة (بر وزن عصاره) به معنى چیزى است که از دیگرى گرفته مى شود، و در واقع خلاصه، عصاره و برگزیده اى از آن است ( مجمع البیان ، ذیل آیه مورد بحث). ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امیرالمؤمنین امام على عليه‌السلام:: جَودَةُ الكَلامِ فِي الاِختِصارِ ✅ زيبايى گفتار، در كوتاه بودن آن است 📚 المواعظ العدديّه، صفحه ۵۵ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نود و یک 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺮﺧﻴ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نود و دو 🔷 ↩️ 8- ﺍﺯ " ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻛﻨﺎﺳﻪ " ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﺍﺭﺍﻥ ﻛﻮﻓﻪ، ﺭﺩﺍﺋﻲ ﻋﺪﻧﻲ ﺑﻪ ﺳﻴﺪ ﻫﺪﻳﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻭﻱ ﺍﻳﻦ ﺷﻌﺮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻧﻮﺷﺖ: ﺭﺩﺍﺀ ﺍﻫﺪﺍﺋﻲ ﺷﻤﺎ ﺭﺳﻴﺪ، ﺩﻭﺳﺘﻲ ﭼﻮﻥ ﺗﺮﺍ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ. ﺧﺪﺍﻱ ﺟﺰﺍﻱ ﺧﻴﺮﺕ ﺩﻫﺎﺩ، ﭼﻪ ﺧﻮﺏ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﺩﺍﺀ ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻮﺩ. ﻭﺍﻟﻲ، ﺗﺸﺮﻳﻔﻲ ﺗﻤﺎﻡ ﻭ ﺍﺳﺒﻲ ﻧﻴﻜﻮ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻴﺪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻳﻦ ﺧﻠﻌﺖ ﺍﺯ ﺳﺮ ﺯﻧﺶ ﺍﺑﻮ ﻫﺎﺷﻢ ﻣﻲ‌ﻛﺎﻫﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻣﻬﺮﺵ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻣﻲ‌ﺍﻓﺰﺍﻳﺪ. 9- " ﻣﺮﺯﺑﺎﻧﻲ " ﺍﺯ ﺣﺮﺙ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻓﻀﻞ، ﻣﺴﻨﺪﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﺎ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺑﻮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ ﺳﻴﺪ ﺭﺍ ﺣﺎﺿﺮ ﺁﺭﻧﺪ. ﭼﻮﻥ ﺁﻣﺪ، ﻣﻨﺼﻮﺭ ﮔﻔﺖ: ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻣﺪﺣﻴﻪ ﻣﻴﻤﻴﻪ ﺍﺕ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺍﻱ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﺼﺮﻉ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﺑﺨﻮﺍﻥ. ﺍ ﺗﻌﺮﻑ ﺩﺍﺭﺍ ﻋﻔﻲ ﺭﺳﻤﻬﺎ. ﻭ ﺗﺸﺒﻴﺒﺶ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻦ. ﺳﻴﺪ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺭﺳﻴﺪ ﻛﻪ: ﺍﻳﻦ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻦ ﻭ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﺭﺍ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺳﻞ ﺟﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﺍﻱ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎﺷﻢ ﻣﺤﺒﺖ ﺷﻤﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺮﺑﺖ ﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﻲ‌ﻫﺎ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎﺏ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﻣﻔﺘﻮﺡ ﺷﺪ ﻭ ﻓﺮﺩﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﻣﺨﺘﻮﻡ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ. ﺑﻪ ﻣﻬﺮ ﺷﻤﺎ ﺳﺮﺯﻧﺸﻢ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﺯﺍﺭﻡ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻨﺪ، ﻫﺎﻥ ﻫﺮ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﻋﺸﻖ ﺷﻤﺎ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﺳﺰﺍﻭﺭ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﻣﻦ ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﺧﺮﺩﻩ ﻧﻤﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﺨﺖ ﺷﻴﻔﺘﻪ ﺷﻤﺎﻳﻢ ﻣﻦ ﺩﻭﺳﺘﺪﺍﺭ ﻭ ﺷﻴﻔﺘﻪ ﻭ ﺩﻟﺒﺴﺘﻪ ﻣﺤﺒﺖ ﺷﻤﺎﻳﻢ ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ، ﭼﻮﻥ ﮔﻨﺎﻩ ﻓﺮﻋﻮﻥ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺍﺳﺖ [ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 128] ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺘﻬﻤﻢ ﻣﻦ ﻋﻠﻲ ﺭﻏﻢ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺷﻤﺎ، ﺛﻨﺎ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺍﻡ. ﻣﻨﺼﻮﺭ ﮔﻔﺖ: ﻣﻲ‌ﭘﻨﺪﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺯﺣﻤﺖ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺑﺎﺷﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺣﺴﺎﻥ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺩﺭ ﺛﻨﺎﻱ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻪ ﺭﻧﺞ ﺍﻓﺘﺎﺩ، ﻭ ﻣﻦ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﺭﺍﻧﻤﻲ ﺷﻨﺎﺳﻢ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺗﺮﺍ ﺑﺮ ﮔﺮﺩﻥ ﺍﻭ ﺣﻘﻲ ﺍﺳﺖ. ﺳﻴﺪ ﺗﺸﻜﺮ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩ ﻭ ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﺳﺨﻨﺎﻧﻲ ﻣﻜﻲ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﻨﻴﺪﻡ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮﻳﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
ZiyaratHazratZahra.mp3
19.05M
🏴فایل صوتی زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*تنها استاد عبدالباسط توانست این آیه مبارکه را به این زیبایی و بدون تکرار حتی یک نغمه و یک نفس (یکصد ثانیه از ریه اش هوا تخلیه کند) و نوای معنوی قرآن عظیم را در ژرفای جان بنشاند.* *ثواب این تلاوت زیبا و استماع آن را هدیه می‌کنیم به ارواح پاک شهدا ،امام شهدا ،پدر و مادرهای آرمیده در خاک و همه ی عزیزانمان که پیش ازین با ما بودند و الان خُفته در خاکند. *به برکت فاتحه و صلوات بر محمد و آل محمد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۲ الی ۱۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی مراحل تکامل جنین
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۲ الی ۱۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✅ مراحل تکامل جنین در رحم مادر ↩️ بعضى از مفسران توجیهات گوناگونى براى آیه کمراحل تکامل جنین در رحم مادررده اند، در حالى که نیازى به این توجیهات نیست، و کلمه خلق به معنى اندازه گیرى و صنعت درباره غیر خداوند نیز صادق است ولى البته خلق خدا، با خلق غیر او از جهات گوناگونى متفاوت است: ۱ ـ خداوند ماده و صورت اشیاء را مى آفریند، در حالى که اگر انسان بخواهد چیزى ایجاد کند، تنها مى تواند با استفاده از مواد موجود این جهان، صورت تازه اى به آن ببخشد مثلاً از مصالح ساختمانى خانه اى بسازد، یا از آهن و فولاد، اتومبیل یا کارخانه اى اختراع کند. ۲ ـ از سوئى دیگر، خلقت و آفرینش خداوند، نا محدود است و او آفریدگار همه چیز است اللّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْء (۲) در حالى که انسان موجودات بسیار محدودى را مى تواند ابداع کند، و گاه توأم با انواع ضعف ها و نقص ها است که در جریان عمل باید آنها را تکمیل کند، اما خلق و ابداع پروردگار خالى از هر گونه عیب و نقص است. ۳ ـ از سوى سوم، در آنجا که انسان توانائى بر این امر پیدا مى کند، آن نیز به اذن و فرمان خدا است که بى اذن او در عالم حتى برگى بر درختى نمى جنبد چنان که درباره حضرت مسیح(علیه السلام) در سوره مائده ، آیه ۱۱٠ مى خوانیم: وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ بِإِذْنِی: در آن هنگام که تو از گل، صورتى همچون صورت پرنده به اذن من خلق مى کردى . * * * آیه بعد، از مسأله توحید و شناخت مبدأ، به طرز زیبا و ظریفى به مسأله معاد منتقل مى شود، مى گوید: این انسان با همه شگفتیهایش تا ابد زنده نمى ماند، زمانى فرا مى رسد که این ساختمان عجیب از هم فرو مى ریزد و شما بعد از این زندگى همگى مى میرید (ثُمَّ إِنَّکُمْ بَعْدَ ذلِکَ لَمَیِّتُونَ). * * * ولى براى این که این تصور پیش نیاید که با مردن انسان، همه چیز پایان مى گیرد (پس این آفرینش با این همه شکوه و عظمت براى این چند روز زندگى امرى بیهوده بوده است) بلا فاصله مى افزاید: سپس شما روز قیامت بار دیگر به زندگى باز مى گردید و برانگیخته مى شوید (البته در سطحى عالى تر و در جهانى وسیع تر و گسترده تر) (ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ تُبْعَثُونَ). ✍ پی نوشت: ۲ ـ رعد، آیه ۱۶. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا