🔸 تمام مباحث علم منطق، از بدیهیّات و ضروریّات اولیه نیست تا اطمینان آور باشد، بلکه بیشتر مباحث آن، اکتسابی و نظری است، و از همین روست که در برخی از قواعد آن، بین اهل فن، اختلافی شدید واقع شده است.
🔹 بر این اساس، چگونه می شود با آن، از وقوع در خطا و لغزش جلوگیری کرد و به نتایج بدیهی و یقینی که مُدّعای فلسفه است، رسید!؟
📚 شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی(ره)، استاد قاسم علی احمدی ص458
@Nardebane_feghahat
✔️ استاد مرتضی مطهری(ره):
🔸 امين استرآبادى كه از علماى بزرگ شيعه و رأس اَخباريّين شيعه و معاصر با اوايل صفويّه است، كتابى دارد به نام فوائد المدنيّه. در فصل يازدهم و دوازدهم آن كتاب بحثى دارد دربارۀ بى فايده بودن منطق.
📚 مجموعه آثار ج5 ص98
@Nardebane_feghahat
✔️ و لاضطرار او تناسبِِ صُرِف
ذو المنع والمصروف قد لا ینصرف
🔸 گاهی غیر منصرف به دلیل رعایت سجع «تنوین» می گیرد، مانند کلمه «قواریر» در این آیه از سوره مبارکه انسان:
✔️ وَيُطَافُ عَلَيْهِمْ بِآنِيَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَأَكْوَابٍ كَانَتْ قَوَارِيراً ﴿۱۵﴾ قَوَارِيرَ مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِيراً {۱۶}
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
🔹 «کربلاء» مرکب از «کرب» و «بلا» است که بعد «مرکب مزجی» گردیده است.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ #اقسام_مرکب (1)
1⃣ مركب إسنادي: و هو ما تألف من مسند و مسند إليه فمثلاً «العلم نافع» العلم مسند إليه، و نافع مسند، فالمسند إليه يكون دائماً اسم؛ مثل: المبتدأ، والفاعل، ونائب الفاعل، واسم الفعل الناقص، واسم الأحرف المشبهة بليس، واسم إن وأخواتها، و اسم لا النافية للجنس، و: أمّا المسند فهو عادة ما يكون: فعلاً، أو اسم فعل، و خبر المبتدأ، و خبر الأفعال الناقصة، و خبر إنّ و أخواتها، و خبر الأحرف المشبهة بليس.
@Nardebane_feghahat
✳️ #اقسام_مرکب (2)
2⃣ مركب إضافي: و يتألّف من المضاف والمضاف إليه؛ مثل:«شجرةُ المنزلِ»، و يكون الجزء الثاني منه مجروراً.
@Nardebane_feghahat
✳️ #اقسام_مرکب (3)
3⃣ مركب عطفي: يتكوّن من المعطوف والمعطوف عليه وحرف العطف.
مثل قولنا:«حضرت الفتاةُ وأختُها»، و يتبع المعطوف عليه الحركة الإعرابية للمعطوف.
@Nardebane_feghahat
✳️ #اقسام_مرکب (4)
4⃣ مركب بياني وصفي: وهو ما يحتوي على الصفة و الموصوف نحو: «قابلتُ الرجلَ الوسيمَ»
@Nardebane_feghahat
✳️ #اقسام_مرکب (5)
5⃣ مركب عددي: وهو ما رُكّب من العدد الأحد عشر إلى تسعة عشر، ومن الحادي عشر، إلى التاسع عشر.
@Nardebane_feghahat
✳️ #اقسام_مرکب (6)
6⃣ مركب مزجي: وهو كل كلميتن صارتا كلمة واحدة؛ مثل: «سیبویه، حضرموت و...»
@Nardebane_feghahat
✔️ و من أمثلة فائدة علم النحو:
🔸 فإذا قرأ العاميّ قول الله تعالى: (حضرَ يعقوبَ الموتُ) فلعله يستشكل كيف أن يعقوب (عليه السلام) حضر و جاء للموت فهل قتل نفسه -حاشاه- أو ماذا؟
🔹 بينما طالب العلم الذي درس النحو ينظر في لفظ الآية فيجد أن الباء من يعقوب مفتوحة، والتاء من الموت مضمومة.
🔹 فيعلم أن الآية فيها تقديم المفعول على الفاعل والأصل: «حضرَ الموتُ يعقوبَ» فالموت هو الذي حضر يعقوب.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
🔸 آیت الله #موسوی_اردبیلی نقل کرده که از #امام_خمینی سوال کردم: آیا احکام قضایی، موضوعیت دارد یا طریقیت؟!
یعنی آیا موضوعیت دارد بدین معنا که موظفیم حدود را جاری کنیم و نتیجه هر چه باشد، چه بازدارندگی داشته باشد و چه نداشته باشد؟! یا طریقیت دارد و تنها اگر بازدارندگی داشته باشد، باید اجرا شود؟!
ایشان پاسخ دادند: بدیهی است که طریقیت دارد.
#فقه
#حدود
@Nardebane_feghahat
✳️ مرکب عطفی
✔️ المرکّب العطفی: هو ما تألَّف من المعطوف و المعطوف علیه، بتوسّط حرف العطف بینهما، نحو: «سالم و خلیل ناجحان» و حکم ما بعد العطف أن یتبع ما قبله فی الإعراب.
🔹 و المرکب العطفی أحد أقسام المرکّب غیر الإسنادی.
📚 موسوعة علوم اللغة العربیة، امیل بدیع یعقوب ج8 ص446
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✔️ کلمه یا معنای مستقل دارد و یا ندارد.
اگر معنای مستقل نداشته باشد، حرف است.
اگر معنای مستقل داشته باشد: یا دال بر زمان هم هست (فعل) و یا دال بر زمان نیست (اسم)
@Nardebane_feghahat
✳️ #حمار_عفیر (1)
🔸 شهید مطهری نقل میکند که آقای ابوالحسن رفیعی قزوینی نزد مرحوم آقای سید حسین طباطبائی بروجردی چنین اعتراض میکند: «حضرت آیتالله! امروز مرجعیت شیعه بدست شما قرار دارد و علَم اسلام بر دوش شماست، آیا نشنیدهاید که درکشور مصر کتابی علیه کتاب کافی کلینی نوشته اند و حملات زیادی وارد ساخته اند؟ مگر نه این است که کافی یکی از کتب اربعه ماست؟ اگر این کتاب مورد حمله قرار گیرد و از اعتبار ساقط شود دیگر چه خواهد شد؟
🔹 مرحوم آیتالله بروجردی که تا این لحظه سکوت و استماع بودند در جواب با صدای بلند فرمودند: آقا! خودمان کردهایم! تقصیر خودمان است!
🔸 و سپس دست بردند و کتاب کافی را که نزدیک دستشان بود و گویا از قبل مهیا فرموده بودند، باز کردند و گفتند: چرا ما امثال این روایات را باید بیاوریم و بگوییم آنها صحیح السند است؟ آنگاه روایت معروف به حدیث حمارِ رسول الله(ص) را نشان دادند. آن حدیثی که در آن آمده: «أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین (علیه السلام) قَالَ: إِنَّ ذَلِکَ الْحِمَارَ [الْحِمَارِ عُفَیْر] کَلَّمَ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) فَقَالَ: بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی! إِنَّ أَبِی حَدَّثَنِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ أَبِیهِ أَنَّهُ کَانَ مَعَ نُوحٍ فِی السَّفِینَهِ. فَقَامَ إِلَیْهِ نُوحٌ فَمَسَحَ عَلَى کَفَلِهِ، ثُمَّ قَالَ: یَخْرُجُ مِنْ صُلْبِ هَذَا الْحِمَارِ حِمَارٌ یَرْکَبُهُ سَیِّدُ النَّبِیِّینَ وَ خَاتَمُهُمْ فَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنِی ذَلِکَ الْحِمَار» روایت شده که امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود: این الاغ با پیغمبر (صلّى اللَّه علیه و آله) به سخن درآمد وگفت: پدر و مادرم قربانت! پدرم از پدرش و او از جدش و او از پدرش نقل کرد که او با جناب نوح در کشتى بوده و نوح برخاسته و دست به کفل او کشیده و گفته: از پشت این الاغ، الاغى آید که سید پیغمبران و آخرین ایشان بر آن سوار شود، خدا را شکر که مرا همان الاغ قرار داد.
📚 أصول الکافی ج1 ص237 حدیث9
🔹 ایشان [آقای بروجردی] ادامه دادند: چرا خودمان قبل از مخالفان اقدام به پالایش نکردیم تا چنین مورد حمله قرار نگیریم؟»
📚 سید مصطفی محقق داماد، کتاب فاجعه جهل مقدس
@Nardebane_feghahat
✳️ #حمار_عفیر (2)
🔹و البته بد نیست بدانیم که آنها که بر شیعه در مورد ماجرای حمار عفیر (یعفور) ایراد می گیرند، خودشان نیز همین ماجرا را ذکر کرده اند:
📚 الخصائص الكبري، السيوطي، جلال الدين ج2 ص107
@Nardebane_feghahat
✳️ #حمار_عفیر (3)
🔹و البته بد نیست بدانیم که آنها که بر شیعه در مورد ماجرای حمار عفیر (یعفور) ایراد می گیرند، خودشان نیز همین ماجرا را ذکر کرده اند:
📚 الخصائص الكبري، السيوطي، جلال الدين ج2 ص107
@Nardebane_feghahat
✳️ #حمار_عفیر (4)
✔️ ماجرای الاغ یعفور در کتاب أبونعیم اصفهانی
@Nardebane_feghahat
حمار عفیر.mp3
2.76M
✳️ #حمار_عفیر (5)
🔸 ماجرای حمار عفیر (یعفور) و اشکالات مخالفین در مورد آن
🔹 حمار یعفور در کتب اهل سنت
🎤 رضا حسینی
صوت کامل این جلسه و سایر جلسات تدریس اصول کافی (کتاب الحجة) در آدرس ⬇️
https://t.me/Merghat_Al_Akhbar313
✔️ مرحوم آیت الله سید محسن حکیم (قدس سره):
🔹 إن إعراض المشهور إنما يقدح في الحجيّة لو كان كاشفاً عن إطلاعهم على عدم الصدور أو على وجه الصدور أو على قرينة تقتضي خلاف الظاهر بحيث لو اطّلعنا عليها لكانت قرينة عندنا.
📚 مستمسک العروة الوثقی ج5 ص464
#اصول
#رجال
@Nardebane_feghahat
🔹 عن أبي الحسن موسى(علیه السلام) قال: «إن الرجل إذا كان في الصلاة فدعاه الوالد فليسبّح، فإذا دعته الوالدة فليقل: لبّيك»
📚 تهذیب الأحکام ج2 ص350
✔️ صاحب جواهر (رضوان الله علیه):
محمول على النافلة بناءً على جواز قطعها أو على غير ذلك.
📚 جواهر الکلام ج11 ص44
#فقه
@Nardebane_feghahat
«... فمن أراد التزيد في علم أصول الدين و الغوص إلى أعماقه و تغلغل شعابه فعليه بكتابنا المرسوم ب (الذخيرة)، فإن آثر الزيادة و الاستقصاء فعليه بكتابنا (الملخص) و من أراد التفريع و استيفاء الشرع و أبوابه فعليه بكتابنا المعروف ب (المصباح) و من أراد الاقتصار فما أوردنا هنا كاف شاف. و اللّه تعالى هو الموفق للصواب»
📚 جمل العلم و العمل، السيد الشريف المرتضي ج1 ص128
#فقه
#سید_مرتضی
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله منتظری:
🔸 «مس» تماس پيدا کردن است گرچه در آن طلب نباشد ولي «لمس» تماسي را گويند که در آن طلب و ادراک هست. مثلاً اگر دو کتاب با هم تماس پيدا کردند، چون در آن طلب نيست، لذا اين را «مس» ميگويند ولي اگر شما با دست خود چيزي را لمس ميکني، و مي خواهي بداني اين شيء، سرد است يا گرم، زبر است يا نرم، اين تماس شما را «لمس» مي نامند، زيرا شما طلب ادراک کرده ايد، نه اينکه صرف بهم خوردن و بهم رسيدن دو جسم با هم باشد. پس لمس در حقيقت يک نحوه شعور است. دو اتومبيل که به هم ميخورند تماس پيدا ميکنند اما لمس نيست، زيرا طلب ادراک در آن نمي باشد. و به عبارت ديگر: لمس مختص است به موجوداتي که احساس دارند.
🔹 در هر صورت، دستها نمي توانند خدا را لمس کنند، زيرا لامس و ملموس هر دو بايد جسم باشند تا تماس حاصل شود، و خداوند جسم نيست.
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الأموات (1)
❓اگر شک داشته باشیم که آیا رزمندۀ شهید، در درگیری جبهه به شهادت رسیده یا بعد از آن، غسل دادن او واجب است یا نه؟
✔️ امام خمینی:
🔹 بسمه تعالی، اگر اماراتی دال بر کشته شدنش در معرکه وجود دارد غسل و کفن ساقط است، و گر نه ساقط نیست.
#فقه
#غسل_میت
@Nardebane_feghahat