eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (3) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 مرحوم حاجی نوری (قدس الله نفسه) در مستدرک جلد 3 از چاپ قديم، مفصل سعی کرده از کتاب عوالی اللئالی دفاع کند، البته باز هم قبول کرده که مقدمه­‌اش خيلی نامربوط دارد، مقدمه­‌اش را حاجی نوری قبول می‌کند که خرابی دارد‌. @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #اجماع_لطفی (18) 🔸 اگر کسی بخواهد به قاعده لطف استناد کند، باید این سه مرحله زیر را بپذیرد: الف)
✳️ (20) ✔️ انکار مرحله سوم توسط علامه طباطبایی 🔸 فمِنْ عظيم الجرم أن نُحَكِّمَ العقلَ عليه تعالىٰ فنقيّد إطلاقَ ذاته غيرِ المتناهية فنُحِدَّه بأحكامه المأخوذة من مقام التحديد والتقييد، أو أن نُقَنِّنَ له فنَحْكُمُ عليه بوجوب فعل كذا و حرمة فعل كذا وأنه يحسُنُ منه كذا و يَقْبُحُ منه كذا على ما يراه قومٌ. فإن في تحكيم العقل النظري عليه تعالى حكما بمحدوديته والحد مساوق للمعلولية فإن الحد غير المحدود والشيء لا يحد نفسه بالضرورة، وفي تحكيم العقل العملي عليه جعلُه ناقصاً مستقبلاً تَحْكُمُ عليه القوانين والسنن الاعتبارية التي هي في الحقيقة دعاو وهمية كما عرفت في الإنسان فافهم ذلك. 📚 الميزان في تفسير القرآن، العلامة الطباطبائي ج8 ص55 @Nardebane_feghahat
4_6019087513598037040.mp3
7.07M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 17 🔸 «روث» و «عظم» طعامِ جن است 🔹 حکم وضعی و حکم تکلیفی 🔸 از أحجار باکره در دو بابِ فقه بحث شده 🔹 مستحبات و مکروهات تخلی 🔸 تغطیة الرأس 🔹 تسمیه 🔸 ورود به توالت با پای راست روایتی ندارد 🔹 قرینه مقابله 🔸 استبراء للرجل و المرأة 🔹 مکان‌هایی که تخلی در آن‌ها مکروه است 🔸 مواضعِ لعن 🔹 تعریف مشتق (بحث اصولی) 🔸 تخلّی تحت اشجار مثمره 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_6019087513598037041.mp3
7.27M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 18 🔹 حقوقِ حیوانات در اسلام 🔸 قتلِ سعد بن عباده 🔹 أکل، شرب و سواک در حال تخلّی کراهت دارد 🔸 تکلّم در حال تخلی مکروه است الا در سه مورد 🔹 الضرورات تبیح المحظورات 🔸 معنای «فروض» 🔹 «نیّت» لسانی و جوارحی نیست، بلکه قلبی و جوانحی است 🔸 «لفظ» مقوِّم نیّت نیست، بلکه کاشف از آن است 🔹 علامه مجلسی هیچ عملِ مباحی انجام نداد 🔹 نیّت در طهارت لغویه شرط نیست، اما در طهارت شرعیه شرط است 🔸 قدر متیقّن از نیّت عزم بر فعل است 🔹 معنای قصدِ تقرّب 🔸 فرق بین قصد امتثال الهی و جلب رضایت الهی 🔹 ۱۱ معنا برای قصد قربت مطرح شده 🔸 آیا «قصد وجه» در نیّت لازم است؟ 🔹 قصد قربت در «توصلیات» شرط کمال است 🔸 ضمیمه‌شدن نیّت تبرّد به نیت تقرّب 🔹 قولی منسوب به سید مرتضی (اعلی الله مقامه) 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_6019087513598037042.mp3
11.99M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 19 🔹 تختم بالیمین از علائم شیعه است 🔸 عمروعاص در ماجرای حکمیت چه کرد؟ 🔹 معنای فریضه و سنّت 🔸 شافعیه تلفظ در نیّت را شرط می‌دانند 🔹 توضیحی پیرامون محمد بن ادریس شافعی 🔸 فقط در یکجا به زبان آوردن نیت، مستحب است 🔹 وقتِ نیّت چه موقعی است؟ 🔸 همه این بحث‌ها مترتّب بر این است که نیّت را یک امر إخطاری بدانید! 🔹 آیا نیت یک امر اخطاری است یا صرفاً دافع إلی الفعل است؟ 🔸 استدامه حقیقیه و استدامه حکمیه 🔹 «استدامه حقیقیه» تعسّر دارد 🔸 «استدامه حکمیه» طبق یک معنا، امری وجودی است و طبق معنای دیگر، امر عدمی محسوب می‌شود 🔸 توضیحی پیرامون علی بن ابراهیم 🔹 دو راه برای توثیق ابراهیم بن هاشم 🔸 حماد بن عیسی (غریق الجحفة) 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ نظرات در مورد تداخل اسباب: 1⃣ نظریه ی مشهور (و از جمله صاحب کفایه): عدم تداخل. اگر شخصی هم بول کرد، هم غائط و هم خوابید، آیا در ‌این صورت، سه وجوب وضو بر ذمه می‌آید؛ زیرا قاعده «عدم تداخل» است. 2⃣ نظر مرحوم خوانساری (صاحب مشارق الشموس): تداخل یعنی در فرض مذکور، فقط یک وجوب وضو بر ذمّه مکلّف می‌آید. 3⃣ نظر ابن ادریس حلی: اگر جنس شرط‌ها یکی است، مثلاً اگر ساعت ۶ خوابید، بیدار شد و دوباره ساعت ۷:۳۰ خوابید. جنس این‌ها یکی است و لذا قاعده در این صورت، تداخل است. اما اگر جنس شرط‌ها متفاوت باشد، مثلاً اگر شخصی ساعت۶ بخوابد و بعد از بیدار شدن، بول کند. هریک از این‌ها سبب مستقل برای وجوب وضو است.در چنین مواردی قائل به عدم تداخل شده است، یعنی دو وضو بر ذمه مکلف قرار گرفته. 🔸 لازم به ذکر است که چنین مثالی به از باب تقریب به ذهن است وگرنه در این مثال دلیل خارجی وجود دارد و این بحث‌ها پیش نمی‌آید. @Nardebane_feghahat
✳️ (6) ✔️ دو راه‌حلِ صاحب مدارک(ره) برای استناد به یک روایت مضمره 🔸 رواه الكليني ـ رضوان الله عليه ـ في الحسن عن زرارة، قال: «إذا اغتسلت بعد طلوع الفجر أجزأك غسلك ذلك للجنابة، والجمعة، وعرفة، والنحر، والحلق، والذبح، والزيارة، و إذا‌ اجتمعت لله عليك حقوق أجزأك عنها غسل واحد قال، ثم قال: وكذلك المرأة يجزئها غسل واحد لجنابتها، وإحرامها، وجمعتها، وغسلها من حيضها أو عيدها» 🔹 وهذه الرواية وإن كانت مضمرة في الكافي إلا أنّ اسنادها في التهذيب، و ظهور أنّ هذا الراوي لا يروي عن غير الإمام (عليه‌السلام) يجعلها في قوة المسندة. 📚 مدارك الأحكام، الموسوي العاملي، السيد محمد ج1 ص195 @Nardebane_feghahat
4_6023870711301410825.pdf
7.43M
✳️ (5) 📚 كتاب حقائق الفقه في شرح شرائع الاسلام ✍ الشيخ محمد رضا الطهراني @Nardebane_feghahat
4_6023870711301411112.mp3
7.01M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 20 🔹 دو راه‌حل در مورد مضمره زراره 🔸 چهار نظریه در مورد روایات مضمره 🔹 اعتباری به «أنزع» و «أغم» نیست 🔸 بابِ تقدیرات در فقه 🔹 شخص غیر مستوی الخلقة باید در وضو مانند شخص مستوی الخلقة عمل کند 🔸 مقصود از «عِذار» 🔹 توضیحی پیرامون اخبار بیانیه 🔸 قول، فعل و تقریر معصوم حجت است 🔹 فعل معصوم دلالت بر چه امری ‌می‌کند؟ وجوب؟ استحباب؟ اباحه؟ 🔸 اباحه به معنای اخص و اباحه به معنای اعم 🔹 اگر صورت را برعکس بشوید، مجزی نیست (بر خلاف سید مرتضی) 🔸 برخی بین دلالت روایات بیانیه و دلالت فعل معصوم فرق‌ گذاشته‌اند 🔹 اگر قرائن منضمّ به اخبار بیانیه شوند، وجوب فهمیده می‌شود، وگرنه خیر 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_6023870711301411113.mp3
4.88M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 21 🔹 صاحب کفایه معتقد است که رابطه بین وجوب و استحباب، تباین است 🔹 محاسن اگر بیشتر از یک قبضه باشد، کراهت دارد 🔸 آیا تخلیل واجب است؟ 🔹 تفصیل بین کثیف الشعر و خفیف الشعر 🔸 همگی شستن مرفق را لازم می‌دانند ولی در دلیل شستن آن چهار نظریه هست 🔹 دخول غایت در مغیا؟! 🔸 برخی گفته‌اند غسل مرفق واجب بالأصالة نیست، بلکه شستن آن از باب مقدمه علمیّه لازم است 🔹 وضوی علی بن یقطین 🔸 تخصیص قرآن به خبر واحد 🔹 سه فرض در مورد دست (داخل محدوده، خارج محدوده و...) 🔸 اگر شک دارد که این ید، ید اصلیه است یا ید زائده، تکلیف چیست؟ 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم میرزای قمی از «لا خلاف» به «اجماع سکوتی» تعبیر می‌کند. @Nardebane_feghahat
✔️ «بسمِ اللهِ الشافي المعافي» 🔹 نرجو من المؤمنين الدعاء لسماحة آية ﷲِ الفقيه السيّد الشبیري الزنجاني (دام ظله العالي) 🔸 اللّٰهمّ احْفَظْه بسِتْرِكَ‏ الوَاقِي‏، بمحمّدٍ و آلِه الميامِيْن. 🔹 اللهم منّ عليه بالشفاء العاجل بحقّ محمد وآل محمد صلوات الله عليهم أجمعين. @Nardebane_feghahat