eitaa logo
نردبان فقاهت
5.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 برخی از فقهای گذشته را شرط در صحّت دانسته اند و برخی هم به "وجوب اقامه" برای مردان قائل‌اند. 🔸 برخی احتمال داده‌اند که مراد قدما از شرطیّت، شرطیّت اذان و اقامه نسبت به حصول فضیلت نماز جماعت باشد، نه صحّت آن. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۹) 🔸 نمازِ طوافِ واجب «عند مقام ابراهیم» باید خوانده شود. امروزه گاهی جمعیتِ حجّاج زیاد است و امکان خارجی ندارد که بتوان در آن جا نماز خواند یا حتی شرعاً واجب نیست، چون حَرَج و ضرر وجود دارد. 🔹 هر واجبی که ضرری باشد، «قاعده لاضرر» وجوب آن را ساقط میکند، الّا ما خَرَجَ بالدّلیل. 🔸 پس واجب نیست به یک عده پول بدهد که اطراف او را بگیرند تا بتواند در پشت مقام ابراهیم نماز طواف بخواند. زیرا «لا ضَرَرَ فی الاسلام» جلوی این وجوب را میگیرد. 🔹 شاید کسی اشکال کند که پرداخت چنین مبلغی شاید برای افراد میلیاردر مضرّ نباشد، لذا وجوب ساقط نمی شود. ✅ در جواب میگوییم: فرموده اند: «لاضَرَرَ» نه «لا مُضِرّ» ؛ لذا باز هم وجوب ساقط است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ استاد حاج شیخ جواد مروی 93/6/26 🔸 آیت الله می‌فرمایند: توثیقات و تصحیحات ایشان برای ما فائده ندارد؛ زیرا مرحوم علامه حلی مبنایی در رجال دارند که به خاطر آن مبنا، توثیقات و تصحیحات ایشان نه می‌تواند دلیل بر وثاقت و نه قرینه بر وثاقت باشد! توثیقات ایشان مبتنی بر است، به این معنا که علامه حلی معتقدند هر راوی از روات امامی که جرح و تضعیفی از او در کتب رجال نقل نشده باشد، شک داریم فاسق است یا نه أصالة عدم الفسق جاری می‌کنیم و عدالت او را نتیجه می‌گیریم. 🔹 محقق خوئی می‌فرمایند: «أصالة العدالة» یا« أصالة عدم الفسق» را در رجال مثبت وثاقت و عدالت نمی‌دانیم. لذا هر جا علامه حلی، سندی را تصحیح کرده باشد، یا شخصی را توثیق کرده باشند چون احتمال می‌رود بر اساس أصالة العدالة باشد به این گفته ایشان اعتماد نمی‌کنیم. @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ استاد حاج شیخ جواد مروی 93/6/26 🔸 آیت الله #خویی می‌فرمایند: توثیقات #علامه_حلی و تصحیحات ایشان
✔️ استاد حاج شیخ جواد مروی 93/6/26 🔹 انتساب «اصالة العدالة» در مسائل رجالی به قدما و و و که آیت الله فرموده اند قابل قبول نیست. @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ استاد حاج شیخ جواد مروی 93/6/26 🔹 انتساب «اصالة العدالة» در مسائل رجالی به قدما و و #علامه_حلی
✔️ استاد حاج شیخ جواد مروی 93/6/26 🔸 در دهها مورد آیت الله بیان می‌کنند که مبنای «أصالة العدالة» بوده است. تنها دلیلی که محقق خوئی برای این انتساب بیان می‌کنند، کلامی است که علامه حلی در شرح حال «احمد بن اسماعیل بن سُمکة» دارند. 🔹 مرحوم علامه بعد از اینکه این شخص و راوی را بررسی می‌کنند، به این نتیجه می‌رسند که علماء رجال مانند و و شیخ و برقی و دیگران نسبت به احمد بن اسماعیل نه جرح دارند و نه تعدیل، بعد علامه اضافه می‌کند که: «فالأقوی قبول روایته مع سلامته عن المعارض» حالا که احمد بن اسماعیل نه جرح دارد نه تعدیل، اقوی این است که روایتش را قبول کنیم. 🔸 محقق خوئی در معجم ج3 ص 57 می‌فرمایند: این کلام صریح است در اینکه علامه حلی در هر شيعه که فسقش ثابت نیست با ابتناء به «أصالة العدالة» معتقد است روایتش قبول می‌شود، لذا در دهها مورد از جمله ابراهیم بن مهزیار که محل بحث ما است و احمد بن محمد بن یحیی در سند ، که علامه اینها را تصحیح کرده بر اساس أ«صالة العدالة» است. 🔹 در فقه که من استقصاء کردم، در مرور بر کتب فقهی محقق خوئی، هیچ دلیل دیگری بر اصالة العدالة بودن علامه در توثیقات جز همین دلیل بیان نمی‌کنند. @Nardebane_feghahat
✅ در علم رجال، اگر حتی یکی از افراد در سند روایت، ثقه نباشد روایت بی اعتبار و ضعیف می باشد؛ زیرا نتیجه تابع اخسّ مقدمتین است. @Nardebane_feghahat
🔸 «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» معمولاً «لا» در آیات فوق را «لا زائده» دانسته اند، اما احتمال دیگری وجود دارد و آن این که «لا زائده» نباشد بلکه برای نفی باشد. در این صورت معنای آیه چنین می شود: «وقتی شما مکه هستی من به آن قسم نمیخورم بلکه به خود شما قسم میخورم». ✔️ یعنی: شرف المکان بالمکین! ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5888702249340766804.mp3
8.43M
✳️ ☑️ (15) 🔹 اصول کافی،  كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، باب مواليد الأئمة(۱) 🔸 باب: وضعيت ائمه (عليهم السلام) در هنگام تولد 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
4_5888702249340766805.mp3
8.17M
✳️ ☑️ (16) 🔹 اصول کافی،  كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، باب مواليد الأئمة(۲) 🔸 باب: وضعيت ائمه (عليهم السلام) در هنگام تولد 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
4_5888702249340766808.mp3
7.31M
✳️ ☑️ (17) 🔹 اصول کافی، كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، بَابُ خَلْقِ أَبْدَانِ الائِمَّةِ وَأَرْوَاحِهِمْ وَقُلُوبِهِمْ (عَلَيْهم السَّلام 🔸 باب: خلق بدن های ائمه (عليهم السلام) و ارواح و قلوب آنان + بحثی پیرامون حائر حسینی و وجه تسمیه آن + معنای لعن الله قاطع السدرة چیست؟! 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ خمس ارباح مکاسب 🔹 «محَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْأَشْعَرِيِّ قَالَ كَتَب بَعْضُ أَصْحَابِنَا إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع- أَخْبِرْنِي عَنِ الْخُمُسِ أَ عَلَى جَمِيعِ مَا يَسْتَفِيدُ الرَّجُلُ مِنْ قَلِيلٍ وَ كَثِيرٍ مِنْ جَمِيعِ الضُّرُوبِ وَ عَلَى الصُّنَّاعِ وَ كَيْفَ ذَلِكَ فَكَتَبَ بِخَطِّهِ الْخُمُسُ بَعْدَ الْمَئُونَةِ» ✔️ اغلب روایات خمس ارباح مکاسب از علی بن مهزیار نقل شده است. @Nardebane_feghahat
✳️ "تفسیر تسنیم" 🔸 امشب قصد دارم مطالبی را پیرامون بنویسم . 🔹 شنیدم که آیت الله گفته اند تسنیم تکمله هست . بله همین طور است . مطالب تفسیر المیزان ، در تفسیر تسنیم مفصل و مبسوط بحث شده است . به عنوان مثال چند سطر بیشتر ننوشته اند اما آیت الله جوادی بیش از 70 صفحه در تسنیم درباره ی حروف مقطعه قلم زده اند . 🔸 هر چند که در شیوه تفسیر قرآن به قرآن اختلاف نظر وجود دارد ، لکن از دوستان عزیزم تقاضا دارم که اگر حوصله خواندن تفسیر تسنیم را ندارید لااقل مقدمه این تفسیر که حدودا ۴۰۰ صفحه است را مطالعه نمایند . ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ رضاحسینی @Nardebane_feghahat