فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تاریخجعلی/تاریخفراموششده💢
🔰مقام معظّم رهبری (مدّظلّه العالي) :
«دیگران تاریخ ندارند، برای خودشان تاریخ میسازند؛ تاریخهای خلاف واقع. شما ملاحظه کنید، حتّی در تلویزیون ما هم نشان میدهد که فلان کشوری که هیچ تاریخ باشکوه و باارزشی ندارد، داستانهای دنبالهدار، ۱۰۰ قسمت، ۱۵۰ قسمت درست میکنند؛ تاریخ میسازند برای خودشان، حکمت میسازند برای خودشان، حکومت میسازند برای خودشان؛ ما داریم، [ولی] یادمان نیست.»
" 1402/03/09 "
﴿بیانات در دیدار اعضای ستاد مرکزی کنگره ملی شهدای سبزوار و نیشابور﴾
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
هدایت شده از کارگروه علمی إحیاء
19.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌فرآیند حذف متفکرین از حوزه علمیه❌
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده شانزدهم
🔴 تکرار و ملکه کردن علوم و اصطلاحات
صندوق پر از کتاب، سودی ندهد
باید که کتابخانه در سینه بود
🔸ضرورت:
مهمتر از فهم و یادگیری مطالب، خوب به حافظه سپردن و ملکه کردن علوم است زیرا سرمایه و دارایی ماندگار دانشپژوه محسوب می گردد.
همانطور که کمنوشتن عیب است، "کم در ذهن داشتن" هم عیب است.
و اعتماد به حافظه کوتاه مدت، تکیه بر ستونی سست است که وفای آن، دیری نمیپاید و مطالب فراموش میشوند. امر تحصیل، جز با سپردن به حافظه بلند مدت، به سامان نمیرسد و راه ملکه شدن دانش، تکرار است.
♦️شیوهها:
1_ مطالعه دورهای: اگرچه طالب علم پس از فراگیری هر قسمت از کتاب، آن را مطالعه میکند اما این مباحث بصورت عکسهای جداگانه و پراکنده خواهد بود که از انسجام خاصی برخوردار نیست. اما مطالعه دورهای، با نظمدهی ذهن، باعث تکرار و ماندگاری مباحث میشود.
بهطور مثال، شرح سیوطی را پس از شروع لمعتین، مرور نماید.
2_ حل تمرین: قواعد آموختهشده را در قالب مثالهای گوناگون، بکار میگیرد. با این کار قواعد را بصورت عمیقتر و با ریزهکاریهایش یاد میگیرد. بطور مثال در ادبیات عرب، در قالب تجزیه و ترکیب، متن خوانی و متن نویسی و ترجمه، تمرین نماید.
3_ مباحثه دورهای: تشکیل حلقهای علمی و اختصاص زمان طولانیتر برای بازگویی کتابی که به آن اشراف دارند، میباشد.
4_ تکرار محفوظات: میتواند با حفظ شاهدمثالها، اشعار علمی(همچون ألفیهها)، حدیث نفس با خود، پرسش و پاسخ در حلقه دوستان، محقق گردد.
📚منبع: تشنه دانش (جناب کمال آبادی)
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
حوزه علمیه چه نیازهایی را برطرف میکند❓
🔹زندگی در تمام جوانب و لایهها، نیازمند برنامهریزی است. افراد در زندگیشان برای وصول به هدفشان، روش و برنامهای را اتّخاذ میکنند.
حال اگر کسی بخواهد برنامهای را که خداوند متعال برای زندگی بشر ارائه کرده است بداند و بر اساس هدفگذاری و روش پیشنهادی او زندگی کند به کجا باید مراجعه کند؟
کسی که نگران عمر تکرار نشدنی و پشیمانیهای جبرانناپذیر و حسرت ابدی است، و نمیخواهد طبق سلیقه عمل کند، به کجا باید مراجعه کند؟
🔻 مرکز و محور فعالیتهای حوزه علمیه، «فهم دین» است. کسانی که دغدغه فهم کلام خداوند دارند و از میان آراء متعدّد نظر خداوند را میخواهند بدانند، تا حرکتی آگاهانه به سوی معبود داشته باشند، به فضای آموزشی_تربیتی حوزه وارد میشوند.
و در صورتی که مدارج علم و عمل را طی کردند، میتوانند پاسخگوی سؤالات و شبهات باشند و به تبیین و دفاع از دین بپردازند.
آنچه باید مورد توجه طلاب گرامی باشد، شناخت دقیق هویت حوزه علمیه است تا هدفگذاری و برنامهریزی صحیحی داشته باشند و از عمر خود، نهایت بهره را ببرند.
انشاءالله در ادامه، اهداف و سرانجام یک طالب علم در حوزه علمیه، بیان خواهد شد.
#هویت_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أمَّةً قانِتاً للّٰه"
🔴 علّامه عبدالحسین أمینی
📌بخش اول
🔸شخصیتی فقیه، محدّث، متکلم، مورّخ و نسخهشناس که سال 1320 ه.ق در تبریز چشم به جهان گشود.
🔹 تحصیل:
در مدارس تبریز، مقدمات علوم را آموخت و سپس به تحصیل فقه و اصول پرداخت.
در 22 سالگی از تبریز به نجف رفت و در درس علمائی همچون "سید محمد فیروزآبادی" و "سید ابوتراب خوانساری" حاضر شد.
♦️اجازه اجتهاد و روایت:
پیش از ۳۵ سالگی، از مراجعی همچون سید ابوالحسن اصفهانی، میرزا محمدحسین نائینی، محمدحسین غروی اصفهانی و شیخ عبدالکریم حائری اجازه اجتهاد و روایت دریافت کرد.
📚 تألیفات:
تألیفات بسیاری داشتند که نام برخی از آنها ذکر میگردد:
1.شهداء الفضیلة: زندگینامه 130 تن از علماء شیعه از قرن 4 تا 14 ه.ق که به شهادت رسیدهاند.
2. الغدیر في الکتاب و السنّة و الأدب: در اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(علیهالسلام) با استناد به واقعه غدیر و بررسی سند و دلالت حدیث غدیر؛ که از مهمترین تألیفات علامه است.
3. تحقیق و تعلیق بر کتاب کامل الزیارات
4. أدب الزائر لمن یمّم الحائر: شرح آداب زیارت امام حسین (علیهالسلام)
5. سیرتنا و سنّتنا سیرة نبیّنا و سنّته: بحث مستند درباره ولایت و محبت خاندان پیامبر(ص) و گزارش بُعد تاریخی عزاداری عاشورا.
6. ثمرات الأسفار
7. حاشیه بر رسائل شیخ انصاری
8. حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری
9. ریاض الأنس: معرفی و توصیف نسخ خطیای که ایشان دیده اند.
🗓 روز بزرگداشت علامه امینی (۱۳۴۹ه.ش)
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کان أمّةً قانتاً للّٰه"
🔴علّامه عبدالحسین أمینی
📌بخش دوم
🔰 إحیاگر غدیر:
ایشان 40 سال از عمر خود را برای نوشتن این کتاب یازده جلدی صرف کردند و برای بررسی منابع واقعه غدیر در کتابخانههای عراق، ایران، مصر، سوریه، ترکیه و هند به مطالعه، نسخهبرداری و پژوهش پرداختند.
مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی از ایشان نقل میکنند که فرمودند:
«من برای نوشتن الغدیر، 10 هزار جلد کتاب را از باء بسمالله تا تاء تمَّت آن خواندهام و به 100 هزار جلد کتاب، مراجعات مکرّر داشتهام.»
باید توجه داشت که تألیف الغدیر یک کار جمعی نبوده بلکه ایشان به تنهایی این کار را انجام دادهاند. ضمن اینکه 50 تا 90 سال گذشته، دسترسی به آثار به آسانی روزگار ما نبوده است. ایشان برای مراجعات خود ناگزیر از نسخهبرداری بودند و 18 هزار کتاب را رونویسی کردند. بطور مثال ایشان در مدت 10 روز، بیش از 1500 صفحه را با خط خود نوشته بودند.
آیتالله سبحانی میفرمایند:
«به راستی هر زمان انسان، کتاب الغدیر را مطالعه میکند، خود را در برابر یک دریای عظیم میبیند که با امواج خود، دیده و دل را به وحشت و اضطراب میاندازد. در عظمت و تأثیر این کتاب همین بس که از طرف بزرگان مصر، سوریه، عراق، ایران و لندن مقالات و تقریظهای فراوانی نوشته شده که قسمتی از آنها در اوایل هر جلد چاپ شده است. مهمترین اثر این کتاب این بود که بدبینیها را کم کرد و یک مقدار به اهل فهم اثبات کرد که شیعه برای عقایدش منطق و استدلال دارد و بسیاری از تهمتهایی که به شیعه زده میشد را رفع کرد.»
🗓 روز بزرگداشت علامه امینی (۱۳۴۹ ه.ش)
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أُمَّةً قانِتاً للّٰه"
🔴علّامه عبدالحسین أمینی
📌بخش سوم
♦️تأسیس کتابخانه:
در سال 1379 ه.ق در نجف، کتابخانه أمیرالمؤمنین را تأسیس کرد.
کتابخانهای با 500 هزار عنوان کتاب در زبانهای مختلف و حدود 70 هزار عنوان کتاب خطی که حدود 5 هزار نسخه مخطوط از قرن دوم و سوم هجری در آن موجود است.
ایشان پنج تا شش هزار جلد کتاب از کتابخانه شخصی خود را به این کتابخانه اهدا نمودند.
آنچه ایشان را به این کار برانگیخت، این بود که بزرگترین کتابخانه نجف در زمان ایشان، تنها 4 هزار جلد کتاب داشت. و علامه که در جریان پژوهشهای خود اهمیت منابع را درک کرده بودند، در پی رفع این نقص برآمدند.
◾️وفات:
ظهر جمعه 12/تیر/1349 به دیدار مولای خود شتافتند و پس از تشییع پیکر در شهرهای تهران،بغداد، کاظمین، کربلا و طواف بر گرد آستان مقدّس علوی، مطابق وصیت ایشان، در حجرهای از کتابخانه أمیرالمؤمنین به خاک سپرده شدند.
بسیاری رحلت ایشان را ناشی از مطالعه زیاد، اشتغال بیوقفه به نگارش میدانند.
علامه امینی در شبانهروز 17 ساعت مطالعه و کار میکردند.
🔻آیتالله صافی گلپایگانی:
«باید طلاب از جنبههای مختلف زندگی ایشان الگو گرفته و رفتار ایشان را در اخلاص، تحقیق، پژوهش، شیفتگی و جاننثاری برای مکتب اسلام، مدنظر قرار دهند.»
🗓روز بزرگداشت علامه امینی (۱۳۴۹ ه.ش)
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سختتر از جهاد نظامی💢
📽اگر مَرد هستید، جهاد فرهنگی کنید
🔰انقلاب فرهنگی وظیفه عالمان
آیتالله جوادی آملی:
حضرت أمیر علیهالسلام در یک بیان نورانی فرمود: «یُثیروا لَهُمْ دَفائِنَ العُقولِ» یعنی انبیا آمدند ثوره و انقلاب ایجاد کنند و جامعه را شکوفا نمایند
و کار انقلاب و شکوفایی به این است که صاحبخانه از اشغالگر جدا شود، صاحب خانه بماند و اشغالگر برود.
همه ما که وارد حوزه علمیه شدیم باید یک انقلاب فرهنگی بکنیم و صاحبخانه و اشغالگر را بشناسیم و با جهاد علمی و عملی توان طرد اشغالگر را بیابیم. صاحب خانه همان فطرت و قلب طیّب و طاهر است و چیزی که انسان از چشم و گوش یاد میگیرد، علوم مهمان است و باید با علوم میزبان(فطرت)، هماهنگ باشد.»
🔸پشتوانه چنان جهاد فرهنگی، جهاد علمی است. و روحانیت، این مهم را بدون بنمایه علمی و با تعدادی پیکسل و ایستگاه صلواتی که از غیر روحانی هم برمیآید، نمیتواند انجام دهد.
اما متأسفانه تصوری که طلاب معزّز از کار فرهنگی دارند، محدود به احداث ایستگاه صلواتی و تهیه و پخش بستههای فرهنگی است. اگرچه امور ذکر شده مطلوب است اما سؤال اینست: این کار را که غیر طلاب و روحانیون هم میتوانند انجام دهند، پس چه تفاوتی میان طلبه و غیر اوست؟
برای دچار نشدن به چنین موازیکاریها، طلاب ابتدا باید هویت صنفی روحانیت و وظایفش را بشناسند و توجه داشته باشند که حفظ پوسته و ظواهر دین از غیر روحانیت هم برمیآید اما مهم حفظ مغز دین است که فقط از روحانیت بر میآید. این صنف است که میتواند فرهنگساز باشد و فرهنگ اسلامی را تبیین کند و تحقق بخشد.
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه"
🔴 محقق حلّی
📌قسمت اول
🔰نجمالدّین جعفر بن حسن بن یحیی معروف به "محقق" و "محقق اول" در سال ۶۰۲ ه.ق در شهر حلّه واقع در عراق دیده به جهان گشود.
پس از فراگیری ادبیات عرب که زبان مادریش بود، در علم هیأت، ریاضیات، منطق و کلام احاطه پیدا کرد و به تحصیل فقه و اصول و حدیث پرداخت.
🔹اساتید:
فقه و اصول را که منظور نهائی ایشان در تحصیل علوم دینی بود، در محضر پدر دانشمندشان، حسن بن یحیی و فقهای مشهور حلّه ابن نما و سیّد فخار موسوی، شاگردان فقیه نامی ابن ادریس حلّی فراگرفت.
🔸شاگردان:
برای ایشان، بیش از چهارصد تن شاگرد ذکر کردهاند که از جمله آنها علّامه حلّی، سدیدالدین حلّی و شیخ یوسف شامی میباشد.
📚تألیفات:
۱_ شرایع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام: مشهورترین تألیفات محقق حلّی این کتاب گرانقدر و با عظمت است که شاید نامیترین کتاب فقه شیعه باشد. در این کتاب دورهٔ کامل فقه شیعه از طهارت تا دیات نوشته شده و کتاب مشهور "جواهر الکلام" از شیخ محمدحسن نجفی، شرحی بر این کتاب است.
۲_النافع: مشهور به "مختصر نافع"، مختصر شرایع است. معروفترین شرح آن، کتاب "ریاض المسائل"، تألیف فقیه نامی سیّد علی طباطبائی است. این کتاب موجب آشنایی فضلای اهل تسنّن با فقه اهلبیت و مکتب جعفری شد.
۳_المعتبر: شرح بر "مختصر نافع"
۴_نکت النهایة: در فقه استدلالی
۵_المسلک: در علم کلام و اصول اعتقادی
۶_الکهنه: در علم منطق
۷_المعارج: در علم اصول فقه
۸_نهج الوصول الی علم الأصول
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه"
🔴 محقق حلّی
📌قسمت دوم
🔸إحیاگری:
🔻إحیاء مکتب اجتهاد:
پس از شیخ طوسی نظر به مقام بزرگ شیخ، تا حدود صد سال، فقهاء از خودشان رأی و فتوایی ابراز نمیکردند اما محقق حلّی که فقیهی باشهامت و دارای نظری وسیع و دقّتی بهسزا بود، دائره فقه را توسعه داد و آزادی توأم با احترام نسبت به فقهای قبل و بعد از خود را برای تحقیق و بررسی و تجزیه و تحلیل فقه، به حوزه علمیه اعطا کرد. ایشان طرز تفکر در فقه استدلالی را بر پایه محکمتری استوار ساخت و بهعکس ابنادریس همهجا با احترام و تحسین و دقت نظر و تعمّق به آراء و نظریات شیخ نگریست.
🔻پرورش شاگردان:
محقق حلّی، از راه تدریس علوم و فنونی که اندوخته بود، و در سایهٔ فکر موّاج و وسعت نظرش، به تحکیم مبانی فقه شیعه و اساس مکتب اجتهاد پرداخت.
ایشان برای هر دسته از شاگردانش، حوزهٔ درسی تشکیل داد و چون خود در علوم اسلامی به مقام استادی رسیده بود، هنگام بحث با شهامت و حسن بیات و تعمّق کمنظیری درس میگفت؛ به همین جهت همهگونه فاضل و دانشمند فقیه، اصولی، رجالی، محدث، منطقی، متکلم، ادیب و شاعر از محضر پر فیضش برخواستند.
🔻 حوزه علمیه بغداد:
پس از فتح بغداد، حوزههای علمیه آن شهر بکلی ویران شد و حوزه علمیه بغداد به شهر حلّه انتقال یافت. عالمان حله تصمیم گرفتند که مدارس حلّه را افزایش دهند و اندیشمندان را به این شهر جذب کنند و در واقع حوزه پرعظمت بغداد را در حلّه احیا نمایند. بعد از این، شهر حلّه مرکز علوم دینی تشیّع گردید و محقق حلی در این اقدامات احیاگرانه نقش مهمی را ایفا میکرد.
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه"
🔴 محقق حلّی
📌قسمت سوم
🔹 از نگاه دانشمندان شیعه:
1⃣ شیخ حرّ عاملی: «... موقعیت وی در فضل و علم و وثاقت و جلالت قدر و تحقیق و دقّتنظر و فصاحت و شعر و ادب و چیرهدستی در نویسندگی و تمامی علوم و فضائل و خوبیها مشهورتر از آنست که ذکر شود. او دانشمندی عظیمالشأن و جلیلالقدر و بلند پایه بود. بهطوری که در روزگار خود، نظیر نداشت...وی مرجع عصر خویش در فقه و غیره بود.»
2⃣ علامه حلّی(خواهرزادهٔ محقق): «او داناترین علمای عصر خویش در فقه بود.»
◼️ وفات:
به سال ۶۷۶ ه.ق در سن ۷۴ سالگی پس از یک عمر پرافتخار و تعلیم و تربیت شاگردان نامدار و تألیف و تصنیف کتب نفیس و ارجدار و تحکیم مبانی فقه و احکام اسلامی بر اساس مکتب شیعه، به جهان باقی شتافت و در شهر حلّه نیز دفن گشت و مرقدش از آن زمان تا کنون زیارتگاه شیعیان آن دیار است.
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢خریّت فرهنگی💢
وقتی از مجالس حسینی علماء حذف میشوند ...
و منابر حسینی بدست طلاب بی سوادی می افتد که محتوای منبر را از کانالهای منابر آماده تهیه میکنند، نتیجه آن میشود که مداحی بیشرمانه از چادر فاطمی عبور میکند و به لاک سیاهِ زنی در انتهای دسته عزاداران توسّل میکند.
این کارها دیگر استحاله فرهنگی نیست...
این، خریّت و دشمنی با فرهنگ حسینی است.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢روزی طالبعلم💢
🔰آیتالله بنابی:
« مراد از این فرمایش از احادیث نورانی اهلبیت علیهمالسلام که "رزق و روزی طالب علم تضمین شدهاست" چنین است که وقتی اشخاص دیگر برای امرار معاششان دنبال کار میروند، یکی دنبال کشاورزی، دیگری تجارت، آن یکی کار اداری و..؛ در مقابل طالب علم به همه اینها پشت پا میزند و اینها را ترک میکند و میگوید: من میخواهم طلبه بشوم، لذا در این راه تمام عمرش را جوانیاش را نیرو و نشاطش را در راه تحصیل علوم دینی در کلاس، در مطالعه، در تحقیق و..صرف میکند به ویژه که نیتی الهی دارد، این کارها را برای رضای خدا انجام میدهد، اینجا دیگر نحوه رسیدن روزی او با سایرین فرق میکند. خداوند خودش روزی او را میرساند بدون اینکه آن اسباب طبیعی در کار بوده باشد. البته این بدان معنا نیست که اینجا بدون سبب روزی داده میشود، نخیر اینجا هم اسباب مطرح است منتها اسباب طبیعی در کار نیست مثلاً عمل به وظیفه میتواند یکی از اسباب بوده باشد.
یکی از مصادیق بارز آیهٔ شریفهٔ "و من یَتّقِ الله یَجعلْ له مَخرجاً و یَرزقْه مِن حیثُ لایَحتَسب" طلبه میباشد؛ چرا که تمام عمرش را در راه تحصیل علوم دینی و بعداً در راه انذار و تبلیغ و ارشاد مردم صرف میکند. لطف خدا این است که چنین فردی را تأمین کند.»
🔻 آنچه طلاب، برای موفقیت و سعادت، به آن نیاز دارند، ایمان و اعتماد به وعدههای الهی است و اینکه به وظیفه امروزشان توجه داشته باشند، بجای نگرانی از آیندهای که هنوز نیامده است.
و اطلاع و اعتقاد آنها به چنین احادیثی موجب تحقق این مهم میگردد.
#منش_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢درس خواندنِ مستحبی؟!💢
🔸پرسشی که مطرح میشود اینست که درس خواندن، برای طلبه، حکم وجوب را مییابد یا عملی است مستحب که بتواند به بهانههای مختلف همچون تحصیل رفاه برای خانواده و گسترش زندگی، درس را تعطیل کند و یا آنکه هنوز به بار ننشسته، بهبهانه تبلیغ وارد مشاغل دولتی شود و خردهای به او گرفته نشود؟؟
🔰آیتالله محمدتقی مصباح یزدی:
«با توجه به وضعیت موجود، نفْسِ درس خواندن، موضوعیت ندارد که بگوییم: "حضور در درس استاد ثواب دارد."
پیش از اینکه نوبت به چنین ثوابهایی برسد، صدها واجب بر گردن ماست که باید اهمّ آنها را تشخیص دهیم.
اکنون دیگر زمان درسخواندن مستحبّی نیست. اگر تمام وقت خود را صرف انجام واجبات کنیم، کم است، و نوبت به مستحبّات نخواهد رسید.
اگر در گذشته افراد کافی وقت خود را صرف درس خواندن میکردند اینچنین موج کفر به کشورهای اسلامی راه پیدا نکرده بود.
ما مکلّفیم برای دفاع از عقاید اسلامی و ارزشهای مکتبی، به "سلاح علم" مجهّز شویم، تا بتوانیم با اینگونه افراد[منحرف]، منطقی برخورد کنیم و گرنه این کار تنها با شعار، عملی نمیشود. گفتن «مرگ بر فلان» نمیتواند ذهن دانشجویی را که با این شبهات آلوده شده اصلاح کند و او را به عقاید اسلامی مؤمن گرداند.
کسی را که به شک و شبهه مبتلا شده است با هیجانات و احساسات و موعظه نمیتوان قانع کرد تا از شک خود دست بشوید.
دشمنان ما نقشههای خود را خوب طراحی و اجرا میکنند.
چارهای نیست جز اینکه بیشتر احساس مسئولیت کنیم و خود را در حال جنگ با شیطان و عفریتهای او بدانیم. زندگی ما باید سراسر جهاد باشد.»
#منش_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی 💢
📌پرونده هفدهم
🔴 حاشیه نویسی
🔰قسمت اول
🔸چیستی:
حاشیهنویسی در اصطلاح نسخهشناسی، نوشتن مطالبی در اطراف صفحات آن است.
🔸پیشینه:
عالمان هرگاه کتابی به دست آورده و مطالعه میکردند، بهطور طبیعی بر آن میشدند تا آراء و نظریات یا توضیحات خود را در حاشیه صفحات کتاب بنویسند.
روش:
معمول چنان بوده است که حاشیهها را با قلمی ریزتر از متن و یا به رنگ قرمز مینوشتند
و یا با آوردن کلمه «منه» و مانند آن، حاشیه را از متن متمایز میساختند.(البته حاشیه ایی که از خود منصف کتاب باشد غالباً با "منه" از سایر حواشی جدا سازی میشود .)
حاشیه نویسی بر انواع کتابها به ویژه کتابهای فقه، اصول، کلام، حدیث، منطق، فلسفه، عرفان و ادب فارسی رایج بوده است.
بر آثاری که متون درسی بودند یا اعتبار و اشتهار و مرجعیت بیشتری داشتند، بیش از سایر آثار حاشیه نوشته میشد.
و شمار حاشیههایی که بر شروح متون یا بر حاشیههای دیگران نوشته میشده، بسیار افزونتر از حاشیههای خود متنها بوده است.
بعضی حاشیهها متن درسی حوزههای علمیه قرار گرفتهاند.
مانند حاشیه ملاعبدالله یزدی شاهآبادی بر تهذیب المنطق تفتازانی.
آقابزرگ تهرانی 1284 عنوان حاشیه از حاشیهنویسان شیعه_که شمار آنان بالغ بر 308 نفر است_ فهرست کرده است.
به گفته حاجیخلیفه، نخستین کسی که حاشیه مستقلی تدوین کرد، محمد بن احمد مشهور به ابنیسار متوفی دهه نخست سده چهارم، بود.
پس از پدید آمدن صنعت چاپ، تداوم سنت حاشیهنویسی در قالب نوتر، بصورت پاورقی و پا نویس دیده میشود.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌پرونده هفدهم
🔴 حاشیه نویسی
🔰قسمت دوم
🔸انواع حاشیه بر اساس هدف اصلی:
1⃣ توضیحی و استدلالی : همانند شرحها، صرفاً یا عمدتاً به طرح و تبیین و توضیح و تعلیل مراد نویسنده اصلی و آوردن شواهد میپردازند.
آنها را میتوان به اعتبارِ همرأیی حاشیهنویس با نویسنده، "حواشی امضایی یا حواشی شرحی " نیز نامید.
2⃣ انتقادی: این حواشی به نقد و بررسی متن نویسنده می پردازد .
بهویژه در مواقعی که پیروان یک مذهب آثار یکدیگر را نقد میکردند، میتوانند نشان رواج روحیه نقد و آزادی اندیشه و بیان تلقی شوند.
3⃣ نوع دیگر حاشیهها، حاشیههای فتواییاند که آنها را میتوان مشابه حواشی نقدی یا حتی از انواع آن تلقی کرد.
همچون حواشی فتوایی بسیاری که بر تبصرةالمتعلّمین فی احکامالدین علامه حلّی، و حواشی فتوایی متعددی که بر عروةالوثقی تألیف سیدمحمدکاظم طباطبایییزدی نوشته شده است.
🔸تفاوت حاشیه با شرح:
۱_ شارح اغلب همه یک متن را جزء به جزء شرح میدهد اما حاشیهنویس صرفا پارههایی از متن را برای حاشیهنویسی برمیگزیند.
با این همه، آثاری نیز هستند که با آنکه نام حاشیه دارند اما حاشیهنویس به مثابه شارح رفتار کرده و تقریبا همه اجزای کتاب را شرح داده است و از متن اصلی بسیار مفصّلترند مثل حاشیه دسوقی بر مغنی اللّبیب.
۲_ در واقع حواشی چون از پارههایی کمابیش گسیخته تشکیل میشوند، معمولا فاقد خطبه و مقدماتِ معمول در کتابنویسیاند.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌پرونده هفدهم
🔴 حاشیه نویسی
🔰قسمت سوم
🔸چرا اینقدر حاشیهنگاری؟ چرا از متون قدیم عبور نمی کنیم؟
آیتالله رشاد:
«این روشها و رفتارها یکسلسله مبانی معرفتی، فرهنگی و ادبی، حقوقی و اخلاقی دارد و به نحوی ارزشگذاری به آثار گذشتگان و رعایت حقوق سلف قلمداد می شود یا رعایت اخلاق و اعتراف به حق اخلاقیِ «فضل تقدم» آنها است.
ضمن اینکه امروز می بینیم که فرد کتاب دیگری را می گیرد و یک مقدار مطلب به آن اضافه می کند و به نام خودش چاپ می کند و در هیچجا نیز اشاره نمی کند از چه منبعی استفاده کرده است، ولی در گذشته سنت به اینصورت بوده که می گفتند صاحب اثر زحمت کشیده و مثلاً «شرایع الاسلام» را نوشته است. اولاً متن شرایع بسیار مهذب و منقّح است، وقتی که محقق این کتاب را می نوشته اینگونه نبوده که قلم را به دست بگیرد و همینطور جلو برود، بلکه روی واژهواژه آن فکر کرده و حتی گاهی تغییری بسیار ساده در حد جابهجاکردن یک حرف، مفهوم کلی متن فقهی را تغییر می دهد. نتیجتاً افراد دیگر بر کتاب شرایع شرح می نویسند، پاورقی و تعلیقه می زنند و به این شکل اهمیت و ارزش آن متن را حفظ می کنند.»
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢تلبّس و معمّم شدن طلاب💢
🔰ضرورت ملبّس شدن طلّاب از نگاه آیتالله بنابی
📌 قسمت اول
1⃣ تلبّس به لباس پیشوایان معصوم:
«پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و ائمه معصومین علیهمالسلام به این لباس ملبّس بودهاند.
کسانی که رسالت عملیشان تبلیغ دین بوده، در این لباس بودهاند.
علامه عسکری در جریان غدیر نقل میکند: "هنگامی که رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسلام را در روز غدیر به منصب امامت مؤمنان برگزید و به طور رسمی حضرتش را از خداوند به عنوان وصی خود معرفی نمود، عمامه مشکیای را که نُه پیچ داشت، بر سر مبارک حضرت نهاد."
ظاهراً پیامبر عمامهٔ خودشان را بر سر حضرت علی علیهالسلام گذاشته بود. این مطلب، رمزی در مورد عمامه است. بنابراین طلاب_که به عنوان ادامه دهندگان راه انبیا و ائمه علیهمالسلام هستند_ بسی مناسب است که به لباس پیشوایان ملبّس شوند.»
#هویت_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢تلبّس و معمّم شدن طلاب💢
🔰ضرورت ملبّس شدن طلّاب از نگاه آیتالله بنابی
📌 قسمت دوم
2⃣ نماد دیدهبانان دژهای اسلامی:
آنگونه که تاریخ نشان میدهد، از زمان غیبت امام عصر علیهالسلام تا کنون، إحیای شریعت و تجدید ارزشها و فرهنگ اصیل قرآن و عترت، به وسیلهٔ قلم و بیان عالمان دینی و از آن بالاتر، با نفس مبارک ایشان بوده است.
ترویج قرآن، احادیث معصومین، فقه اصیل، کلام، عرفان، فلسفه و اخلاق نوعا به دست روحانیت معزز و معظم ترویج یافته است.
سنگر نشینان این سنگر محکم و دیدهبانان دژهای اسلامی، عمامه به سرها بودهاند.
3⃣ لباس ویژهٔ صنف روحانیت:
هر قشر و صنفی برای خودش لباس ویژهای دارد: نیروهای نظامی و انتظامی در سراسر دنیا، قضات و اساتید دانشگاهها (که غالبا در صنف اخیر در دیگر ممالک لباس ویژهای دارند)، ورزشکاران، رهبران مذهبی و... همه لباسهای آرمداری بر تن دارند. حال که مسأله تبلیغ یکی از مهمترین مسائل و شغل انبیای الهی است، باید دستاندرکاران آن، برای خود لباس خاصی داشته باشند. اگر بنابراین است که مبلغین دین اسلام لباس خاصی انتخاب کنند، آیا لباس اساتید دانشگاه یا پاپها و اسقفها در خور آنان است؟ یا مثلاً فرم و لباس نیروهای انتظامی و..؟ و یا لباس کسانی که مقدّسترین و بهترین مخلوقات هستند که همان لباس انبیا است.
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢چرا مغنی و سیوطی ؟؟💢
🔸اهمیت کتاب مغنی و سیوطی از نگاه رهبری
🔰مقام معظم رهبری:
فراگیری «مکالمه» زبان عربی به یک معنا لازم است، ولی این، طلبه را بی نیاز از "مغنی و سیوطی" نمی کند.
این نکته را بدانید که صرف و نحو خواندن برای این در حوزه تدریس می شود که فرد، نکات استنباطی را از آیات و روایات کشف کند.
(۱۳۹۹/۷/۱۱)
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢تلبّس و معمّم شدن طلاب💢
🔰ضرورت ملبّس شدن طلّاب از نگاه آیتالله بنابی
📌 قسمت سوم
4⃣ متانت و وقار لباس روحانیت:
با قطع نظر از ویژگیهای قبلی، لباس روحانی، لباسی متین و باوقار است که کمال ادب ظاهری انسان به وسیله آن حفظ میشود.
5⃣ تأثیر عبا و عمامه در معنویت و اصلاح نفس:
طلبهای که با نیّتی مقدّس این لباس را میپوشد، یک روحیهٔ معنوی در او بهوجود میآید و این مطلب را به او تلقین میکند که: «من طلبه هستم. من در جای امام صادق علیهالسلام نشستهام. من سرباز آقا امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف هستم.» اما وقتی خدای ناکرده این لباس را درمیآورد، یا هنوز به آن ملبّس نشده است، این روحیه کمتر در او وجود دارد. این لباس نهتنها معنویت آور است، بلکه باعث میشود برخی از لغزشهای اجتماعی و خلاف عرفها از طلبه سرنزند. البته این بدان معنا نیست که هرکس عمامهای داشته باشد، معصومگونه خواهد بود. ما هیچوقت مدعی نیستیم که عمامه عصمت میآورد. بالاتر از عمامه، امامزاده بودن هم عصمت نمیآورد، چه رسد به عمامه. مگر جعفر کذّاب از فرزندان ائمه علیهمالسلام نبودند؟ چقدر «إنّه لیسَ مِن أهلِک» و «إنّه عملٌ غیرصالح» در طول تاریخ وجود داشته است؟ اگر با سوء استفاده پنج نفر عمامه به سر، ما هم با این استدلال که مردم به روحانیت بدبین شدهاند، عمامه را زمین بگذاریم، آنوقت مردم باید نعوذ باللّه به امامان هم بدبین بشوند؛ چون برخی از فرزندان آنان از مقام پدرشان سوء استفاده کردند. بهرحال مراد ما اینست که عمامه از جمله عوامل اصلاح و از اهرمهای تهذیب است.
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢تلبّس و معمّم شدن طلاب💢
🔰ضرورت ملبّس شدن طلّاب از نگاه آیتالله بنابی
📌 قسمت چهارم
7⃣ لباس روحانیت، تداعیگر حضور حضرات معصومین علیهمالسلام:
«در نماز امر شده که با عمامه نماز بخوانید و تحت الحنک آن را باز کرده و از زیر چانه عبورش دهید. هم اینها اهمیت عمامه را میرساند. پس بهتر است و تا حدی ضرورت دارد که طلبه معمّم شود؛ خصوصا که مردم وقتی این لباس را میبینند، به یاد امامان معصوم علیهمالسلام و به یاد امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف می افتند. من نشنیدهام کسی امام زمان علیهالسلام را ببیند و او را بشناسد در حالی که حضرت را در لباس کت و شلوار دیده باشد یا با پالتوی عادی ببیند. آنان که شرف دیدن آقا را داشتهاند، میگویند آقا را دیدیم که لباس عجمی بر تن و عمامهای سبز یا سفید و یا مشکی بر سر داشت. وقتی هم امام زمان علیهالسلام ظهور میکند، قطعا با کت و شلوار نخواهد آمد؛ نه پدران بزرگوارش این طور بودند و نه خودش اینگونه است.»
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢غیرت و حساسیّت دینی💢
🔰غیرت دینی و حساسیّت مذهبی آیتالله شهید مطهری (رحمه الله)
📌 قسمت اول
ایشان در تمام لحظات زندگیشان خود را موظف میدانستند که از کیان اسلام دفاع نمایند. در اینجا به نمونههایی از احساس مسئولیت در قبال هجوم به ارزشهای اسلامی را در زندگی آن عالم مجاهد میخوانیم:
1⃣ در عرصههای فرهنگی:
آیتالله خزعلی رحمهالله میفرمایند: «ایشان از نوشتههای منحرفانهای که به اسم اسلام نشر مییافت، رنج میبردند. در ایامی که حکم تبعید مرا صادر کرده بودند و من در گوشهای از کوی کن مخفی شده بودم ایشان مرا پیدا کردند و به آنجا آمدند و با بزرگواری در آن ایام سخت اظهار محبت کردند. به ایشان گفتم چه مینویسید؟ گفتند درباره بعضی از مطالب غرب زدهها که به نام اسلام نشر میدهند. گفتم من در این باره چیزی یافتهام. با عطش عجیبی سراغ آن را گرفتند. کتاب را به ایشان دادم و با اشتیاق آن را گرفتند. بعد گفتم استاد! اگر عیبهایی دارند که مینویسید هنری را هم که دارند بنویسید تا بدانند منصفید و خیال نکنند که مهاجمید. گفتند: بنای من است که اگر هنری هم دارند بنویسم، ولی به اسلام دارد حمله میشود؛ به اسلام دارند ضربه میزنند؛ به نام اسلام دارد مطالبی گفته میشود که بر خلاف اسلام است.»
#منش_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢غیرت و حساسیّت دینی💢
🔰غیرت دینی و حساسیّت مذهبی آیتالله شهید مطهری (رحمه الله)
📌 قسمت دوم
2⃣ تذکر مستقیم:
آقای هادی جوان میگوید: «استاد مطهری رحمهالله در سال ۱۳۴۹ در تالار دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد، تحت عنوان "اسلام و مقتضیات زمان" سخنرانی داشتند. بنده نیز در آن جلسه حضور داشتم. چند تن از دانشجویان دختر، بدون حجاب در آن سخنرانی شرکت کرده بودند. مرحوم استاد مطهری به محض دیدن آن صحنه بسیار ناراحت شدند و گفتند: "من در تهران به آقای دکتر رامیار گفته بودم که اگر قرار باشد سخنران جلسه من باشم، باید وضع از این بهتر باشد. این چه وضعی است که اینجا دارد؟" »
#منش_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 آیتاللهالعظمی جوادیآملی:
«تسلط و تدریس خوب رسائل، كفايه و سطح اسفار تازه اول درس خواندن است...»
مبادا کسی خودش را قانع به این بکند که کتاب نوشته ام ....
٩٢/١١/١٠
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢جدیّتدرتحصیل؛ دربیانوسیره علماء💢
📌قسمت اول
🔰تعلیم و تعلّم نیازمند حوصله؛ نه بهانه برای تعطیلی
🔹آیتالله اشتهاردی رحمهالله:
«نکتهای که از داستان حضرت موسیٰ و حضرت خضر علیهماالسلام میتوان آموخت، این است که انسان، برای تعلیم و تعلّم حوصله داشته باشد. اگر استاد از او عصبانی شد، قهر نکند. فاضل دربندی صاحب اسرارالشهادة، جامع معقول و منقول بود. وقتی درس میخواند، بر استادش زیاد اشکال میکرد، تا جایی که استاد به او میگوید: از این به بعد راضی نیستم در درس من شرکت کنی و او را از کلاس بیرون میکند. مرحوم فاضل، روز بعد، پشت پنجره میایستد و از آنجا درس را دنبال میکند. این گونه درس خواندنها برای فهمیدن است؛ نه اینکه هر روز به بهانه مختلف، حلقه درس را قطع کند. درس خواندن و درس دادن، آداب و شرایط دارد.»
#منش_طلبگی
#سیره_علماء
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢جدیّت در تحصیل؛ در بیانوسیره علماء💢
📌قسمت دوم
🔰جدیّت و پشتکار علمی از شرح أمثله تا اواخر عمر
🔹آیتالله مشکینی رحمهالله:
«برای دستیابی به قلههای رفیع موفقیت علمی و عملی، نباید کسالت و ضعف و سستی از خود نشان داد، بلکه تا آخرین درجهای که انسان میتواند، به آن برسد، باید با جدّیّت آن را دنبال کند و در این بُعد قناعت نکند.
یکی از علمای بزرگ مشهد، محضر آیت الله العظمی بروجردی رسید، با اینکه آقای بروجردی از لحاظ جسمانی، ضعیف و ناتوان شده بود، خطاب به آن عالم مشهدی فرمود: "از وقتی در بروجرد از منزل به مدرسه میرفتم و کتاب امثله میخواندم، تا کنون که اواخر عمر من است، همان روحیه جدّیّت و پشتکار درس خواندن در من وجود دارد؛ چنانچه حضرت أمیر علیهالسلام فرمودند: صَبَروا أیّاماً قصیرةً أعْقَبَتْهم راحةً طَویلَةً." »
#منش_طلبگی
#سیره_علماء
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢جدیّت در تحصیل؛ دربیانوسیرهٔعلماء💢
📌قسمت سوم
🔰گذران طلبگی با نان خشک، آردنخودچی، برف و یخبندان
🔹آیتالله مجتهدی رحمهالله:
«زمانی که در قم طلبه بودیم، گاهی روزهای متعددی میشد که غذا نداشتیم. صبح که میشد، همحجرهایم میگفت: مقداری شکر و آردنخودچی رسیده است. ما به همان مقدار اکتفا میکردیم. نفری یک قاشق میخوردیم و به درس میرفتیم. ظهر که میشد، دوستم میگفت: مقداری نان خشک پیدا کردهام. نان را در آب ریخته و میخوردیم. حتی بعضی از رفقا و طلاب آن روز، بر اثر گرسنگی مریض شدند ولی چارهای نبود و ما تحمّل میکردیم و به کسی اظهار حاجت نمیکردیم. یک شب که برف میبارید، ناگهان از خواب پریدم، دیدم از لای در حجره، برف وارد حجره شده و وارد یقه من شده است. یک بار هم وقتی از خواب بیدار شدم، دیدم از شدت سرما، کوزه آب داخل حجره، یخ زده است. آن روزها، وسایل گرمکنندهٔ امروزی نبود لذا داخل حجره هم هوا بسیار سرد بود.»
#منش_طلبگی
#سیره_علماء
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢هدف از تحصیل در سطوح حوزوی💢
🔹آموختن استدلالها و مبانی، هدفِ تحصیل در سطوح مقدّماتی و عالیه
🔰مقام معظم رهبری (مدّظلّهالعالی):
«ما میخواهیم کاری صورت گیرد که طلبه، وقتی به پای درس خارج _که اوّل شروعِ کار جدّی است؛ و الّا بقیّه، مقدّماتِ درس خارج است_ میرسد، اگر استاد در درس خارج، کلمهای گفت و اشارهای کرد، او گیج و گم نباشد؛ مسئله اصولی را بداند؛...ذهنش با استدلالها آشنا باشد و مبنای شیخ و آخوند را بداند. این، هدفِ آن طلبهای است که سطوح مقدّماتی و عالیه را میخواند.»
[۱۳۷۴/۰۹/۱۴]
#هدایت_تحصیلی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢تنافی طلبگی با تنپروری و تجملگرایی💢
با دو قبله در ره معبود نتوان زد قدم یا رضای دوست باید یا هوای خویشتن
🔰علامه حسن زاده آملی رحمهالله:
«طلبه معشوقش درس و کتاب و استاد است و محضر استاد...
"به هوس راست نیاید به تمنّی نشود کاندرین ره بسی خون جگر باید خورد"
باید با عزم و اراده و استقامت پیش رفت؛ با تنپروری و تجمّلات زندگی و پریشان خاطری نمیشود. امکان ندارد انسان بخواهد درس بخواند و دنبال آبادی و عمران دنیا باشد؛ این دو با هم جمع نمیشود.
جناب شیخالرئیس ابوعلی سینا در یکی از رسائل خود به نام رساله «سعادت» حدیثی را از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله نقل میکند: "إنّ الحکمة لَتنزّل من السماء فلاتدخل قلباً فیه همّ غدٍ"[حکمت از آسمان نازل میشود، امّا بر قلبی که در آن همّ و غصه فردا هست نازل نمیشود.]
نفس مطمئنّه علوم و معارف را میگیرد. نفس مضطربه به جائی نمیرسد. شخص پریشانخاطر، عالِم نمیشود. همّ واحد میخواهد. اصولاً تعقّل با تعلّق جمع نمیشود.
کتابهای تذکره را بخوانید. با شرح حال بزرگان آشنا شوید. ببینید که در راه معشوقشان که تحصیل علم و کمال است، مشتهیات نفسانی را زیر پا گذاشتند. این بود که شیخ طوسی شدند، علّامه حلّی شدند، محقّق طوسی شدند، فارابی شدند، ملّاصدرا شدند، صاحب جواهر شدند و …»
#منش_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110