💢نجاست خواری💢
🔰آیت الله حائری شیرازی (رضواناللهتعالیٰعلیه):
«علوم انسانی غرب که در حال وارد شدن به مزاج جامعه است، نجاستخواری است.
نباید آن را اینقدر با ولع مصرف کنیم!
چه فایده دارد در حالیکه غرب غذای نجس به ما میدهد، ما متکفّل آداب غذا خوردن باشیم؟!
آیا این #طلبگی است؟!
اگر یک کشتی، از نور به ظلمت حرکت کند و ما مسئول انتظامات اهل کشتی باشیم به گونهای که حتی یک رکعت نماز اهل کشتی هم قضا نشود ولی کلّ کشتی همچنان به ظلمت حرکت کند، چه فایدهای دارد؟ »
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
💢نجاست خواری💢 🔰آیت الله حائری شیرازی (رضواناللهتعالیٰعلیه): «علوم انسانی غرب که در حال وارد شدن
❓آیا اسلام نظری درباره علوم انسانی دارد؟
🔰علّامه مصباح یزدی (رضواناللهتعالیٰعلیه) :
🔸️«وقتی اسلام دینی است که درباره مسائل اقتصادی قوانینی دارد، چگونه می تواند نسبت به سیستم های اقتصادی بی نظر باشد؟! وقتی اسلام دینی است که حقوقی برای فرد، برای جامعه، حقوقی برای خدا بر انسان، برای حکومت بر مردم و برای مردم بر حکومت تعیین فرموده آیا می توانیم بگوییم که اسلام ارتباطی با علوم انسانی ندارد؟! اگر این ارتباط نیست پس ارتباط به چه معناست؟»
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
❓آیا اسلام نظری درباره علوم انسانی دارد؟ 🔰علّامه مصباح یزدی (رضواناللهتعالیٰعلیه) : 🔸️«وقتی اسل
.
💢منبع علوم انسانی💢
چون جای اشیا را خودشان تأمین میکنند، دنیا آشوب شده است...
🔰 آیتاللهالعظمیٰ جوادی آملی:
♦️« هر علمی، هر قانونی، هر اخلاقی، این سه تا عنصر اصلی را دارد؛ آنها که اهل این معارف الهی نیستند، تمام تحقیقات اینها ابتر است، [زیرا] آن عنصر اصلی را ندارند :
1⃣ یکیِ آن، موادِ جزئیِ موردِ عمل است که مجلس قوانین عادی را تصویب میکند و آن مواد قانونی را عمل میکنند؛ یک معلم اخلاق، مواد اخلاقی را بررسی میکند؛ یک معلم حقوق، مواد حقوقی را بررسی میکند.
2⃣ این مواد را از یک مبانی میگیرند. اخلاقیات، سیاسیات، اجتماعیات، فرهنگ، عادات وآداب خود را از این مبانی میگیرند، مثل مساوات، مواسات، استقلال، امنیت، امانت، صداقت، آزادی و مهمتر از همه عدالت...
🔸در بین همه این مبانی، کلید همه اینها عدالت است؛ یعنی درست است که صدق لازم است، امنیت لازم است امانت لازم است، اما همه اینها باید بر محور عدل باشد.
در بین مبانی، عدل حرف اول را میزند؛ تا اینجا ما با آنها شریک هستیم.
اما «عدل» که یک کلمه سه حرفی «عین و دال و لام» است، معنای آن خیلی روشن است؛ مفهوم عدل این است که «وضعُ کلّ شیء فی موضعه»، هر چیزی سر جایش باشد، این را هم ما قبول داریم، هم آنها قبول دارند.
❓ اما جای اشیا کجاست، جای اشخاص کجاست؟
🔸در اینجا دست مسلمان ها پر است، دست آنها خالی است.
جای اشیا را اشیا آفرین میداند، جای اشخاص را اشخاص آفرین میداند، جای زن کجاست، جای مرد کجاست، جای حقوق کجاست، جای بیت المال کجاست، جای حجاب کجاست، جای عفاف کجاست، جای امنیت کجاست، اینها جایش کجاست؟
🔸غرض این است که دست اینها خالی است؛ حقوق بشر هم همین طور است، اینها صبغه علمی ندارد، عدل را خودشان معنا میکنند، تروریستِ بد و خوب را خودش معلوم میکند، یک روز تروریست میداند، یک روز محور شرارت میداند، یک روز آزادیطلب میداند؛ چون عدل که «وضع کلُّ شیء فی موضعها» است، این به دست «الله» است و این را قبول ندارند، چون جای اشیا را خودشان تأمین میکنند، دنیا آشوب شده است.
بنابراین علم هم همین طور است، همه موادِ جزئی علم را مبانی تعیین میکند؛ علوم انسانی، روانشناسی، روانکاوی، جامعهشناسی و ...، همه اینها موادی دارد که در جامعه باید پیاده و عمل شود؛ این مواد را از مبانی میگیرند...
3⃣ این مبانی را باید از آن عنصر سوم به نام منابع بگیرند که منبع همه اینها وحی است.
آنکه اشیا و اشخاص را آفرید، باید بگوید حکم چیست؛ ما که نه از اول خبر داریم، نه از آخر خبر داریم، چگونه میتوانیم جای اشیا را معین کنیم؟
لذا اگر دست آنها به منابع اصلی نرسد، همه این علوم میشود ابتر.
از مبنا شروع میکنند به ماده میرسند؛ اینها فقط بین مبنا و ماده دور میزنند؛ در حالی که باید از مواد به مبانی، از مبانی به منابع و از منابع باید شروع کنند تا دست آنها پر باشد.»
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
❓از وقتی که طلبه میشویم، تا چه زمانی باید تلاش کنیم تا به نتیجه و مقصد برسیم؟
🔸آیتاللهالعظمیٰ بروجردی (رضواناللهتعالیٰعلیه):
«همه محصّلین علوم دینی و همه مبلّغین و مروّجین شریعت نبوی، باید بدانند که اگر برای دنیا و رسیدن به زخارف مادی دنیا، به حوزه و سلک روحانیت آمدهاند، هیچگاه به مقصد نمیرسند و از اول اشتباه کردهاند و باید تغییر مسیر دهند. این راه، راهی نیست که انسان را به مادیات دنیا برساند؛ مادیات هم انسان را به رشد و پیشرفت واقعی نمیرساند.
اگر برای خدا و انجام وظیفه و رسیدن به مقام قرب ربوبی به این مسیر آمدهاند، بدانند که از روز اول که وارد شدهاند به مقصد رسیدهاند و هر روزی که میگذرد، در مقصد سپری میشود.»
#هویت_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
روزی طلبه.mp3
729.1K
🔹 آیتالله مؤیدی:
«اینی که به شما عرض میکنم، ماها که سنی ازمان گذشته، با پوست و خون و دانه دانه سلولهامان...لمس کردیم...»
#منش_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
♦️آیتالله میلانی (رضواناللهتعالیٰعلیه):
«هر روز بنشینید یک مقدار با امام زمان درد و دل کنید. خوب نیست شیعه روزش شب شود و شَبش روز شود و اصلاً به یاد او نباشد. بنشینید چند دقیقه ولو آدم حال هم نداشته باشد، مثلاً از مفاتیح دعایی بخواند، با همین زبانِ خودمان سلام و علیکی با آقا کند. با حضرت درد و دلی کند.
در زمان حضرت امام هادی(ع) شخصی از یکی از شهرهای دور نامهای نوشت که آقا من دور از شما هستم، گاهی حاجاتی دارم، مشکلاتی دارم؛ به هر حال چه کنم؟
حضرت در جواب ایشان نوشتند: "إِنْ کَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَحَرِّکْ شَفَتَیْک" لبت را حرکت بده، حرف بزن، بگو. ما از شما دور نیستیم.»
#مهدویت
#منش_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
💢تلبّس و معمّم شدن طلاب💢 🔰ضرورت ملبّس شدن طلّاب از نگاه آیتالله بنابی 📌 قسمت چهارم 7⃣ لباس روحان
💢تلبّس و معمّم شدن طلاب💢
🔰ضرورت ملبّس شدن طلّاب از نگاه آیتالله بنابی
📌 قسمت پنجم
🔹آیتالله بنابی:
« به نظر من لباس، نصف شخصیت یک طلبه است...
حال طلبهای میگوید: من از عمامه گذاشتن خجالت میکشم و نمیتوانم ملبّس بشوم!
این طلبه باید به این بیندیشد: اگر کسی نتواند عمامهای پنج یا شش متری را در سرش نگه دارد و در فرودگاه یا در ایستگاه قطار یا در فلان خیابان تهران، تبریز، شیراز و... نمیتواند با این لباس، ظاهر شود، فردا اگر این فرد از ریش و محاسن خویش خجالت بکشد، آن را خواهد تراشید؟! معلوم است که اگر از نماز هم خجالت بکشد، دیگر نماز هم نخواهد خواند و یا مخفیانه خواهد خواند؟!
کسی که اینقدر ظرفیت و شخصیت ندارد که عمامه را در سر نگه دارد، فردا چگونه میتواند به خودش بگوید: من عالم مبارزم؟! من تابع حسینم (علیهالسلام)، من تابع قرآنم؟! قرآنی که فریاد میزند: " یجاهدون في سبیل الله و لایخافون لومة لائم" آنان که در راه خدا جهاد میکنند و از ملامت و سرزنش ملامتگر، هراسی ندارند. »
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
♦️ما بیصاحب نیستیم!
🔰علّامه مصباح یزدی (رضواناللهتعالیٰعلیه) :
« ما كیمیایى در دست داریم كه اگر از آن استفاده كنیم، هم مشكلات دنیایمان حل می شود و هم آخرتمان؛ هم توفیق انجام وظایفمان زیاد می شود، هم نعمت هایی كه خدا به ما داده باقى می ماند و رشد می كند و هم موجب آرامش خاطر و آسایش می شود.
یک کیمیا! همه می دانید و آن کیمیا این است كه همیشه به یاد داشته باشیم كه ما نوكر امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) هستیم.
آقا داریم، مشكلى داشته باشیم آقایمان حل می كنند، ما بی صاحب نیستیم؛ كدام مشكلى بوده كه از سر صدق در خانه ایشان ببریم و ایشان حل نكنند؟! آن كسانى كه بیگانه هستند و در عمرشان ارتباطى با آن حضرت نداشتند، وقتى گرفتار می شوند، می گویند السلام علیك یا اباصالح، ادركنى! و ایشان به فریادشان می رسند. ما كه عمرى دم از نوكرى ایشان می زنیم، جوابمان را نمی دهند؟! چنین چیزى می شود؟! افسوس كه بعضى از ما، این منصبِ افتخارآمیز را فراموش كرده ایم! »
#مهدویت
#منش_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
💢طلب علم تا مکتبشناسیِ محقّقانه💢 🔰آیت الله العظمی جوادی آملی: «اينقدر از عالِم شدن فاصله نگيريم
💢بیماری ترس و خستگی از درس💢
🔰علّامه حسنزادهآملی (رضواناللهتعالیٰعلیه):
« در یک جای شفا شیخ عنوان میکند که کسانی که از تحصیل میترسند و میگویند: بسمان است و نمیخواهد ما همه چیز را بدانیم. این مزاج معتدل ندارد؛ یعنی مریض است، یک بیماری روانی و روحی یا بیماری دنیازدگی. این باید خودش را معالجه کند.
انسان نباید از تحصیل خسته بشود، بخصوص کسی که میخواهد با منطق وحی و زبان ولایت آشنا بشود.
زبان طلبه باید این باشد:
مرا تا جان بود در تن بکوشم مگر از جام او یک قطره نوشم»
#هدایت_تحصیلی
#منش_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔹من دارم مینویسم در حالی که یک ساعت قبلش هجوم آوردند...
🔰آیت الله مظاهری:
صاحب رياض در يك جاىِ از رياض مىگويد كه: « "من دارم مىنويسم در حالى كه يك ساعت قبلش هجوم آوردند [كه مرادش وهابىهاست خدا لعنتشان بكند كه چقدر اينها هم اذيت كردند به شيعه] هجوم آوردند در نجف، خانهها را غارت مىكردند مردم را مىكشتند و ريختند در خانه من. الحمدللّه خانمم نبود بچّهها نبودند. يك بچّه شيرخوار در گهواره بود. من ديدم اين بچّه شيرخوار اگر بماند سرش را مىبُرند. بچّه را برداشتم رفتم زير هيزمها و اينها دو سه مرتبه آمدند در همان جا كه هيزم بود امّا از الطاف خدا اين بچّه گريه نكرد و رفتند. حالا آمدهام بيرون، بچّه تو گهواره است. خودم اينجا نشستم دارم رياض مىنويسم." »
#سیره_علماء
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
. 💢منبع علوم انسانی💢 چون جای اشیا را خودشان تأمین میکنند، دنیا آشوب شده است... 🔰 آیتاللهالعظمی
💢تنگۀ اُحدِ جمهوری اسلامی💢
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمةاللهعلیه) :
« پاسداری، در حقیقت پاسداری از علوم انسانی است و جنگ بر سر علوم انسانی است.
این بحث امروز هم نیست. در سال ۱۳۵۹ سمیناری تحت عنوان انتقال به تعلیم و تربیت اسلامی برگزار شد و ما در آن سمینار این مسأله را مطرح کردیم که علوم انسانی در دانشگاههای ما به منزله تنگه احد است.
در جنگ احد حضرت به نگهبانان تنگه فرموده بود که اگر ما مشرکین را شکست دادیم و آنها را تا مکه تعقیب کردیم، شما از جای خودتان نباید تکان بخورید و اگر آنها ما را تا مدینه تعقیب کردند، باز شما در جای خودتان استوار باشید.
در باب علوم انسانی هم ماجرا از این قرار است. اگر ما همه پیروزیها را از دست بدهیم اما کرسی علوم انسانی دانشگاهها به دست اسلام بیافتد، ما همۀ عقب ماندگیها و ناکامیهای خودمان را جبران میکنیم. اما اگر پیروزیهایی در سطوح مختلف بدست بیاوریم، درحالیکه اسلام نتواند کرسی علوم انسانی را در دانشگاهها تسخیر کند، تمام پیروزیها موقتی است و ما همۀ آنها را در فاصله زمانی کمی از دست خواهیم داد.
ملاحظه میکنید خطر، همان خطر تنگۀ احد است.
مسأله تهاجم فرهنگی، ریشه در مسایل علوم انسانی دارد. »
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔴 تحصیل کردگان غرب، منتظر ره توشه فلسفی بزرگان حوزه اند
علامه جوادی آملی:
💢 علما و فضلاى حوزه، فلسفه را تريبون دين قرار دهند. اين تريبون را به دست دين داده و فلسفه اسلامی را در جهان گسترش دهيد.
🔻 اگر افرادی سياست زده به مقدسات اسلامی اهانت مى کنند، دنیا اين ها نيستند و همواره از این افراد بوده و هست.
🔸 بر مبلغان دين لازم است که اين افراد را به حساب نياورده،
بلکه بدانند تحصیل کردگان غرب، منتظر ره توشه فلسفی بزرگان حوزه هستند.
🍀 همایش دين و فلسفه- ۱۵ مهر ۸۹
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110