eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه (7) 💠نکات تکمیلی در باب کتاب کامل بهایی (2) ♦️3- مصنّف کتابِ کامل بهائی وقتی در کتاب دیگرش به نام مناقب الطاهرین، نام اولاد امام حسین ذکر می نماید براي ایشان تنها دو دختربه نام سکینه و فاطمه نام می برد و هیچ سخنی از رقیه و یا شخص دیگري به میان نمی آورد! او می نویسد: فصل فى عدد اولاد الحسین علیه السلام : وى را شش فرزند بود: على اکبر زین العابدین، مادر وى شاه زنان دختر کسرا یزدجرد بن شهریار ، و على اصغر مادر وى لیلى بنت ابى مرّة بن عروة بن مسعود الثقفیۀ. و مردم غلط افتند و پندارند که وى على اکبر است. و جعفر، و مادر وى قضاعیه بود. وجعفر به حیات پدر متوفّى شد وى را عقب نبود. و عبد اللّه کودك بود که به کربلا کشته شد. سکینه مادرش رباب بنت امرئ القیس بن عد ى بن اوس بود. و هى ام عبد اللّه بن الحسین ایضا. و فاطمه بنت حسین از ام اسحاق بنت طلحۀ بن عبد اللّه تیمیه. صلوات اللّه على الحسین و اولاده واصحابه و اقربائه الطّاهرین(مناقب الطاهرین، عماد طبرى ،ج 2،ص 582) ♦️مصنف در انتهاي کتاب می نویسد: .... پس زینب کس فرستاد نزد یزید که اجازت ده مارا تا تعزیت حسین بداریم یزید اجازت داد و گفت باید ایشان را به دار الحجاره برید تا آنجا گریه کنند هفت روز آنجا تعزیت داشتند هر روزچندان زن بر ایشان جمع مى شدند که از حصر و احصا بیرون بو د. مردم قصد کردند که خود را به خانه یزید اندازند و او را بکشند. ♦️می بینید که مصنف در اینجا نوشته که اسرا را به دارالحجارة بردند اما در نقل کتاب الحاویه به غلط نوشته که: اسرا را به منزل یزید برده اند. چنین چیزي در هیچ منبع و مقتل أصیلی نوشته نشده است. این تناقض گویی در این کتاب، خودشاهدی بر بطلان و جعلی بودن این حکایت می تواند باشد. ♦️ در کامل بهائی آمده است که یزید گفت سر مطهر أباعبدالله را براي دختر سه ساله اش ببرند، در حالی که در دیگر مقاتل نوشته است که یزید[براي کاستن نفرت عمومی نسبت به خودش] به امام سجاد گفت سه حاجت از من بخواه و من وعده می دهم که آنها را برآورده سازم امام فرمودند : اولین خواسته من این است که سر سید و مولا و پدرم را به من نشان دهی تا از او توشه برگیرم ... اما یزید به ایشان گفت: سر پدرترا هرگز نخواهی دید با توجه به این عبارت یزید و تشدید جوعمومی جامعه بر علیه او و شرایطی که براي او پیش آمد، بسیار بعید به نظر می رسد که یزید به راحتی سر را در اختیار اسرا قرار داده باشد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: چهل شب بر بنده مومن نگذرد مگر اینکه واقعه ای برایش رخ دهد و او را غمگین سازد و به واسطه آن متذکر گردد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۵) 💠 نگاهی به زندگانی دکتر سروش(۴) 🔹یک ویژگی مشترک در طول ۲۸ س
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕دفتر نیایش پارسی 🔹یکی از علت هایی که روحانیت ما تفاخر می کند نسبت به من و شما دسترسی با واسطه ما به منابع عربی مثل ادعیه است. 🔸این دعا های عربی نمی گوییم بد است ولی به مزاج ما نمی خوره! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۷) 💠 فرآیند فکری دکتر سروش 🔹فرآیند و بسط اندیشه های دکتر سروش را با دو رویکرد می توان پی گرفت. رویکرد نخست: شخص محور است یعنی با توجه به شخصیت هایی که بیشتر در شکل یابی اندیشه های دکتر سروش تأثیر گذار بوده اند، شناسایی فرایند فکری ایشان انجام پذیرد؛ رویکرد دوم: جریان یا موضوع محور است یعنی با توجه به جریان هایی که دکتر سروش با آنها در تقابل بوده یا موضوعاتی که دغدغه فکری او را تشکیل می دهند، بسط اندیشه های ایشان، بازخوانی و تحلیل شود. 🔸دکتر سروش سه مرحله کلی را طی کرده است: 🔻در مرحله نخست به نظام فکری، سنتی و روشنفکری دینی استاد مطهری پایبند است و بر این اساس، پیوند دین و سیاست و نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه و عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی را می پذیرد. او با پذیرش دین حداکثری، ایدئولوژیک شدن دین را ممکن می شمارد، نظریه جهاد و شهاد به عنوان منطق مبارزه علیه مستکبران و متجاوزان مطرح می کند و به نبوت امامت و مهدویت معتقد است. البته سروش در این دوره، ضمن پذیرش نظر واقع گرایی معرفتی، بر نظریه ابطال پذیری پوپر در علوم تجربی و تفکیک واقعیت از ارزش تأکید می ورزد. 🔻او در مرحله دوم، امکان تئوری سازی علوم انسانی و استقلال آن ها و ضرورت اداره جامعه توسط علوم انسانی را در کنار مباحث معرفت شناسی دینی و نسبیت و تحول فهم دین (نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت) مطرح می سازد. 🔻مرحله سوم فکری سروش به عدم امکان ایدئولوژیک کردن دین و نظریه دین حداقلی در سه عرصه عقاید و احکام و اخلاق و پذیرش سکولاریزم و نفی ولایت فقیه می انجامد. سروش در این مرحله تنها با تفکیک ذاتی و عرضی دین به حذف بخش عمده ای از محتوای اسلام نمی پردازد؛ بلکه نظریه بسط تجربه نبوی را می پذیرد و دین و وحی را با تجربه دینی یکسان می انگارد و در ادامه این مرحله به گوهر تشیع یعنی امامت و مهدویت حمله ور می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: از علائم ظهور آن است که به همدیگر بد گویید و یکدیگر را تکذیب کنید و از شیعیان من باقی نمی ماند مگر به اندازه سرمه در چشم و نمک در غذا و چنین خواهد بود امتحانات زمان غیبت. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جمله تکان دهنده علامه طباطبایی که سر درس به شاگردان می گفتند! 💠 استاد عالی 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آیا در جمهوری اسلامی امکان رفراندوم وجود دارد؟(3) ♦️آیا تاکنون در ایران همه‌پرسی برگزار شده است؟ بله. در طول تاریخ معاصر ایران تا کنون پنج همه‌پرسی انجام شده است. اولین همه‌پرسی در سال ۱۳۳۲ توسط دولت مصدق برگزار و مردم رای به انحلال هفدهمین دوره مجلس شورای ملی دادند، آخرین بار نیز در سال ۱۳۶۸ مردم رای به تصویب اصلاحات قانون اساسی، مصوب شورای بازنگری قانون اساسی دادند. حذف نخست وزیری و افزودن قید «مطلقه» به عنوان ولایت فقیه، مهم‌ترین تغییرات قانون اساسی بود. ۱- تعطیلی هفدهمین دوره مجلس شورای ملی در دوران حکومت محمد مصدق به موجب رفراندم در سال ۱۳۳۲ ۲- همه‌پرسی برای انقلاب سفید در سال ۱۳۴۱ ۳- همه‌پرسی تاسیس نظام جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ ۴- همه‌پرسی اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ۱۲ آذر ۱۳۵۸ ۵- همه‌پرسی دومین قانون اساسی جمهوری اسلامی (نسخه اصلاح شده اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی) در سال ۱۳۶۸ ♦️پروسه برگزاری همه‌پرسی چگونه است؟ مطابق قانون همه‌پرسی در جمهوری اسلامی ایران، پس از تصویب طرح همه‌پرسی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت به عنوان مجری همه‌پرسی، مکلف است شرایط برگزاری همه‌پرسی را مهیا کند. همه‌پرسی با طرح یک یا چند سوال و با یک جواب «آری-نه» برگزار می‌شود. همه شهروندان بالای ۱۶ سال حق شرکت در همه پرسی را دارند. همه پرسی زیر نظر شورای نگهبان و به صورت مکتوب، به صورت مستقیم و عمومی و با آرای مخفی طی یک روز مشخص برگزار می‌شود. آموزش مردم و ارائه اطلاعات لازم در خصوص کم و کیف همه‌پرسی برعهده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠سوالاتی مهم پیرامون وجود حضرت رقیه ♦️چرا حتی یک سطر مطلب از علمای سلف و بزرگانی مانند شیخ طوسی ، شیخ کلینی ، شیخ صدوق ، شیخ مفید ، سید مرتضی ، سید بن طاووس ،علامه حلی ، ابن فهد و کفعمی و ... درباره زیارت بقعه منسوب به حضرت رقیه نداریم؟ ♦️وقتی علما به مکان چکیدن قطره ای از خون امام حسین در راه شام، آنگونه توجه نشان دادند، چرا به این مقبره در طول تاریخ توجه نمی کرده و نقل نشده که حتی یکی از علمای سلف به زیارت این قبر رفته باشد؟ ♦️چرا علمای قدیم شیعه در جبل عامل که از حیث جغرافیایی نزدیک به این مکان بودند، هیچ اشاره ای به آن نداشتند و چگونه شده که بعد از آن فترت تاریخی، این مکان به یکباره مورد توجه ویژه قرار می گیرد؟ ♦️در واقع چه شد کسانی که سیره متشرعه را مثبت حکم شرعی می دانند، از سنت علمای سلف درباره موضوع رقیه سرپیچی کردند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر علیه‌السلام: بدانید کسی که منتظر حکومت حق باشد پاداش او همانند پاداش روزه دار شب زنده دار است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ سید ابراهیم رییسی و چالش‌های حضور در انتخابات / نیما حبیبی 🔹اینگونه تصور می‌شود که ابراهیم رئیسی محتمل‌ترین گزینه ریاست جمهوری است اما در این مسیر چهار چالش جدی را پیش‌روی خود دارد. 🔻چالش اول: کاندیداتوری ۱) او با نامزدی‌اش در موقعیت گریز از مسئولیت‌های محوله توسط رهبری قرار می‌گیرد. رئیسی یک سال و یک ماه بعد از انتصاب به تولیت آستان قدس، در انتخابات سال 96 ثبت نام کرد و شاید دو سال و دو ماه بعد از انتصاب به ریاست قوه قضاییه، دوباره اعلام حضور در انتخابات کند. در حکم رهبری به ایشان، مضامینی مانند آغاز دهه پنجم انقلاب و ضرورت تحول آمده و استنباط می‌شود که «تحقق این مقصود حیاتی» مستلزم مأموریت بلندمدت است. چندی پیش پرویز فتاح در توجیه انصرافش از انتخابات، از همین زاویه مدعی شد «افتخار میکنم حکم رهبری را دارم، ولی امر مسلمین به ما اعتماد کرده و تاجی بر سر ما گذاشته است». ۲) مسئله استعفا حائز اهمیت است. این نخستین بار است که یک رئیس قوه قضاییه در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد. عدم استعفا و حضور به عنوان قاضی القضات، مخل بی‌طرفی حقوقی بوده و رقابت برابر را مخدوش می‌کند. استعفای او هم مسئله را به سطح دیگر منتقل می‌سازد. اگر رهبری مخالفت کنند، برای رئیسی صورت خوشی ندارد و اگر هم خبر به بیرون درز کند، قوز بالاقوز می‌شود. همچنین در صورت موافقت رهبری، شائبه روانه کردن رییسی به سمت پاستور تقویت می‌شود. در چنین وضعیتی احتمال آن می‌رود که دیگران به خیال طراحی از بالا به پایین، از رقابت خودداری کنند و پروپاگاندای انتخابات یکطرفه و فرمایشی به راه افتد. ضمن اینکه با استعفای رییسی، یافتن جایگزین مناسب ایشان برای ریاست قوه چندان آسان نخواهد بود. 🔻چالش دوم: رقابت ۱) کاندیداتوری رییسی زمینه‌ساز فعال شدن دوقطبی‌های مخرب است. فیلترینگ یا آزادی مجازی (خصوصاً با مواضع دادستان کل)، تحریم یا مذاکره (به‌ویژه با دست خالی رییسی در این حوزه) و گزینه حاکمیت یا گزینه مردم از آن جمله‌اند. منظور از گزینه مردم، ضمن اینکه می‌تواند رأی به گزینه مقابل از سر لجبازی باشد، می‌تواند رای ندادن با هدف مشروعیت‌زدایی از فرد منتخب باشد. ۲) گفتمان رییسی، مبارزه با فساد است که از محدودیت‌های سیاسی و انتخاباتی رنج می‌برد. در شرایطی که گفتمان‌های تعامل، جوانگرایی، کارآمدی و تحول اقتصادی به ترتیب در برابر تحریم، پیرسالاری، بی‌عرضگی و بحران اقتصادی تعریف می‌شوند، این گفتمان در غیریت‌سازی مشکل دارد؛ چون قادر نیست حد فساد را ساختاری و بحرانی نشان دهد. با موقعیت و شخصیت رییسی، در حمله به رقبا هم دستش باز نیست. افزون بر این، با اولویت یافتن معیشت و رفاه، پاشنه آشیل او فقدان ادبیات اقتصادی است. 🔻چالش سوم: نتیجه انتخابات ۱) در سه انتخابات بعد از دوره‌های هشت ساله، یعنی 76، 84 و 92 شاهد خلق شگفتی بوده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که برندگان انتخابات تا چند ماه بلکه چند هفته قبل از انتحابات شانس چندانی نداشتند. اکنون نیز هیچ کس پیروز قبلی انتخابات نیست و باید خوش‌خیالی‌ها را به گوشه‌ای وانهاد. نباید در تحلیل آرا 16 میلیونی رییسی در سال 96 به خطا رفت و تماماً به او منتسب کرد. این آرا سه خاستگاه داشت: الف) وفاداران جریان و متعلق به هر خروجی این جناح؛ ب) نه به روحانی؛ و ج) ظرفیت آقای رئیسی. ۲) بعضی مطالعات نشان می‌دهد یکی از دلایل رضایت از آقای رئیسی این بوده که به گمان مردم، ایشان سر جایش قرار گرفته و تخصص این کار را دارد. پس بین رضایت از عملکرد فعلی ایشان با رأی برای ریاست جمهوری تفاوت وجود دارد. آماده بودن برای شکست ولو با درصد اندک، بنا به حکم عقل سیاسی ضرورت دارد. با فرض اینکه احتمال آن حتی 20 به 80 هم باشد چون پیامدهایش مخرب است، باید احتیاط کرد. 🔻چالش چهارم: ریاست جمهوری ۱) آقای رئیسی در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور، دشواری‌های زیادی خواهد داشت. اداره دولت با توجه به محدود بودن سوابق اصلی به حوزه قضایی و نداشتن تسلط در امور اقتصادی ممکن است به پاشنه آشیل او تبدیل شود. سطح بالای انتظارات از ایشان، در آینده‌ای نزدیک به سرخوردگی اجتماعی ختم خواهد شد. رئیس جمهور کانون توقعات است و سر و سامان دادن به قیمت روغن و برج وضعیت بورس و مسکن و اصلاح اوضاع فرهنگی و جایگاه بین المللی، جملگی به درست یا غلط از او مطالبه می‌شود. ۲) رئیسی اکنون یک شخصیت ملی است و جایگاه قوه قضاییه در ایجاد این موقعیت مؤثر بوده است؛ قوه ملجأ و پناهگاه همه است و حتی منتقدین هم اگر شکایتی دارند منطقاً به ایشان پناه می‌برند. ریاست جمهوری اگرچه قانوناً شخصیت ملی است چون منتخب ملت است اما به لحاظ سیاسی انتساب جناحی دارد و ملی نیست. پرتاب شدن فردی با مختصات آقای رییسی به چنین تله‌ای، به وجاهت ملی ایشان لطمه می‌زند. این امر برای حیات سیاسی ایشان و آینده نظام مضر است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام (3) ♦️فرض کنیم که الغای برده داری اقتصاد جامعه ی حجاز را عمیقا متاثر می کرد وشبیه هزینه ای که در آمریکا پرداخت شد ،از جانب مسلمانان نیز پرداخت می شد، آیا احقاق حق انسان هایی که برخلاف اراده ی خود به شکل ابزاری در درست امیال دیگران درآمده اند ارزش خطر کردن و پذیرش عواقب نامطلوب الغای برده داری را نداشت ؟ ♦️این انگاره که الغای برده داری به ساختار کلی اقتصاد صدمه می زند چندان حرف متینی نیست چرا که با لغو برده داری نیروی کار از بین نمی رود بلکه نیروی کار با قوانین و قراردادهای جدید که طبق آن حق انتخاب نوع کار را دارد مجددا سرکارها بازخواهد گشت. ♦️آزادی یک برده به معنای حذف شدن او از چرخه ی جامعه و اقتصاد آن نیست.مسئله اصلی در لغو برده داری هزینه ای است که اربابان باید بپردازند و لازم است انجام بخشی از کارهای خود را شخصا برعهده بگیرند. با این توضیحات مشخص می شود که الغای برده داری نه جامعه را به لحاظ اقتصادی دچار مشکل کرده و نه حتی خوشبختی را کاملا نصیب بردگان می کند. ♦️با وجود این ،لغو برده داری اولا حقی اساسی را نصیب یک انسان می کند ثانیا با انتقال قسمتی از مواهب اربابان به بردگان بخشی از مشقت زندگی بردگان کاسته شده و قدری از رونق زندگی اربابان از دست می رود . لذا نشان دادن الغای برده داری به مثابه یک انقلاب بنیادین که ساختارجامعه و اقتصاد را ویران می کند نوعی تحریف واقعیت است. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله حسینی قزوینی از مراجع موافق قمه زنی می گوید ♦️آیات عظام: 1-محقق خویی 2-سید محمود شاهرودی 3-سید صادق روحانی 4-سید محمد شیرازی 5-سید صادق شیرازی 6-سید عبدالهادی شیرازی 7-وحید خراسانی 8-سید علی سیستانی 9-میرزا جواد تبریزی 10-شیخ محمد علی اراکی 11-سید شهاب الدین مرعشی نجفی 12-شیخ مرتضی حائری یزدی 13-شیخ هاشم آملی لاریجانی 14-سید صدر 15-سید طباطبائی ♦️به نظر میاد فتوای جواز و چه بسا استحباب قمه زنی فتوای مشهور علمای بزرگ شیعه بوده و فتوا به حرمت آن کلامی شاذ باشد ❓سوال آیا علمای موافق قمه زنی درصدد وهن مذهب شیعه بوده اند ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام کاظم علیه السلام: خوشا به حال اصلاح دهندگان میان مردم، اینان در روز قیامت مقربان درگاه حق هستند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۵) 💠 نگاهی به زندگانی دکتر سروش(۴) 🔹یک ویژگی مشترک در طول ۲۸ س
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 گفتاری از دکتر سروش در نقد روحانیت: 🔻روحانیت برای دین داری عوامانه است. 🔸هیچ عملی وجود ندارد که حضور روحانیت در آن شرط صحتش باشد. 🔹تکامل معرفت دینی، نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(4) ♦️در بدترین حالت پیامبر می توانست مثلا اینگونه عمل کند که بگوید هر که تا امروز برده است، برده بماند، اما از این پس برده ای گرفته نشود.در این صورت با سیری آرام برده داری حذف می شد و آن آشوب متوهم نیز رخ نمی داد ولی پیامبر اسلام چنین کاری نکرده است . ♦️حال فرض کنیم همانطور که گفته شده،حذف برده داری در زمان حیات پیامبر ممکن نبود. در این صورت لااقل شخص پیامبر می توانست از برده داری و کنیزداری دوری کند تا الگویی باشد برای دیگران و آیندگان ولی پیامبر حداقل در مقاطعی صاحب برده بوده است این در حالیست که اگر برده داری مطلقا قبیح و مورد تنفر قرآن می بود پیامبر اسلام لااقل می بایست شخصا از آن پرهیز می کرد تا الگویی باشد برای دیگران . همچنین وی می توانست به اصحاب نزدیکش امر یا توصیه کند تا بردگانشان را آزاد کنند.مسلما در این شرایط نیز آسیبی به جامعه نمی رسید و الگویی برای مسلمانان تمام اعصار ساخته می شد. ♦️حتی اگر فرض بگیریم که اسلام توانایی کنارگذاشتن ناگهانی برده داری را نداشت،حداقل قرآن می توانست با لحن قاطع به ذم و نکوهش این پدیده زبان بگشاید شبیه آنچه در مورد شرب خمر وجود دارد. ولی راجع به برده داری آیه مشابهی وجود ندارد. ♦️قرآن نسبت به طرق استرقاق کاملا ساکت است لذا نمی توان گفت قرآن با تحدید طرق استرقاق به برده گیری از اسرای جنگ با کفار حربی، حذف تدریجی برده داری را بنیان نهاده است.برای کشف طرق مشروع استرقاق در اسلام باید سراغ سنت برویم و در اینصورت مشاهده می کنیم که غیر از استرقاق ازطریق حرب،شش طریق دیگر استرقاق نیز وجود دارد. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۸) 💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد شخص محوری(۱) 🔹دکتر سروش در فرایند فکری خود به ترتیب از شخصیت هایی مانند ملاصدرا، پوپر، کانت، گادامر و شلاير ماخر متأثر بوده است؛ بر این اساس، می توان چهارگام را به این رویکرد شخص محوری به شرح زیر نسبت داد. 🔻گام نخست: رویکرد صدرایی دکتر سروش در این مرحله، گرایش خود را به اندیشه های صدرایی و مبانی معرفت شناختی و رئالیستی حکمت متعالیه با تدوین کتاب نهاد ناآرام جهان نشان می دهد. او می گوید: بعد از خواندن کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم در ۲۱ سالگی به این نتیجه رسید که فلسفه اسلامی بر فلسفه های دیگر برتری دارد و ما به کمک این فلسفه می توانیم به هر پرسش و نقدی پاسخ گوییم؛ نظری که البته سروش بعدها از آن عدول کرد و فلسفه تحلیلی را بر فلسفه اسلامی ترجیح داد. وی درباره شخصیت علمی ملاصدرا و فلسفه وی می نویسد: مرحوم صدرالمتألهين بدون تردید، اگر بزرگترین فیلسوف فرهنگ اسلام نباشند، بزرگ ترین فیلسوف شیعی است، و نقشی که در عالم فلسفه داشته تقریبا بی نظیر است ... فلسفه او یک فلسفه التقاطی نیست، بلکه یک فلسفه ترکیبی است، یعنی فلسفه حکمت متعالی ملاصدرا مخلوطی نیست از فلسفه مشاء و فلسفه اشراق بلکه آن دو، مقدمات لازمی بودند که در بوته ذهن او با هم جوشیدند و ترکیب شدند و او توانست فلسفه نوینی را که بر این پایه ها و ریشه ها تکیه کرده بود تولید کند و به وجود بیاورد. 🔻گام دوم: رویکرد پوپری سروش در این مرحله با توجه به علاقه اش نسبت به فلسفه علم و گرایش به دیدگاه های فیلسوفان علم به ویژه ابطال گرایی پوپر به سوی ابطال گرایی معرفت تجربی سوق می یابد، کتاب «علم چیست؟ فلسفه چیست؟» در این مرحله تدوین می شود و برای نخستین بار فلسفه علم کارل پوپر وارد اندیشه دانشگاهیان می گردد. آگاهی وی از فلسفه علم و فلسفه سیاسی کارل پوپر سبب شد تا به همراه بزرگانی چون استاد مطهری، استاد مصباح و استاد سبحانی به نقد مارکسیسم که یکی از جدی ترین رقبای انقلاب اسلامی بود، بپردازد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین عليه السلام: كارت را پوشيده دار و رازت را عروسِ هر خواستگارى نكن! 👇👇 @Taammolate_talabegi