فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مسئله مبارزه با فساد امروز خواست جدی مردم هست.
برخورد با فساد هم واقعا خط قرمز ندارد.
#سیاسی
#استوری
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ زکات امری تاریخی یا عرفی!؟/ دکتر بیژن عبدالکریمی
🔸 احکام فقهی یا فقه الأصغر اموری صرفا تاریخی هستند و نه دینی و اسلامی. حوزه های علمیه ما از آنجایی که به شدت تحت تأثیر اسانسیالیسم (ذات گرایی) ارسطویی و فاقد نگرش تاریخی هستند اصلا توجهی به این حقیقت ندارند که بسیاری از احکام فقهی اموری تاریخی، یعنی جغرافیایی، فرهنگی، قومی و... هستند و نه احکامی دینی و قدسی.
🔹برای مثال، هرکس اندکی با قرآن و اسلام آشنایی داشته باشد، می داند که قرآن در آیات متعددی زکات را در کنار نماز آورده، پرداخت آن را مورد تأکید و سفارش قرار داده است تا آنجا که می توان گفت پس از نماز، زکات از مهم ترین احکام و فریضه های اسلامی است.
اگر پیامبر اسلام از غلات اربعه ، انعام ثلاثه و نقدین زکات می گرفتند برای آن نبود که زکات آنها حکمی دینی، مقدس، مطلق و بلاشرط است که به هر نحو ممکن باید در جامعه اجرا شود، بلکه برای آن بود که اقتصاد شبه جزیره
عربستان و قبایل عرب در آن روزگار در مدار این اقلام میچرخید.
اما زکات در فقه شیعه تحول قابل ملاحظه ای نیافته و کماکان در قالب ها و در خصوص اقلام پیشین مطرح می شود. این در حالی است که اجرای حکم زکات به همان صورت پیشینش نه فقط اسلامی نیست بلکه کاملا ضد اسلامی است. چرا؟ زیرا خود پیامبر می گوید: « أمرت أن آخذ الصدقه مِن أغنيائكم فاردّها في فقرائكم». (امرشده ام تا اموالی را از اغنیا بگیرم و به فقرا بازگردانم). پس این امر، یعنی ایجاد نوعی تعادل و عدالت اجتماعی میان اغنیاء و فقراء، فلسفه حکم احکامی چون خمس، صدقات و زکات است.
🔻اما در دوران جدید با توجه به تحولات عظیم تاریخی، اجتماعی، صنعتی و تکنولوژیک و تغییر در شرایط زندگی آشکار است که دیگر منابع ثروت را نه در غلات اربعه و اغنام ثلاثه و طلا و نقره بلکه در امور دیگری چون بانک ها، چاه های نفت، بورس های مالی، کشتی ها، شرکت ها و کارخانه های گوناگون باید جست وجو کرد. حال، فرضا در جامعه ما چه کسانی گاو و شتر و گوسفند دارند که از آنها باید زکات گرفت؟ جز عشایر، بلوچی ها یا اعراب محروم ما در جنوب کشور؟! خب حال، از اینها زکات بگیریم و به چه کسی بدهیم؟ بنابراین، با توجه به اینکه منابع و موارد ثروت در روزگار ما تغییرات بنیادینی یافته است، اگر شما حكم زکات را در همان اقلام پیشین و سنتی تلقی کنید و تصور کنید اجرای
این احکام اجرای احکام حقیقی اسلام است، بسی بیراهه رفته اید. آشکار است که با یک چنین فهم غیرتاریخی از احکام به اصطلاح اسلامی، جامعه ای اسلامی در معنای جامعه ای منطبق با معیارهای دین و پیامبر اسلام متحقق نخواهد گشت. اما اگر ما بر اساس نه صرف متون فقهی، بلکه با توجه به عرف زمانه و فهم عادی و رایج مردم که عموما نیز با علم فقه آشنایی ندارند منابع ثروت را همه اموال و فعالیت هایی بدانیم که به تولید ثروت و ارزش افزوده بالا منتهی می شود، مالیات هایی را گرفته، آنها را صرف خدمات عمومی نماییم تا بخشی از ثروت ثروتمندان به فقرا و محرومین بازگردد، این تلقی عرفی به مراتب از احکام فقهی سنتی ما به حقیقت و به روح اسلام و تعالیم نبی نزدیک تر است.
#زکات
#دکتر_عبدالکریمی
#فلسفه_دین
#فقه
#فقه_سنتی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
چه بد گردنبدی است
گردنبند گناه برای مؤمن.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظرتون درباره این عکس چیه؟
#مصاحبه
👇👇
@Taammolate_talabegi
💢 پرسش و پاسخ انتخاباتی با حضرت امام(ره)
🔸 تمام پاسخ ها مربوط به دیدار امام با طلاب است:
❇️ وظیفه طلاب در ایام انتخابات چیست؟
🔻 همانطور كه سپاه ما در جبهه ها مشغول دفاع از اسلام هستند، شما[طلاب] هم مكلفید كه مردم را دعوت كنيد[به انتخابات]. اين را آسان نگيريد! اين امر سياسى به حفظ اسلام مربوط است.
📚صحيفه امام، ج۱۵، ص: ۱۷
❇️ آیا تمام طلاب موظف اند؟ حتی طلاب سطح و مقدمات؟
🔻در قضيه تعيين رئيس جمهور بر همه مكلّفهاى ايران واجب است كه در اين امر دخالت داشته باشند! اگر دخالت نكنند و يك صدمه اى به اسلام برسد، يك يك ما مسئول هستيم.
📚صحيفه امام، ج۱۵، ص: ۱۸
❇️ آیا در کنار درس فعالیت کنند که به درس لطمه نخورد یا درسها را تعطیل کنند؟
🔻 در این ایام که مسئله انتخابات رئیس جمهور [است]، آن اشخاص که در حوزه ها هستند باید دست از کارها بردارند، راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و نقاط دور افتاده و اگر نکنند، فردا مسئولند پیش خدا.
📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵
❇️ آیا این قضیه مربوط به اوایل انقلاب نیست؟
قضيه سپردن يك مملكتى است به دست كسى كه اگر ناباب از كار در آيد، صدمه به اسلام مى زند! این را آسان نگیرید. اين يك مسئله حياتى است.
📚صحيفه امام، ج۱۵، ص: ۱۷
❇️ صرفا تشویق به مشارکت کنیم یا تبلیغ نامزد اصلح را هم بکنیم؟
🔻[طلاب] مردم را دعوت کنند به به انتخاب یک رئیس جمهور صحیح. اگر شما نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند می کنند این کار را.
📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵
❇️ آیا برای برخی اولویت درس بیشتر نیست؟
🔻 بايد همه شما[طلاب]، همه اشخاصى كه در هر جا هستند، با كمال جديت، مردم را دعوت كنند به دخالت. حفظ [اسلام] امروز به اين است كه رئيس جمهورش يك رئيس جمهور صحيح باشد. اگر شماها حاضر نشويد و يك رئيس جمهورى مثل سابق برايتان بتراشند و بازى بدهند همه مان را، همه مان مسئول هستيم!
📚صحيفه امام، ج۱۵، ص: ۱۶
#سیاسی
#انتخابات
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠حضرت حمزه کعبه را با نیزه خود بلند می کند!!! ♦️اخیرا کلیپی در سطح وسیع منتشر شده که یک روحانی در آ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 داستان غلو همچنان ادامه دارست...
♦️نقل داستان یا علی گفتن مقام معظم رهبری هنگام تولد توسط آیت الله سعیدی( تولیت حرم حضرت معصومه )
♦️بدون شرح و توضیح اضافی فقط نگاه کنید!!!
♦️اگر تکذیبه ای از دفتر مقام معظم رهبری یا آیت الله سعیدی منتشر شده این حقیر را هم مطلع کنید.
#تأمل
#غلو
#مقام_معظم_رهبری
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
زخم زبان از زخم نیزه عمیق تر و برنده تر است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گرفتار سیاسی کاری ها
گرفتار بگو مگوها بشیم
زندگی مردم رو نگاه کنیم
بسیاری از مسائل قابل حله.
#استوری
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی در محکمات قرآن
.
♦️طبق تصریح آیه 7 سوره آلعمران، گفته شده که آیات قرآن دارای «محکم و متشابه» است؛ و دانشمندان اسلامی پذیرفتهاند که قرآن، دارای آیات متشابه است. از سوی دیگر گفته شده، آیات فاقد معانی روشن و قابل حمل بر وجوه مختلف، یا آیاتی با احتمالات متعدّد، متشابهات قرآن هستند.
♦️ مهم است که بدانیم، خود قرآن مشخص نکرده که کدام آیاتش، متشابه و کدام آن، جزء محکمات است؛ بنابراین، از خود قرآن، نمیتوان مصادیق آیات متشابه را مشخص نمود.
♦️جدای از نامشخص بودن وضعیت محکمات و متشابهات از قرآن و در قرآن؛ دانشمندان علوم اسلامی نیز تعریف واحدی از متشابه و محکم وجود ندارد. یعنی تعاریف متعدد و متفاوتی از محکمات و متشابهات برای آیات قرآن بیان شده است.
💠نکته
🔹1- اکنون تشخیص مصادیق آیات متشابه و محکم با کیست؟ اگر تشخیص آن با امام(ع) باشد که در حال حاضر دسترسی به وی نیست؛
🔹2-اگر تشخیص آنها به تمسک از روایات و احادیث، حواله داده شود؛ دو مشکل پیش روی ماست: یک ـ احادیث پیرامون همۀ آیات قرآن سخن نگفتهاند، و البته مصادیق متشابهات را نیز، روشن ننمودهاند. دو ـ روایات، منسوب به ائمه(ع) هستند و اساساً معلوم نیست مستند و غیرجعلی باشند.
♦️نتیجه اینکه، تشخیص آیات محکم و متشابه قرآن، با مردم، یعنی عالمان دینی است؛ و هر عالمی با فضای ذهنی و دینی خودش، آیات قرآن را تقسیم به محکم و متشابه میکند.
❓سوال
🔹1-آیا میتوان به قرآنی که نمیدانیم کدام آیاتش محکم است و کدام آیاتش متشابه است، استناد کرد و از آن احکام دینی و اجتماعی را استخراج نمود؟
🔹2- با توجه به این که اکنون تقریبا هیچ آیهای از قرآن وجود ندارد که تفسیر واحدی از آن در دسترس باشد، و همۀ آیات قرآن توسط مفسرین، متعدد یا متفاوت تفسیر شدهاند؛ آیا با تعریف دانشمندان از متشابه، که آیات فاقد معانی روشن و قابل حمل بر وجوه مختلف یا آیاتی با احتمالات متعدّد را متشابه دانستهاند، نمیتوان استدلال نمود که تمامی آیات قرآن، متشابهات هستند؟
🔹3- اگر همۀ آیات قرآن را جزء متشابهات بدانیم، آیا قرآن میتواند موجب هدایت انسان باشد و روش زندگی را از آن به دست آورد؟
🔹4-اگر آیات قرآن را روشن و محکم بدانیم؛ این سؤال به وجود میآید که چرا فرق متعدد اسلامی، از یک متن واحد، به وجود آمدهاند؟ و چرا نمیتوانند بر اساس قرآن، یگانه شوند؟
#تأمل
#قرآن
#اعجاز_قرآن
#نبوت
#معجزه
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
خردمند خوش گذران از رشد باز می ماند و اهل کوشش و تلاش به رشد می رسند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بورس ساز و کار نظارتی داره
چرا ساز و کار نظارتی بورس درست عمل نکرد؟!
#استوری
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔸 من که اصول دین نیستم
🔹حجة الاسلام والمسلمين سید هادی خسروشاهی:
🔸آیةالله موسوی اردبیلی که از علاقه و سابقه آشنایی من با شادروان مهندس مهدی بازرگان و دوستانش مطلع بود، روزی در پاسخ گلههای من از دوستانی که آنان را مورد بیاحترامی قرار میدادند، گفتند که: «نظر امام هم درباره اینها مطلقاً چنین نبود».
🔹و بعد اضافه کردند: یک شب منزل احمدآقا بودیم؛ آقای هاشمی، آقای خامنهای و یکی دو نفر دیگر هم بودند. امام به تناسبی، بدون ذکر نام فرمودند: «اینها آدمهای بدی نیستند» و معلوم بود که منظورشان چه کسانی هستند.
🔸بعد فرمودند: «آنهایی را که من میشناسم، آدمهای مسلمان خوبی هستند.»
🔹یکی گفت: «اینها روحانیت را قبول ندارند»
🔸امام فرمود: «چرا، روحانیت را قبول دارند، شماها را قبول ندارند!»
🔹آن آقا در ادامه گفت: «شخص حضرت عالی را هم قبول ندارند»
🔸امام فرمود: «قبول نداشته باشند، من که اصول دین نیستم!»
🔹من این ماجرا را در زمان حیات امام، در نمازجمعه تهران نقل کردم تا جای شک و شبهه باقی نماند.
روزنامه اطلاعات، شنبه 18 دی ماه 95
#سیاسی
#حضرت_امام
#نهضت_آزادی
#خسرو_شاهی
#آزاد_اندیشی
#انقلاب_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام باقر علیه السلام:
عالمی که از علمش بهره ببرد
برتر از هفتاد هزار عابد است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۴)
💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد جریان و موضوع محوری(۴)
🔸مرحله سوم: تفسیر گزاره و باورهای دینی
سروش با طرح قبض و بسط تئوریک شریعت، در اردیبهشت ۶۷ و خرده گیری های ناقدان و توصیه های پاره ای از دوستان بر آن شد تا پا به عرصه دیگری بگذارد و خود را از بی دینی مبرا سازد. بر این اساس
در سال ۱۳۶۸ در مسجد جامع امام صادق (ع) به تفسیر نهج البلاغه پرداخت. او خطبه امام علی(ع) درباره متقین را با عنوان اوصاف پارسایان و نیز نامه امام علی(ع) به امام حسن(ع) را با عنوان حکمت و معیشت در سه دفتر شرح و تبیین کرد.
🔸مرحله چهارم: دغدغه دین و تأکید بر نسبیت آن
مرحله چهارم اندیشه سروش زاییده تأثیرگذاری مرحله دوم است. وی در این مرحله وارد دین شناسی می شود، به عبارت دیگر، نظريه قبض و بسط تئوریک شریعت که به حوزه فلسفه معرفت دینی ارتباط داشت بر مباحث فلسفه دین و دین شناسی تأثیر می گذارد. سروش در این مرحله، دیگر از فهم دین سخن نمی گوید بلکه خود دین، موضوع تحقیق او است. در سال ۱۳۶۷ در مسجد امام صادق (اقدسیه تهران) بحث علل اقبال به دعوت انبیا را ارایه
می کند و در سال ۱۳۶۸ به قم آمده و در مؤسسه امام رضا (ع) بعد از توصیف و گزارش نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت و تبیین نسبی گرایی معرفت دینی به مباحث فلسفه دین مانند انتظار بشر از دین و علم و دین می پردازد و بعدها کتاب های فربه تر از ایدئولوژی (۱۳۷۳ ش) و بسط تجربه نبوی (۱۳۷۸ ش) را به انتشار می رساند. حقیقت دین را با تجربه دینی مترادف دانسته و آن را بسط می دهد.
⁉️سروش با طرح این گونه مباحث و بیان شبهات چه غرضی را دنبال می کند؟
❓چرا به جای تأثیر پذیری از اندیشه های نو ظهور مسیحیت به سراغ تولید اندیشه های دینی بومی و اسلامی نمی رود؟
❗️آیا بهتر نبود سروش این گونه مباحث را در جمع فضلای حوزوی و دانشگاهی مطرح می کرد که هم دیدگاه های او به صورت منطقی تحلیل و ارزیابی شود و هم اینکه منشأ تولید علم گردد؟
❓آیا جلساتی که در سالهای ۱۳۶۸ به بعد در قم برای جمعی از فرهیختگان حوزه داشتند، برای او و حاضران مفید نبود؟
🔻نمیدانم شاید سروش سودای دیگری در سر داشت که با پیشنهاد و توصیه هایش در کتاب حکمت و معیشت سازگاری نداشت، حال با حکمت نمی ساخت یا با معیشت؟ خدا می داند.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کرده کاروان ما عزم شتاب
بانگ نسل سوم این انقلاب
احیاگر شعائر حسینی
لبیک یا خمینی🖤
#استوری
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️از مشکلات حوزه های علمیه این است که هنوز به این مرتبه از بلوغ در معرفت دینی نرسیده اند که بین "حقیقت دین" که خطاناپذیر است و بین "برداشت های شخصی عالمان از نصوص دینی" که بشری و آمیخته به خطاهای بی شمار است، تفکیک قائل شوند
🔹گوشه ای از نظر فقه سنتی در مورد زن را از زبان حاج آقای مجتهدی ( استاد اخلاق مشهور) بشنوید
♦️زن حق رئیس جمهور شدن ندارد
♦️زن نمی تواند مرجع تقلید شود
♦️زن ناقص العقل و ناقص الارث است ( استناد به خطبه ای مشهور از نهج البلاغه )
♦️برابر دانستن فهم علماء از دین با خود دین ( مغالطه ای خطرناک و مانعی بزرگ برای فهمی تازه از دین )
#تأمل
#فقه_سنتی
#فقه
#قرائت_از_دین
#مرجعیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
آنچه را نمی دانی مگو
که در بیان چیز هایی که می دانی
متهم به دروغگویی می شوی.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🎙دکتر عبدالکریمی:
🔹 نواب صفوی و فدائیان اسلام با چاپ و انتشار جزوه ای با عنوان « راهنمای حقایق»، برنامه های حکومت اسلامی مورد نظر خود را ارائه دادند. در این جزوه تأكید آنان بر مواردی چون جداسازی کامل زن و مرد در محل کار، رعایت حجاب توسط زنان، اجرای کامل حدود اسلامی و محدودسازی کتاب و موسیقی و سینما مگر با هدف ترویج اسلام بود.
🔸می بینیم که چگونه فهم این جریان از اهداف و شيوه تأسیس حکومت اسلامی، که فقط نمونه ای از ده ها نمونه دیگر از حامیان ایده تأسیس حکومت اسلامی است، به مسأله اجرای ظاهر پاره ای از احکام فقهی- بدون توجه به آرمان های بزرگ معنوی و انسانی ادیان مثل بسط تفسیری معنوی از جهان، رشد وحدت بشری، بسط حقوق و کرامت انسانی افراد جامعه، رشد حیات اخلاقی و معنوی و از بین رفتن هرآنچه خانواده بزرگ انسانی را پاره پاره کرده، جنگ و خونریزی و خشونت را میان انسان ها حاکم ساخته است محدود می شود و بسيار سطحی و ساده اندیشانه تنها طريق رشد حیات دینی، فرهنگی و معین اجرای برخی احکام ظاهری فقهی منحصر می گردد.
🔻این همان معضل بنیادینی است که امروز جهان اسلام، از جمله جامعه ما، با آن روبروست.
تئوریسین های حکومت دینی مسیر و روش دیگری را، به جز پیاده کردن ساده اندیشانه و از درون تهی شدہ احکام فقهی، برای تحقق یک جامعه دینی و معنوی نمی شناسند.
#دکتر_عبدالکریمی
#حکومت_اسلامی
#علوم_انسانی
#جامعه_شناسی
#سیاسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi