امام صادق علیه السلام:
کسی که با آگاهی قسم دروغ بخورد
با خدا به مبارزه و جنگ برخاسته است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۷)
💠رکن اول: تمایز دین از معرفت دینی و آسیب شناسی آن
🔹اولین رکن نظريه قبض و بسط
عبارت از تمایز و تفکیک دین از معرفت دینی است. توضیح مطلب اینکه، هر نظریه ای که مبانی و پیش فرض های رئالیستی داشته باشد، لاجرم میان علم و معلوم یا به عبارت دقیق تر بین معلوم بالذات معلوم بالعرض تفکیک قائل است و بعد از پذیرش چنین تمایزی تطابق و یا عدم تطابق علم با معلوم به میان می آید. نظریه قبض و خود را نظریه معرفت شناسانه رئالیستی معرفی می کند و بر این اساس یکی از مبانی خود را تمایز معرفت دینی از دین قلمداد می نماید.
🔻دکتر سروش می نویسد:
نظریه قبض
و بسط تئوریک شریعت یک نظریه رئالیستی است یعنی میان شي و تصور از شئ فرق می نهد خواه این تصور صحيح باشد خواه ناصحیح، آن ایده الیسم است که میان ذهن و خارج فاصله ای نمی بیند و خارج را عین ذهن یا ذهن را عين خارج می پندارد... درک ما از شریعت حتی اگر سراپا درست و بی نقص باشد باز هم غیر از خود شریعت
است.
🔸تمایز بین هر معلوم بالذات با معلوم بالعرض، مطلب غیر قابل انکاری است و تمایز معرفت دینی از دین نیز از این اصل کلی مستثنا نیست، ولی ادعای رئالیستی نویسنده قبض و بسط با نامقدس شمردن معرفت دینی - که توضیحش خواهد آمد. قابل جمع نیست. توضیح اینکه، مکتب های رئالیستی برای اثبات واقع گرایی خود ناچار به پذیرش حداقل سه اصلند: ۱. تمایز وجودشناختی عین با ذهن یا اندیشه و خارج؛ ۲.مطابقت في الجمله صورت ذهنی با عين و خارج؛
۳. وجود معیاری برای کشف مطابقت اعم از این که کشف این تطابق به آسانی
به دست آید و یا با زحمت و مشقت تحصیل شود.
🔻پس پذیرش اصل اول و نفی اصل دوم و سوم نه تنها یک نوع پارادوکس و تناقض است، بلکه آن نظریه را از مکتب رئالیسم خارج می سازد. و این نظریه اگر مطابقت بعضی از افکار و معارف دینی را بپذیرد پس به تقدس و خلوص و حقانیت آن بعضی از افکار باید فتوای معرفت شناسانه بدهد و اگر چنان اعترافی ننماید رئالیست نخواهد بود به خصوص با توجه به جملاتی از قبیل «دین هر کس فهم او است از شریعت» بیشتر این تمایز را از دست نویسنده نظریه می گیرد، زیرا با این عبارت، دین را همان فهم از شریعت معرفی کرده است مگر اینکه مراد وی از دین، تدین باشد که در این صورت، ایشان در عبارتشان از الفاظ مشترک لفظی استفاده کرده است بدون این که برای جلوگیری از مغالطه در مشترک لفظی چاره ای بیندیشد.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
1_315513419.mp3
595K
💠 به مناسبت روز رحلت علامه شیخ عبدالحسین امینی
🔹نقل خاطره کمک خواستن علامه امینی از مرجع وقت تشیع ( سید ابوالحسن اصفهانی ) برای چاپ الغدیر
🔹جواب سید ابوالحسن اصفهانی : سهم امام برای حوزه فقه و اصول است و نمی توان آنرا برای کتاب شعر و ادبیات ( منظور الغدیر ) صرف کرد
🔹ناقل خاطره آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی است ( از شاگردان عالم و انقلابی حضرت امام و علامه طباطبایی )
#نقد_حوزه
#نظام_آموزشی_حوزه
#فقه_اصول
#محوریت_فقه_اصول
#تحول_حوزه
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام رضا علیه السلام:
عبادت به فراوانی روزه و نماز نیست بلکه عبادت به بسیار اندیشیدن در امور مربوط به خداست.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹خبری موثق!!!
💉بایدن واکسن ایرانی برکت رو زده به قیمت صد هزار دلار!!
#طنز
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
قویترین مردم، کسی است که با بردباری بر خشم خود چیره شود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ مقوله عدالت، سرمایه ای برای اقتدار روحانیت
🔹در فقه، راوی حدیث صحیح، شاهد، امام جماعت، امام جمعه، مجتهد شایسته ی تقلید، حاکم شرع و قاضی باید عادل باشند. این عدالت به معنای انجام ندادن گناه کبیره و کم بودن ارتکاب گناه صغیره است. عدالت، بدین معنا، از قبیل صفات دیگری است که مایه ی برتری شخصی مانند قاضی- را بر شخص دیگر فراهم می کند، مانند: زهد، ورع، امانت، انجام دادن عمل صالح، دوری از هوای نفس، تقوی، حلم، قوت در بصیرت.
این صفات، هیچ یک، معیاری عینی برای سنجش ندارند و با دست لمس نمی شوند. این اوصاف به غایت مبهم، ارزش های نمادینی هستند که جامعه ای آنها را ابداع می کند و به رسمیت می شناسد.
🔻اینکه چگونه شخصی دارای این سرمایه میشود و به زهد و عدالت و تقوی شهره می یابد، فرایندی بسیار پیچیده است و جز با پژوهش انسان شناختی و روان شناسی تاریخی نمی توان آن را دریافت.
🔸معیارها برای تقوای یک شخص از عصری به عصر دیگر تفاوت می کند. روزگاری در حوزه های علمیه، داشتن رادیو و خواندن روزنامه سبب تفسیق شخص می شده است. در نتیجه، حتی طلبه هایی که به فسق بودن چنین کاری باور نداشتند، ناگزیر در خفا به رادیو گوش میدادند یا روزنامه می خواندند. اما اکنون روحانیون از کاربرد پیشرفته ترین تکنولوژی پروایی ندارند؛ سهل است بدان مباهات و تفاخر می کنند. حتی در دورانی نه چندان دور، تحصیل و تدریس فلسفه در اغلب محافل حوزوی قم، مشهد و نجف قریب به کفر قلمداد می شد. امام خمینی در یکی از پیام های خود نوشت به خاطر تدریس فلسفه ی اسلامی، متهم به کفر شده است. از این رو، روحانیانی کاسه ی لب خورده ی فرزندش مصطفی را در مدرسه ی فیضیه نجس انگاشتند و شستند. همچنین، در گذشته، زهد و عدالت با به رخ کشیدن ثروت سازگار نبود، ولی اکنون روحانی صاحب منصب و امام جمعه ای را نمی توان یافت که از مکنت و نعمت این جهانی بی بهره باشد. اگر تاریخ تحول انگاره ی پارسایی در ایران نوشته شود، ما را در درک تاریخ و سرشت روحانیت بسی یاری خواهد کرد.
#روحانیت
#جامعه_شناسی
#فلسفه
#عدالت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
⭕️ زندگی چنان ساخته نشده که شما بتوانید به همه خواستههایتان برسید، بنابراین چارهای جز گزینش ندارید.
✍️ مصطفی ملکیان
🔹 فلاسفه قدیم میگفتند عالم طبیعت عالم تزاحم است. اگر بخواهید به یک چیز برسید باید از چند چیز بگذرید. این بحث از ارسطو آغاز شد. در زندگی برای رسیدن به هر چیزی باید هزینه بدهید و هزینهاش این است که از چند چیز دیگر باید صرف نظر بکند تا به آن یک چیز برسید. چیزها همه با هم قابل جمع نیست. عارفان میگفتند زندگی بر ریاضت مبتنی شده است. ریاضت یا Sacrifise این است که اگر میخواهی به چیزی برسی باید از چند چیز بگذری. همه را نمیتوانی با هم به دست آوری.
🔹بخشی از اضطرابهای ما بهخاطر یک گمان باطل است که فکر میکنیم همه چیز را میشود در زندگی داشت و نمیدانیم آدمها اگر به چیزی به عنوان هدف رسیدهاند به این خاطر است که چند چیز را از هدفبودن خلع کردهاند. میتوانید به یک هدف برسید و در نتیجه آن به چند هدف فرعی هم برسید. باید بین هدف و نتیجه فرق گذاشت. آدمها در زندگیشان وقتی موفقند که تعداد اهداف زندگیشان را مدام کمتر و کمتر میکنند. کرکگور میگفت آدم موفق کسی است که فقط و فقط یک هدف در زندگیاش داشته باشد. هر هدفی که میخواهد باشد. بقیه هدفها میتوانند به عنوان نتایج رسیدن به آن هدف به دست بیایند ولی نمیتوانند اهدافی در عرض آن هدف اصلی باشند.
🔹ممکن است کسی فقط هدفش علم باشد، ممکن است بعدها که یک عالم تراز اول میشود از این طریق به ثروتی هم دست پیدا کند یا حیثیت اجتماعی بیاید اما آنها نتایج فرعی یا Byproduct های هدفش بودهاند. اما اگر از روز اول میخواست هم علم هم حیثیت اجتماعی و هم شهرت را هدف قرار میداد، نمیتوانست به آنها برسد. هرچه تعداد اهداف را کمتر کنیم موفقتریم. اگر به آن هدف یا اهداف رسیدیم نتایجی هم بر آن مترتب میشود که میتوان آنها را هم داشت.
🔹 اما ما یک توهمی داریم که به همه اهدافمان میتوانیم برسیم. کرکگور کتابی دارد به اسم خلوص قلب یا دل صافی. عنوان کاملش این است که دل صافی یا خلوص قلب یعنی در همه زندگی فقط یک چیز را خواستن. در این کتاب میخواهد اثبات کند که اضطراب وجودی سرنوشت کسانی است که در زندگی بیش از یک چیز میخواهند. اگر نخواهیم این سخن را هم بپذیریم، اینکه اهداف عدیده داشته باشیم و اضطرابمان افزایش مییابد به این دلیل است که از خود انتظاری داریم که برآوردهشدنی نیست.
🔹 آدم نمیتواند به همه چیز برسد، چارهای ندارد جز اینکه دست به گزینش بزند. در نظام ارزشی خودمان ببینیم چه چیزهایی را نباید فدا کنیم و بقیه را باید فدای آن بکنیم. به زبان سادهتر و روانشناسانهتر ما را در زندگی چنان نساختهاند که به بتوانیم به چیزی اهمیت ندهیم، اما چنان هم نساختهاند که بتوانیم به همه چیز اهمیت دهیم. چارهای نیست جز اینکه یکی دو چیز در زندگی برایمان مهم باشد و باقی را رها کنیم. فرض کنیم بخواهم معلم خوبی باشم و بخواهم وقت شما را ضایع نکنم، محتوای خوب ارائه کنم و با شاگردان عادلانه رفتار کنم به چیزهای دیگری نمیتوانم توجه کنم. اگر مدام به آستینم فوت کنم یعنی دغدغه معلمی در من قوی نیست. نمیتوان همه کار را با هم جمع کرد. نباید از خودم توقع زاید داشته باشم.
#دکتر_ملکیان
#رفع_اضطراب
#هدف_در_زندگی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
هر که در اموال انحصار طلبی کند نابود می شود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مهمان برنامه کتاب باز، معلم جوانی به نام مجتبی شکوری بود. شکوری در پاسخ به سوال سروش صحت که بچه ها چگونه آینده شان را بسازند؟ داستان زیبایی از اولین سال تدریس اش در یکی از مدارس تهران روایت کرد. مدرسه ای که با دانش آموزانی خاص در در یکی از آلوده ترین و پر بزه ترین مناطق تهران جای داشت.
👌خدا هست...
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ فتوای دهاتی بوی دهاتی میدهد و فتوای شهری بوی شهری
🔸 فقیه و مجتهد کارش استنباط و استخراج احکام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهانبینیاش در فتواهایش زیاد تأثیر دارد. فقیه باید احاطه کامل به موضوعاتی که برای آن موضوعات فتوا صادر میکند داشته باشد.
🔹 اگر فقیهی را فرض کنیم که همیشه در گوشه خانه و یا مدرسه بوده و او را با فقیهی مقایسه کنیم که وارد جریانات زندگی است، این هر دو نفر به ادلّه شرعیه و مدارک احکام مراجعه میکنند، اما هرکدام یک جور و یک نحو بخصوص استنباط میکنند.
🔸 اگر کسی فتواهای فقها را با یکدیگر مقایسه کند و ضمناً به احوال شخصیه و طرز تفکر آنها در مسائل زندگی توجه کند میبیند که چگونه سوابق ذهنی یک فقیه و اطلاعات خارجی او از دنیای خارج در فتواهایش تأثیر داشته به طوری که فتوای عرب بوی عرب میدهد و فتوای عجم بوی عجم، فتوای دهاتی بوی دهاتی میدهد و فتوای شهری بوی شهری.
📚 استاد مطهری، ده گفتار، ص129،130
#فقه
@Nardebane_feghahat
امام علی علیه السلام:
دنیا در حال انتقال از یکی به دیگری است و از کف رفتنی است، گیرم که دنیا برای تو بماند تو برای آن نمی مانی.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ علاقه به انسان زیبارو (۱)
🔰 در این سلسله نوشتار سه مطلب بیان میشود:
۱. علاقه به انسان زیبارو نه تنها بد نیست؛ بلکه خیلی هم خوب است؛
۲. این علاقه با همهی خوبیاش میتواند بستر آسانی برای گرفتاری و آلودگی و انحراف باشد، پس باید مراقب بود؛
۳. این علاقه را نباید سرکوب کرد؛ بلکه باید آن را مدیریت کرد و به آن جهت داد؛
در ادامه به توضیح این سه مطلب میپردازیم.
💠توضیح مطلب اول
🔹علاقه به انسان همجنس زیبارو یک گرایش طبیعی است که در دل هر انسان سالمی وجود دارد. این گرایش نه تنها نشانهی بد بودن نیست؛ بلکه نشانهی بلوغ عاطفی و معنوی است و کسی که چنین علایقی در درون دارد، کاملتر از کسی است که از چنین احساسهای زیبایی محروم است. دلیل آن این است که هم آن زیبایی و هم این زیبادوستی هر دو از خدا است و از او سرچشمه دارد.
🔸در سورهی اعلی، آیهی ۲ میخوانیم: «الذی خَلَقَ فَسَوّی»؛ یعنی خداوندی که آفرید و نیکو و زیبا گردانید. و در سورهی تین، آیهی ۴ میخوانیم: «لقد خلقنا الانسانَ فی احسنِ تقویمٍ»؛ یعنی ما انسان را در بهترين صورت و نظام آفريديم.
💠 امیرالمؤمنین علی علیهالسلام میفرماید: زیبایی صورت مؤمن بهخاطر لطف و عنایت خدا به او است. غررالحکم
#علاقه_به_انسان_زیبا_رو
#همجنسگرایی
#مدیریت_غریزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ ریاست غیرقانونی قوه قضائیه
عدم اجتهاد محسنی اژه ای همانند رئیسی
مطابق اصل یکصد و پنجاه و هفتم قانون اساسی رئیس قوه قضائیه باید «مجتهد عادل» باشد. از اسفند ۱۳۹۷ رؤسای قوه قضائیه «یقینا» مجتهد نبوده اند.
ابراهیم رئیسی و محسنی اژه ای نه تنها مجتهد مطلق نیستند، بلکه مجتهد متجزی هم محسوب نمی شوند.
قوه قضائیه علاوه بر اشکالات دیگرش از تاریخ فوق توسط رؤسایی اداره شده که فاقد شرط الزامی اجتهاد بوده اند.
بر اساس مدارک موجود محسنی اژه ای حدود شش سال در اصفهان و قم تحصیل حوزوی کرده است که قاعدتا مراحل مقدمات و قسمتی از سطح را گذراندیده است، اینکه وی موفق به اتمام مرحله سطح شده است مشخص نیست.
نامبرده چه سالهایی، در چه حوزه علمیه ای، نزد چه اساتیدی، کدام ابواب فقهی را تحصیل کرده است؟ یعنی هیچ مدرکی بر اجتهاد متجزی وی در دست نیست، چه برسد به اجتهاد مطلق که شرط تصدی ریاست قوه قضائیه است.
کلیه رؤسای قوه قضائیه قبل از وی عضو مجلس خبرگان بوده اند. محسنی اژه ای نخستین رئیس قوه قضائیه است که چنین عضویتی را هم در کارنامه خود ندارد.
آیا قحط الرجال است که رهبری مجبور شده سراغ رئیسی و محسنی اژه ای برود؟
فقهای سنتی مدتهاست که حساب خود را از حساب نظام جدا کرده اند و چون افراد باسواد حاضر به قبول مسئولیت نیستند، نوبت به کم دانشهایی از قبیل محسنی اژه ای می رسد.
در کشوری که احراز اجتهاد متجزی نامزدهای خبرگان معنایش احراز «چاکرمآبی» روحانیون است نه دانش فقهی، استبعادی ندارد که شرط اجتهاد مندرج در قانون اساسی نیز اینگونه تغییر معنی داده باشد.
رؤسای قوه قضائیه قبل از رئیسی مجتهدانی بوده اند که هرگز سابقه ولو یک روز کار قضائی نداشته اند. از سال ۱۳۹۷ شاهد ریاست غیرمجتهدان واجد تجربه قضایی هستیم.
نقض قانون اساسی یعنی رواج بی قانونی آن هم از قوه قضائیه غیرقابل اغماض است.
ریاست قوه قضائیه در درجه اول به دانش حقوقی احتیاج دارد، فقدان اجتهاد در رؤسایی که از دانش حقوق بی بهره اند یعنی نداشتن شرط علمی تصدی ریاست قوه قضائیه.
به احتمال بسیار زیاد ریاست محسنی اژه ای به هیچ تغییر معنی داری در قوه قضائیه نخواهد انجامید و در بر همان پاشنه دوران رئیسی و قبل از آن می چرخد.
اشکالات بنیادی قوه قضائیه جمهوری اسلامی بی بها بودن قانون به معنی واقعی کلمه، سیاسی بودن این قوه و عدم استقلال آن، بی بها بودن دانش آموختگان دانشکده های حقوق و بر صدر نشستن طلاب علی الاغلب کم سواد حوزه های علمیه به جای آنهاست.
#محسن_کدیور
#قوه_قضائیه
#اجتهاد
#سیاسی
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
بدهکاری زیاد راستگو را دروغگو می کند
و خوش قول را بدقول.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹ایده تشکیل حکومت دینی و اسلامی واکنشی نسبت به ظهور جهان مدرن، هژمونی آن و فروپاشی بسیاری از ارزش ها و مؤلفه های زیست جهان سنتی بود.
🔸البته حدود یک قرن قبل از ظهور سلطنت پهلوی سیل مدرنیته وارد ایران شده بود. حکومت پهلوی اول و دوم در روزگاری شکل گرفت که مدرنیته در حال بسط پیدا کردن در جامعه ایران بود. لذا، اگر حکومت پهلوی در روند مدرنیزاسیون ایران مواجهه منطقی تری را اتخاذ کرده بود، و اگر در حکومت سلطنت پهلوی این آگاهی وجود داشت که روند مدرن سازی کشور نمی توانست از بالا به پایین و با اعمال قدرت از جانب حکومت شکل گیرد، شاید طغیان اقشار وسیعی از جامعه سنتی ایران ولذا انقلاب سال ۱۳۵۷ شکل نمی گرفت.
🔻در روزگار کنونی نیز قدرت سیاسی در ایران در تلاش است تا ارزش های سنتی و وفاداری به سنت را از بالا به پایین تحميل کند. اما در این دوره تاریخی نیز شاهد فاصله گیری جامعه، به خصوص نسل های جوان، از جهان بینی و ارزش های سنتی و کل سنت و میراث تاریخی مان و لذا بسط بیهویتی تاریخی، نیهیلیسم و غرب زدگی جهانی در جامعه مان هستیم. چنین روندی به لحاظ فرهنگی و اخلاقی بسیار نگران کننده است.
#دکتر_عبدالکریمی
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi