eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: خوشا به حال آن کس که عیب خودش او را از پرداختن به عیب های مردم باز دارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ گونه شناسی جریان های فکری و دین پژوهشی از منظر استاد خسروپناه 💠جریان های فکری و دین پژوهشی را با مثلث دغدغه ای سه ضلعی یعنی: دغدغه انحطاط مسلمین، فرهنگ و تمدن غرب، میراث سنت اسلامی ایرانی می توان این گونه دسته بندی کرد: 🔹 روشنفکری سکولار: میان اسلام و مدرنیته نمی توان آشتی داد و دین عامل انحطاط مسلمین بوده و بر حفظ مدرنیته اصرار دارند. این دسته معمولا مدرنیته و غرب را یک هویت یکپارچه و تجزیه ناپذیر می دانند که یا بر اصالت غرب و گرایش لیبرالیستی اصرار می ورزند و یا اینکه اصالت را به شرق و گرایش‌های مارکسیستی و سوسیالیستی می‌دهند. 🔹روشنفکری دینی: میان اسلام و مدرنیته سازگاری وجود دارد که رویکرد آن متفاوت است: 🔻روشنفکری دینی علم گرایانه مثل آیت الله طالقانی، دکتر سحابی و مهندس بازرگان. 🔻روشنفکری دینی جامعه گرایانه مثل دکتر شریعتی. 🔻روشنفکری دینی با رویکرد فلسفه تحلیلی و هرمنوتیک فلسفی مثل دکتر سروش. 🔹 روشنفکری معنویت گرا که پروژه عقلانیت و معنویت را مطرح می سازد؛ جمع دین و مدرنیته را ممکن نمی داند و لزوم مدرنیته را نیز می پذیرد ولی بر ضرورت معنویت اصرار دارد. 🔹 دین و مدرنیته قابل جمع نیست و رویکردی تجدد ستیزانه دارند: 🔻تجدد ستیزی هایدگری 🔻تجدد ستیزی اخباری(سنتی) که رویکرد درون متون دینی دارد. 🔹 سنت گرایی: میان دین و مدرنیته جمع نمی کنند ولی به شدت دو گفتمان پیشین تجددستیز نیستند؛ بلکه معتقدند باید با سنت به تولید علوم مقدس و اصلاح تجدد پرداخت. 🔹فرهنگستان علوم اسلامی: اجتماع دین و مدرنیته را باور ندارند و در عین حال با رویکرد فلسفه درصدد تاسیس علوم دینی هستند مثل استاد میر باقری. 🔹 جریان روشنفکری دینی تحول‌گرا: دغدغه اسلام و مدرنیته و مسئله انحطاط مسلمانان را دارد که با بهره‌گیری از عقلانیت اسلامی به صورت مطلق داوری نمی کند و بر این باور است که باید به تولید علم دینی دست یافت به گونه ای که هم الهیات اسلامی تثبیت گردد و هم طبیعت با روش شناسی اسلامی شناسایی شود. این گفتمان به نمایندگی علامه طباطبایی و استاد مطهری آغاز شد و امروزه توسط فضلا و اساتید جوان ادامه دارد و نقش و کارکرد خود را در موسسه ها و پژوهشگاه هایی مانند پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، موسسه امام خمینی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، موسسه امام صادق و ...ظاهر می کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 در روز وقتی رو و لو کم بگذاریم برای خلوت با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. 💠 استاد عالی 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آیا همه مراکز مدیریتی در اختیار رئیس جمهور است(3) ♦️۱- شورای راهبردی روابط خارجی شورای راهبردی روابط خارجی، نهاد مشاور مقام رهبری در حوزه سیاست خارجی است. اعضای این شورا را رهبری تعیین می‌کند و رئیس‌جمهور در آن عضویت ندارد. ♦️۲- مجمع تشخیص مصلحت نظام مجمع تشخیص مصلحت نظام که سیاست‌های کلان نظام را تدوین و بازوی مقام رهبری در حل معضلات کشور است که به طور عادی حل شدنی نیست، نیز نهادی است که اعضا و رئیس آن را مقام رهبری تعیین می‌کند. رئیس‌جمهور به عنوان یک عضو حقوقی در این نهاد عضویت دارد. در سال‌های اخیر بسیاری از جلسات بدون حضور رئیس‌جمهوری برگزار شده است. ♦️۳- شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی سیاست‌گذار در حوزه فرهنگی و آموزشی است. اعضای این شورا را نیز مقام رهبری تعیین می‌کند و برغم اینکه رئيس جمهور، ریاست این شورا را عهده دار است ولی یک رای بیشتر در این شورا ندارد. مسئولیت انتخاب اعضای این شورا بر عهده رهبری است. ♦️۴- شورای عالی امنیت ملی شورای عالی امنیت ملی با حضور نمایندگان رهبری، فرماندهان عالی نظامی و انتظامی و امنیتی به ریاست رئیس‌جمهور، در حوزه مسائل کلان امنیتی تصمیم گیری می‌کند. طبیعتا این شورایی است که وزنه نیروهای آن به نفع نیروهای منصوب مقام رهبری سنگینی می‌کند. رئیس‌جمهور ریاست این شورا را عهده دار است ولی تصمیمات این شورا بدون تایید رهبری ،اجرایی نمی‌شود. در ماه‌های گذشته اختلاف رئیس‌جمهوری ایران با دبیرخانه شورا در ماجرای مخالفت رئیس‌جمهور با کاهش تعهدات برجامی و موافقت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با این اقدام خبرساز شده بود. علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی، روز ۲۵ اسفند ۹۹ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته بود: «برخی مسئولینی که اساسا باید اطلاعات کامل تری نسبت به افراد عادی داشته باشند فکر می کنند چون رئیس‌جمهور،هم‌زمان رئیس شورای عالی امنیت ملی نیز هست، بنابراین نهاد امنیت ملی بخشی از دولت محسوب می‌شود.. این نگاه به هیچ وجه صحیح نیست. نهاد امنیت ملی بر اساس قانون، ساختاری فراقوه‌ای و حاکمیتی با اختیاراتی است که در قانون اساسی برای آن تعیین شده است… کلیه مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس از تایید از سوی مقام معظم رهبری قابلیت اجرایی پیدا می کند. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا علیه السلام: به خداوند گمان نیک ببر زیرا خدای عزوجل می‌فرماید: من نزد گمان بنده مومن خویشم اگر گمان او به من نیک باشد مطابق آن گمان با او رفتار کنم و اگر بد باشد نیز مطابق همان گمان بد با او عمل کنم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آیا همه مراکز مدیریتی در اختیار رئیس جمهوری است؟(قسمت آخر) 🔹حکم حکومتی و بی‌اختیاری مقام‌ها در برابر دستورات رهبری واژه «حکم حکومتی» در قانون اساسی جمهوری اسلامی مورد اشاره قرار نگرفته ولی تاکید بر این اصول: الف) تعیین سیاست‌های کلان نظام توسط مقام رهبری؛ ب) حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست توسط مقام رهبری؛ ج) فعالیت قوای سه‌گانه زیر نظر ولایت امر و امامت امت؛ تاییدی است بر حق رهبری بر صدور حکم حکومتی در اداره کشور. یعنی وقتی مقام رهبری حکمی صادر کرد تمام قوانین موضوعه کشور تعطیل، تمام اختیارات مقامات حکومتی سلب و همگان مکلف به اجرای حکم حکومتی هستند، تفاوتی نمی‌کند که حکم حکومتی در چه حوزه‌ای هم باشد. 🔹رهبری می‌تواند به مجلس دستور دهد طرح یا لایحه‌ای را از دستور خارج کند، می‌تواند دستور دهد واردات ماشین آمریکایی یا واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع شود و یا حتی می‌تواند دستور دهد فرد خاصی از سمت معاون اولی رئیس‌جمهور برکنار شود و یا شخصی به وزارتی منصوب شود. کسی حق مخالفت ندارد تفاوتی هم نمی‌کند رئیس‌جمهور باشد، رئیس مجلس باشد یا رئیس قوه قضاییه. 🔹رئیس‌جمهوری و محدودیت‌ اختیار اداره قوه مجریه فکت‌ها و شواهد مستندی وجود دارد که ثابت می‌کند مقام رئیس‌جمهوری ایران حتی در مدیریت همه مراکز دولتی هم اختیار کامل برخوردار نیست. به عنوان نمونه می‌توان به سه مورد از محدودیت‌ها در سطح انتخاب وزیر و انتصاب مسئولان، تدوین بودجه و تنظیم اسناد مالی دولتی و اداره امور اجرایی اشاره کرد. محدودیت در ترکیب کابینه: طبق قانون اساسی انتخاب و معرفی وزرا به مجلس برای رای اعتماد اختیار قانونی رئیس‌جمهوری است، اما در واقعیت این‌طور نیست. رئیس‌جمهوری در ایران رسما موظف است برای انتخاب دست کم وزرای کشور، اطلاعات، دفاع، امور خارجه و فرهنگ و ارشاد، علوم و آموزش و پرورش با رهبری هماهنگ کند. در گذشته همچنین رهبر ایران در مواردی درباره عزل و نصب معاونان رئیس‌جمهوری هم دستور صادر کرده است. 🔹محدودیت در تدوین لایحه بودجه: در قانون اساسی اختیار تدوین لایحه و اجرای قانون بودجه پس از تصویب مجلس به رئیس‌جمهوری داده شده است. اما در سال‌های اخیر رهبر انقلاب شخصا در روال تدوین و تصویب بودجه دخالت داشته و دولت را مجبور کرده تا پیش از ارسال لایحه بودجه «اصلاحاتی» را در آن اعمال کند. 🔹محدودیت در امور اجرایی: از این فراتر رئیس‌جمهوری و دولت -حتی در حد واردات واکسن یا احیای مرغ‌لاین ایرانی– هم از اختیار کامل برخوردار نیستند، بلکه ناگزیر به رعایت دستوراتی‌اند که از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی و غیررسمی ابلاغ می‌شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت فاطمه سلام الله علیها: خداوند شرک را به منظور اخلاص بندگی حرام نمود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه(1) ♦️به مناسبت روز ولادت حضرت رقیه تصمیم داریم سلسله پست هایی در رابطه با ادله وجود ایشان بارگزاری کنیم. از نقدهای اعضای محترم و فرهیخته کانال استقبال می کنیم. ♦️قبل از ورود به بحث لازم است این نکته تذکر داده شود که در اینگونه مباحث باید با کمال منطق ، متانت وعقل برخورد کرد .همچنین از داخل کردن احساسات مذهبی در تحقیق جلوگیری به عمل آورد.وجود حضرت رقیه نه اصلیست دینی و نه فرعی آنچنان مهم که با رد یا قبول آن کسی نه از دایره تشیع خارج می شود و نه به کمال ایمان فرد افزوده می شود ♦️برای اثبات وجود حضرت رقیه کتب زیادی نوشته شده که اکثر آنها فاقد بحث های معتبر تاریخی است.به مرور زمان بی اعتباری ادله این کتب ظاهر خواهد شد. عمده منابع مورد استناد برای وجود ایشان این کتب است : 1-مقتل ابی مخنف 2-اشعار سیف بن عمیره 3-لباب الانساب 4-الملهوف 5-الحاویه فی مذمات معاویه 6-کامل بهائی 7-منتخب طریحی ♦️اولین منبع مورد استناد مقتل ابی مخنف است .ابومخنف کوفی مقتل معتبری داشته ( به علت قرب زمانی نسبت به حادثه کربلا و وثاقت ابومخنف در نقل تاریخ) که امروز نسخه ای از آن در دست نیست . تنها آگاهی ما از رهگذر کتبی است که از آن نقل کرده اند مثل تاریخ طبری،مقاتل الطالبیین و ارشاد شیخ مفید.استاد محمد هادی یوسفی غروی باگردآوری نقل های موجود از مقتل ابی مخنف بخشی از آن را بازسازی کرده که با نام وقعه الطف چاپ شده است ♦️آنچه به عنوان مقتل ابی مخنف در میان مرثیه خوانان متداول است کتابی است کاملا بی اعتبار که انتساب آن به ابی مخنف مردوداست.(استاد یوسفی غروی در مقدمه وقعه الطف قسمتی از غلط های فاحش کتاب را ذکر می کند ). حال که ثابت شد مقتل منسوب به ابی مخنف اعتباری ندارد ،لازم به ذکرست که در این مقتل هیچ مطلبی که بر داستان مشهور حضرت رقیه دلالت داشته باشد یافت نمی شود.در این کتاب با آنکه ماجرای اسارت اهل بیت و حضور در شام با جزئیات فراوان ذکر شده هیچ اشاره ای به داستان شهادت حضرت رقیه نشده است.تنها چیزی که مستمسک برخی برای اثبات وجود حضرت رقیه شده عبارت وداع امام حسین است: ثم نادی یا ام کلثوم و یا زینب و یا سکینه و یا رقیه و یا عاتکه و یا صفیه علیکن منی السلام فهذا آخر الاجتماع. ♦️چنانکه مشاهده می کنید مقصود از رقیه در این عبارت معلوم نیست چرا که همسر مسلم بن عقیل ( دختر امام علی )نیز رقیه نام داشته و حضورش در کربلا قطعی است.لذا استناد به این متن از این باب که اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال نفی می شود( البته وقتی اصل کتاب اعتباری نداشت باشد اینگونه نقلیات هم اعتباری نخواهد داشت).مورخینی که از مقتل واقعی ابومخنف مطلب نقل کرده اند هیچ یک به وجود دختری به نام رقیه برای امام حسین اصلا اشاره ای نکرده اند حتی شیخ مفید شیعی هم فقط دو دختر به نام فاطمه و سکینه برای امام حسین ذکر کرده است. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت زهرا سلام الله علیها: یا علی من از خدای خود شرم دارم از تو چیزی را بخواهم که تو توان تهیه آن را نداشته باشی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🗓 سالنامه حجامت ۱۴۰۰ به همراه توصیه های قبل و بعد از حجامت. ⭕️ دایره های قرمز بهترین زمان برای حجامت هستند. ✅ دایره های سبز روز های مناسب برای حجامت هستند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه(1) ♦️به مناسبت روز ولادت حضرت رقیه تصمیم داریم سلسله پست هایی
✍️قسمتی از اغلاط فاحش کتاب مشهور به مقتل ابی مخنف ♦️استاد یوسفی غروی در مقدمه وقعه الطف ص 24 پاره ای از اغلاط فاحش کتاب را ذکر می کند از جمله: 🔹-نادرستی سند آغاز کتاب از لحاظ طبقات 🔹-نقل ابومخنف (متوفی 158) از کلینی(329) 🔹-مخالفت با نقل همه مورخین و از جمله نقل طبری از خود ابومخنف در تاریخ ورود امام حسین به مکه 🔹-نقل اخبار منحصر به فرد عجیب و غریب که در هیچ مقتل معتبری یافت نمی شود و در بسیاری موراد با روایات معتبر مخالف است 🔹-ذکر طرماح در میان شهداء با آن که طبری از ابومخنف روایت کرده که طرماح در کربلاء حاضر نشد 🔹-اشعار عبیدالله بن حرالجعفی را به حر بن یزید نسبت داده با آنکه در آن اشعار سخن از ایستادن بر سر قبور شهداء کربلاء است 🔹-مخالفت با همه مورخین و از جمله نقل طبری از خود ابی مخنف درباره تاریخ نزول امام حسین در کربلا 🔹-نسبت دادن شعر نصروا الحسین فیا لها من فتیه به امام حسین که زبانش به شعراء متاخر می خورد و در لهوف بخشی از آن به غیرمعصوم نسبت داده شده است 🔹-نسبت دادن اشعار مشهور سلیمان بن قته و نیز ماجرای سهل بن الساعدی به شخصیتی خیالی به نام سهل شهرزوری 🔹-کاربرد کلمات و تعابیری که در میان عرب متاخر رایج شده است و در زمان ابی مخنف متداول نبوده است 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانی زیبا از مقام معظم رهبری 🔹هیچ نظر کارشناسی که مخالف با نظر این حقیر باشد مخالفت با ولایت فقیه نیست ♦️نکته اخلاقی: کاسه داغ تر از آش نباشیم!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: زیانکار کسی است که عمر خود را ساعت به ساعت بیهوده از دست می دهد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تیزر فیلم کوتاه هی هو 🎥 فیلم هی هو به کارگردانی  امیرسجاد حسینی در سال 1397 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر فیلم کوتاه و داستانی می‌باشد. 🎞 در این فیلم طلبه ای جوان با همسرش به دادگاه خانواده مراجعه می کنند و ... . 🔹بحث از وضعیت اقتصادی و مشکلات معیشتی ، لباس روحانیت و آسیب های آن از جمله محدودیت لباس برای گردش و خرید تا بد و بیراه گفتن مردم که باعث طلاق زندگی یک خانواده طلبه می شود. 🔸آسیب های صنفی روحانیت در فضای خانوادگی محور اصلی این فیلم است که در کنار خود لباس روحانیت مورد توجه قرار گرفته است! 📲لینک دانلود رایگان(50مگ): https://www.aparat.com/v/nb3Wg/%D9 👇👇 @Taammolate_talabegi
‍ 🔸دگرسالاری دینی و دینداری شریعتمدارانه در ایران معاصر به سرعت در حال تضعیف است! ✍ مقاله ای پژوهشی با عنوان «سنجش میزان مرجعیت گرایی دینی و خوداتکایی دینی در میان دو نسل 15 تا 30 سال و 50 تا 65 سال» (نوشته آقایان: مسیح علی پور، حسن محدثی گیلوایی و الله کرم کرمی پور) در نشریه مطالعات فرهنگ و ارتباطات شماره 45 بهار 98 به چاپ رسیده است. 👈 در جمع بندی این مقاله آمده است: 🔻براساس نتیجه این پژوهش، تغییرات در نوع دینداری در میان نسل جوان (در ایران) در حال شکل گیری اند و این تغییر حتی در نسل های اوّلیه نیز در حال گسترش است. 🔻وجه تمایز این تغییر نسبت به گذشته این است که هم شتاب بیشتری دارد و هم حوزه های بیشتری از زندگی دینی را در برگرفته است. 🔻درمجموع، مشاهدات میدانی مؤید این هستند که جوانان زیر 30 سال بیش از گروههای دیگر پذیرای تغییرات و خود از پیشگامان تغییرند. تغییر در عملکرد و اندیشة این گروه قطعاً موجب بروز تغییراتی در نحوه دینداری می شود و به پیدایش قواعد و هنجارهای جدیدی می انجامد که بر دینداری سایر بخش های جامعه نیز ممکن است اثر بگذارد؛ بنابراین دینداری در آینده با الگوهای متفاوتی ظاهر و با قواعد رفتاری جدیدی نمایان خواهد شد که با رفتارهای دینی سنّتی کاملاً متفاوت اند. 🔻نتایج نشان دهنده این هستند که دینداری کلی در میان دو گروه مورد مطالعه رو به کاهش نیست، بلکه شکل و تنوع آن در حال تغییر است این تغییرات در میان گروه اوّل در بُعد مناسك، اخلاق، فرامین دینی، عقلانیت و منابع اخذ تکالیف دینی به مراتب و بسیار بیشتر از گروه دوم مطالعاتی است. 🔻این وجه، یکی از غالب ترین وجوه تفاوت میان دو نسل در شیوه دینداری بوده است. در این موارد، شدت تفاوت در بین دو گروه بیش از سایر موضوعات است. در مورد وضعیت دو گروه در موضوعات اخلاق، انعطاف دینی و پذیرش ادیان اگرچه می توانیم از تفاوت معنی دار میان نسل ها سخن بگوییم، اما بی تردید شدت تفاوت به آن حد نیست که بتوانیم آن را شکاف دینی بنامیم. فاصله نسلی به تفاوتهای تا حدّی عمیق میان نسل ها در مورد مقولات مختلف اشاره دارد. 🔻به بیان دیگر، فاصله نسلی به اختلافات مهم بین دو نسل در تجارب، ارزشها و هنجارها و به طورکلی، به اختلاف و شکاف فرهنگی قابل توجه بین دو نسل گفته می شود. در مورد تغییرات دینداری در سه موضوع بالا نیز در حالت کلی می توانیم به وجود فاصله نسلی اشاره کنیم. 🔻 به طورکلی با توجه به نتایج این پژوهش می توانیم بگوییم که دینداری سنّتی که متضمن پایبندی افراد به تمایز ابعاد دینداری است، در بین نسل جوان رو به کاهش است و با توجه به شرایط ایجادشده، روند تغییرات دینداری در میان این نسل بیشتر است و نوعی دینداری که میل به فردی شدن یا حتی شخصی شدن دارد، درحال رشداست. نتایج این تحقیق نشان می دهند که خوداتکایی دینی در نسل جدیدتر به مراتب بیشتر از نسلهای قبلی است. 🔻براساس نتایج این تحقیق می توانیم بگوییم که به احتمال زیاد، دگرسالاری دینی در ایران معاصر به سرعت در حال تضعیف و دینداری شریعتمدارانه که متکی بر این نوع دگرسالاری است، رو به زوال است. 🔸گفتنی است که جامعه آماری این پژوهش از دو شهر قم و تهران انتخاب شده است. 📲 دریافت مقاله: https://b2n.ir/r85855 @nasiri42 👇👇 @Taammolate_talabegi
تصویر شماره۱
تصویر شماره ۲