فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•°﷽°•
#تلاوت_قرآن
#استاد_محمود_شحات_انور
#سوره_نمل
وَإِذَا قُرِئَ ٱلۡقُرۡءَانُ فَٱسۡتَمِعُوا۟ لَهُۥ وَأَنصِتُوا۟ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ
هنگامی که قرآن خوانده میشود، گوش فرا دهید و خاموش باشید؛ شاید که مشمول رحمت خدا قرار گیرید...
( آیه ۲۰۴ سوره اعراف)
🌄روزمان را با استماع آیات الهی آغاز کنیم...
🎤فرازی بسیار زیبا از استاد محمود شحات انور سوره نمل
فَتَبَسَّمَ ضَاحِكࣰا مِّن قَوۡلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوۡزِعۡنِیۤ أَنۡ أَشۡكُرَ نِعۡمَتَكَ ٱلَّتِیۤ أَنۡعَمۡتَ عَلَیَّ وَعَلَىٰ وَ ٰلِدَیَّ وَأَنۡ أَعۡمَلَ صَـٰلِحࣰا تَرۡضَىٰهُ وَأَدۡخِلۡنِی بِرَحۡمَتِكَ فِی عِبَادِكَ ٱلصَّـٰلِحِینَ(۱۹) وَتَفَقَّدَ ٱلطَّیۡرَ فَقَالَ مَا لِیَ لَاۤ أَرَى ٱلۡهُدۡهُدَ أَمۡ كَانَ مِنَ ٱلۡغَاۤىِٕبِینَ(۲۰)
سوره نمل آیات ۱۹ و ۲۰
┄┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❣ #تدبـــر_در_قــرآن
🔘 وزن به حسب ارزش کالاست
🔸آهن را با تن محاسبه میکنند
🔸میوه را با کیلو
🔸طلا را با گرم
🔸الماس را با قيراط (هر قيراط ۲۰۰ میلی گرم است)
🔸ولی اعمال آخرت را با ذره اندازهگیری میکنند
🕋 فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ
🕋 وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
(زلزله 7 - 8)
⚡️ترجمه:
پس هرکس به اندازۀ ذرهای کار نیک انجام داده باشد پاداش آن را میبیند
و هر کس به اندازه ذرهای کار بد کرده باشد, کیفر آن را میبیند.
🔘 وزن به حسب ارزش کالاست
آگاه باشید که کالای خدا گرانبهاست. آگاه باشید که کالای خدا بهشت است
┅─ ─ ─🌹─ ─ ─┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌾اسباب فزونی رزق و روزی درقرآن🌾
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
1⃣ شکر گذاری 💟
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ
ﻭ [ ﻧﻴﺰ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺍﻋﻠﺎم ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ، ﻗﻄﻌﺎً [ ﻧﻌﻤﺖِ ] ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﻢ .(ابراهیم٧)
2⃣ تلاش 💟
هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ
ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﺍم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﺮ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺐ ﺁﻥ ﺭﺍﻩ ﺭﻭﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ. (ملک١٥)
3⃣ تقوی 💟
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ
ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻭ ﺁﺑﺎﺩﻱ ﻫﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﭘﻴﺸﻪ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻳﻘﻴﻨﺎً [ ﺩﺭﻫﺎﻱِ ] ﺑﺮﻛﺎﺗﻲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﺸﻮﺩﻳﻢ.(اعراف٩٦)
4⃣ استقامت 💟
وَأَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا
ﻭ ﺍﮔﺮ [ ﺍﻧﺲ ﻭ ﺟﻦ ] ﺑﺮ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﺣﻖ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﻛﻨﻨﺪ ﺣﺘﻤﺎً ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺏ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﺳﻴﺮﺍﺏ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﻛﺮﺩ.(جن١٦)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#اطلاعات_قرآنی
❓واژه «قرآن» از چه ریشه ای و به چه معناست؟
✍ در این خصوص ۵ نظر و قول وجود دارد:
1⃣- قرآن اسمی جامد و عَلَم اِرتجالی است و بدون آن که در زبان عربی پیشینه ای داشته باشد به عنوان اسم خاص برای کتاب مسلمانان وضع شده است.
2⃣- قرآن اسمی مشتق از «قرن» (ضمیمه کردن) است. به این معنا که حروف، آیات و سوره های آن مقرون و ضمیمه شده به یکدیگر است.
3⃣- قرآن هم ریشه «قرائن» جمع «قرینه» است، زیرا آیاتش همانند یکدیگر است و هر آیه قرینه آیات دیگر است.
4⃣- قرآن از ماده «قَرْء» به معنای «جمع» مشتق شده است، زیرا جامع ثمرات کتب آسمانی گذشته است.
5⃣- قرآن کلمه ای است مشتق از «قَرَأَ» به معنای تلاوت و قرائت، یعنی خواندنی یا خوانده شده.
✅ از این میان قول پنجم قوی تر از سایر اقوال است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول🌴
#همنشینی_با_فقرا ⚠️
(#کهف /28-31) 📖
🏵جمعی از ثروتمندان مستکبر و اشراف از خود راضی عرب به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله رسیدند و در حالی که اشاره به مردان با ایمانی همچون سلمان ، ابوذر ، صهیب و خباب و مانند آنها می کردند ،
🍃 گفتند : ای محمد اگر تو در صدر مجلس بنشینی و این گونه افراد را که لباس های خشن و پشمینه در تن دارند و بوی آنها مشام انسان را آزار می دهد ، از خود دور سازی (خلاصه مجلس تو خواهیم آمد ، در مجلست خواهیم نشست و از سخنانت بهره می گیریم ، ولی چه کنیم ؟ که با وجود این گروه جای ما نیست
🏵در این هنگام ، آیات نازل شد و به پیامبر صلی الله علیه و آله دستور داد که هرگز تسلیم این سخنان فریبنده تو خالی نشوند و همواره در دوران زندگی با افراد با ایمان و پاکدلی چون سلمان ها و ابوذرها باشد ، هر چند دستشان از ثروت دنیا تهی و لباسشان پشمینه است .
🍃 به دنبال نزول این آیات ، پیامبر صلی الله علیه و آله به جستجوی این گروه برخاست گویا با شنیدن این سخنان ناراحت شده و به گوشه ای از مسجد رفتند و به عبادت پروردگار پرداختند . )
🏵سرانجام آنها را در آخر مسجد در حالی که به ذکر خدا مشغول بودند ، یافت و فرمود : حمد خدا را که نمردم تا این که او چنین دستوری به من داد که با امثال شما باشم آری زندگی با شما و مرگ هم با شما خوش است
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ «1مومنون»
قطعاً مؤمنان رستگار شدند.
الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ
همان كسانى كه در نمازشان خشوع دارند.
👇#خشوع روح نماز
خاشعون از ماده ی خشوع به معنای حالت تواضع و ادب جسمی وروحی است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمی در انسان پیدا شود وآثارش در بدن ظاهر می گردد ۰
🔵 قرآن در اینجا نماز خواندن را نشانه ی مومنان برنمی شمارد ؛ بلکه خشوع در نماز را از ویژگیهای آنان معرفی می کند ،
نماز الفاظ وحرکاتی بی روح نیست
بلکه به هنگام نماز چنان حالت توجه به پروردگار در آنها در آنها پیدا می شود که از غیر خدا جدا می گردند و به او می پیوندند ۰
چنان غرق تفکر وحضور وراز ونیاز با پروردگار می شوند که این حالت برتمام ذرات وجودشان اثر می گذارد ۰
🌕 در حدیثی می خوانیم که پیامبر (ص) مردی رادید که در حال نماز با ریش خود بازی می کرد، فرمود : <اگر قلب او خاشع بود، اعضای بدنش نیز خاشع می شد>
اشاره به این که خشوع ؛ حالتی درونی است که بر جلوه ی بیرونی اثر می گذارد ۰
🔴 به همین جهت از همان حضرت روایت شده است :
<از خشوع منافقانه به خدا پناه برید>
به ایشان عرض شد:
خشوع منافقانه چیست ؟ فرمود : این است که بدن کسی را خاشع ببینی ، در حالی که قلبش خاشع نباشد
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 از پیامهای قرآنی
✅ خُذْ مِنْ أَمْوَالِهْم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِم بِهَا وَ صَلّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَوتَكَ سَكَنٌ لَهُم وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
🔹از داراییهايشان صدقه بستان تا آنان را پاک و منزه سازى و برايشان دعا كن، زيرا دعاى تو مايه آرامش آنهاست، و خدا شنوا و داناست.
🔸نگوییم زكات دادن وظيفهاش بوده، ما هم تشكّر كنيم. «خُذْ»، «صَلِّ عَلَيْهِمْ» (توبه/۱۰۳)
✅ أَ لَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَ يَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
🔹آيا هنوز ندانستهاند كه خداست كه توبه بندگانش را میپذيرد و صدقات را میستاند، و خداست كه توبهپذير و مهربان است.
🔸چون گيرندهى صدقات خداست، پس با دلگرمى صدقه بدهيم و بهترين جنس را با بهترين شيوه بپردازيم. «أَنَّ اللَّهَ» ... « يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ» (توبه/۱۰۴)
✅ يَا أَيُّها الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ كُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ
🔹اى كسانى كه ايمان آوردهايد، از خدا بترسيد و با راستگويان باشيد.
🔸دوستى، همنشينى و همراهى با راستگويان، يكى از عوامل تربيت و جلوگيرىِ انسان از انحراف است. «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» (توبه/۱۱۹)
✅ لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيم
🔹هر آينه پيامبرى از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج میدهد بر او گران میآيد. سخت به شما دلبسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.
🔸از عوامل تأثير كلام در ديگران، خيرخواهى، دلسوزى، مهربانى، بیتوقّعى و تواضع است. «عَزِيزٌ عَلَيْهِ»، «حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ»، «رَؤُفٌ رَحِيمٌ»(توبه/۱۲۸)
✅ إِنَّ فِى اخْتِلَافِ الَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِى السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ لَآیاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَّقُون
🔹در آمد و شد شب و روز و آنچه خدا در آسمانها و زمين آفريده است براى پرهيزگاران عبرتهاست.
🔸از كنار پديدهها، به سادگى نگذريم. «ما خَلَقَ اللَّهُ» ... « لَآياتِ » (یونس/۶)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_شصت_یکم
🦋تشويق پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از انسانهاى خير انديش🦋
🌱ابوطلحه انصارى ثروتمند پاك سرشتى بود، نخلستان و باغ با صفايى در نزديك مدينه داشت، چشمه آب زلال و گوارايى در كنار آن باغ بود، او اين باغ را بسيار دوست داشت، كه گهگاه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به آن باغ مىرفت، و از آب آن مىنوشيد و وضو مىساخت.
🌻آن باغ و نخلستان در آمد و محصول خوبى براى ابوطلحه داشت، روزى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم آيهاى را كه پيرامون ارزش انفاق نازل شده بود براى مسلمانان خواند، ابوطلحه مانند ساير مسلمانان، آيه قرآن را از زبان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم شنيد، آن آيه چنين بود:
🌱لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ؛
🌻هرگز به (حقيقت و ابعاد) نيكوكارى نمىرسيد مگر اينكه از آنچه دوست داريد (در راه خدا) انفاق كنيد، و آنچه انفاق مىكنيد، خداوند از آن باخبر است.
🌱ابوطلحه كه از مؤمنان راستين بود، آن چنان تحت تأثير اين آيه قرار گرفت كه به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم عرض كرد: مىدانى كه دوستداشتنىترين مال من همان باغ است، اينك به پيروى از قرآن مىخواهم آن را در راه خدا انفاق كنم، تا اندوختهاى براى آخرت و روز رستاخيز من باشد.
🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به ابوطلحه فرمود: بَخٍّ بَخٍّ ذلِكَ مالٌ رابِحٌ لَكَ؛
آفرين و مرحبا بر تو، اين باغ مالى است كه براى تو سودمند خواهد بود.
🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در چگونگى مصرف ثروت هايى كه انفاق مىشود، اولويتها را در نظر مىگرفت، به ابوطلحه فرمود: من صلاح مىدانم كه آن باغ (يا محصول آن باغ) را به خويشان نيازمند خود بدهى. (كه هم انفاق كردهاى و هم آداب صله رحم را رعايت نمودهاى).
🌱ابوطلحه به دستور پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم عمل كرد، و آن باغ (يا محصول هر ساله آن را) بين بستگان نيازمندش تقسيم نمود.
ابوطلحه همان زيد بن سهل است، كه عابدى وارسته و مجاهدى دلير بود، در جنگ حُنين، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: هر كس كافرى را بكشد، اسلحه و لباسش مال او است.
🌻ابوطلحه با شجاعت كم نظيرى كه داشت بيست نفر از دشمن را از پاى در آورد، و لباس و اسلحه آنها را براى خود برداشت.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍂 جامع و وسیع دعا کنید. 🍂
🔶رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَن دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَاراً
(#نوح/٢٨)
⚡️ ترجمه :
پروردگارا، مرا و پدر و مادرم را و هركس كه با ايمان به خانه ام وارد شودو همه مردان و زنان با ايمان را بيامرز و ظالمان را جز هلاكت نيفزا.
❌چشم انداز دعا بايد گسترده باشد. هم گذشته و حال را شامل شود، هم خود و بستگان و هم تمام مؤمنان تاريخ را.
🍁در دعا، باید براى مؤمنان، رحمت و مغفرت، و براى ظالمانی که در صدد نابود کردن راه حق و گمراه کردن مؤمنانند، نابودى و هلاكت طلب كرد.
💥حضرت نوح(عليه السلام) در یک دعا، هم برای رشد و پاکی خوبان دعا کرد، و هم برای نابودی دشمنان حق.
زيرا لازمه ی رشد و کمال خوبان، از بین رفتنِ دشمنان حق و موانع رشد بشریت از سر راه است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در #قرآن سوره ای به نام مردان نداریم!
ولی سوره به نام زنان (نساء) داریم☺️
مرحوم علامه مصباح چه زیبا بیان میکنن
جایگاه زن در نگاه اسلام رو😍
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
-پس تنها خدا را بندگی کن و سپاسگزار او باش.
📚سوره #زمر - ۶۶
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#هدایت
✅شاید به همین خاطر بود
که وقتی حضرت موسی از کوه طور اومد دید مردم گوساله پرست شدن
🔹تورات رو زمین انداخت
🔸اول رفت برای کنترل انحراف
✴️ وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ
📜(اعراف150)
✍چون اگه مردم منحرفن
این کتاب به هیچ دردشون نمیخوره👌
✅بعد از اینکه به اوضاع رسیدگی کرد
اومد و الواح رو برداشت
✴️وَلَمَّا سَكَتَ عَن مُّوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْوَاحَ وَفِي نُسْخَتِهَا هُدًى وَرَحْمَةٌ...
📜(اعراف154)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
# لطیفه های قرآنـــــــــی
👇
مردي قطعه زميني در مجاورت زمين شخص ديگري داشت و هر سال،
بخشي از زمين را ضميمه ي زمين خود مي ساخت. روزي صاحب زمين اولي
به دومي گفت: علت نقصان و کاستي زمين چيست؟ 🤔
دومي: مگر نشنيده اي که خدا مي گويد:
او لم يروا انا نأتي الارض نقصها من اطرافها...:آيا نديديد که ما پيوسته به
سوي زمين مي آييم و از اطراف (وجوانب)آن کم مي کنيم!؟
اولي گفت:پس علت افزوني زمين تو چيست؟
دومي:{...ذلک فضل الله يؤتيه من يشاء...}؛اين فضل خداوند است،به هر
کس(و شايسته ببيند)مي دهد.
اولي:آخر چرا زمين تو هر سال بيشتر مي شود و زمين من کم؟
دومي:{يا ايها الذين آمنوا لا تسالوا عن اشياء إن تبد لکم تسؤکم...}؛اي
کساني که ايمان آورده ايد !
از چيزهايي نپرسيدکه اگر براي شما آشکار گردد،شما را ناراحت مي کند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❇️ پس از یک ماه روزهداری، از فاطرمان چه بخواهیم؟
🔹فَطَر یعنی: شکافت و گشود. سازمان بسیار منظّمی را تأسیس کرد: فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ (أنعام/۷۹) الَّذي فَطَرَني (هود/۵۱) فَسَيَقُولُونَ مَنْ يُعيدُنا؟ قُلِ: الَّذي فَطَرَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ (إسراء/۵۱) قالُوا: لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلى ... الَّذي فَطَرَنا (طه/۷۲) فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها (روم/۳۰) الَّذي فَطَرَني فَإِنَّهُ سَيَهْدينِ (زخرف/۲۷). فاطر: مؤسّس؛ رَبِّ ... (أنتَ). فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ .... (یوسف/۱۰۱)
🔸پس از اینکه یک ماه «مهمترین مجاری تعلّقات ظاهری» (دهان، چشم، زبان، شهوت، ...) خود را از «خودخواهی» رها کردیم و با تکرار سی بار «صیام = بستن با دستور» و «إفطار = گشودن با اجازه»، «عاقلانه» و «مؤمنانه»، آنها را تحت فرمان الهی در آوردیم و با پرهیز از «مبطلات روزه» در واقع «مجاری نفوذ شیطان» را بستیم و «مجاری تعلّقات باطنی» (و ذهن و صدر و فؤاد و قلب) خود را هم پاکسازی کرده و تحت «ولایت الهی» درآوردیم، یعنی؛ توفیق پیدا کردیم به «اصل فطرت» خود (که پاک بوده)، بازگشته و مجدداً «متولّد» شویم. پس مجازیم این «عید و بازگشت» را «جشن» بگیریم و از خالق و فاطرمان، «پاداش» بخواهیم.
⬅️ اما از خالق و فاطر و مالک و رازق و اربابمان چه بخواهیم؟
🔸باید ۹ بار (در دو رکعت نماز عید)، این ۵ مورد را از خالق متعال ملتمسانه تقاضا و زمینه و لیاقت و قابلیت و استحقاق و «ظرف إجابت» آنها را در خودمان فراهم سازیم:
▫️أن تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،
▫️اَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ،
▫️اَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ،
▫️اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ: خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ،
▫️اَعُوذُ بِکَ مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الْمُخْلِصوُنَ.
🔺خدایا! ما را برای این «تولد مجدد» و فراهم کردن «ظرف إجابت» این موارد، یاریمان کن.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 برکت و مبارک در قرآن
✅ مبارک چیزی است که در آن خیر است (خواه مادی باشد یا معنوی) و برکت یعنی فایدهٔ ثابت و در اصطلاح یعنی استقرار خیر از سوی خداوند و در لغت به معنای مطلق رشد و نمو، زیادت و فزونی، یا فزونی و کثرت در خیر است. گرچه همهی برکات از جانب خداست ولی از یک جهت میتوان آن را به دو قسم تقسیم کرد:
▫️برکات آسمانی یا معنوی که همان توجهات معنوی و رحمتهای الهی است که سبب گشایش و انبساط روح و وسعت قلبی و نورانیت باطنی و استفاضه از فیوضات الهی میشود.
▫️برکات زمینی، مادّی و حسّی که منشاء آنها از زمین است مانند: آب، خاک، هوا، اشجار، زراعات و حیوانات دریایی، صحرایی و هوایی و همهی آنچه مورد استفاده انسانها قرار میگیرد.
🔻در قرآن امور مختلفی به برکت و مبارک بودن توصیف شدهاست که نمونههایی از این آیات را در اینجا مرور میکنیم:
🔹ذات خداوند متعال؛ ذلکم الله ربکم فتبارک الله رب العالمین (غافر/۶۴)
🔸مکّه معظّمه؛ ان اول بیت وضع للناس للذی ببکة مبارکاً (آلعمران/۹۶)
🔹اطراف مسجد الاقصی؛ سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقضی الذی بارکنا حوله(اسراء/۱)
🔸باران آسمان؛ و نزلنا من السماء ماء مبارکاً(ق/۹)
🔹قرآن کریم؛ و هذا کتاب انزلنا مبارک(انعام/۹۲)
🔸حضرت عیسی(ع)؛ و جعلنی مبارکاً اینما کنت(مریم/۳۱)
🔹درخت؛ کانّها کوکب درّی یوقد من شجرة مبارکه زیتونه(نور/۳۵)
🔸سلام خداوند؛ فسلّموا علی انفسکم تحیّة من عندالله مبارکة طیبة(نور/۶۱)
🔹شب قدر؛ انا انزلنا فی لیلة مبارکة(دخان/۳)
🔸برکت در زمین و آسمان؛ و لو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض(اعراف/۹۶)
⬅️ البته برخی از این آیات دارای تفسیر و تأویل هست که میتوانید به کتب مربوط مراجعه نمایید.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📋#دائره_المعارف_قرآن_کریم📋
❇️ #اذن_الهى>
👈موارد کاربرد اذن الهى >
⬅️18. #پیشى_گرفتن_در_نیکىها
🟣گروهى از #بندگان خدا، به اذن او به سوى خوبىها شتافته و از دیگران #پیشى گرفتهاند: «... ومِنهُم سابِقٌ بِالخَیرتِ بِاِذنِ اللّهِ ...». ( فاطر ۳۲ )
⬅️19. #اطاعت_از_پیامبران
🟡خداوند هر #پیامبرى را که فرستاده، اطاعتش را به اذن خویش بر دیگران #واجب ساخته است:
« وما اَرسَلنا مِن رَسول اِلاّ لِیُطاعَ بِاِذنِ اللّهِ ... ». ( نساء ۶۴ )
🟣اطاعت #ذاتى ، مخصوص خداوند است و اطاعت از غیر خدا مانند #پیامبران ، باید با اجازه او باشد .
🟡 #اذن در این آیه ، به معنای اراده ، امر ، #توفیق و یاری نیز دانسته شده است .
⬅️20. #دعوت_پیامبر_اسلام
#به_سوى_خدا
🟣خداوند #پیامبر اکرم ( صلى الله علیه وآله ) را فرستاده است تا به اذن او انسانها را بهسوى #خداوند بخواند:
« وداعیًا اِلَى اللّهِ بِاِذنِهِ ...». ( احزاب ۴۶ )
⬅️21. #کار_کردن_جنیان_براى #سلیمان(علیه السلام)
🟡گروهى از #جنّیان به اذن پروردگار، به #سلیمان ( علیه السلام ) خدمت، و براى او #کار مىکردند:
«... ومِنَ الجِنِّ مَن یَعمَلُ بَینَ یَدَیهِ بِاِذنِ رَبِّهِ ...». ( سبأ ۱۲ )
🔹 پایان 🔹
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
15.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۴۵
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿٤٥﴾
و ما در تورات بر بنی اسرائیل لازم و مقرّر داشتیم که [در قانون قصاص] جان در برابر جان، و چشم در مقابل چشم، و بینی به عوض بینی، و گوش به جای گوش، و دندان در برابر دندان، و زخم ها را قصاصی است. و هر که از آن قصاص گذشت کند، پس آن گذشت کفّاره ای برای [خطاها و معاصیِ] اوست. و آنان که بر طبق آنچه خدا نازل کرده داوری نکنند، هم اینانند که ستمکارند. (۴۵)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٤٥)
-قصاص و گذشت!
اين آيه قسمت ديگرى از احكام جنايى و حدود الهى تورات را شرح مىدهد، و مىفرمايد : «ما در تورات قانون قصاص را مقرر داشتيم كه اگر كسى عمدا بيگناهى را به قتل برساند اولياى مقتول مىتوانند قاتل را در مقابل اعدام نمايند» (وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ) .
«و اگر كسى آسيب به چشم ديگرى برساند و آن را از بين ببرد او نيز مىتواند، چشم او را از بين ببرد» (وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ) .
«و همچنين در مقابل بريدن بينى، جايز است بينى جانى بريده شود» (وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ) .
«و نيز در مقابل بريدن گوش، بريدن گوش طرف، مجاز است» (وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ) .
«و اگر كسى دندان ديگرى را بشكند او مىتواند دندان جانى را در مقابل بشكند» (وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ) .
«و بطور كلى هر كس جراحتى و زخمى به ديگرى بزند، در مقابل مىتوان قصاص كرد» (وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ) .
بنابراين، حكم قصاص بطور عادلانه و بدون هيچ گونه تفاوت از نظر نژاد و طبقۀ اجتماعى و طايفه و شخصيت اجرا مىگردد.
ولى براى آن كه اين توهم پيش نيايد كه خداوند قصاص كردن را الزامى شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال اين حكم مىفرمايد: «اگر كسى از حق خود بگذرد و عفو و بخشش كند، كفارهاى براى گناهان او محسوب مىشود، و به همان نسبت كه گذشت به خرج داده خداوند از او گذشت مىكند» (فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفّارَةٌ لَهُ) .
و در پايان آيه مىفرمايد: «كسانى كه بر طبق حكم خداوند، داورى نكنند ستمگرند» (وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ) .
چه ظلمى از اين بالاتر كه ما گرفتار احساسات و عواطف كاذبى شده و از شخص قاتل به بهانۀ اين كه خون را با خون نبايد شست بكلى صرف نظر كنيم!
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 520
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_676
🌹 #آیه_۴۵ #سوره_مائده
🌸 وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنفَ بِالْأَنفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالمُونَ
🍀 ترجمه: و در آن (تورات) برایشان مقرر کردیم كه (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بینى در برابر بینى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان باشد و همه ى زخم ها قصاص است. پس هر كه آن را صدقه دهد، كفّاره ى گناهانش محسوب شود و كسانى كه به آنچه خدا نازل فرموده حكم نكنند، پس آنان همان ستمگرانند.
🌷 #كَتَبْنَا: نوشتیم، مقرر کردیم
🌷 #النَّفْسِ: جان
🌷 #الْعَيْن: چشم
🌷 #الْأَنْف: بینی
🌷ِ #الْأُذُن: گوش
🌷 #السِّنِّ: دندان
🌷 #الْجُرُوح: زخم ها
🌷 #قِصَاص: مقابله به مثل در جنایت عمدی. قص و قصص به معنی تعقیب است چون انتقام در تعقیب جنایت است لذا آن را قصاص گفته اند.
🌷 #تَصَدَّقَ: صدقه دهد
🌷 #كَفَّارَة: کفاره گناه - کفاره گناه یعنی عملی است که گناه را پوشانیده و از بین می برد.
🌸 اين آيه قسمتی از احكام قصاص و حدود الهى تورات را شرح مى دهد، که می فرماید: در تورات قانون #قصاص را مقرّر داشتيم كه اگر كسى عمداً بی گناهى را به قتل برساند اولياى مقتول مى توانند قاتل را در مقابل اعدام نمايند» « وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ: و در آن برایشان مقرر کردیم که جان در برابر جان قصاص است. » منظور از فیها (در آن) تورات می باشد.در #تورات آمده که اگر کسی به طور عمد بی گناهی را به قتل برساند اولیای مقتول می توانند قاتل را در مقابل اعدام نمایند.
🌸 و اگر كسى عمدا آسيب به چشم ديگرى برساند و آن را از بين ببرد او نيز مى تواند، چشم او را از بين ببرد «وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ: #چشم در برابر چشم. و همچنين اگر کسی عمدا به بينى کسی آسیب برساند، جايز است بينى جانى هم آسیب دیده شود. « وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ: و #بینی در برابر بینی » و نيز در مقابل بريدن گوش، بريدن گوش طرف، مجاز است» « وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ: و #گوش در برابر گوش » و اگر كسى دندان ديگرى را عمدا بشكند او مىتواند دندان جانى را در مقابل بشكند « وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ: و #دندان در برابر دندان »
🌸 و بطور كلى هر كسی جراحت و زخمى به ديگرى بزند، در مقابل مىتوان #قصاص كرد «وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ: و همه ی زخم ها قصاص است» بنابراين، حكم قصاص بطور عادلانه و بدون هيچ گونه تفاوت از نظر نژاد و طبقه اجتماعى و طايفه و شخصيّت اجرا مى گردد. ولى براى آن كه اين توهّم پيش نيايد كه خداوند قصاص كردن را الزامى شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال اين حكم مى فرمايد: « فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفّارَةٌ لَهُ: پس هر که آن را صدقه دهد، کفاره ی گناهانش محسوب شود. » منظور از #صدقه در اینجا یعنی عفو کند. و در پايان آيه مى فرمايد: « وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ: و کسانی که به آنچه خدا نازل فرموده حکم نکنند، پس آنان همان ستمگرانند» اینهایی که بیان شد در تورات آمده و #دیه نیست، مجرم یا قصاص مى شود یا عفو. امّا در #اسلام، دیه به عنوان راه سوّم مطرح است.
🔹 پيام های آیه ۴۵ سوره مائده 🔹
✅ همه ى انسان ها، از هر نژاد و قبیله، فقیر و غنى، در مقابل قانون یكسانند، و خون كسى رنگین تر از دیگرى نیست.
✅ #قصاص، در ادیان پیشین هم بوده است.
✅ #صدقه، تنها انفاق مالى نیست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعى صدقه است.
✅ عفو ما از #مجرم، عفو الهى را به دنبال دارد.
✅ در #اسلام همراه مسایل كیفرى، مسایل اخلاقى هم مطرح است.
✅ جریمه ى مالى و زندان، به تنهایى نمى تواند عاملى براى بازداشتن #مجرم از جرم باشد.
✅ اگر حكم خدا جارى نشود، ظلم جامعه را فرا مى گیرد. البتّه میان زن ومرد در حكم قصاص، تفاوت هاى حكیمانه اى در كتب فقهى بیان شده است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ۸۹۷
✅ إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ يَهْدِى لِلَّتِى هِىَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّٰلِحَٰتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً. و َأَنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً (اسراء/۹-۱۰)
🔹همانا این قرآن به استوارترین راه، هدایت مىكند و به مؤمنانى كه كارهاى شایسته انجام مىدهند، بشارت مىدهد كه برایشان پاداش بزرگى است. و آنان كه به آخرت ایمان نمىآورند، برایشان عذابى دردناک، آماده كردهایم.
🔸جملهى «یَهدى للّتى هى اقوم» را دو گونه مىتوان معنا كرد:
الف: قرآن به پایدارترین شیوه هدایت مىكند.
ب: قرآن استوارترین ملّتها و امّتها را هدایت مىكند.
🔸از آیه ۹ تا آیه ۳۸ سوره اسراء، مطالب اساسی و معارف حقیقی و دستورات الاهی بیان شده که از حکمت های خداست: ذلک ممّا اوحی الیک ربّک من الحکمة(آیه ۳۹) لازم است این آیات را یکبار دیگر از این منظر مطالعه کنیم. قرآن به آیین، قوانین و راهی راهنمایی میکند که پابرجاترین و صافترین راههاست، چرا که عقایدی را ارائه می کند که روشن و خالی از خرافات است و هماهنگی بین عقیده، عمل و عالم طبیعت برقرار میکند و همه را به سوی خدا میخواند.
🔸در برخی احادیث، روایت شده که مقصود از هدایت قرآن به راه استوارتر و صافتر، همان راهنمایی به سوی امام معصوم(ع) یا ولایت است.(البته این احادیث به مصداق کامل و برتر هدایت اشاره میکند)
🔸در آیه ۹، تعبیر بشارت و مژده در مورد پاداش بزرگ مؤمنان بهکار رفته است و در آیه ۱۰، در مورد عذاب غیر مؤمنان، ذکر شده است! پاداش بزرگ مؤمنان و عذاب دردناک غیرمؤمنان، تعبیری گسترده است و شامل هر گونه پاداش و کیفر معنوی و مادی، جسمی و روحی میشود.
🔸طبق آیه ۹، شرط استفاده از بشارتهای قرآن، «مؤمن بودن» است:
عروس حضرت قرآن، نقاب آنگه براندازد
که دار ملک ایمان را، مجرّد بیند از غوغا
❇️ از پيامهای آیات
▫️خرافات و اوهام در منطق استوار قرآن راه ندارد. «یَهدى للّتى هى اقوم»
▫️قرآن تنها كتابى است كه قوانین ابدى و ثابت دارد. «یَهدى للّتى هى اقوم»
▫️دریافت اجر به ایمان و عمل نیاز دارد، «المؤمنین الّذین یعملون الصالحات» ولى براى دوزخى شدن، كفر به تنهایى كافى است. «الّذین لایؤمنون... لهم عذاباً»
▫️عذاب الهى از هم اكنون آماده است. «اَعتَدنا»
▫️بیم و امید در كنار هم باید باشد. «أجراً كبیراً... عذاباً الیماً»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh