eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 در محضر قرآن کریم/ ۸۹۷ ✅ إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ يَهْدِى لِلَّتِى هِىَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّٰلِحَٰتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً. و َأَنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً (اسراء/۹-۱۰) 🔹همانا این قرآن به استوارترین راه، هدایت مى‌كند و به مؤمنانى كه كارهاى شایسته انجام مى‌دهند، بشارت مى‌دهد كه برایشان پاداش بزرگى است. و آنان كه به آخرت ایمان نمى‌آورند، برایشان عذابى دردناک، آماده كرده‌ایم. 🔸جمله‌ى «یَهدى للّتى هى اقوم» را دو گونه مى‌توان معنا كرد: الف: قرآن به پایدارترین شیوه هدایت مى‌كند. ب: قرآن استوارترین ملّت‌ها و امّت‌ها را هدایت مى‌كند. 🔸از آیه ۹ تا آیه ۳۸ سوره اسراء، مطالب اساسی و معارف حقیقی و دستورات الاهی بیان شده که از حکمت ‌های خداست: ذلک ممّا اوحی الیک ربّک من الحکمة(آیه ۳۹) لازم است این آیات را یک‌بار دیگر از این منظر مطالعه کنیم. قرآن به آیین، قوانین و راهی راه‌نمایی می‌کند که پابرجاترین و صاف‌ترین راه‌هاست، چرا که عقایدی را ارائه می کند که روشن و خالی از خرافات است و هماهنگی بین عقیده، عمل و عالم طبیعت برقرار می‌کند و همه را به سوی خدا می‌خواند. 🔸در برخی احادیث، روایت شده که مقصود از هدایت قرآن به راه استوار‌تر و صاف‌تر، همان راه‌نمایی به سوی امام معصوم(ع) یا ولایت است.(البته این احادیث به مصداق کامل و برتر هدایت اشاره می‌کند) 🔸در آیه ۹، تعبیر بشارت و مژده در مورد پاداش بزرگ مؤمنان به‌کار رفته است و در آیه ۱۰، در مورد عذاب غیر مؤمنان، ذکر شده است! پاداش بزرگ مؤمنان و عذاب دردناک غیرمؤمنان، تعبیری گسترده است و شامل هر گونه پاداش و کیفر معنوی و مادی، جسمی و روحی می‌شود. 🔸طبق آیه ۹، شرط استفاده از بشارت‌های قرآن، «مؤمن بودن» است: عروس حضرت قرآن، نقاب آن‌گه براندازد که دار ملک ایمان را، مجرّد بیند از غوغا ❇️ از پيام‌های آیات ▫️خرافات و اوهام در منطق استوار قرآن راه ندارد. «یَهدى للّتى هى اقوم» ▫️قرآن تنها كتابى است كه قوانین ابدى و ثابت دارد. «یَهدى للّتى هى اقوم» ▫️دریافت اجر به ایمان و عمل نیاز دارد، «المؤمنین الّذین یعملون الصالحات» ولى براى دوزخى شدن، كفر به تنهایى كافى است. «الّذین لایؤمنون... لهم عذاباً» ▫️عذاب الهى از هم اكنون آماده است. «اَعتَدنا» ▫️بیم و امید در كنار هم باید باشد. «أجراً كبیراً... عذاباً الیماً» کانال 👇 @Targomeh
🔴 مصادیق خیر ✅ در قرآن کریم، برای «خیر» مصادیق مختلفی ذکر شده‌است، از جمله: روزه(بقره/۱۸۴)، انفاق(بقره/۲۱۵)، صلح و آشتی(نساء/۱۲۸)، تقوا(اعراف/۲۶)، رحمت الهی(زخرف/۳۲)، حکمت پروردگار(بقره/۲۶۹)، توبه(توبه/۷۴)، ترک دادوستد و رفتن به نماز جمعه(جمعه/۹)، رزق الهی(طه/۷۳)، جهاد(بقره/۲۱۶)، بهشت (آل‌عمران/۱۵)، مغفرت (آل‌عمران/۱۵۷) و ... 🔹انسان‌ها، نسبت به خیر و انجام دادن کار خیر، متفاوت هستند، از جمله: 🔹بعضی نسبت به خیر، بخیل هستند: اشحّة علی الخیر(احزاب/۱۹) 🔹برخی نسبت به خیر، منّاع هستند: منّاع الخیر معتد اثیم(قلم/۱۲) 🔹بعضی کار خیر انجام می‌دهند: و ما تفعلوا من خیر فان الله به علیم(بقره/۲۱۵) 🔹بعضی مردم را به خیر دعوت می‌کنند: و لتکن منکم یدعون الی الخیر(آل‌عمران/۱۰۴) 🔹بعضی به سوی خیر، سرعت دارند: انهم کانوا یسارعون فی الخیرات(انبیاء/۹۰) 🔹برخی در خیر، سبقت هم می‌گیرند: فاستبقوا الخیرات(مائده/۴۸) 🔹بعضی وجودشان، خیر است؛ هم‌چون انبیای الاهی: و اذکر عبادنا ابراهیم و اسحق و ... کلّ من الاخیار(ص/۴۸) 🔹بعضی، ستون و اساس خیر هستند؛ ⬅️ وجود مبارک حضرت مهدی(عج) از مصادیق بارز این آیه هستند: بقیت الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین...(هود/۸۹) ⬅️ هم‌چنین سایر ائمه معصومین علیهم السلام که در زیارت جامعه می‌خوانیم: انتم دعائم الاخیار. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸.... ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لاَ يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَطَؤُونَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلاَ يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (/١٢٠) ⚡️ترجمه : زيرا هيچ گونه تشنگى، رنج و گرسنگى در راه خدا به آنان نمى رسد و هيچ گامى در جايى كه كافران را به خشم آورد برنمى دارند وهيچ چيزى از دشمن به آنان نمى رسد، مگر آنكه براى آنان به پاداش اينها عمل صالح نوشته مى شود. قطعاً خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نمى كند. 🔴 مسلمانان بايد در راه اطاعت خدا، آماده ى تحمّل هر سختى و فشارى باشند. ⭐️تمام سختی ها و گرسنگی و تشنگی هایی که در طول این ماه مبارک، متحمل شدید، نزد خدا ثبت شده و موجب اجر است. ☘تحمل سختی ها بخاطر خدا، انسان را به درجه ی محسنین می رساند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 مراقب حرفها و نیت هایمان باشیم. 🍂 🔶وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (ملک/١٣) ⚡️ترجمه : گفتارتان را پنهان كنيد يا آشكار سازيد، (تفاوتى ندارد) همانا او به آنچه در سينه هاست آگاه است. ❌ريا و نفاق را كنار بگذاريم چراكه خدا به باطن ها آگاه است. 💥پنهان بودن، در علم عميق خداوند، اثرى ندارد. او تمام نيّت ها و راز دل ها را مى داند. 🍁توجه به این که خدا از دلها خبردارد، عاملی برای اصلاح قول ها و رفتارهاست. ♡♥ کانال 👇 @Targomeh
🌺 🍂 آخرت را بر دنیا ترجیح دهید. 🍂 🔶وَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَزِينَتُهَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَي أَفَلَا تَعْقِلُونَ (قصص/۶٠) ⚡️ترجمه : و آنچه به شما داده شده، بهره ى زندگى دنيا و زينت آن است (كه فانى و زودگذر است)، در حالى كه آنچه نزد خداست، بهتر و پايدارتر است. پس آيا نمى انديشيد؟! 💥نعمت هاى دنيوى، محدود و آمیخته با مشکلات است؛ ولى پاداش الهى، نامحدود و غير قابل تصوّر است. 💥نعمتهای دنیوی، موقت است؛ ولی پاداش های الهی، ابدی و ماندگار است. ❌هركس باقى را فداى فانى، و بهره ى ناب را با لذّات آميخته با مشكلات عوض كند، در حقيقت عاقل نیست کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🌎 « ورَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ » (انشراح/4) و نام ترا بلندآوازه گردانيديم. 💥محبوبیّتِ«اسم محمّد»در بریتانیا Muhammad the most popular ➣محمّد محبوب‌ترین نام در بریتانیاست! ➣صدای اشهد ان (اذان) در جای‌جای جهان، حتی در دانشگاه‌های آمریکا هم بلند است! Why We Need the Islamic Call to Prayer at American Universities کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗📗 🌏 🟫جهان در زبان فارسى به معناى ، کیهان و که شامل همه آفریده‌ها مى‌شود . 🟩 معادل عربى آن « » است که گاه به معناى عام مخلوقات بوده و گاه دلالت جزئى یافته، بر مخلوقات در گستره زمانی یک قرن می کند . 🟫و گاهی نیز دلالت جزئی یافته ، بر گروهی از آفریدگان هم گونه در یک اطلاق می شود . 🟩تعریف هایی که برای ارائه شده ، بیشتر نوع نگاه صاحبان آنها و عالم بوده‌اند . 🟫 در این تعریف‌ها به همه هستی به جز خدای متعالی ، نخستین چیزی که همه را در بر گرفت ، مجموع طبیعی بسیط و دسته هایی از موجودات متجانس ، همه ، یا آسمان و زمین و آنچه میان آنهاست ، تعریف شده است . 🟩واژه پژوهان قرآنی و مفسران در تعیین مصداقی عالم ، اختلاف دارند ؛ برخی آن را شامل هر موجودی جز می دانند . 🟫بعضی با به برخی از آیات ، عالم را شامل مجموعه افلاک و همه آنها دانسته اند ؛ یعنی آسمان و زمین و آنچه میان آنهاست . 🟩گروهی دیگر آن را محدودتر کرده‌اند ؛ در روایتی از ابن عباس و سعید بن جبیر و مجاهد نقل شده است که ، جن و انس هستند . 🟫 برخی دیگر با کاربرد عالم در موجودات ذوی العقول ، ملائکه و شیاطین را نیز بر این دو ، افزوده اند. 🟩 برخلاف های پیشین ، برخی با توجه به کاربرد صیغه جمع این واژه ( ) و به کار نرفتن مفرد آن در قرآن ، معتقدند که هر از موجودات ، یک عالم هستند ؛ مانند عالم آتش و عالم خاک . 🟫 ابوسعید خدری وهب بن منیه ، فتاده ، ابوحاتم رازی و ..... با اشاره به زیاد عالم ها از ۱۸ هزار تا ۴۰ هزار معتقدند از شرق تا غرب آن یکی از این عالم هاست . 🟩 بر خلاف پیشین ،‌ برخی از واژه پژوهان بر این باورند که واژه عالم به صورت همه موجودات را شامل می‌شود ؛ اما اگر به صورت جمع سالم ( ) باشد ، تنها شامل موجودات با شعور خواهد شد و عالم و نبات و حیوان را در بر نخواهد گرفت . پایان کانال 👇 @Targomeh
5.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۴۶ وَقَفَّيْنَا عَلَىٰ آثَارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ ﴿٤٦﴾ و به دنبال پیامبران گذشته، عیسی بن مریم را درآوردیم در حالی که تصدیق کننده تورات پیش از خود بود، و انجیل را که در آن هدایت و نور است به او عطا کردیم و آن هم تصدیق کننده تورات پیش از خود، و برای پرهیزکاران هدایت و موعظه بود. (۴۶) کانال 👇 @Targomeh