❇️ پس از یک ماه روزهداری، از فاطرمان چه بخواهیم؟
🔹فَطَر یعنی: شکافت و گشود. سازمان بسیار منظّمی را تأسیس کرد: فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ (أنعام/۷۹) الَّذي فَطَرَني (هود/۵۱) فَسَيَقُولُونَ مَنْ يُعيدُنا؟ قُلِ: الَّذي فَطَرَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ (إسراء/۵۱) قالُوا: لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلى ... الَّذي فَطَرَنا (طه/۷۲) فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها (روم/۳۰) الَّذي فَطَرَني فَإِنَّهُ سَيَهْدينِ (زخرف/۲۷). فاطر: مؤسّس؛ رَبِّ ... (أنتَ). فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ .... (یوسف/۱۰۱)
🔸پس از اینکه یک ماه «مهمترین مجاری تعلّقات ظاهری» (دهان، چشم، زبان، شهوت، ...) خود را از «خودخواهی» رها کردیم و با تکرار سی بار «صیام = بستن با دستور» و «إفطار = گشودن با اجازه»، «عاقلانه» و «مؤمنانه»، آنها را تحت فرمان الهی در آوردیم و با پرهیز از «مبطلات روزه» در واقع «مجاری نفوذ شیطان» را بستیم و «مجاری تعلّقات باطنی» (و ذهن و صدر و فؤاد و قلب) خود را هم پاکسازی کرده و تحت «ولایت الهی» درآوردیم، یعنی؛ توفیق پیدا کردیم به «اصل فطرت» خود (که پاک بوده)، بازگشته و مجدداً «متولّد» شویم. پس مجازیم این «عید و بازگشت» را «جشن» بگیریم و از خالق و فاطرمان، «پاداش» بخواهیم.
⬅️ اما از خالق و فاطر و مالک و رازق و اربابمان چه بخواهیم؟
🔸باید ۹ بار (در دو رکعت نماز عید)، این ۵ مورد را از خالق متعال ملتمسانه تقاضا و زمینه و لیاقت و قابلیت و استحقاق و «ظرف إجابت» آنها را در خودمان فراهم سازیم:
▫️أن تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،
▫️اَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ،
▫️اَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ،
▫️اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ: خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ،
▫️اَعُوذُ بِکَ مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الْمُخْلِصوُنَ.
🔺خدایا! ما را برای این «تولد مجدد» و فراهم کردن «ظرف إجابت» این موارد، یاریمان کن.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 برکت و مبارک در قرآن
✅ مبارک چیزی است که در آن خیر است (خواه مادی باشد یا معنوی) و برکت یعنی فایدهٔ ثابت و در اصطلاح یعنی استقرار خیر از سوی خداوند و در لغت به معنای مطلق رشد و نمو، زیادت و فزونی، یا فزونی و کثرت در خیر است. گرچه همهی برکات از جانب خداست ولی از یک جهت میتوان آن را به دو قسم تقسیم کرد:
▫️برکات آسمانی یا معنوی که همان توجهات معنوی و رحمتهای الهی است که سبب گشایش و انبساط روح و وسعت قلبی و نورانیت باطنی و استفاضه از فیوضات الهی میشود.
▫️برکات زمینی، مادّی و حسّی که منشاء آنها از زمین است مانند: آب، خاک، هوا، اشجار، زراعات و حیوانات دریایی، صحرایی و هوایی و همهی آنچه مورد استفاده انسانها قرار میگیرد.
🔻در قرآن امور مختلفی به برکت و مبارک بودن توصیف شدهاست که نمونههایی از این آیات را در اینجا مرور میکنیم:
🔹ذات خداوند متعال؛ ذلکم الله ربکم فتبارک الله رب العالمین (غافر/۶۴)
🔸مکّه معظّمه؛ ان اول بیت وضع للناس للذی ببکة مبارکاً (آلعمران/۹۶)
🔹اطراف مسجد الاقصی؛ سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقضی الذی بارکنا حوله(اسراء/۱)
🔸باران آسمان؛ و نزلنا من السماء ماء مبارکاً(ق/۹)
🔹قرآن کریم؛ و هذا کتاب انزلنا مبارک(انعام/۹۲)
🔸حضرت عیسی(ع)؛ و جعلنی مبارکاً اینما کنت(مریم/۳۱)
🔹درخت؛ کانّها کوکب درّی یوقد من شجرة مبارکه زیتونه(نور/۳۵)
🔸سلام خداوند؛ فسلّموا علی انفسکم تحیّة من عندالله مبارکة طیبة(نور/۶۱)
🔹شب قدر؛ انا انزلنا فی لیلة مبارکة(دخان/۳)
🔸برکت در زمین و آسمان؛ و لو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض(اعراف/۹۶)
⬅️ البته برخی از این آیات دارای تفسیر و تأویل هست که میتوانید به کتب مربوط مراجعه نمایید.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📋#دائره_المعارف_قرآن_کریم📋
❇️ #اذن_الهى>
👈موارد کاربرد اذن الهى >
⬅️18. #پیشى_گرفتن_در_نیکىها
🟣گروهى از #بندگان خدا، به اذن او به سوى خوبىها شتافته و از دیگران #پیشى گرفتهاند: «... ومِنهُم سابِقٌ بِالخَیرتِ بِاِذنِ اللّهِ ...». ( فاطر ۳۲ )
⬅️19. #اطاعت_از_پیامبران
🟡خداوند هر #پیامبرى را که فرستاده، اطاعتش را به اذن خویش بر دیگران #واجب ساخته است:
« وما اَرسَلنا مِن رَسول اِلاّ لِیُطاعَ بِاِذنِ اللّهِ ... ». ( نساء ۶۴ )
🟣اطاعت #ذاتى ، مخصوص خداوند است و اطاعت از غیر خدا مانند #پیامبران ، باید با اجازه او باشد .
🟡 #اذن در این آیه ، به معنای اراده ، امر ، #توفیق و یاری نیز دانسته شده است .
⬅️20. #دعوت_پیامبر_اسلام
#به_سوى_خدا
🟣خداوند #پیامبر اکرم ( صلى الله علیه وآله ) را فرستاده است تا به اذن او انسانها را بهسوى #خداوند بخواند:
« وداعیًا اِلَى اللّهِ بِاِذنِهِ ...». ( احزاب ۴۶ )
⬅️21. #کار_کردن_جنیان_براى #سلیمان(علیه السلام)
🟡گروهى از #جنّیان به اذن پروردگار، به #سلیمان ( علیه السلام ) خدمت، و براى او #کار مىکردند:
«... ومِنَ الجِنِّ مَن یَعمَلُ بَینَ یَدَیهِ بِاِذنِ رَبِّهِ ...». ( سبأ ۱۲ )
🔹 پایان 🔹
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۴۵
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿٤٥﴾
و ما در تورات بر بنی اسرائیل لازم و مقرّر داشتیم که [در قانون قصاص] جان در برابر جان، و چشم در مقابل چشم، و بینی به عوض بینی، و گوش به جای گوش، و دندان در برابر دندان، و زخم ها را قصاصی است. و هر که از آن قصاص گذشت کند، پس آن گذشت کفّاره ای برای [خطاها و معاصیِ] اوست. و آنان که بر طبق آنچه خدا نازل کرده داوری نکنند، هم اینانند که ستمکارند. (۴۵)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٤٥)
-قصاص و گذشت!
اين آيه قسمت ديگرى از احكام جنايى و حدود الهى تورات را شرح مىدهد، و مىفرمايد : «ما در تورات قانون قصاص را مقرر داشتيم كه اگر كسى عمدا بيگناهى را به قتل برساند اولياى مقتول مىتوانند قاتل را در مقابل اعدام نمايند» (وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ) .
«و اگر كسى آسيب به چشم ديگرى برساند و آن را از بين ببرد او نيز مىتواند، چشم او را از بين ببرد» (وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ) .
«و همچنين در مقابل بريدن بينى، جايز است بينى جانى بريده شود» (وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ) .
«و نيز در مقابل بريدن گوش، بريدن گوش طرف، مجاز است» (وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ) .
«و اگر كسى دندان ديگرى را بشكند او مىتواند دندان جانى را در مقابل بشكند» (وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ) .
«و بطور كلى هر كس جراحتى و زخمى به ديگرى بزند، در مقابل مىتوان قصاص كرد» (وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ) .
بنابراين، حكم قصاص بطور عادلانه و بدون هيچ گونه تفاوت از نظر نژاد و طبقۀ اجتماعى و طايفه و شخصيت اجرا مىگردد.
ولى براى آن كه اين توهم پيش نيايد كه خداوند قصاص كردن را الزامى شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال اين حكم مىفرمايد: «اگر كسى از حق خود بگذرد و عفو و بخشش كند، كفارهاى براى گناهان او محسوب مىشود، و به همان نسبت كه گذشت به خرج داده خداوند از او گذشت مىكند» (فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفّارَةٌ لَهُ) .
و در پايان آيه مىفرمايد: «كسانى كه بر طبق حكم خداوند، داورى نكنند ستمگرند» (وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ) .
چه ظلمى از اين بالاتر كه ما گرفتار احساسات و عواطف كاذبى شده و از شخص قاتل به بهانۀ اين كه خون را با خون نبايد شست بكلى صرف نظر كنيم!
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 520
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_676
🌹 #آیه_۴۵ #سوره_مائده
🌸 وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنفَ بِالْأَنفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالمُونَ
🍀 ترجمه: و در آن (تورات) برایشان مقرر کردیم كه (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بینى در برابر بینى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان باشد و همه ى زخم ها قصاص است. پس هر كه آن را صدقه دهد، كفّاره ى گناهانش محسوب شود و كسانى كه به آنچه خدا نازل فرموده حكم نكنند، پس آنان همان ستمگرانند.
🌷 #كَتَبْنَا: نوشتیم، مقرر کردیم
🌷 #النَّفْسِ: جان
🌷 #الْعَيْن: چشم
🌷 #الْأَنْف: بینی
🌷ِ #الْأُذُن: گوش
🌷 #السِّنِّ: دندان
🌷 #الْجُرُوح: زخم ها
🌷 #قِصَاص: مقابله به مثل در جنایت عمدی. قص و قصص به معنی تعقیب است چون انتقام در تعقیب جنایت است لذا آن را قصاص گفته اند.
🌷 #تَصَدَّقَ: صدقه دهد
🌷 #كَفَّارَة: کفاره گناه - کفاره گناه یعنی عملی است که گناه را پوشانیده و از بین می برد.
🌸 اين آيه قسمتی از احكام قصاص و حدود الهى تورات را شرح مى دهد، که می فرماید: در تورات قانون #قصاص را مقرّر داشتيم كه اگر كسى عمداً بی گناهى را به قتل برساند اولياى مقتول مى توانند قاتل را در مقابل اعدام نمايند» « وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ: و در آن برایشان مقرر کردیم که جان در برابر جان قصاص است. » منظور از فیها (در آن) تورات می باشد.در #تورات آمده که اگر کسی به طور عمد بی گناهی را به قتل برساند اولیای مقتول می توانند قاتل را در مقابل اعدام نمایند.
🌸 و اگر كسى عمدا آسيب به چشم ديگرى برساند و آن را از بين ببرد او نيز مى تواند، چشم او را از بين ببرد «وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ: #چشم در برابر چشم. و همچنين اگر کسی عمدا به بينى کسی آسیب برساند، جايز است بينى جانى هم آسیب دیده شود. « وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ: و #بینی در برابر بینی » و نيز در مقابل بريدن گوش، بريدن گوش طرف، مجاز است» « وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ: و #گوش در برابر گوش » و اگر كسى دندان ديگرى را عمدا بشكند او مىتواند دندان جانى را در مقابل بشكند « وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ: و #دندان در برابر دندان »
🌸 و بطور كلى هر كسی جراحت و زخمى به ديگرى بزند، در مقابل مىتوان #قصاص كرد «وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ: و همه ی زخم ها قصاص است» بنابراين، حكم قصاص بطور عادلانه و بدون هيچ گونه تفاوت از نظر نژاد و طبقه اجتماعى و طايفه و شخصيّت اجرا مى گردد. ولى براى آن كه اين توهّم پيش نيايد كه خداوند قصاص كردن را الزامى شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال اين حكم مى فرمايد: « فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفّارَةٌ لَهُ: پس هر که آن را صدقه دهد، کفاره ی گناهانش محسوب شود. » منظور از #صدقه در اینجا یعنی عفو کند. و در پايان آيه مى فرمايد: « وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ: و کسانی که به آنچه خدا نازل فرموده حکم نکنند، پس آنان همان ستمگرانند» اینهایی که بیان شد در تورات آمده و #دیه نیست، مجرم یا قصاص مى شود یا عفو. امّا در #اسلام، دیه به عنوان راه سوّم مطرح است.
🔹 پيام های آیه ۴۵ سوره مائده 🔹
✅ همه ى انسان ها، از هر نژاد و قبیله، فقیر و غنى، در مقابل قانون یكسانند، و خون كسى رنگین تر از دیگرى نیست.
✅ #قصاص، در ادیان پیشین هم بوده است.
✅ #صدقه، تنها انفاق مالى نیست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعى صدقه است.
✅ عفو ما از #مجرم، عفو الهى را به دنبال دارد.
✅ در #اسلام همراه مسایل كیفرى، مسایل اخلاقى هم مطرح است.
✅ جریمه ى مالى و زندان، به تنهایى نمى تواند عاملى براى بازداشتن #مجرم از جرم باشد.
✅ اگر حكم خدا جارى نشود، ظلم جامعه را فرا مى گیرد. البتّه میان زن ومرد در حكم قصاص، تفاوت هاى حكیمانه اى در كتب فقهى بیان شده است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ۸۹۷
✅ إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ يَهْدِى لِلَّتِى هِىَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّٰلِحَٰتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً. و َأَنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً (اسراء/۹-۱۰)
🔹همانا این قرآن به استوارترین راه، هدایت مىكند و به مؤمنانى كه كارهاى شایسته انجام مىدهند، بشارت مىدهد كه برایشان پاداش بزرگى است. و آنان كه به آخرت ایمان نمىآورند، برایشان عذابى دردناک، آماده كردهایم.
🔸جملهى «یَهدى للّتى هى اقوم» را دو گونه مىتوان معنا كرد:
الف: قرآن به پایدارترین شیوه هدایت مىكند.
ب: قرآن استوارترین ملّتها و امّتها را هدایت مىكند.
🔸از آیه ۹ تا آیه ۳۸ سوره اسراء، مطالب اساسی و معارف حقیقی و دستورات الاهی بیان شده که از حکمت های خداست: ذلک ممّا اوحی الیک ربّک من الحکمة(آیه ۳۹) لازم است این آیات را یکبار دیگر از این منظر مطالعه کنیم. قرآن به آیین، قوانین و راهی راهنمایی میکند که پابرجاترین و صافترین راههاست، چرا که عقایدی را ارائه می کند که روشن و خالی از خرافات است و هماهنگی بین عقیده، عمل و عالم طبیعت برقرار میکند و همه را به سوی خدا میخواند.
🔸در برخی احادیث، روایت شده که مقصود از هدایت قرآن به راه استوارتر و صافتر، همان راهنمایی به سوی امام معصوم(ع) یا ولایت است.(البته این احادیث به مصداق کامل و برتر هدایت اشاره میکند)
🔸در آیه ۹، تعبیر بشارت و مژده در مورد پاداش بزرگ مؤمنان بهکار رفته است و در آیه ۱۰، در مورد عذاب غیر مؤمنان، ذکر شده است! پاداش بزرگ مؤمنان و عذاب دردناک غیرمؤمنان، تعبیری گسترده است و شامل هر گونه پاداش و کیفر معنوی و مادی، جسمی و روحی میشود.
🔸طبق آیه ۹، شرط استفاده از بشارتهای قرآن، «مؤمن بودن» است:
عروس حضرت قرآن، نقاب آنگه براندازد
که دار ملک ایمان را، مجرّد بیند از غوغا
❇️ از پيامهای آیات
▫️خرافات و اوهام در منطق استوار قرآن راه ندارد. «یَهدى للّتى هى اقوم»
▫️قرآن تنها كتابى است كه قوانین ابدى و ثابت دارد. «یَهدى للّتى هى اقوم»
▫️دریافت اجر به ایمان و عمل نیاز دارد، «المؤمنین الّذین یعملون الصالحات» ولى براى دوزخى شدن، كفر به تنهایى كافى است. «الّذین لایؤمنون... لهم عذاباً»
▫️عذاب الهى از هم اكنون آماده است. «اَعتَدنا»
▫️بیم و امید در كنار هم باید باشد. «أجراً كبیراً... عذاباً الیماً»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 مصادیق خیر
✅ در قرآن کریم، برای «خیر» مصادیق مختلفی ذکر شدهاست،
از جمله: روزه(بقره/۱۸۴)، انفاق(بقره/۲۱۵)، صلح و آشتی(نساء/۱۲۸)، تقوا(اعراف/۲۶)، رحمت الهی(زخرف/۳۲)،
حکمت پروردگار(بقره/۲۶۹)، توبه(توبه/۷۴)، ترک دادوستد و رفتن به نماز جمعه(جمعه/۹)،
رزق الهی(طه/۷۳)، جهاد(بقره/۲۱۶)، بهشت (آلعمران/۱۵)، مغفرت (آلعمران/۱۵۷) و ...
🔹انسانها، نسبت به خیر و انجام دادن کار خیر، متفاوت هستند، از جمله:
🔹بعضی نسبت به خیر، بخیل هستند: اشحّة علی الخیر(احزاب/۱۹)
🔹برخی نسبت به خیر، منّاع هستند: منّاع الخیر معتد اثیم(قلم/۱۲)
🔹بعضی کار خیر انجام میدهند: و ما تفعلوا من خیر فان الله به علیم(بقره/۲۱۵)
🔹بعضی مردم را به خیر دعوت میکنند: و لتکن منکم یدعون الی الخیر(آلعمران/۱۰۴)
🔹بعضی به سوی خیر، سرعت دارند: انهم کانوا یسارعون فی الخیرات(انبیاء/۹۰)
🔹برخی در خیر، سبقت هم میگیرند: فاستبقوا الخیرات(مائده/۴۸)
🔹بعضی وجودشان، خیر است؛ همچون انبیای الاهی: و اذکر عبادنا ابراهیم و اسحق و ... کلّ من الاخیار(ص/۴۸)
🔹بعضی، ستون و اساس خیر هستند؛
⬅️ وجود مبارک حضرت مهدی(عج) از مصادیق بارز این آیه هستند: بقیت الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین...(هود/۸۹)
⬅️ همچنین سایر ائمه معصومین علیهم السلام که در زیارت جامعه میخوانیم: انتم دعائم الاخیار.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
-در راه خدا با کسانی که با شما میجنگند، نبرد کنید.
📚سوره #بقره - ۱۹۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔸.... ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لاَ يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَطَؤُونَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلاَ يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
(#توبه/١٢٠)
⚡️ترجمه :
زيرا هيچ گونه تشنگى، رنج و گرسنگى در راه خدا به آنان نمى رسد و هيچ گامى در جايى كه كافران را به خشم آورد برنمى دارند وهيچ چيزى از دشمن به آنان نمى رسد، مگر آنكه براى آنان به پاداش اينها عمل صالح نوشته مى شود.
قطعاً خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نمى كند.
🔴 مسلمانان بايد در راه اطاعت خدا، آماده ى تحمّل هر سختى و فشارى باشند.
⭐️تمام سختی ها و گرسنگی و تشنگی هایی که در طول این ماه مبارک، متحمل شدید، نزد خدا ثبت شده و موجب اجر است.
☘تحمل سختی ها بخاطر خدا، انسان را به درجه ی محسنین می رساند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍂 مراقب حرفها و نیت هایمان باشیم. 🍂
🔶وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
(ملک/١٣)
⚡️ترجمه :
گفتارتان را پنهان كنيد يا آشكار سازيد، (تفاوتى ندارد) همانا او به آنچه در سينه هاست آگاه است.
❌ريا و نفاق را كنار بگذاريم چراكه خدا به باطن ها آگاه است.
💥پنهان بودن، در علم عميق خداوند، اثرى ندارد. او تمام نيّت ها و راز دل ها را مى داند.
🍁توجه به این که خدا از دلها خبردارد، عاملی برای اصلاح قول ها و رفتارهاست.
♡♥
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌺#سبک_زندگی_قرآنی
🍂 آخرت را بر دنیا ترجیح دهید. 🍂
🔶وَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَزِينَتُهَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَي أَفَلَا تَعْقِلُونَ
(قصص/۶٠)
⚡️ترجمه :
و آنچه به شما داده شده، بهره ى زندگى دنيا و زينت آن است (كه فانى و زودگذر است)، در حالى كه آنچه نزد خداست، بهتر و پايدارتر است. پس آيا نمى انديشيد؟!
💥نعمت هاى دنيوى، محدود و آمیخته با مشکلات است؛ ولى پاداش الهى، نامحدود و غير قابل تصوّر است.
💥نعمتهای دنیوی، موقت است؛ ولی پاداش های الهی، ابدی و ماندگار است.
❌هركس باقى را فداى فانى، و بهره ى ناب را با لذّات آميخته با مشكلات عوض كند، در حقيقت عاقل نیست
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🌎 #پیشگویی_قرآن
➣ #عالمگیر_شدن_پیامبر
« ورَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ » (انشراح/4)
و نام ترا بلندآوازه گردانيديم.
💥محبوبیّتِ«اسم محمّد»در بریتانیا
Muhammad the most popular
➣محمّد محبوبترین نام در بریتانیاست!
➣صدای اشهد ان #محمدا_رسولالله (اذان) در جایجای جهان، حتی در دانشگاههای آمریکا هم بلند است!
Why We Need the Islamic Call to Prayer at American Universities
#صدقاللهالعليالعظیم
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📗#دائره_المعارف_قرآن_کریم📗
🌏 #جهان
🟫جهان در زبان فارسى به معناى #گیتى، کیهان و #دنیاست که شامل همه آفریدهها مىشود .
🟩 معادل عربى آن « #عالَم » است که گاه به معناى عام مخلوقات بوده و گاه دلالت جزئى #زمانى یافته، بر مخلوقات در گستره زمانی یک قرن #صدق می کند .
🟫و گاهی نیز دلالت جزئی #مکان یافته ، بر گروهی از آفریدگان هم گونه در یک #مکان اطلاق می شود .
🟩تعریف هایی که برای #عالم ارائه شده ، بیشتر #حکایتگر نوع نگاه صاحبان آنها و عالم بودهاند .
🟫 در این تعریفها #عالم به همه هستی به جز خدای متعالی ، نخستین چیزی که همه #هستی را در بر گرفت ، مجموع #اجسام طبیعی بسیط و دسته هایی از موجودات متجانس ، همه #مخلوقات ، یا آسمان و زمین و آنچه میان آنهاست ، تعریف شده است .
🟩واژه پژوهان قرآنی و مفسران در تعیین #گستره مصداقی عالم ، اختلاف دارند ؛ برخی آن را شامل هر موجودی جز #خدا می دانند .
🟫بعضی با #تمسک به برخی از آیات ، عالم را شامل مجموعه افلاک و همه #محتویات آنها دانسته اند ؛ یعنی آسمان و زمین و آنچه میان آنهاست .
🟩گروهی دیگر #معنای آن را محدودتر کردهاند ؛ در روایتی از ابن عباس و سعید بن جبیر و مجاهد نقل شده است که #عالمین ، جن و انس هستند .
🟫 برخی دیگر با #اختصاص کاربرد عالم در موجودات ذوی العقول ، ملائکه و شیاطین را نیز بر این دو #مصداق ، افزوده اند.
🟩 برخلاف #نظریه های پیشین ، برخی با توجه به کاربرد صیغه جمع این واژه ( #عالمین ) و به کار نرفتن مفرد آن در قرآن ، معتقدند که هر #صنفی از موجودات ، یک عالم هستند ؛ مانند عالم آتش و عالم خاک .
🟫 ابوسعید خدری وهب بن منیه ، فتاده ، ابوحاتم رازی و ..... با اشاره به #تعداد زیاد عالم ها از ۱۸ هزار تا ۴۰ هزار معتقدند #دنیا از شرق تا غرب آن یکی از این عالم هاست .
🟩 بر خلاف #دیدگاه پیشین ، برخی از واژه پژوهان بر این باورند که واژه عالم به صورت #مفرد همه موجودات را شامل میشود ؛ اما اگر به صورت جمع سالم ( #عالمون ) باشد ، تنها شامل موجودات با شعور خواهد شد و عالم #جماد و نبات و حیوان را در بر نخواهد گرفت .
پایان
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۴۶
وَقَفَّيْنَا عَلَىٰ آثَارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ ﴿٤٦﴾
و به دنبال پیامبران گذشته، عیسی بن مریم را درآوردیم در حالی که تصدیق کننده تورات پیش از خود بود، و انجیل را که در آن هدایت و نور است به او عطا کردیم و آن هم تصدیق کننده تورات پیش از خود، و برای پرهیزکاران هدایت و موعظه بود. (۴۶)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٤٦)
-در تعقيب آيات مربوط به تورات، در اين آيه اشاره به وضع انجيل كرده، مىگويد: «پس از رهبران و پيامبران پيشين، مسيح را مبعوث كرديم، در حالى كه (به حقانيت تورات اعتراف داشت و) نشانههاى او كاملا با نشانههايى كه تورات داده بود تطبيق مىكرد» (وَ قَفَّيْنا عَلى آثارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ) .
سپس مىگويد: «انجيل را در اختيار او گذاشتيم كه در آن هدايت و نور بود» (وَ آتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَ نُورٌ) .
اطلاق نور به اين دو كتاب در قرآن، ناظر به تورات و انجيل اصلى است. بار ديگر به عنوان تأكيد، روى اين مطلب تكيه مىكند كه «نه تنها عيسى بن مريم، تورات را تصديق مىكرد، بلكه انجيل كتاب آسمانى او نيز گواه صدق تورات بود» (وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ) .
و در پايان مىفرمايد: «اين كتاب آسمانى مايۀ هدايت و اندرز پرهيزكاران بود» (وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 521
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۴۷
وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿٤٧﴾
و باید اهل انجیل بر طبق آنچه خدا در آن نازل کرده داوری کنند، و آنان که بر طبق آنچه خدا نازل کرده داوری نکنند، هم اینانند که فاسق اند. (۴۷)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٤٧)
-آنها كه به قانون خدا حكم نمىكنند! پس از اشاره به نزول انجيل در آيات گذشته، در اين آيه مىفرمايد: «ما به اهل انجيل دستور داديم كه به آنچه خدا در آن نازل كرده است، داورى كنند» (وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فِيهِ) .
منظور اين است، كه ما پس از نزول انجيل بر عيسى (ع) به پيروان او دستور داديم كه به آن عمل كنند و طبق آن داورى نمايند.
و در پايان آيه، بار ديگر تأكيد مىكند: «كسانى كه بر طبق حكم خدا داورى نكنند فاسقند» (وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 521
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_677
🌹 #آیات_۴۶_۴۷ #سوره_مائده
🌸 وَقَفَّيْنَا عَلَى ءَاثَارِهِم بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَءَاتَيْناَهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَنُورٌ وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ (۴۶) وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (۴۷)
🍀 ترجمه: و به دنبال اثر آنان ( راه های پیموده شده پیامبران پیشین) عیسى پسر مریم را قرار دادیم در حالى كه تصدیق کننده تورات پیش از خود بود و به او انجیل عطا کردیم كه در آن هدایت و نور است و تصدیق كننده ى تورات پیش از خود است و برای متقین هدایت و موعظه است (۴۶) و باید اهل انجیل به آنچه خداوند در آن نازل كرده حکم كنند و کسانی كه به آنچه خدا نازل كرده حکم نكنند، پس آنان همان فاسقان هستند (۴۷)
🌷 #قَفَّيْنَا: از تقفیه یعنی چیزی را در دنبال چیزی آوردن می آید. قفینا یعنی به دنبال آنان فرستادیم.
🌷 #ءاثَارِهِمْ: آثار آنان- منظور از اثر علامتی است که به صاحب اثر دلالت دارد که در این آیه منظور شریعت ها و راه های پیموده شده پیامبران پیشین
🌷 #بَيْنَ_يَدَيْهِ: بین دستان او- کنایه از آنچه که پیش از او بوده است
🌷 #مُصَدِّقًا: تصدیق کننده
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و به دنبال آيات گذشته که درباره #تورات بوده، می باشد در اين آيه اشاره به وضع #انجيل كرده، مى فرماید: «وَ قَفَّيْنا عَلى ءاثارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ: و به دنبال آثار آنان (راه های پیموده شده پیامبران پیشین) عیسی پسر مریم را قرار دادیم در حالی که تصدیق کننده تورات پیش از خود بود» حرف ب که به کلمه عیسی چسبیده و بعیسی شده برای تأکید است. حضرت عیسی علیه السلام پا جای همان پیامبران پیشین گذاشت و همان هدف پیامبران پیشین را دنبال کرد.
🌸 سپس #قرآن می فرمايد: «وَ ءاتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَ نُورٌ: و به او انجیل عطا کردیم که در آن هدایت و نور است» بار ديگر به عنوان تأكيد، روى اين مطلب تكيه مى كند كه « وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ: و تصدیق کننده تورات پیش از خود است » و سپس مى فرمايد: « وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ: و برای متقین هدایت و موعظه است » یعنی اهل تقوا هدایت های ویژه تری را دریافت خواهند کرد. #قرآن، انجیل و تورات هر سه کتاب آسمانی هستند و هر سه در آن هدایت و نور است. البته انجیل و توراتی که اکنون است تحریف شده است. و منظور از #انجیل همان کتاب آسمانی که بر عیسی نازل شده و منظور از #تورات همان کتاب آسمانی که بر موسی نازل شده است.
🌸 پس از اشاره به نزول #انجيل، در ادامه مى فرمايد: « وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فِيهِ: و باید اهل انجیل به آنچه خداوند در آن نازل کرده حکم کنند » منظور اين است، كه ما پس از نزول انجيل بر حضرت عيسى علیه السلام به پيروان او دستور داديم كه به آن عمل كنند و طبق آن داورى نمايند. و بار ديگر تأكيد مى كند: « وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ: و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده حکم نکنند، پس آنان همان فاسقان هستند. »
🔹 پيام های آیات۴۶و۴۷سوره مائده
✅ انبیا و كتاب هاى آنان، همه از یک سرچشمه و براى یک هدف هستند و یكدیگر را تصدیق مى كنند.
✅ اگر چه #انبیا و كتاب هاى آسمانى براى هدایت همه مردم هستند، ولى تنها اهل تقوا در پرتو این نور، هدایت مى شوند.
✅ معیار شناخت #حق و #باطل در ادیان الهی، آن چیزی است که از جانب خدا نازل شده است.
✅ در #انجیل قوانین حکومتی وجود دارد.
✅ هر کسی به هر انگیزه ای بر اساس قانون الهی حکم نکند و یا از قضاوت حق کناره گیری نماید، فاسق است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽
⁉️#شبهه: چرا #نام_اهل_بیت عݪیهماݪسݪام در قرآݩ نیامده است؟!
✍🏻پاسخ↯
❶این «مطالبه» یك «مغالطه» است به نام existential fallacy↯
➢استنتاجي نامعتبر از {مقدماتِ غیروجودي} به نتیجهاي وجودي است.
اینکه {ذکرِ نام، شرطِ حقانیّت است} کجای قرآن اصل قرار گرفته است؟؟ اینچنین اصلی{مقدمهاي غیروجودي} است و استنتاج طبق آن نامعتبر است✘
❷#همهچیز در قرآݩ #نیامده و ایݩ به معناي عدمِـ حقانیتِ امر نیست! بلکه کلیّات بیان شده اما مصادیق و جزئیات آنها را پیامبر (ص) بیان فرموده؛
مثݪاً قرآن سفارش به {نماز} کرد اما {تعداد رکعات} آن را در "کلامِ رسوݪاݪݪّه ص" باید جستجو کرد؛ همان رسولي که قرآن فرمود {سخنش وحي الهیست}
قرآن اصل "امامت" را هم مکرراً تأیید کرد اما مصادیق آن را رسولالله معرفي فرمودهاند؛
کساني که این اشکال را ميتراشند به این دست آیات کافرند↯
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (حشر/7)
آنچه پيامبر براي شما آورده، بگيريد و آنچه شما را از آݩ بازداشته، ترك کنيد و از خدا پروا کنيد که خداوند، سختْڪيفر است.
❸اصلاً از دیدگاهِ قرآن معیارِ حقایت، ذڪر نام نیست! نام #فرعون و #ابلیس ذكر شده، اما هیچ فضیلت و تأییدي براي آنها محسوب نميشود🤚🏿
حالا هي بپرسند چرا نام پشه و شیطان آمد نام امامت نیامد ツ
❹اما دݪیݪ مهم، #حفظ_قرآن از شر کینه دشمناݩ اهݪ بیت عݪیهماݪسݪام است! یعني اگر دشمناݩ اهݪبیت صریحاً نام اماماݩ را ميدیدند بخاطر دشمني با ایشاݩ، در صدد ضربهزدݩ و حذف خود قرآݩ هم بر ميآمدند!
←همانطوري که وقتي رسولالله در مقام وصیّت ميخواستند امامان بعد از خودشان را معرفي فرمایند غاصبان، خودِ پیامبر را هم "هذیانگو" و "دروغگو" نامیدند و با ایشان مخالفت کردند!
حال اگر جبرئیل هم (بإذنالله) امامان را در قرآن معرفي ميکرد چه تضمیني وجود داشت که آورنده قرآن هم به "هذیانگو" و "دروغگو" بودن متهم نميشد؟! هییییییییچ!
➤پس ارادهي خدائي که وعدهي حفظ قرآنش را داده، بر این تعلق گرفت تا به "کیفیّتی معقولی" نازل شود که از این خطر مصون بماندꪜ
═══┅┄
❺#امتحاݩ مردم در رجوع به پیامبر و ائمهاطهار عݪیهماݪسݪام و پذیرش تفسیر و گفتار آناݩ؛ اینکه آیا مطیع تفسیر اهلبیت علیهمالسلام هستند یا خیر.
═══┅┄
❻اتفاقاً قرآن با زبان اشاره و کنایه، بارها اهلبیت علیهمالسلام را ستوده است؛ و اصلأ از نظر ادبي، زبان کنایه تأثیرگذاري بیشتري هم دارد↯
الْكِنَايَةُ أَبْلَغُ مِنَ التَّصْرِيحِ ꪜ
کنایه از تصریح، رساتر است
📓الإتقان-السيوطي ج3ص157
❼و اشارات فراوان قرآن به اهلبیت علیهمالسلام؛ فقط سیصد آیه در شأن امیرالمومنین علیهالسلام به اعتراف اهلسنت↯
➤"نزلت في عَلِيٍّ ثلاث مائة آية."
💥300آیه در شأن علي علیهالسلام نازل شد;
📓تاريخ الخلفاءجلد1صفحه134
📓تاريخ بغداد جلد7 صفحه185
📓تاريخ دمشق ج42 ص364
❽گیریم صراحتاً هم نام ائمه میآمد، باز هم دیوار حاشا بلند بود و عمریها میگفتند ثابت کنید منظور قرآن، صدها علیِ دیگر در طول تاریخ اسلام نبودهاست! از کجا معلوم همان عليست؟! (به همین راحتی که به 300آیه با تأیید پیامبر کافرند ツ)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚀آقای شکور #مسلمان_فضانورد اهل مالزی :من دو روز در #فضاروزه گرفتم!
«…وَأَن تَصُومُوا خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ»بقره- ۱۸۴ ✨«… روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید!» 🎓پروفسور الکسی سوفورین:
جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد داخلی استفاده می کند و آنها را مصرف می کند و مواد کثیف و عفونی که در جسم هست و ریشه و خمیره بیماری است، از بین می رود و بدین طریق #روزه_سبب_بهبودی_همه_بیماری ها است. از این رو جسم خود را به وسیله روزه از داخل نظیف و پاکیزه می کند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_شصت_دوم
🦋احترام به رزمندگان🦋
🍁سال دوم هجرت بود، كه جنگ بدر رخ داد، در اين جنگ كه در كنار چاه بدر اتفاق افتاد، مشركان ضربه سختى از ناحيه سپاه اسلام ديدند و مفتضحانه شكست خوردند.
در اين جنگ تعداد سپاه اسلام 313 نفر بود، ولى جمعيت سپاه دشمن از هزار نفر تجاوز مىكرد.
🌱مسلمانان در اين جنگ نابرابر، با از دست دادن 22 نفر شهيد (14 نفر از مهاجران و 8 نفر از انصار) و با كشتن 70 نفر از دشمن و اسير گرفتن هفتاد نفر از آنان، جنگ را به پايان رساندند.
در يكى از روزهاى جمعه، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با گروهى از مسلمين در صفه (سكوى بزرگ در كنار مسجدالنبى) نشسته بودند، به طورى كه جا تنگ بود.
عادت پيامبر اين بود كه به رزمندگان مسلمانى كه در جنگ بدر شركت كرده بودند، احترام فراوان مىكرد. در اين هنگام گروهى از رزمندگان بدر، وارد شدند.
🦋وقتى به نزديك رسيدند به پيامبر سلام كردند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پاسخ سلام آنها را داد.
سپس آنها به حاضران سلام كردند، آنها نيز پاسخ گفتند. رزمندگان همچنان سر پاى خود ايستاده بودند، تا حاضران به آنها جا بدهند ولى هيچكس از جايش تكان نخورد.
🌱اين موضوع، پيامبر را ناراحت كرد. به بعضى از كسانى كه اطراف آن حضرت نشسته بودند، فرمود: فلانى و فلانى، برخيزيد، به اين ترتيب چند نفر را از جا بلند كرد تا واردين بنشينند (و اين در حقيقت نوعى احترام مخصوص به مجاهدان آگاه بود، تا هميشه مسلمانان از مجاهدان مخلص تقدير و تشكر كنند.)
ولى اين موضوع بر آن چند نفر كه از جا بر خاستند، ناگوار آمد، به طورى كه آثارش در چهره آنان نمايان گشت.
🥀منافقان كه از هر فرصتى بر ضد اسلام استفاده مىكردند گفتند: پيامبر رسم عدالت را رعايت نكرد، كسانى را كه عاشقانه در كنار آن حضرت نشسته بودند، به خاطر افرادى كه بعداً وارد مجلس شدند، بلند كرد (آيا به راستى درست است كه عاشقان شيفته پيامبر به خاطر افرادى ديگر توهين گردند؟).
🌱اين سوء استفاده منافقان، ممكن بود در بعضى از افراد ناآگاه اثر سوء بگذارد. در رد آنها آيه 11 سوره مجادله نازل شد كه در آن آيه خداوند مىفرمايد:
📖يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِى الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَ إِذَا قِيلَ انشُزُوا فَانشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ؛
🍁اى كسانى كه ايمان آوردهايد، هنگامى كه به شما گفته شود: مجلس را وسعت بخشيد، (و به تازهواردان جا بدهيد) وسعت بخشيد، خداوند بهشت را براى شما وسعت مىبخشد. و هنگامى كه گفته شود برخيزيد، برخيزيد، خداوند ايمانآورندگان و بهرهمندان از علم و آگاهى را درجات عظيمى مىبخشد. و خداوند به آنچه انجام مىدهيد آگاه است.
🦋اشاره به اين كه: لازم است به پيشكسوتان در صحنههاى ايمان و جهاد و علم، احترام كنيد و در كارها به آنها اولويت بدهيد و هرگز آنها و فداكارى آنها را از ياد نبريد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰🎼 تلاوت سوره #فتح
آیات "۲۸ و ۲۹"
🎙قاری
احمد احمد نعینع
❇️تمامی حروف تهجی قرآن نیز در آیه #29 جمع آمده است🌿🌹🌿
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh