📗#دائره_المعارف_قرآن_کریم📗
🌏 #جهان
🟫جهان در زبان فارسى به معناى #گیتى، کیهان و #دنیاست که شامل همه آفریدهها مىشود .
🟩 معادل عربى آن « #عالَم » است که گاه به معناى عام مخلوقات بوده و گاه دلالت جزئى #زمانى یافته، بر مخلوقات در گستره زمانی یک قرن #صدق می کند .
🟫و گاهی نیز دلالت جزئی #مکان یافته ، بر گروهی از آفریدگان هم گونه در یک #مکان اطلاق می شود .
🟩تعریف هایی که برای #عالم ارائه شده ، بیشتر #حکایتگر نوع نگاه صاحبان آنها و عالم بودهاند .
🟫 در این تعریفها #عالم به همه هستی به جز خدای متعالی ، نخستین چیزی که همه #هستی را در بر گرفت ، مجموع #اجسام طبیعی بسیط و دسته هایی از موجودات متجانس ، همه #مخلوقات ، یا آسمان و زمین و آنچه میان آنهاست ، تعریف شده است .
🟩واژه پژوهان قرآنی و مفسران در تعیین #گستره مصداقی عالم ، اختلاف دارند ؛ برخی آن را شامل هر موجودی جز #خدا می دانند .
🟫بعضی با #تمسک به برخی از آیات ، عالم را شامل مجموعه افلاک و همه #محتویات آنها دانسته اند ؛ یعنی آسمان و زمین و آنچه میان آنهاست .
🟩گروهی دیگر #معنای آن را محدودتر کردهاند ؛ در روایتی از ابن عباس و سعید بن جبیر و مجاهد نقل شده است که #عالمین ، جن و انس هستند .
🟫 برخی دیگر با #اختصاص کاربرد عالم در موجودات ذوی العقول ، ملائکه و شیاطین را نیز بر این دو #مصداق ، افزوده اند.
🟩 برخلاف #نظریه های پیشین ، برخی با توجه به کاربرد صیغه جمع این واژه ( #عالمین ) و به کار نرفتن مفرد آن در قرآن ، معتقدند که هر #صنفی از موجودات ، یک عالم هستند ؛ مانند عالم آتش و عالم خاک .
🟫 ابوسعید خدری وهب بن منیه ، فتاده ، ابوحاتم رازی و ..... با اشاره به #تعداد زیاد عالم ها از ۱۸ هزار تا ۴۰ هزار معتقدند #دنیا از شرق تا غرب آن یکی از این عالم هاست .
🟩 بر خلاف #دیدگاه پیشین ، برخی از واژه پژوهان بر این باورند که واژه عالم به صورت #مفرد همه موجودات را شامل میشود ؛ اما اگر به صورت جمع سالم ( #عالمون ) باشد ، تنها شامل موجودات با شعور خواهد شد و عالم #جماد و نبات و حیوان را در بر نخواهد گرفت .
پایان
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۴۶
وَقَفَّيْنَا عَلَىٰ آثَارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ ﴿٤٦﴾
و به دنبال پیامبران گذشته، عیسی بن مریم را درآوردیم در حالی که تصدیق کننده تورات پیش از خود بود، و انجیل را که در آن هدایت و نور است به او عطا کردیم و آن هم تصدیق کننده تورات پیش از خود، و برای پرهیزکاران هدایت و موعظه بود. (۴۶)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٤٦)
-در تعقيب آيات مربوط به تورات، در اين آيه اشاره به وضع انجيل كرده، مىگويد: «پس از رهبران و پيامبران پيشين، مسيح را مبعوث كرديم، در حالى كه (به حقانيت تورات اعتراف داشت و) نشانههاى او كاملا با نشانههايى كه تورات داده بود تطبيق مىكرد» (وَ قَفَّيْنا عَلى آثارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ) .
سپس مىگويد: «انجيل را در اختيار او گذاشتيم كه در آن هدايت و نور بود» (وَ آتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَ نُورٌ) .
اطلاق نور به اين دو كتاب در قرآن، ناظر به تورات و انجيل اصلى است. بار ديگر به عنوان تأكيد، روى اين مطلب تكيه مىكند كه «نه تنها عيسى بن مريم، تورات را تصديق مىكرد، بلكه انجيل كتاب آسمانى او نيز گواه صدق تورات بود» (وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ) .
و در پايان مىفرمايد: «اين كتاب آسمانى مايۀ هدايت و اندرز پرهيزكاران بود» (وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 521
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۴۷
وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿٤٧﴾
و باید اهل انجیل بر طبق آنچه خدا در آن نازل کرده داوری کنند، و آنان که بر طبق آنچه خدا نازل کرده داوری نکنند، هم اینانند که فاسق اند. (۴۷)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٤٧)
-آنها كه به قانون خدا حكم نمىكنند! پس از اشاره به نزول انجيل در آيات گذشته، در اين آيه مىفرمايد: «ما به اهل انجيل دستور داديم كه به آنچه خدا در آن نازل كرده است، داورى كنند» (وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فِيهِ) .
منظور اين است، كه ما پس از نزول انجيل بر عيسى (ع) به پيروان او دستور داديم كه به آن عمل كنند و طبق آن داورى نمايند.
و در پايان آيه، بار ديگر تأكيد مىكند: «كسانى كه بر طبق حكم خدا داورى نكنند فاسقند» (وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 521
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_677
🌹 #آیات_۴۶_۴۷ #سوره_مائده
🌸 وَقَفَّيْنَا عَلَى ءَاثَارِهِم بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَءَاتَيْناَهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَنُورٌ وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ (۴۶) وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (۴۷)
🍀 ترجمه: و به دنبال اثر آنان ( راه های پیموده شده پیامبران پیشین) عیسى پسر مریم را قرار دادیم در حالى كه تصدیق کننده تورات پیش از خود بود و به او انجیل عطا کردیم كه در آن هدایت و نور است و تصدیق كننده ى تورات پیش از خود است و برای متقین هدایت و موعظه است (۴۶) و باید اهل انجیل به آنچه خداوند در آن نازل كرده حکم كنند و کسانی كه به آنچه خدا نازل كرده حکم نكنند، پس آنان همان فاسقان هستند (۴۷)
🌷 #قَفَّيْنَا: از تقفیه یعنی چیزی را در دنبال چیزی آوردن می آید. قفینا یعنی به دنبال آنان فرستادیم.
🌷 #ءاثَارِهِمْ: آثار آنان- منظور از اثر علامتی است که به صاحب اثر دلالت دارد که در این آیه منظور شریعت ها و راه های پیموده شده پیامبران پیشین
🌷 #بَيْنَ_يَدَيْهِ: بین دستان او- کنایه از آنچه که پیش از او بوده است
🌷 #مُصَدِّقًا: تصدیق کننده
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و به دنبال آيات گذشته که درباره #تورات بوده، می باشد در اين آيه اشاره به وضع #انجيل كرده، مى فرماید: «وَ قَفَّيْنا عَلى ءاثارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ: و به دنبال آثار آنان (راه های پیموده شده پیامبران پیشین) عیسی پسر مریم را قرار دادیم در حالی که تصدیق کننده تورات پیش از خود بود» حرف ب که به کلمه عیسی چسبیده و بعیسی شده برای تأکید است. حضرت عیسی علیه السلام پا جای همان پیامبران پیشین گذاشت و همان هدف پیامبران پیشین را دنبال کرد.
🌸 سپس #قرآن می فرمايد: «وَ ءاتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَ نُورٌ: و به او انجیل عطا کردیم که در آن هدایت و نور است» بار ديگر به عنوان تأكيد، روى اين مطلب تكيه مى كند كه « وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ: و تصدیق کننده تورات پیش از خود است » و سپس مى فرمايد: « وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ: و برای متقین هدایت و موعظه است » یعنی اهل تقوا هدایت های ویژه تری را دریافت خواهند کرد. #قرآن، انجیل و تورات هر سه کتاب آسمانی هستند و هر سه در آن هدایت و نور است. البته انجیل و توراتی که اکنون است تحریف شده است. و منظور از #انجیل همان کتاب آسمانی که بر عیسی نازل شده و منظور از #تورات همان کتاب آسمانی که بر موسی نازل شده است.
🌸 پس از اشاره به نزول #انجيل، در ادامه مى فرمايد: « وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فِيهِ: و باید اهل انجیل به آنچه خداوند در آن نازل کرده حکم کنند » منظور اين است، كه ما پس از نزول انجيل بر حضرت عيسى علیه السلام به پيروان او دستور داديم كه به آن عمل كنند و طبق آن داورى نمايند. و بار ديگر تأكيد مى كند: « وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ: و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده حکم نکنند، پس آنان همان فاسقان هستند. »
🔹 پيام های آیات۴۶و۴۷سوره مائده
✅ انبیا و كتاب هاى آنان، همه از یک سرچشمه و براى یک هدف هستند و یكدیگر را تصدیق مى كنند.
✅ اگر چه #انبیا و كتاب هاى آسمانى براى هدایت همه مردم هستند، ولى تنها اهل تقوا در پرتو این نور، هدایت مى شوند.
✅ معیار شناخت #حق و #باطل در ادیان الهی، آن چیزی است که از جانب خدا نازل شده است.
✅ در #انجیل قوانین حکومتی وجود دارد.
✅ هر کسی به هر انگیزه ای بر اساس قانون الهی حکم نکند و یا از قضاوت حق کناره گیری نماید، فاسق است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽
⁉️#شبهه: چرا #نام_اهل_بیت عݪیهماݪسݪام در قرآݩ نیامده است؟!
✍🏻پاسخ↯
❶این «مطالبه» یك «مغالطه» است به نام existential fallacy↯
➢استنتاجي نامعتبر از {مقدماتِ غیروجودي} به نتیجهاي وجودي است.
اینکه {ذکرِ نام، شرطِ حقانیّت است} کجای قرآن اصل قرار گرفته است؟؟ اینچنین اصلی{مقدمهاي غیروجودي} است و استنتاج طبق آن نامعتبر است✘
❷#همهچیز در قرآݩ #نیامده و ایݩ به معناي عدمِـ حقانیتِ امر نیست! بلکه کلیّات بیان شده اما مصادیق و جزئیات آنها را پیامبر (ص) بیان فرموده؛
مثݪاً قرآن سفارش به {نماز} کرد اما {تعداد رکعات} آن را در "کلامِ رسوݪاݪݪّه ص" باید جستجو کرد؛ همان رسولي که قرآن فرمود {سخنش وحي الهیست}
قرآن اصل "امامت" را هم مکرراً تأیید کرد اما مصادیق آن را رسولالله معرفي فرمودهاند؛
کساني که این اشکال را ميتراشند به این دست آیات کافرند↯
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (حشر/7)
آنچه پيامبر براي شما آورده، بگيريد و آنچه شما را از آݩ بازداشته، ترك کنيد و از خدا پروا کنيد که خداوند، سختْڪيفر است.
❸اصلاً از دیدگاهِ قرآن معیارِ حقایت، ذڪر نام نیست! نام #فرعون و #ابلیس ذكر شده، اما هیچ فضیلت و تأییدي براي آنها محسوب نميشود🤚🏿
حالا هي بپرسند چرا نام پشه و شیطان آمد نام امامت نیامد ツ
❹اما دݪیݪ مهم، #حفظ_قرآن از شر کینه دشمناݩ اهݪ بیت عݪیهماݪسݪام است! یعني اگر دشمناݩ اهݪبیت صریحاً نام اماماݩ را ميدیدند بخاطر دشمني با ایشاݩ، در صدد ضربهزدݩ و حذف خود قرآݩ هم بر ميآمدند!
←همانطوري که وقتي رسولالله در مقام وصیّت ميخواستند امامان بعد از خودشان را معرفي فرمایند غاصبان، خودِ پیامبر را هم "هذیانگو" و "دروغگو" نامیدند و با ایشان مخالفت کردند!
حال اگر جبرئیل هم (بإذنالله) امامان را در قرآن معرفي ميکرد چه تضمیني وجود داشت که آورنده قرآن هم به "هذیانگو" و "دروغگو" بودن متهم نميشد؟! هییییییییچ!
➤پس ارادهي خدائي که وعدهي حفظ قرآنش را داده، بر این تعلق گرفت تا به "کیفیّتی معقولی" نازل شود که از این خطر مصون بماندꪜ
═══┅┄
❺#امتحاݩ مردم در رجوع به پیامبر و ائمهاطهار عݪیهماݪسݪام و پذیرش تفسیر و گفتار آناݩ؛ اینکه آیا مطیع تفسیر اهلبیت علیهمالسلام هستند یا خیر.
═══┅┄
❻اتفاقاً قرآن با زبان اشاره و کنایه، بارها اهلبیت علیهمالسلام را ستوده است؛ و اصلأ از نظر ادبي، زبان کنایه تأثیرگذاري بیشتري هم دارد↯
الْكِنَايَةُ أَبْلَغُ مِنَ التَّصْرِيحِ ꪜ
کنایه از تصریح، رساتر است
📓الإتقان-السيوطي ج3ص157
❼و اشارات فراوان قرآن به اهلبیت علیهمالسلام؛ فقط سیصد آیه در شأن امیرالمومنین علیهالسلام به اعتراف اهلسنت↯
➤"نزلت في عَلِيٍّ ثلاث مائة آية."
💥300آیه در شأن علي علیهالسلام نازل شد;
📓تاريخ الخلفاءجلد1صفحه134
📓تاريخ بغداد جلد7 صفحه185
📓تاريخ دمشق ج42 ص364
❽گیریم صراحتاً هم نام ائمه میآمد، باز هم دیوار حاشا بلند بود و عمریها میگفتند ثابت کنید منظور قرآن، صدها علیِ دیگر در طول تاریخ اسلام نبودهاست! از کجا معلوم همان عليست؟! (به همین راحتی که به 300آیه با تأیید پیامبر کافرند ツ)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚀آقای شکور #مسلمان_فضانورد اهل مالزی :من دو روز در #فضاروزه گرفتم!
«…وَأَن تَصُومُوا خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ»بقره- ۱۸۴ ✨«… روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید!» 🎓پروفسور الکسی سوفورین:
جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد داخلی استفاده می کند و آنها را مصرف می کند و مواد کثیف و عفونی که در جسم هست و ریشه و خمیره بیماری است، از بین می رود و بدین طریق #روزه_سبب_بهبودی_همه_بیماری ها است. از این رو جسم خود را به وسیله روزه از داخل نظیف و پاکیزه می کند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_شصت_دوم
🦋احترام به رزمندگان🦋
🍁سال دوم هجرت بود، كه جنگ بدر رخ داد، در اين جنگ كه در كنار چاه بدر اتفاق افتاد، مشركان ضربه سختى از ناحيه سپاه اسلام ديدند و مفتضحانه شكست خوردند.
در اين جنگ تعداد سپاه اسلام 313 نفر بود، ولى جمعيت سپاه دشمن از هزار نفر تجاوز مىكرد.
🌱مسلمانان در اين جنگ نابرابر، با از دست دادن 22 نفر شهيد (14 نفر از مهاجران و 8 نفر از انصار) و با كشتن 70 نفر از دشمن و اسير گرفتن هفتاد نفر از آنان، جنگ را به پايان رساندند.
در يكى از روزهاى جمعه، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با گروهى از مسلمين در صفه (سكوى بزرگ در كنار مسجدالنبى) نشسته بودند، به طورى كه جا تنگ بود.
عادت پيامبر اين بود كه به رزمندگان مسلمانى كه در جنگ بدر شركت كرده بودند، احترام فراوان مىكرد. در اين هنگام گروهى از رزمندگان بدر، وارد شدند.
🦋وقتى به نزديك رسيدند به پيامبر سلام كردند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پاسخ سلام آنها را داد.
سپس آنها به حاضران سلام كردند، آنها نيز پاسخ گفتند. رزمندگان همچنان سر پاى خود ايستاده بودند، تا حاضران به آنها جا بدهند ولى هيچكس از جايش تكان نخورد.
🌱اين موضوع، پيامبر را ناراحت كرد. به بعضى از كسانى كه اطراف آن حضرت نشسته بودند، فرمود: فلانى و فلانى، برخيزيد، به اين ترتيب چند نفر را از جا بلند كرد تا واردين بنشينند (و اين در حقيقت نوعى احترام مخصوص به مجاهدان آگاه بود، تا هميشه مسلمانان از مجاهدان مخلص تقدير و تشكر كنند.)
ولى اين موضوع بر آن چند نفر كه از جا بر خاستند، ناگوار آمد، به طورى كه آثارش در چهره آنان نمايان گشت.
🥀منافقان كه از هر فرصتى بر ضد اسلام استفاده مىكردند گفتند: پيامبر رسم عدالت را رعايت نكرد، كسانى را كه عاشقانه در كنار آن حضرت نشسته بودند، به خاطر افرادى كه بعداً وارد مجلس شدند، بلند كرد (آيا به راستى درست است كه عاشقان شيفته پيامبر به خاطر افرادى ديگر توهين گردند؟).
🌱اين سوء استفاده منافقان، ممكن بود در بعضى از افراد ناآگاه اثر سوء بگذارد. در رد آنها آيه 11 سوره مجادله نازل شد كه در آن آيه خداوند مىفرمايد:
📖يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِى الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَ إِذَا قِيلَ انشُزُوا فَانشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ؛
🍁اى كسانى كه ايمان آوردهايد، هنگامى كه به شما گفته شود: مجلس را وسعت بخشيد، (و به تازهواردان جا بدهيد) وسعت بخشيد، خداوند بهشت را براى شما وسعت مىبخشد. و هنگامى كه گفته شود برخيزيد، برخيزيد، خداوند ايمانآورندگان و بهرهمندان از علم و آگاهى را درجات عظيمى مىبخشد. و خداوند به آنچه انجام مىدهيد آگاه است.
🦋اشاره به اين كه: لازم است به پيشكسوتان در صحنههاى ايمان و جهاد و علم، احترام كنيد و در كارها به آنها اولويت بدهيد و هرگز آنها و فداكارى آنها را از ياد نبريد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰🎼 تلاوت سوره #فتح
آیات "۲۸ و ۲۹"
🎙قاری
احمد احمد نعینع
❇️تمامی حروف تهجی قرآن نیز در آیه #29 جمع آمده است🌿🌹🌿
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌙 نور علی نور😉
⭕️ سید محمد حسین طباطبایی رو یادتونه حافظ و نابغهی قرآنی؟
👈 حالا با پسرش اومده برنامهی محفل
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📝 فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ «46حج»
آيا آنان در زمين سير نكردند تا دلهايى داشته باشند كه با آن حقيقت را درك كنند، يا گوشهايى كه با آن حقيقت را بشنوند؟ البتّه چشمهاى آنان كور نيست، لكن دلهايى كه در سينه دارند نابينا است.
👇ادراکات باطنی انسان
در این آیه مجموعه ادراکات انسان به قلب <عقل> و آذان <گوشها> نسبت داده شده واشاره به این است که برای درک حقایق دو راه بیشتر وجود ندارد : یا باید انسان ازدرون جانش جوششی داشته باشد و مسائل خود را تحلیل کند یا گوش به سخن ناصحان مشفق و راهنمایان راه وپیامبران خدا ومردان حق بدهد ، یا از هردوراه به حقایق برسد
المیزان ج۱۳ص ۳۹۰
🔵نکته ی دیگر این که قرآن می فرماید :
چه بسیارند کسانی که چشم بینا وگوش شنوا دارند ، اما در واقع کران وکوران هستند
در حقیقت آنها که چشم ظاهری خودرا ازدست می دهند ، نابینا نیستند و گاه روشندلانی هستند که از همه آگاهترند
📌نابینایان واقعی کسانی هستند که چشم قلبشان کور شده و حقیقت را درک نمی کنند ۰
در روایتی از پیامبر اسلام می خوانیم :
بدترین نابینایی ؛ نابینایی قلب اس
در روایت دیگری از همان حضرت می خوانیم :
هنگامی که خدا بخواهد در حق بنده ای نیکی کند ؛ چشمان قلب اورا می گشاید تا چیزهایی را که از او پنهان بوده مشاهده کند
تفسیر نمونه ج۱۴ ص ۱۳۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀آیات مرتبط با فاطمه زهرا( س)🍀
✅سورهٔ انسان
🌻سید محمدحسین طباطبایی، شأن نزول این سوره را مرتبط با علی و فاطمه و داستان بیماری فرزند یا فرزندانشان و نذر برای بهبودیشان برمیشمارد
✅سورهٔ قدر
🌻حسن حسنزادهٔ آملی در تفسیر عرفانی سورهٔ قدر میگوید پیامبر کسی که فاطمه را آنچنانکه شایستهاست بشناسد، شب قدر را درک کرده و فاطمه ازآنرو که خلایق از کُنْهِ شناخت او بریده شدهاند، فاطمه نامیده شد.
✅سورهٔ کوثر
🌻علّامه طباطبایی می فرماید: با توجه به آیهٔ آخر سوره و از سوی دیگر با درنظرگرفتن روایات گوناگون دربارهٔ داستان گویندگان به بینسلماندن پیامبر اسلام، این سوره دلالت بر فاطمه و فرزندان او و کثرت نسل پیامبر از طریق فاطمه زهرا دارد.
✅آیهٔ مباهله
🧡در تفسیر روحالمعانی نیز پس از بیان داستان محاجهٔ مسیحیان با محمّد دربارهٔ عیسی و پیشنهاد مباهله از سوی محمّد، روایات موجود نقل شده و نویسنده بیان کرده که منظور از افراد در آیهٔ مباهله، علی، فاطمه، حسن و حسین هستند.
✅آیات نور
🌻آیه یا آیات نور به آیات ۳۵ تا ۳۸ سورهٔ نور گفته میشود.
ابن مَغازِلی در مناقب، حدیثی از موسی کاظم نقل میکند که در آن، مراد از «مِشکوٰة» و «کَوکَبٌ دُرّیٌّ» فاطمه زهرا بیان شدهاست.
✅آیهٔ تطهیر
🧡علّامه طباطبایی در بحث جامعی در تفسیر این آیه در المیزان، مخاطب این آیه را اصحاب کسا میداند
✅آیهٔ مودت
🌻در المیزان دربارهٔ آیهٔ ۲۳ سورهٔ شُوریٰ آمدهاست که مقصود از «مَوَدَّتِ قُربیٰ»، محبّت اهل بیت محمّد — علی، فاطمه، حسن و حسین — است
📚 طباطبایی، ترجمهٔ تفسیر المیزان، ۲۰: ۲۱۱–۲۲۰.↑ آلوسی، روحالمعانی، ۲۹: ۱۵۷–۱۵۸.↑ فخر رازی، تفسیر کبیر، ۳۰: ۲۴۴–۲۴۵.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول 🌴
#معامله_پر_سود ⚠️
#نحل 41-42 📖
🥀گروهی از مسلمانان ؛ مانند بلال و عمار یاسر و صهیب و خباب پس از اسلام آوردن ، در مکه سخت تحت فشار بودند و برای تقویت اسلام و رساندن صدای نور به دیگران ، پس از هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله به مدینه هجرت کردند .
🍃هجرتی که باعث پیروزی آنها و دیگران شد . در این میان صهیب که مرد مسنی بود به مشرکان چنین پیشنهاد کرد :
🥀من پیرمردم و بودن من با شما سودی به حال شما ندارد و اگر مخالفان باشم ، قدرت بر زیان زدن به شما را ندارم . بیایید اموال مرا بگیرید به مدینه بروم ، آنها موافقت کردند .
🍃صهیب تمام اموال خود را به آنها داد و به سوی پیامبر صلی الله علیه و آله هجرت کرد .
🥀 بعضی به صهیب گفتند : معامله پر سودی کردی آیات نازل شد و پیروزی او و امثال او را در این جهان و جهان آخرت بازگو کرد .
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📔#دائره_المعارف_قرآن_کریم 📔
🩸#خلقت
✨#خلقت در لغت به معناى نهاد، فطرت، طبیعت، سرشت، خمیره، #طبع و آفرینش است .
💓 این واژه به معناى #آفرینش انتزاعى است که ذیل آن به همه بحثهاى مربوط به ایجاد و #آفرینش الهى که با واژه خلق و مشتقات آن در قرآن به کار رفته اند ، پرداخته می شود ؛ زیرا در قرآن کریم #مشتقات خلق در موارد بسیاری به دو معنای
#آفریدن (اعراف ۵۴ ) و
#آفریده ( اسرا ۴۹ )
به کار رفته اند که تنها #معنای نخست موضوع بحث در این مقاله است .
✨ چنانکه در آیاتی نیز با #اسماء الهی
خالق ( نه بار ) ،
احسن الخالقین ( دوباره )و
خلاق ( دو بار) به آن اشاره شده است .
💓 اصل #خلق به معنای اندازه گیری است و در #ابداع و پدید آوردن به کار می رود .
✨ #حقیقت خلق ، اخراج مقدور از عدم به وجود با نوعی #تقدیر است .
💓برخی گفته اند #خلق آن است که چیزی از عدم صرف به وجود آید ، ولی بعضی معتقدند اگر #ماده چیزی موجود بود و آن را به صورت تازه در آوردند یا نمونه ای از آن باشد ، باز درباره آن #خلق اطلاق می شود ، از این رو خالق به نو بیرون آورنده بر مثال #سابق هم معنا شده است .
✨خالق از #اسماء حسنای خدا و یکی از ۹۹ اسم اوست که از #اسماء افعال شمرده شده است .
💓درباره #تفاوت خلق با برخی دیگر از افعال الهی ، نظیر ، فطر ، ذرء ، ایجاد ، احداث ، ابداع ، #اختراع و جعل ، چنین گفته شده است :
* #فاطر * کسی است که بار نخست چیزی را #آفریده باشد و از آنجا که اصل کلمه * #ذرء * به معنای اظهار است :
* ذرء الله الخلق * به معنای #اظهار آنها به ایجاد پس از عدم است .
✨برخی اصل #واحد در موارد فوق را ایجاد شیء با کیفیتی مخصوص دانسته اند ، با این تفاوت که در ایجاد ، تنها ، نظر به #آفرینش شیء است از جهت ابداع ، در احداث به حادث بودن شیء در #ابداع کیفیت شیء به گونه ای که قبلاً سابقه ای نداشته باشد ، در اختراع به آسانی اشتقاق و در #جعل به ایجاد تعلق و ارتباط ، بنابراین خدا از آن حیث که #مقدّر چیزی است که به وجود آورده است ، * خالق * نام دارد و آن جهت که ممیز و مخترع بعضی موجودات از برخی دیگر به واسطه اشکال مختلف است ، * #بارئ * و چون صورت های مخلوقات را به بهترین ترتیب آفریده است * مصور * نامیده می شود .
پایان
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
26.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۴۸
وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ ۖ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ ۚ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿٤٨﴾
و ما این کتاب [قرآن] را به درستی و راستی به سوی تو نازل کردیم در حالی که تصدیق کننده کتاب های پیش از خود و نگهبان و گواه بر [حقّانیّت همه] آنان است؛ پس میان آنان بر طبق آنچه خدا نازل کرده است داوری کن، و [به هنگام داوری] سرپیچی از حقّی که به سوی تو آمده از هواهای نفسانی آنان پیروی مکن. برای هر یک از شما شریعت و راه روشنی قرار دادیم. و اگر خدا می خواست همه شما را امت واحدی قرار می داد، ولی می خواهد شما را در آنچه به شما داده امتحان کند؛ پس به سوی کارهای نیک بر یکدیگر پیشی گیرید. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ پس شما را به آنچه همواره درباره آن اختلاف می کردید، آگاه می کند. (۴۸)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٤٨)
-در اين آيه اشاره به موقعيت قرآن بعد از ذكر كتب پيشين انبياء شده است. نخست مىفرمايد: «ما اين كتاب آسمانى را به حق بر تو نازل كرديم در حالى كه كتب پيشين را تصديق كرده (و نشانههاى آن، بر آنچه در كتب پيشين آمده تطبيق مىكند) و حافظ و نگاهبان آنهاست» (وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ) .
اساسا تمام كتابهاى آسمانى، در اصول مسائل هماهنگى دارند و هدف واحد يعنى، تربيت و تكامل انسان را تعقيب مىكنند. سپس دستور مىدهد كه چون چنين است «طبق احكامى كه بر تو نازل شده است در ميان آنها داورى كن» (فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ) . بعد اضافه مىكند:
«از هوى و هوسهاى آنها (كه مايلند احكام الهى را بر اميال و هوسهاى خود تطبيق دهند) پيروى مكن و از آنچه به حق بر تو نازل شده است روى مگردان» (وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمّا جاءَكَ مِنَ الْحَقِّ) . و براى تكميل اين بحث مىگويد: «براى هر كدام از شما آيين و شريعت و طريقه و راه روشنى قرار داديم» (لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً) .
سپس مىفرمايد: «خداوند مىتوانست همۀ مردم را امت واحدى قرار دهد و همه را پيرو يك آيين سازد ولى خدا مىخواهد شما را در آنچه به شما بخشيده بيازمايد» و استعدادهاى مختلف شما را پرورش دهد (وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي ما آتاكُمْ) .
سر انجام، همۀ اقوام و ملل را مخاطب ساخته و آنها را دعوت مىكند كه به جاى صرف نيروهاى خود در اختلاف و مشاجره «در نيكيها بر يكديگر پيشى بگيريد» (فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ) .
زيرا «بازگشت همۀ شما به سوى خداست و اوست كه شما را از آنچه در آن اختلاف مىكنيد در روز رستاخيز آگاه خواهد ساخت» (إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 522
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_678
🌹 #آیه_۴۸ #سوره_مائده
🌸 وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ عَمَّا جَآءَكَ مِنَ الحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجاً وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِى مَآ ءَاتَاكُمْ فَاسْتبِقُواْ الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتِلفُونَ
🍀 ترجمه: و ما كتاب (قرآن) را به حقّ بر تو نازل كردیم، در حالى كه تصدیق کننده كتاب های آسمانى پیش از خود و حاکم و مراقب آنها است. پس به آنچه خداوند نازل كرده، میان آنان حكم كن و از حقّى كه براى تو آمده، از هوا و هوس آنان پیروى نكن، ما براى هر یک از شما راه و روش روشنى قرار دادیم، و اگر خداوند مى خواست، همه ى شما را یک امّت قرار مى داد ولى (خداوند مى خواهد) تا شما را در آنچه به شما داده امتحان کند، پس در كارهاى نیک سبقت بگیرید، بازگشت همه ى شما به سوى خداست، پس او شما را به آنچه در آن اختلاف مى كردید آگاه می کند.
🌷 #مُصَدِّقا: تصدیق کننده
🌷 #بَيْنَ_يَدَيْهِ: میان دستانش - کنایه پیش از خود بوده است
🌷 #مُهَيْمِنِ: مراقب و نگهدارنده
🌷 #أَهْوَآءَهُمْ: هوا و هوس هایشان
🌷 #شِرْعَة: راه آشکار، راهی است که به نهر آب منتهی شود شرعه می گویند. به احکامی که در قرآن آمده شرعة می گویند.
🌷 #مِنْهَاج: روش آشکار، به سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم منهاج می گویند.
🌷 #لِيَبْلُوَكُمْ: تا شما را امتحان کند
🌷 #مَرْجِعُكُم: بازگشت شما
🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. در اين آيه اشاره به موقعيّت #قرآن بعد از ذكر كتاب های پيشين پیامبران شده است. ابتدا به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مى فرمايد: « وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ: و ما کتاب (قرآن) را به حق بر تو نازل کردیم، در حالی که تصدیق کننده کتاب های آسمانی پیش از خود و حاکم و مراقب آنهاست.» اساساً تمام كتاب هاى آسمانى، در اصول مسایل هماهنگى دارند و هدف واحد يعنى، تربيت و تكامل #انسان را تعقيب مى كنند.
🌸 سپس دستور مى دهد كه چون چنين است « فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ: پس به آنچه خداوند نازل کرده، میان آنان حکم کن » بعد اضافه مى كند: « وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمّا جاءَكَ مِنَ الْحَقِّ: و از حقی که برای تو آمده، از هوا و هوس آنان پیروی نکن » و براى تكميل اين بحث مى فرماید: « لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً: ما برای هر یک از شما راه و روش روشنی قرار دادیم. » میوه ها هر کدام در فصل خاصی رشد می کنند انسان ها هم در هر زمانی با کتاب خاصی #رشد می کنند انسان هایی که در زمان موسی بودند رشد آنها با کتاب #تورات امکان پذیر بود، انسان هایی که در زمان عیسی بودند رشد آنها با کتاب #انجیل امکان پذیر بود و انسان هایی که در زمان پیامبر اسلام بودند و انسان های امروزی رشد آنها با #قرآن امکان پذیر است.
🌸 سپس مى فرمايد: « وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي ما ءاتاكُمْ : و اگر خدا می خواست، همه ی شما را یک امت قرار می داد ولی خداوند می خواهد تا شما را در آنچه به شما داده امتحان کند» سرانجام، همه اقوام و ملل را مخاطب ساخته و آنها را #دعوت مى كند كه به جاى صرف نيروهاى خود در اختلاف و مشاجره، در نيكی ها بر يكديگر سبقت بگيرند که می فرماید: « فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ: پس در کارهای نیک سبقت بگیرید، بازگشت همه ی شما به سوی خداست، پس او شما را به آنچه در آن اختلاف می کردید آگاه می کند »
🔹 پيام های آیه ۴۸ سوره مائده 🔹
✅ #قرآن در عصر پیامبر نیز به صورت مكتوب بوده است.
✅ #قرآن، حافظ اصول كتابهاى آسمانى دیگر است.
✅ مى توان میان اهل كتاب، طبق #قرآن حكم كرد.
✅ خطرى كه رهبران را تهدید مى كند، پیروى از تمایلات مردم و نادیده گرفتن #حقّ است.
✅ یكى از ابزار آزمایش #الهى، آمدن شریعت جدید است، تا روشن شود چه كسى ایمان مى آورد وچه كسى كفر و تعصّب مى ورزد.
✅ به جاى سرسختى هاى منفى، و پیش از آنكه فرصت را از دست بدهیم در كارهاى خیر سبقت بجوییم.
✅ محور و هدف #مسابقات، باید امور خیر و معنوى باشد.
✅ ایمان به #معاد، عامل رفع اختلافات و سبقت در نیكى هاست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh