eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 پیامبر افضل (بخش دوم) 🔹رسول اکرم(ص) بندهٔ مقام اطلاق: الحمدلله الذی انزل علی عبده الکتاب و لم یجعل له عوجا(کهف/۱). کلمه «عبد» به صورت مطلق و غیر مقید، به فرد کامل انصراف دارد که رسول خداست. کلمه «عبدنا» که در مورد سایر پیامبران به کار رفته، به کثرت نظر دارد(سوره ص/۱۷, ۴۱, ۴۵)، ولی کلمه «عبده» ناظر به مقام وحدت است. به همین دلیل، این کلمه حتی از کلمه «عبدالله» هم بالاتر است، زیرا این عبودیت، نشان هویت مطلقه است که از مقام الوهیت بالاتر است.(فرقان/۱, اسراء/۱, نجم/۱۰) 🔸پیامبر(ص)، نخستین مسلمان: و بذلک اُمرت و انا اول المسلمین (انعام/۱۶۳)، منظور اوّلیت ذاتی است که گاهی از آن به اوّلیت رتبی یاد می‌شود. علت اینکه خدای سبحان تنها به پیامبر اکرم(ص) فرمود که بگو « من مأمورم که نخستین مسلمان باشم »(زمر/۱۲)، این است که هیچ‌کس در رتبه وجودی ایشان قرار ندارد، چنان که نخستین کسی که در قیامت محشور می‌شود، آن حضرت است. 🔹شهادت مطلق پیامبر(س): فکیف اذا جئنا من کل امة بشهید و جئنا بک علی هولاء شهیدا(نساء/۴۱). در قیامت آن حضرت شاهد کل، بر انبیا و امت‌هایشان است و اولین و آخرین، زیر پوشش شهادت پیامبر اکرم (ص) به سر می‌برند. 📚 با استفاده از کتاب پیامبر رحمت کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 سیمای پیامبر اکرم(ص) 🔹چهار خصوصیّت پیامبر(صلی الله علیه و آله) در یک آیه: ✅ لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءوفٌ رَّحِیم (توبه/۱۲۸) 🔸همانا پیامبری از جنس خودتان به‌سوی شما آمده است که تباهی و زیان شما بر او دشوار است و سخت به شما علاقه دارد و با مؤمنان رئوف و مهربان است. ▫️از جنس خود مردم ▫️رنج و ناراحتی مردم بر او سخت ناراحت کننده است ▫️علاقمند به مردم ▫️رئوف و مهربان نسبت به مؤمنان 🔹شش ویژگی پیامبر(صلی الله علیه و آله) در یک آیه: ✅ فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِین (آل‌عمران/۱۵۹) 🔸به سبب رحمت خداست که تو با آنها این چنین خوشخوی و مهربان هستی. اگر تندخو و سخت‌دل می‌بودی از گرد تو پراکنده می‌شدند. پس بر آنها ببخشای و برایشان آمرزش بخواه و در کارها با آنان مشورت کن و چون قصد کاری کنی بر خدای توکل کن که خدا توکل کنندگان را دوست دارد. ▫️مهربانی و نرمش با مردم ▫️پرهیز از خشونت ▫️عفو و بخشش خطاکاران ▫️طلب مغفرت برای خطاکاران ▫️مشورت و هم‌فکری با مؤمنان ▫️توکل بر خدا کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 📖 > (انفسى)> 👈2. جنین و تحولات آن 🩸مراحل جنین، از اسرار و شگفتى‌هاى آفرینش است؛ زیرا نطفه که منشأ است، در قرارگاه رحم از هر جهت، در است: « ثُمّ جَعلنه نُطفَةً فِى قَرارٍ مَکینٍ .» ( مؤمنون ۱۳ ) 💎این از آن رو است که در یک طرف ، ستون فقرات و دنده‌ها و در طرف دیگر ، لگن خاصره قرار دارد و روی آن سه پرده آم نیوس ، کوریون ، آل لان تولید قرار می‌گیرد . 🩸 به نظر برخی ، ثلاث در آیه ۶ زمر به همین اشاره دارد : * یخلقکم فی بطون امّهاتکم خلقًا من بعد خلق فی ظلمات ثلات * 💎و در چنین امنی ، نطفه به علقه و علقه به مضغه و مضغه به تبدیل میشود و بر استخوان گوشت می‌روید و ..... : * و لقد خلقنا ....* ثمّ جعلناه نطفه فی قرار مکین * ثمّ خلقنا النّطفه علقه فخلقنا العلقه مضغه فخلقنا المضغه عظاما فکسونا العظام لحما * (مومنون ۱۲ -۱۴ ) 🩸خداوند را صورت بندی می‌کند و هر دسته از سلول‌ها را در جایگاه خویش قرار می‌دهد و با وظیفه خود در بدن آشنا می‌سازد : * و هو الّذی یصوّرکم فی الارحام کیف یشاء * ( آل عمران ۶ ) 💎و جنین را می‌دهد : * یهب لمن یشاء اناثا و یهب لمن یشاء الذّکور * ( شورا ۴۹ ) 🩸و آن را به مقدار در رحم نگه می‌دارد : * و کلّ شیء عنده بمقدار * ( رعد ۸ ) 💎و در او می‌دمد : * ثمّ انشانه خلقا ءآخر فتبارک الله احسن الخالقین * ( مومنون ۱۴ ) 🩸و در نهایت ، او را از بیرون می‌آورد : * ثمّ نخرجکم طفلا * ( حج ۵ ) 💎خروج از رحم و عوامل مرموز آن و نیز آماده ساختن غذای کودک در مادر برای مدت ۲ سال : * و الوالدات یرضعن اولادهنّ حولین کاملین * ( بقره ۲۳۳ ) از دیگر آفرینش انسان است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
30.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۴۸ سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ شَيْ‌ءٍ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى ذاقُوا بَأْسَنا قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ «انعام آیه 148» به زودى كسانى كه شرك ورزيده‌اند، خواهند گفت: اگر خدا مى‌خواست، نه ما و نه پدرانمان شرك نمى‌آورديم و هيچ چيزى را (از سوى خود) حرام نمى‌كرديم. كسانى كه پيش از آنها بودند (نيز پيامبران قبلى را) اينگونه تكذيب كردند تا آنكه طعم قهر و عذاب مارا چشيدند. بگو: آيا براى شما دانشى هست؟ آن را براى ما آشكار كنيد! شما جز از گمان و خيال پيروى نمى‌كنيد و شما جز حدس‌زن و دروغگويانى بيش نيستيد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫تفسیر نور (محسن قرائتی)⚡️ سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ شَيْ‌ءٍ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى ذاقُوا بَأْسَنا قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ «انعام آیه 148» به زودى كسانى كه شرك ورزيده‌اند، خواهند گفت: اگر خدا مى‌خواست، نه ما و نه پدرانمان شرك نمى‌آورديم و هيچ چيزى را (از سوى خود) حرام نمى‌كرديم. كسانى كه پيش از آنها بودند (نيز پيامبران قبلى را) اينگونه تكذيب كردند تا آنكه طعم قهر و عذاب مارا چشيدند. بگو: آيا براى شما دانشى هست؟ آن را براى ما آشكار كنيد! شما جز از گمان و خيال پيروى نمى‌كنيد و شما جز حدس‌زن و دروغگويانى بيش نيستيد. نکته ها در اين آيه يك خبر غيبى از آينده مطرح است كه مشركان چه خواهند گفت، «سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا» آن آينده به وقوع پيوست و آنچه پيشگويى شده بود آنان گفتند. «وَ قالَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا» «1» اين بهانه كه «اگر خدامى‌خواست، ما و پدرانمان مشرك نمى‌شديم» بارها توسّط مشركان مطرح شده است، چنانكه در آيه 35 سوره‌ى نحل و آيه 20 سوره زخرف نيز آمده است. سؤال: اين آيه سخن مشركان را نقل مى‌كند كه اگر خدا از شرك ما راضى نيست، چرا ما را از آن باز نمى‌دارد؟ پس شرك ما مورد رضاى خداست! پاسخ: انجام هر كار از هر كسى، از مَدار قدرت خداوند بيرون نيست، ليكن اراده و مشيّت خداوند آن است كه انسان راه خود را آزادانه انتخاب كند. دولت كه آب و برق و گاز را به منزل ما مى‌آورد، اين امكانات، دليل راضى بودن دولت به سوءاستفاده ما نيست. خداوند به‌ «1». نحل، 35. جلد 2 - صفحه 577 انسان عقل و وحى عطا كرده و راه حقّ و باطل را به او نشان داده و او را در انتخاب آزاد گذاشته، ولى اراده و اختيار، نشانه‌ى راضى بودن او به خلاف ما نيست. خداوند، خواهان ايمان اختيارى مردم است نه اجبار آنان به ايمان آوردن. در قرآن بارها آمده است كه: اگر خدا مى‌خواست، همه را هدايت مى‌كرد و پيامبر هم حقّ اكراه و اجبار مردم به ايمان را ندارد. پیام ها 1- رهبران و انديشمندان دينى بايد خود را براى پاسخگويى به شبهات و بهانه‌جويى‌هاى آينده آماده كنند. «سَيَقُولُ» 2- فرستادن انبيا و كتب آسمانى براى آنست كه مردم با آزادى و اختيار، موحد شوند. پس منطق مشركان (كه اگر خدا مى‌خواست با قهر و قدرت مانع شرك ما مى‌شد) غلط است. «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا» 3- بدتر از گناه، توجيه آن است. مشركان، شرك خود را توجيه كرده و آن را مشيّت الهى مى‌دانستند. «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا» (جبرگرايى، بهانه‌اى است براى فرار از مسئوليّت) 4- مشركان، انحراف خود را با تاريخ نياكان خود توجيه مى‌كردند. «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا» 5- عقيده به جبر، از توجيهات بى‌اساس منحرفان است. «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا». شيطان هم كه رهبر منحرفان است، گمراهى خود را به خدا نسبت داد و چنين گفت: «رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِي» «1» 6- مخالفان، همواره با اهرم جبر، به تكذيب پيامبران پرداخته‌اند. «كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» «1». حجر، 39. جلد 2 - صفحه 578 7- قرآن از مخالفان هم تقاضاى حجّت و دليل مى‌كند. «قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ» 8- آنان كه به بهانه‌ى سرنوشت، از مسئوليّت مى‌گريزند، منتظر چشيدن قهر خدا باشند. «ذاقُوا بَأْسَنا» 9- طرفداران جبر، منطق ندارند و در پى خيالاتند. «إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ» 10- اگر به جاى علم و يقين، در پى ظن و گمان باشيم، گمراه خواهيم شد. «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ خداوند بذر همۀ خیرات را در اعماق وجود ما افشانده؛ کمی توجه و مراقبت لازم است تا سبز شود و شکوفه به بارآورد. 📖انبیاء آیه ۷۳ ‌ ‌ ‌‌‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📛مردان بدی که در قرآن اشاره شده(۱)📛 1⃣قارون(مظهر زَر و ثروت اندوزی)❌ إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَىٰ فَبَغَىٰ عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻗﺎﺭﻭﻥ ﺍﺯ ﻗﻮم ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻌﺪﻱ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺠﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺁﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺣﻤﻞ ﻛﻠﻴﺪﻫﺎﻳﺶ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﮔﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻣﻰ ﺁﻣﺪ.(قصص٧٦) 2⃣فرعون(مظهر زور و استکبار)❌ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا عَالِينَ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﺳﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﻗﻮﻣﺶ ، ﭘﺲ ﺗﻜﺒّﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ; ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻗﻮﻣﻰ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺟﻮ ﺑﻮﺩﻧﺪ .(مومنون٤٦) 3⃣سامری(مظهر تزویر و فریب)❌ قَالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِن بَعْدِكَ وَأَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُّ [ ﺧﺪﺍ ]ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻣﻮﺳﻲ ! ﻣﺎ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻗﻮم ﺗﻮ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻣﺪﻥ ﺗﻮ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺳﺎﻣﺮﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﺮﺩ .(طه٨٥) 4⃣هامان(وزیر فرعون و عمروعاص صفت)❌ وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يَا هَامَانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَل لِّي صَرْحًا لَّعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَىٰ إِلَٰهِ مُوسَىٰ ﻭ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﻭ ﺳﺮﺍﻥ! ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺟﺰ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﻰ ﺷﻨﺎﺳﻢ ، ﭘﺲ ﺍﻱ ﻫﺎﻣﺎﻥ ! ﺑﺮﺍﻳﻢ ﺑﺮ ﮔِﻞ ﺁﺗﺶ ﺑﻴﻔﺮﻭﺯ، ﭘﺲ ﺑﺮﺍﻳﻢ ﺑﺮﺟﻲ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺴﺎﺯ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺮ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﻣﻮﺳﻲ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻭ ﺍﻃﻠﺎﻉ ﻳﺎﺑﻢ .(قصص٣٨) 5⃣قابیل(مظهر حسادت و اولین قاتل)❌ فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﻧﻔﺲ [ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔﺮﺵ ] ، ﻛﺸﺘﻦ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﺵ ﺳﻬﻞ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺟﻠﻮﻩ ﺩﺍﺩ ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺍﻥ ﺷﺪ .(مائده ٣٠) ادامه دارد... 🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌استتار آخوندک ارکیده در میان گل ها برای شکار کردن!! و ببینیم شکار ملخ توسط آخوندک ارکیده آخوندک با داشتن بدن رنگارنگ به ویژه پاهای بلند و درخشان در میان گلبرگ گل‌ها پنهان و همزمان اقدام به پنهان شدن از دید شکارچیان و فریب طعمه‌ها می‌کند. ♻️« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ » 🍃موسی (ع) گفت: « پروردگار ما همان کسی است که به هر موجودی_آنچه را لازمه_آفرینش او بوده داده؛ سپس هدایت کرده است!» (طه - 50 ) 🌍منکران وجود خدا که قائل به تصادفی و بی خالق بودن جهان آفرینش هستند، چه پاسخی در قبال وجود "هوشمندی" دارند؟! کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 ⭕️ عنقریب است که برپا کنند ترازوی اعمال را؛ ⭕️ ترازویی بسیار دقیق که مو را از ماست بیرون میکشد و ریزترین اعمالمان را نیز محاسبه میکند ⭕️ مهم تر اینکه خدایی پشت ترازو محاسبه خواهد کرد، که خودش شاهد تمام این اعمال بوده 👈 و امکان حاشا و کلّا در کار نیست 👇👇👇👇👇 🌴 آیه 47 سوره انبیاء 🌴 🕋 وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى‌ بِنا حاسِبِينَ ⚡️ترجمه: و ما براى روز قيامت، ترازوهاى عدل برپا خواهيم كرد، پس در آن روز هيچ ستمى به احدى نخواهد شد و اگر عملى همسنگ دانه‌ى خردلى هم باشد، ما آن را براى محاسبه خواهيم آورد و همين قدر در دقّت محاسبات كافى است كه ما حسابرس باشيم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂برای هر کاری بسم الله بگویید🍂 ⚡️بسم الله الرحمن الرحیم یعنی : خدایا من بدون تو هیچم. من با اتصال به تو و کمک گرفتن از تو میتوانم منشأ اثر باشم. ⚡️بسم الله الرحمن الرحیم یعنی : خدایا من بسیار به دستگیری تو نیاز دارم. ⚡️بسم الله الرحمن الرحیم یعنی : خدایا من بیش از هرچیز، به رحمت تو نیاز دارم. هم به رحمت عام تو که مادی است. و هم به رحمت خاص تو که معنوی است. 🔸و در یک کلام؛ بسم الله الرحمن الرحیم یعنی : خدایا کمکم کن. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 نحوه‌ی برخورد قرآن با فرهنگِ زمانه ✅ فرهنگ زمانه، عبارت است از مجموعه آداب، رسوم و عقاید و ... مردم هر عصر که در اینجا مقصود فرهنگ عرب جاهلی عصر نزول قرآن است. جاهلیت به دوره و فرهنگ عرب پیش از اسلام که شرک و بت‌پرستی بر آن غلبه داشته است، اطلاق می‌گردد. البته گاه، رسم‌های نیک و اخلاق حسنه و اندیشه توحیدی که آیین حنیف نامیده شده است، در بطن این فرهنگ جای داشته است. 🔹در قرآن کریم، چهار بار کلمه جاهلیت به کار رفته است، در سوره‌های آل عمران/۱۵۴، مائده/۵۰، احزاب/۳۳، فتح/۲۶. جز این موارد، در قرآن، بارها به بعضی از عقاید و احکام و نیز اخلاق رذیله جاهلیت اشاره شده است. مبانی برخورد قرآن با فرهنگ زمانه را می‌توان در حقانیت قرآن، هدایت‌گری آن، همراهی با علم، اعجاز و تحدّی در آیات قرآنی، انسجام با فطرت، وحی خالص بودن، تأثیر نداشتن امّی بودن پیامبر(ص)، امانت‌داری و صداقت حاملان وحی، عقلانی بودن آن، خاتمیت قرآن و جاودانگی پیام آن و ... جستجو کرد. 🔸معقول آن است که پیام وحی گرچه جاودانه و جهانی است ولی باید با محیط نزول و زمان آن رابطه داشته باشد تا بتواند امّتی نمونه تربیت کند (ابراهیم/۴). آیات قرآن بر حق استوار است، پس هر جا باطلی باشد، جای درگیری و ارشاد و هر کجا حقی بود، جای همدلی و انسجام است و هر کجا، حق و باطل در هم آمیزند، جای فصل و اصلاح است. به نمونه‌هایی از برخورد قرآن اشاره می‌کنم: ▫️قرآن کریم؛ بت‌پرستی، شرک و شراب خواری و ... را به کلی نفی کرد. (مائده/۳،انعام/۱۳۶، احزاب/۴و۳۷، مجادله/۲، تکویر/۸) ▫️حرمت جنگ در ماه حرام را پذیرفت. (توبه/۳۶) ▫️اعمال حج را اصلاح کرد. (حج/۲۷، بقره/۱۹۶، توبه/۳، آل عمران/۹۷، بقره/۱۸۹) ▫️دادوستد را تأیید کرد، ولی ربا و کم‌فروشی را ممنوع ساخت. (بقره/۲۷۵) ▫️با مسأله تثلیث و خدا انگاری مسیح(ع) و خرافات و انحرافات و تحریفات یهودیان برخورد کرد. (در چند سوره ابتدایی قرآن) 🔹لذا نباید گمان شود که بواسطه فرهنگ زمانه، قرآن از آنها متأثّر شده و یا احیاناً در آن، باطل راه یافته است و این مسأله، حقّانیت قرآن را نشان می‌دهد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬅️ غفلت در قرآن به سه معنى مطرح شده است: الف: «غفلت بد» نظير آیه «وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ» همانا بسيارى مردم از آيات ما غافلند ↲سوره یونس، آیه ۹۲ ب: «غفلت خوب» نظير آیه «إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ» كسانى‌كه بر زنان پاكدامن و غافل از فحشا تهمت زنا مى‌زنند در دنيا و آخرت لعنت شده‌اند ↲سوره نور، آیه ۲۳ ج: «غفلت طبيعى» به معناى بی اطلاعى نظير همين آيه مورد بحث «وَ إِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِينَ» كه خدا براى حفظ حرمت و احترام پيامبر نمى‌فرمايد: «كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْجاهِلِينَ» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در داستان‌هاى قرآن قصّه گو خداوند است «نَحْنُ نَقُصُّ» ⓶ قصّه گو و نويسنده آن بايد معتبر و مطمئن باشد «نَحْنُ نَقُصُّ» ⓷ از نظر روانى و تربيتى براى تأثير بهتر بايد مقدّمه چينى كرد قبل از شروع‌ قصّه مقدّمه چينى مى‌كند كه مى‌خواهم قصه بگويم آن هم بهترين قصّه «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ» ⓸ بهترين سخن‌ها در اختيار بهترين افراد است «نَحْنُ نَقُصُ‌ ... أَحْسَنَ الْقَصَصِ» ⓹ براى الگو دادن به ديگران بهترين‌ها را انتخاب و معرّفى كنيم «أَحْسَنَ‌» ⓺ قرآن بازگو كننده داستان‌ها با بهترين و زيباترين بيان است «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» ⓻ بهترين داستان آن است كه بر اساس وحى باشد «أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَيْنا» ⓼ پيامبر امّى قبل از نزول وحى نسبت به تاريخ گذشته بى‌خبر و ناآشنا بود «لَمِنَ الْغافِلِينَ‌» ⓽ قرآن از ميان برنده غفلت‌ها و بیخبری هاست «مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِينَ» ↲تفسیر نور 🌺🌹🌺🌹🌺 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ خداوند بذر همۀ خیرات را در اعماق وجود ما افشانده؛ کمی توجه و مراقبت لازم است تا سبز شود و شکوفه به بارآورد. 📖انبیاء آیه ۷۳ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺✨🌺 ﷽ 🌺✨🌺 ✅ مراحل دشمنى مشركان با پيامبر (ص) در قرآن (1⃣1⃣) ✅💐 بدعت گذاری در دین 💐✨ یکی دیگر از روشهای دشمنان ادیان الهی با آموزه‌های دین، بدعت گذاری در آنهاست. در پشت پرده این بدعت گذاریها که امروزه در ادیان الهی انجام می‌شود، به یقین می‌توان حضور کفار و دشمنان سرسخت ادیان الهی و اسلام را احساس کرد، آنان که از برده شدن نام خداوند سبحان، در اماکن مذهبی وحشت دارند: 💐💫 ثُمَّ قَفَّيْنَا عَلَىٰ آثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا ۖ فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ (آیه 27 سوره حدید) سپس به دنبال آنان پیامبران خود را پی در پی آوردیم و پس از آنان عیسی پسر مریم را [به رسالت] فرستادیم و به او انجیل عطا کردیم و در قلب کسانی که از او پیروی می کردند رأفت و رحمت قرار دادیم، و رهبانیتی که از نزد خود ساخته بودند ما بر آنان مقرّر نکرده بودیم، ولی [خود آنان آن را] برای طلب خشنودی خدا [بر خود واجب کرده بودند]، اما آنگونه که باید حدود خودساخته را رعایت نکردند؛ پس پاداش کسانی از آنان را که ایمان آورده اند، عطا کردیم و بسیاری از آنان نافرمانند. ✅💐 بدعت، از آفات و آسيب‌هاى اديان آسمانى است. ✅💐 چه بسا انگيزه‌هاى پاک و خالص كه چون در مسير شريعت الهى نبوده است، به خرافات و بدعت انجاميده است، «رَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوها ... ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللَّهِ‌». کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 📖 > (انفسى)> 👈3. اعضاى بدن 🩸گوش، چشم و قلب و که آن‌ها در فرا گرفتن دانش دارند نیز از آیات به شمار مى‌رود: * واللّهُ أخرَجَکم مِن بُطونِ أُمّهتکم لاتَعلمونَ شیئا و جَعَل لکم السَّمعَ و الأبصرَ و الافئده لعلّکم تَشکرون * ( نحل ۷۸ ) 💎در آیات ۷۸ مومنون ؛ ۴۶ انعام ؛ ۳۱ یونس ؛ ۹ سجده و ۲۳ ملک نیز از این سه بزرگ یاد شده است . 🩸در سوره ، افزون بر دو چشم ، سخن از زبان و دو لب به میان آمده است : * الم نجعل له عینین * و لسانا و شفتین * ( بلد ۸و۹ ) ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
30.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۴۸ سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ شَيْ‌ءٍ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى ذاقُوا بَأْسَنا قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ «انعام آیه 148» به زودى كسانى كه شرك ورزيده‌اند، خواهند گفت: اگر خدا مى‌خواست، نه ما و نه پدرانمان شرك نمى‌آورديم و هيچ چيزى را (از سوى خود) حرام نمى‌كرديم. كسانى كه پيش از آنها بودند (نيز پيامبران قبلى را) اينگونه تكذيب كردند تا آنكه طعم قهر و عذاب مارا چشيدند. بگو: آيا براى شما دانشى هست؟ آن را براى ما آشكار كنيد! شما جز از گمان و خيال پيروى نمى‌كنيد و شما جز حدس‌زن و دروغگويانى بيش نيستيد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫تفسیر نور (محسن قرائتی)⚡️ سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ شَيْ‌ءٍ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى ذاقُوا بَأْسَنا قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ «انعام آیه 148» به زودى كسانى كه شرك ورزيده‌اند، خواهند گفت: اگر خدا مى‌خواست، نه ما و نه پدرانمان شرك نمى‌آورديم و هيچ چيزى را (از سوى خود) حرام نمى‌كرديم. كسانى كه پيش از آنها بودند (نيز پيامبران قبلى را) اينگونه تكذيب كردند تا آنكه طعم قهر و عذاب مارا چشيدند. بگو: آيا براى شما دانشى هست؟ آن را براى ما آشكار كنيد! شما جز از گمان و خيال پيروى نمى‌كنيد و شما جز حدس‌زن و دروغگويانى بيش نيستيد. 🔹نکته ها در اين آيه يك خبر غيبى از آينده مطرح است كه مشركان چه خواهند گفت، «سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا» آن آينده به وقوع پيوست و آنچه پيشگويى شده بود آنان گفتند. «وَ قالَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا» «1» اين بهانه كه «اگر خدامى‌خواست، ما و پدرانمان مشرك نمى‌شديم» بارها توسّط مشركان مطرح شده است، چنانكه در آيه 35 سوره‌ى نحل و آيه 20 سوره زخرف نيز آمده است. سؤال: اين آيه سخن مشركان را نقل مى‌كند كه اگر خدا از شرك ما راضى نيست، چرا ما را از آن باز نمى‌دارد؟ پس شرك ما مورد رضاى خداست! پاسخ: انجام هر كار از هر كسى، از مَدار قدرت خداوند بيرون نيست، ليكن اراده و مشيّت خداوند آن است كه انسان راه خود را آزادانه انتخاب كند. دولت كه آب و برق و گاز را به منزل ما مى‌آورد، اين امكانات، دليل راضى بودن دولت به سوءاستفاده ما نيست. خداوند به‌ «1». نحل، 35. جلد 2 - صفحه 577 انسان عقل و وحى عطا كرده و راه حقّ و باطل را به او نشان داده و او را در انتخاب آزاد گذاشته، ولى اراده و اختيار، نشانه‌ى راضى بودن او به خلاف ما نيست. خداوند، خواهان ايمان اختيارى مردم است نه اجبار آنان به ايمان آوردن. در قرآن بارها آمده است كه: اگر خدا مى‌خواست، همه را هدايت مى‌كرد و پيامبر هم حقّ اكراه و اجبار مردم به ايمان را ندارد. 🔸پیام ها ✅1- رهبران و انديشمندان دينى بايد خود را براى پاسخگويى به شبهات و بهانه‌جويى‌هاى آينده آماده كنند. «سَيَقُولُ» ✅2- فرستادن انبيا و كتب آسمانى براى آنست كه مردم با آزادى و اختيار، موحد شوند. پس منطق مشركان (كه اگر خدا مى‌خواست با قهر و قدرت مانع شرك ما مى‌شد) غلط است. «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا» ✅3- بدتر از گناه، توجيه آن است. مشركان، شرك خود را توجيه كرده و آن را مشيّت الهى مى‌دانستند. «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا » (جبرگرايى، بهانه‌اى است براى فرار از مسئوليّت) ✅4- مشركان، انحراف خود را با تاريخ نياكان خود توجيه مى‌كردند. «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا» ✅5- عقيده به جبر، از توجيهات بى‌اساس منحرفان است. «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا». شيطان هم كه رهبر منحرفان است، گمراهى خود را به خدا نسبت داد و چنين گفت: «رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِي» «1» ✅6- مخالفان، همواره با اهرم جبر، به تكذيب پيامبران پرداخته‌اند. «كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» «1». حجر، 39. جلد 2 - صفحه 578 ✅7- قرآن از مخالفان هم تقاضاى حجّت و دليل مى‌كند. «قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ» ✅8- آنان كه به بهانه‌ى سرنوشت، از مسئوليّت مى‌گريزند، منتظر چشيدن قهر خدا باشند. «ذاقُوا بَأْسَنا» ✅9- طرفداران جبر، منطق ندارند و در پى خيالاتند. «إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ» ✅10- اگر به جاى علم و يقين، در پى ظن و گمان باشيم، گمراه خواهيم شد. «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ در محضر قرآن کریم/ ✅ يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جاَهِدُواْ فِى سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏ (مائده/۳۵) 🔹ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از خدا پروا نمایید و با اطاعت از او در پی برقراری پیوند با او باشید و در راه او جهاد کنید، باشد که نیکبخت شوید. 🔸حضرت على علیه السلام مى‌فرماید: بهترین وسیله‌اى كه مى‌توان با آن به خدا نزدیک شد ایمان به خداوند و پیامبرش و جهاد در راه او و كلمه‌ى اخلاص و اقامه‌ى نماز و پرداخت زكات و روزه گرفتن ماه رمضان و حج و عمره و صله‌ى رحم و انفاق‌هاى پنهانى و آشكار و كارهاى نیک است.(نهج‌البلاغه/خطبه ۱۱۰) 🔸توسّل، موضوعى است كه در كتب بسیارى از اهل سنّت درباره آن روایت نقل شده است. ضمناً آیات ۶۴ سوره نساء، آیه ۹۷ سوره یوسف(ع) و آیه ۱۱۴ سوره توبه نیز مى‌تواند سند توسّل باشد. توسل به اهل بیت علیهم السلام نیز تأثیر فراوانی در جلب محبت و فضل الهی دارد؛ زیرا آنان واسطه‌ی ارتباط میان مردم و خدا بوده، با این توضیح، توسل نه تنها شرک نیست؛ بلکه ارتباط با خداوند از راهی است که مورد سفارش قرآن می‌باشد. 🔸پیامبر اکرم(ص) فرمودند: امامان از ذریه حسین(ع) - که هر کس آنان را اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده و هر کس از آنان نافرمانی کند، از خدا نافرمانی کرده است - همان دستگیره‌های محکم (تقوا) و وسیله به‌ سوی تقرب خدا هستند.(عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۵۸) ✅ از پيام‌های آیه ▫️در این آیه ترسیم شده است: ➖ایمان: «آمنوا»، ➖تقوا: «اتّقوا اللَّه»، ➖توسل و شفاعت: «وابتغوا الیه الوسیلة» و ➖جهاد: «وجاهدوا فى سبیله»؛ ➖راه سعادت و رستگارى است. «لعلّكم تفلحون» ▫️براى رسیدن به فلاح، هم باید گناهان را ترک كرد: «اتّقوا اللَّه»، هم باید طاعات را انجام داد:«وابتغوا الیه الوسیلة» ▫️كارهاى خیر همه زمینه و وسیله‌ى سعادتند. (البتّه اگر با گناه خود، آن زمینه‌ها را از بین نبریم.) «لعلّكم تفلحون» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺