eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃آیه ی روز 🍃 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‎‌‌‎‎💧💦💧💦💧💦💧💦 🔸سوره حجر، آیه ٩۵ و ٩۶: إِنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ الَّذِينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللّهِ إِلـهاً آخَرَ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ ⚡️ترجمه : همانا ما تو را از (شرّ) استهزا كنندگان كفايت كرديم. همانان كه معبود ديگرى را در كنار خداوند قرار مى دهند. پس به زودى حقيقت را خواهند فهميد. 💥نگران تمسخر دشمن نباشید، حمایت خدا از جبهه حق قطعی است. 🍁استهزا کنندگان كسانى هستند كه، افكار و اعمالشان خود مسخره است; زيرا آن قدر نادانند كه در برابر خداوندى ـ كه آفريننده جهان هستى است ـ معبودى از سنگ و چوب تراشيده اند، با اين حال مى خواهند تو را استهزاء كنند! ‌‎‎‌‎‎‎‌‌‎‎💧💦💧💦💧💦💧💦 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَ النَّارُ مَثْوَىً لَّهُمْ (محمد«ص»/۱۲) 🔹همانا خداوند كسانى را كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‌اند، به باغ‌هایى (از بهشت) كه نهرها از زیر(درختان) آن جارى است داخل مى‌كند. و كسانى كه كفر ورزیدند (از زندگى دنیا) بهره مى‌گیرند و همانند كه چهارپایان مى‌خورند و (سرانجام،) آتش جایگاه آنهاست. 🔸در این آیه، خوردن كفّار به خوردن چهارپایان تشبیه شده است و این شباهت مى‌تواند از چند جهت باشد، از جمله: ➖تمام همّت حیوانات رسیدن به غذاست. چنانكه حضرت على علیه السلام مى‌فرماید: « همّها علفها »(نامه ۴۵)، همّ و غمّ حیوانات رسیدن به خوراک است. كفّار نیز جز كامیابى اراده‌اى ندارند. « ولم یرد الّا الحیاة الدنیا »(نجم/۲۹) ➖چهارپایان غافلند، كفّار نیز از قیامت و مسئولیّت غافلند. « أولئک كالانعام بل هم أضل أولئک هم الغافلون »(اعراف/۱۷۹) ➖حیوانات، سرچشمه غذا را كه از حلال است یا حرام نمى‌دانند. بعضى انسان‌ها نیز فكر حلال و حرام نیستند و به گفته قرآن همین كه به ارث و مال بى‌زحمتى رسیدند، بدون توجّه به حقوق دیگران در آن تصرّف مى‌كنند. « و تأكلون التراث أكلاً لمّا »(فجر/۱۹). حضرت على علیه السلام مى‌فرماید: كسى كه تمام توانش را در راه شكمش قرار داده، ارزشش همان چیزى است كه از او خارج مى شود.(غررالحکم) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️وارد ساختن مؤمنان به بهشت، جلوه‌اى از ولایت الهى است. «بانّ اللّه مولى الّذین آمنوا... ان اللّه یدخل» ▫️اهل ایمان و عمل صالح در مقامى هستند كه خداوند خود عهده‌دار وارد ساختن آنان به بهشت است. «ان اللّه یدخل...» ▫️ملاک، پایان كار است وگرنه بهره‌گیرى‌هاى مادّى، كم و بیش براى همه هست. «جنّات تجرى... یأكل كما تأكل الانعام» ▫️براى تشویق به حقّ، از تمایلات طبیعى مردم استفاده كنید. (انسان به طور طبیعى از باغ و نهر لذّت مى‌برد) «جنّات تجرى» ▫️بهره‌گیرى و كامیابى در چهارچوب مقرّرات الهى جایز است. (آنچه مورد انتقاد قرآن است، كامیابى‌هاى حیوان‌گونه است) «یأكلون كما تأكل الانعام» ▫️شكم پرستى، برجسته‌ترین نفسانیّات انسان است، زیرا مقام، مال و شهوت، هر چند صباحى به سراغ انسان مى‌آید، ولى شكم دائماً مزاحم است. (قرآن در كنار عنوان كامیابى، نام خوردن را جداگانه آورده است.) «یتمتّعون و یأكلون» ▫️زندگى كفّار، از نظر ماهیّت حیوانى است و از نظر پایان و فرجام، دوزخى. «كما تأكل الانعام و النار مثوى لهم» ▫️در ارزیابى‌ها، عاقبت كار را هم به حساب آورید. «النار مثوى لهم» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 بهشت و دوزخ / ۳ ✅ بهشت؛ یعنی کانون انواع مواهب و نعمت‌های بی‌کران الهی، اعمّ از نعمت‌های مادّی و معنوی و دوزخ؛ یعنی کانون انواع رنج‌ها و شکنجه‌ها و محرومیت‌ها. 🔹قرآن، آیات بسیاری را به ترسیم این نعمت‌ها و نقمت‌ها اختصاص داده است که نگاه به صحنه‌های آن در کنار هم، روح بیم و امید را در آدمی بیدار می‌سازد. آنچه در این‌جا آورده‌ایم تنها بخشی از این صحنه‌های زنده است: ▫️پیش‌ پذیرایی با باغ‌های مصفّا (آل‌عمران/۱۹۸) ▪️پیش پذیرایی با آب جوشان (واقعه/۹۳) ▫️متنعّم در باغ‌های بهشت (روم/۱۵) ▪️معذّب در آتش (روم/۱۶) ▫️سلام و تحیّت روح‌نواز خدا (یس/۵۸) ▪️محجوب بودن از خدا (مطففین/۱۵) ▫️خشنودی خدا و بنده او (فجر/۲۸) ▪️بی‌اعتنایی خدا (آل‌عمران/۷۷، بقره/۱۷۴) ▫️اکرام و احترام (صافات/۴۲) ▪️ملامت و نکوهش (اسراء/۳۹) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 رفتارمان نسبت به نماز چگونه است؟ ✅ در آیات متعدد قرآن کریم به زیبایى به بازشناسى و معرفى انواع برخورد مردم نسبت به نماز پرداخته شده است که از باب نمونه به چند آیه اشاره می‌کنیم، با این توضیح که امکان دارد چند رفتار در یک فرد جمع شود و یا یک هم‌پوشانی در آن باشد. البته می‌توانید با مراجعه به قرآن موارد دیگری به این فهرست اضافه نمایید. خداوند ما را از نمازگزاران حقیقی قرار دهد. ▪️عدّه‌اى باور ندارند و نماز نمى‌خوانند: فلا صدّق و لاصلّى (قیامة/۳۱) ▪️عدّه‌اى مانع نماز دیگران مى‌شوند: ارایت الذى ینهى. عبداً اذا صلّى (علق/۹,۱۰) ▪️عدّه‌اى نماز را مسخره می‌کنند: و اذا نادیتم الى الصلوة اتخذوها هزوا و لعبا (مائده/۵۸) ▪️عدّه‌اى بى‌نشاط و از روی ریا نماز مى‌خوانند: و اذا قاموا الى الصلوة قاموا کُسالی یراءون الناس (نساء/۱۴۲) ▪️عدّه‌اى گاهى مى‌خوانند و گاهى نمى‌خوانند: فویل للمصلّین الّذینهم عن صلوتهم ساهون (ماعون/۴,۵) ▪️عدّه‌اى به خاطر رسیدن به دنیا، نماز را رها می‌کنند: و اذا راءوا تجارة او لهوا انفضّوا الیها و ترکوک قائما (جمعه/۱۱) ▪️عده‌ای نماز را ضایع می‌‌کنند: فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات (مریم/۵۹) ▫️بعضی نماز را برپا می‌دارند: الذین ان مکناهم فی‌الارض اقاموا الصلوة (حج/۴۱) ▫️بعضى نماز را با خشوع مى‌خوانند: الذین‌هم فى صلاتهم خاشعون (مؤمنون/۲) ▫️بعضى مراقب نمازهایشان هستند: و هم على صلاتهم یحافظون (انعام/۹۲) ▫️بعضى کارشان آنان را از نماز غافل نمی‌کند: رجال لاتلهیهم تجارة و لا بیع عن ذکر اللّه و اقام الصلوة (نور/۳۷) ▫️بعضى با شتاب و با نشاط به سوى نماز حرکت مى‌کنند: فاسعوا الى ذکراللّه (جمعه/۹) ▫️بعضى با آراستگی در نماز حاضر می‌شوند: خذوا زینتکم عند کل مسجد (أعراف/۳۱) ▫️بعضى همیشه نمازشان را می‌خوانند و بر آن تداوم دارند: الذین‌هم على صلاتهم دائمون (معارج/۲۳) ▫️بعضی در نماز اخلاص دارند: قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله ربّ العالمین (انعام/۱۶۲) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
11.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما شا ءالله لاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم ببینید و لذت ببرید...😍 چقدرزیبااسلام رامعرفی کرد احسنت یک عالم به تمام معنا با سن کم( ۱۳ ساله ) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚دائره المعارف قرآن کریم📚 👨‍🏫 تعلیم و تربیت ♻️ فعل * * در صیغه های مختلف آن ، بیش از بار در قرآن کریم به کار رفته است ( نساء ۱۱۳ ؛ یوسف ۳۷ .... ) 📖 اما از فعل * * تنها دوبار به شکل * ربّیانی * و * ربّک * ) اسراء ۲۴ ؛ شعراء ۱۸ ( آمده است برخی از آیات قرآن نیز به دلالت به تعلیم اشاره دارد ؛ مثلا از واژه * * ( فهمیدن و آگاهی یافتن در دین ) در آیه ۱۲۲ توبه استنباط می شود که اساس ، به عنوان یکی از اهداف بعثت پیامبران ، بر تعلیم است ، چنان که برخی روایات نیز را به تعلم آنچه بر پیامبر نازل شده تفسیر کرده اند . ♻️در ۲۵ مورد از آیات که از تعلیم بحث شده با اسناد تعلیم به خداوند ، فاعل آن ذات الهی دانسته شده است . ( بقره ۳۱ ؛ الرحمن ۲ ؛ علق ۴ - ۵ ) 📖البته این در صورتی است که * شدید القوی * در آیه ۵ نجم را نیز بدانیم . ♻️تعلیم و تربیت با توجه به آن ، سه قسم است : ⬅️تعلیم و تربیت که در درجه نخست قرار دارد : * قوا انفسکم و اهلیکم نارا * ( تحریم ۶ نیز شمس ۱۲۲ ) 📖 امیر مومنان امام علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود : را به خود و خانواده‌تان یاد دهید و خود را بر آن دهید . ⬅️در مرحله بعد ، و تربیت خانواده که همین آیه با تعبیر * * به آن اشاره دارد . ⬅️ مرحله ، تعلیم و تربیت است . ♻️ آیات به معروف و نهی از منکر ( آل عمران ۱۰۴ ) و آیه ( توبه ۱۲۲) ناظر به این قسمت از تعلیم و تربیت است . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
8.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره اي قرآن کریم آیه ۲۳ قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ «اعراف آیه 23» (آدم و حوّا) گفتند: پروردگارا! ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر ما را نبخشايى و رحم نكنى، قطعاً از زيانكاران خواهيم بود. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
نور (محسن قرائتی) قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ «اعراف آیه 23» (آدم و حوّا) گفتند: پروردگارا! ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر ما را نبخشايى و رحم نكنى، قطعاً از زيانكاران خواهيم بود. نکته ها شيطان و آدم هر دو نافرمانى كردند؛ امّا شيطان نسبت به نافرمانى خود (ترك سجده)، به عدل و حكمت الهى اعتراض و استكبار كرد و برترى نژاد خود را مطرح ساخت و پشيمان هم نشد؛ امّا حضرت آدم و حوّا، به كار خلاف خود اعتراف كردند و از خداوند تقاضاى‌ جلد 3 - صفحه 41 بخشايش كردند. «1» پیام ها 1- در برابر ستم‌هايى كه به خود روا مى‌داريم بايد از خداوند استمداد جوييم و آنها را جبران كنيم. قالا رَبَّنا ظَلَمْنا ... 2- آدم و حوّا، هم در تخلّف شريك بودند، هم در جبران گذشته و عذرخواهى. «ذاقَا، قالا رَبَّنا» 3- هرگونه خلافى، ظلم به خويشتن است، چون مخالفت با فرمان خدا مخالفت با تكامل و سعادت واقعى خود است. «ظَلَمْنا أَنْفُسَنا» 4- از آداب دعا و استغفار، ابتدا اعتراف به گناه است. «قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا» 5- نخستين خواسته‌ى بشر از خدا، تقاضاى عفو ورحمت بود. «وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا» 6- مهم‌ترين مسأله براى گناهكار، مغفرت الهى است، سپس درخواست‌هاى ديگر. «إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا» 7- عنايت و لطف و مهربانى خدا، جلوى خسارت ابدى را مى‌گيرد. إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا ... لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ‌ «1». تفسير نمونه. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺