eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓دائره المعارف قرآن کریم📓 😩آوارگى > پاداش آوارگان 🔰از نگاه قرآن، آوارگى در راه خدا موجب آمرزش گناهان و بهره‌مندى از بهشت است: * فالّذینَ هاجَروا و أُخرِجوا مِن دیـرِهم و أُوذوا فى سَبیلى و قـتَلوا و قُتِلوا لَأُکفِرَنَّ عَنهُم سَیّئاتِهِم ولَاُدخِلَنَّهُم جَنّاتِ تّجرِی مِن تَحتِها الاَنهار ثَوابًا مِن عِندِالله و الله عِندَه حُسنُ الثّواب * ( آل عمران ۱۹۵ ) 📖 این الهی ، از نظر برخی مفسران به مهاجران آواره‌ای اختصاص دارد که مشرکان قریش آنان را از مکه بیرون راندند ؛ اما از نگاه برخی دیگر ، هجرت در آیه ، فراگیر و شامل هجرت از و گناه و دوری از وطن و خاندان است . 🔰هر چند خدا به فرمان آواره‌سازی خویشتن را نداده بود ، قرآن با اذعان به دشواری این امر ، تحمل آوارگی را فقط از واقعی می‌داند : * ولو انّا کتبنا علیهم ان اقتلوا انفسکم او اخرجوا من دیارکم ما فعلوه الّا قلیل منهم ولو انّهم فعلوا ما یوعظون به لکان خیرا لهم و اشدّ تثبیتا * (نساء ۶۶ ) 📖ضمیر در این آیه ، به مومنان یا منافقان یا هر دو گروه اشاره دارد ؛ هرچند ذیل آیه ، با نخست سازگارتر است . 🔰از آنجا که مشرکان از آواره سازی مومنان ، محرومیت آنان از مسکن و سرپناه است ، خداوند می‌دهد که به جای مکه ، آنان را در شهری نیکو یعنی مدینه دهد یا به آنان حالتی نیکو یعنی استیلا بر کافران عنایت کند : * والّذین هاجروا فی الله من بعد ما ظلموا لنبوّ ئنّهم فی الدّنیا حسنه ولاجرالاخره اکبر لو کانوا یعلمون * ( نحل ۴۱ ) 📖قرآن ، نیازمندی را که در که برای خشنودی خدا از سرزمین خود آواره و از دارایی‌ها یشان محروم شده‌اند ، واقعی خوانده ، پناه دهندگانشان را در پاداش آنان شریک می‌داند : * للفقراء‌المهاجرین الّذین اخرجوا من دیارهم و اموالهم یبتغون فضلا من الله و رصوانا و ینصرون الله و رسوله اولئک هم الصّادقون * و الّذین تبوءالدّار و الایمان من قبلهم یحبّون من هاجر الیهم ...... * ( حشر ۸ و ۹ ) ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۱ يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ اى فرزندان آدم! نزد هر مسجد (به هنگام نماز، لباس و) زينت‌هاى خود را برگيريد و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد، همانا خداوند اسرافكاران را دوست ندارد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ « اعراف آیه 31» اى فرزندان آدم! نزد هر مسجد (به هنگام نماز، لباس و) زينت‌هاى خود را برگيريد و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد، همانا خداوند اسرافكاران را دوست ندارد. نکته ها شايد بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطابِ‌ «يا بَنِي آدَمَ» بيان مى‌شود، مربوط به تمام انسان‌ها و همه‌ى اديان و از مشتركات آنان است. قرآن به مال و فرزند، «زينت» گفته است، «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا» «1» بنابراين ممكن است آيه بيانگر اين باشد كه مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشيد، تا با مال، به حل مشكلات اقتصادى مسلمانان بپردازيد و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشكلات تربيتى نسل آينده را حل كنيد. در روايات، امام‌جماعتِ عادل، آراستگى ظاهر، عطر زدن ولباس زيبا پوشيدن به هنگام نماز، بلند كردن دستان به هنگام ركوع و سجود، شركت در نماز عيد و نماز جمعه، از جمله مصاديق زينت شمرده شده‌اند. «2» امام مجتبى عليه السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترين لباس خود را مى‌پوشيد و مى‌فرمود: «انّ اللّه جميل يحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد، و من لباس زيباى خود را براى پروردگارم مى‌پوشم و آنگاه اين آيه را تلاوت مى‌فرمودند. «3» خداوند زيبايى و زينت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمى‌فرمود، «خُذُوا زِينَتَكُمْ» چنانكه اسلام، آيين فطرى است و انسان نيز فطرتاً از زينت لذّت مى‌برد. با زينت به مسجد رفتن، احترامى است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنين سبب‌ «1». كهف، 46. «2». تفاسير نورالثقلين، منهج‌الصادقين و اثنى عشرى. «3». تفسير مجمع‌البيان. جلد 3 - صفحه 52 ايجاد جاذبه و ترغيب عملى ديگران است. امام صادق عليه السلام مى‌فرمايد: «اموال، وديعه و امانت الهى در دست انسان است و مصرف بايد دور از اسراف باشد». «1» گرچه استفاده از زينت و طعام، امرى فطرى و طبيعى است، ولى در شرايط خاص مانند وجود نيازمندان و محرومان، بايد با آنان همدردى كرد. لذا در تاريخ مى‌خوانيم كه نوع لباس امام صادق عليه السلام كه مردم در رفاه نسبى به سر مى‌بردند با لباس امام على عليه السلام كه مردم فقير و ندار بودند، متفاوت بود، چون شرايط اجتماعى هر كدام فرق داشت. «2» امام صادق عليه السلام فرمود: «كسى‌كه رزق يك روز خود را داشته باشد، ولى قانع نباشد و از مردم سؤال و تكدّى كند، از مسرفان است». «3» اسراف در غذا و پرخورى، منشأ بسيارى از بيمارى‌هاى جسمى و روحى و مايه‌ى سنگدلى و محروم شدن از چشيدن مزه‌ى عبادت است. چنانكه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: «المعدة بيت كلّ داء» معده، كانون هر بيمارى است. پزشكى مسيحى پس از شنيدن اين آيه و حديث گفت: تمام علم طب، در اين آيه و اين سخن پيامبر شما نهفته است. «4» امام صادق عليه السلام فرمودند: «آنچه باعث از بين رفتن مال و زيان رساندن به بدن باشد، اسراف است. «انّما الاسراف فيما أتلف المال و اضرّ بالبدن» «5» و در روايت ديگرى مى‌خوانيم: «آن چه در راه خدا مصرف شود هرچند بسيار زياد باشد، اسراف نيست و آنچه در راه معصيت خدا استفاده شود، هرچند اندك باشد، اسراف است». «6» پیام ها 1- مسجد كه پايگاه مسلمانان است، بايد آراسته، زيبا و با جاذبه باشد. «خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» 2- بهترين وزيباترين لباس، براى بهترين مكان است. «خذوا زينتكم عندكلّ مسجد» «1». تفسير صافى. «2». تفسير اثنى‌عشرى. «3». تفسير فرقان. «4». تفسير مجمع‌البيان. «5». كافى، ج 6، ص 499. «6». تفسير منهج‌الصادقين. جلد 3 - صفحه 53 3- اسلام، هم به باطن نماز توجّه دارد، «فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» «1»، هم به ظاهر آن. «زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» آرى، در اسلام، ظاهر و باطن، دنيا و آخرت بهم آميخته است. 4- زينت، اگر چه در نماز فردى هم ارزش است؛ اما در اجتماع و مسجد، حساب ويژه‌اى دارد. «عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» 5- اوّل نماز، آنگاه غذا. «عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا» اوّل توجّه به روح و معنويّت، آنگاه توجّه به جسم. 6- صرفه‌جويى، محبوب خداوند است و بهره‌گيرى از زينت و غذا بايد دور از اسراف باشد. «وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ» «1». مؤمنون، 2. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 جهاد در قرآن ✅ بحث موضوعی امروز که خدمت شما تقدیم می‌کنم، مسأله جهاد در قرآن است. البته شرح برخی از این آیات در بخش «در محضر قرآن کریم»، تبیین شده است که می‌توانید مراجعه نمایید. 🔹اجازه جهاد برای کسانی که مورد ستم واقع شدند و جنگ به آنها تحمیل شده است: حج/۳۹ 🔸فضیلت و برتری اهل جهاد بر دیگران: نساء/۹۵ 🔹تأکید و تهدید بر امر جهاد: توبه/۳۹ 🔸جهاد با کفار و منافقان و شدت برخورد با آنها: تحریم/۹ 🔹نترسیدن از دشمن و خشیت از خدا: توبه/۱۳ 🔸ممنوع بودن فرار از میدان جهاد: انفال/۱۵ 🔹همراهی خداوند با اهل جهاد: محمد(ص)/۳۵ 🔸هدف نبودن جمع غنایم در جهاد: نساء/۹۴ 🔻وظیفه اهل جهاد: ▫️صبر و استقامت ▫️و به یاد خدا بودن: انفال/۴۵ ▫️عدم تعدی و تجاوز: بقره/۱۹۰ ▫️مبارزه با پیشوایان کفر: توبه/۱۲ 🔻هدف از جهاد با دشمن: ▫️ترساندن دشمنان خدا و دشمنان مسلمانان: انفال/۶۰ ▫️حفظ مراکز عبادی و مساجد الهی: حج/۴۰ ▫️از بین رفتن فساد در زمین: بقره/۲۵۱ ▫️خواری و رسوایی دشمنان: توبه/۱۴ ▫️از بین ‌بردن شرک و بت‌پرستی و حاکمیت دین الهی: انفال/۳۹ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتم: در دلم امید نیست ؟ گفت: هرگز از رحمتم نا امید نباش (زمر آیه ۵۳) گفتم: احساس تنهایی میکنم ؟ گفت: از رگ گردن به تو نزدیک ترم (قاف آیه ۱۶) گفتم: انگار مرا از یاد برده ای ؟ گفت: مرا یاد کن (بقره آیه ۱۵۲) گفتم: در دلم شادی نیست ؟ گفت: باید به فضل رحمتم شادمان گردی (یونس آیه ۵۸) گفتم: تا کی باید صبر کنم ؟ گفت: همانا یاریم نزدیک است (بقره آیه ۲۱۴) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂 در سختی‌ها صبور باشید و ايمان خود را حفظ کنید. 🍂 🔸وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْکَ الأَیّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ یَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَ اللّهُ لا یُحِبُّ الظّالِمینَ (آل عمران /١٣٩ و ١۴٠) ⚡️ ترجمه ‌: و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید! اگر ‏(در میدان ‏احد) به شما ضربه اى وارد ‏شد، به دشمن شما نیز ‏(در میدان ‏بدر)، ضربه ای وارد گردید. و ما این روزها ‏(ى پیروزى و ‏شکست) را در میان مردم مى گردانیم; ‏(و این خاصیت زندگى دنیاست ‏) تا خدا، افرادى را که ایمان آورده اند را معلوم دارد; و خداوند از میان شما، شاهدانى بگیرد. و خدا ظالمان را دوست نمى دارد. ❌اين آيه ضمن دلدارى به مسلمانان، واقعيّتى را بيان مى كند و آن اينكه اگر شما به منظور حقّ و براى هدفى الهى متحمّل ضرر جانى شده ايد، دشمنان شما نيز كشته و مجروح داده اند. پس در سختى ها بردبار باشيد. 💥در جنگ ها و فراز و نشيب هاى زندگى، اهل ايمان از مدّعيان ايمان باز شناخته مى شوند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى وَ مَآ أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلاً (اسراء/۸۵) 🔹و از تو درباره‌ى روح مى‌پرسند. بگو: روح از امور پروردگارم (و مربوط به او) است و جز اندكى از دانش به شما نداده‌اند. 🔸در باره‌ی شأن نزول آیه مورد بحث نقل شده که علمای یهود به مشرکان مکه که در باره پیامبراکرم(ص) شک داشتند، گفتند: که از او سه سؤال بپرسید، اگر به دو سؤال پاسخ مفصل داد و سومی را به اجمال، بدانید که او، پیامبر خدا است. آن سه سؤال این بود: جوانانی که بر اثر خداپرستی به غار پناه بردند، چه کسانی بودند؟ مردی که شرق و غرب عالم را زیر پا نهاد، که بود؟ حقیقت و ماهیت روح چیست؟ پیامبراعظم(ص) در مورد اصحاب کهف و ذوالقرنین به طور مفصل جواب داد(سوره کهف) و پاسخ سؤال سوم را کلّی و سربسته بیان کرد. 🔸روح، ظهور و جریان امری لطیف است و از مصادیق آن، تجلّی فیض است. در اصل به معنای نفس، باد، سرور و راحتی است و در اصطلاح به گوهر مستقل وجود انسان گفته می‌شود. در آیات ابتدایی سوره مؤمنون، پس از ذکر مراحل آفرینش طبیعت انسان(عالم خلق)، سخن از آفرینش دیگری است: «ثم انشاناه خلقا اخر فتبارک الله احسن الخالقین»(مؤمنون/۱۴) که منظور همین روح انسانی است که خداوند آن را به خود نسبت داده است: «نفخت فیه من روحی»(حجر/۱۹، ص/۷۲) و معیار کرامت انسان هست و مربوط می‌شود به «عالم امر». در انتهای آیه ۵۴ سوره اعراف آمده است: «... الا له الخلق و الامر تبارک الله رب العالمین» 🔸كلمه‌ى «روح»، ۲۱ مرتبه در قرآن آمده و در موارد ذیل به‌كار رفته است: الف: روحى كه در كالبد انسان دمیده شده: «نُفِخ فیه من روحه» (سجده/۹) ب: وحى: «یُلقى الرّوح من أمره على مَن یشاء من عباده» (غافر/۱۵) ج: قرآن: «كذلک اَوحینا الیک روحاً من أمرنا» (شوری/۵۲) د: روح القدس: «ایّدناه بروح القدس» (بقره/۸۷) ه‍: بزرگ فرشتگان: «تنزّل الملائكة و الروّح» (قدر/۴) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️پیامبران، مرجع پرسش‌هاى مردم بودند. «یسئلونک» ▫️حقیقت روح، فوق فهم و دانش بشر و سرّى از اسرار الهى است. «من أمر ربّى» ▫️تمام علوم بشرى، هدیه‌ى الهى است. «اوتیتم» ▫️دانش انسان، محدود و بسیار اندک است. «ما اوتیتم من العلم الّا قلیلاً» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزی که 1440 دقیقه هست و ما نتونیم 10 دقیقه قرآن بخوانیم یعنی محرومیت کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ ابراهیم در خواب دستور یافت که فرزندش را ذبح ‌کند اما در میانۀ کار، ندا رسید که دست نگه‌دار. ظاهرا ذبحی صورت نگرفت ولی خدا فرمود: او رؤیایش را تصدیق کرد! چرا؟ چون فرزند، تعلق است و ابراهیم می‌بایست این علایق را در قربانگاه وجودش ذبح می‌کرد که کرد. 📖صافّات، آیات ۱۰۳ تا ۱۰۵ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 تحدّی به قرآن ✅ تَحَدّی؛‌ هماورد خواستن و به‌ مبارزه‌ طلبیدن رقیب برای آشکار شدن ناتوانی او است. تحدّی، اصطلاحی در علوم قرآنی و کلام اسلامی و از شرایط معجزه است که براساس آن؛ پیامبران الهی، منکران نبوت‌شان را به‌ مبارزه می‌طلبند تا مانندی برای معجزاتش بیاورند. در قرآن برای اثبات معجزه‌ بودن قرآن و نبوت پیامبر اعظم (ص)، منکران به ‌مبارزه دعوت شده‌اند و از آنها خواسته شده است که اگر قرآن را از جانب خدا نمی‌دانند و آن را کار بشر می‌پندارند، همانندی برای آن بیاورند که به آن «تحدّی به قرآن» گفته می‌شود. 🔹اقسام تحدّی در قرآن ▫️قرآن در شش آیه به تحدّی دعوت کرده است. این آیات سه دسته هستند: در سه آیه به کلّ قرآن، در یک آیه به ده سوره و در دو آیه هم به یک سوره، تحدّی شده است: 🔹تحدّی به کلّ قرآن 🔸فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ إِنْ كَانُوا صَادِقِين (طور/۳۴)َ؛ پس اگر راست می‌گویند سخنی مانند آن بیاورند. 🔸قُلْ فَأْتُوا بِكِتَابٍ مِّنْ عِندِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَىٰ مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (قصص/۴۹)؛ بگو: پس اگر راست می‌گویید، کتابی از جانب خدا بیاورید که از این دو هدایت‌کننده‌تر باشد تا پیرویش کنم. 🔸قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیراً (اسراء/۸۸)؛ بگو: اگر انس و جن گرد آیند تا نظیر این قرآن را بیاورند، مانند آن را نخواهند آورد، هر چند برخی از آنها پشتیبان برخی [دیگر] باشند. 🔹تحدَّی به ده سوره 🔸أَمْ یقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ (هود/۱۳)؛ یا می‌گویند این [قرآن] را به‌دروغ ساخته است. بگو: اگر راست می‌گویید، ده سوره برساخته‌شده مانند آن بیاورید و غیر از خدا هرکه را می‌توانید، فرا خوانید. 🔹تحدّی به یک سوره 🔸أَمْ یقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین (یونس/۳۸)َ؛ یا می‌گویند: آن را به دروغ ساخته است.» بگو: اگر راست می‌گویید، سوره‌ای مانند آن بیاورید، و هرکه را جز خدا می‌توانید، فرا خوانید. 🔸وَ إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (بقره/۲۳)؛ و اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده‌ایم، شک دارید، پس اگر راست می‌گویید، سوره‌ای مانند آن بیاورید و گواهان خود را غیر خدا فرا خوانید. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
. 🔹 دین اسلام، حتی برای مسایل زناشویی و ارتباطات جنسی زوجین، برنامه آسمانی دارد! 🔹 حدود و قالب تعیین شده دین را، در روابط زناشویی رعایت کنید؛ 👈 مسیر درست، همین است که خدا تعیین نموده. 🌴 سوره بقره 🌴 🕋 وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهَُ‌«222» ⚡️ترجمه: و از تو درباره حيض (ايام عادت ماهانه زنان) سؤال مى‌كنند، بگو: آن مايه‌ى رنج و آزار است، پس در حالت قاعدگى از (آميزش با) زنان كناره‌گيرى كنيد، و با آنها نزديكى ننماييد تا پاك شوند. پس هنگامى كه پاك شدند (يا با غسل كردن طاهر شدند)، آنگونه كه خداوند به شما فرمان داده با آنها آميزش كنيد.  کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓دائره المعارف قرآن کریم📓 😩آوارگى > اهداف آواره سازى 📖ستم‌گران در دیگران انگیزه‌هاى متفاوتى دارند. 🔰 از آن‌جا که پیامبران به یکتاپرستى و ارزش‌هاى اخلاقى با قدرت‌طلبى و دیگر خواسته‌هاى نفسانى و ستم‌کاران سازگارى نداشت، با هر وسیله‌اى به با پیامبران برمی‌خاستند . 📖بیرون راندن آنان از که از راه‌های متداول بوده ، افزون بر محرومیت از زندگی در وطن ، آنان را از حمایت‌های سیاسی و اجتماعی نظام‌های قبیله ای نیز می‌ساخت : * و قال الّذین کفروا لرسلهم لنخرجنّکم من ارضنا او لتعودنّ فی ملتنا فاوحی الیهم ربّهم لنهلکنّ الظالمین * ( ابراهیم ۱۳ ) 🔰از این رو در آیه‌ای دیگر ، را که فقط به سبب اعتقاد به توحید ربوی از شهر و دیار خویش شده‌اند ، اجازه جهاد می‌دهد : * اذن للّذین یقتلون بانّهم ظلموا و انّ الله علی نصرهم لقدیر * الّذین اخرجوا من دیارهم بغیر حقّ الّا ان یقولوا ربنّا الله ...... * ( حج ۳۹ و ۴۰ ) 📖گاه سرزمین ، عامل آواره سازی است ؛ چنانکه فرعون ، موسی علیه السلام را متهم می‌کند که می‌خواهد را با جادوی خویش از سرزمینشان آواره سازد : * قال اجئتنا لتخرجنا من ارضنا بسحرک یا موسی * ( طه ۵۷ ) 🔰به بزرگان درباره این خطر هشدار می‌دهد یرید ان یخرجکم من ارضکم بسحره فمازا تامرون (شعرا ۳۵( 📖موسی علیه السلام چنین قصدی نداشت ؛ ولی نسبت این به او ، به سبب تحریک مردم بر ضد او است این نشان می‌دهد که آواره سازی و قصد تصرف ، امری شناخته شده و نکوهیده بوده است . 🔰تصاحب دیگران نیز گاهی انگیزه آواره سازی می‌شود . 📖برادران یوسف علیه السلام از اینکه او را نزد پدر یافتند ، بر او رشک برده ، به گمان اینکه با آواره و دور کردن وی از چشم پدر ، جای او را خواهند گرفت ، به این توطئه بستند : * اذ قالوا لیوسف و اخوه احبّ الی ابینا منّا و نحن عصبه انّ ابانا لف ضلال مبین * اقتلوا یوسف او اطرحوه ارضا یخل لکم وجه ابیکم و تکونوا من بعده قوم صالحین * ( یوسف ۸ و ۹ ) 🔰 برادران از این طرفی نیستند ؛ اما از آیات پیشین برمی‌آید که آواره سازی دیگران برای تصاحب امتیازهای آنان امری شناخته شده است ؛ البته سازی در مواردی به صورت کیفر جرم نیز مطرح است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه۳۲ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ «اعراف آیه 32» بگو: چه كسى زينت‌هايى را كه خداوند براى بندگانش پديد آورده و (همچنين) رزقهاى پاكيزه ودلپسند را بر خود حرام كرده است؟ بگو: اين (نعمت‌ها) در زندگى دنيا براى مؤمنان است، (اگر چه كافران هم بهره‌مندند،) در حالى كه روز قيامت مخصوص (مؤمنان) است. ما اين گونه آيات خود را براى گروهى كه مى‌دانند به تفصيل بيان مى‌نمائيم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫تفسیر نور (محسن قرائتی)⚡️ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ «اعراف آیه 32» بگو: چه كسى زينت‌هايى را كه خداوند براى بندگانش پديد آورده و (همچنين) رزقهاى پاكيزه ودلپسند را بر خود حرام كرده است؟ بگو: اين (نعمت‌ها) در زندگى دنيا براى مؤمنان است، (اگر چه كافران هم بهره‌مندند،) در حالى كه روز قيامت مخصوص (مؤمنان) است. ما اين گونه آيات خود را براى گروهى كه مى‌دانند به تفصيل بيان مى‌نمائيم. نکته ها اين آيه، زينت را براى انسان حلال مى‌شمرد. قرآن، يكى از نعمت‌هاى خداوند را، زينت آسمان‌ها به ستارگان جهت تماشاى تماشاگران مى‌داند، «زَيَّنَّاها لِلنَّاظِرِينَ» «2» امّا بايد علاقه‌ى به زينت، انسان را به هلاكت نكشد و بهره‌گيرى از آن كنترل شده باشد، لذا قرآن، «2». حجر، 16. جلد 3 - صفحه 54 نشان‌دادن زينت زنان را جز براى شوهرانشان و مَحرم‌هاى آنان، حرام مى‌داند. «لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» «1» عثمان‌بن مظعون، خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمد و از تصميم خود نسبت به اخته و مقطوع النّسل كردن خود و عزلت و فاصله گرفتن از همسر و خانواده واجتماع خبر داد. آن حضرت به شدّت او را از اين كار منع كرد و فرمود: «براى كنترل شهوت، روزه بگير و به جاى رياضت و رهبانيّتِ مردود به مسجد برو و در انتظار نماز بنشين و به جاى بيابان‌گردى، در جبهه‌هاى جنگ و حج و عمره شركت كن، از همسر و عطريّات استفاده كن و از اموال خود به محرومان بده و از حرام‌ها دورى و هجرت كن، اين راه و روش من است و هر كه از اين روش اعراض كند و توبه نكند، فرشتگان از ورود او به حوض كوثر منع خواهند كرد». «2» عاصم‌بن زياد نيز تصميم گرفت شيوه‌ى زندگى خود را تغيير داده واز حلال‌ها و لذّت‌ها كناره گيرد. حضرت على عليه السلام آن تفكّر را محكوم كرد، و هنگامى كه از آن حضرت پرسيد: پس چرا خودتان اين همه ساده‌زندگى مى‌كنيد؟ امام در پاسخ فرمود: من رهبر جامعه‌ام، خداوند بر رهبران لازم كرده كه سطح زندگى خود را در سطح افراد ضعيف جامعه نگهدارند و در غم ديگران شريك باشند. «3» حضرت على عليه السلام در برخورد با خوارج متحجّر، هنگام اعزام نماينده‌ى خود ابن عبّاس به سوى آنان، به او دستور مى‌دهد بهترين لباس‌ها را بپوشد و خود را معطّر و خوشبو ساخته و با اسبى زيبا نزد آنها برود. «4» بعضى آيه را اين گونه تفسير كرده‌اند كه رزق و زينت دنيا، آميخته با انواع تلخى‌هاست، ولى رزق و زينتِ آخرت، بى‌غصّه و خالص است. پیام ها 1- پيامبر، مسئول مبارزه با بدعت‌ها است. «قُلْ مَنْ حَرَّمَ» «1». نور، 31. «2». تفسير كبير فخررازى. «3». كافى، ج 1، ص 410. «4». تفسير منهج‌الصادقين. جلد 3 - صفحه 55 2- اسلام، با زهد نابجا و رياضت نامشروع ورهبانيّت، مخالف است. «قُلْ مَنْ حَرَّمَ» 3- اصل در بهره‌گيرى از زينت‌ها و طيّبات، مباح بودن است، مگر دليلى خاص بر حرمت آنها باشد. «مَنْ حَرَّمَ» 4- استفاده‌ى مناسب از زينت و ترغيب مردم به آن، ارزشمند است. «زِينَةَ اللَّهِ» زيرا زينت به خدا نسبت داده شده است. 5- راه رسيدن به خدا، ترك امور حلال و طيّب نيست، بلكه استفاده‌ى بجا و رعايت قسط وعدل است. قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ‌ ... 6- اسلام، هماهنگ با فطرت و آيين اعتدال است، به نيازهاى طبيعى پاسخ مثبت مى‌دهد، آنچه را مفيد است حلال مى‌شمرد و از آنچه ضرر دارد نهى مى‌كند. مَنْ حَرَّمَ‌ ... أَخْرَجَ لِعِبادِهِ‌ 7- زينت، همچون غذا، مورد نياز انسان است. (زينت در كنار خواركى‌ها مطرح شده است) زِينَةَ اللَّهِ‌ ... وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ‌ 8- هدف اصلى از آفريدن نعمت‌ها، استفاده بردن و برخوردارى مؤمنان از آنهاست، گرچه كافران نيز بهره‌مى‌برند. «قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» البتّه در جاى ديگر مى‌فرمايد: «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» «1» هرآنچه روى زمين است، زينت آن قرار داديم تا آنان را بيازماييم كه كدام يك بهتر عمل مى‌كنند. 9- در بهره‌بردارى از نعمت‌هاى دنيوى، مؤمن و كافر يكسانند، ولى كاميابى قيامت مخصوص مؤمنان است. «لِلَّذِينَ آمَنُوا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ» 10- علم وعالم، جايگاه ويژه‌اى نزد خدا دارند. «كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» «1». كهف، 7. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 56 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺✨🌺 ✅ عوامل گمراهی انسانها ✅💐 تبعیت از مسئولان و بزرگان ِ گمراه 💐✨ در آیه 67 سوره احزاب به یکی دیگر از عوامل گمراهی انسانها، در طول تاریخ اشاره می‌شود که تبعیت از بزرگان ِ گمراهی را شامل می‌شود که گمراهی دیگران را در پی‌دارد: 💐💫 وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا (آیه 67 سوره احزاب) و می گویند: پروردگارا! همانا ما از فرمانروایان و بزرگانمان اطاعت کردیم، در نتیجه گمراهمان کردند. ✅💐 «سادة» جمع «سيد» به رؤسا و سران يک جامعه گفته مى‌شود و «كبراء» جمع «كبير» به بزرگانِ سنّى و ريش سفيدان اطلاق مى‌شود. معمولًا اين دو گروه نقش مهمى در آداب و رسوم و رفتار مردم دارند. ✅💐 مجرمان اشتباهات خود را توجيه مى‌كنند و به گردن ديگران مى‌اندازند، «إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا».. ✅💐 تقليد كوركورانه از پدران و بزرگان جامعه، مايه‌ پشيمانى است «إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا». کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💚🍃💚🍃💚 ‹ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِه. › بدانید که خدا میان آدمی و قلبش حائل است. •سوره‌انفال ۲۴ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖋🔸️🖋🔸️🖋🔸️ 🔸️🖋🔸️ 📕سوره کهف آيه 5 : مَّا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلَا لِآبَائِهِمْ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ إِن يَقُولُونَ إِلَّا كَذِبًا 📃ترجمه فارسی : نه آنان به اين [سخن خرافى و بى پايه] يقين و دانشى دارند و نه پدرانشان [بلكه گفتارشان از روى جهل و نادانى است] چه بزرگ سخنى است كه [از روى افترا] از دهانشان بيرون مى آيد؛ آنان جز دروغ نمى گويند 🖋ضرب المثل : آدم بايد لقمه را به اندازه دهانش بردارد کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا