eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هر روز با یک آیه از قرآن کریم : 🔷 وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ 🔹و ای قوم، از خدای خود آمرزش طلبید و به درگاه او توبه کنید تا از آسمان بر شما رحمت فراوان نازل گرداند و بر قوت و توانایی شما بیفزاید، و زنهار به نابکاری و عصیان روی مگردانید. 📚سوره مبارکه هود آیه ۵۲ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🐕‍🦺🦮🐕‍🦺🦮🐕‍🦺🦮 🐺 در قرآن کریم در سه مورد از سگ سخن گفته شده که عبارتند از: 👈1- ماجرای سگ : خداوند در سوره کهف در مورد سگ اصحاب کهف چنین می فرماید: «... سگشان بر آستانه ی غار دو دست‏خود را دراز کرده بود.» «... وَکَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ ...» ( کهف ۱۸) در این آیه هیچ گونه اشاره ای به طهارت و نجاست سگ نشده است، نهایت استفاده ای که از این آیه می شود، اینست که: - اصحاب کهف سگ نگهبانی را همراه داشتند. - سگ در دهانه غار، یعنی محلی غیر از محلّ استراحت اصحاب کهف آرمیده بود(بِالْوَصِیدِ). تنها نکته قابل توجه در اینجا، مساله همراه داشتن سگ است که در ذیل عنوان «نگهداری سگ در خانه» به آن خواهیم پرداخت. (که نگهداری سگ نگهبان اشکالی ندارد.) 👈2- ماجرای : خداوند در سوره اعراف، بلعم باعورا را به سگ تشبیه کرده ‏است و چنین می فرماید: «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ اَلْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ» ( اعراف ۱۷۶) سخن از یک عالم دانشمند است که ابتدا در مسیر حق بود، به گونه‏اى که کسى انتظار انحراف او را نداشت. سرانجام دنیاپرستى و پیروى از هواى نفس او را به سقوط کشاند. به نحوى که تشبیه به سگ شده است. اما چرا به سگ تشبیه شده؟ زیرا او بر اثر شدت هواپرستى و چسبیدن به لذات جهان ماده، یک حال عطشِ نامحدود به خود گرفته که همواره دنبال دنیاپرستى مى ‏رود نه به خاطر نیاز و احتیاج بلکه به شکل بیمارگونه‏اى همچون یک «سگ هار» که بر اثر بیمارى هارى، حالت عطش کاذب به او دست مى‏دهد و در هیچ حال سیراب نمى ‏شود. در این آیه نیز نه سخن از طهارت سگ است و نه سخن از نجاست آن آمده است. نکته قابل توجه اینست که: اگر در آیه قبل، ذکر سگ اصحاب کهف دلیلی بر تمجید و طهارت او باشد، این آیه نیز به وجود نوعی مزمت و پستی در سگ دلالت دارد که سبب شده خداوند حالت یک عالم هواپرست را به آن تشبیه کند و می توان از آن بر نجاست سگ استناد کرد! امّا حقیقت اینست که هر دو سخن، سست و باطلند . 👈3- حکم خداوند در ابتدای سوره مائده می فرماید: «یَسْأَلُونَکَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُکَلِّبِینَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَکُمُ اللَّهُ فَکُلُوا مِمَّا أَمْسَکْنَ عَلَیْکُمْ وَاذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهِ ...»( مائده ۴ ) از تو سؤال مى‏کنند چه چیزهایى براى آنها حلال شده است؟ بگو : آنچه پاکیزه است ، براى شما حلال گردیده ؛ و (نیز) صید حیوانات شکارى و سگ‏هاى تربیت یافته ... . در این آیه سخن از حلال بودن گوشت حیوانی است که توسط سگ شکاری صید شده است نه نجاست یا طهارت سگ. هرچند دلالت بر قابل استفاده بودن صیدی که توسط سگ شکاری انجام شده دارد و در روایات نیز آمده است که این صید را می توان پس از شستن محل تماس سگ استفاده کرد. 🐕‍🦺🦮🐕‍🦺🦮🐕‍🦺 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌕🌿 🌟 ...ولایغتب بعضکم بعضا... 🌟 🔹آیت‌ الله مجتهدی تهرانی شنیدند که شخصی غیبتش را کرده است، کت و شلوار ، و شیرینی خرید و به عنوان چشم روشنی برای غیبت کننده فرستاد🙄😶 شخص غیبت کننده پرسید: 👈🏻چرا به من چشم روشنی داده ای؟! 🗣جواب داد : شما ۴٠ روز ، تمامی نماز و روزه و عباداتت را به من دادی🙂و من به جایش این هدیه را برای شمافرستادم! کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ انسان از «اُنس» می‌آید یعنی موجودی است که نیاز به همدم دارد. آمده‌ایم که به هم انس بگیریم ولی به هم عادت می‌کنیم و یادمان می‌رود که عادت نسخۀ قلابی اُنس است. 📖رحمن، آیۀ ۳ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی: 🍂کم فروشی ممنوع🍂 🔶 وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ واى بر كم فروشان. 💥(وَيل) به معناى هلاك و عذاب است و بر اساس روايات، نام درّه اى در دوزخ يا درى از درهاى آن مى باشد. ⚡️كم فروشى هر صنفى متناسب با خودش مى باشد: معلم، كارگر، نويسنده، فروشنده، مهندس، دكتر و ديگر مشاغل، هر كدام در انجام وظيفه خود كوتاهى كنند، كم فروشند. 🍁براى جلوگيرى از مفاسد اقتصادى، بايد ياد معاد را در دل ها زنده كنيم: «الا يظنّ اولئك انّهم مبعوثون» براى كم فروشى و حق الناس بايد پاسخ گو باشيم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍃قرآن 🔸سوره نحل، آیه ٢: يُنَزِّلُ الْمَلآئِكَةَ بِالْرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَي مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُواْ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنَاْ فَاتَّقُونِ ⚡️ترجمه : فرشتگان را با روح ‏(الهى) به فرمانش بر هر كس از بندگانش بخواهد نازل مى كند; ‏(دستور ‏مى دهد) كه مردم را انذار كنيد; كه معبودى جز من نيست; از ‏(مخالفت ‏دستور) من بپرهيزيد! 💥توضیح : از آنجا كه هيچ مجازات و كيفرى، بدون بيان كافى و اتمام حجت، عادلانه نيست، پس خداوند از طریق وحی، بشر را آگاه می نماید. 🍁«روح» در اين آیه جنبه معنوى دارد، و اشاره به هر چيزى است كه مايه حيات دلها است، و سبب تربيت نفوس و هدايت عقلها مى گردد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹دائره المعارف قرآن کریم🔹 🅰 / اسما و صفات ❎ آخر بر وزن و از ریشه ( ا ـ خ ـ ر ) به معناى ، در مقابل تقدّم است . ⚜ این مادّه در فعل مجرّد کاربردى ندارد؛ امّا در باب‌هاى تفعیل، تفعّل، استفعال و نیز به شکل مؤنث « » و جمع سالم * * استعمال میشود . ❎ واژه در قرآن ، فقط یک بار ، به صورت اسمی از اسمای حسنای به کار رفته است : * هو الاوّل و الاخر و الظاهر و الباطن و هو بکلّ شیء علیم * (حدید ۳ ) ⚜ از اسماء و صفات ذاتی حق تعالی شمرده شده و به معنای مرجع و غایب اشیاء و ذات باقی و ابدی است و مانند دیگر الهی ، حکایتگر کمال وجودی حق تعالی ، عین و متّحد با مقدس او است ؛ ❎چنانکه این بین خود اوصاف ذاتی حق نیز وجود دارد ؛ حق همان گونه که آخر است ، اول نیز هست و بین اولیّت و آخریّت حق تعالی هیچگونه یافت نمی‌شود ؛ ⚜زیرا او عین آخریتش و آخریت او عین اوّلیت او است و این معنا ، به متعالی اختصاص دارد ؛ چنانکه این اختصاص از آیه ( هو الاول و الاخر ) به دست می‌آید . ❎ آخر و اول از جهت ، متقابل و متفاوتند ؛ اما در مصداق و حقیقت عینی ، نشان دهنده یک و متحد با هم و نیز متحد با آن حقیقت هستند و به این اعتبار ، این دو اسم و صفت متقابل ، مانند دیگر اسمای متقابل ، بر خداوند درست خواهد بود و به جهت غیر بودن آن ذات نامتناهی و وجود صرف بودن حق تعالی است که مقدسش مجمع صفات متقابل مانند بسط و قبض ، و ضلالت ، اول و آخر و ظاهر و باطل است ؛ ⚜از این رو برخی این نوع اسماء را به خصوص که صفت اشیای محدود قرار می‌گیرند ، از قبیل جمع و غیر قابل تصور دانسته‌اند . ❎ اهل ، آخر را از امهات اسما دانسته و اسم جامع آنها را * * و * * می‌دانند و معتقدند : هر چیز ابدی که انتهای وجود نداشته باشد ، مظهر اسم * * خواهد بود ؛ ⚜لذا این اسم با سه اسم دیگر در آیه ۳ حدید بر بن ابی طالب که مظهر کامل اسمای الهی است ، تطبیق شده است و در توضیح آن می‌توان گفت : انسان کامل در تمام سریان و ظهور دارد و آن مظهر سریان و ظهور حق در تمام اشیا است و همین سریان ، سرّ اولیت و آخریت و نیز سرّ انحصار اول و آخر و ظاهر و بودن در خداوند است . مومنان علیه السلام فرمود است : من قلم و لوح محفوظ و عرش و کرسی و آسمان‌های و زمین‌ها هستم . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
6.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۹و۴۰ وَ قالَتْ أُولاهُمْ لِأُخْراهُمْ فَما كانَ لَكُمْ عَلَيْنا مِنْ فَضْلٍ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْسِبُونَ«اعراف آیه 39» و گروه پيشگام (در عذاب)، به پيروان خود مى‌گويند: شما هيچ برترى بر ما نداريد، پس عذاب را به خاطر آنچه كسب مى‌كرديد، بچشيد. إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِياطِ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ«اعراف آیه 40» همانا كسانى كه آيات ما را دروغ شمردند و مستكبرانه از آن اعراض كردند، درهاى (رحمت) آسمان به روى آنان باز نمى‌شود و به بهشت وارد نمى‌شوند، تا آنكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد (يعنى نشدنى است)، و اين‌گونه مجرمان را كيفر مى‌دهيم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺